Archive for Απριλίου 2019

Σε δέκα βασικούς άξονες χωρίζεται το πρόγραμμα της “Δημοτικής Προοδευτικής Κίνησης-Ανώγεια Μπροστά” με επικεφαλής τον νυν δήμαρχο Ανωγείων Εμμανουήλ Καλλέργη και το οποίο θα παρουσιαστεί τμηματικά μέσω της ΑΝΩΓΗ. Η αρχή γίνεται σήμερα με το άξονα της διοίκησης του Δήμου Ανωγείων και της Οικονομικής Διαχείρισης.Αναλυτικά το κείμενο που εστάλη στην “Α” έχει ως εξής:

“Αγαπητή Άνωγη,

Ως συνδυασμός Δημοτική Προοδευτική Κίνηση-Ανώγεια Μπροστά, σε ευχαριστούμε για το βήμα που μας δίνεις να επικοινωνούμε πάντα με τους συνδημότες μας και ιδιαίτερα αυτή την κρίσιμη χρονική περίοδο, την περίοδο προς τις Δημοτικές εκλογές.

Έχοντας την ευθύνη της διακυβέρνησης του Δήμου, αυτά τα πέντε χρόνια  ετοιμάσαμε συλλογικά το νέο μας πρόγραμμα, με το όραμα και τους στόχους που βάζουμε για την επόμενη τετραετία. Επεξεργαστήκαμε δέκα βασικούς άξονες, οι οποίοι δομούνται με βάση το τι έχουμε καταφέρει όλα αυτά τα χρόνια ως Δημοτική αρχή, αλλά και τις στοχεύσεις μας για το μέλλον, οι οποίοι ορίζονται ως εξής:

  1. ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΔΗΜΟΥ – ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ
  2. ΥΓΕΙΑ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΡΟΝΟΙΑ
  3. ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΑ – ΠΡΩΤΟΓΕΝΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗ
  4. ΠΑΙΔΕΙΑ – ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ – ΕΡΕΥΝΑ
  5. ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ – ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
  6. ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ –  ΓΕΡΜΑΝΙΚΕΣ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ
  7. ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ – ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΑΝΘΡΩΠΟΣ
  8. ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ – ΝΕΑ ΓΕΝΙΑ
  9. ΔΙΚΤΥΩΣΗ- ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ – ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ  
  10. ΕΡΓΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ

Το πρόγραμμα μας είναι βάση για ενημέρωση και είναι ανοιχτό σε παρατηρήσεις, προσθήκες και προτάσεις, διότι  για εμάς τίποτα δεν είναι περίκλειστο, αλλά όλα είναι εξελίξιμα και επιδέχονται συνεχώς αλλαγές και βελτιώσεις.

Για την καλύτερη ενημέρωση των αναγνωστών και την ορθότερη παρουσίαση του προγράμματος μας, αποφασίσαμε να το δημοσιεύουμε τμηματικά, ανά άξονα  στην Άνωγη καθώς και στη σελίδα μας στο facebook με όνομα ”Δημοτική Προοδευτική Κίνηση-Ανώγεια Μπροστά”. Συνολικά το πρόγραμμα και αναλυτικός πίνακας έργων, θα κυκλοφορήσει σε φυλλάδια τις επόμενες μέρες.

Παραθέτουμε το Πλαίσιο Αρχών με βάση το οποίο  δεσμευόμαστε να κινηθούμε την επόμενη τετραετία σαν νέα Δημοτική αρχή και τον πρώτο από τους βασικούς άξονες του προγράμματος μας :  “ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΔΗΜΟΥ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ”.

Πλαίσιο Αρχών:

  1. Αναπτυξιακό – παραγωγικό σχέδιο του Δήμου για τον μετασχηματισμό του Κοινωνικού και Οικονομικού μοντέλου με έμφαση στα δημιουργικά κίνητρα που ενεργοποιούν το ανθρώπινο δυναμικό και  αναβαθμίζουν την καθημερινότητα  του τόπου μας.
  2. Κοινωνική πολιτική για την προστασία των αδύναμων πολιτών. Στήριξη και αναβάθμιση των κοινωνικών δομών του Δήμου και των πρωτοβουλιών κοινωνικής Αλληλεγγύης.
  3. Ανάδειξη και αξιοποίηση των ιδιαιτεροτήτων της περιοχής μας και των συγκριτικών πλεονεκτημάτων μας, ιδιαίτερα στον τομέα του πολιτισμού, του τουρισμού και της αγροκτηνοτροφικής παραγωγής.
  4. Συμμετοχή των πολιτών, με την Δημοτική αρχή κοντά στον δημότη με διαφάνεια και κοινωνική λογοδοσία.

Για μια Δημοτική Αρχή:

-Που θα σχεδιάζει συμμετοχικά την αναπτυξιακή στρατηγική του τόπου με πλάνο τη βιωσιμότητα, τη λειτουργικότητα και με επίκεντρο τον άνθρωπο και τον πολιτισμό της καθημερινότητας

-Που θα ενθαρρύνει όλες τις συμμετοχικές και κινηματικές διαδικασίες  διασφαλίζοντας τις προϋποθέσεις  γι’ αυτές.

-Για τα Ανώγεια που θα πάρουν την τύχη στα χέρια τους και ο πλούτος του Δήμου θα γίνει το απόθεμα διαχείρισης για ομάδες τοπικής δράσης και παραγωγής.

-Για τα Ανώγεια του αγώνα και της αξιοπρέπειας, της δουλειάς, της αλήθειας, της τιμής, του πολιτισμού, της αλληλεγγύης.

ΒΑΣΙΚΟΣ ΑΞΟΝΑΣ 1-ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΔΗΜΟΥ – ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ

Αναλαμβάνοντας το 2014 εντός της κρισιμότερης φάσης της οικονομικής κρίσης η νέα Δημοτική αρχή ήρθε αντιμέτωπη με αποφάσεις που σφράγισαν καθοριστικά το ιδεολογικό πλαίσιο και την κοινωνική βαρύτητα με την οποία κινηθήκαμε τα τελευταία 5 χρόνια. Σε ένα Δήμο κατά τα φαινόμενα οργανωμένο και πλήρως λειτουργικό κληθήκαμε να δρομολογήσουμε μια εκ βάθρων αναδόμηση, τακτοποίηση μητρώων και οφειλών που χρόνιζαν αλλά και την καθιέρωση ενός συλλογικού τρόπου διοίκησης, διαφάνειας και ελέγχου. Παρά τη διαρκώς εκτεταμένη υπό-στελέχωση των υπηρεσιών μας σε οργανικά μέλη για τη δομή και λειτουργία του Δήμου μας, επιτύχαμε να εντάξουμε σημαντικά έργα υποδομής και καθημερινότητας  καθιερώνοντας ουσιαστικά ένα πρότυπο μοντέλο διαδημοτικών συνεργασιών, συμπράξεων και κοινού οράματος για τόπο μας.

Μέσα σε ένα πρωτόγνωρο ασφυκτικό οικονομικό πλαίσιο που σχεδόν επέβαλε τη μεγάλη αύξηση των εισφορών των δημοτών στα δημοτικά ανταποδοτικά τέλη, καταφέραμε ΚΑΝΕΝΑΣ δημότης να μην πληρώσει παραπάνω φόρους για κοινωνικά αγαθά όλα αυτά τα χρόνια.

Μέσα από τη συμμετοχή και ενεργή παρουσία μας στην επιτροπή ορεινών δήμων Ελλάδος της ΚΕΔΕ κατορθώσαμε να προσθέσουμε 191.000€ κατ’ έτος ως ενίσχυση στον προϋπολογισμό του Δήμου για την τετραετία (2016-2017-2018-2019).

Κατορθώσαμε να προσληφθούν 3 νέοι υπάλληλοι, επιτυχόντες του ΑΣΕΠ 2007, στο δυναμικό του Δήμου.

Επιπλέον, πιέσαμε και καταφέραμε με διαρκείς εισηγήσεις το Υπουργείο Εσωτερικών, μέσω και των συλλογικών οργάνων στα οποία συμμετείχαμε, να θεσπίσει νέα κριτήρια για την πιο δίκαιη και ορθολογική κατανομή των πόρων των ΚΑΠ (Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι) ώστε εκτός από τον πληθυσμό να συμπεριληφθούν παράμετροι όπως η ορεινότητα, η βατότητα, τα επίπεδα ανεργίας και φτώχειας καθώς  και η συνολική έκταση του Δήμου στο νέο νόμο του Υπουργείου για την τοπική αυτοδιοίκηση (Νόμος Κλεισθένης).

Καθιερώσαμε την ευέλικτη διοίκηση και διαχείριση υπηρεσιών  βασισμένη στο τρίπτυχο της διαφάνειας, του ελέγχου και της άμεσης καταβολής των μισθών στο σύνολο του ανθρώπινου δυναμικού του Δήμου.

Καθιερώσαμε ανοικτό σύστημα καταγραφής των ποσοστών ανεργίας εντός του Δήμου και μέσα από ανοιχτή -δημόσια διαδικασία προχωρήσαμε στη δημιουργία βάσης δεδομένων και την  προκήρυξη αρχικά 16 θέσεων εργασίας (2016), στη συνέχεια 18 (2017) και τέλος 30 (2018) από το πρόγραμμα Κοινωφελούς εργασίας του ΟΑΕΔ για το σύνολο των  δομών και των υπηρεσιών που έχει ανάγκη ο Δήμος. Το ζήτημα της ανεργίας δεν αντιμετωπίζεται με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, αποτελεί όμως χρέος του Δήμου να αξιοποιεί και να διεκδικεί τα παρεχόμενα προγράμματα με στόχο την ενσωμάτωση των Δημοτών στη διαχείριση και την καταπολέμηση της ανεργίας με έμφαση στους νέους και τις γυναίκες.

Καθιερώσαμε για πρώτη φορά ένα ευνοϊκό, σύμφωνα με τις ανάγκες του κάθε δημότη, εσωτερικό σύστημα ρύθμισης οφειλών  μέσα από την κοινωνική διαβούλευση, αντιμετωπίζοντας κάθε περίπτωση ως ξεχωριστή υπόθεση εργασίας  με κύριο γνώμονα την  απαραίτητη κοινωνική ευαισθησία στα ζητήματα οφειλών των θανόντων. Σε συνδυασμό με τον νόμο παραγραφής των προσαυξήσεων προτρέψαμε και  καταφέραμε από τις 250 και πλέον εκκρεμείς χρόνιες υποθέσεις να φτάσουμε στις 35, οι οποίες μάλιστα βρίσκονται ήδη σε κατάσταση ρύθμισης.

Σε συνδυασμό με τις εκάστοτε ευνοϊκές ρυθμίσεις του συστήματος των 100 δόσεων, σε συννενόηση και συνεχή διαβούλευση με τους δημότες, αντιμετωπίσαμε τον εκτροχιασμό των οφειλών των δημοτών με σύνεση, κοινωνική ευθύνη και πολιτική πρωτοβουλία ως Δημοτική αρχή με συλλογικό επίπεδο διαχείρισης. (Πιν.1 επίσημα στοιχεία ισολογισμού οφειλών των Δημοτών τη περίοδο 2006-2018).

Οι προσπάθειες μας για έναν αποτελεσματικό Δήμο αναγνωρίστηκαν από τον Πιλοτικό Δείκτη Αποτελεσματικότητας των δήμων ως πρώτος δήμος στην Κρήτη και έβδομος στην Ελλάδα στους τομείς διοίκησης και οικονομικής διαχείρισης, διαφάνειας/λογοδοσίας, εσόδων, κόστος λειτουργίας ανά κάτοικο, δαπανών για την υλοποίηση επενδύσεων σε υποδομές, δρόμους, πεζοδρόμια, πάρκα κ.λπ. Καθώς και ως Δήμοι που επιβαρύνουν λιγότερο τους δημότες τους με ανταποδοτικά τέλη.

Υλοποιήσαμε Τριήμερο Σεμινάριο Επιμόρφωσης Δημοτικών   Συμβούλων και Στελεχών Διοίκησης, με τίτλο “Ομαδικότητα στη Δημοτική Διακυβέρνηση”, με την οικειοθελή προσφορά του συντοπίτη μας, πρώην Υπουργού Τουρισμού, Νίκου Σκουλά.

Προωθήσαμε πρωτοβουλίες για ίδρυση δομών κοινωνικής οικονομίας (ΚΟΙΝΣΕΠ), από νέους του Δήμου μας και τους παραχωρήσαμε δομές του Δήμου, στην κατεύθυνση να λειτουργήσουν σε καθημερινή βάση – και όχι να παραμείνουν κλειστοί και αναξιοοποίητοι χώροι – προς όφελος της τοπικής ανάπτυξης και  της συμμετοχής και ενεργοποίησης της νέας γενιάς.

– Έχοντας χαρτογραφήσει και καταγράψει τη δομή λειτουργίας ενός σύγχρονου, αποτελεσματικού και λειτουργικού Δήμου.

-Έχοντας βάλει τα θεμέλια για ένα συλλογικό και όχι προσωποπαγές σύστημα διαχείρισης που επενδύει στην εξωστρέφεια και τις διαδημοτικές συμπράξεις.

– Έχοντας καταφέρει να ανταπεξέλθουμε σε μια συνεχώς αυξανόμενη υποστελέχωση βασικών συντελεστών της δημοτικής δομής (Διευθυντής Δήμου, Μηχανικός Τεχνικής Υπηρεσίας κ.α.).

 

Στοχεύουμε:

  1. Στη στελέχωση με νέες θέσεις εργασίας και επιστημονικό προσωπικό στην οργανωτική δομή του δήμου και την τεχνική υπηρεσία.

 

  1. Στη συγκρότηση του οδικού χάρτη για τον συνολικό πολιτιστικό σχεδιασμό του Δήμου με έμφαση στον πολιτισμό της καθημερινότητας και το αναπτυξιακό πλάνο διασύνδεσης των πολιτιστικών δομών του τόπου μας.

 

  1. Να προωθήσουμε την ηλεκτρονική διακυβέρνηση στο μεγαλύτερο σύνολο των υπηρεσιών του Δήμου μας για την καλύτερη εξυπηρέτηση του δημότη.

 

  1. Να επαναλειτουργήσει το Κέντρο Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ) μέσα από τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας που θα ενταχθούν στη νέα ΚΑΠ.

 

  1. Την αξιοποίηση όλων των αναπτυξιακών και διοικητικών ευκαιριών που προκύπτουν από το νέο νόμο για την τοπική αυτοδιοίκηση (Κλεισθένης) και το νέο νόμο για την κοινωνική οικονομία.

 

  1. Στην περαιτέρω ενίσχυση διαδημοτικών συνεργασιών σε επίπεδο κοινωνίας, δημιουργίας ομάδων τοπικής δράσης και παραγωγής στους δήμους του Ψηλορείτη.

 

  1. Στην ενεργοποίηση του Γεωπάρκου ως το ευνοϊκό πεδίο ανάπτυξης του βουνού που μας ενώνει και μας δίνει τις ευκαιρίες να επανεφεύρουμε ένα νέο μοντέλο εκσυγχρονισμού της τοπικής παραγωγής, επιχειρηματικής στροφής στη φύση και τον πολιτισμό και μιας εν γένει ποιοτικής αναβάθμισης του τοπικού προϊόντος και τρόπου ζωής.

 

 

 

“Έφυγε” από από τη ζωή η Μαρία Τριτσικάκη Κεφαλογιάννη του (Πρινιανού) σε ηλικία 68 ετών. Η νεκρώσιμος ακολουθία θα τελεστεί την 1 Μαϊου στις 11πμ στον Ιερό ναό Αγίου Νικολάου Νέας Αλικαρνασσού και η ταφή θα γίνει στο κοιμητήριο Ανώγείων. Η ΑΝΩΓΗ εκφράζει θερμά συλλυπητήρια στους οικείους της. Ας είναι ελαφρύ το χώμα που θα την σκεπάσει.

Εκδήλωση τιμής και μνήμης, αφιερωμένη στη ζωή τους αγώνες και τη δράση του πρωτοπόρου κοινωνικού αγωνιστή και ηγέτη Σταύρου Καλλέργη, οργανωτή της 1ης Εργατικής Πρωτομαγιάς στη χώρα, θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 5 Μαΐου στις 11 π.μ.Η εκδήλωση θα γίνει στο σπίτι του τιμώμενου στο Μπραχίμο, έξω από το Πέραμα του Δήμου Μυλοποτάμου, στην διακλάδωση Χουμερίου επί της επαρχιακής οδού Ρεθύμνου – Ηρακλείου. Οργανωτές είναι η Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνου, ο δήμος Μυλοποτάμου και το ΕΚ Ρεθύμνου.

Σταύρος Καλλέργης 1865-1926

Γεννήθηκε στο Χουμέρι με καταγωγή από παλιά αρχοντική οικογένεια, ενώ ο πατέρας του Γ.Καλλέργης ήταν οπλαρχηγός και διοικητής της επαρχίας Μυλοποτάμου.

Σε μικρή ηλικία μετανάστευσε στην Αθήνα (καθώς ο πατέρας του διωκόταν από την τούρκικη εξουσία στην Κρήτη) όπου ο μικρός Καλλέργης μεγάλωσε στο ανακτορικό περιβάλλον και ανατράφηκε με συντηρητικές αρχές. Από μικρός όμως έδειξε ενδιαφέρον για το σοσιαλισμό. Σπούδασε αρχιτεκτονική και είχε έντονη ανάμιξη στο φοιτητικό κίνημα.

Τον Μάιο του 1890 ίδρυσε στην Αθήνα τον πρώτο σοσιαλιστικό πυρήνα στην Ελλάδα , τον Κεντρικό Σοσιαλιστικό Σύλλογο, ο οποίος ήταν μια οργάνωση ουτοπικού σοσιαλιστικού προσανατολισμού, με παραρτήματα και σε άλλες πόλεις. Επίσης ξεκίνησε, περίπου τον ίδιο καιρό, να εκδίδει την εφημερίδα “Σοσιαλιστής” στην οποία ανέπτυξε ένα επαναστατικό και σοσιαλιστικό πρόγραμμα. Η πραγματοποίηση των σοσιαλιστικών στόχων κατά τον Καλλέργη μπορούσε να πραγματοποιηθεί κυρίως μέσω των συνδικαλιστικών αγώνων και της κατάκτησης της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας από ένα σοσιαλιστικό κόμμα.

Το 1893 οργάνωσε την πρώτη Εργατική Πρωτομαγιά στην Ελλάδα όπου εκφώνησε ομιλία:

Ο σκοπός της συναθροίσεώς μας ενταύθα είναι να υπογράψωμεν ψήφισμα διά να δοθή εν καιρώ εις την Βουλήν. Το ψήφισμα δε έχει ως εξής:

“Συνελθόντες σήμερον την 2 Μαΐου ημέραν Κυριακήν και ώραν 5μ.μ. εν τω Αρχαίω Σταδίω οι κάτωθι υπογεγραμμένοι μέλη του Κεντρικού Σοσιαλιστικού Συλλόγου και υπό μισθόν πάσχοντες εψηφίσαμεν:

Α) Την Κυριακήν να κλείωσι τα καταστήματα, καθ’όλην την ημέραν, και οι πολίται ν’αναπαύωνται.

Β) Οι εργάται να εργάζωνται 8 ώρας την ημέραν.

Γ) Ν’απονέμηται σύνταξις εις τους εκ της εργασίας παθόντας και καταστάντας ανικάνους προς διατήρησιν εαυτών και της οικογενείας των.

Δ) Το συμβούλιον του Κεντρικού Σοσιαλιστικού Συλλόγου να επιδώση το ψήφισμα εις την Βουλήν”.

Ύστερα από την ομιλία που εκφώνησε, κατευθύνθηκε στη Βουλή για να παραδώσει ψήφισμα, το οποίο όμως ο Πρόεδρος της Βουλής αρνήθηκε να δεχθεί . Αν και συνελήφθη για την πράξη του αυτή και καταδικάστηκε σε φυλάκιση, ο πρώτος εορτασμός της Εργατικής Πρωτομαγιάς στην Ελλάδα αποτελεί σταθμό στην ιστορία του ελληνικού εργατικού κινήματος. Ο προσανατολισμός εκείνης της εκδήλωσης ήταν σαφώς ταξικός και αφορούσε στην ανάπτυξη της εργατικής πάλης και τη διάδοση των σοσιαλιστικών ιδεών . Ο εορτασμός επαναλήφθηκε την επόμενη χρονιά . Τότε όμως η κυβέρνηση έδειξε τα δόντια της, καθώς έγιναν πολλές συλλήψεις (μεταξύ των συλληφθέντων ήταν και ο Καλλέργης) ,ενώ ο εορτασμός της Εργατικής Πρωτομαγιάς απαγορεύτηκε στο εξής.

Στη συνέχεια ο Καλλέργης, αφού δικάστηκε και αθωώθηκε, κατέφυγε στο Παρίσι. Εκεί γνωρίστηκε με μυθικές μορφές της εποχής όπως τον σοσιαλιστή ειρηνιστή Ζαν Ζωρές (δολοφονήθηκε στις παραμονές του πρώτου παγκοσμίου πολέμου από έναν εθνικιστή λόγω της αντίθεσής του στον πόλεμο), τον διάσημο συγγραφέα Εμίλ Ζολά, τον αναρχοκουμουνιστή Πιοτρ Κροπότκιν κ.α. Στη συνέχεια επέστρεψε στην Αθήνα και κατόπιν στην Κρήτη, όπου εξελέγη πληρεξούσιος της Κρητικής Πολιτείας και έθεσε υποψηφιότητα για βουλευτής Ρεθύμνου. Ύστερα όμως από τρεις απόπειρες κατά της ζωής του επιστρέφει στην Aθήνα και εκδίδει ξανά τον “Σοσιαλιστή”. Η νέα αυτή προσπάθειά του όμως απέτυχε. Πέθανε το 1926 στην Κρήτη, όπου ζούσε από το 1905 και όπου είχε παντρευτεί και αποκτήσει οικογένεια, πάμπτωχος καθώς είχε ξοδέψει τη μεγάλη περιουσία που είχε κληρονομήσει από τον πατέρα του για τις ανάγκες του σοσιαλιστικού κινήματος. Γιος του ήταν ο γνωστός ηθοποιός Λυκούργος Καλλέργης ο οποίος διετέλεσε και βουλευτής του ΚΚΕ

 

Φωτογραφίες:Μανόλης Σαμόλης

Η καμπάνα στις εκκλησίες χτύπησε Κυριακή του Πάσχα στις 12 μ.μ, ο Σταυρός βγήκε ξανά έξω για την Δεύτερη Ανάσταση, ένα από τα μοναδικά έθιμα των Ανωγείων και έφτασε σε όλες τις εκκλησίες του χωριού μεταφέροντας ξανά το Αναστάσιμο μήνυμα. Πλήθος κόσμου λόγω και του καλού καιρού ακολούθησε τον Σταυρό της ενορίας του και γύρισε όλο το χωριό. Με την επιστροφή του Σταυρού στην εκκλησία, ολοκληρώθηκε η ακολουθία, με τον π.Ανδρέα στη συνέχεια να εκφωνεί λόγο αγάπης για το Πάσχα στο προαύλιο του Ναού του Αγίου Γεωργίου.” Να μην κουραστείτε, να μη χάσετε ποτέ την επαφή σας με την αγάπη του Χριστού μας, να μην απελπίζεστε και να μη σιωπάτε σε όλα όσα σας ενοχλούν σας πειράζουν σας θίγουν..” ανέφερε σε ένα σχετικό απόσπασμα του ο π.Ανδρέας.

Αναλυτικά ολόκληρο το μήνυμα έχει ως εξής:

“Χριστός Ανέστη ἐκ νεκρῶν, θανάτῳ θάνατον πατήσας καὶ τοῖς ἐν τοῖς μνήμασι ζωὴν χαρισάμενος.  Σήμερα είναι η μέρα που κάθε ευχή φαντάζει μικροσκοπική μπρος το μεγαλείο της ανάστασης του θεανθρώπου Χριστού μας, μπρος το υπέροχο του φωτός που χαρίζει το θαύμα που συνδέει κάθε έναν από εμάς με τον Πανάγιο Τάφο.

Σήμερα αδέρφια μου αντί για ευχές μοιραστείτε το στόχο που μας πρέπει. Ζητείστε ο ένας από τον άλλον,  να μην είναι το Πάσχα και η Ανάσταση του Κυρίου μας, ακόμη ένα Πάσχα ακόμη Μία Ανάσταση. 

Ζητείστε ο ένας από τον άλλον να είναι το φετινό Πάσχα, η φετινή Ανάσταση, η απαρχή για μία αναστάσιμη πορεία, σκέψη ζωή. 

Να ζήσουμε από σήμερα και κάθε μέρα τη γαλήνη της Ανάστασης, τη χαρά και το Θαύμα της υπόσχεσης του Χριστού μας ότι δε θα μας εγκαταλείψει δε θα μας αρνηθεί, 

όσα λάθη και αν κάνουμε όσο αγνώμονες και αν σταθούμε μπρος τη θυσία του και τη θυσιαστική του αγάπη προς εμάς.  

Αναστήθηκε ο Χριστός μας και πάτησε το Θάνατο, 

εκείνον δηλαδή που στη σκέψη του, γεμίζουν οι άνθρωποι φόβο, ανασφάλεια, λύπη και αγριότητα. 

Αναστήθηκε και παρέδωσε το φως το άσβεστο σε εμάς, το φως που μοιράζει θεία ενέργεια και δεν αφήνει ασυγκίνητο κανέναν άνθρωπο πιστό ή άπιστο.

Μεγαλοπρεπής στέκεται ο αναστηθείς εμπρός μας και μας καλεί να αγκαλιαστούμε. 

Να δεχτούμε την αλήθεια χωρίς προβληματισμό και ανασφάλεια. Μας κοιτάζει χωρίς σκιές στο βλέμμα του και σε όλα όσα νιώθει για τον άνθρωπο. 

Ο χριστός… 

Που λύγισε στον κήπο της Γεσθημανής δείχνοντας την ανθρώπινη πλευρά του, υπακούοντας όμως στον πατέρα θεό και πλάστη, ζητώντας του να γίνουν όσα εκείνος έχει αποφασίσει. 

Ο Χριστός 

Που μας κάλεσε στα κηρύγματα του, να είμαστε ελεύθεροι, αληθινοί, ταπεινοί, γνήσιοι, πιστοί, δυνατοί. 

Ο χριστός 

ο οποίος ζήτησε να μη λάβει υπόψην του ο πατέρας θεός, τις πράξεις των διωχτών του μιας και αυτοί έπραξαν ότι έπραξαν χωρίς να γνωρίζουν την αλήθεια και τη συνέπεια των πράξεων τους. 

Ο Χριστός 

που ενώ γνώριζε την πορεία του, συνέχισε απρόσκοπτα προς τη δίκη του, τον εξευτελισμό του, τα πάθη και τη τυραννική του βίωση, τη σταύρωση και την οδύνη του αποχωρισμού από την Μάνα Παναγία και τους Αδερφούς Μαθητές.

Αυτός ο Χριστός 

ο ένας, ο μονογενής, ο φίλος και συμπαραστάτης ως πιστός ακόλουθος, δε ζητάει τίποτε από εμάς παρά μόνο αυτό που συνεχώς ζητούσε και από τους μαθητές του. 

ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ. 

Τους έλεγε να τον εμπιστεύονται και να μην εκπλήσσονται ούτε από τη δυσκολία της πορείας τους μήτε από τις διώξεις. ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ ζητάει και από εμάς. 

Να μην υποδουλωθούμε στο ευγενές κακό αλλά να επιλέξουμε το δύσκολο καλό…..  

Γιατί ευγενές το κακό;;;; 

Διότι μπορεί και παίρνει τη μορφή της καλοσύνης, της ομορφιάς, της ευζωίας, της διάθεσης της καλής, απλά και μόνο για να παρασυρθούμε χωρίς τύψεις…. 

Γιατί δύσκολο το καλό;;;; 

Διότι μας δείχνει πάντα την αλήθεια, χωρίς υποσχέσεις καλοζωίας, χωρίς πλούτο και είδωλα, χωρίς διασκεδάσεις και πλάνη. 

Μπορούσε ο Χριστός μας 

να βρεθεί στον κόσμο μας με συμπεριφορές που δεν θα κλόνιζαν δε θα αναστάτωναν δε θα δημιουργούσαν συγκρούσεις. 

Επέλεξε όμως την αλήθεια. 

Μίλησε για το ψέμα, μίλησε για την υποκρισία, στάθηκε μπροστά στους διώκτες του κοιτώντας τους στα μάτια και ομολογώντας τις αποφάσεις του Θεού και την ιδιότητα του, χωρίς να νοιαστεί για το αποτέλεσμα.

Η πορεία του Χριστού μας ήταν μία γιορτή για τον αγώνα του ανθρώπου από κτίσεως έως και την ομοίωση με το θεό.   Γιορτή γύμνιας, μιας και κατάφερε με τις πράξεις του, τα λόγια του, τα πάθη του την Ανάσταση του να απογυμνώσει έναν κόσμο ανυπάκουο, πλανεμένο, ψεύτικο, παραβατικό, γεμάτο αμαρτίες, σκοτεινό. 

Όπως είπα και πριν μερικές ημέρες,  

Στο Σταυρό του μαρτυρίου όλοι με δέος στεκόμαστε και παραλαμβάνουμε την υποχρέωση να μεταφέρουμε το ύψιστο μήνυμα της θυσιαστικής αγάπης. Πήρε ο Χριστός μας στους ώμους του όλες τις αμαρτίες του κόσμου και μας άφησε ελεύθερους να κάνουμε μία νέα αρχή. Αυτή την υποχρέωση πρέπει να την κρατήσουμε.

Σταύρωση για εκείνον είναι η αρχή για εμάς . 

Κάθε σταύρωση και μία νέα αρχή, ας εκμεταλλευτούμε τη θυσία του για να πάρουμε δύναμη να αντέξουμε τους δικούς μας αγώνες τις δικές μας θυσίες.  Ας τον ευχαριστήσουμε και ας συνεχίσουμε την πορεία μας έχοντας πλήρη γνώση της υποχρέωσης και αγάπης του. 

Ανάσταση για εκείνον, ας είναι η δική μας υπόσχεση ότι θα δούμε τον κόσμο στην πραγματική θεολογική του διάσταση. 

Που δεν είναι άλλη από τη διάσταση της αγάπης, σε όλα της τα πεδία, της ελευθερίας σε όλα της επίπεδα αλλά και της ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗς σε κάθε μας σχέση, επαφή, καθημερινή μας πορείας.

Σκεφτείτε αδέρφια μου ότι Πάσχα, Θεία Πάθη, Μεγάλη Εβδομάδα Ανάσταση είναι όλα τους ικανά να επηρεάζουν συναισθηματικά και πνευματικά όχι μόνο τους πιστούς αλλά και όλους όσους δηλώνουν άπιστοι ή ολιγορούν και βρίσκονται μεταξύ μέσα και έξω από το σώμα της εκκλησίας. 

Όσο και με δισταγμό να αντιμετωπίζουμε την ορθοδοξία και το Χριστό, με τόσο εμφανή έκπληξη αναγνωρίζουμε τα θεία Πάθη τη Σταύρωση και την Ανάσταση. 

Για το λόγο αυτό πιστέψτε με… όσα λάθη και αν κάνετε όσο και αν πιστεύεται πως δεν υπάρχει λύτρωση, όσο και αν νιώθετε μακριά από την πίστη μας, μην φοβηθείτε μη νιώσετε μόνοι σας. 

Αφήστε το χέρι σας απλωμένο και να είστε σίγουροι ότι θα το νιώσετε το θείο άγγιγμα. 

Όπως αναφέρει και ο Άγιος  Ιωάννης ο Χρυσόστομος   «μηδείς ὀδυρέσθω πταίσματα,  συγγνώμη γάρ ἐκ τοῦ τάφου ἀνέτειλε. Μηδείς φοβείσθω θάνατον, ἠλευθέρωσε γάρ ἡμᾶς ὁ τοῦ Σωτῆρος θάνατος»  

Η Συγχώρεση βγήκε εκ του Τάφου του Χριστού μας και μας ελευθέρωσε και μας καλεί να μη φοβόμαστε όσο και αν μέσα στην αμαρτία βρισκόμαστε. 

ΕΜΠΙΣΤΕΥΤΕΙΤΕ ΤΟΝ…

Σας ζητάω λοιπόν, να μην κουραστείτε, να μη χάσετε ποτέ την επαφή σας με την αγάπη του Χριστού μας, να μην απελπίζεστε και να μη σιωπάτε σε όλα όσα σας ενοχλούν σας πειράζουν σας θίγουν. Να ζητάτε εξηγήσεις για να μπορείτε να σκέφτεστε να πράττετε, να υπάρχετε και να προχωράτε. 

Σας ζητάω να είστε αληθινοί.

Αδέρφια μου… Επειδή αυτές τις μέρες όλοι σας θα διαπιστώσατε την έξοδο του Αγίου μας από το εσωτερικό του Ναού προς τα έξω θέλω να σας πως δύο λόγια.

“Θέλησε και βγήκε έξω από την Εκκλησιά  του, ο άγιος μας. Τροπαιοφόρος σε σχέση με τα όσα έχει καμωμένα για τα Ανώγεια και τους ανθρώπους του Ψηλορείτη. Στα Ολοκαυτώματα δεν επέτρεψε να χαθεί η δύναμη μας, το κουράγιο και η αλληλεγγύη μεταξύ μας. Στον πόνο, σκούπισε τα δάκρυα μας, έσπρωξε νέους και γερόντους, να δώσουν πάλι τη ζωή, τη χαρά, την ελπίδα. Ο άγιος μας δεν κάνει διακρίσεις. Δεν επιτρέπει το διαχωρισμό, νοιάζεται στο να είναι όλοι οι συντοπίτες ενωμένοι, αναγνωρίζει τους αγώνες μας, ευλογεί και συμπάσχει με τα όσα η πορεία μας η δύσκολη μας φέρνει μπρος τα πόδια μας. Εμείς τον ευχαριστούμε. Του εξομολογούμαστε. Τον τιμάμε και αναγνωρίζει έμπρακτα, πως συμπαθεί την ιδιαίτερη σχέση που έχουμε μαζί του, θεωρώντας τον, ως τον φίλο μας τον Αι Γιώργη. Στα πόδια του μπροστά το τέρας του φασισμού, το αποτέλεσμα που δεν ήταν και δεν είναι άλλο πέρα από τα ολοκαυτώματα ψυχών και κοινωνιών. Μπορεί και πολεμάει καθετί ολοκληρωτικό, κάθε ανορθόδοξο και ανθρωπίνως ανεπίτρεπτο. Βγήκε ο άγιος μας στη Βεράντα του μικρού σε χώρο,  μα τόσο μεγάλου σε αλήθειες και αξία ναού μας. Όλοι μα όλοι μπορούν κι αντικρίζουν το βλέμμα του, την κορμοστασιά του, τη γαλήνη του. Προσευχή είναι η σχέση μας μαζί του. Λυτρωτική, αληθινή, μακραίωνη. Αναλογιζόμαστε πόσο γρήγορα περνούν τα χρόνια και με τι ταχύτητα οι στιγμές. Είναι λοιπόν ματαιότητα να πιστεύουμε πως μόνοι μας μπορούμε τα πάντα. Υποκρισία και πλάνη μία τέτοια σκέψη. Μπορούμε τα πάντα αν και μόνο εάν, αναγνωρίσουμε πως έχουμε προστασία θεού, επίβλεψη αγγέλων, συμπόρευση αγίων. Ένας εξ αυτών ο δικός μας  Αι Γιώργης, του ολοκαυτώματος, του τώρα, του πάντα..”

Ο καλός μας φίλος που με αγάπη και ουσία αλήθειας στέκετε δίπλα στα Ανώγεια και τους Ανωγειανούς, δημοσιογράφος Μιχαήλ Λαμπαθάκις ή Λαμπαθές, μου έστειλε ένα ποίημα, μερικές λέξεις σκέψεις του για τα Ανώγεια. Ζήτησα να γραφτούν σε μία πέτρα και τοποθετήθηκαν οι λέξεις του δίπλα στην Αγιογραφία του Αγίου μας του Καπετανιου μου, που μπορεί και ποδοπατάει κάθε φασισμό κάθε τι που μας πονάει. 

Αναφέρει ο Μιχαήλ στο Ποίημα του

“Ανάμεσα στα χαλάσματα, στο θρήνο, στης σκοτεινιάς τη στάχτη, εμείς κρατήσαμε γερά του Άη Γιώργη το κερί, κοντάρι το στεριώσαμε, υψώσαμε σημαία ματωμένη  και προσευχή κάναμε το λυγμό, μέχρι που στήσαμε ξανά καμπαναριό, στέγες, σχολειά, γυναικωνίτες, άμβωνες και με γυμνές πατούσες μπήκαμε μες την εκκλησιά…  με τη φούχτα μας σφιχτά κλεισμένη κάμαμε το σταυρό πάνω στο μπέτι μας που άντεξε θεριά, σύννεφα και δαιμόνους μα τελικά αποδείξαμε πως είναι στην μπόρεση μας, στων ανθρώπων τα θυσιαστήρια, να ανταλλάσσουμε όσο κι αν μας καίνε οι ντροπές, αντίδωρο τον πόλεμο με ειρήνη..”

Σας παρακαλώ, αδέρφια μου, να έχετε χαρά στη ζωή σας, ελπίδα θεού, ζωή χαρισάμενη και μη ξεχνιέστε στο χρέος μας να διδάξουμε και να φωτίσουμε τα παιδιά μας, με αγάπη, αξίες παροχή ασφάλειας και ουσιαστικής παρουσίας μας δίπλα τους.

Χριστὸς ἀνέστη ἐκ νεκρῶν, θανάτῳ θάνατον πατήσας καὶ τοῖς ἐν τοῖς μνήμασι ζωὴν χαρισάμενος.

Ευλογία κυρίου και ας είμαστε όλοι μας μονιασμένοι.

 

 

Φωτογραφίες: Αγγέλα Σκουλά

Τον στολισμό με λουλούδια του Επιταφίου και του Σταυρού ανέλαβαν και φέτος γυναίκες και κορίτσια κάθε ενορίας μας, που έμειναν μέχρι νωρίς τα ξημερώματα στην εκκλησία για να ολοκληρώσουν εντυπωσιακές δημιουργίες με αγάπη και σεβασμό. Σύμφωνα με την παράδοση μετά τον στολισμό, όσες γυναίκες συμμετείχαν συγκεντρώνονται γύρω από τον Επιτάφιο και λένε τα Μοιρολόγια της Παναγίας:

“Αι μου Γιάννη Πρόδρομε και βαφτιστή του γιου μου,
μεν είδες εμέ το γιόκα μου και το διδάσκαλο σου;

“Δεν έχω στόμα να σου πω, γλώσσα να σου μιλήσω,
μούδε και χεροπάλαμα για να σου τόνε δείξω.

Θωρείς τον κείνο τον λιγνό τον παραπονεμένο,
όπου φορεί πουκάμισο στο αίμι βουτηγμένο,

και που φορεί στη μέση ντου το τρίχινο ζωνάρι,
κι πού φορεί στη κεφαλή το αγκάθινο στεφάνι;”

“Που ναι μαχαίρι να σφαγώ, που ναι γκρεμός να δώσω..”

Ο Σταυρός θα περάσει το βράδυ και θα μπει στα σπίτια των νεόνυμφων, αλλά και αυτά που θα ζητήσουν την χάρη του. Σύμφωνα με την παράδοση τον Σταυρό θα κρατάει νεαρός που υπηρετεί την στρατιωτική του θητεία και η είσοδος σε κάθε σπίτι θα γίνει από την πόρτα και η έξοδος από το παράθυρο.Σύμφωνα με το έθιμο της δεύτερης Ανάστασης που είναι μοναδικό στα Ανώγεια, την Κυριακή του Πάσχα μετά την λειτουργία το μεσημέρι, οι Σταυροί βγαίνουν ξανά από την εκκλησία και γυρίζουν ξανά όλες τις εκκλησίες του χωριού, μεταφέροντας ξανά το Αναστάσιμο μήνυμα,Μετά την περιφορά του Επιτάφιου το βράδυ της Μεγάλης Παρασκευής, στον Άγιο Γεώργιο ο Λουδοβίκος των Ανωγείων με το μαντολίνο του θα τραγουδήσει μοιρολόγια, σε μια απόλυτη εμπειρία κατάνυξης  για τους Πιστούς.

Ο καιρός στα Ανώγεια είναι αρκετά καλός, πλήθος ντόπιων και επισκεπτών κατακλύζουν τις πλατείες των Ανωγείων, ενώ οι περισσότεροι επισκέπτονται όλους τους Ναούς για να προσκυνήσουν. Το Πάσχα στα Ανώγεια είναι και φέτος μια υπέροχη και δυνατή εμπειρία για όσους το επέλεξαν.

Δείτε στις φωτογραφίες της Αγγέλας Σκουλά τους Επιτάφιους και τους Σταυρούς των Ανωγείων. Από τον Ιερό Ναό της Παναγίας στο Περαχώρι, τον Αι Γιάννη στην Καβαλαριά, τον Άγιο Γεώργιο στο Μεϊντάνι και τον Άγιο Δημήτριο στο Μετόχι ! Καλή Ανάσταση σε όλο τον κόσμο!

 

 

 

-->