Πολιτισμός

papas

Φωτογραφίες: Μανόλης Σαμόλης

Κάτω από ιδανικές καιρικές συνθήκες πραγματοποιήθηκε και φέτος με μεγάλη επιτυχία και τη συμμετοχή όλων, το πανηγύρι για την μεγάλη γιορτή του Αγίου Γεωργίου του Μεθυστή, στην πλατεία Μεϊντάνι στα Ανώγεια, έξω από την εκκλησία του Αγίου Γεωργίου. Όλοι οι ενορίτες έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους για ένα τριήμερο όπου γίνονταν οι ετοιμασίες για το τραπέζι με όλα τα Ανωγειανά τοπικά εδέσματα τα οποία απόλαυσαν στην χάρη του Αγίου, ντόπιοι αλλά και ξένοι επισκέπτες που βρέθηκαν σήμερα στο χωριό μας. Νέα παιδιά, άντρες και γυναίκες της ενορίας του Αγίου Γεωργίου αξίζουν όλα τα εύσημα καθώς με την ιδανική καθοδήγηση του π.Ανδρέα Κεφαλογιάννη κατάφεραν για τρίτη συνεχόμενη χρονιά να τιμήσουν τον Άγιο προστάτη της ενορίας με τον καλύτερο τρόπο. Οι άνδρες της ενορίας προσέφεραν το κρέας, η κάθε γυναίκα από κάθε σπίτι μια δική της ξεχωριστή λιχουδιά και στο τέλος όλοι μαζί ενωμένοι φρόντισαν τους προσκυνητές να απολαύσουν το τραπέζι στην πανέμορφη πλατεία Μεϊντάνι, η οποία κυριολεκτικά κατακλύστηκε από κόσμο!

pap4Το τραπέζι έγινε μετά την μεγάλη Θεία Λειτουργία αλλά και την περιφορά της εικόνας του Αγίου γύρω από την εκκλησία σύμφωνα με το έθιμο.Ο π.Ανδρέας Κεφαλογιάννης στο κήρυγμα του προς τους πιστούς μίλησε για τον Άγιο, ανέφερε τους κινδύνους που κρύβονται στις δύσκολες εποχές που βιώνουμε και που ως μόνη λύση από μέρους μας έχουν την αντίσταση στο άδικο και την κάθε μορφής σκλαβιάς! Αναλυτικά το κήρυγμα έχει ως εξής:

pap3

“Αγαπημένοι μου αδελφοί, χριστιανοί και συναγωνιστές, στους δύσκολους καιρούς που περνούμε… Σήμερα μαζευτήκαμε να λειτουργηθούμε, να γιορτάσουμε, να τιμήσουμε κι ευλαβικά να προσκυνήσουμε τον Άγιο μας. Τον Άι Γιώργη που σήμερα, μέρα του μεθυστή, 3 του Νοέμβρη ο μεγαλομάρτυρας Γεώργιος στη σημερινή δεύτερη γιορτή του, όπως ορίζει και η παράδοση ευλογεί το καινούργιο μας κρασί. Τους κόπους μας, τις προσπάθειες μας. Δεν ορίζει η επίσημη εκκλησία μας τον άι Γιώργη ως Μεθυστή, μα εμείς οι κοινωνίες, ο κόσμος ο απλός λαός. Τα μέλη της ορθοδόξου και άγιας εκκλησίας μας… Μ έσα από ανθρώπους όπως εμείς γεννήθηκαν, έζησαν, πίστεψαν, αγωνίστηκαν μαρτύρησαν και αγιάστηκαν τελικά οι άγιοι μας. Οι Άγιοι της Εκκλησίας μας δεν είναι όντα έξω από τον κόσμο τούτο… Αλλά άνθρωποι που συμβίωσαν τα ίδια με τους προγόνους μας. Που κάθισαν μαζί τους, που κουβέντιασαν, που αγκάλιασαν την πίστη, το θεό μας, πάλεψαν για τη ζωή ως ένα πεδίο του ιδιαίτερου αγώνα, που δεν είναι άλλος πέρα από το, κατ εικόνα του θεού, να φτάσουμε στο κατ ομοίωση. Η αγιότητα, η αγιοσύνη, αποτελεί το κάλεσμα του χριστού μας, σε κάθε έναν ξεχωριστά από όλους εμάς, ώστε μέσα από τον αγώνα που ως πιστοί καλούμαστε να δώσουμε να φτάσουμε τελικά ο καθένας μας στην Ανάσταση του. Οι Άγιοι όπως κι ο άγιος Γιώργης μας, επέλεξαν τη ζωή του μαρτυρίου, της προσωπικής σταύρωσης, τη ζωή πέρα από τα πάθη, τη ζωή της ταπεινότητας, της υπακοής, της μετάνοιας, τη ζωή της συμπόρευσης, τη ζωή της ταπείνωσης και της θεοφορίας. Εμείς σήμερα που βιώνουμε τη ζωή της δυσκολίας, της κατακρήμνισης των ηθών μας, τη ζωή του εξευτελισμού της ανθρώπινης ύπαρξης, του γκρεμίσματος της αξιοπρέπειας και της ελευθερίας μας… Εμείς σήμερα που ζούμε τις εποχές της που εκλείπει η πιστότητα, βάλλεται η διάθεση μας να πλησιάσουμε το θεό μας και χριστό μας, σήμερα που όλα προσπαθούν να γίνουν πρώτα χωρίς να έχουν την ποιότητα που αρμόζει και πρέπει σε κάθε πρώτο… Όλοι εμείς αδέλφια μου, σήμερα έχουμε ιερή υποχρέωση, να ΜΕΘΥΣΟΥΜΕ από τη γνώση του βίου των αγίων μας, να γίνουμε μαθητές τους και μιμητές τους. Έχουμε υποχρέωση να διαγράψουμε τα λάθος μονοπάτια που τυχόν έχουμε πάρει και να διανοίξουμε δρόμους, καθαρούς, φωτεινούς, δρόμους που να είναι φαρδοίς και να μας χωρούν όλους. Μιας και χέρι, χέρι αξίζει όλοι μας, να κρατήσουμε τη θεοπορεία μας για τη θεοφορία μας. Κρατώντας ο ένας το χέρι του άλλου… Και αν αυτό δεν είναι δυνατόν, τουλάχιστον ας κρατάμε ο ένας στην προσευχή του τον άλλον. Δεχτείτε αγαπημένοι μου, πως χωρίς τη μαθητεία στους αγίους μας και δίχως τον παραδειγματισμό μας από τη ζωή που έκαναν οι Άγιοι μας, ο αγώνας μας θα είναι δυσκολότερος. Σας προτρέπω, να μεθύσετε από την γνώση, από τη συνέχιση του αγώνα που όλοι μας δίνουμε και είναι πολύ δύσκολος. Να μεθύσετε από την προσπάθεια να κρατήσουμε το τόπο μας ψηλά. Τη σημαία μας να κυματίζει, τη δύναμη να δείχνουμε στο βάθος του ορίζοντα τους νέους δρόμους στα παιδιά μας. Δρόμους του Χριστού μας, του ήθους μας, του τόπου μας, της πατρίδας μας, των ηρώων μας, της ιστορίας μας. Γιατί αδέρφια μου, δεν υπάρχει καλύτερο και δυνατότερο μεθύσι από το αυτό της αναγνώρισης, της αυταπάρνησης, της πορείας που ορίζει η του Χριστού ζωή. Όλα τα υπόλοιπα, και όλοι όσοι είναι υποταγμένοι στα υπόλοιπα, το μόνο που μπορούν να καταφέρουν είναι σε κάποια στιγμή της ζωής τους απλά να χαμογελάσουν ή απλά να χαρούν. Ενώ για όσους επιλέξουμε τη μαθητεία στους αγίους μας, τη πίστη στο θεό μας, την υπεράσπιση των ανθρώπων και της πατρίδας μας και τη συνέχιση των ηθών και των εθίμων μας, θα ΜΕΘΥΣΟΥΜΕ χαμογελώντας διαρκώς, θα Μεθύσουμε χαιρόμενοι διαρκώς… ΝΑ είστε όλοι σας ευλογημένοι, υγιείς και πάντα διαθέσιμοι ο ένας για τον άλλον.”

1Έστω και λίγο καθυστερημένα αισθάνομαι την ανάγκη να εκφράσω τα θερμά μου συγχαρητήρια και τις πιο εγκάρδιες ευχές μου στη συνάδελφο κ. Μαίρη Μπαγκέρη για την πρόσφατη προαγωγή της στο θώκο τής Λυκειάρχη του Λυκείου Ανωγείων.

Στη μακρά εμπειρία μου στη ζωή και την Εκπαίδευση έχω ταχθεί από νωρίς στην υπηρεσία της κοινωνικής δικαιοσύνης κι αντιτάχτηκα σθεναρά και με κόστος στην αναξιοκρατία και το νεποτισμό. Με μεγαλύτερο πάθος και θέρμη αγωνίστηκα για την απονομή του δικαίου, την ανταμοιβή των αξίων, με απόλυτη διαφάνεια και την τοποθέτησή τους στις ανώτατες βαθμίδες σ’ όλους τους τομείς της κοινωνικής ζωής.

Χαίρομαι, επειδή πιστεύω ότι στην περίπτωση της αγαπητής συναδέλφου, κ Μ. Μπαγκέρη, η προϊστάμενη Υπηρεσία της Β’ βάθμιας Εκπ/σης έκαμε το καθήκον της με την προαγωγή της σε μια εξαιρετικά τιμητική θέση, με το βαθμό της Λυκειάρχη. Είμαι, ίσως, ο τελευταίος, που θα εξέφραζα άποψη, σχετικά με την επιστημονική της κατάρτιση. Μπορώ, ωστόσο, ν’ αποφανθώ για το αναμφισβήτητο ανθρώπινο ήθος, την κοινωνική της προσφορά και τη διοικητική της ικανότητα.

Ακόμα και για τα παιδαγωγικά και  διδακτικά της προσόντα δε θα δίσταζα να εκφράσω τη γνώμη μου. Όχι μόνο τα θετικά σχόλια των παιδιών, αλλά κι η έξωθεν καλή μαρτυρία των χωριανών σχετικά με την παιδαγωγική και μεθοδολογική προσέγγιση των μαθητών, είναι στοιχεία που συνεπικουρούν σ’ αυτή την εκτίμηση.

Εύχομαι, τέλος, στη συνάδελφο κ. Μ. Μπαγκέρη καλή δύναμη για την ευόδωση του έργου της στο νέο ηγετικό της ρόλο. Η μέχρι τώρα καλή συνεργασία μας με βεβαιώνει πως θα συνεργαστούμε και μελλοντικά, με γνώμονα το όφελος του Πνευματικού Ιδρύματος που μας έθρεψε, της Εκπαίδευσης και της κοινωνίας μας γενικότερα.

Βασίλης Βουιδάσκης

Καθηγητής Π.Κ

 

 

geopΤο Παγκόσμιο Γεωπάρκο του Ψηλορείτη είχε τη χαρά και την τιμή να υποδεχτεί το Σαββατοκύριακο μια αντιπροσωπεία των υπευθύνων διαχείρισης του Παγκόσμιου Γεωπάρκου Qinling Zhongnanshan της Κίνας και να υπογράψει μαζί τους ένα πρωτόκολλο συνεργασίας.

Το Γεωπάρκο του Qinling Zhongnanshan βρίσκεται στην επαρχεία Xi’an μια από τις πιο ιστορικές περιοχές της Κίνας απ’ όπου ξεκινούσε ο Δρόμος του Μεταξιού και είχε τις ρίζες της μια από τις 13 Δυναστείες της χώρας, που άφησε πίσω της τους περίφημους πήλινους Στρατιώτες. Έχει έναν πληθυσμό πάνω από 10 εκατομμύρια κατοίκους και περιλαμβάνει τα βουνά του Qinling και Zhongnanshan καθώς και τις ενδιάμεσες πεδινές περιοχές, με εντυπωσιακά φυσικά τοπία και σπάνια είδη χλωρίδας και πανίδας. Το Qinling Zhongnanshan είναι ένα από τα 32 Παγκόσμια Γεωπάρκα UNESCO της Κίνας.

Τα στελέχη του Qinling Zhongnanshan εξέφρασαν την επιθυμία να επισκεφτούν ένα ευρωπαϊκό γεωπάρκο με παρόμοια χαρακτηριστικά με τα δικά τους και μακραίωνη ιστορία και επέλεξαν για αυτό το λόγο το Γεωπάρκο του Ψηλορείτη. Ο Επικεφαλής των Γεωπάρκων της επαρχείας Xi’an από το Γραφείο «Γης και Πόρων» κος TIAN Dangsheng, ο Διευθυντής του Γεωπάρκου κος YANG Jianping και δύο ακόμη συνοδοί επισκέφτηκαν τον Ψηλορείτη το Σάββατο και την Κυριακή, ξεναγήθηκαν σε διάφορα γεωλογικά μνημεία του Γεωπάρκου, το μονοπάτι των Γωνιών, επισκέφτηκαν το Κέντρο Αρχαιολογικής Πληροφόρησης του Ψηλορείτη στα Ανώγεια, όπου έμειναν εντυπωσιασμένοι από τα διαδραστικά και ψηφιακά εκθέματα και το νέο Κέντρο Ενημέρωσης του Γεωπάρκου . Παράλληλα, έγινε επίσκεψη στο Δημαρχείο Ανωγείων όπου και ενημερώθηκαν για την ιστορία και τα χαρακτηριστικά του Δήμου και τη σημασία που έχει το Γεωπάρκο για την περιοχή.

Τέλος υπεγράφη ένα σύμφωνο συνεργασίας και αλληλοϋποστήριξης για θέματα κατάρτισης και ενημέρωσης προσωπικού, εκπαίδευσης, ανάδειξης και προβολής μνημείων καθώς και ανταλλαγής τεχνογνωσίας. Το γεωπάρκο του Ψηλορείτη έλαβε μάλιστα σχετική πρόσκληση για να επισκεφτεί το γεωπάρκο Qinling Zhongnanshan.

Η συνεργασία των δύο γεωπάρκων θα συνεχιστεί κατά τη διάρκεια του 7 Διεθνούς Συνεδρίου των Παγκόσμιων Γεωπάρκων που θα πραγματοποιηθεί από 26-30 Σεπτεμβρίου 2016 στο γεωπάρκο English Riviera της Αγγλίας, στο οποίο θα συμμετάσχουν και οι δύο περιοχές.

Φωτογραφίες από τη συνάντηση βρίσκονται στη σελίδα του Γεωπάρκου στο Facebook:

https://www.facebook.com/PsiloritisNaturalPark/

 

Sakellaraki_2Συνέντευξη στον Γιώργη Μπαγκέρη

Έφη Σακελλαράκη -Σαπουνά. Η ακούραστη αρχαιολόγος που οι ανασκαφές της στην Ζώμινθο μπορούν να οδηγήσουν τα Ανώγεια ακόμα ψηλότερα στο μέλλον. Η γυναίκα που μετά τον χαμό του αείμνηστου συντρόφου της Γιάννη Σακελλαράκη, συνεχίζει με το ίδιο πάθος τις ανασκαφές στο ιερό βουνό του Ψηλορείτη. Δεν την πτόησαν ούτε οι αρχαιοκάπηλοι που τον περασμένο χειμώνα βανδάλισαν τον χώρο και κατέστρεψαν εργασίες ετών.

Δεν σκέφτηκε ούτε λεπτό ακόμα και τότε να εγκαταλείψει την προσπάθεια: “Ανωγειανή είμαι άλλωστε πως αλλιώς θα αντιδρούσα” μας αναφέρει χαρακτηριστικά και με χαμόγελο στην συνέντευξη που παραχώρησε στην «Ανωγή.»

Την συναντήσαμε να δουλεύει ακατάπαυστα στο «Κέντρο Αρχαιολογικής Πληροφόρησης» στα Ανώγεια που φέρει το όνομα αυτής  και του συζύγου της λίγες μέρες πριν την αναχώρηση της για την Αθήνα και την προετοιμασία της επόμενης χρονιάς. Μας μίλησε για όλους και όλα. Τα σπουδαία φετινά ευρήματα, τον απολογισμό της ανασκαφής μέχρι σήμερα, αλλά και πως αυτή ονειρεύεται την αξιοποίηση του χώρου στο άμεσο μέλλον προς όφελος των Ανωγείων. Μας μίλησε επίσης και για το ποια σκέψη την κάνει και τρέμει  μόνο στην ιδέα μην δει στον Ψηλορείτη κάτι παράταιρο με το χώρο , αλλά και τι χρειάζεται ο αρχαιολογικός χώρος για να γίνει επισκέψιμος σύντομα. Κλείνοντας απευθύνεται σε Ανωγειανούς και φορείς και τους ζητά να προστατεύσουν με πυγμή τα μνημεία της ιστορίας μας.

Ως ένδειξη σεβασμού στην προσφορά της στο χωριό μας της χαρίσαμε, το βιβλίο με ποιήματα του Γιώργη Αγ.Κουτάντου με τον τίτλο: “Δυτικά της Νιότης”. Άλλωστε η κ. Σακελαράκη δουλεύει με το πάθος και με το πείσμα της νιότης κι ατενίζει από ψηλά στο βουνό, την αγαπημένη της θάλασσα, πάντα όμως έχοντας αγκαλιά τις πιο αγαπημένες τις πλέον πέτρες του Ψηλορείτη..

efi1Αναλυτικά η συνέντευξη έχει ως εξής:

Κυρία Σακελλαράκη, καταρχάς σας ευχαριστούμε για τη φιλοξενία σας εδώ στο Κέντρο Αρχαιολογικής Πληροφόρησης και την συνέντευξη σας στην Ανωγή. Θα ήθελα αρχικά να μας κάνετε ένα μικρό απολογισμό της φετινής ανασκαφής στη Ζώμινθο και των ευρημάτων που είχατε φέτος.

«Καταρχήν εγώ θέλω να σας ευχαριστήσω γιατί το κύριο μέλημα μου, όπως ήταν και του Γιάννη, είναι να μεταφέρουμε αυτά που γνωρίζουμε για τον τόπο, στους ντόπιους και διεθνώς, οπότε είναι και δική μου χαρά και τιμή το ότι ήρθατε εδώ σήμερα. Η φετινή ανασκαφή επιβεβαίωσε το χαρακτήρα του κέντρου αυτού, του ανακτόρου, σαν ένα ιδιαίτερο αρχαιολογικό χώρο. Νέοι χώροι που βγάλαμε στην επιφάνεια φέτος αναδεικνύουν την μεγαλοπρέπεια του κεντρικού κτιρίου. Διότι όπως ξέρουμε υπάρχει αυτό το κεντρικό κτίριο και υπάρχουν και γύρω, γύρω μεγάλος αριθμός κτισμάτων, αν και είναι αρκετά κατεστραμμένα. Δυστυχώς πιστεύω ότι αυτά δεν θα μας δώσουν ποτέ αρκετά στοιχεία, αλλά ποτέ κανείς δεν ξέρει τι μπορεί να βρεθεί σε αυτά. Αλλά μιλάμε για ένα μεγαλειώδες κτίριο το οποίο διαρκώς μας εκπλήσσει. Να σας εξηγήσω. Στον Δυτικό τομέα του κτιρίου, τον οποίο χαρακτηρίζω βιοτεχνικό βρέθηκε φέτος κάτι που υποψιαζόμασταν και από παλιά ότι θα υπήρχε εκτός από το κεραμικό εργαστήριο που γνωρίζουμε και τον κλίβανο τον κεραμικό και άλλα, φέτος βρήκαμε ένα συγκρότημα το οποίο είναι εργαστήριο χαλκουργείας , με όλα τα μέσα. Δηλαδή βρήκαμε τον κλίβανο του, τον χαρακτηριστικό λάκκο, τα εργαλεία της χύτευσης, την χοάνη, το ακροφύσιο και όλα αυτά τα πράγματα που αποδεικνύουν μαζί με υπολείμματα χαλκού, ότι εκεί γίνονταν εργασίες χαλκού. Επομένως στην γνώση που είχαμε μέχρι τώρα για την τοπική παραγωγή αγγείων και κεραμικής προστίθεται και ο χαλκός, κάτι το οποίο δείχνει την αυτάρκεια αυτού του χώρου εκτός από τα άλλα πολυτελή διαμερίσματα που βρίσκουμε. Είχαμε λοιπόν εργαστήρια κρυστάλλου και κεραμικής και φέτος βρέθηκε και αυτό του χαλκού. Όπως σας είπα την ύπαρξη του την υποψιαζόμασταν, αλλά τώρα βρήκαμε πραγματικά στοιχεία. Επομένως εκτός από το μαλλί που γνωρίζαμε ότι το επεξεργάζονταν από τις πινακίδες της Κνωσσού από όπου το έπαιρναν το μαλλί όπου αναφέρονταν πολύ συχνά στο μαλλί και τα πρόβατα, αλλά και από αιγυπτιακές πηγές που αναφέρουν ότι έστελναν μαλλί στην Κρήτη αλλά και αρωματικά και ιαματικά φυτά. Εκτός από αυτό που μέχρι τώρα γνωρίζαμε, τώρα ξέρουμε και μια άλλου είδους παραγωγή η οποία αποδεικνύεται και από το πλήθος των χαλκών που βρίσκουμε. Ευρήματα  όπως διπλούς πελέκεις, χάλκινα θυμιατήρια, τα δυο σπουδαία Κυκλαδικά ειδώλια για τα οποία πρέπει να σας πω ότι έχω γράψει ένα Γερμανικό βιβλίο το οποίο αναφέρεται για τα Μινωικά ειδώλια και όχι μόνο αυτά που βρίσκονται στην Κρήτη, ή άλλα που βρίσκονται και είναι αμφίβολης καταγωγής, προέλευσης και γνησιότητας, αλλά και αυτά που βρίσκονται και έξω. Περίπου 120 ειδώλια συνολικά είναι γνήσια. Στα Κύθηρα βρήκαμε 84 και τώρα εδώ στη Ζώμινθο βρήκαμε δυο από τα σημαντικότερα ειδώλια από άποψη τέχνης τα οποία αναπαριστούν δυο λατρευτές.»

49Στα ευρήματα σας φέτος είναι και νέα δωμάτιο. Μπορείτε να μας τα περιγράψετε;

«Φέτος λοιπόν εκτός από ένα τμήμα του Δυτικού τομέα που είναι η βιοτεχνική περιοχή είναι και τα πολυτελή δωμάτια τα οποία εξακολουθούμε να βρίσκουμε. Δηλαδή δωμάτια με τέσσερις πάλι κίονες, οι υπόστυλες αίθουσες δεν είναι κάτι πολύ συνηθισμένο και εμείς το έχουμε εδώ εν αφθονία! Βρήκαμε τοιχογραφίες σε κτίρια πανύψηλα δυο με τρεις ορόφους είναι. Σε ένα σημείο για παράδειγμα βρήκαμε που είναι σε στυλ ρετιρέ δηλαδή μπορεί να είναι ένας όροφος εδώ και ένας από κάτω όπως το γνωρίζουμε και από την Κνωσσό. Βέβαια στην Κνωσσό έχουν αναπαρασταθεί αλλά δεν είναι σίγουρα. Εδώ βρίσκουμε και αρκετές σκάλες που ανεβαίνουν προς τα πάνω και προς τα κάτω. Δηλαδή είναι ένα κτίριο με όλα τα στοιχεία ενός μεγάλου κέντρου και δεν έχει καμία σχέση με τα κέντρα της πεδιάδας. Έχει κατασκευαστεί για να προσαρμοστεί ακριβώς στο τοπίο στις ανάγκες και στις συνθήκες του βουνού. Πρέπει δηλαδή να ήταν ένας ευφυέστατος αρχιτέκτων ο αρχικός, γιατί υπήρξαν μετά και πολλές μεταβολές στο κτίριο. Δηλαδή βρίσκουμε πάνω από το κτίριο με τους τέσσερις κίονες, ένα Μυκηναϊκό ή και ίσως λίγο παλιότερο κτίριο το οποίο αλλάζει και την διαρρύθμιση.»

Πείτε μας αναλυτικά για την ιστορία του κτιρίου στη Ζώμινθο.

«Το κτίριο δημιουργήθηκε γύρω στο 1900 πχ. Το 1700 πχ είναι η πιο σημαντική του περίοδος αλλά και τα πριν τα παλαιοανακτορικά, αυτές οι μεγάλες αίθουσες που βρήκαμε τα τελευταία δυο χρόνια. Φέτος ξέραμε ότι επεκτείνονται αλλά επεκτείνονται προς Βορρά και Νότο. Ίσως δηλαδή ήταν μεγαλύτερο το παλιότερο ανάκτορο από ότι ήταν το μεταγενέστερο. Διαφέρει αρχιτεκτονικά από τα περισσότερα, γιατί είναι εδώ και το τοπίο  και ο τόπος που το επιβάλλει  Δεν έχει την ίδια διαμόρφωση με τα υπόλοιπα κτίρια. Έχει βέβαια την κεντρική αυλή και δωμάτια δεξιά και αριστερά, στην τελική του φάση, αλλά έχει και χώρους οι οποίοι δεν μπορούν να συγκριθούν με άλλους και προφανώς είχαν ειδική χρήση, ίσως ήταν έτσι για να είναι πιο ζεστά το χειμώνα. Αυτό το κτίριο ήταν ένα οικονομικό κέντρο που συγκέντρωνε όλα τα αγαθά και τους καρπούς του Ψηλορείτη , αλλά ήταν και ένα πολιτικό κέντρο με γραφειοκρατία να περάσει, αλλά ήταν και κυρίως ένα θρησκευτικό κέντρο. Το Ιδαίον Άντρον μέχρι τώρα έχουν αλλάξει οι καιρικές συνθήκες, μέχρι πριν λίγα χρόνια ήταν απρόσιτο σχεδόν από ένα σημείο και έπειτα. Αλλά το Ιδαίον Άντρον το οποίο άρχισε να λειτουργεί σαν χώρος κατοίκησης βοσκών και μετά έγινε και ένα κέντρο θρησκευτικό, συγκέντρωσης και ουσιαστικός τόπος λατρείας. Αυτό ήταν ένα διεθνές κέντρο όπως ξέρουμε. Εμείς όταν πήγαμε στην Βαγδάτη είδαμε αντικείμενα τα οποία βρήκαμε στο Ιδαίον και εκεί πραγματικά ανατριχιάζεις, τα οποία αν δεν έχουν γίνει από τον ίδιο τεχνίτη έχουν γίνει από την ίδια σχολή. Εντελώς όμοια, άρα ερχόταν εδώ από την Μεσοποταμία. Από τον 7ο και 8ο αιώνα πχ ήταν αυτά τα ελεφάντινα που είδαμε στην Βαγδάτη. Αλλά ερχόντουσαν εδώ και από αλλού, όπως από την Αίγυπτο και ξέρουμε τις σχέσεις της Κρήτης με την Αίγυπτο πως ήταν. Δείχνουν λοιπόν αυτά ότι σε εποχές που δεν λειτουργούσε το Ιδαίο ήταν ένα θρησκευτικό κέντρο. Έχουμε τοιχογραφημένο δωμάτιο με τις πιο εκλεπτυσμένες τοιχογραφίες δυστυχώς κατεστραμμένες γιατί έπεσαν όλα. Τέτοιο όγκο δεν έχω συναντήσει ξανά σε καμιά ανασκαφή στην ζωή μου και οι μεσότοιχοι ακόμη ήταν χτισμένοι με βαριές πέτρες. Έχω όμως μια συντηρήτρια η οποία μένει και όλο τον χειμώνα και πέρσι μετά από χρόνια δουλειάς αποκαλύψαμε μια τοιχογραφία που είναι ένα θαλάσσιο τοπίο με ψάρια, κλαριά κτλ και σε άλλους χώρους βρίσκουμε φυτικά μοτίβα. Δηλαδή είναι εξαιρετικά εκλεπτυσμένοι οι χώροι κατοίκησης.»

assets_LARGE_t_420_54757682Στα ευρήματα σας φέτος ήταν και ένα ελεφάντινο κομμάτι. Μιλήστε μας για αυτό

«Φέτος λοιπόν ανακαλύψαμε και άλλη υπόστυλη αίθουσα στην οποία βρήκαμε ένα ελεφάντινο κομμάτι, αρκετά μεγάλο που δείχνει ότι ήταν από ένα Μινωικό έπιπλο. Για τα Μινωικά έπιπλα του Ιδαίου έχει μιλήσει σε άρθρα του ο Σακελλαράκης όπως τον “Θρόνο του Δία”. Η Ζώμινθος λοιπόν υποκαθιστά κάποιες χρονικές περιόδους του έτους. Βρήκαμε αυτούσιο το ελεφάντινο κομμάτι, το οποίο θα πάει στο Ρέθυμνο, σφραγίδες, εγχειρίδια καταπληκτικά. Σου μιλάω για τα φετινά ευρήματα. Μάλιστα η μια από τις σφραγίδες είναι ιδιαίτερη, έχει ένα μυξογενές ζώο με κέρατα και έχει βέβαια πάνω τον ηλιακό δίσκο που είναι και σπάνιο σαν θέμα στις Μινωικές σφραγίδες όπως και άλλη μια σφραγίδα ιδιαίτερη που έχει ένα ιερό κόμπο επίσης σπάνιο σαν θέμα, είναι οι κόμποι που είναι αποτροπαικοί και τους βρίσκουμε π.χ στην Παριζιάνα που το φοράει πίσω από την πλάτη της και αλλού. Πέραν από τις σφραγίδες βρίσκουμε και ως συνέχεια των παλιότερων, χάντρες από ημιπολύτιμους λίθους καθώς και πολλά άλλα, όπως πήλινα θυμιατήρια που δείχνουν ακριβώς και τη θρησκευτική υπόσταση αυτού του χώρου.»

Πόση επιφάνεια  του κτιρίου έχει έρθει στο φως  μετά και τη φετινή ανασκαφή;

«Φέτος θα έλεγα ότι στην επιφάνεια έχει έρθει ένα 95% του κεντρικού κτιρίου σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μου. Δεν έχουμε σκάψει ακόμα το Ανατολικό τμήμα που μπορεί να μας δώσει πολλά. Το Νότιο καταστράφηκε αρκετά από τους αρχαιοκάπηλους ξεκινώντας από αυτούς της δεκαετίας του 60.»

Με την δεδομένη αγάπη σας για το βουνό και την δουλειά σας εκεί πείτε μας τι νιώσατε στο πρώτο άκουσμα ότι βάνδαλοι επιχείρησαν να καταστρέψουν τη Ζώμινθο;

«Κόντεψα να διαλυθώ! Ήταν κάτι που πραγματικά δεν το περίμενα διότι περίμενα ότι οι Ανωγειανοί τον φυλάνε αυτό τον χώρο. Πρώτο λοιπόν συναίσθημα ήταν η έκπληξη αλλά μετά με έπιασε το πείσμα ότι εγώ δεν θα παραιτηθώ. Δεν θα διαλύσουν κάποιοι ελάχιστοι αυτό το έργο. Η δουλειά μας είναι επίπονη, φτιάχνουμε και το πιο μικροσκοπικό αντικείμενο και εργαζόμαστε χρόνια πάνω του. Ένιωσα αγανάκτηση μπορώ να πω. Αμέσως όμως συνήλθα, με το πείσμα και ξεκινήσαμε αμέσως να λύσουμε το όποιο πρόβλημα. Ανωγειανή είμαι άλλωστε και εγώ πως αλλιώς θα αντιδρούσα: Έχω και αυτό το σήμα στο λαιμό μου (σ.σ εννοεί το μενταγιόν με το σήμα του Δήμου Ανωγείων, που πήρε όταν έγινε επίτιμη δημότης), που όταν κάποιος πάει να μου κάνει τον έξυπνο του λέω: “Κοίτα, μη μου κάνεις τον έξυπνο εγώ είμαι Ανωγειανή!”. Κάτι που ξέχασα ερχόμενη εδώ είναι η θάλασσα που λάτρευα και τώρα αγάπησα το βουνό. Αφού λοιπόν αγάπησα το βουνό δεν θέλω τίποτα να το χαλάσει. Τίποτα! Δεν υπήρχε περίπτωση να σταματήσω την ανασκαφή μετά από ένα τέτοιο γεγονός του βανδαλισμού. Όλα τα παιδιά που δουλεύουν στην ανασκαφή νομίζω πως είναι φύλακες αυτού του χώρου θεωρητικά βέβαια, γιατί ξέρω ότι την αγαπάνε την ανασκαφή. Δεν θα έπαιρνα κανένα που θα έβλεπα ότι δεν έχει καμιά συναισθηματική σχέση με αυτό το χώρο.»

Πόση ζημιά έκαναν οι αρχαιοκάπηλοι;

«Δεν κατάφεραν τίποτα. Ήταν μια πράξη βαρβαρότητας και τζιχαντισμού διότι αυτοί που πήγαν, κατέστρεψαν χώρο που είχαμε ήδη ανασκάψει! Ήταν σαν να ήθελαν να καταστρέψουν τον χώρο. Δεν θα τους ονόμαζα αρχαιοκάπηλους. Βάνδαλους θα τους ονόμαζα, αυτό που έκαναν ήταν βανδαλισμός. Μάλιστα συμπτωματικά άφησαν πίσω τους και βρήκαμε ένα πολύ σημαντικό δαχτυλίδι από χαλκό κάτι που είναι σπάνιο. Σφραγιστικό δαχτυλίδι όμοιο με αυτό που έχουμε βρει και στις Αρχάνες το οποίο είχε μια σκηνή λατρείας, βέβαια ήταν πολύ κατεστραμμένο και διαβρωμένος ο χαλκός, αλλά διακρίναμε μια Θεά με έναν λατρευτή και ένα κτίριο που δείχνει ακριβώς τη σημασία του χώρου. Οι αρχαιοκάπηλοι δεν μπορούσαν να το διακρίνουν αυτό και ευτυχώς έμεινε πίσω τους.»

72Έχετε λάβει φέτος μέτρα προφύλαξης του χώρου σε συνεργασία με τους φορείς;

«Ναι έχουμε πάρει κάποια μέτρα, μαζί με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ρεθύμνου στα οποία βοήθησε και ο Δήμος Ανωγείων, ώστε με διάφορους τρόπους, προβολείς κτλ να διακρίνουν ποιοι μπορεί να έχουν πάει στην ανασκαφή και κάμερες ασφαλείας που θα γίνει σύντομα πιστεύω με τη συνεργασία όλων των φορέων.»

Φύλακες είναι δύσκολο να έχουμε στον χώρο;

«Αυτό είναι το κύριο που δεν έχει γίνει και δεν γίνεται. Δεν υπάρχουν μόνιμοι φύλακες .Αυτό είναι τραγικό! Είναι θέμα του Υπουργείου Πολιτισμού. Φύλακες δεν έχει ούτε και το Ιδαίον Άντρον, το οποίο θα ήταν  μια πηγή πλούτου και δεν εννοώ, να έρχονται τα πούλμαν γεμάτα τουρίστες, ούτε και ο Σακελλαράκης το εννοούσε έτσι. Απλά λέω και αναφέρω ότι λυπήθηκα προχθές όπως και κάθε φορά που πηγαίνω όταν βλέπω τους προσκυνητές οι οποίοι πηγαίνουν με τα πόδια. Έρχονται με τα πόδια σε ένα χώρο που δυστυχώς εγώ δε μπορώ να το πληρώσω και δεν υπάρχει φύλακας και είναι κλειστό. Έρχονται από όλα τα μέρη του κόσμου και είναι κρίμα πρέπει να βρεθεί άμεσα μια λύση για αυτό.»

Πως θα θέλατε στο άμεσο μέλλον να αξιοποιηθεί η Ζώμινθος και το Ιδαίον Άντρο;Πως το ονειρεύεστε εσείς:

«Πρέπει να σας πω το εξής. Εμείς για μια μελέτη που έχει γίνει, χωρίς να θέλω να σας αναφέρω το όνομα της μελέτης, είχαμε πολλές φορές διαφωνήσει διότι ο μηχανικός έλεγε να χτίσει χώρους μελέτης για τους αρχαιολόγους και διάφορα άλλα τα οποία εμείς δεν χρειαζόμασταν και εγώ σκέφτομαι ότι το μόνο που θα μπορούσε στη Ζώμινθο να γίνει είναι να αξιοποιηθεί το παλιό τυροκομείο, το λεγόμενο Βενετσιάνικο . Εκεί θα μπορούσε να γίνει ένας χώρος όπου να πωλούνται βιβλία ή οδηγοί. Αυτά που υπάρχουν. Τίποτα άλλο που να χαλάσει το τοπίο. Τίποτα άλλο και το εννοώ το τίποτα! Το πολύ να μπει ένα φυλάκιο στην είσοδο του χώρου, ώστε όταν θα υπάρξει φύλακας να είναι εκεί και να δίνει οδηγίες στον κόσμο.»

Σε συνέντευξη του στην “Α” το 2005 ο Γιάννης Σακελλαράκης είχε πει ότι δεν θέλει η Ζώμινθος να γίνει μια νέα Κνωσσός με στόχο μόνο τον τουρισμό. Εσείς τι λέτε πάνω σε αυτό;

«Βεβαίως το ίδιο λέω και εγώ, να μην γίνει μια νέα Κνωσσός με σκοπό μόνο τον τουρισμό.. Εγώ θαυμάζω πραγματικά αυτούς που βλέπω και έρχονται μεμονωμένα να προσκυνήσουν το Ιδαίον Άντρον και την Ζώμινθο. Παρά τις δυσκολίες που συναντούν πηγαίνουν να προσκυνήσουν ένα ιερό χώρο κάτι που είναι για μένα καταπληκτικό. Μην ξεχνάτε ότι ο Όμερ Τόμσον είχε αναφέρει στους New York Times ότι το Ιδαίον Άντρο αντιπροσωπεύει για την θρησκεία της Κρήτης ότι αντιπροσωπεύει και το Γκράν Κάνιον για τη φυσική ιστορία της Αμερικής.»

Μπορείτε να μας προσδιορίσετε ένα χρονικό όριο ολοκλήρωσης της ανασκαφής;

«Καμιά ανασκαφή δεν τελειώνει ποτέ, δείτε την Ολυμπία τους Δελφούς και άλλες. Κάτω από το Βενετσιάνικο τυροκομείο είναι το Μυκηναϊκό κτίριο το οποίο έχουμε επίσης ανασκάψει και ανακαλύψει. Έχει καλυφθεί ένας μεγάλος χώρος και νομίζω ότι σε ένα σχέδιο πενταετίας που έχω θα μπορεί η Ζώμινθος να είναι επισκέψιμη. Σημειώνω ότι τα μισά χρήματα της ανασκαφής πηγαίνουν στην συντήρηση των τοίχων. Εγώ δεν θέλω να γίνουν όλα αυτά τα πολυτελή στέγαστρα τα οποία ουσιαστικά αναδεικνύουν το έργο των αρχιτεκτόνων. Μόνο μερικοί χώροι θα έπρεπε να στεγαστούν γιατί είναι επικίνδυνοι, αλλιώς πρέπει να μείνει ο χώρος ως έχει. Ήδη προετοιμάζω για τον επισκέπτη πίνακες, όπου έχω αναπαράσταση κάθε χώρου, που θα γίνει με ειδικό τρόπο ώστε να αντέχει και τον χειμώνα. Έτσι ο επισκέπτης κάθε στιγμή θα ξέρει που βρίσκεται και τι ήταν αυτός ο χώρος. Οι συνθήκες βέβαια είναι δύσκολες και το ξέρετε. Φέτος σε ένα συντηρημένο τμήμα έπεσε χιόνι και αργότερα με την πολύ ζέστη έσκασαν οι τοίχοι. Αυτό βέβαια δεν θα το έσωζε ούτε και το στέγαστρο εκτός από ορισμένους χώρους που ίσως χρειάζεται.»

58Πρόσφατα υπογράφηκε η σύμβαση για το έργο στο περίπτερο της Νίδας και το Ιδαίον Άντρο φαίνεται να μπαίνει σε σημαντική τροχιά αξιοποίησης. Θέλετε να μας πείτε κάτι για το κτίριο που αναμένεται να κατασκευαστεί εκεί;

«Εμείς είχαμε μείνει και παλιότερα στο περίπτερο στη Νίδα. Ακόμα και σήμερα που είναι σε κακή κατάσταση, όταν πάω για ένα καφέ ή μια ρακί εκεί νιώθω ευτυχία. Λοιπόν, όσο για τον χώρο που λέτε ότι θα δημιουργηθεί, αυτός θα πρέπει να γίνει με σύνεση χωρίς περιττά, όπου θα μπορεί ο επισκέπτης να σταθεί και να πιει κάτι και να κοιμηθεί ίσως. Θα πρέπει να αρμόζει στο περιβάλλον εκεί. Να γίνει ένας καλός σταθμός και να μην προστεθεί τίποτα άλλο στον Ψηλορείτη! Τρέμω στην ιδέα ότι μπορούν να κάνουν πράγματα εκεί και να χαλάσουν αυτό που όλοι λατρεύουμε»

Λέτε ότι τρέμετε και μόνο στην ιδέα να χαλάσουν αυτό που αγαπάτε. Τι θα μπορούσε να γίνει και να χαλάσει το χώρο; Πείτε μας ένα παράδειγμα.

«Να γινόταν ας πούμε αυτό που είχε προτείνει ο μηχανικός μια αίθουσα λέει πληροφόρησης. Υπάρχει εδώ στα Ανώγεια δεν υπάρχει λόγος να γίνει και στο βουνό. Δεν υπάρχει λόγος να γίνουν ένα σωρό κτίσματα. Θυμάμαι κτίσματα που υπήρχαν σε κάποιο σχέδιο και τα οποία είχαμε απορρίψει, τόσο εγώ και ο Γιάννης όσο και η Εφορεία Αρχαιοτήτων. Δεν υπάρχει λόγος να γίνουν διάφορα κτίσματα. Μια χημική τουαλέτα ας πούμε έξω όμως από το χώρο χρειάζεται να γίνει. Δηλαδή αυτό που λέω είναι να γίνει κάτι που να δείχνει μια πολιτισμένη αντιμετώπιση και συμπεριφορά προς τον τουρίστα , αλλά όχι “Πάρτε τα όλα!”. Να σας πω και κάτι άλλο; Δεν μπορεί η  Κνωσσός να μπει στα προστατευόμενα μνημεία της UNESCO γιατί έχει όλο αυτό το χάλι! Εμείς πρέπει να προφυλάξουμε τη Ζώμινθο και το Ιδαίον Άντρον ώστε να μπουν στα προστατευόμενα μνημεία της UNESCO. Καταρχήν είναι μοναδική ανασκαφή αυτή τη στιγμή στην Κρήτη με τόσο μεγάλη εμβέλεια. Κάθε εβδομάδα κάνουμε μια λεπτομερή περιγραφή στο περιοδικό Archaeology για το τι υπάρχει εδώ , ώστε να το γνωρίσουν όλοι. Και είναι ένας πολύ σεβαστός τόπος.»

Με αφορμή την αναφορά σας στο περιοδικό Archaeology μιλήστε μας για το πλούσιο συγγραφικό σας έργο, αλλά και τα συγγράμματα και τις μελέτες σας.

«Έχω συγγράμματα, εκθέσεις και βιβλία για διάφορα θέματα. Από τα Μινωικά ειδώλια και τις πόρτες που είναι τα δυο μου μεγάλα Γερμανικά βιβλία, μέχρι τη διατριβή μου που την έκανα πολύ πρώιμα που είναι και πάλι για το Μινωικό ένδυμα. Φέτος μάλιστα βρήκαμε και μια περόνη που πιθανώς να ήταν μια πόρπη από τις αρχαιότερες. Έχω ασχοληθεί και με Κυκλαδικά και άρθρα με πλήθος θεμάτων.Με την Κύμη βέβαια στην Εύβοια που έκανε τις πρώτες αποικίες στη Δύση. Όπου οι Κυμαίοι με παίρνουν συνεχώς τηλέφωνο για να πάω εκεί, αλλά τους λέω ότι πρέπει να τελειώσει η ανασκαφή εδώ πρώτα. Πέρσι γυρίζοντας από την ανασκαφή από τα Ανώγεια πήγα στις Αρχάνες και ο Περιφερειάρχης ο φίλος μου ο Σταύρος μου ζήτησε να συνεχίσω τις ανασκαφές στις Αρχάνες. Την ίδια μέρα μου είπαν να πάω στην Κύμη να αρχίσω εκεί ανασκαφές καθώς δόθηκαν τα οικόπεδα. Σε όλους αναφέρω ότι προτεραιότητα μου ήταν και θα είναι η Ζώμινθος!Προσπαθούμε εδώ όπως και ο Γιάννης γιατί τον αγαπάμε αυτό τον τόπο και αυτό που κάνουμε.»

Φέτος αντιμετωπίσατε και κάποιες δυσκολίες με τα οικονομικά της ανασκαφής λόγω κάποιων εμπλοκών. Θα θέλατε να μας πείτε για αυτή τη δυσκολία;

«Βρέθηκα φέτος σε δύσκολη θέση. Όπως ξέρετε είμαι πρόεδρος στο Ίδρυμα “Ψύχα” και χρηματοδοτώ πάνω από 65 ανασκαφές και την δική μου. Κάθε χρόνο λοιπόν τα χρήματα τα φέρνουμε από την Αγγλία, δηλαδή δεν είναι χρήματα του Ελληνικού κράτους. Πήρα ρίσκο φέτος. Κάθε χρόνο υπέγραφε ο Γενικός γραμματέας του Υπουργείου Οικονομικών γιατί περνάει από εκεί. Φέτος έπρεπε να υπογράψει ο ίδιος ο Υπουργός κάτι που δεν έχει κάνει ακόμα! Δεν τον βρίσκαμε πουθενά ούτε τον υπουργό ούτε τον Γενικό γραμματέα! Απλά τα καταφέραμε λόγω του εγγράφου που έλεγε ότι είμαστε απολύτως συνεπείς στην ανασκαφή του 2015. Τα οικονομικά τα έχω λύσει με τα παιδιά. Το πρόβλημα είναι για μένα και το συμβούλιο καθώς έχουμε ένα μεγάλο συμβούλιο και 65 ανασκαφές και είμαι ακόμα κάπως ταραγμένη μέχρι να δω και την υπογραφή του Υπουργού.»

81Μιλήστε μας και για τον χώρο που βρισκόμαστε τώρα. Το Κέντρο Αρχαιολογικής Πληροφόρησης “Γιάννης και Έφη Σακελλαράκη” που βρίσκεται στα Ανώγεια.

«Αρχαιολόγοι που είναι πολύ σημαντικοί μου είπαν πως είναι πρωτοποριακό σε ένα χώρο όπως τα Ανώγεια να υπάρχει ένας τέτοιος χώρος σαν τον δικό μας. Τον τελευταίο καιρό σημαντική προσθήκη ήταν ότι έγινε το διαδραστικό  ψηφιακό Μουσείο, βλέπω και παιδάκια που έρχονται και ασχολούνται θερμά με αυτό. Δίνει μια πραγματική εικόνα χωρίς να χρειάζεται να έχει ξεναγό.Είναι μια μεγάλη πρόοδος αυτή. Εκείνο που θα ήθελα εγώ είναι να μπει λίγο πράσινο στον γύρω χώρο, όπως κάποια λουλούδια και φυτά που έβαλα απέναντι και όταν νομιμοποιηθεί απόλυτα, υπάρχει ένας χώρος να κάνουμε μεγάλες αποθήκες που θα χρησιμεύουν και σαν χώροι συντήρησης των ευρημάτων της Ζωμίνθου και φυσικά η ύπαρξη φυλάκων.»

Που μπορεί κάποιος να πάει για να δει από κοντά τα αυθεντικά ευρήματα της Ζωμίνθου;

«Στο Μουσείο Ηρακλείου δυστυχώς έχουν εκτεθεί ελάχιστα. Πολύ καλύτερα ήταν εκτεθειμένα παλιότερα όσα ήτανε. Τα άλλα είναι στις αποθήκες μολονότι είναι δημοσιευμένα στους τρεις τόμους του “Ιδαίου Άντρου”. Φιλοδοξώ να ετοιμάσω και ένα μεγάλο επίτομο έργο για την Ζώμινθο, αλλά πρέπει πρώτα να ολοκληρωθεί η ανασκαφή. Στο Ρέθυμνο είναι όλα τα ευρήματα της Ζωμίνθου στις αποθήκες του Μουσείου. Εσείς σαν απλός πολίτης δεν μπορείτε να δείτε εκεί τα σημαντικότερα ευρήματα. Μόνο επιστήμονες ίσως με ειδική άδεια. Κάποια επιλεγμένα μπορείτε να δείτε στον Άγιο Φραγκίσκο, όπου θα δώσουμε τώρα και τα σχέδια για τις σφραγίδες, ώστε να φανούν σε όλο το μεγαλείο τους τα καταπληκτικά θέματα που έχουν. Πραγματικά εκπληκτικές σφραγίδες. Εξαιρετικής ποιότητας αντικείμενα και για αυτό λέω ότι αυτοί που κατοικούσαν στην Ζώμινθο ανήκαν στην δυναστεία της Κνωσσού. Δηλαδή κάποιοι πρέπει να ήτανε μέλη της δυναστείας αυτής όπου έλεγχαν τα θρησκευτικά πράγματα αλλά και την παραγωγή.

Πάντως να σας πω ότι δεν είμαι αισιόδοξη ότι μπορούν τα σημαντικότερα ευρήματα να εκτεθούν σε Μουσείου στο Ηράκλειο ή στο Ρέθυμνο μόνιμα, όπως χάσαμε την ευκαιρία στις Αρχάνες με το Μουσείο που εγκαινιάστηκε εκεί πριν 20 χρόνια αλλά δεν φιλοξένησε ποτέ τα μεγάλα μας ευρήματα εκεί.

Πάντως όποιος επισκεφθεί στα Ανώγεια το κέντρο πληροφόρησης θα πάρει μια πολύ καλή ιδέα για τα ευρήματα της Ζωμίνθου και ας μην είναι τα αυθεντικά, έχει γίνει σπουδαία δουλειά εδώ και αξίζει να τη δουν όλοι. Βέβαια κάθε χρόνο βρίσκουμε νέα πράγματα οπότε και το κέντρο πληροφόρησης κάθε χρόνο θα πρέπει και αυτό να εμπλουτίζεται με τα νέα δεδομένα.»

Τι εργασίες πραγματοποιείτε εδώ μετά το πέρας της ανασκαφής στο βουνό, ώστε να αναχωρήσετε “ήσυχη” για την Αθήνα;

«Λοιπόν, έχω ένα κατάλογο τεράστιο. Καταρχήν ετοιμάζω αυτά που θα δώσω προς δημοσίευση στα πρακτικά της αρχαιολογικής εταιρείας το οποίο είναι από μόνο του ένα πολύ μεγάλο έργο. Δηλαδή γίνεται συγκόλληση, φωτογράφηση, σχεδίαση, αεροφωτογραφίες, μελέτη όλων των μικρών οστράκων που βρίσκουμε ώστε να έχω πλήρη εικόνα , γιατί πολλά είναι σπασμένα αλλά ανήκουν σε πολύ σημαντικά αγγεία. Δηλαδή μελέτη του υλικού που βρέθηκε. Από εκεί και πέρα θα πάω στην Αθήνα όπου όλο σχεδόν τον χρόνο ασχολούμαι  με την Ζώμινθο , θέλει πολύ μελέτη, το υλικό είναι τεράστιο.»

Μια ολόκληρη ζωή Ανώγεια, Ζώμινθος, Ιδαίον Άντρον, Ψηλορείτης. Έχετε μετανιώσει ποτέ για αυτό;

«Μια ολόκληρη ζωή ναι. Δεν μετανιώνω καθόλου. Κάποια στιγμή παλιότερα έλεγα τι δουλειά έχω εγώ εδώ, αλλά τελικά αγάπησα τόσο πολύ το βουνό που δεν το μετανιώνω στιγμή! Από τότε που πέθανε ο Γιάννης έχω να κάνω 6 χρόνια μπάνιο στη θάλασσα που σας είπα πριν πόσο τη λάτρευα. Στην Σκύρο όταν δούλευα, κατέβαινα 100 σκαλιά μόνο για να μπω στη θάλασσα και να βγω μετά για να συνεχίσω να δουλεύω! Τώρα βλέπω τη θάλασσα από ψηλά στο βουνό και μου αρκεί και με το παραπάνω!»

102-600x237Στην Αθήνα τον χειμώνα θα ετοιμαστείτε για το επόμενο καλοκαίρι και την νέα ανασκαφή. Από που θα ξεκινήσει η ανασκαφή του 2017;

«Ξέρω τους χώρους που δεν έχουν ανασκαφεί. Είναι λίγοι που έχουν μείνει άσκαφοι εντελώς. Μιλάμε για ένα κτίριο 3.000 τ.μ και δυο τρεις χώροι μόνο δεν έχουν ανασκαφεί ακόμη. Βέβαια έχουμε και τον περίγυρο που ακόμη διατηρείται που επίσης έχει ενδιαφέρον. Επίσης πρέπει να κάνουμε τομές στα σημεία που έχουν γίνει οι αρχαιοκαπηλικές τομές στον γύρω χώρο ώστε να δω τι υπάρχει. Τέλος πιθανός να συνεχίσω λίγο και τα Μυκηναϊκά που είναι κάτω από το Βενετσιάνικο τυροκομείο.»

Θα μπορούσαμε το 2020 για παράδειγμα  να δούμε τον αρχαιολογικό χώρο επισκέψιμο για τον κόσμο παράλληλα με τις δικές σας ανασκαφές;

«Ναι βέβαια! Εγώ μάλιστα ελπίζω πολύ πιο σύντομα. Αυτό εξαρτάται από το Υπουργείο Πολιτισμού και την ύπαρξη φυλάκων. Από τίποτα άλλο! Και τώρα ακόμη θα μπορούσε να γίνει αυτό που λέτε. Χρειαζόμαστε τουλάχιστον τέσσερις φύλακες, δυο ημερήσιοι και δυο νυχτερινοί. Αν υπήρχαν φύλακες και τώρα θα μπορούσε να είναι επισκέψιμος ο χώρος. Εγώ είμαι απόλυτα θετική σε αυτό αλλά πρέπει να λυθούν τα θέματα που σας αναφέρω. Δεν εξαρτάται πια από μένα, εξαρτάται από το Κράτος. Εγώ μπορώ να το φτάσω μέχρι του σημείου να συντηρώ δυο φύλακες όπως ο Βασίλης που είναι πραγματικά άξιος (σ.σ εννοεί τον συνεργάτη της Βασίλη Φασουλά), μας βοηθάει και στην ανασκαφή και παντού, το δεξί μου χέρι με όλη τη σημασία της λέξης. Αλλά δεν μπορεί να τα κάνει και όλα έτσι δεν είναι;  Οπότε και το Κράτος πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες του.»

Κυρία Σακελλαράκη ολοκληρώνοντας θα θέλαμε εσείς να απευθυνθείτε στους φορείς του τόπου και κυρίως τους κατοίκους των Ανωγείων και να τους πείτε τι ζητάτε εσείς από αυτούς και τις σκέψεις σας για το μέλλον τόσο της Ζωμίνθου όσο και του Ιδαίου Άντρου.

«Φυλάξτε την Ζώμινθο, φυλάξτε το Ιδαίον Άντρον! Είναι πολύτιμα. Η περιουσία του μέλλοντος. Να φροντίσουν και αυτό το μουσείο, το κέντρο πληροφόρησης. Να έρχονται εδώ κάτι που δεν το κάνουν συχνά, όλοι οι Ανωγειανοί πρέπει να έρθουν να το δουν. Παλιότερα δε μπορούσα να περάσω από το Μεϊντάνι και όλοι μου έλεγαν πότε θα γίνει το μουσείο. Τώρα που έγινε δεν έρχονται και μου λένε πότε θα γίνει το μεγάλο μουσείο. Έλεος! Φροντίστε το και μάθετε  για αυτό που έχετε στον τόπο σας.

12718056_1699952766947941_7268048426850761935_nΦυλλάδια για τη Ζώμινθο και το Ιδαίον Άντρο πρέπει να μοιράζονται συχνά να μαθαίνει ο κόσμος και σε κάθε εκδήλωση που γίνεται στα Ανώγεια. Να υπάρχει και μια μεγάλη ταμπέλα ή αφίσα που να ενημερώνει για την ύπαρξη του Κέντρου πληροφόρησης, έχω μιλήσει με τον Δήμαρχο και είναι θετικός αυτά πρέπει να γίνουν. Να έρθει κόσμος εδώ ντόπιος και επισκέπτης και να μάθει την ιστορία. Το θέμα είναι ότι ο τουρίστας που έρχεται να ξέρει ότι υπάρχει εδώ κέντρο αρχαιολογικής πληροφόρησης.

Θα κλείσω όπως μου είπατε απευθυνόμενοι σε εμάς τους Ανωγειανούς. Να είμαστε καλά και η Ζώμινθος θα μεγαλώσει και άλλο στο μέλλον. Ακόμη και έτσι που είναι σήμερα να μείνει όμως πρέπει να ξέρουν ότι είναι ένας από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς χώρους. Αυτόν τον χώρο πρέπει να τον διαφυλάξουμε και να αγωνιστούμε να αποκτήσουμε τους φύλακες που θα τον κάνουν άμεσα προσβάσιμο.»

 

perax6.1Ρεπορτάζ Γιώργης Μπαγκέρης

ΦΩΤΟ ΑΓΓΕΛΑ ΣΚΟΥΛΑ

Πλήθος κόσμου βρέθηκε στις 14 Αυγούστου στη γειτονιά της αντίστασης και της μουσικής  για να τιμήσει τον αρχηγό της Ανεξάρτητης Ομάδας Ανωγείων την περίοδο της Κατοχής Χριστομιχάλη Ξυλούρη, ο οποίος είχε διαδεχθεί στην ηγεσία τον προηγούμενο αργηγό Στεφανογιάννη Δραμουντάνη, μετά την εκτέλεση του από τους ΝΑΖΙ. Ταυτόχρονα  όμως, τίμησε με την παρουσία του και τον Γιώργη Καλογεράκη, τον σπουδαίο εκπαιδευτικό και ερευνητή, για τα δεκαπέντε χρόνια που ασχολείται με επιτυχία στην έρευνα της ιστορίας των Ανωγείων. Η έκδοση του τελευταίου του δίτομου έργου για τον καπετάν Μιχάλη Ξυλούρη ή Χριστομιχάλη, ήταν καρπός μιας πολύχρονης και κοπιαστικής εργασίας όπου καταγράφει με στοιχεία και ντοκουμέντα τον βίο του Χριστομιχάλη, τις αρχές και τις αξίες που τίμησε μέχρι τα βαθιά του γεράματα.

Το Περαχώρι, κυριολεκτικά “βούλιαξε” από κόσμο σε μια σπουδαία βραδιά μνήμης με έντονα σημεία συγκίνησης, στις αναφορές για τα δεινά που πέρασαν οι Ανωγειανοί στην Κατοχή, αλλά και την πλούσια αντιστασιακή τους δράση.

Συντονιστής της εκδήλωσης ήταν ο δημοσιογράφος κ. Γιώργος Παπαδάκης, ενώ το βιβλίο παρουσίασαν ο καθηγητής κ.Απόστολος Παπαιωάννου και ο προϊστάμενος του ΓΑΚ Ηρακλείου Εμμανουήλ Δρακάκης, οι οποίοι μαζί με τον Γιώργη Καλογεράκη ανέπτυξαν με στοιχεία και φωτογραφικό υλικό την ζωή και την δράση του αρχηγού της Αντίστασης.

Το παρόν στην εκδήλωση έδωσαν μεταξύ άλλων, ο Αντιπεριφερειάρχης Κρήτης κ.Ευριπίδης Κουκιαδάκης, ο Αντιδήμαρχος Σφακίων κ.Μανούσος Χιωτάκης, ο Δήμαρχος Ανωγείων κ. Μανόλης Καλλέργης, οι πρώην Δήμαρχοι Ανωγείων κ.Νίκος Ξυλούρης, κ.Σωκράτης Κεφαλογιάννης και κ.Γιώργος Κλάδος, εν ζωή αντιστασιακοί και ο ήρωας του ‘ 74 στην Κύπρο, στρατηγός Ε.Α. κ.Βασίλης Μανουράς.

Με το τέλος της εκδήλωσης ο Ψαραντώνης μάγεψε για ακόμη μια φορά τον κόσμο με το επαναστατικό τραγούδι του στη μνήμη του Χριστομιχάλη και ενώ τα παιδιά του Πολιτιστικού συλλόγου Ανωγείων χόρεψαν υπέροχα τον Ανωγειανό πηδηχτό.

Σημαντικές πινελιές στην εκδήλωση έδωσαν και οι ομιλίες επισήμων αλλά και φίλων του συγγραφέα, όπως του Δημάρχου Ανωγείων κ.Μανόλη Καλλέργη, του  πρώην Δημάρχου Ανωγείων κ.Νίκου Ξυλούρη, του Αντιπεριφερειάρχη κ.Ευρυπίδη Κουκιαδάκη,του μέλους του Εθνικού συμβουλίου διεκδίκησης των Γερμανικών οφειλών κ.Αριστομένη Συγγελάκη, του εγγονού του Στεφανογιάννη, Γιάννη Δραμουντάνη και του δημοσιογράφου της ΕΡΤ κ.Γιάννη Φασουλά. Συγκινητική ήταν και η ομιλία του κ.Βασίλη Σπιθούρη γιου του Νταμπακομανώλη, συναγωνιστή του Χριστομιχάλη που είχε επιζήσει από βαρύτατο τραυματισμό στη μάχη της Δαμάστας.

Συγκινημένος ο Γιώργης Καλογεράκης μετά το πέρας της εκδήλωσης ευχαριστούσε τον κόσμο για την στήριξη όλα αυτά τα χρόνια της εργασίας του. Είναι το τέταρτο βιβλίο του για τα Ανώγεια για ένα άνθρωπο που αφιέρωσε 15 χρόνια στην έρευνα και την ιστορική καταγραφή.

perax1Γ. Καλογεράκης στην ΑΝΩΓΗ: «Αυτό είναι το τελευταίο βιβλίο μου για τα’  Ανώγεια»

Σε δηλώσεις του στην Ανωγή ο Γιώργης Καλογεράκης επέμεινε στην τοποθέτηση του ότι αυτό είναι και το τελευταίο του βιβλίο για τα Ανώγεια, εμείς όμως ευελπιστούμε να αλλάξει σύντομα γνώμη. Αναλυτικά η δήλωση του Γιώργη Καλογεράκη στην “Α” έχει ως εξής:

“Το βιβλίο μου αυτό ήταν το τέταρτο που έχει σχέση με τα Ανώγεια. Ξεκίνησα με τον “Μερτζανοζαχαράκη” μετά έγραψα το βιβλίο “Του χάρου ο μουσαφίρης: Νταμπακομανώλης”, μετά τον “Στεφανογιάννη” και τώρα για τον Χριστομιχάλη. Μέσα σε αυτό το βιβλίο ξεδιπλώνεται η Αντίσταση των Ανωγείων η οποία ξεκίνησε ενωμένη. Μετά λοιπόν από αυτή τη συγγραφική δουλειά η οποία κράτησε 7 χρόνια αποφάσισα ότι θα είναι η τελευταία μου συγγραφική εργασία που έχει σχέση με την ιστορία των Ανωγείων. Έχω κάνει πιστεύω δουλειά ώστε να έρθουν καινούριοι ιστορικοί και ερευνητές να τη συνεχίσουν. Στέκομαι με δέος μπροστά στην Ιστορία των Ανωγείων διαχρονικά και όχι μόνο της Κατοχής και θα είμαι παντοτινός φίλος των Ανωγείων και των Ανωγειανών..”

 Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ  ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΔΡΑΚΑΚΗ

Διαβάστε παρακάτω ολόκληρη της ομιλία-παρουσίαση του κ.Εμμανουήλ Δρακάκη στην οποία παρουσίασε ολόκληρη την ζωή του Χριστομιχάλη, από τα νεανικά του χρόνια στα Ανώγεια, την συμμετοχή του σε όλους τους αγώνες που τον χρειάστηκε η Πατρίδα, αλλά και τον θάνατο του σε μεγάλη ηλικία χωρίς να αφήνει περιουσία στους συγγενείς του εκτός από το όνομα του, την σημαία της ομάδας Ανωγείων και μια εικόνα του τουρκομάχου Τζιτζή που ήταν η πηγή έμπνευσης του.

«…. Το πρωί ὀταν ξημέρωνε η μέρα ήρθανε και είπανε να πάνε απάνω όλα τα γυναικόπαιδα. Το διατάξανε οι Γερμανοί..

Ο άντρας μου ήτανε αντάρτης στο βουνό… Άντρες στο χωριό δεν υπήρχανε. Όλοι ήτανε αντάρτες.

Άμα επήγαμε στο σχολειό μάς είπανε να πάμε να πάρομε από το σπίτι μας κάτι, ό,τι ήθελα και μπορούμε να σηκώνομε.

Ήρθαμε εμείς , ήρθενε και το παιδί μου, αυτό μού κλούθανε, αυτὀ ήτονε 9 χρονών. Το λέγαμε Στεφανή. Τότε εγώ είχα τρία παιδιά και ήμουνε έγκυος 8 μηνών.

-Μἀνα, ήντα να πάρω;

-Πάρε παιδί μου το πάπλωμα και πήγαινε…

Το παιδί πήρε το πάπλωμα κι εγώ στο σπίτι μέσα εγύρευγα τα ρούχα που μου χρειάζουνται. Τα βάνω σε ένα τσουβάλι. Γρικώ ένα πυροβολισμό κι ήμουνε μες στο σπίτι. Το παιδί μου ήτονε στο γύρο του δρόμου, στην καμάρα, εκεί που είναι ο Άγιος Νεκτάριος. Εγώ δεν άκουσα πως τους φὠναξε ο Γερμανός..

-Εεεε καημένη…εσκοτώσα το..

Επήγα και το βάνω στα γόνατά μου. Η σφαίρα το βρήκε στον λαιμό. Ο Στεφανής μου άνοιξε το στόμα του και ετελείωσε.

Επήρα το πρόσωπο του Στεφανή μου και το καθάριζα από τα χώματα και εμοιρολογούμουνε. Του’πλυνα το πρόσωπο με τα δάκρυά μου.

Ύστερα δεν μ’ αφήκανε οι γυναίκες μόνο με πήρανε και φύγαμε. Έμεινε η πεθερά μου, η Μαγδαληνή Ξυλούρη, και 2-3 άλλες γυναίκες.

Μας επήγανε οι Γερμανοί στον Γενή Γκαβέ. Εκεί εξωμείναμε. Το πρωί μάς εβάνουνε στον αμαξωτό, μάς επροπατούσανε και επήγαμε στο Πέραμα. Όλα τα γυναικόπαιδα του χωριού. Εκεί μας εφήκανε σ΄ ένα λιόφυτο.

Ήτανε σπερνό τσι Παναγίας..

Οι Γερμανοί εκαίγανε πρώτα τα σπίτια και μετά τα ρίχνανε.

Σαν εγίνηκα εννιά μερών λουχούνα ήρθενε ο πατέρας μου και μας επήρε και επήγαμε στο Κεραμούτσι. Από κει ήτανε τση μάνας μου ο πατέρας. Και κάμαμε στο Κεραμούτσι ένα χρόνο.

Στο χρόνο απάνω ο άντρας μου επολέμησε κι έκανε ένα μικρό σπιτάκι εδώ στ’Ανώγεια, και εγυρίσαμε πίσω…

Ήτανε σπερνό τσι Ανάστασης…

 

Στην αφήγηση της Ζαφειρένιας Ξυλούρη-Σκουλά, της Μπαμπακιούδαινας, λες και συνοψίζεται όλη η πρόσφατη ιστορία των Ανωγείων. Το αντάρτικο, η θυσία αθώων, το μοιρολόι, η προσφυγιά και μετά η δύναμη για το ξανασήκωμα, για τη νέα ζωή. Από το σπερνό και το θρήνο της Παναγίας, στο μικρό σπιτάκι της επιστροφής και της νέας αρχής. Σε όλα αυτά κυρίαρχη μορφή η γυναίκα, σύζυγος, μάνα, χήρα, αδερφή. Παραμονή της Παναγίας, θεολογικά τούτη τη βραδιά, είμαστε ορθοδοξότατοι. Ιστορικά όμως, σε τούτο τον πανάρχαιο τόπο που μας φιλοξενεί, ίσως να μοιάζουμε ασεβείς και αιρετικοί με ανορθόδοξες εισαγωγές και αρχές.

 «Ο άντρας κάνει τη γενιά…»

Τέλειωσα το Λύκειο, τέλη δεκαετίας του 1970, ακούγοντας από αυτές τις μεγάλες κασέτες που σήμερα θα θύμιζαν τάμπλετ, τις κοντυλιές του Β. Σκουλά «ο άντρας κάνει τη γενιά κι όχι η γενια τον άντρα». Μήπως όμως η γυναίκα κάνει τη γενιά? Η γυναίκα με τη δική της αντίσταση, το μοιρολόι της και με τον αγώνα της? Μια γυναίκα σαν τη Ζαφειρένια. Κι έχει πολλές ο τόπος αυτός, που έκαναν τη γενιά και τους γενάρχες.

Πέρα και πάνω από τους πολιτικούς, οικονομικούς, κοινωνικούς, δημογραφικούς λόγους, που επικαλούνται βαθυστόχαστοι ιστορικοί κάθε φορά, οι οποίοι θέλουν να αποκρυπτογραφήσουν την ιστορία της Κρήτης, πάνω και δίπλα, θα λέγαμε, ισότιμα, πρέπει να βάλει κανείς το ρόλο της γενιάς στη διαμόρφωσή της. Στην Κρήτη δηλαδή, των Βυζαντινών, Ενετών και Οθωμανών, για να μην αναφερθούμε σε παλιότερες εποχές, αλλά και στη Κρήτη των επαναστάσεων του 19ου αι. και της Ένωσης με την Ελλάδα, οι οικογένειες των πολεμαρχών και όλων αυτών που συσπειρώνονταν γύρω από αυτές, ιδιαίτερα σε  ορεινές περιοχές, ήταν συστατικό στοιχείο της κοινωνικής σύνθεσης της νησιού και είχαν και έχουν μια σημαντική συμβολή στη διαμόρφωση της ιστορίας του, με όλα τα χαρακτηριστικά μιας τέτοιας συμμετοχής. Την πρόσφατη ιστορία μιας τέτοιας οικογένειας που οι αρχές της εντοπίζονται στην όψιμη Ενετοκρατία, μέσα από τη δράση της, παρουσιάζει ο Γιώργος Καλογεράκης, στο νέο δίτομο έργο του «Καπετάν Μιχάλης Ξυλούρης (Χριστομιχάλης)». Σε περίπου 1.200 σελίδες, με πλουσιότατο φωτογραφικό υλικό, με πλήθος δημοσιευμένων εγγράφων, χειρογράφων, ανέκδοτων στο σύνολό τους από ιστορικά αρχεία του νησιού, δημόσια και ιδιωτικά- οικογενειακά, με καταγεγραμμένες σπάνιες μαρτυρίες προφορικής ιστορίας, με ηχητικά ντοκουμέντα,  με ποιήματα, λαϊκές ρίμες, τραγούδια που απλοί σοφοί μελωδοί συνέθεσαν για τους ήρωές τους και, με τη σιγουριά της μέχρι τώρα γνωστής βιβλιογραφικής παραγωγής που ο ίδιος κατέχει και έχει εμπλουτίσει με δεκάδες μελέτες και μονογραφίες, ο Γ. Καλογεράκης κατορθώνει να μην δώσει απλά την ιστορία της αντιστασιακής δράσης του Χριστομιχάλη Ξυλούρη στην περίοδο 1940-1945, αλλά την ιστορία της γενιάς των Ξυλούρηδων από τις αρχές του 19ου αι., μέχρι σήμερα. Και σε ένα δεύτερο επίπεδο, εν μέρει και την ιστορία και άλλων γενιών των μαρτυρικών Ανωγείων, με τις οποίες οι Ξυλούρηδες έδωσαν κοινούς αγώνες αντίστασης στους λογής κατακτητές για την ελευθερία: Σκουλάδες, Δραμουντάνηδες, Σταυρακάκηδες, Βρέντζοι, Σμπώκοι, Κεφαλογιάνηδες, Καλομοίρηδες, Κουνάληδες κ.α.

simaia.1ΜΙΑ ΒΑΛΙΤΣΑ ΜΕ ΤΗ ΣΗΜΑΙΑ ΤΗΣ Α.Ο.Α. ΚΑΙ ΤΑ ΡΟΥΧΑ ΤΟΥ, Η ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΠΟΥ ΑΦΗΣΕ ΠΙΣΩ ΤΟΥ…

«.. είχαμε γυρίσει από το λαϊκό νοσοκομείο. Στις 10.00 το πρωί μου ζήτησε ο θείος μου ο Χριστομιχάλης να του αλλάξω τη θέση στο κρεββάτι του. Με έβαλε και τον γύρισα να κοιτάζει την ανατολή. Δάκρυσα και το κατάλαβε. Μου λέει: «μην τυραννιέσαι, μια ώρα θα ζήσω ακόμα». Κι ύστερα μου παράγγειλε να ανοίξω το πορτοφόλι του και να πάρω τα λεφτά που είχε μέσα. «Να πάρεις τα λεφτά», μου λέει, «και να πάρεις τρία τυριά. Να δώσεις ένα του Πουρνάρα, ένα του Κελαηδή και ένα του Τριγώνη». Ήταν οι γιατροί στο Λαϊκό Νοσοκομείο Αθηνών που τον παρακολουθούσαν. «Και να μην αφήσεις κανέναν να κλείσει τα μάτια μου, παρά μόνο εσύ». Αυτά μου είπε στις 10.00. Δεν ξαναμίλησε. Στις 11.00 πέθανε. Την παραγγελιά με τα τυριά την έκανα. Έτσι απλά έσβησε, σύμφωνα με την αφήγηση του ανιψιού του Ηρακλή Ξυλούρη του Αστρινού που τον φιλοξενούσε στο σπίτι του στην Αθήνα, το 1972, ο σεμνός αγωνιστής Χριστομιχάλης Ξυλούρης.

Η μόνη περιουσία που άφησε ήταν μια βαλίτσα με τα ρούχα του, η κατοχική σημαία της ανεξάρτητης ομάδας Ανωγείων και μια κορνίζα με τη φωτογραφία του τουρκομάχου Εμμ. Ξυλούρη ή Τζιτζή. Είχε γεννηθεί στα 1882 στα Ανώγεια του Μυλοποτάμου που ήταν ακόμη υπό οθωμανικό ζυγό. Γιος του Χρήστου και της Βασιλικής Καλομοίρη, είχε τέσσερις αδερφάδες, τη Μαρία, την Ελένη, την Καλλιόπη και την Ειρήνη κι έναν αδερφό, το Μιλτιάδη. Φοίτησε στο Δημοτικό σχολείο Ανωγείων, αλλά αυτό που τον εντυπωσίασε περισσότερο σαν μικρό παιδί ήταν να ακούει τις διηγήσεις του τουρκομάχου Μανόλη Ξυλούρη ή Τζιτζή για τους πολέμους και τις μάχες που είχε δώσει ο ίδιος, ή νωρίτερα ένας άλλος Ξυλούρης, ο Γιώργης ή Σουβλής,στις μεγάλες επαναστάσεις των συγχωριανών και των συμπατριωτών του το 190 αι. Αγώνες και ολοκαυτώματα: το πρώτο στις 14 του Ιούλη 1822, από το Σερίφ Πασά και το δεύτερο 45 χρόνια αργότερα, το 1867, από το Ρεσίζ Πασά. Με τέτοια ανατροφή ο μικρός Μιχάλης δεν είχε άλλη επιλογή παρά να ακολουθήσει ως πρότυπα στη ζωή του τον Καπετάν Σουβλή και τον Καπετάν Τζιτζή. Το Σεπτέμβρη του 1911, σε ηλικία 19 χρονών κατατάσσεται εθελοντικά στον ελληνικό στρατό. Παίρνει τη βασική εκπαίδευση και απολύεται ως δεκανέας. Με την κήρυξη των Βαλκανικών πολέμων, ένα χρόνο μετά, Σεπτέμβριο του 1912, περπατώντας από το χωριό του και διασχίζοντας το νομό Ρεθύμνου, θα έρθει στη Σούδα μαζί με άλλους συγχωριανούς και συγγενείς του, το Χαράλαμπο Ξυλούρη, το Γιάννη Σταυρακάκη ή Μερτζανογιάννη, το Βασίλη Ξυλούρη ή Στρατοβασίλη και άλλους για να αναχωρήσει για το μέτωπο με το υπερωκεάνιο «Θεμιστοκλής». Πήρε μέρος στους Βαλκανικούς πολέμους του 1912-13 και διακρίθηκε σε σημαντικές μάχες, όπως στα Πέντε Πηγάδια, στη  μάχη των Πεστών, της κορυφής της Μανωλιάσας (που άνοιξε το δρόμο για την κατάληψη των Ιωαννίνων), του Άη Λια, της Αετοράχης, του Μπιζανίου. Στον ελληνοβαλκανικό πόλεμο του 1913, μέλος του ένδοξου κρητικού Συντάγματος, θα λάβει μέρος στην κατάληψη της Καβάλας, της Ξάνθης και της Δράμας. Βενιζελικός από μικρός, θα επιστρατευθεί ξανά και θα βρεθεί στη Θεσσαλονίκη με τα άλλα παιδιά της Αμύνης, όπως το Γιώργη και το Στέλιο Σκουλά, δικηγόρους, τον Κωνσταντίνο Ξυλούρη και τον Εμμανουήλ Ξυλούρη ή Στρατομανώλη. Τα υψώματα του Σκρα που κατέλαβαν μετά από έξι μερόνυχτα μαχών, ήταν η αφορμή για να τιμηθεί πρώτη φορά ο Χριστομιχάλης με το παράσημο ανδρείας του Συντάγματός του. Το 1912, με το τάγμα του Βλαστού θα μπεί στη Σμύρνη και θα συνεχίσει προς το Αϊβαλί. Θα ζήσει όλη τη φρικαλεότητα του Μικρασιατικού μετώπου προσπαθώντας να διατηρήσει την ανθρωπιά και τη μεγαλοψυχία του: «Πήραμε διαταγή να μπούμε στο χωριό Γιάκιοϊ και να μην αφήσουμε ζωντανό Τούρκο, ούτε γυναίκες, ούτε παιδιά. Μαζί μου ήσαν ο Σταυρούλης, ο Μαχαιράκης κι ένας Βιτζικουνάκης. Εγώ όμως παρ’ ότι έπεσαν στα χέρια μου η οικογένεια ενός Συνταγματάρχου που είχε κάνει μεγάλη σφαγή στην Πέργαμο, δεν επέτρεψα σε κανένα στρατιώτη να κάμει κάτι κακό, μόνο τη στολή του Τούρκου Συνταγματάρχου πήρε ο Μαχαιράκης και μάλιστα την έφερε στο χωριό μας».

Θα πάρει απολυτήριο το 1919, αλλά θα επιστρατευθεί και πάλι με τριάντα συγχωριανούς του το ’21 και θα βρεθεί στη Θράκη κι από εκεί στη Ραιδεστό. Μετά από το κίνημα Πλαστήρα- Γονατά, πεινασμένος κι εξαντλημένος, όπως όλο το έθνος, θα βρεθεί πίσω στην Αθήνα. Τον βοήθησε ένας θείος του ο Κουτεντάκης με φαγητό και λεφτά για να βρεί τις δυνάμεις να γυρίσει στο χωριό το 1922. Από το 1925 ως το 1940 θα κάνει τον χασάπη στο Ηράκλειο, έχοντας δικό του μαγαζί στο Καμαράκι. Τα πάντα όμως, σταύλους και χασαπιό, τα εγκατέλειψε, όταν το Μάιο του 1941 οι γερμανοί αλεξιπτωτιστές σκοτείνιαζαν τον ουρανό του Ηρακλείου

Dscf0041ΤΟΜΕΑΡΧΗΣ ΣΤΗΝ ΧΑΝΙΩΠΟΡΤΑ

Πριν από την πτώση των Γερμανών αλεξιπτωτιστών ο στρατιωτικός διοικητής νομού Ηρακλείου συνταγματάρχης Χαράλαμπος Παπαθανασόπουλος είχε οργανώσει Πολιτοφυλακή για την άμυνα της πόλης και της ευρύτερης περιοχής της. Ο 48χρονος ανωγειανός κρεοπώλης στο Καμαράκι, δεν είχε μείνει αδρανής. Είχε αναλάβει Τομεάρχης στην περιοχή της Χανιώπορτας και στους συνοικισμούς Μπρούμη και Θέρισσο.

« Περί την 12ην -13ην της 20ης Μαϊου 1941, γράφει σε έκθεσή του το 1962, ο καπετάν- Χριστομιχάλης, ευρισκόμενος εις το εν Ηρακλείω κατάστημά μου αντελήφθην την ρίψιν αλεξιπτωτιστών εις την έξωθι της πόλεως περιοχήν Χανίων Πόρτα, ότε έσπευσα εις τον τομέα μου και μετά των : Μιχαήλ Β. Σπιθούρη, εξ Ανωγείων, Ιωάννην Κ, Ξυλούρη ή Γκεγκρέζου, εξ Ανωγείων, Παύλου Δαρδανδή, εξ Ηρακλείου και Καράτζη, εκ Μελιδοχωρίου, έλαβον μέρος εις την Μάχην της Κρήτης παρά την Πύλην Χανίων εν συνδέσμω αριστερά μετά του στρατιωτικού τμήματος υπό τον Ταγματάρχην Πεζικού Μιχαήλ Τζουλάκη και δεξιά με ομάδα ενόπλων Ανωγειανών υπό των παλαιών οπλαρχηγών Εμμ. Σκουλάν, και Εμμ. Μιχ. Σκουλάν, Εμμανουήλ Αθνασίου Σκουλάν, Παύλου Κουτεντάκη […], η μάχη εσυνεχίσθη ολόκληρον την ημέραν και την νύκτα επί των τειχών της πόλεως, αποκρουσθείσης της εισόδου των Γερμανών εις την πόλιν, οι οποίοι όμως κατέλαβον τας θέσεις Θέρισσον – Μπρόυμη και Καμίνια…».

Στις επόμενες ημέρες και μέχρι την παράδοση της πόλης στα ναζιστικά στρατεύματα, ο καπετάν- Χριστομιχάλης, υπακούοντας στις διαταγές του στρατιωτικού διοικητή και του φρουράχου Ηρακλείου Εμμ. Τζαγκαράκη, θα προσπαθεί να αποκρούσει και να απωθήσει τους από αέρος εισβολείς από το κέντρο και την Καλοκαιρινού,  από την περιοχή της Ηλεκτρικής, από την Γιόφυρο και τον Εσταυρωμένο, από τον Μασταμπά, από τον Άγιο Γιάννη τον Χωστό, από την Φορτέτσα και την Κνωσό.

« …Την 28ην Μαϊου 1941, ότε ερρίφθησαν οι πολλοί αλεξιπτωτισταί Γερμανοί εις αεροδρόμιον Σπήλια και Προφήτην Ηλία και εφαίνετο βεβαία η κατάληψις του Ηρακλείου, μετέβημεν εις μετόχι Διαμαντή όπου διανυκτερεύσαμεν.

Την 29ην Μαϊου μαζί με τον Μιχάλη Σπιθούρην δια μέσου Κρουσώνος μετέβημεν εις το χωρίον μου Ανώγεια όπου εσυνέχισα τον αγώνα αντιστάσεως κατά των Γερμανών κατακτητών ανελλιπώς μέχρις της απελευθερώσεως».

Είχε όμως αφήσει πίσω του και στην Αθανασία τους συντρόφους του από την πρώτη μέρα της εισβολής: τον Παύλο Δαρδανδή και τον Ιωάννη Ξυλούρη ή Γκεγκρέζο, που τις προηγούμενες μέρες είχε κατέβει στην Χώρα με τα κοπέλια του για να κάνει τις ψουνιές για το μπακάλικο που είχε στο χωριό, αλλά όταν είδε τον ουρανό να μαυρίζει από τα μαύρα σιδερένια πουλιά, έμπεψε τα παιδιά του πίσω και εκείνος έμεινε για να κάνει το χρέος του, το χρέος που του είχε διδάξει η γενιά του και η ιστορία της:

…Στο Κάστρο εκατέβηκε από τον Ψηλορείτη/

για να’ χει πρωτομάρτυρα στη μάχη της η Κρήτη

Στο Κάστρο εκλειδώθηκε κι έμεινε αποσπέρας

Να βγει να πάει στο χωριό ταχιά τση άλλης μέρας

Τόνε προλάβαν οι οχτροί που χτύπησαν την πόλη

Και πιάσαν να υπερασπιστούν με τ’ αρματά τους όλοι

Η ολόπρωτη μπαλωθιά, η ολόπρωτη σφαίρα

Σκότωσε πέντε κοπελιών βυζάρια των πατέρα…

Τις μέρες που ο Χριστομιχάλης υπερασπιζόταν ως Τομεάρχης Πολιτοφυλακής συνοικισμούς του Ηρακλείου, άλλοι συγχωριανοί του μάχονταν στην ευρύτερη περιοχή του, στον Άγιο Νικόλαο στον Γάζι, στου Αγάκου την Χαλέπα, στου Τσαλικάκι, αλλά στα Ρεθεμνιώτικα, στον Πρίνο Μυλοποτάμου, στον Λατζιμά και γίνονταν μάρτυρες της λεφτεριάς:  Σκουλάδες- Τζαβελάκηδες, Χαιρέτηδες, Σταυρακάκηδες, Πασπαράκηδες, Βιτώροι, Μανουράδες, Κεφαλογιάννηδες, Μαγούλιοι,  Φασουλάδες και Ξημέρηδες.

Κι ήμασταν μόνο στην αρχή του μακρύ καταλόγου της θυσίας και και της Αντίστασης.

anogia-katastrofi2ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ

« … Εν Ανωγείοις σήμερον την 15ην του μηνός Αυγούστου, ημέραν Παρασκευήν και ώραν 20ην του χιλιοστού τεσσαρακοστού πρώτου, οι υπογεγραμμένοι: Ιωάννης Στεφάνου Δραμουντάνης ή Στεφανογιάννης, Μιχαήλ Χρίστου Ξυλούρης, Παπα- Ιωάννης Εμμ. Σκουλάς, Γεώργιος Στεφ. Δραμουντάνης, Νικόλαος Γεωργίου Σταυρακάκης, Νικόλαος Γεωργίου Μανούσος, ιατρός, Κωνσταντίνος Αντ. Κουνάλης ιατρός, εν συνεργασία μετά του ανθυπομοιράρχου Δημητρίου Κίπη, ενεργούντος αρχήθεν κατασκοπείαν υπέρ της συμμάχου Μεγ. Βρεττανίας, ως και του Ελευθερίου Δρανδάκη, ιατρού, συνελθόντες εις την οικίαν του πρώτου συνεσκέφθημεν τ’ ακόλουθα:

Λαβόντες υπ’ όψιν ότι το Έθνος και η Πατρίς διέρχονται την κρισιμωτέραν περίοδον της Ιστορίας των και πεποιθότες ότι οι Γόρδιοι Δεσμοί των ιστορικών αναγκών των Εθνών κόπτονται δια του ξίφους και των θυσιών

ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ

Την ίδρυσιν και συγκρότησιν Επιτροπής Εθνικής Απελευθερωτικής Δράσεως εκ των ανωτέρω προσώπων με Πρόεδρο αυτής τον Ιωάννην Στεφ. Δραμουντάνην και τα λοιπά ως μέλη αυτής, ορίζοντες βασικούς σκοπούς ταύτης τα κάτωθι:

-Να βρεθούν και να στελεχώσουν την οργάνωση ικανοί και επίλεκτοι συνεργάτες, με ηθική και ψυχική δύναμη και « δεδοκισμένων εθνικών φρονημάτων» χαρακτήρα.

-Να καλλιεργηθεί και να διατηρηθεί ακμαίο το ηθικό του Λαού.

-Να φροντίζουν για την περισυλλογή και διαφύλαξη πολεμικού υλικού για να χρησιμοποιηθεί για τις ανάγκες του εθνικού αγώνα.

-Να παρέχουν κάθε δυνατή οικονομική συνδρομή και περίθαλψη στα θύματα του κατακτητή, δίνοντας πρώτα οι ίδιοι « τας περιουσίας μας υπέρ του εθνικού απελευθερωτικού αγώνος».

-Να διατηρηθεί η επαφή και η συνεργασία με τους «εν τη Νήσω στρατιωτικούς αντιπροσώπους της συμμάχου Μεγάλης Βρετανίας, παρέχοντες αυτοίς πάσαν συλλεγομένην πληροφορίαν περί της δυνάμεως, των κινήσεων, των μυστικών σχεδίων και του εν γένει πολεμικού μηχανισμού του κατακτητού.

-Να εξακολουθήσουν την φροντίδα, περισυλλογή και περίθαλψη των εν τη Νήσω Άγγλων στρατιωτικών και να διευκολύνουν με κάθε τρόπο την επιστροφή τους στις βάσεις τους.

Κι όλα τα παραπάνω τα σφράγιζαν με τον ιερό όρκο της Οργάνωσης:

«Ορκίζομαι να τρέφω αιώνιον μίσος εναντίον του κατακτητή, να βλάπτω αυτόν παντού κατά τας επιταγάς του εθνικού συμφέροντος, έτοιμος να θυσιάσω την ζωήν μου υπέρ της απέλευθερώσεως της πατρίδος μας και δεν θα προδώσω τα μέλη της Οργάνωσης.»

Οι στόχοι της Οργάνωσης ήταν σαφείς και η δράση της άμεση. Δεν θα μπορούσαν λοιπόν για πολύ να μείνουν κρυφά από τις Ναζιστικές Αρχές και τους συνεργάτες τους.

Τη βαθιά νύκτα της 24ης Ιανουαρίου 1942, ξημερώματα 25ης, μεγάλη γερμανική δύναμη κυκλώνει το χωριό. Ήταν η πρώτη φορά στην Κατοχή που θα συγκεντρώσουν τους κατοίκους στην πλατεία του χωριού, στην «Αρμί» συγκεκριμένα, «πρός εξακρίβωσιν και εξάθρωσιν του Δικτύου της Εθνικής Πατριωτικής Δράσεως των Ανωγειανών..», την παράδοση του συμμαχικού κλιμακίου που κατά την Γερμανική Αντικατασκοπεία είχε την έδρα του στα Ανώγεια και κυρίως, για την «επίδρασιν επί του ηθικού των κατοίκων και τρομοκράτησιν αυτών».

Σε επίπεδο προσώπων οι Γερμανοί αναζήτησαν ως ζωτικά στοιχεία με πατριωτική φλόγα τους πρωτεργάτες της Ανωγειανής Αντίστασης:  παπα- Γιάννη Σκουλά, Νικόλα Σταυρακάκη, Χριστόδουλο Σμπώκο, Εμμανουήλ Σκουλά ή Φρουδά, Αθανάσιο Σκουλά, Νίκο Βογιατζή, Χριστομιχάλη Ξυλούρη, Γιώργο και Ιωάννη Δραμουντάνη.

Αφού δεν κατόρθωσαν να βρουν επαρκή στοιχεία και να συλλάβουν τους ηγέτες της αντάρτικης ομάδας των Ανωγείων, προχώρησαν στη σύλληψη ομήρων, συγγενών του Χριστομιχάλη κατά κύριο λόγο και στην επικήρυξη των Δραμουντάνηδων και στη δήμευση της περιουσίας της Α.Ο.Α. .

Μετά τις εκτελέσεις των Ελλήνων συνεργατών των Γερμανών στα  τέλη Μαϊου του 1942 και τα σαμποτάζ στα αεροδρόμια Ηρακλείου και Καστελλίου που ακολούθησαν, οι Γερμανοί εξαπολύουν μεγάλες έρευνες σε όλη την Κρήτη για την ανεύρεση όπλων και τη σύλληψη αντιστασιακών. Τον Ιούλιο του 1942, ο διοικητής Χωροφυλακής Ηρακλείου Ιω. Πολιουδάκης μεταβαίνει με ισχυρές δυνάμεις στα Ανώγεια, συγκεντρώνει 200 κατοίκους στο σχολείο και ζητάει τη συνεργασία τους για την παράδοση παράνομου οπλισμού, την παράδοση ανταρτών και των Άγγλων που έκρυβαν στα όρη, διαφορετικά οι Γερμανοί θα κατέστρεφαν το χωριό δια βομβαρδισμού. Παρά την πίεση και την τρομοκρατία που ασκήθηκε, ο Πρόεδρος της Κοινότητας Ιω. Σμπώκος και όλοι οι παρευρισκόμενοι Ανωγειανοί δήλωσαν ότι προτιμούν την καταστροφή παρά την ατίμωση. Τον επόμενο μήνα τελικά οι Γερμανοί σε αντίποινα κηρύσσουν τον Ψηλορείτη ως νεκρή ζώνη για όλους τους κτηνοτρόφους της περιοχής και διατάσσουν την εκκένωση των ποιμνιοστασίων της περιοχής.

Τα μεσάνυχτα της 12ης προς 13η Φεβρουαρίου 1944, έξι μήνες πριν από το ολοκαύτωμα, έχουμε τον τρίτο αποκλεισμό της κωμόπολης. Πέντε τάγματα των Ες Ες, καταιγισμοί όλμων, χειροβομβίδων και πολυβόλων γεμίζουν τις χαράδρες στο ανωγειανό αόρι. Οι ηγέτες της Α.Ο.Α. λόγω της παρετεταμένης κακοκαιρίας των ημερών βρέθηκαν αποκλεισμένοι από το μπλόκο. Η έρευνα των οικιών ήταν αυστηρή. Έτσι δεν άργησαν να σκίσουν τον αέρα φωνές αλαλαγμού χαράς από τα όργανα των Ναζί στην ανακάλυψη του καταφυγίου του Στεφανογιάννη. Γαλήνιος και υπερήφανος ο ίδιος, βλέποντας το μάταιο της αντιστάσεως και για να μην προκληθεί ολοκληρωτική καταστροφή του χωριου του, θα παραδοθεί στα Ες Ες που θα τον εκτελέσουν αφήνοντας ο ίδιος ως τελευταία κραυγή ένα «Ζήτω η Ελλάς».

Από την ίδρυση της Επιτροπής Εθνικής Απελευθερωτικής Δράσης και στη συνέχεια της Ανεξάρτητης Ομάδας Ανωγείων, ο Χριστομιχάλης στεκόταν δίπλα στον Πρόεδρο και Αρχηγό Γιάννη Δραμουντάνη Στεφανογιάννη. Στις συσκέψεις των αρχηγών της ένοπλης κρητικής αντίστασης, την άνοιξη του 1942, στην Κορακόπετρα, στη Λυγκιά, στη Μύθια (Πετροβολάκια) Στεφανογιάννης και Πετρομιχάλης ήταν μαζί. Η εκτέλεση του Στεφανογιάννη τη 13η Φεβρουαρίου 1944 φέρνει το Χριστομιχάλη ως μοναδικό και αδιαφιλονίκητο διάδοχό του στην αρχηγία της «Ε.Α. Ψηλορείτης Ρεθύμνης». Ο ηγετικός του χαρακτήρας, το σεμνό του ήθος, η γενναιότητά του και οι διοικητικές του ικανότητες έχουν κερδίσει την εκτίμηση και το σεβασμό των ανωγειανών ανταρτών και όλων των αντιστασιακών ομάδων του νομού Ρεθύμνης (Χρήστος Τζιφάκης, αρχηγός αντίστασης Ρεθύμνου), την αγάπη και την αφοσίωση των συμπολεμιστών του, αλλά και την αναγνώριση από το στρατηγείο της Μέσης Ανατολής και από τους εκπροσώπους του στο νησί: τον Τομ Ταμπάμπιν και τον Π. Λη Φέρμορ.

ΔΡΑΣΗ ΚΑΙ ΣΑΜΠΟΤΑΖ

Η μετέπειτα δράση του θα τους δικαιώσει. Στις πρώτες ενέργειές του ήταν οι σύλληψη και η τιμωρία του συνεργάτη των Γερμανών Αναστάσιου Καζάκη –Συμεωνίδη. Το σαμποτάζ του γερμανικού φυλακίου στην Πυργού Μαλεβιζίου τον Ιούλιο του 1944, το σαμποτάζ της Δαμάστας (Αύγουστος 1944), η μάχη στη θέση Μύθια της Νίδας, στο Γέρο Πόρο, στο Κορφιανό Αόρι (9 Σεπτεμβρίου 1944), στην Αξύπετρα του Καβροχωριού, στη Φοινικιά (30 Σεπτεμβρίου 1944) κλπ.

«Επειδή η πόλις των Ανωγείων είναι κέντρο της αγγλικής κατασκοπείας εν Κρήτη, και επειδή οι Ανωγειανοί εξετέλεσαν το φόνο του Λοχίου Φρουράρχου Γενί Γκαβέ και της υπ’ αυτόν φρουράς και επειδή οι Ανωγειανοί εξετέλεσαν το σαμποτάζ της Δαμάστας, επειδή εις Ανώγεια βρίσκουν άσυλο και προστασία οι αντάρτες των διαφόρων ομάδων αντιστάσεως και επειδή εκ των Ανωγείων διήλθον και οι απαγωγείς με τον στρατηγόν Φον Κράιπε, χρησιμοποιήσαντες ως σταθμόν διακομιδής τα Ανώγεια, διατάσσομεν την ισοπέδωσιν τούτων και την εκτέλεσιν παντός άρρενος Ανωγειανού, όστις ήθελε βρεθεί εντός του χωρίου και πέριξ αυτού, εις απόστασιν ενός χιλιομέτρου. Χανιά 13 Αυγούστου 1944. Ο στρατιωτικός διοικητής Φρουρίου Κρήτης Χ. Μίλλερ.» Αυτή ήταν η διαταγή που εξέδωσαν οι κατακτητές για να δικαιολογήσουν τη βαρβαρότητα που επέδειξαν για τα Ανώγεια, τον Αύγουστο του 1944, 72 χρόνια πριν.

Σε αναφορά του Χριστομιχάλη Ξυλούρη, της 17ης Αυγούστου 1944, προς τον αρχηγό της εθνικής οργανώσεως Ρεθύμνης Χρήστο Τζιφάκη, σημειώνεται μεταξύ άλλων: «Τη νύχτα της 13ης προς 14η τρέχοντος, ισχυραί γερμανικαί δυνάμεις προερχόμεναι εκ Ρεθύμνης, Ηρακλείου και Μεσσαράς απεπειράθησαν να εισέλθουσιν εις Νίδα. Περικύκλωσαν μέ κατα βάθος κλιμάκωσιν το χωρίον μέ σκοπό την σύλληψιν όλου του άρρενος πληθυσμού και κατερείπωσιν ολόκληρου του χωριού. Την πρωϊαν της 14ης, οι επιδρομείς, αφού συνεκέντρωσαν υπέρ τα 1500 γυναικόπαιδα και υπέρ τους 100 γέροντες και τινές νέους, μη δυνηθέντας να αποφύγωσιν τον κλοιόν, τους εξεδίωξαν υπό ισχυράν συνοδείαν και με τον πλέον βάναυσον και σκληρόν τρόπον. Μετά ταύτα επεδόθησαν κυριολεκτικώς εις την  λεηλασίαν του χωρίου. Και αφού αφήρπασαν όλον τον πολύτιμον θησαυρόν του χωρίου (250 φορτηγά αυτοκίνητα μετέφεραν επί δύο μέρες τα λάφυρα στο Ηράκλειο), παρέδωσαν το χωρίο στις φλόγες, ενώ συγχρόνως δι’ εκρηκτικών υλών κατεδάφιζον τας οικίας…»

Στην κατάληξη της αναφοράς του προς τον αρχηγό Τζιφάκη ο Χριστομιχάλης σημειώνει : «Το γεγονός όμως της τελείας, της πρωτοφανούς αυτής καταστροφής, δεν πρόκειται να επιδράσει απογοητευτικώς στην ψυχή μας, ούτε καν να μειώσει τον ζήλον και την πίστην δια την συνέχισιν του μεγάλου σκοπού μέχρι τέλους, η ιερότης του οποίου μας χαλυβδώνει την ψυχήν και μας κάνει να αδιαφορώμεν τελείως δια τας πάσης φύσεως υλικάς και ανθρωπίνους θυσίας […] ». Πράγματι τα Ανώγεια και η Κρήτη θα συνεχίσουν να αντιστέκονται μέχρι τις αρχές του χειμώνα του 1944, που οι Γερμανοί αναχωρούν από το Ηράκλειο και το Ρέθυμνο και συμπτύσσονται στην οχυρά θέση Χανίων.

Με ημερομηνία 15 Οκτωβρίου 1944, ο Έλληνας πια στρατιωτικός διοικητής Ηρακλείου, αντισυνταγματάρχης Ανδρέας Νάθενας, με επείγουσα διαταγή του, ορίζει φρούραρχο της πόλης του Ηρακλείου τον Καπετάν Πετρακογιώργη και υποφρούραρχο τον αρχηγό των Ανωγείων Χριστομιχάλη Ξυλούρη, με ρητές εντολές να φροντίσουν για την τήρηση της τάξεως, την εξασφάλιση της τιμής, της ζωής, της περιουσίας και της ησυχίας των πολιτών, αλλά και της προστασίαςτων δημοσίων καταστημάτων και Τραπεζών. Ειδικότερα, ο υποφρούραρχος Χριστομιχάλης Ξυλούρης είχε την ευθύνη για την εξασφάλιση των αποθηκών του Ερυθρού Σταυρού στην πόλη. Στην περίοδο αυτή, αμέσως μετά δηλαδή την αποχώρηση των Γερμανών και μέχρι τον αφοπλισμό των αντάρτικων οργανώσεων στο νησί, ο ρόλος του Χριστομιχάλη Ξυλούρη για την άμβλυνση των αντιθέσεων ανάμεσα στις αντιστασιακές ομάδες της Κρήτης, ιδιαίτερα της περιοχής Ηρακλείου, -Ε.Ο.Κ. και Ε.Α.Μ.-  και όσο το δυνατόν ειρηνική μετάβαση στην διοίκηση της πόλης και της Κρήτης από τις εθνικές δυνάμεις, ήταν καθοριστικός, λειτουργώντας συναινετικά προς όλες τις κατευθύνσεις.

Στην αυτοβιογραφία που υπαγορεύει στις 30 Ιανουαρίου 1972 στον ανιψιό του Μιχάλη Ξυλούρη (του Στρατομανώλη) ο Χριστομιχάλης Ξυλούρης ανέφερε λιτά, δωρικά: «το μεγαλύτερο έργο μου υπήρξε το Σχολείο Πυροπαθών Ανωγείων. Ήμουνα Δήμαρχος Ανωγείων το 1948-49 […]. Με την επιστροφή μας εις Ηράκλειο από Γενί Γκαβέ εστρατωνιστήκαμε εις Γενί Τζαμί εις το Δημοτικόν Σχολείον και το οποίον ονομάσαμε Οικοτροφείον Ανωγείων. Εις το ίδιο οίκημα εγκαταστήσαμε και τα γραφεία της Ενώσεως Πυροπαθών Ανωγείων, εκάναμεν καταστατικόν τον οποίον εστείλαμεν στο Πρωτοδικείον και αναγνερίσθημεν επισήμως ως Σύλλογος Πυροπαθών Ανωγείων. Ομοίως εκάναμεν και άλλον έγγραφον προς τον Νομάρχην Ηρακλείου και εις τον επιθεωρητήν Μέσης Εκπαιδεύσεως, όπως μας παραχωρηθεί το οίκημα Γενί Τζαμί δια τον εξής σκοπόν: όπως συγκεντρώσομεν εκεί τα παιδία της καταστραφείσης πόλεως των Ανωγείων, τα διασκορπισμένα εις τους δύο νομούς Ηρακλείου και Ρεθύμνης, να διαμένουν εντός του οικήματος, να σιτίζονται και να μαθαίνουν και γράμματα. Και πράγματι μας παρεχωρήθη το οίκημα. Εκαλέσαμεν και τον ιατρόν του Ερυθρού Σταυρού, ονόματι Ντουριγεμάν, στην καταγωγή Σουηδός, και μας υπεσχέθη ότι θα μας βοηθήσει όσο ήταν δυνατόν. Και πράγματι μας βοήθησε. Εν τω μεταξύ, ενεφανίσθη και η Ούνρα, η οποία και αυτή μας βοήθησε πάρα πολύ, τόσο και εις το Οικοτροφείον, όσο και στους κατοίκους της καταστραφείσης κωμοπόλεως. Μας εβοήθησαν πάρα πολύ εθελόντριες, οι πλέον μορφωμένες κυρίες των Ανωγείων επήραν απόφασιν εναλλάξ να έρχονται οκτώ κάθε εβδομάδα, να παρευρίσκονται και να επιβλέπουν εις την μαγειρικήν του συσσιτίου. Καθώς γράφω και εις άλλο κεφάλαιο, όλα τα κόμματα τα πολιτικά Ανωγείων, Φιλελεύθεροι, Βενιζελικοί, Λαϊκοί και αριστεροί ηνώθημεν ως ένας άνθρωπος δια να φροντίσωμεν δια την στέγασιν και δια να τους προσφέρωμεν ότι ήταν ανθρωπίνως δυνατόν»

Το οικοτροφείο Ανωγείων λειτούργησε από το Νοέμβριο του 1944, ως τον Ιούνιο του 1947, στο σημερινό 1ο Δημοτικό Σχολείο Ηρακλείου, γνωστό ως και σήμερα ως «Ανωγειανό», φροντίζοντας πάνω από 350 παιδιά. Τη σχολική χρονιά 1947-48 μεταφέρθηκαν τα παιδια στα Ανώγεια στο επισκευσμένο πλέον σχολείο του χωριού τους.

Η Ένωση Πυροπαθών Ανωγείων λειτούργησε από τις 15 Νοεμβρίου 1944 ως την ημέρα επανασύστασης του Δήμου Ανωγείου στις 18 Αυγούστου του 1948, οπότε ο Δήμος Ανωγείων, με διορισμένο πρώτο Δήμαρχο τον Καπετάν Μιχάλη ανέλαβε τις υποχρεώσεις της Ένωσης και για την ολοκλήρωση της μεγάλης προσπάθειας ανοικοδόμησης του μαρτυρικού χωριού. «Μου έπεσεν και πάλιν ο κλήρος ότι πρέπει να διοριστώ πρώτος Δήμαρχος Ανωγείων. Εγώ έφερα αντίρρηση διότι ήμουν πολύ κουρασμένος τόσο από τα χρόνια της Κατοχής, όσο και από τη φροντίδα του Οικοτροφείου τα τρία χρόνια που λειτούργησε στο Ηράκλειο και τις μεγάλες φροντίδες όπου είχα αναλάβει ως Πρόεδρος Πυροπαθών δια την ανοικοδόμησιν της καταστραφείσης κωμοπόλεως. Αλλά κατόπιν μεγάλης πιέσεως από όλους τους επιστήμονες εδέχθην και εσήκωσα το σταυρό του μαρτυρίου.»

Τη δεκαετία του 1950, εξήντα χρονών πια, επέλεξε και διέμενε σε μια καλύβα στη Βαρυμπόμπη Αττικής. Λιτός σε όλη του τη ζωή, αν και προσωπικός φίλος του Σοφοκλή Βενιζέλου, δε δέχτηκε ποτέ και από κανέναν χρηματική βοήθεια. Το 1947 αρνήθηκε το διορισμό του ως επόπτης ασφαλείας του υποκαταστήματος της Τραπέζης της Ελλάδος στο Ηράκλειο. Στην απαντητική επιστολή του προς το Σοφοκλή Βενιζέλο έγραφε ότι δεν επιθυμούσε να είναι παράσιτο και ότι επιθυμούσε απείρως να επανέλθει στον ελεύθερο επαγγελματικό βίο. Λίγα χρόνια μετά (1967), αρνείται να δεχτεί μια εφάπαξ βοήθεια 3.000 δραχμών από το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας και την Πρόνοια Ρεθύμνου: «Πράγματι αναξιοπαθώ, περισσότερον ίσως από ότι φαντάζεστε, αλλά προτιμώ να ζω αξιοπρεπώς.» Φυσικά δεν μπορούσε να δεχτεί ούτε το χρηματικό βοήθημα που του απέστειλε ο Στυλιανός Παττακός στα χρόνια της Δικτατορίας, ούτε τη συνταξιοδότηση που του προσέφερε. Θα συνεχίσει να προτιμά την αξιοπρέπεια που του εξάσφάλιζε η φτωχική καλύβα στη Βαρυμπόμπη. Άλλωστε είχε μάθει από τα νεανικά του χρόνια να στήνει αντίσκηνο στον αγαπημένο του Ψηλορείτη και να κοιμάται κάτω από τα άστρα, στα καταφύγια του πολέμου και στα σπήλαια της ειρήνης. Μόνο όταν δεν μπορούσε πια να αυτοεξυπηρετηθεί θα ζητήσει τη φιλοξενία στο σπίτι του ανιψιού του Ηρακλή Ξυλούρη και της συζύγου του Μαρίας Περάκη, κάπου στην Αθήνα, όπου και θα πεθάνει αθόρυβα, στις 6 Ιουνίου 1972.

«Πάντοτε μπροστά στις μάχες ήμουν φοβισμένος. Αλλά με την πρώτη σφαίρα που έπεφτε γινόμουνα θηρίο». Τόσο ειλικρινής, τόσο λιτός, τόσο ανιδιοτελής ήταν ο Καπετάν Χριστομιχάλης. Ήταν και είναι όλοι οι πραγματικοί αγωνιστές των λογής μαχών της ζωής, ειρηνικών και πολεμικών, επώνυμων και ανώνυμων.

«ΣΤΙΣ ΑΝΤΑΡΤΟΣΥΝΕΣ…»

Η ανταρτοσύνη είναι στάση ζωής. Στάση και αξία μαζί που εύκολα και απλά μπορούμε να την κατανοήσουμε, όχι μόνο από στρατιωτικά κατορθώματα από τον ήρωα Ξυλούρη και από όλους τους ήρωες, αλλά και από τη λιτή απάντηση της Μπαμπακιούδαινας όταν τη ρώτησε ο Γιαννάκος Ξυλούρης του Ανάστο:

– «Πες μου θεία, έξε μέρες το κοπέλι άταφο στην εκκλησία και ο άντρας σου; Ο άντρας που ήτανε ;»

– «Ο άντρας μου, παιδί μου, ήτανε στις ανταρτοσύνες. Τρεις φορές ήρθε να το θάψει, μα τον επεριμένανε οι σκύλοι με τα ταχυβόλα»

Ο πληθυντικός του ουσιαστικού «ανταρτοσύνες» βάραινε περισσότερο από το πλήθος των ουσιαστικών που γνώριζα από όλα τα διαβάσματά μου. Έβαλα μέσα τη Ρωμιοσύνη, την Αντρειωσύνη, τη Δικαιοσύνη, την Καλοσύνη, τη Μεγαλοσύνη, την Ιεροσύνη, την Παλικαροσύνη, την Ντομπροσύνη, την Αδελφοσύνη, μα ακόμα νιώθω πως δεν ισοφάριζα το βάρος που’χε πέσει στις πλάτες μας από τους αγώνες και τις θυσίες του Χριστομιχάλη Ξυλούρη, του κάθε Χριστομιχάλη Ξυλούρη της ιστορίας μας.

Ο πραγματικός θάνατος είναι η απώλεια της μνήμης: όσα είμαστε, όσα σκεφτήκαμε, όσα νιώσαμε, όσα ζήσαμε κι όσα διαβάσαμε. Και το βιβλίο αυτό, όποιος το διαβάσει θα νιώσει ήρωας για λίγο, παίρνοντας κάτι από πραγματικούς ήρωες σαν το Χριστομιχάλη Ξυλούρη και θα μείνει ζωντανός, γιατί κι αυτό το βιβλίο του Γ. Καλογεράκη ‘γιατρεύει’ την ΜΝΗΜΗ για τους μικρούς – μεγάλους ήρωες αυτού του τόπου.

perax3ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΑΣΟΥΛΑΣ: “Η μάχη κατά του Φασισμού και του Ναζισμού συνεχίζεται…”

Στο χαιρετισμό του ο δημοσιογράφος της ΕΡΤ Γιάννης Φασουλάς τόνισε:

«Ιδιαίτερα συγκινησιακό είναι το τοπίο που πραγματοποιείται η αποψινή εκδήλωση. Από δεξιά μας ο καπετάν Χριστομιχάλης, από αριστερά μια άλλη μεγάλη μορφή της αντίστασης ο και σάντολος μου Παπα- Γιάννης Σκουλάς.

Η αποψινή εκδήλωση είναι ξεχωριστή για τ’ Ανώγεια, για την Κρήτη, για την Ελλάδα. Βρισκόμαστε εδώ για να τιμήσουμε, μέσα από την παρουσίαση του δίτομου έργου του Γιώργου Καλογεράκη έναν, να μου επιτραπεί ο όρος «Αγιο» της αντίστασης, κατά του Γερμανικού Φασισμού. Και χρησιμοποιώ αυτό τον όρο, εντός εισαγωγικών γιατί ο Χριστομιχάλης Ξυλούρης επέλεξε να ζήσει ασκητικά και λιτά σε όλη του τη ζωή, αρνούμενος και απαρνούμενος τις όποιες διευκολύνσεις μπορεί να του παρείχε η ελληνική πολιτεία.

Εφυγε από τη ζωή  αφήνοντας  μια βαλίτσα με τα ρούχα του,  την κατοχική σημαία της Ανεξάρτητης Ομάδος Ανωγείων και μια κορνίζα με τη φωτογραφία του τουρκομάχου Εμμανουήλ Ξυλούρη ή Τζιτζή.

Όμως, ο Χριστομιχάλης  δεν άφησε πίσω του μόνο αυτά, κυρίως άφησε πίσω μια πλούσια κληρονομιά αγώνων με ισχυρά μηνύματα, τα οποία ειδικά στις μέρες μας έχουν το δικό τους ειδικό βάρος.

Μήνυμα πρώτο: Η μάχη κατά του Φασισμού είναι διαρκής, σε μια Ευρώπη όπου το κεφάλι του φιδιού έχει αρχίσει και πάλι να διεκδικεί χώρο, κι αυτό το κεφάλι πρέπει τώρα να κοπεί, για να μη ζήσουμε ένα νέο 1940- 45

Μήνυμα δεύτερο: Η μάχη για την εθνική ανεξαρτησία και τη λαϊκή κυριαρχία επίσης συνεχίζεται, σε μια εποχή όπου η εθνική κυριαρχία της χώρας δεν είναι απλά περιορισμένη αλλά ενίοτε και αντύπαρκτη, μέσα από το αλυσόδεμα των λεγόμενων διασωστών μας…

Μήνυμα τρίτο: Ο μάχη για την επιβίωση, τόσο την καθημερινή, όσο και ως Εθνος επίσης συνεχίζεται…Ο λαός υποφέρει, είναι σχεδόν γονατισμένος, όμως κοιτώντας πίσω στην ιστορία, μελετώντας του Χριστομιχάληδες, θα μπορούσε να ανατρανίσουμε…

Μήνυμα τέταρτο: Ο αγώνας για λευτεριά, ναι, συνεχίζεται και στις μέρες μας. Γιατί αυτό που ζούμε σήμερα είναι μια Νέα Κατοχή, με γερμανική συνταγή.

Μήνυμα πέμπτο: Μόνο αν αντιδράσουμε δυναμικά και πάνω από ενωμένοι θα μπορέσουμε να βγούμε από την σημερινή καταχνιά.

Κι ο Χριστομιχάλης  Ξυλούρης μέσα από τους αγώνες του και τη στάση ζωής, δείχνει το δρόμο. Έναν δρόμο, δύσκολο, ανηφορικό, με απώλειες, όμως στο τέλος του δρόμου θα σμίξουμε με την ξαστεριά.

-Ο Γιώργης Καλογεράκης με επιμονή και υπομονή, με μελέτη αρχείων και άγνωστων πηγών καταγράφει με μοναδικά ντοκουμέντα  τη μεγάλη αυτή μορφή της κρητικής αντίστασης τον Χριστομιχάλη Ξυλούρη.

Ο Γιώργης είναι φίλος μου πολλά χρόνια, και έχει αναδείξει την νεότερη ιστορία του χωριού μας μέσα από τις έρευνες του και το συγγραφικό του έργο, σε ένα μεγάλο βαθμό μέσα από την έντυπη ΑΝΩΓΗ.  Του οφείλω και του οφείλουμε ένα μεγάλο ευχαριστώ.

Τιμή και δόξα στην ΕΝΩΜΕΝΗ ΕΘΝΙΚΉ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ, ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΔΟΞΆ ΣΤΗΝ ΑΟΑ, ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΔΟΞΆ ΣΤΟΝ ΕΛΑΣ ΑΝΩΓΕΙΩΝ, ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΔΟΞΑ ΣΤΟΥΣ ΑΓΝΩΣΤΟΥΣ ΑΓΩΝΙΣΤΕΣ.

 

 

9Ρεπορτάζ Γιώργης Μπαγκέρης

ΦΩΤΟ ΒΙΝΤΕΟ- Αγγέλα Σκουλά

Οι στιγμές ήταν ιστορικές, χθες το βράδυ στο Ιδαίον Άντρον, κάτω από το ολόγιομο φεγγάρι, στον Ψηλορείτη, όπου ακούστηκαν μετά από 6.000 χρόνια και πάλι τα βήματα των Κουρητών, σε ένα εντυπωσιακό σκηνικό που δημιούργησε ο Πολιτιστικός σύλλογος Ανωγείων και το οποίο απόλαυσαν εκατοντάδες άνθρωποι που ανηφόρισαν μέχρι την Ιερή “Σπηλιάρα” στην οποία ανατράφηκε ο Δίας.

12Τα βήματα των Κουρητών, οι ήχοι και οι “χτύποι” των ποδιών τους ακούστηκαν ξανά δυνατά και μεγαλειώδη, όπως ακριβώς πριν από 6000 χρόνια, στην προσπάθεια τους να προστατεύσουν τον νεογέννητο  Δία από τον πατέρα του τον Κρόνο για να μην ακουστεί το κλάμα του. Σε υψόμετρο 1535 μέτρων οι θεατές έγιναν μάρτυρες σε μια ιστορική βραδιά, βιώνοντας έντονα συναισθήματα τα οποία κορυφώθηκαν όταν οι άνδρες του συλλόγου χόρεψαν τον Πυρρίχιο Ανωγειανό πηδηχτό, ενώ ανατριχιαστικές ήταν οι αφηγήσεις των ποιημάτων που έγραψε ειδικά για την βραδιά ο σπουδαίος μας ποιητής Γιώργης Καράτζης τα οποία συνόδευσαν υπέροχα με την μελοποίηση τους  ο Γιώργης Φασουλάς (Χουμάς) που πραγματοποίησε εξαιρετική δουλειά και έντυσε με μαεστρία τους υπέροχους στίχους.

4Παράλληλα υπήρχαν θεατρικά δρώμενα με κοπέλες ντυμένες στα λευκά να θυμίζουν αρχαίες Ελληνίδες, με επικεφαλής την πανέμορφη παρουσιάστρια Ιωάννα Μαλέσκου, με κεντρικό πρόσωπο στην σκηνή την σπουδαία ηθοποιό Μαρία Τζομπανάκη, ενώ ο σύγχρονος Δίας της μουσικής μας παράδοσης ο Ψαραντώνης έπαιζε και τραγουδούσε με την χαρακτηριστική μορφή του και την γεμάτη πάθος φωνή του δένοντας αρμονικά με το τοπίο στο Ιδαίον Άντρον. Τις δικές τους στιγμές που γοήτευσαν και καθήλωσαν το κοινό είχαν και ο πολλά υποσχόμενος Ανωγειανός καλλιτέχνης Παναγιώτης Σκουλάς, ο κορυφαίος Κώστας Καλλέργης στο λαούτο καθώς και η Μαρίνα Δακανάλη με την υπέροχη και αισθαντική φωνή και παρουσία της και τέλος το χορευτικό συγκρότημα “Τέχνη Χρω”.

2 ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΑΠΟ 1300 ΘΕΑΤΕΣ ΣΤΗ ΣΠΗΛΙΑ ΤΟΥ ΔΙΑ

Η διοργάνωση ήταν άψογη, χωρίς να παρουσιαστεί το παραμικρό πρόβλημα παρά το μέγεθος του εγχειρήματος, με το στοίχημα να κερδίζουν με άνεση οι άνθρωποι του Πολιτιστικού συλλόγου, με επικεφαλής την “ψυχή” της βραδιάς, τον πρόεδρο του κ.Νίκο Βρέντζο που κυριολεκτικά βρισκόταν παντού για να λύσει εν τη γενέσει τους τα οποιαδήποτε προβλήματα που θα μπορούσαν να εμφανιστούν. Περισσότεροι από χίλιοι τριακόσιοι  ήταν οι θεατές με τα καθίσματα να αποδεικνύονται λίγα για να καλύψουν το ενδιαφέρον του κόσμου για μια τόσο σημαντική βραδιά.Οι θεατές έφτασαν στον χώρο από τις επτά το απόγευμα και άφηναν τα αυτοκίνητα τους στο περίπτερο της Νίδας και μετά είτε με τα πόδια, είτε με ειδικά μικρά βαν οδηγήθηκαν στον χώρο της εκδήλωσης μπροστά στην Ιερή σπηλιά. Τα σκηνικά, ο φωτισμός, τα κουστούμια της βραδιάς, όλα αρμονικά δεμένα με το περιβάλλον, με σεβασμό στους προγόνους μας αλλά και στο ιερό βουνό του Ψηλορείτη και όλα αυτά κάτω από το λαμπρό και επιβλητικό φως της Πανσέληνου που δημιουργούσε μια ατμόσφαιρα μυσταγωγίας και δέους για όσους το παρακολουθούσαν. Παράλληλα είχαν προβλεφθεί τα πάντα με γνώμονα την ασφάλεια των θεατών, καθώς υπήρχαν άνθρωποι που επιτηρούσαν τον χώρο, καθώς και ειδική ομάδα εθελοντών του Ερυθρού Σταυρού.

5Η τεράστια αυτή εκδήλωση που αποτέλεσε ασφαλώς το αποκορύφωμα των πλούσιων πολιτιστικών δρώμενων στα Ανώγεια για το φετινό καλοκαίρι, έγινε και με την συν-διοργάνωση τόσο του Δήμου  Ανωγείων, αλλά και του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, της Εφορείας Παλαιοανθρωπολογίας και Σπηλαιολογίας, της Περιφέρειας Κρήτης και της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου, ενώ ήταν υπό την αιγίδα του Ε.Ο.Τ. Οι στόχοι που είχε θέσει ο Πολιτιστικός σύλλογος Ανωγείων επιτεύχθηκαν καθώς οι άνθρωποι του δικαιώθηκαν για την εργασία και τον κόπο μηνών που κατέθεσαν με το παρατεταμένο χειροκρότημα του κοινού στο τέλος καθώς και την επιθυμία όλων η εκδήλωση αυτή να γίνει θεσμός κάθε καλοκαιριού στα Ανώγεια. Παράλληλα ο Πολιτιστικός σύλλογος πέτυχε χθες να συνδέσει την ιστορία της τότε Μινωικής Κρήτης με την Κρήτη του σήμερα, πέτυχε την προβολή της τεράστιας πολιτισμικής αξίας του μυθικού σπηλαίου και ότι αυτό ήταν ένα από τα σημαντικότερα λατρευτικά σπήλαια της Μινωικής Κρήτης στο οποίο Μυήθηκαν σπουδαίοι φιλόσοφοι όπως ο Πυθαγόρας και ο Πλάτωνας και τέλος προβλήθηκε στο μέγιστο βαθμό το μεγαλείο της Κρητικής παράδοσης και κληρονομιάς από αρχαιοτάτων χρόνων.

6

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ «Α»

Στην Ανωγή μίλησε μετά το τέλος της βραδιάς ο πρόεδρος του Πολιτιστικού συλλόγου κ.Νίκος Βρέντζος. Κουρασμένος αλλά δικαιωμένος από το θετικό αποτέλεσμα και τον αντίκτυπο που είχε η εκδήλωση και τα μηνύματα Πολιτισμού που πέρασε στον κόσμο μας ανέφερε ότι στόχος πλέον είναι να καθιερωθεί ως θεσμός και να γίνεται κάθε χρόνο μια βραδιά στο Ιδαίον Άντρον, ενώ παράλληλα ευχαρίστησε όλους τους συντελεστές που συνετέλεσαν στην επιτυχία. Αναλυτικά η δήλωση έχει ως εξής:

“Είμαστε πολύ περήφανοι ως Πολιτιστικός σύλλογος Ανωγείων γιατί μετά από 6.000 χρόνια ζωντάνεψε ξανά η σπηλιά του Δία μέσα από το ποιοτικό έργο του Γιώργη Καράτζη και την σύνθεση του Γιώργη Φασουλά και μέσα από τα βήματα των ανδρών του Πολιτιστικού συλλόγου και των Ιέρειων της σχολής Τέχνης Χρω. Ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όλους τους συντελεστές, τους μουσικούς και τους καλλιτέχνες, αλλά και τους ανθρώπους πίσω από τις κάμερες για την μεγάλη συμβολή τους. Επίσης ένα ευχαριστώ στον Δήμο Ανωγείων και όλους τους χορηγούς που στήριξαν την βραδιά. Το μεγαλύτερο όμως ευχαριστώ πηγαίνει στους ανθρώπους που ανέβηκαν σαν προσκυνητές της Αρχαιότητας, με 1300 άτομα να αψηφούν την απόσταση και το κρύο για να βιώσουν αυτή την ιεροτελεστία που ξετυλίχθηκε μπροστά στα μάτια τους. Προσωπικά ευχαριστώ την Μαρία Τζομπανάκη που ήταν καθηλωτική στο ρόλο της, αλλά και στους χορηγούς επικοινωνίας όπως την Ανωγή και όλα τα μέσα που βοήθησαν να γίνει γνωστή στον κόσμο η εκδήλωση. Νιώθουμε περήφανοι ως σύλλογος που έπεσε στις δικές μας πλάτες να σηκώσουμε αυτό το βαρύ φορτίο το οποίο προετοιμάζαμε δυο χρόνια τώρα και είμαστε εδώ ώστε κάθε χρόνο να γίνεται στο Ιδαίον Άντρον μια εκδήλωση παρόμοια. Τέλος να αναφέρω ότι η χθεσινή βραδιά θα κυκλοφορήσει στο άμεσο μέλλον με DVD βιβλίο που θα παρουσιάζεται το έργο του Γιώργη Καράτζη σε μουσική του Γιώργη Φασουλά..” κατέληξε ο κ.Βρέντζος.

7

Η Ανωγή που ήταν και χορηγός επικοινωνίας της μεγάλης χθεσινής εκδήλωσης, πάντα αρωγός σε κινήσεις και δράσεις που ωφελούν και ανεβάζουν ακόμα ψηλότερα τον τόπο που αγαπάμε, τα Ανώγεια, βρέθηκε στο Ιδαίον Άντρο και μέσω του φακού της Αγγέλας Σκουλά που έκανε για άλλη μια φορά καταπληκτική δουλειά, σας παρουσιάζει πλούσιο φωτορεπορτάζ από το σπουδαίο αυτό πολιτιστικό γεγονός του καλοκαιριού. Μέσω και του υπέροχου βίντεο της που σας παρουσιάζουμε τέλος, μπορείτε να απολαύσετε τον Πυρρίχιο Ανωγειανό πηδηχτό που αποθεώθηκε και σκόρπισε συγκίνηση στο κοινό και αποτέλεσε μια από τις κορυφαίες στιγμές της βραδιάς. Ευελπιστούμε και εμείς η συγκεκριμένη εκδήλωση να συνεχιστεί και τις επόμενες χρονιές και να εμπλουτίζεται συνεχώς με νέα στοιχεία και παρουσιάσεις που θα αναδεικνύουν το μεγαλείο του Ιδαίου Άντρου και του Ψηλορείτη. Να αναφέρουμε τέλος ότι μετά την εκδήλωση, συμμετέχοντες αλλά και θεατές κατέκλυσαν τις πλατείες του χωριού, ενώ είχαμε και παραδοσιακή καντάδα στο Μεϊντάνι με μουσική από τον Παναγιώτη Σκουλά, τον Κώστα Καλλέργη και τον Βασίλη Δραμουντάνη και μαντινάδες από τα παιδιά του συλλόγου, που ενθουσίασαν τον κόσμο που παρέμεινε εκεί μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες. Και του χρόνου!

11

Απολαύστε εδώ το βίντεο του Πυρρίχιου Ανωγειανού πηδηχτού από τους άνδρες του Πολιτιστικού συλλόγου Ανωγείων, όπως το μαγνητοσκόπησε η Αγγέλα Σκουλά. Όπως ανέφερε και στον πρόλογο του ο Γιώργης Καράτζης:”Απόψε χτυπάει η καρδιά της σπηλιάρας, ακούγονται κιόλας τα βήματα των Κουρητών και κάτω από τον αρρενωπό τους ήχο ο Δίας αισθάνεται πιότερο ασφαλής και εμείς δοξάζουμε την ακατάλυτη συνέχεια καθώς ο Πυρρίχιος ζωντανεύει ξανά..”.

-->