Archive for Μαρτίου 2020

Μύρων & Μιλτιάδης Σκουλάς – Φεγγάρι μου |Κρητικό Κανάλι|

Να σε Ξεχάσω προσπαθώ μα δεν το κατορθώνω,

γιατί στη σκέψη σου ο νους, αναντρανίζει μόνο…”

Οι ζωντανές εμφανίσεις του σε ανοιχτούς χώρους ή σε κέντρα διασκέδασης, έγραφαν ιστορία και οδηγούσαν συνήθως σε ένα γλέντι μέχρι πρωίας.Οι δισκογραφικές δουλειές του, οι παρέες και η σκηνική παρουσία του, επανέφερε στην κρητική μουσική το μαντολίνο, που έμενε για δεκαετίες στο περιθώριο και περίμενε λες τον Μύρωνα για να βγάλει χαρούμενες αλλά και θλιμμένες μελωδίες που ακολουθούν μέχρι σήμερα κάθε αυθεντική κρητική καντάδα. Η παρουσία του στο πάλκο μας φέρνει μνήμες και συγκλονιστικές σκηνές με έναν καλλιτέχνη να καταθέτει τη ψυχή του και να ολοκληρώνει την παράσταση του αποκαμωμένος, έχοντας δώσει κάθε ικμάδα δύναμης, σαν τους αστέρες της ροκ που γίνονταν ένα με τη φωνή του κόσμου. Σήμερα 18 χρόνια μετά το φευγιό του, υπάρχουν νέα παιδιά, αγέννητα ακόμα την εποχή της ακμής του, που τον ακούνε φανατικά, διατηρώντας τον “μύθο” που άφησε με το χαμό του.Οι ακροατές και οι θαυμαστές του κάθε ηλικίας, με τον Μύρωνα να έχει τραγουδήσει κάθε πτυχή της ζωής μας, κάθε χαρά και λύπη μας, αυτός που μπορούσε με την ίδια άνεση να βγάλει το γέλιο και σε δευτερόλεπτα μετά το δάκρυ μας.

Είναι ο Μύρων Σκουλάς του “Καρφάκη”. Και η μουσική του πορεία και η αύρα που άφησε, τον κατατάσσει δικαιωματικά και εσαεί στους “μεγάλους” της αυθεντικής Ανωγειανής μουσικής ιστορίας.

Ήταν πρώτη Απριλίου 2002, δεκαοκτώ ακριβώς χρόνια πριν. Ο καιρός ήταν μουντός αν και ήταν αρχές της Άνοιξης, το κρύο ήταν τσουχτερό εκείνο το πρωινό και αν παρατηρούσες τα Ανώγεια από ψηλά, θα έβλεπες ένα μεγάλο μαύρο πλήθος να κατηφορίζει από όλο το χωριό, με κατεύθυνση το Περαχώρι και τον Ιερό Ναό της Παναγίας, στο θλιβερό καθήκον για το ύστατο χαίρε σε έναν από τους σημαντικότερους Ανωγειανούς καλλιτέχνες της νεότερης γενιάς, τον Μύρωνα Σκουλά. Ήταν πρωταπριλιά, αλλά δεν ήταν ψέμα, άλλωστε ο Μύρων έζησε ολόκληρη τη ζωή του μέσα στην αλήθεια της μουσικής, της μαντινάδας, της αυθόρμητης έκφρασης, του πάθους και της παρέας.Εκείνη την ημέρα διάλεξε μια ανώτερη δύναμη να τον πάρει από τα εγκόσμια, αλλά να τον τοποθετήσει παράλληλα μέσα από τη συνείδηση του κόσμου σε ένα υψηλό βάθρο, εκεί που κάθονται οι μεγάλες μορφές της Κρητικής μουσικής παράδοσης.

” Η μαντινάδα για μένα είναι ότι ωραιότερο υπάρχει. Γιατί με μια μαντινάδα μπορείς να εκφράσεις μια ολόκληρη ζωή σε τέσσερις γραμμές..” είχε ο ίδιος τονίσει σε κάποια από τις συνεντεύξεις του. Αυτό έκανε ο Μύρων, ολόκληρη τη ζωή του μας την έδινε με ένα στίχο και μια μαντινάδα, γιατί η μαντινάδα ήταν η ζωή του. Έγραψε και τραγούδησε μαντινάδες που μέχρι σήμερα εμπνέουν προβληματίζουν και ακολουθούν όλες τις εκφάνσεις της ζωής του ανθρώπου και δη του Κρητικού, περνώντας από την όχθη της λύπης, της μοναξιάς και της απόγνωσης, στην αντίπερα πλευρά του ποταμιού, της  αγάπης, του έρωτα , της χαράς και της ελευθερίας.

”Όσο κι αν είναι δυνατές οι μπόρες δε με πιάνουν,

γιατί χω δυνατά φτερά και στα ανοιχτά με βγάνουν..”

Μέχρι το τέλος της ζωής του ο Μύρος δεν ξέχασε ποτέ τη μεγάλη του αγάπη τα Ανώγεια,τα πρόβατα και το βουνό παράλληλα με την μουσική του πορεία. Ένας αυθεντικός καλλιτέχνης που μέχρι και σήμερα έχει φανατικούς θαυμαστές όλων των ηλικιών. Έφερε στην μουσική μας όχι μόνο το μαντολίνο αλλά κυρίως το πάθος ,την αυθεντικότητα και την αγάπη για την παρέα και το μερακλήκι που βγαίνει από τα βάθη της ψυχής. Ο δίσκος ”Κρητική Καντάδα ” στα μέσα της δεκαετίας του ’80 ,μαζί με τον Μιλτιάδη Σκουλά, έμεινε στην ιστορία και ουσιαστικά έφερε στην Κρητική μουσική το μαντολίνο, το οποίο καθιερώθηκε αργότερα στις δουλειές των περισσότερων Κρητών καλλιτεχνών. Πέρα από την Κρητική Καντάδα  κυκλοφόρησε ακόμα τους δίσκους ”Τα Αορείτηκα”, ”Τα Μυστικά του Φεγγαριού ” ”Εγώ ‘χω δυνατά φτερά”και  ”Τα Νυχτοπερπατήματα”  που τον καθιέρωσαν στη συνείδηση του κόσμου ως ένα τεράστιο ερμηνευτή και ένα σπουδαίο μαντιναδολόγο. Δεν υπάρχει παρέα ή καντάδα στο χωριό από νεαρούς ή και μεγαλύτερους ανθρώπους στα Ανώγεια που να μην τραγουδήσουν κάποια από τις εκατοντάδες μαντινάδες του, να μην προσπαθήσουν να μιμηθούν τον τρόπο που με πάθος ο ίδιος τις τραγουδούσε.

 ”Κρυφά του κόσμου ήθελα να ‘χω τα βάσανα μου,

μα δε μπορώ προδίδομαι στ’ αναστενάγματα μου…”

Πάλεψε σκληρά με αξιοπρέπεια και τεράστια ψυχικά αποθέματα, την αρρώστια που τον χτύπησε πάνω στην εποχή της μεγάλης ακμής του και τον πήρε από κοντά μας, αφήνοντας σε όλους μας το παράπονο διότι είχε πολλά ακόμα να προσφέρει στην κοινωνία και την μουσική παράδοση των Ανωγείων. Ο Μύρωνας”έφυγε” σε ηλικία μόλις 48 ετών(σ.σ είχε γεννηθεί το 1954) αλλά άφησε πίσω του μια τεράστια παρακαταθήκη που αποκτά συνεχώς ανθρώπους που ακολουθούν τα δικά του χνάρια και προσπαθούν να πατήσουν πάνω στα μουσικά μονοπάτια που άφησε.

 “Ήθελα να μ` αντίθετος του χάρου, να γιαγείρω,

τον Ψαρονίκο στη ζωή και τον Σκουλά το Μύρω..”

Αθάνατος!

”Σπάσε του πόνου σύννεφο η πίκρα να λιγάνει,

να βγει ο ήλιος τσι χαράς τη σκέψη να ζεστάνει..”

—————————————————————————–

”Αγριολούλουδο τσ’ αυγής κι αξεμπουμπούκιαστο μου,

αχνοδροσουλιασμένο μου,φυντάνι ξομπλιαστό μου…”

——————————————————————

”Όσο κι αν ζούμε χωριστά δε σ’ έχω αφήσει μόνη,

με τη δική σου ανάμνηση βραδιάζει ξημερώνει…”

——————————————————————

”Για σένα έχω στη καρδιά Παλάτι και Μπαλκόνια,

Μπαξέ με διάφορα δεντρά και κελαηδούν τ’ αηδόνια…”

———————————————————————–

“Την ώρα που το Φως τσι Αυγής, σαν τη δροσούλα πέφτει,

παίζει η ομορφιά σου αστραπές, στου νου μου το καθρέφτη…”

————————————————————————

”Κάθε ηλιοβασίλεμα σ’ αναστορούμε φως μου,

γιατί το βλέπαμε μαζί μα εδά είμαι μοναχός μου…”

———————————————————————-

”Είναι καρδιές που εύκολα μια αγάπη λησμονούνε,

κι άλλες που θυσιάζονται για κάτι που αγαπούνε…”

 

 

Κατέβασες τη σβάστικα από τον Παρθενώνα,

απ’ τσι μεγάλους ήσουνε, του εικοστού αιώνα.

—————————————————————–

Έκαμες χρόνια φυλακή και χρόνια εξορία,

κι αγώνες για τη Λευτεριά και τη Δημοκρατία.

——————————————————————-

Στη φεύγα σου εδάκρυσε η Χώρα απ’ άκρη σ’ άκρη,

Απειρανθήτη ήρωα, μεγάλε Δημοκράτη.

———————————————————————-

Στο άκουσμα τσι φεύγας σου, παρόλο που ‘χει μπόρα,

Αθάνατος φωνιάζουνε, σ’ ολόκληρη τη Χώρα.(Μανόλης Πασπαράκης-Μούγερης)

————————————————————————

Όσοι τιμούν τα Ιερά, την Πίστη, τη Σημαία,

Φεύγουνε πάντα γελαστοί για μια παντέρμη ιδέα. (Λευτέρης Μπέρκης)

———————————————————————-

Επαναστάτες, ποιητές, τρελοί και ονειροπόλοι,

κάνουν να μοιάζει που και που η έρημος περβόλι.(Βασίλης Δραμουντάνης)

—‘Έφυγε στα χαρακώματα. Όπως οι σύντροφοι του, ταπεινά, μοναχικά, όπως ταιριάζει στους ήρωες. Έδωσε ξανά τον ουρανό στην τσαλακωμένη σημαία μας και οι Έλληνες θα του οφείλουμε μέχρι το απέραντο μέλλον. Έφυγε ο γίγαντας της Απειράνθου. Ένας άντρας εκατό χρονών που δε γέρασε ποτέ…(Λουδοβίκος των Ανωγείων).

Έφυγε ο Ασυμβίβαστος, που την Τιμή τιμούσε,

κι έκαμε και την σβάστικα χαλί και την πατούσε (Γιώργης Μπέρκης)

——————————————————————————————-

Μεγάλο πράγμα στη ζωή να γράφεις ιστορία,

να μη φοβάται θάνατο στου χρόνου την πορεία.

—————————————————————————————-
Άντρας που είχενε ψυχή στον Άδη κατεβαίνει,
μα η αντρειά που έκαμε αθάνατη πομένει. 

—————————————————————————————-

Την ώρα του κατακτητή το ‘ λεγε η ψυχή σου
και ιστορία έγραψες Μανώλη στη ζωή σου.(Αριστείδης Χαιρέτης (Γυαλαύτης)

 

 

 

 

 

Προτάσεις για δωρεάν ψυχαγωγία μικρών και μεγάλων αυτές τις εβδομάδες που θα συνεχίσουμε να μένουμε στο σπίτι, έστειλε στην ΑΝΩΓΗ ο δήμαρχος Ανωγείων Σωκράτης Κεφαλογιάννης. Παραστάσεις από το Θέατρο Τέχνης, όπερα, αναγνώσεις βιβλίων, διαδραστικές εκθέσεις, παιδικά παραμύθια, περιηγήσεις σε μουσεία, θέατρο και πολλές άλλες επιλογές για όλες τις ηλικίες είναι ανάμεσα στην λίστα με τις δράσεις αυτές που με ένα “κλικ” θα μπορείτε να τις απολαύσετε στο διαδίκτυο.

Αναλυτικά το πρώτο μέρος των προτάσεων:

✩ “Άκουσε ένα βιβλίο” – 30 κλασικά λογοτεχνικά έργα (audio-books)

Θέατρο Τέχνης: Διαδικτυακή παρακολούθηση των παραστάσεων και από το σπίτι λόγω κοροναϊού

100 δραστηριότητες για παιδιά (αντί για τηλεόραση και οθόνες) – Aspa Online

Η Metropolitan Opera προσφέρει δωρεάν αναμετάδοση εμβληματικών παραστάσεων της λόγω καραντίνας | CultureNow.gr

Online και δωρεάν ανάγνωση χιλιάδων βιβλίων στο Ηλεκτρονικό Αναγνωστήριο της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος

Παιδικά παραμύθια ● Διαβάστε τα online και δωρεάν!

Μένουμε σπίτι και “ταξιδεύουμε” ψηφιακά στα Μουσεία και την Ακρόπολη. Ο κατάλογος με όλες τις εφαρμογές περιήγησης στην Ελλάδα – ΜΗΧΑΝΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ

Η Google μόλις άνοιξε μια διαδραστική online έκθεση της Φρίντα Κάλο με πάνω από 800 εκθέματα | CultureNow.gr

Αυτά τα 14 sites μπορεί να σας αλλάξουν τη ζωή

Pablo Picasso | 855 έργα ζωντανεύουν υπό τον ήχο του πιάνου

Google Arts & Culture

Δέκα μουσεία για επίσκεψη από το σπίτι – Περιηγηθείτε εικονικά στα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου

Διάβασε 2.500 βιβλία δωρεάν στο Ηλεκτρονικό Αναγνωστήριο της Εθνικής Βιβλιοθήκης

Λογοτεχνικός διαγωνισμός διηγήματος – nikasbooks.gr

Η Κάρμεν Ρουγγέρη «χαρίζει» στα παιδιά την παράσταση Το Βαλς με τα Παραμύθια! (video)

Δες θέατρο online, όπου, όποτε και όπως θέλεις!

Στην τάξη !!!

“ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΧΩΡΙΣ ΟΡΙΑ”: δωρεάν ηλεκτρονική βιβλιοθήκη παραμυθιών για παιδιά με προβλήματα όρασης

https://amimoni.gr/paramythi-choris-oria/?fbclid=IwAR0w20viS9zeAVRSdS-ONREASNIWJ_SLm027CW-R89V1gr1_ELb3FdXg3E8

Περιηγηθείτε στο Μουσείο Γουλανδρή από το σπίτι: 

https://www.in2life.gr/culture/art/article/1004691/perihghtheite-sto-moyseio-goylandrh-apo-to-spiti.html?fbclid=IwAR0SV4s6-attg9FAa3JbmbqtdWQFKUBMYha5501rj2ueey49tka6brWVXLA

 

Έφυγε από τη ζωή ο πρώτος παρτιζάνος της Ευρώπης, ο Μανώλης Γλέζος. Ο Μανώλης έγραψε μοναδική ιστορία με τη ζωή του. Φώτισε την κατοχική νύχτα της 30ης προς 31η Μαίου κατεβάζοντας τη ναζιστική σημαία και ανεβάζοντας την ελληνική στο βράχο της Ακρόπολης.  Είχε πλούσια αντιστασιακή δράση, γνώρισε συλλήψεις, φυλακίσεις, καταδίκες, βασανιστήρια. Παρέμεινε ακατάβλητος.

Είχε ζωντανή τη μνήμη και ένιωθε πάντα την ευθύνη απέναντι στους συντρόφους και συναγωνιστές του. «Όποιος από μας γλυτώσει να ζήσει και για τους άλλους, λέγαμε στις φυλακές και τις εξορίες». Έτσι μας έλεγε και έτσι ζούσε.

Παντοτινός υπερασπιστής των αξιών της ελευθερίας, του πατριωτισμού, της εθνικής ανεξαρτησίας, της δικαιοσύνης, της δημοκρατίας. Πνεύμα ανυπότακτο, ανήσυχο, δημιουργικό.

Ιδρυτικό μέλος και συμπαραστάτης του «Δικτύου μαρτυρικών πόλεων και χωριών της Ελλάδας, περιόδου 1940 -1945“ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑΤΑ”», ανέδειξε και αγωνίστηκε για το ζήτημα των γερμανικών αποζημιώσεων και επανορθώσεων μέσα από τις γραμμές του Δικτύου, αλλά και του «Εθνικού συμβουλίου διεκδίκησης των οφειλών της Γερμανίας προς την Ελλάδα», του οποίου υπήρξε ιδρυτής και Πρόεδρος.

Εκφράζουμε τα θερμά μας συλλυπητήρια στη σύζυγό του Γεωργία, στα παιδιά και τα εγγόνια του.

Στις Μαρτυρικές Πόλεις και Χωριά της πατρίδας μας, ως ελάχιστη απόδοση τιμής, μεσίστιες θα κυματίζουν οι σημαίες στα δημοτικά και κοινοτικά καταστήματα την Τετάρτη, 1η Απριλίου 2020, ημέρα τέλεσης της εξόδιου ακολουθίας.

Με την άρση των απαγορεύσεων το Διοικητικό Συμβούλιο του Δικτύου θα αποφασίσει περισσότερα για τον ΕΛΛΗΝΑ της αντίστασης, του πολιτισμού, της αυτοδιοίκησης, της δημοκρατίας.

Μαρτυρική πόλη Καλαβρύτων, 30 Μαρτίου 2020

Το ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ

του «Δικτύου Μαρτυρικών Πόλεων και Χωριών της Ελλάδας περιόδου 1940 – 1945 “ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑΤΑ”»

 

 

Συνέντευξη στο Γιάννη Φασουλά

“Αξέχαστο θα μου μείνει το πρώτο προσκύνημα μου στα Ανώγεια. Οι Ανωγειανοί με θεωρούσαν σαν τον άνθρωπο τους που έλειπε χρόνια στην ξενηθειά και ξαναγύρισε στον τόπο του. Έφυγα περισσότερο Ανωγειανός από ότι όταν πήγα. Αυτό νομίζω τα λέει όλα”, Ο ζωντανός “μύθος” της Αντίστασης, το ιστορικό στέλεχος της Αριστεράς, Μανώλης Γλέζος, μιλάει αποκλειστικά στην “ΑΝΩ-ΓΗ” με αφορμή τη συμπλήρωση 60 χρόνων από την ήττα του Φασισμού και 61 χρόνων από το Ολοκαύτωμα των Ανωγείων από τους Γερμανούς.

Ο αγωνιστής σύμβολο που κατέβασε την σβάστικα από την Ακρόπολη, υπογραμμίζει ότι σήμερα πρέπει να κατεβάσουμε ” τη σημαία της αδιαφορίας και του ατομικού βολέματος για να μη ζήσουμε ξανά τη φρίκη του πολέμου”. Βλέπει στο πρόσωπο του Τζώρτζ Μπους ένα νέο Χίτλερ, ενώ χαρακτηρίζει “επιτροπάτο” καταπίεσης των λαών την Κομισιόν. Εκτιμά ότι ο μεγαλύτερος κίνδυνος σήμερα είναι η Παγκοσμιοποίηση σημειώνοντας ταυτόχρονα “ότι ιδεολογικά ο Φασισμός δεν έχει νικηθεί”.

Αναφερόμενος στη Μάχη της Κρήτης τονίζει “ότι αποτελεί την πρώτη σελίδα της ένοπλης παλλαϊκής Εθνικής Αντίστασης” ενώ για τα Ανώγεια επισημαίνει ότι “ήσαν οι πυροδότες της άσβεστης φλόγας της Αντίστασης”. Τέλος για το θέμα των γερμανικών αποζημιώσεων αναφέρει ότι αυτό έχει παγώσει και αναζητείται λύση από τα Διεθνή Δικαστήρια.

Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΕΧΕΙ ΩΣ ΕΞΗΣ:

Τα Ανώγεια αντιστάθηκαν γενναία στον Φασισμό και ισοπεδώθηκαν. Εξήντα χρόνια από την ήττα του Φασισμού, που θα πρέπει σήμερα να επικεντρωθεί η Αντίσταση του λαού για να αποφευχθούν άλλου είδους ισοπεδώσεις…

Σήμερα εξήντα χρόνια από την ήττα του ναζισμού , η αντίσταση των λαών, των εθνών και των πολιτών όπου γης, πρέπει να έχει κύριο στόχο τον αγώνα εναντίον  της παγκοσμιοκρατίας.

Την Κατοχή εσείς μαζί με τον Λάκη Σάντα κατεβάσατε τη ναζιστική σημαία από την Ακρόπολη. Ποιες σημαίες θα πρέπει να …κατεβάσει η σημερινή γενιά για να μη ζήσουμε ξανά τη φρίκη του πολέμου;

Τη σημαία της αδιαφορίας και του ατομικού βολέματος.

Σας άκουσα τον περασμένο Απρίλιο στη διάρκεια της βράβευσης σας, για την αντιστασιακή σας δράση από τον Ρώσο πρέσβη, να λέτε ότι κάποιοι σήμερα εποφθαλμιούν τη θέση του Χίτλερ. Ποιοι είναι αυτοί;

Αυτοί που εποφθαλμιούν τη θέση του Χίτλερ είναι οι παγκοσμιοκράτορες. Και πρώτος από όλους ο Μπους, ο οποίος εξαπολύει πολέμους όπως ο Χίτλερ, για να υποτάξει έθνη και λαούς προς όφελος των συμφερόντων των ολιγοπωλίων και μονοπωλίων. Και μόνο το γεγονός ότι ο μαύρος χρυσός, το πετρέλαιο, έφτασε από 7 δολάρια το βαρέλι στα 58, τα εξηγεί όλα. Ο πόλεμος καθυπόταξης του Ιράκ έγινε για το πετρέλαιο.

Πόσο επικίνδυνο είναι σήμερα “το αβγό του φιδιού” στην Ελλάδα και την Ευρώπη;

Το αβγό του φιδιού στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, είναι να επωάζεται η “Ενωμένη Ευρώπη”, της οικονομικής, στρατιωτικής και πολιτικής εξουσίας των ολίγων. Όλοι θέλουμε τη συνεργασία των λαών, προϋπόθεση για της Ειρήνη συνεπώς και  την Ευρώπη των λαών και όχι την καταπίεση τους από ένα επιτροπάτο (Commision)που αποφασίζει εις βάρος τους.

Πως εξηγείται το γεγονός ότι στη Γερμανία αυξάνει ο αριθμός των νοσταλγών του Χίτλερ;

Το νεοναζιστικό κίνημα στη Γερμανία δεν είναι σήμερα ο κύριος κίνδυνος. Εξηγείται βέβαια από το γεγονός της καταγωγής του σ’ αυτή τη χώρα, αλλά ο κύριος κίνδυνος σήμερα είναι η Παγκοσμιοκρατία, η οποία θέλει να καθυποτάξει τους πάντες και τα πάντα υπό την κυριαρχία της.

Με τον Φασισμό έχουμε τελειώσει, ή ο αγώνας συνεχίζεται;

Πριν από 60 χρόνια νικήσαμε στρατιωτικά και πολιτικά το φασισμό και το ναζισμό, αλλά όπως φαίνεται δεν τον νικήσαμε ιδεολογικά και γι’αυτό σήμερα βρικολακιάζει με τη μορφή της Παγκοσμιοκρατίας. Όπως τότε ο Χίτλερ ήθελε η Αρία Φυλή να κατακτήσει και να κυριαρχήσει, ως περιούσιος λαός τον κόσμο, το ίδιο και σήμερα ο Μπους επιδιώκει να πετύχει τον ίδιο στόχο. Από αυτή τη πλευρά ο Αγώνας για τη Δημοκρατία, την Ανεξαρτησία, την Κοινωνική Δικαιοσύνη, συνεχίζεται.Ο αγώνας να σταματήσουν οι λίγοι να αποφασίζουν για τους πολλούς και να ‘ρθει η εποχή όπου όλοι μαζί θα συν-αποφασίζουμε για τις τύχες μας.

Τον περασμένο Μάιο γιορτάσαμε την επέτειο από την ιστορική  Μάχη της Κρήτης. Σήμερα οι Γερμανοί “καταλαμβάνουν” την Κρήτη μέσα από την αγορά γης. Πως το σχολιάζετε;

Αυτό που συμβαίνει στη Κρήτη, δυστυχώς συμβαίνει σε όλη την Ελλάδα και ιδιαίτερα τη νησιωτική. Το 1986 σε αγόρευση μου στη Βουλή είχα πει “εγκαλώ τη Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ γιατί δεν έχει πάρει τα μέτρα εκείνα ώστε να εμποδίσει το ξεπούλημα της γης που έκανε η Νέα Δημοκρατία στη χώρα μας. Από τότε έως σήμερα το κακό έχει παραγίνει.Κι επειδή οι Κυβερνώντες κωφεύουν, η μόνη λύση είναι να πείσουμε τους κατέχοντες γη να μην τη πουλούν στους ξένους.Ας μην ξεχνάμε τους Παλαιστίνιους, οι οποίοι αποκαθήλωσαν ολόκληρο Πατριάρχη , γιατί πούλησε παλαιστινιακή γη στους ισραηλινούς.

Συμφωνείτε με όλους εκείνους που υποστηρίζουν ότι η Μάχη της Κρήτης άλλαξε το ρου του Β’Παγκοσμίου πολέμου;

Δεν έχει καταλήξει ακόμα η ιστορική έρευνα, αν όντως η Μάχη της Κρήτης άλλαξε το ρου του Β’ Παγκοσμίου πολέμου. Το βέβαιο πάντως είναι ότι η Μάχη της Κρήτης άλλαξε το χαρακτήρα του πολέμου.Για πρώτη φορά αντιμετώπισαν οι χιτλερικοί εισβολείς λαό να τους αντιστέκεται και να τους πολεμά. Για πρώτη φορά.Και μάλιστα όταν η τοπική, πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του καθεστώτος της δικτατορίας της 4ης Αυγούστου, αποδείκνυε με τα έργα της ότι δεν ήταν αποφασισμένη να αγωνιστεί με όλες τις δυνάμεις για να κρατήσει την Κρήτη ελεύθερη. Γι’ αυτό δεν όπλισε το λαό που είχε ήδη αφοπλίσει.Γι’ αυτό δεν έφερε την 1η Μεραρχία Κρήτης στο νησί.Γι’ αυτό δεν κατέστησε την πολιτοφυλακή αξιόμαχο δύναμη. Γι’ αυτό δεν εξόπλισε όπως έπρεπε τις ελάχιστες στρατιωτικές δυνάμεις που είχαν καταφύγει στην Κρήτη κατά την υποχώρηση.Γι’ αυτό και δεν επανέφερε στο στρατό τους απόστρατους αξιωματικούς που είχε κατά καιρούς αποτάξει.Παρ’ όλα αυτά οι Κρητικοί δεν έμειναν αδρανείς. Έτρεξαν να αντιμετωπίσουν τους εισβολείς. Δεν είχαν όπλα σύγχρονα. Γκράδες και κατσούνες, πελέκια και ραβδιά ήσαν τα όπλα τους.Κι όμως προσήλθαν και πολέμησαν. Σε 600 υπολογίζονται οι ομάδες των πολιτών οι οποίες συγκροτήθηκαν και πήραν μέρος στη Μάχη της Κρήτης.Ομάδες από 3 έως 250. Κι η σύνθεση τους είναι χαρακτηριστική της καθολικής συμμετοχής του κρητικού λαού. Αποκαλυπτική γι’αυτό η επιγραφή που τοποθέτησαν οι Γερμανοί στην Κάντανο, όταν την ξεθεμελίωσαν στις 3 Ιουνίου 1943:”Για την κτηνώδη δολοφονία Γερμανών αλεξιπτωτιστών, ορεινών καταδρομών και του μηχανικού, από άνδρες, γυναίκες, παιδιά και παπάδες μαζί και γιατί πρόβαλαν αντίσταση εναντίον του Μεγάλου Ραίχ.

Αυτό είναι που χαρακτηρίζει ιδιαίτερα τη Μάχη της Κρήτης. Η καθολική συμμετοχή του Λαού,στην πρώτη γραμμή του πυρός, εναντίον του εισβολέα, Η Μάχη της Κρήτης αποτελεί την πρώτη σελίδα της ένοπλης παλλαϊκής Εθνικής Αντίστασης, ανοίγει και δρομολογεί την ένοπλη Λαϊκή Εθνική Αντίσταση για την απελευθέρωση της Ελλάδας. 

Τι είναι για σας η Κρήτη, και σας ρωτώ γιατί αν δεν κάνω λάθος αν και Ναξιώτης από τα Απειράνθου, η καταγωγή σας είναι από τις Κομιτάδες από τα Σφακιά.

Η Κρήτη για μένα είναι αυτό που ακριβώς είναι:Μια άσβηστη φλόγα λαϊκής αντίστασης. Συνεπώς είναι κι η Κρήτη πατρίδα μου.

Πότε επισκεφθήκατε για πρώτη φορά τα Ανώγεια και τι εντυπώσεις σας έμειναν;

Αξέχαστο θα μου μείνει το πρώτο προσκύνημα μου στα Ανώγεια. Οι Ανωγειανοί με θεωρούσαν σαν τον άνθρωπο τους που έλειπε χρόνια στην ξενηθειά και ξαναγύρισε στον τόπο του. Έφυγα περισσότερο Ανωγειανός από ότι όταν πήγα. Αυτό νομίζω τα λέει όλα.

Τι συμβολίζει για σας το Ολοκαύτωμα των Ανωγείων από τους Γερμανούς;

Η καταστροφή των Ανωγείων τον Αύγουστο του 1944 με διαταγή του στρατιωτικού διοικητή Φρουρίου Κρήτης Χ.Μύλερ, πέρα από την απάνθρωπη ναζιστική νοοτροπία, αποκαλύπτει με τα διάφορα δικαιολογητικά του ΕΠΕΙΔΗ, ότι τα Ανώγεια ήσαν οι πυροδότες της άσβεστης φλόγας της Αντίστασης.

Είχατε μήπως συνεργαστεί στην Κατοχή με ανωγειανούς αντιστασιακούς;

Δεν έτυχε.

Το Μάιο πήγε στα Ανώγεια ο πρέσβης σήμερα της Γερμανίας στην Αθήνα. Έδωσε μια συνέντευξη και ζήτησε συγνώμη.Αρκεί μια συγνώμη από τη σημερινή Γερμανία για να διαγραφούν τόσα μεγάλα εγκλήματα;

Χρειάζεται και η συγνώμη, χρειάζεται και η αποζημίωση για τις καταστροφές που προξένησαν στους Έλληνες και στην Ελλάδα. Εκείνο όμως που πιο πολύ από όλα χρειάζεται είναι αυτό που είδα στο Βερολίνο όταν ήμουν εκεί. Στις 7 Μαΐου 2005 το βράδυ οι Βερολινέζοι παρέες-παρέες κρατούσαν αναμμένα κεριά.Όταν τους ρώτησα γιατί μου απάντησαν:”Ξαγρυπνάμε για να μην ξανάρθει ο ναζισμός”. Αυτό χρειάζεται σήμερα η ανθρωπότητα. Να μην ξανάρθει ο ναζισμός.Κι οι Γερμανοί οφείλουν να είναι πρωτοπόροι σε αυτόν τον αγώνα. 

Με το θέμα των γερμανικών αποζημιώσεων τι γίνεται, έχει μήπως παγώσει;

Το θέμα των οφειλών της Γερμανίας προς το Ελληνικό δημόσιο (αποζημιώσεις για καταστροφές-καταναγκαστικό δάνειο) έχει παγώσει, γιατί οι ελληνικές κυβερνήσεις είτε αμελούν είτε δεν θέλουν να το αγγίξουν.Το θέμα των οφειλών προς τους πολίτες-θύματα του ναζισμού, με την τροπή που πήρε εξαιτίας της απαράδεκτης στάσης του Ματθία, επιδιώκουμε να το λύσουμε από τα Διεθνή Δικαστήρια. Το μόνο που λύθηκε είναι το θέμα των ομήρων, κι αυτό όχι όπως θα έπρεπε, εξαιτίας της Κυβέρνησης Σημίτη.

Έχω ακούσει πολλούς Ανωγειανούς να λένε ότι εμείς δεν θέλουμε αποζημιώσεις γιατί οι αγώνες δεν εξαργυρώνονται. Συμφωνείτε με αυτή τη θέση;

Σωστά. Οι αγώνες δεν εξαργυρώνονται. Αλλά εμείς δεν ζητάμε να εξαργυρώσουν οι Γερμανοί τους αγώνες μας. Αλίμονο. Ούτε ζητιανεύουμε. Αξιώνουμε να πληρώσουν οι Γερμανοί τις ζημιές που προξένησαν στο ελληνικό δημόσιο και στους Έλληνες πολίτες.

 

 

 

Αν και ο Μανώλης Γλέζος είχε γεννηθεί το 1922 στη Νάξο, ωστόσο με τη δράση του συνδέθηκε με πολλές περιοχές της Ελλάδας, μεταξύ των οποίων και τα Ανώγεια στην Κρήτη, λόγω των αγώνων του για τις πολεμικές επανορθώσεις και αποζημιώσεις των καταστροφών που προκάλεσαν οι ναζί στην περιοχή.

«Ο Μανώλης Γλέζος είναι μια συμβολική μορφή του νεότερου Ελληνισμού με χαρακτηριστικά του, το θάρρος, τη λεβεντιά και τον αγνό προβληματισμό του για την κοινωνία, τους νέους, την πολιτική και τη διατήρηση της ιστορίας του τόπου μας». Με αυτά τα λόγια ο δήμαρχος Ανωγείων, Σωκράτης Κεφαλογιάννης, στέλνει το μήνυμά του για τον χαμό της θρυλικής αυτής μορφής για τη χώρα.

Όπως αναφέρει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο κ. Κεφαλογιάννης, «από πολύ νέος μέχρι και τις τελευταίες μέρες της ζωής του, ο Μανώλης Γλέζος συνέδεσε την ζωή και την δράση του με την δημοκρατία, την κοινωνική πρόοδο, την εθνική ανεξαρτησία και την ειρήνη. Σεβάστηκε όλους τους ανθρώπους και ανεξάρτητα από ιδεολογίες και χρώματα, προσέφερε τις υπηρεσίες του και κάθε ανθρώπινη βοήθεια. Ήταν ο Έλληνας που για τις ιδέες του συνελήφθη πολλές φορές, εξορίστηκε και φυλακίστηκε. Υπήρξε ο φίλος των Ανωγείων, του τόπου που υπεραμύνθηκε της ειρήνης και του πολιτισμού. Ο Μανώλης Γλέζος συνδέθηκε με τα Ανώγεια πριν δεκαετίες, με δεσμούς που σφυρηλατήθηκαν στους κοινούς αγώνες για τις πολεμικές επανορθώσεις και αποζημιώσεις για τις καταστροφές που προκάλεσε η ναζιστική θύελλα στην πατρίδα μας».

Ο δήμαρχος Ανωγείων χαρακτηρίζει ως ακάματο αγωνιστή τον Μανώλη Γλέζο και επισήμανε στη δήλωσή του: «Θα παραμείνει για πάντα ένα φωτεινό παράδειγμα, θα μείνει στη μνήμη μας ως ο αγωνιστής της λευτεριάς που δίδαξε στους νέους την αξία συμμετοχής στα κοινά, που συμβούλευε τους Έλληνες να διεκδικούν και να υπερασπίζονται τις αρχές τους, τα δικαιώματα τους και όλα όσα ανά τους καιρούς με αγώνες κατέκτησαν. Πάνω από όλα όμως δίδαξε πως κανείς δε δικαιούται να υποστείλει τις έννοιες της λευτεριάς, της ανεξαρτησίας και της δημοκρατίας».

 

-->