Archive for Ιουνίου 2019
“Το Δ.Σ του Α.Ο Αετός Ανωγείων εκφράζει τα συγχαρητήρια του στον Σωκράτη Κεφαλογιάννη για την εκλογή του στον δημαρχιακό θώκο μετά τις πρόσφατες δημοτικές εκλογές και του εύχεται καλή δύναμη και καλή επιτυχία στο έργο που αναλαμβάνει. Είμαστε βέβαιοι για την επιτυχία του και τις δυνατότητες του, τις οποίες έχει δείξει και στις δυο προηγούμενες θητείες του στην ίδια θέση, κατά την περίοδο 2007-2014.Έντιμος, οραματιστής, καινοτόμος και δημιουργικός, ο Σωκράτης θα προσφέρει στον τόπο του από το ίδιο μετερίζι, έχοντας πλέον και μια τεράστια εμπειρία παρά το νεαρό της ηλικίας του. Θα είμαστε δίπλα του, όπως είμαστε σίγουροι ότι θα πράξει και αυτός για τον αθλητισμό και τον Πολιτισμό των Ανωγείων.
Επίσης εκφράζουμε τις θερμότερες ευχαριστίες μας στον απερχόμενο δήμαρχο Ανωγείων Εμμανουήλ Καλλέργη που από το 2014 μέχρι και σήμερα στάθηκε με κάθε τρόπο στο πλευρό της ομάδας μας, σε μια δύσκολη περίοδο της ιστορίας μας, συμβάλλοντας τα μέγιστα ώστε να συνεχίσει ο Αετός να προσφέρει στα Ανώγεια σε αθλητικό και πολιτιστικό επίπεδο. Η συμβολή του ήταν μεγάλη και στην πρόσφατη “μεταγραφή” του Αετού στο Ηράκλειο και την αναδιοργάνωση των Ακαδημιών του με τη συμμετοχή εκατοντάδων παιδιών του χωριού. Τέλος η απερχόμενη δημοτική αρχή αφήνει πίσω της την παρακαταθήκη της ανακατασκευής του γηπέδου των Ανωγείων με ένα ποσό που πλησιάζει το ένα εκατομμύριο ευρώ, έργο που είμαστε βέβαιοι ότι θα ολοκληρώσει με επιτυχία ο Σωκράτης Κεφαλογιάννης.
Το Δ.Σ του Αετού που αποτελείται από ενεργά μέλη της Ανωγειανής κοινωνίας, παρακολούθησε με ενδιαφέρον την προεκλογική περίοδο, συμμετείχε ενεργά στις εκλογές στηρίζοντας Δημοκρατικά είτε τον Σωκράτη Κεφαλογιάννη, είτε τον Εμμανουήλ Καλλέργη, είτε τον Στέλιο Σταυρακάκη και δηλώνει υπερήφανο για το ύψιστο επίπεδο πολιτικού πολιτισμού μέσα στο οποίο διεξήχθησαν και αργότερα με την ανακοίνωση του αποτελέσματος για την στάση και τις δηλώσεις όλων των υποψηφίων που επέδειξαν ήθος και μεγαλείο.Όλοι μαζί ανεβάζουμε τα Ανώγεια ψηλότερα με τέτοιες πρακτικές και είμαστε περήφανοι για το επίπεδο των πολιτικών ανδρών του τόπου μας. Στα 18 μέλη του δημοτικού συμβουλίου που έκαναν και αυτοί τον έντιμο αγώνα τους εκφράζουμε τις θερμότερες ευχές μας για καλή επιτυχία στο έργο που αναλαμβάνουν.
Τέλος εκφράζουμε τα θερμά μας συγχαρητήρια στον Σταύρο Αρναουτάκη για την επανεκλογή του στην Περιφέρεια Κρήτης, σε έναν άνθρωπο που στάθηκε με θέρμη στο πλευρό μας και μας βοήθησε με καθοριστικό τρόπο στο νέο μας ξεκίνημα. Καλή δύναμη στο έργο του και πάντα να είναι δίπλα και τόσο ενεργά στα αθλητικά δρώμενα ολόκληρης της Κρήτης. Δίπλα του στην Περιφέρεια Κρήτης ως εκλεγμένοι σύμβουλοι θα είναι και τρεις ξεχωριστοί Ανωγειανοί άνδρες και είμαστε περήφανοι για την εκλογή τους. Θερμά συγχαρητήρια λοιπόν και στον Νίκο Ξυλούρη, πρώην δήμαρχο Ανωγείων και Αντιπεριφερειάρχη, αλλά και στα άλλα δυο νέα μέλη τον δικηγόρο Νίκο Σκουλά και τον Νίκο Καλλέργη του Γιαννάκο που εκλέχτηκε με τον συνδυασμό του Αλέξανδρου Μαρκογιαννάκη. Καλή δύναμη σε όλους, στο πλευρό ενός άξιου Περιφερειάρχη, του Σταύρου Αρναουτάκη!”
Κανείς δεν περισσεύει, όλοι είμαστε εδώ ταγμένοι για ένα κοινό σκοπό, ώστε να οδηγήσουμε την κοινωνία μας αλλά και γενικότερα την αυτοδιοίκηση στο επόμενο στάδιο, ανέφερε ο νέος δήμαρχος Ανωγείων Σωκράτης Κεφαλογιάννης ο οποίος μετά από πέντε χρόνια αναλαμβάνει εκ νέου τα ηνία του ορεινού δήμου στις πλαγιές του Ψηλορείτη.
Είμαστε πάλι εδώ όλοι μαζί μετά από μία εκλογική διαδικασία που άφησε ένα θετικό στίγμα στα αυτοδιοικητικά δρώμενα του νησιού αλλά και της Ελλάδος, εκλογές που έγιναν σε ένα πολύ πολιτισμένο περιβάλλον και αυτό είναι που αποτελεί τη θετική δύναμη για την επόμενη μέρα. Αυτή είναι η φιλοδοξία του καθενός μας και της καθεμιάς, αυτό το πνεύμα θα υπηρετήσουμε και πιστεύω ότι με περισσότερη πλέον εμπειρία από την προηγούμενη θητεία ως δήμαρχος προσωπικά αλλά και με καταστάλαγμα για τα λάθη και τις παραλείψεις καθώς και με βάση όλα όσα διαπιστώσαμε ως απλοί δημότες και από τη θέση της αντιπολίτευσης, επιβοηθούμενοι φυσικά από τον χρονικό ορίζοντα του καλοκαιριού, για την προετοιμασία η 1η Σεπτεμβρίου θα βρει τη δημοτική αρχή έτοιμη να αντιμετωπίσει τα μικρά και τα μεγάλα προβλήματα του δήμου Ανωγείων».
Σύμφωνα με τον κ. Κεφαλογιάννη, που μίλησε στο ΑΠΕ ΜΠΕ, το επόμενο διάστημα θα πρέπει να ανοίξει ο διάλογος, να αρχίσει να δομείται η αυτοδιοίκηση με μία άλλη φιλοσοφία.«Οι δήμαρχοι τα δημοτικά συμβούλια, όλοι όσοι εμπλέκονται στην αυτοδιοίκηση, οφείλουν να συζητήσουν για μία νέα αναθεώρηση της αυτοδιοίκησης και αυτό να γίνει πρόταση και απαίτηση τόσο στην κεντρική ένωση δήμων της Ελλάδος όσο και στην κυβέρνηση, η οποία θα πρέπει να μας ακούσει σοβαρά και όχι να σχεδιάζει με κομματικά κριτήρια, όπως γίνεται όλες τις τελευταίες δεκαετίες, που επιβάλλει τον τρόπο λειτουργίας των δήμων».
Σχολιάζοντας το νέο πλαίσιο του ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ ο κ Κεφαλογιάννης είπε: «Πάντοτε το κεντρικό κράτος σχεδίαζε την αυτοδιοίκηση ώστε να λειτουργεί ως παρίας, μη δίνοντας εξουσία στα δημοτικά συμβούλια και στους δημάρχους αλλά ούτε και προτεραιότητα σε εργαλεία ανάπτυξης. Αυτό το οποίο δινόταν πάντα ήταν υποχρεώσεις, αρμοδιότητες χωρίς πόρους και καμία δυνατότητα ώστε μία τοπική κοινωνία να σχεδιάσει, να αυτοσχεδιάσει με βάση το δικό της πρόγραμμα και το δικό της έλεγχο. Ακόμη και στον έλεγχο νομιμότητας, το κεντρικό κράτος έφτιαξε ένα δαιδαλώδες σύστημα παρακολούθησης που μόνο την ορθότητα δεν εξυπηρετεί αλλά προσθέτει γραφειοκρατία. Σε κάθε περίπτωση διαπιστώνει εύκολα κανείς πως ο ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ, ενώ αναδείχθηκε με βάση το κριτήριο της απλής αναλογικής θα φέρει προβλήματα. Θα πω ότι και τα προηγούμενα χρόνια που κυβέρνηση ήταν η Νέα Δημοκρατία, που είχε ειπωθεί το στοιχείο της απλής αναλογικής, που είναι φυσικά η πεμπτουσία της Δημοκρατίας, και από κάπου πρέπει να εφαρμόζεται αυτή η λογική, με το καλύτερο γήπεδο για να ξεκινήσει η λογική αυτή, είναι η τοπική αυτοδιοίκηση. Ωστόσο όμως, αυτό το νομοθέτημα ο ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ πιστεύω ότι δεν εξυπηρετεί το σκοπό αυτό. Χρησιμοποιήθηκε ως σημαία για την απλή αναλογική αλλά επί της ουσίας, ο ιστός ήταν πολύ σαθρός και δεν δίνει καν την εξουσία στο δήμαρχο και την παράταξη που εκλέχτηκε έστω με τη δεύτερη Κυριακή ώστε να υλοποιήσει το σχέδιό της . Ναι, θεωρώ ότι αυτό είναι ένα δημοκρατικό στοιχείο όμως μήπως αναρωτιέμαι θα έπρεπε να ολοκληρώνονται οι εκλογές από την πρώτη Κυριακή και οι δημοτικοί σύμβουλοι που εκλέγονται να εκλέγουν το Δήμαρχο τους; ‘Αρα, από τη στιγμή που οδηγούμαστε σε δεύτερη Κυριακή και εκλέγεται δήμαρχος και πρόγραμμα, πρέπει να δώσει εκείνα τα στοιχεία και τη βοήθεια η κυβέρνηση στη δημοτική αρχή, για να υλοποιήσει το έργο της. ‘Αρα θεωρώ ότι και ο ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ όπως και όλα οι προηγούμενπο νόμοι για την αυτοδιοίκηση, εξυπηρέτησαν περισσότερο τους κομματικούς σκοπούς».
Επί του θέματος αναφέρθηκε και στον πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας επισημαίνοντας πως: «Έχω ακούσει τον επικεφαλής της αντιπολίτευσης τον Κυριάκο Μητσοτάκη, έχω διαπιστώσει τις ενστάσεις του και αυτό το οποίο επισημαίνω είναι πως εμείς ως δημοτικά συμβούλια πρέπει να εργαστούμε, να σχεδιάσουμε και να υποδείξουμε στην κυβέρνηση που θα προκύψει μετά τις εθνικές εκλογές τις πραγματικές μας ανάγκες και τις σχεδιασμένες λύσεις. Εμείς ως ορεινός δήμος, γνωρίζοντας παράλληλα την ευαισθησία του Κυριάκου Μητσοτάκη για αυτό το θέμα για τους ορεινούς δήμους, θα πρέπει να εργαστούμε από πριν και να προλάβουμε τον όποιο Υπουργό, την όποια ομάδα ώστε με τεκμηριωμένες προτάσεις και συγκεκριμένο σχέδιο να πείσουμε, ώστε να ακουστούμε σοβαρά. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι ένας συγκροτημένος άνθρωπος, ο οποίος μόλις ακούσει κάτι λογικό, συγκροτημένο, με επιχειρήματα λογικά, το στηρίζει και το προωθεί».
Ο νέος δήμαρχος των Ανωγείων στήριξε την προεκλογική του περίοδο με πολλές αναφορές στη νεολαία και τους νέους ανθρώπους. ‘Οπως ανέφερε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων: «Οι νέοι άνθρωποι στις ορεινές περιοχές, ειδικά στην ενδοχώρα, δεν έχουν τις ίδιες εμπειρίες και τα ίδια βιώματα, τις ίδιες ευκαιρίες με τα παιδιά και τους νέους της πόλης. Εδώ είναι πολύ πιο εύκολο να παραστρατήσουν, να αποσυντονιστούν και θεωρώ ότι το βάρος μας, οφείλουμε να το δώσουμε στα νέα παιδιά, στους νέους ανθρώπους, διότι πρόκειται για το στήριγμα, τη δύναμη των κοινωνιών της ενδοχώρας, και δη των ορεινών περιοχών. Αν δεν προσέξουμε αυτό το τμήμα της κοινωνίας μας, αν όχι τώρα που είμαστε εμείς δήμαρχοι, οι επόμενοι δήμαρχοι θα βιώσουν τα αρνητικά αποτελέσματα στο πετσί τους και δεν θα μπορέσουν, να αντιστρέψουν καταστάσεις άσχημες. Εάν δεν επικεντρωθούμε στους νέους ανθρώπους της περιοχής μας, πιστέψτε με, οι επόμενοι δήμαρχοι και αυτοδιοικητικοί δεν θα έχουν δουλειά να κάνουν. Θα έχουν μία παραδομένη κοινωνία που δεν θα μπορεί να αντισταθεί και δεν θα μπορεί να δομήσει τίποτα».
Για όλα αυτά όπως είπε υπάρχει μία ευχή για τη νέα θητεία της δημαρχιακής αρχής: «θα ήθελα πραγματικά να μην έχουμε ξαφνικά γεγονότα, αυτά τα ξαφνικά γεγονότα αφορούν κυρίως τα θέματα υγείας, αφού είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα και ζήτημα για τις ορεινές περιοχές η υγεία. Βέβαια αυτό δεν εξαρτάται από μένα ως δήμαρχος, όμως αυτά τα ζητήματα που αφορούν στην υγεία και την παροχή ασφάλειας μπορούν να κλονίσουν σοβαρά την τοπική κοινωνία, οπότε θα δώσουμε πάρα πολύ μεγάλη προσοχή στο ζήτημα της παροχής ασφάλειας και σιγουριάς για την υγεία».
Τέλος, αναφέρθηκε μιλώντας στο Πρακτορείο, στον απερχόμενο δήμαρχο Μανώλη Καλλέργη λέγοντας πως πρόκειται για έναν πολύ σωστό άνθρωπο, θετικό και με αγάπη για τον τόπο. «θεωρώ πως όλοι οι δήμαρχοι Ανωγείων, είχαν και έχουν την καλύτερη των προθέσεων. Θεωρώ πως όλοι συνέβαλαν με το μικρό ή το μεγάλο τους λιθαράκι στο οικοδόμημα της κοινωνίας μας και το δήμο μας όπως και ο Μανώλης Καλλέργης, όπως και οι προηγούμενοι δήμαρχοι των Ανωγείων. Όλοι τους από το Δημαρχείο αυτό, προσέθεσαν και προσθέτουν, άρα η τιμή προς τους προηγούμενους αυτοδιοικητικούς, είναι δεδομένη. Να είναι όλοι οι συμπολίτες μας σίγουροι, πως κάποιες μελέτες που χρειάζονται βελτίωση όχι προς το σκεπτικό ή τη στόχευση, αλλά κυρίως ως προς το αποτύπωμα που αφήνουν, θα βελτιωθούν. Σκοπός μας πλέον είναι να κάνουμε έργα που να έχουν ως τελικό προσδιορισμό την ελάφρυνση του κόστους λειτουργίας του δήμου, άρα το κόστος επιβάρυνσης των δημοτών. Αυτό είναι πυλώνας για μας, να μειώσουμε δηλαδή το κόστος των δημοτών για τη λειτουργία του δήμου. ‘Αρα κάποιες τέτοιες διορθώσεις και αναπροσαρμογές θα πρέπει να γίνουν όπως επίσης αυτό που θα συμβεί είναι να συνεχιστεί το έργο της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής. Αυτά δεν τα συζητάω, αυτά θα γίνουν».
Στις 19 Αυγούστου 2017, δημοσιεύθηκε η τελευταία συνέντευξη του Γεωργίου Καλομοίρη “Ντουλγκέρη” στην ΑΝΩΓΗ στην οποία ξετύλιξε το “κουβάρι” της πολυτάραχης και δημιουργικής ζωής του, από την Κατοχή και το Ολοκαύτωμα των Ανωγείων, μέχρι την “Πράσινη Φωλιά” και τις σκέψεις του για τα Ανώγεια του σήμερα. Η συνέντευξη είχε δοθεί στον συντάκτη μας Γιώργη Μπαγκέρη και την αναδημοσιεύουμε σήμερα ως ελάχιστο φόρο τιμής σε έναν άνθρωπο που τίμησε τα Ανώγεια σε όλο του τον βίο
Δείτε εδώ το link της συνέντευξης:.https://www.anogi.gr/p23089
Αναλυτικά η συνέντευξη:
Ένας ήρωας της Κατοχής που έζησε μέσα στη φωτιά και το μπαρούτι, το αίμα και τον πόνο του πολέμου από την τρυφερή ηλικία των 17 ετών, βίωσε αργότερα το Ολοκαύτωμα των Ανωγείων και τον ξεριζωμό και συνέβαλλε στη συνέχεια στην αναστήλωση του αλλά και στην διάδοση του ονόματος και της φήμης του χωριού μέσω της εργασίας του, μιλάει αποκλειστικά στην ΑΝΩΓΗ.
Ο 93 ετών σήμερα Γιώργης Καλομοίρης ή Ντουλγκέρης με μια συνέντευξη ποταμό ξετυλίγει το κουβάρι της ζωής τους, από τα παιδικά του χρόνια στα Ανώγεια, την συμμετοχή του στην Αντίσταση κατά των Γερμανών, αλλά και για μετέπειτα ιστορία που “έγραψε” στα μεταπολεμικά Ανώγεια, με τη μυθική πλέον ταβέρνα “Πράσινη Φωλιά”, που υπήρξε για περίπου τρεις δεκαετίες κύριος πυλώνας της άνθησης του τουρισμού των Ανωγείων, ενισχύοντας ταυτόχρονα την τοπική οικονομία.
Οι συγκλονιστικές περιγραφές του για τον Αύγουστο του ’44 καθηλώνουν. Συγκλονίζουν τα λόγια του όταν αντίκρυσε για πρώτη φορά τα ερείπια του σπιτιού του μετά το Ολοκαύτωμα των Ανωγείων. Μια ζωή γεμάτη αγώνα, πάθος και φλόγα για τα αγαπημένα του Ανώγεια..
Ας αφήσουμε τον ίδιο να μας διηγηθεί αυτή τη συγκλονιστική ιστορία του χωριού, έτσι όπως την έζησε από τη δεκαετία του 1920 μέχρι και σήμερα:
ΠΑΙΔΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ-ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΕΣ
“Πριν ξεκινήσει η Γερμανική Κατοχή, είχαμε στα Ανώγεια και μεις θύματα των άλλων πολέμων των παλιών. Είχε σκοτωθεί και ο θείος μου ο Ντουλγκερογιώργης. Εγώ εγεννήθηκα το 1925, τον Ιούνιο. Ο παππούς μου έβγαζε 150 γομάρια σταφύλια με μουλάρι και μια γαιδούρα. Πατάτες, δημητριακά, άλλα σιτάρια. Τότες δεν είχε ούτε τρακτέρ ούτε σκαφτική μηχανή, ούτε καρότσα. Μόνο είχε το μπέτη του μόνο να φορτώσει και να ξεφορτώσει. Το αποτέλεσμα ΄ήτανε να αρρωστήσει. Τότε και εμένα με βγάζουνε έξω από το σχολειό, από τη τρίτη τάξη του δημοτικού σχολείου. Για να βοηθήσω, για να τα βγάλει πέρα η οικογένεια. Επήγα φαμέγιος στο χωριό Κορφές και έκαμα ένα χρόνο. Μετά πήγα μαντραντζής εδώ, στην πιο απαίσια εργασία του κόσμου! Θες τον άνθρωπο να τονε κουρελιάσεις, να τόνε εξοντώσεις; Θες το παιδί σου να το καταστρέψεις, βάλτο μαντραντζή εκείνη την εποχή. Ήτανε απάνθρωπη δουλειά. Αλλά οι οικογένειες επεινούσανε και αναγκαζόσουνα να εργαστείς.
Το χειμωνικό καιρό που δεν ήμουν μαντραντζής επήγαινα στα γεωργικά. Θυμάμαι τότε είχε και πολλά νερά, φεύγαμε από εδώ από το περβόλι με τον πατέρα μου το πρωί και πηγαίναμε εκεί που είναι τώρα οι παλιοί Μύλοι, οι νερόμυλοι και φορτώναμε κιντανέ, φρύγια και άλλα πράματα και πηγαίναμε στο χωριό Αλόιδες και φορτώναμε βελάνια για να θρέψουμε το χοίρο. Μια χρονιά σφάζει το χοίρο ο πατέρας μου και όλα τα παιδιά ήμασταν χαρούμενα που θα κρατήζαμε το συκώτι και την κεφαλή. Το άλλο θα πήγαινε να το πουλήσει να πάρουμε και λάδι, να πάρουμε και ψωμί. Και παίρνει ο πατέρας μου το κρέας, τα τρία γουλίδια θα πήρε και γυρίζει πίσω και μας ε λέει παιδιά δεν το πούλησα. Δεν βρήκα να το πουλήσω μόνο θα κόψουμε τα σύγλινα απού λέγαμε τότε. Ήτανε σκληρή η ζωή, αλλά είχε καλούς ανθρώπους. Δεν τα βγάζαμε εύκολα πέρα, αλλά και εμείς οι ανθρώποι τότε δεν είχαμε και απαιτήσεις πολλές.Υπήρχε μια παραστιά, και από τη μια πλευρά είχε μια πλάκα και έψηνε τη πίτα τη κριθαρένια και η στην άλλη πλευρά από κάθε πάντα ένα κουνενό φάβα από τη μια και ένα κουνενό κουκιά από την άλλη. Και κρασί ζεστάρι, έτσα λέει ζεστάρι το κάναν και το κρασί. Γύρω γύρω καθόντουσαν όλοι και ετρώγανε και ελέγαν κι αυτοί παλιές ιστορίες.Φτωχοί οι ανθρώποι μα ενωμένοι.
Τότε να σου πω η κτηνοτροφία δεν είχε τα μέσα που έχει εδά. Τότε η κτηνοτροφία ήτανε ότι χόρτο έβγαζε η γης. Δεν είχε αμάξα και τροφές και άλλα που έχει εδά. Η γεωργία τότε ανθοούσε. Το χωριό έβγαζε πολλούς τόνους κρασί το οποίο ήτανε αρίστης ποιότητος και το παράξενο είναι ότι το πολύ καλό κρασί έβγαινε στα πιθάρια. Εγεμώνανε πιθάρια και μετά το χρήζανε με βουτσά από πάνω τον Αύγουστο και το ανοίγανε το Νοέμβριο του Αί Γιώργη. Ο πατέρας μου ασχολιούντανε με το εμπόριο του κρασιού. Μια μέρα που ήρθα από το σχολείο και αυτή ήταν η πρώτη μου έξοδος από το χωριό, μου λέει ο πατέρας μου, φάε ότι βρεις και μετά θα πας στον περιστεριά, μια περιοχή πάνω στου ντουλγέρη το σπίτι, όπου είχε χωράφια ο παππούς μου και έναν πελεκητό αρόλιθο, ωραία πράγματα τότε.Λοιπόν, και πάμε εκεί και μου λέει θα πας να μου φέρεις το μουλάρι γιατί τη νύχτα θα φορτώσω το κρασί για το Ρέθεμνος. Ναι του λέω θα σου φέρω το μουλάρι μα θα με πάρεις μαζί σου κιόλας. Ε!Το δέσα σκουλαρίκι εγώ αυτό, ήρθε εφορτώσαμε με βάνουνε στη πίσω μεριά του μουλαριού, με δένουνε και παίρνουμε το ίσα κάτω. Από το Πέραμα και κάτω με πληγώσανε οι δεσές στο μουλάρι και εκατέβηκα και επορπάτουνα. Επηγαίναμε μαζί μερικές στραθιές. Και στο Πάνορμο επηγαίναμε που ήτανε όπως είναι εδά με πολλά εστιατόρια γιατί ο Μυλοπόταμος τότε είχε μεγάλη παραγωγή και εξαγωγή χαρουπιού και κίτρου. Οπότε πηγαίναμε στις Μαργαρίτες και εφορτώναμε τα κουνέτα που λέγαμε, τα γαλαφτίδια, που έστελνε ο μαντραντζής στους βοσκούς.”
ΝΑΖΙΣΤΙΚΗ ΚΑΤΟΧΗ 1940-44
“Εκείνηνα την περίοδο 1940-44 ήμαστανε όλοι λυπημένοι και στεναχωρημένοι με αυτή τη κατάσταση και τη κατοχή. Εδώ ήταν τότε ο Θανάσης ο Σκουλάς ο γέρος και όποιο εθώρριε και ήτανε τσι προκοπής τον άρπαζε και τον είχε με το γιο ντου το Φρουδά και μαζεύανε τσι αθοτύρους και τα τυριά και τα στέλνανε στο Ηράκλειο με το Μπαντουροζάχαρη. Ο Μπαντουροζάχαρης τότε ήτανε φωθιά στσι μεταφορές!
Οταν ήρθανε οι Γερμανοί στο χωριό τσι 13 Αυγούστου εγώ ήμουνα στο βουνό με την ομάδα του Χρηστομιχάλη. Την ημέρα που έγινε η μάχη στο Σφακάκι (σ.σ 7 Αυγούστου 1944) με το φίλο μου το Σμαιλομανώλη εκείνη τη μέρα έφυγα εγώ για το βουνό. Το θεώρησα το Σφακάκι πολύ σπουδαίο γεγονός. Πριν βγω βέβαια στο βουνό εδώ στο χωριό η ομάδα του Χρησομιχάλη έκδιδε ένα δελτίο που το μοιράζανε και ήμουν ενήμερος για τα πάντα. Επήγαινα και στου Μπογιατζή και άκουγα το ραδιόφωνο το “Εδώ Λονδίνο”. Οπότε έφυγα τότε για το βουνό χωρίς να πω ούτε στο πατέρα μου ούτε σε κανένα τίποτα. Επήγα στσι Μπρίσκους και βρίνω το Χρηστομιχάλη και του λέω θα κάτσω εδώ δεν έχει μα και μου! Όταν ήρθαν οι Γερμανοί και εντακάρανε να καίνε το χωριό είχαμε συγκεντρωθεί όλη η ομάδα στη κορφή τσι Μύθιας. Τσι 8 η ώρα το πρωί μπορεί και πιο μπροστά εσυνεδριάζανε εκέι. Να κάνουμε να μη κάνουμε επίθεση στσι Γερμανούς. Οι Γερμανοί είχαν έρθει και μαζέψανε τα γυναικόπαιδα όλα και από του Μάκρη, από το Σφακάκι που πιάσαν το Σήφη τα περάσανε και τα σκορπίσαν από κει να πάει το Ρέθυμνο. Και προς το Ηράκλειο, το Μονοφάτσι που είχαμε οικογένειες Ανωγειανές. Σε όλα πάντως τα χωριά επεριποιηθήκανε καλά οι ντόπιοι εκεί όλους τσι Ανωγειανούς. Τότε λοιπόν τσι 8 η ώρα το πρωί που εσυνεδριάζανε για να βγάλουνε απόφαση για επίθεση ή όχι και μου δίνουνε ένα έγγραφο και μου λένε:”Ο Πετρακογιώργης είναι στσι Κουτσουνάρες στο Βοριζιανό αόρι, εσύ που ήσουν με τα τυριά και αυτά και ξέρεις, πάρτο έγγραφο και τρέξε, εκεί είναι ο Πετρακογιώργης και θα του το δώσεις στο χέρι και θα σου απαντήσει αυτός”. Αυτό το πράγμα παιδί μου δε θα το ξεχάσω, όταν έφτασα στου Πετρακογιώργη. Τα παλικάρια στσι πρίνους με σταυρό τα φισεκλίκια, με τα ταχυβόλα, με τα γένια..Ω! και μου κάμανε χαρά μόλις με είδανε. Και μου λέει ο Πετρακογιώργης:”Πες στον καπετάν Μιχάλη να χτυπήσετε τσι Γερμανούς και εμείς θα σπεύσουμε προς βοήθεια σας”. Αλλά ώσπου να γυρίσω πίσω παιδί μου εγώ είχε παρθεί η απόφαση να αυτοδιαλυθεί η ομάδα, διότι αν κάναμε επίθεση θα ήταν μεγαλύτερη η ζημιά παρά το κέρδος. Και δεν εκάμαμε επίθεση.Κατέβηκα λίγο τότε στο μασκάλι στη Στεφάνα. Από κεια εγροικούσα τσι εκρήξεις και τσι δυναμίτες στα Ανώγεια. Μετά ήρθε μια διαταγή και έλεγε να ανασυγκροτηθεί η ομάδα και να βρεθούμε στα Ζωνιανά. Πράγματι μονιάσαμε στα Ζωνιανά καμιά εκατοστή άντρες. Εκεί μας έκαναν τραπέζι φάγαμε, κάναμε και ένα τρισάγιο σε ένα σημείο που είχαν γίνει κάποιες εκτελέσεις και επιστρέψαμε μετά στη Μύθια. Από τη Μύθια δε μπορούσαμε να διακρίνουμε τι γίνεται στα Ανώγεια, ερχόντουσαν όμως πολλοί και μας δίνανε πληροφορίες για το Ολοκαύτωμα. Ότι εδά εγκρεμίσαν το τάδε σπίτι, μετά το άλλο κτλ
Εκείνηνα τη περίοδο εφαίνοτανε πια ότι οι Γερμανοί εχάναν τον πόλεμο. Τότε είχαν παγιδεύσει και το λιμάνι του Ηρακλείου να το ανατινάξουνε για να φύγουνε.Είχαν σχηματίσει μια επιτροπή και εβάλανε μέσα και τον κατοχικό Νομάρχη, τον κατοχικό αστυνόμο και άλλους και κάνουν μια κρούση και ζητούν 5.000 χρυσές λίρες για να μην το ανατινάξουνε.Κάναν πολλές προσπάθειες και στο τέλος κατεβήκανε στσι 3.000 λίρες οπότε τις πήραν και εσώθηκε το λιμάνι.”
ΜΕΤΑ ΤΟ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ-ΞΕΡΙΖΩΜΟΣ-ΠΡΟΣΦΥΓΙΑ
“Ο πατέρας μου με τις μεταφορές που έκανε από παλιά σε χωριά σε όλη τη Κρήτη ήτανε πολύ αγαπητός άνθρωπος παντού.Θα μπορούσε να πάρει την οικογένεια και να πάει οπουδήποτε, στο Μελιδόνι μάλλον που ήταν κοντά. η μάνα μου υπέφερε από άσμα. Είχε δυο αδερφές παντρεμένες στα Φαμπριανά, η μια ήταν του Βασίλη του Κονιό η μάνα, μεγάλος αρχηγός και αυτός.Δυο θείαδες μου ήταν εκεί στα Φαμπριανά, αλλά η μάνα μου δεν επήγαινε καλά καθόλου. Εγώ ήμουνε στο αντάρτικο.Κάποια περίοδο ήμουν στο Ηράκλειο και είχε έρθει ο Ερυθρός Σταυρός και δημιούργησε μεγάλες απόθήκες τροφίμων. Ελειτουργήσαμε τότε το Γενί τζαμί το Ανωγειανό σχολείό και προχωρήσαμε μετά στις διανομές των τροφίμων που είχε μαζέψει ο Ερυθρός Σταυρός.Μου δώσανε τότε τα κλειδιά των αποθηκών και κάνουμε μια κατάσταση και ξεκινήσαμε τσι διανομές. Σήμερο θα ρθούνε οι Ζωνιανοί, αύριο οι Ανωγειανοί μεθαύριο οι Λιβαδιώτες και πάει λέγοντας και εμοιράζαμε τα τρόφιμα.Και μια μέρα έρχεται ο πατέρας μου από τα Φαμπριανά να με δει. Και του λέω “Ίντα κάνει η Μάνα μου;”. Η Μάνα σου πεθαίνει μου λέει μονό θορρώ εκειέ 1000 πλάκες σαπούνι και δε θέλω άλλο πράμα όξω να μου δώσεις τρεις πλάκες σαπούνι. Μα τη Παναγία που είναι απέναντι, του λέω συγνώμη πατέρα μα δε σου τσι δίνω. Άμα σου δώσω τσι τρεις πλάκες σαπούνι θα πούνε γιαε να κλέφτει την αποθήκη. Και δεν του τσι δώκα (σ.σκάνει το σταυρό του συγκινημένος) Κιας μου κάμανε μετά καταφρόνια και ο Χρηστομιχάλης και ο Χριστόδουλος που ήταν εκεί στις αποθήκες υπεύθυνος πως δεν έδωκα του πατέρα μου το σαπούνι. Δε τσι δώκα αυτό θεώρησα σωστό και τίμιο και το κάμα!”
Η ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΑ ΓΚΡΕΜΙΣΜΕΝΑ ΑΝΩΓΕΙΑ
Η πρώτη φορά που είδα γκρεμισμένο το σπίτι μου λες. Εμένα παιδί μου τότε με είχε κυριέυσει ένας ενθουσιασμός που είχανε φύγει οι Γερμανοί που είπα χαλάλι τα πάντα αφού εφύγανε. Χαλάλι και το σπίτι που το είδα ερείπια. Χαλάλι αφού εφύγανε οι Γερμανοί από την Ελλάδα!
ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ ΣΕ ΜΑΧΕΣ-ΞΙΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΦΟΙΝΙΚΙΑ
“Όταν φύγαμε από τη Μύθια, περίπου 110 άντρες μαζί με το Χρηστομιχάλη και περάσαμε από τσι Γωνιές και πήραμε κι από εκεί μερικά παλικάρια. Πήγαμε στο φαράγγι, περάσαμε τις Κορφές και είχαμε προορισμό του Αγάκο το Μετόχι. Μόλις εφτάσαμε στον Άγιο Νικόλα στο Γάζι μας αρχινούνε πυκνά πυρά πολυβόλων και αναγκαζόμαστε να οπισθοχωρήσουμε. Οπισθοχωρήσαμε από εκεί και βρεθήκαμε στα Ξίπετρα. Μας δώσαν εκεί ένα και μας πήγε σε ένα λιοφυτάκι στα Ξίπετρα και από κει βγάζαμε τσι σκοπούς. Ο Μανόλης ο Χαιρέτης ο Δαμιανός ήτανε ο μάγειρας. Εβγάλαμε τσι σκοπούς αλλά οι σκοποί επεινούσανε και αντίς για να γυρένε Γερμανούς εγυρεύανε καμπανούς στα Κεραμουτσιανά αμπέλια!
Εμείς ήμασταν σε μια πολύ χοντρή ελιά. Ο Χρηστομιχάλης κρατάει έτσι το γερμανικό τουφέκι. Εγώ κάθομαι δίπλα του. Κοιτάζαμε. Μεγάλη κίνηση Γερμανών φαινόταν στο ποροφάραγγο να πάει κάτω μονό να μη κινείτε κανείς. Τότε μου λένε εμένα οι καπεταναίοι εκεί:”Δε βγαίνεις Γιώργη απάνω εκεί γιατί είναι και έξι άλογα εκεί με πράματα μας και δίνουνε στόχο, να κατεβάσεις τα άλογα’”. “Και δε βγαίνω τόνε λέω”. Τσάκ, δυο πήδους, αλλά αντί για να δω άλογα βλέπω τα θεριά τσι Γερμανούς από δω στα 300 μέτρα! Η σωτηρία μου ήτανε ότι και αυτοί εκρατούσανε κυάλια και δεν εκοιτάζαν προς τα μένα αλλά προς την άλλη μεριά. Και μόλις θωρρώ τα θηρία θέτω δυο πήδους και βρίσκομαι στην ελιά που ήτανε ο Χρηστομιχάλης. Και του λέω με μια ορμή “Γερμανοί!” και κάνει έτσι και βλέπει ότι είχαν κατέβει οι Γερμανοί πέρα πέρα και ετοιμάζανε να στήσουν το πολυβόλο τους. Εκεί προλαβαίνει και σκοτώνει το Γερμανό ο Χρηστομιχάλης. Τότε τα χάσανε και οι υπόλοιποι Γερμανοί είχαν επιστρέψει και άλλοι δικοί μας άντρες. 14 Γερμανοί ήτανε εκεί εσκοτωθήκανε οι 13. Ο ένας έτρεξε και εχάθηκε, τη γλίτωσε δε μπορέσαμε να τόνε βρούμε. Από εμάς εσκοτώθηκε ο Κουνάλης και ο Φθενός.Αν δεν επήγαινα για τα άλογα τότεσας στα Ξίπετρα εμπορούσανε να χάνε σκοτωθεί και 100 Ανωγειανοί. Αλλά τσι είδα τότε και προλάβαμε.
Μετά από αυτό γυρίσαμε πίσω, περάσαμε το βουνό και πήγαμε στο Ασιθιανό αόρη. Εκεί έσφαξαν οι ανθρώποι ζα μας έκαναν τραπέζια και μετά πήγαμε κάτω κάτω στα γιοφυράκια σε δυο χωματόσπηλιους και εμείναμε εκεί κλεισμένοι δυο μέρες. Στσι δυο μέρες πάνω λένε να πάνε 30 άντρες στη Φοινικιά από κάτω. Ήταν ένας Διαμαντής που είχε εκεί το μετόχι, φίλος λέει του Χρηστομιχάλη. Μέσα στσι 30 άντρες βάνουνε και εμένα και φεύγουμε από τα γιοφυράκια και κατεβαίνουμε στη Φοινικιά. Όπως σου πα και πριν οι Γερμανοί ήδη είχαν χάσει τον μπούσουλα. Ερχόταν λοιπόν τότε δυο αυτοκίνητα Γερμανικά και αντί να πηγαίνουνε στα Χανιά, εστρίψαν από τη Φοινικιά και πηγαίνανε μέσα προς τη Μεσαρριά. Εκεί λοιπόν αρχινάει η μάχη, η ομάδα μας ήταν μισή μισή από κάθε πλευρά. Αρχινά η μάχη και μια στιγμή βρίνομαι μοναχός! Με ένα πολυβόλο να κρέμεται σε μια συκιά. Οπότες ξεκρεμώ το πολυβόλο από τη συκιά και πηγαίνω προς τη μάχη.Και βρίσκομαι μπροστά στον Παπά Γιάννη και στον Μανόλη Πλατυγιάννη ένα καλό παλικάρι, του Τσουρονίκο αδερφός ήτανε. Και μου λέει ο παπάς φέρε το πολυβόλο εδώ. Μου λέει ρίξε μια εκεί. Παααπ και ρίχνω μια ριπή. Ρίξε μια και εκεί και εκεί. Και ρίχτω τρεις ριπές.Ωστόσο τσι χάμε τελειώσει και από την άλλη πλευρά και πήραν τα όπλα και τα παραδώκανε. Στη Φοινικιά δεν είχαμε κιανένα νεκρό μόνο ένας Αστυρακάκης Τυλισσανός ήτανε τραυματίας.
Ο πόλεμος παιδί μου είναι φοβερός! Αδυσώπητος! Δεν είσαι δυνατός, δεν είσαι αποφασισμένος για όλα; Ε, μη πας να μη ξεφτιλίσεις τη πατρίδα σου και τον τόπο σου και το χωριό σου. Εγώ να σου πω αλήθεια, σε όλες τσι επιχειρήσεις και στο πόλεμο και παντού, πρώτα έβαζα το χωριό μου και μετά έβαζα τον εαυτό μου!”
Ο ΧΡΗΣΤΟΜΙΧΑΛΗΣ ΞΥΛΟΥΡΗΣ-Η ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΤΟΥ ΣΤΕΦΑΝΟΓΙΑΝΝΗ
“Η μάνα του Χρηστομιχάλη ήτονε αδερφή του παππού μου.Ήτανε καλός άνθρωπος και αγωνιστής. Και πολύ περήφανος άνθρωπος. Μεγάλος πολεμιστής. Πιστεύω ότι εκεί στα Ξίπετρα το γύρευε να σκοτωθεί για την Πατρίδα. Δεν ελογάριαζε πράμα ούτε εχθρό ούτε τίποτα, παρά μόνο τον αγώνα για την Ελευθερία. Κρίμα που δεν παντρεύτηκε ποτέ και δεν έφηκε απογόνους.
Τον Στεφανογιάννη τον θυμάμαι καλά, τάξε πως είναι αυτή η ώρα που τονέ θωρρώ.Την εκτέλεση τη θυμούμαι ήμουνε στο χωριό τότε. Και μας είχανε οι Γερμανοί μονιασμένους και πάνε δυο Γερμανοί στρατιώτες και τον αρπούνε έτσιε από τα μπράτσα και τόνε πάνε πολύ πέρα μακριά. Έκαμε απόπειρα αυτός τότε να φύγει και τόνε σκοτώσανε. Δεν εστάθηκε να τόνε εκτελέσουνε έπαιξε πήδο να φύγει και τόνε σκοτώσανε. Όταν ήταν κοντά και τον έβλεπα πριν τον απομακρύνουνε μου φαίνουντουνε ψύχραιμος πολύ.Δεν ξέρω αν είπε τίποτα, εγώ πάντως δεν άκουσα. Ίσως και να είπε μα δεν θυμάμαι κάτι συγκεκριμένα. Δυο ώρες ήτανε όλη η δουλειά από ντε τόνε πιάσανε μέχρι και την εκτέλεση του.”
Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΗΣ ΜΑΝΑΣ ΤΟ 1945-ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΑ ΑΝΩΓΕΙΑ
“Επόθανε η μάνα μου το 1945. Είχε χρόνια πρόβλημα με το άσμα και ο πόλεμος το κάμε χειρότερο.Τη θάψανε εκεί πέρα που είχε πάει μετά το Ολοκαύτωμα, στα Φαμπριανά. Η μάνα μου επόθανε λίγους μήνες μετά που ετελείωσε ο πόλεμος.Επήγα εκεί και τη θάψαμε τη μάνα.
Όταν ετελειώσαμε μετά και τσι διανομές με τα τρόφιμα του Ερυθρού Σταυρού στο Ηράκλειο, εσκέφτηκα τα αδέρφια μου και τον πατέρα μου που ήτανε άρρωστος και έρχομαι στα Ανώγεια. Εμένανε τρεις τέσσερις οικογένειες εδώ πέρα πέρα σε ένα σπίτι του Βιτωρομανώλη εκεί ήτανε και οι δικοί μου. Και έρχομαι και μου φέρνουνε καλάμι και πλατανόφουντα εδώ σε μια στέρνα που είναι κάτω κάτω και κάνω μια μεγάλη καλύβα και γερή! Και εκεί μέσα στη καλύβα την εβγάλαμε μέχρι τον Σεπτέμβρη περίπου του 1945. Από κει και μετά άρχισα το εμπόριο. Είχα ένα καλάθι και είχα ότι ψιλικό υπήρχε μέσα και το έδινα.
Το 1945 ντελόγο μετά το πόλεμο είχε επιστρέψει ένα μεγάλο μέρος των Ανωγειανών και εχτίζανε από το πάτο. Αμέσως! Το χωριό είχε και πολλούς πρακτικούς κτίστες και αυτό το γεγονός εβοήθησε πολύ. Από το Κράτος δεν υπήρχε τίποτα, καμιά βοήθεια. Κάτι σαπιόξυλα και πράμα άλλο! Από τσι ξένους ήτανε ο Ερυθρός Σταυρός τσι Σουηδίας που εδιοργάνωσε μαζί με τσι γιατρούς των Ανωγείων, τον Νταγιαντά, το Μπογιατζή, το Κουνάλη και το Μανούσο και εφέρανε τρόφιμα και τα μοιράζανε στο κόσμο. Αυτή ήτανε μια καλή ενέργεια τότε.
Εγώ έτρεξα προς τσι δικούς μου. Εσάσαμε τα αμπέλια και τα περβόλια με τα αδέρφια και τον πατέρα μου. Μια μέρα αγόρασα από έναν εδώ 50 οκάδες τυρί και φορτώνω το τυρί σε ένα γάιδαρο και πάω με το πατέρα μου στο Γενί Γκαβέ. Από εκεί μπαίνω σε ένα αμάξι και πάω στο Ηράκλειο και μεταπουλώ το τυρί. Από εκεί εξεκίνησε το εμπόριο για μένα.”
ΔΕΚΑΕΤΙΑ 50-Η ΑΡΝΗΣΗ ΤΗΣ ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ
“Το 1951 που απολύθηκα από το στρατό εφεύγανε τότε σωρηδόν από παντού οι ανθρώποι για τη Γερμανία.Και μου λέει ο πατέρας μου, σήκω να φύγεις και εσύ για τη Γερμανία να γλιτώσεις. Και του λέω:”Πατέρα, στσι Γερμανούς πάλι θες να με ξαναστείλεις; Εγώ στη Γερμανία του λέω δε πάω! Το χαράκι θα το κάμω χρυσάφι, μα στσι Γερμανούς δε πάω!”. Και δόξα τω Θεώ επέτυχε η δουλειά.”
Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ-ΤΟ ΣΗΜΑΔΙΑΚΟ 1962
“Το μυαλό μου ως άνθρωπος ήτανε στην εκκλησία και στην οικογένεια. Εφόσον ήθελα οικογένεια έπρεπε και να τη κάμω, έτσι δεν είναι: Μου κάνανε προξενιά πολλά. Τότε είχα κάποιους συγγενείς στσι Γούρνες που ήρθανε οι Αμερικάνοι και είχανε πολλά λεφτά και μου λένε εδώ είναι μια κοπέλα και έχει 300.000 σε ένα μαξιλάρι! Εμάς μου λέγανε δε μας ε θέλει γιατί ήμαστε βοσκοί μονό ευκαιρία να τη πάρω εγώ. Εμένα όμως η κοπελιά δε μου άρεσε και δε τη πήρα. Δε θέλω εγώ χιλιάδες εγώ θέλω μια γυναίκα να μου αρέσει!
Το 1962 επαντρεύτηκα τη γυναίκα μου. Έλεγα με αυτή τη γυναίκα ταιριάζω με αυτή θα τη βγάλουμε μαζί. Όπως και εγίνηκε! Την αγαπούσα και με αγαπούσε. Σε 42 Ελληνικές πόλεις επήγαμε μαζί. Και ίντα δεν εκάμαμε μαζί;Παναγία μου. Η γυναίκα μου όχι μόνο δε με διάψευσε αλλά με δικαίωσε 1000%. Χρυσός άνθρωπος, άγιο πράγμα. Και εδά ακόμη την αναζητούνε. Που είναι η Βαγγελιώ:Έφυγε κι αυτή κι ο μερακλής ο αδερφός τσι ο Μιλτιάδης του Ξυδάκη μαζί.(σ.σ συγκινημένος ζητά ένα μικρό διάλειμμα από τη συνέντευξη..).
Το 1962 ήτανε καλή χρονιά γιατί το χωριό είχε τη τύχη εκείνη τη χρονιά να διοριστεί εδώ ως δάσκαλος ένας σπουδαίος άνθρωπος και επιστήμονας ο Γιώργης ο Σμπώκος. Τότε είχαμε πολλά κοπέλια εδώ στα σχολεία και εθέλαμε κι άλλα κτίρια και εφτιάξαμε το Περαχωριανό σχολειό. Εκείνα τα οικόπεδα 7 δραχμές το μέτρο και το χρηματοδότησε το έργο ο Γέρος της Δημοκρατίας ο Παπανδρέου με 1 εκατομμύριο και το εγκαινιάσαμε το 1963 με 180 μαθητές!”
ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΠΕΡΑΧΩΡΙ-ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ
“Ήμουνε και εκκλησιαστικός σύμβουλος όταν ήμουν αρραβωνιασμένος. Εγώ ένας, ο Γιάγκος του Μάνωλα, ο Δαμιανός ο Μανόλης ο Χαιρέτης και ο Βαγγέλης ο Σταυρακάκης.Και ήταν ο παπά Νικόλας εδώ στην ενορία τσι Παναγίας και θέλα φύγει να πάει στον Αί Γιάννη και έμενε κενή η θέση. Το Πάσχα ερχόταν σε δυο εβδομάδες και δε θέλα έχουμε παπά. Και μιλήσαμε στο συμβούλιο και αποφασίσαμε και πήγα στο Ρέθυμνο. Πήγαινε εσύ μου πάνε μα πια καλά θα τα καταφέρεις. Επήγα ντελόγο στο Ρέθυμνο στη Μητρόπολη στα γραφεία. Και μίλησα με το Μητροπολίτη σε ένα μικρό δωμάτιο και εκράθιε ένα κομπολογάκι, ήτανε έτσιε διπλογόνατος και έχει και ένα μπουκάλι ρακί. Και μου λέει στα Ανώγεια κλέφτουνε. Και του λέω σεβασμιώτατε δε κλέφτουνε αυτά έχουνε εξαλοιφθεί τελείως! Χαίρομαι μου λέει που το ακούω αυτό.Πήγαινε και σε 10 μέρες θα είναι ο παπάς εκεί. Έτσι και έγινε και σε 10 μέρες ήρθε ο παπά Μιχάλης ο Καμαρίτης και πήγε καλά η εκκλησία και μετά που ήρθε ο παπά Κώστας που είναι μέχρι σήμερα.Αυτή η στραθιά στο Ρέθυμνο και τη Μητρόπολη ήτανε και η πρώτη μου εξόρμηση ως αρραβωνιασμένος!”
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΝΩΓΕΙΩΝ-ΙΔΡΥΤΙΚΟ ΜΕΛΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΤΟΥ ΤΟ 1963
“Όπως σου είπα ο δάσκαλος ο Σμπώκος ήταν ένα δαιμόνιο πνεύμα τότε. Και ιδρύουμε τον Πολιτιστικό σύλλογο Ανωγείων το 1963. Είχαμε κάμει με το Σμπώκο μια επιλογή από όλο το χωριό τσι καλύτερους ανεξαρτήτως κομμάτων και τέθοια και φτιάξαμε τον Πολιτιστικό σύλλογο. Δε θυμούμαι εδά όλα τα ονόματα των ανθρώπων αλλά τότε ξεκινήσαμε το σύλλογο που υπάρχει μέχρι σήμερο.Ο δάσκαλος είναι ένα ανεπανάληπτο μυαλό. Μαζί κάμαμε το σχολειό, τον Πολιτιστικό σύλλογο. 30 χρόνια ήμουν ταμίας και πρόεδρος της σχολικής επιτροπής του δημοτικού σχολείου. Μια φορά σε μια μεγάλη παρέα είπε ο Σμπώκος για μένα:”Μα αυτός ο άνθρωπος ο Γιώργης. Να μη του λείπει μια φορά ένα τάληρο, τίποτα:”
Η ΤΑΒΕΡΝΑ “ΠΡΑΣΙΝΗ ΦΩΛΙΑ”
“Το μαγαζί με τη γυναίκα μου το ξεκινήσαμε τσι 10 Ιουλίου του 1963.Είχε 30 καρέκλες και πέντε τραπεζάκια, αλλά το μυαλό μου δεν ήταν στο να γίνει καφενείο αλλά κάτι πιο μεγάλο και έτσι έγινε στη πορεία ταβέρνα και ερχόντουσαν στην αρχή όλοι οι αρχοντοφαγάδες του Ηρακλείου και αρχινά η γυναίκα μου τη μακαρονάδα και εγώ το οφτό κρέας σε κάρβουνο και σε ξύλο.Δεν υπήρχε άλλο παρόμοιο μαγαζί τότε. Φέραμε και ένα τζουκ-μπόξ τότε που το είχε ο Μαχαιρογιώργης και το φέραμε στη ταβέρνα και έπαιζε μουσική.Σιγά σιγά το μαγαζί μεγάλωνε.
Αρχές του 1967 άρχισε το μαγαζί να έχει μεγάλη φήμη και να έρχεται πάρα πολύς κόσμος.Το μάτι μου έπαιζε και έψαχνα πάντα το καλύτερο για το μαγαζί. Μου τηλεφωνεί μια μέρα ο κορυφαίος ταξιδιωτικός πράκτορας τσι Κρήτης, ο Ρασσιδάκης Γιάννης. Και λέει σε μένα και στο Δήμο ότι θέλουμε να φέρνουμε τουρίστες στα Ανώγεια κάπου στο 1969. Ο Δήμος απάντησε ότι δε μπορεί να προσφέρει βοήθεια μονό να βρούνε εμένα και ίσως βρείτε αυτό που θέλετε. Τότε άρπαξα εγώ την ευκαιρία. Έρχεται στα Ανώγεια ο Ρασσιδάκης και του άρεσε το μέρος, αλλά μου λέει αυτά που θέμε μπορείς να τα ετοιμάσεις; Εθέλανε από την επόμενη σαιζόν τον Απρίλη μια αίθουσα να χωράει 150 άτομα με όλες τις νόμιμες άδειες. Οπότε ξεκινήσαμε να το φτιάχνουμε. Ο τουρισμός θα ερχόταν και εκατοντάδες κοπελιές που επηγαίνανε στα χωριά λιομαζώχτρες και επαίρνανε σε απάνθρωπες συνθήκες μια οκά λάδι μεροκάματο, επαντονιάρανε τα λιόφυτα και επιάσανε τσι αργαλειούς. Και εγέμισε το χωριό όμορφα υφαντά παραδοσιακά για τον τουρισμό!
Και τα κατάφερα το λοιπόν και τον Απρίλη ήταν όλα έτοιμα όπως τα θέλανε. Και είχαμε και χορευτές και εχορεύανε για αυτούς, τέσσερις άντρες και τέσσερις γυναίκες με τσι παραδοσιακές φορεσιές.Όταν ήταν στο χωριό έπαιζε ο Ψαραντώνης λύρα και έβγαινε απάνω και ήτανε σαν το Μπετόβεν απού λένε! Τότε ήταν αυστηρά τα πράματα ακόμη και δεν ήταν εύκολο να βρω κοπελιές να χορένε στα μαγαζιά. Αλλά εσκέφτηκα και βρήκα τη λύση και έβαλα το Νικηφόρο με την αδερφή του και τον Γιώργη του Δρακονικολή που είναι τώρα στη Ρόδο με την αδερφή ντου την Ελευθερία του Ροδίτη! Και πραγματικά επέτυχε η ιδέα. λύρα επαίξανε πολλοί, εκτός του Ψαραντώνη και του Νικηφόρο, έπαιξε ο Κουρκούτης, ο Μηναδομανώλης, ο Πλουσοβαγγέλης και άλλοι πολλοί!”
ΟΙ ΔΙΑΣΗΜΟΙ ΤΗΣ ΠΡΑΣΙΝΗΣ ΦΩΛΙΑΣ
“Από το 1970 μέχρι το 1985 πραγματικά το μαγαζί ήτανε γεμάτο συνέχεια. Πούλμαν συνέχεια με τουρίστες αλλά και αυτοκίνητα με Έλληνες ερχόντουσαν εδώ. Τα μακαρόνια τσι Βαγγελιώς και το οφτό του Γιώργη και το ψωμί που φτιάχναμε και το θέλανε όλοι. Η γυναίκα μου έφτιαχνε το ψωμί, το ζύμωνε στσι δυο ξυλόφούρνους που είχαμε στο Περαχώρι του Σκουλαδονικόλα και του Κατρινοδημητράκη και εβγάναμε ψωμερές κριθαρένιες, μιγαδένιες. Θραύση έκανε εκείνο το ψωμί το θέλανε όλοι.Μάλιστα όταν έκανε ένας Γερμανός Υπουργός τα εγκαίνια του Αστεροσκοπείου στο Σκίνακα, έστειλε στο δήμο μια επιστολή που απευθυνότανε σε μένα και έλεγε για το ψωμί!
Μια μέρα έρχεται εδώ ο δήμαρχος ο Κλάδος με τον Μάνο Χατζιδάκι ο οποίος έμεινε εδώ στα δωμάτια μερικές βραδιές. Και ήτανε τότε που ξεκινήσανε τσι εκδηλώσεις τον Αύγουστο του 1978 και εθέλανε πάνω από 100 μερίδες φαγητό κάθε μεσημέρι. Εκτός από αυτό είχα και το μαγαζί γεμάτο κάθε μέρα όλη μέρα. Τότε τροφοδοτούσαμε και το Αστεροσκοπείο του ΣκίνακαΟ Κλάδος μου έλεγε ότι ήταν για το καλό του χωριού και του λέω κάτσε δήμαρχε μα θα κάμω κουμάντο. Πολύς κόσμος. Όλους τσι πάλευα, όλους τσι περιποιούμουνε
Μια Αμερικανίδα ήτανε φίλη με το Ρασούλη και ερχόταν και πιάναν την κιθάρα και τραγουδούσανε όλη νύχτα. Ερχόταν πολλοί καλλιτέχνες. Πολύ συχνά ο Κώστας Μουντάκης με τη γυναίκα του αλλά και ο Θανάσης ο Σκορδαλός Ο Ψαρονίκος ερχόταν με την Άννα Βίσση με τη Τζένη Καρέζη, τον Κώστα Καζάκο και κάνανε ατελείωτα γλέντια εδώ πέρα. Συχνές επισκέψεις έκανε και ο μεγάλος Έλληνας ζωγράφος Γιάννης Τσαρούχης.”
ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΑΒΕΡΝΑ
“Είχαμε ένα γκρουπ με Σουηδούς. 150 άτομα κάθε εβδομάδα. Αλλά αυτοί ήταν μαθημένοι και τα θέλανε όλα μέσα στο πρόγραμμα. Καμιά στροφή. Και εγλάκουνε απάνω και εξύπνουνα το Νικηφόρο τον Αεράκη. Αλλά ήπρεπε να μουνε και στη ταβέρνα.Και έφηνα το Νικηφόρο στο κρεββάτι με το παντελόνι και μέχρι να ρθω στη ταβέρνα αυτός εγύριζε και εξανακοιμούντουνε(σ.σ γελάει). Και εγλάκουνα πάλι και τον επέτουνα από το κρεββάτι για να ρθεί να γλεντήσει το γκρουπ των ανθρώπων! Τότεσας τον είχα χορευτή το Νικηφόρο.
Αυτό που υπηρέτησα εγώ σε όλη μου τη ζωή είναι να μη κούσω ότι ήρθε στα Ανώγεια άνθρωπος και δεν εβρήκε να φάει. Μα γίνεται αυτό; Παράπονο από συνεργάτη μου δεν άκουσα ποτέ και για αυτό πολεμούσα συνέχεια, να μην υπάρχει παράπονο ούτε από τσι ξένους, ούτε από τσι συνοδούς τόνε.”
Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΡΟΜΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ-ΑΝΩΓΕΙΑ ΑΠΟ ΤΟ 1982
“Σε μια συνάντηση που είχαμε κάνει πολλοί φορείς κάπου στο 1982 ο τότε δήμαρχος Γιώργης Κλάδος είχε προτείνει να ζητήσουν δρόμο από τσι Σίσσες να πηγαίνει στα Βορίζια. Όταν επήρα το λόγο του είπα:”Κύριε δήμαρχε, εδώ πρέπει να δώσουμε όλες μας τις δυνάμεις να κρατήσομε το τουρισμό και να τον αυξήσουμε και να επικεντρώσουμε τη φωνή μας για το δρόμο Ηράκλειο-Ανώγεια. “Αλλά πιστεύω ότι ο Κλάδος τότε πιεζόταν από πολλές δυνάμεις και δεν έγινε κάτι και ακόμη δεν εγίνηκε!”
ΟΙ 3 Ανωγειανοί και η Μικρασιατική καταστροφή
“Το 1920 εδώ στο Περαχώρι ήτανε 3 παλικάρια. Ο Τζαβελομύρος, ο Ντουλγκερογιώργης αδερφός του πατέρα μου και το Γκρανάκη του Σπυριδογιάννη από τσι Βρέντζηδες. Αυτοί οι τρεις ήτανε αδερφοχτοί. Σε μια από τσι πολλές παρέες απού εκάμανε είπανε να πάρει ο Ντουλγκερογιώργης την Αγάπη του Σπυριδογιάννη την κόρη. Ο αδερφοχτός δηλαδή να δώσει την αδερφή του στον αδερφοχτό ντου.Εντάξει, εντάξει και εσυμφωνήσανε. Αλλά μιας στιγμής κηρύσσεται ο πόλεμος, ο οποίος πόλεμος δεν είχε καμιά δικαιολογία για να γενεί και να χαθούνε τόσοι ανθρώποι.Και ο πατέρας μου και ο αδερφός του επήγανε στον πόλεμο. Εκεί τον βρήκε τον πατέρα μου ο αδερφός του και του πε αν σκοτωθεί να πάρει αυτός την Αγάπη, την αδερφή του φίλου του που είχαν συμφωνήσει την παντρειά. Όπως και εγίνηκε. Ο Ντουλγκερογιώργης σκοτώθηκε στη Μικρά Ασία και την Αγάπη του Σπυριδογιάννη τη πήρε ο πατέρας μου ο Γιάννης..”
ΟΙ ΑΝΩΓΕΙΑΝΟΙ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ
“Τα παλιά χρόνια ήταν δύσκολα. Πολύ σκληρή δουλειά και για τους αγρότες και για τους κτηνοτρόφους που δεν είχανε τσι ζωοτροφές αλλά όπως σου ‘πα ότι έβγαζε χόρτο η γης. Η γυναίκα η ανωγειανή παλιά επήγαινε στη ξερολίμνη και έβγανε ασκουρδουλάκες, εγέμιζε τσουβάλια με γούλεςΟι σημερινοί νέοι ξεφεύγουνε λίγο. Κάπως πρέπει όλοι να συμμαζευτούνε. Άμα θένε οικογένεια να προσέχουν για την οικογένεια και όχι για τσι καφετέριες. Με ενοχλεί γιατί στα Πάνω Αμπέλια ήπρεπε να ΄χει 20 περβόλια ακόμη. Οι νέοι πρέπει να δουλέψουνε περισσότερο και τη γη και την οικογένεια τους. Περισσότερη δουλειά, περισσότερη συμμάζευση και πιο πολύ αγάπη για τον τόπο γιατί αυτός ο τόπος αξίζει πολλά. Ευχαριστώ όλη την Ανωγειανή κοινωνία που με αγάπησε. Εγώ δε για έναν Ανωγειανό και ο τελευταίος να είναι μπορεί να κάνω τα πάντα. Ανώγεια μου καλό χωριό. Εκεί τελειώνει όλη η ιστορία. Τα Ανώγεια δε τα βρίνεις πουθενά αλλού αλλά θένε δήμαρχους που να μη τσι νοιάζει ανέ βγούνε την επόμενη τετραετία, αλλά να λένε “θα εφαρμόσω αυτό” και ας μη βγω. Άμα η δουλειά γίνεται μόνο για τσι ψήφους τότε το χωριό δε μπορεί να πάει μπροστά όπως πρέπει.”
ΟΙ ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΕΣ ΜΑΝΤΙΝΑΔΕΣ ΤΟΥ ΤΗΝ ΩΡΑ ΤΗΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ
Ανώγεια μου καλό χωριό και τρεις φορές καμένο..
Αίμα για να ‘σαι ελεύθερο έχεις πολύ χυμένο..
—————————————————
Τα Ανώγεια δεν σκλαβώθηκαν ποτέ στην Ιστορία..
Μα εκαήκαν τρεις φορές για την Ελευθερία..
——————————————————
Ανώγεια μου καλό χωριό δε λέω το κακό σου..
Γιατί πατώ το χώμα σου και πίνω το νερό σου..
—————————————————–
Στα Ανώγεια εγγενήθηκα στα Ανώγεια θα ποθάνω..
Και να το κάμετε και εσείς όπως εγώ θα κάνω..
———————————————————-
Δεκαεφτά χρονών παιδί εβρέθηκα στη μάχη..
Και διώξαμε τζη τσι εχθρούς απ’του λαού τη πλάτη..

Θλίψη σκόρπισε στο χωριό η είδηση του θανάτου του Γεωργίου Καλομοίρη ή “Ντουλγκέρη”, ενός από τους τελευταίους των Ανωγειανών ηρώων και αγωνιστών την περίοδο της Κατοχής. Ο “Ντουλγκέρης” απεβίωσε σήμερα Δευτέρα σε ηλικία 94 ετών και η νεκρώσιμος ακολουθία θα ψαλεί την Τρίτη 4 Ιουνίου στις 3 μ.μ από τον Ιερό Ναό της Παναγίας, στο αγαπημένο του Περαχώρι.
Πέραν της σπουδαίας αντιστασιακής του δράσης ο Γιώργης Καλομοίρης διέπρεψε μετά τον πόλεμο στον τομέα της εστίασης και του τουρισμού, αφήνοντας εποχή με την “θρυλική” ταβέρνα του “Πράσινη Φωλιά” στο Περαχώρι. Υπήρξε επίσης ιδρυτικό μέλος του Πολιτιστικού συλλόγου Ανωγείων το 1963, ενώ τέλος ήταν ένας από τους πρώτους που το 1982 είχε διαβλέψει τον τρόπο περαιτέρω ανάπτυξης του χωριού προτείνοντας στον τότε δήμαρχο Γεώργιο Κλάδο την πίεση για δημιουργία νέου δρόμου που θα οδηγεί στο Ηράκλειο.
Τον Αύγουστο του 2017 ο Γιώργης Καλομοίρης έδωσε την τελευταία του συνέντευξη στην εφημερίδα ΑΝΩΓΗ την οποία θα αναδημοσιεύσουμε στη μνήμη του, στην οποία περιέγραψε με συγκινητικό και γλαφυρό τρόπο, όλες τις χαρές και τις λύπες της ζωής του, από το Ολοκαύτωμα του χωριού, μέχρι την Πράσινη Φωλιά και τον χαμό πριν μερικά χρόνια της αγαπημένης του συντρόφου Βαγγελιώς.
Ας είναι ελαφρύ το χώμα των Ανωγείων που θα σε σκεπάσει Γιώργη Καλομοίρη. Δόξα και τιμή σε έναν αγωνιστή και υπέροχο Ανωγειανό. Εκφράζουμε τα θερμότερα συλλυπητήρια στους οικείους του.
Με το φυλλάδιο του προγράμματος του συνδυασμού του στα χέρια, την σύζυγο του Τάνια στο πλευρό του και με εμφανή τη συγκίνηση στο πρόσωπο του, μίλησε στις 10 το βράδυ της Κυριακής στο πλήθος που είχε συγκεντρωθεί στο εκλογικό του κέντρο, ο νέος δήμαρχος Ανωγείων Σωκράτης Κεφαλογιάννης. Ήταν λίγο μετά την επισημοποίηση του αποτελέσματος και την επίσκεψη εκεί του Εμμανουήλ Καλλέργη που τον συνεχάρη για την εκλογή του. Ανθρώπινος, λιτός και ουσιαστικός, ο Σωκράτης Κεφαλογιάννης δήλωσε έτοιμος να δουλέψει από τον Σεπτέμβριο για ένα δήμο που στόχο έχει να αποτελέσει πρότυπο για την Κρήτη, αλλά και επανέλαβε τις διεκδικήσεις και τις πτυχές ανάπτυξης του προγράμματος του τις οποίες θα διεκδικήσει μέχρι κεραίας στην επόμενη τετραετία.
Η ΑΝΩΓΗ βρέθηκε στο εκλογικό κέντρο του Σωκράτη Κεφαλογιάννη και σας παρουσιάζει ολόκληρη την ομιλία του. Αναλυτικά:
“Ήτανε μια δύσκολη απόφαση όταν ξεκινούσαμε αρκετούς μήνες πριν να συζητάμε για το αν πραγματικά πρέπει να κοιτάξουμε το χωριό. Συζήτησα με το σπίτι μου, τη γυναίκα μου και την υπόλοιπη οικογένεια μου. Συζήτησα με δικούς μου ανθρώπους, με χωριανούς μας. Είχα κοιμηθεί πολλές βραδιές με τη σκέψη ότι είχα ολοκληρώσει ένα κύκλο. Δικό μου κύκλο, όχι του χωριού. Σκέφτηκα ότι οι συνθήκες που διαμορφώνονται αξίζουν τον κόπο να παλέψω για ένα νέο κύκλο. Ενδεχομένως σύντομο, αλλά πιο δημιουργικό. Μετά σκεφτόμουν και έλεγα ότι θέλω να παίξω επί ίσοις όροις. Πολλοί από εσάς και πολλές φορές και εγώ ο ίδιος σκεφτόμουν ότι αν το αποφάσιζα πιο νωρίς θα είχα μια άλλη δυναμική και μια άλλη σιγουριά. Ήθελα να παίξω με τους ίδιους όρους, όπως το άφησα και παρά το ότι έβλεπα πιο ήταν το συμφέρον, πήρα το ρίσκο να κάνω το σωστό.
Σας παρουσίασα ένα πρόγραμμα. Σας είπα τότε, ότι είναι δομημένο με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορείτε να με ελέγχετε, να με τσεκάρετε, να βλέπετε αν αυτά τα οποία είπα ήταν όχι λόγια στον αέρα, αλλά μια υπόσχεση. Η τελευταία σελίδα ήταν ένα δημιούργημα που ήθελε μεγάλη απόφαση. Να διεκδικήσουμε τρία πολύ σημαντικά πράγματα για το χωριό. Τα είπα και πιστεύω ότι οι συνθήκες οι οποίες διαμορφώνονται είναι οι κατάλληλες για να τα καταφέρουμε, Και θα παλέψουμε για αυτό. Θα παλέψω με όλους. Εκλέχτηκαν σύμβουλοι, άλλοι δεν εκλέχτηκαν, αλλά η υπόσχεση μου ήταν μια. Ότι θα δουλέψω με όλο το χωριό. Έτσι έχω μάθει. Και θα δουλέψω με ένα όραμα, με ένα σκεπτικό. Αυτός ο τόπος, να αποτελέσει πρότυπο για την Κρήτη. Εγχείρημα δύσκολο. Αλλά πρέπει να βοηθήσουμε όλοι και θα τα καταφέρουμε.
Θέλω να ανακεφαλαιώσω λίγο και να σας πω διότι ενδεχομένως στην αγωνία του αγώνα να μην τα προσέξατε όσο θα έπρεπε. Οι τρεις κορυφαίες διεκδικήσεις για μας και για το χωριό είναι καταρχήν το βουνό, η ιδιοκτησία του. Το δεύτερο είναι η βιώσιμη επαναλειτουργία του Γαλακτοκομικού Συνεταιρισμού. Όπως είπα και στην ομιλία μου δεν είναι επειδή εγώ το λέω. Είναι επειδή έτσι πρέπει! Το τρίτο είναι ότι πρέπει το δρόμο που μας ενώνει σε πρώτη φάση με το Ηράκλειο να τον βάλουμε σε πιο σίγουρες βάσεις. Πρέπει να βρούμε ευρωπαϊκά χρήματα για να μπορέσει να χρηματοδοτηθεί και να έχει μια ασφαλή πορεία. Γιατί είδαμε ότι τα δυο πρώτα τμήματα στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων εδώ και παραπάνω από δέκα χρόνια, φτιάχνονται και φτιάχνονται και δεν έχουν τελειωμό.
Για όλα θα παλέψουμε. Και για τα εμβληματικά έργα θα παλέψουμε και για τις πτυχές ανάπτυξης. Αλλά πάνω από όλα θα παλέψω για εσάς που δείξατε ότι θέλετε το χωριό να πάει σε μια νέα σελίδα, να αλλάξει ρώτα και να αποτελέσει πρότυπο και για τους κατοίκους αλλά και για τους επισκέπτες. Η δύναμη μας, του καθενός σας και εμένα ξεκινάει από το σπίτι μας. Εκεί παίρνουμε τις πρώτες εγγυήσεις και μετά βγαίνουμε στην κοινωνία. Μπορώ να πω ότι αυτός ο αγώνας ήταν εντελώς διαφορετικός από οποιονδήποτε άλλο αγώνα έχω δώσει. Είδα ανθρώπους να ενεργοποιούνται, είδα ανθρώπους να δουλεύουν συστηματικά, είδα ανθρώπους να γίνονται ομάδα. Και πάνω σε αυτό το πετυχημένο μοτίβο θα είναι και η διακυβέρνηση του δήμου Ανωγείων τα επόμενα τέσσερα χρόνια. Θα λειτουργήσουμε ως ομάδα. Σας ευχαριστώ όλους.
Πραγματικά θα ήθελα και σας το λέω ειλικρινά, αφού ξεκουραστούμε λίγο, να κάνουμε ένα παραδοσιακό “γουρούνι” όπως κάνουμε μετά τους γάμους. Θέλω να ακούσω τον καθένα σας, για παράπονα, για οποιαδήποτε ανάγκη έχει. Θέλω να τον ακούσω και θέλω πραγματικά να τον βοηθήσω.
Θα επαναλάβω αυτό που είχα πει το 2006. Σήμερα ήταν ημέρα Δημοκρατίας, ημέρα γιορτής. Ήσυχα και ήρεμα απλωθείτε στο χωριό καθίστε στα καφενεία, κάντε ήσυχες συζητήσεις. Η αυριανή είναι μια ακόμα μέρα μόχθου για τον καθένα μας για τον δήμαρχο, τον δήμο και εσάς. Τον Σεπτέμβρη επίσης θα είναι το ίδιο. Θέλω να είστε ήσυχοι, ήρεμοι και δυνατοί. Σας ευχαριστώ..”
Ο αριθμός..13 ήταν το κυρίαρχο στοιχείο των φετινών δημοτικών εκλογών στα Ανώγεια καθώς εμφανίστηκε δυο φορές, μια την πρώτη Κυριακή ως προβάδισμα του Εμμανουήλ Καλλέργη και την δεύτερη Κυριακή ως ανατροπή και αριθμό νίκης για τον Σωκράτη Κεφαλογιάννη. Με 1035 ψήφους προτίμησης και ποσοστό 50,32% ο Σωκράτης Κεφαλογιάννης επικράτησε του Εμμανουήλ Καλλέργη που συγκέντρωσε 1022 ψήφους και ποσοστό 49,68%. Συνολικά ψήφισαν 2092 Ανωγειανοί με την αποχή να φτάνει στο 19,46% ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά Πανελλαδικά καθώς δεν ψήφισαν μόλις 503 δημότες Ανωγείων!
Τα αποτελέσματα ανά τμήμα:
59ο τμήμα: Κεφαλογιάννης 222, Καλλέργης 151.
60ο τμήμα: Κεφαλογιάννης 204, Καλλέργης 138.
61ο τμήμα: Κεφαλογιάννης 164, Καλλέργης 144.
62ο τμήμα: Κεφαλογιάννης 129, Καλλέργης 181.
63ο τμήμα: Κεφαλογιάννης 145, Καλλέργης 221.
64ο τμήμα: Κεφαλογιάννης 171, Καλλέργης 187.
Άκυρα και λευκά:35
Ο νέος δήμαρχος Ανωγείων Σωκράτης Κεφαλογιάννης θα αναλάβει καθήκοντα την Κυριακή 1 Σεπτεμβρίου, ημέρα που θα γίνει η ορκωμοσία του νέου δημοτικού συμβουλίου. Ο Εμμανουήλ Καλλέργης θα είναι δήμαρχος Ανωγείων μέχρι τις 31 Αυγούστου 2019.
Το νέο Δημοτικό συμβούλιο
18 μέλη θα αριθμεί το νέο δημοτικό συμβούλιο Ανωγείων με τους μισούς από αυτούς να εισέρχονται σε αυτό για πρώτη φορά. Ο Σωκράτης Κεφαλογιάννης είναι 43 ετών και έχει ήδη διατελέσει δήμαρχος Ανωγείων για μια οκταετία (2007-2014). Τον Μάιο του 2014 είχε ηττηθεί με διαφορά μόλις μιας ψήφου από τον Εμμανουήλ Καλλέργη (1038 έναντι 1037 ψήφων!). Η απόφαση του τότε να μην ζητήσει επανακαταμέτρηση προκάλεσε Πανελλήνια αίσθηση. Παρών πάντα στο δημοτικό συμβούλιο την πενταετία 2014-2019 ο Σωκράτης Κεφαλογιάννης θα συμπληρώσει το 2023 12 χρόνια ως δήμαρχος Ανωγείων. Το..ρεκόρ ανήκει στον αείμνηστο Γιώργη Κλάδο που υπηρέτησε πιστά ως δήμαρχος Ανωγείων για συνολικά 17 χρόνια!
Δήμαρχος Ανωγείων: Σωκράτης Κεφαλογιάννης
Εκλεγμένοι σύμβουλοι με την παράταξη του “Τα Ανώγεια του Μέλλοντος”:
-Δραμουντάνης Μιχάλης (νέο μέλος)
-Βρέντζος Εμμανουήλ (νέο μέλος)
-Φασουλάς Βασίλης
-Σαλούστρος Ιωάννης (νέο μέλος)
-Κουνάλη Λευκοθέα (νέο μέλος)
-Ανδρεαδάκης Εμμανουήλ (νέο μέλος)
-Κοντογιάννης Εμμανουήλ
-Λευτέρης Μανουράς (νέο μέλος)
Εκλεγμένοι σύμβουλοι με την παράταξη “Τα Ανώγεια Μπροστά”
-Εμμανουήλ Καλλέργης
-Βασίλης Σμπώκος
-Σπιθούρη Καλλέργη-Θεονύμφη (νέο μέλος)
-Μανουράς Βασίλης (νέο μέλος)
-Σκουλάς Γιάγκος
-Ξυλούρης Γιώργος
-Μπαγκέρη Σταυρακάκη Μαίρη
-Πασπαράκης Δημήτρης
Εκλεγμένος σύμβουλος με την “Λαϊκή Συσπείρωση”:
-Στέλιος Σταυρακάκης (νέο μέλος)