Τοπικά

«Έφυγε» από τη ζωή η Μαρίνα- Παύλου- Χαιρέτη σε ηλικία 77 ετών. Η εξόδιος ακολουθία θα ψαλεί σήμερα Δευτέρα στις 4.30 μ.μ. από τον ιερό του ναού Αγίου Μηνά στο Ηράκλειο. Η ΑΝΩΓΗ εκφράζει τα θερμά συλλυπητήρια της στους οικείους της.

Aπό Cretalive.gr

Μεταξύ των έργων και η κατασκευή παράκαμψης οικισμού Αξού (επαρχιακή οδός 29), 4.975 εκ. ευρώ – καθυστερεί η υλοποίηση του έργου λόγω αλλαγής της μελέτης
Με τη στήριξη της Περιφέρειας Κρήτης πραγματοποιείται σήμερα το 27ο Αναπτυξιακό Συνέδριο Μυλοποταμιτών, που διοργανώνει η Πανελλήνια Πολιτιστική Ενωση Μυλοποταμιτών, στο χωριό Κρυονέρι της πρώην επαρχίας.
Στόχος του Συνεδρίου, που διοργανώνεται κάθε καλοκαίρι σε διαφορετική Τοπική Ενότητα της πρώην επαρχίας, είναι η πολιτιστική, κοινωνική, πνευματική και οικονομική ανάπτυξη του Μυλοποτάμου.

Τα τρία θέματα που θ’ απασχολήσουν το συνέδριο είναι:«Προγράμματα Ε.Σ.Π.Α. που θα βοηθήσουν την ανάπτυξη του τόπου», «Ο παράλληλος σεβασμός σωστής συμβίωσης Γεωργικής και Κτηνοτροφικής Παραγωγής και η σωστή οργάνωση του πρωτογενούς τομέα θα βοηθήσουν την ανάπτυξη της περιοχής» και «Νερό – Περιβάλλον – Ανάπτυξη».

Μάλιστα, εισηγητής του πρώτου θέματος ήταν ο περιφερειάρχης Κρήτης, Σταύρος Αρναουτάκης. Επίσης της συγκεκριμένης εισήγησης προηγήθηκε απονομή βραβείου στα τρία καθαρότερα χωριά του Μυλοποτάμου, που έχει καθιερωθεί τα τελευταία έξι χρόνια και για πρώτη φορά τυγχάνει της (οικονομικής) στήριξης της Περιφέρειας Κρήτης.
Διαβάστε την συνέχεια... »

«Έφυγε» από τη ζωή ο Νικόλαος Κεφαλογιάννης του Δημητρίου ή Τσουρονίκος, σε ηλικία 86 ετών.Η εξόδιος ακολουθία θα ψαλει την Παρασκευή στις 4 μ.μ. από τον ιερό ναό του Αγίου Μηνά στο Hράκλειο ενώ η ταφή θα γίνει στο κοιμητήριο Ανωγείων. Η ΑΝΩΓΗ εκφράζει τα θερμά συλλυπητήρια της στους οικείους του. Ας είναι ελαφρύ το ανωγειανό χώμα που θα τον σκεπάσει.

Ανώγεια 28, 29 και 30 Σεπτεμβρίου 2012

Εκθεσιακός χώρος Αγροτικής Τράπεζας

 

ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ

 

1.  Κώστας Μουτζούρης, πρόεδρος του Κέντρου Κρητικής Λογοτεχνίας

2.  Ζαχαρένια Κεφαλογιάννη, φιλόλογος

3.  Κώστας Ψυχογυιός, γραμματέας του Κέντρου Κρητικής Λογοτεχνίας

4.  Ελπινίκη Νικολουδάκη- Σουρή, αν. καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Κρήτης

5.  Αγάπη Καλομοίρη, δασκάλα

6.   Βούλα Επιτροπάκη, ταμίας του Κέντρου Κρητικής Λογοτεχνίας

7.  Νίκος Παπαδογιαννάκης, πρόεδρος της Ιστορικής και Λαογραφικής Εταιρείας

Ρεθύμνου, καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης

8.  Μανόλης Σειραγάκης, λέκτορας του Πανεπιστημίου Κρήτης

9.  Ειρήνη Βογιατζή, πρόεδρος του Συνδέσμου Φιλολόγων Νομού Ρεθύμνης

10. Γιώργης Καράτζης, μέλος του Δ.Σ. του Κέντρου Κρητικής Λογοτεχνίας

11. Βασίλης Χαρωνίτης, δάσκαλος – συγγραφέας

 

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΉ ΕΠΙΤΡΟΠΗ

 

1.      Γρηγόρης Σηφάκης, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης

2.      Φάνης Κακριδής, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

3.      Θεοχάρης Δετοράκης, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης

4.      Μιχάλης Κοπιδάκης, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών

5.      Οδυσσέας Τσαγκαράκης, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης

6.      Ευτύχιος Τωμαδάκης, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών

7.      Αλέξης Πολίτης, καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης

8.      Χριστόφορος Χαραλαμπάκης, καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών

9.      Κάρλος Κρίδα, καθηγητής Ισπανικής Λογοτεχνίας και πολιτισμού του Πανεπιστημίου  Αθηνών

10.  Μηνάς Αλεξιάδης, καθηγητής Λαογραφίας του Πανεπιστημίου Αθηνών

11.  Ευάγγελος Αυδίκος, καθηγητής Λαογραφίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

12.  Μανόλης Βαρβούνης, καθηγητής Λαογραφίας του Πανεπιστημίου Θράκης

13.  Hisham Darwish, αν.καθηγητής κλασικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου του Καΐρου και Μορφωτικός Ακόλουθος  της Πρεσβείας της Αιγύπτου στην Ελλάδα

14.   Χρυσούλα Χατζητάκη-Καψωμένου, αν. καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης

15.  Αριστείδης Δουλαβέρας, επ. καθηγητής Λαογραφίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου

16.   Γεώργιος Αικατερινίδης, δ. Λαογραφίας, επίτ. διδάκτορας του Πανεπιστημίου

Κρήτης (Φ.Κ.Σ.), τ.διευθυντής Ερευνών του Κέντρου Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών

Διαβάστε την συνέχεια... »

Στον πλαίσιο των πολιτιστικών εκδηλώσεων «Ανώγεια Αύγουστος 2012» θα πραγματοποιηθεί η Παρουσίαση του βιβλίου του  Ορέστη Μανούσου «Πάτρικ –Λη Φέρμορ: ο τελευταίος ήρωας της Αγγλίας» την  Παρασκευή 17 Αυγούστου  στην Πλατεία Μειντάνι, 9:30μ.μ. με ομιλητές τους, Ορέστης Μανούσο, Μιχάλη Τρούλη, Βασίλη Σπαχή και  Λευτέρη Χαρωνίτη.

Αποσπάσματα θα διαβάσουν:  ο Δ. Μανούσου, και η Κλειώ  Φανουράκη.

Η βραδιά θα κλείσει με μουσική Βιολί- τσέλο: Ζούτσας Ηλίας

 

Λίγα λόγια για το Βιβλίο

Από τον Εκδότη

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΒΙΒΛΙΟΥ…

 

Ένας ιδιοφυής συγγραφέας… Ένας μεγάλος φιλέλληνας…
Ένας τολμηρός αγωνιστής της Κρητικής Αντίστασης
O Ανωγειανός καθηγητής και συγγραφέας Oρέστης Μανούσος μάς παρουσιάζει το τέταρτο βιβλίο του για τον Πάτρικ Λη Φέρμορ, μια σημαντική πολυσχιδής φυσιογνωμία που αγάπησε την Ελλάδα και πολέμισε για την ελευθερία της.
Πολύ νέος, σε ηλικία μόλις 18 ετών, το Δεκέμβριο του 1933, το ανυπότακτο πνεύμα του Πάτρικ Λη Φέρμορ τον ώθησε να ξεκινήσει μια μακριά οδοιπορία, που τον οδήγησε από την Ολλανδία μέχρι την Κωνσταντινούπολη.
Όταν ξέσπασε ο Δεύτερος Παγκόσμιος, κατατάχτηκε στους «Ιρλανδούς φρουρούς». Η γλωσσομάθειά του τον οδήγησε στη θέση συμβούλου του Ελληνικού Στρατού στον ελληνοϊταλικό πόλεμο, στην Αλβανία. Κατόπιν βρέθηκε στην Αλεξάνδρεια, μέλος της ομάδας ειδικών επιχειρήσεων, για την οποία εργάστηκε στην Κρήτη έντονα και με μεγάλη επιτυχία για το υπόλοιπο του πολέμου. Αγάπησε τους Κρητικούς και έζησε μαζί τους στα κρητικά βουνά σχεδόν δύο χρόνια.
Στις 26 Απριλίου 1944 οργάνωσε την απαγωγή του Γερμανού στρατηγού Χάινριχ Κράιπε. Ο Λη Φέρμορ, μαζί με Βρετανούς κομάντο και Κρητικούς αγωνιστές, έγιναν η σκιά του Κράιπε και κατάφεραν να τον απαγάγουν, να τον οδηγήσουν σε μια σπηλιά του Ψηλορείτη, περνώντας από είκοσι δύο μπλόκα των ναζί, και τελικά να τον μεταφέρουν στο Κάιρο – μια πράξη που έμελε να τον αναδείξει σε εμβληματική μορφή των ηρώων του Κρητικού Αγώνα!
Η αγάπη του για την Ελλάδα συνεχίστηκε και μετά τον πόλεμο, αφού έζησε μέχρι το τέλος της ζωής του στην Καρδαμύλη, στην ακτή της Πελοποννήσου. Ο Λη Φέρμορ ήταν σταθερά ο ευνοούμενος Βρετανός για τους Έλληνες, ενώ παρέμεινε μέχρι το θάνατό του ένας υποδειγματικός Βρετανός τζέντλεμαν.
Το βιβλίο αυτό αποτελεί ένα χρονικό της πορείας και των ταξιδιών του Πάτρικ Λη Φέρμορ, καθώς και της συμμετοχής του στη Μάχη της Κρήτης και την Αντίσταση, διανθισμένο με σχόλια προσωπικοτήτων για τη ζωή και το έργο του.

 

 

Γράφει ο Μανόλης Νταγιαντάς πρόεδρος του Σκακιστικού Ομίλου Ανωγείων
Πολλές φορές αυτές τις μέρες προσπάθησα να γράψω αυτό το κείμενο. Κάθε φορά βίωνα μια άρνηση. Δεν μπορούσα να καθίσω στην καρέκλα, δεν μπορούσα να συγκεντρωθώ. Ίσως γιατί ξέρω ότι αυτό το κείμενο ρίχνει ουσιαστικά την αυλαία στο 1Ο «Ιδαίον Άντρον» που διοργανώσαμε. Μετά από το πάθος και την ένταση αρκετών μηνών, πρέπει να γραφτεί ένας επίλογος κι αυτό είναι κάτι όχι ευχάριστο.
Για να πω την αλήθεια, δεν θα ήθελα να το γράψω αυτό το κείμενο. Θα προτιμούσα να πέσω με τα μούτρα στο σχεδιασμό της νέας χρονιάς που κάνουμε αυτές τις μέρες στο σύλλογο. Η παρτίδα τελείωσε και ήταν αναμφίβολα επιτυχημένη. Τώρα ξαναστήνουμε τα κομμάτια στην αρχική θέση και το νέο ταξίδι ξεκινάει. Έχουμε πολλά πράγματα ως στόχους. Δεν ξέρω τι από όλα αυτά θα καταφέρουμε τελικά να υλοποιήσουμε απ’ τον Σεπτέμβριο, αλλά και μόνο που θα μπούμε και πάλι στην δημιουργική διαδικασία της …νέας παρτίδας, είναι κάτι που μας γεμίζει δύναμη.
Ωστόσο, πρέπει να κάνουμε μια μικρή …ανάλυση σε αυτήν που μόλις τελείωσε.
Ο Λευκορώσος GM Nikita Maiorov (6/7) ήταν τελικά ο νικητής του 1ου open «Ιδαίον Άντρον», καθώς στον τελευταίο γύρο νίκησε τον προπορευόμενο ως εκείνη τη στιγμή Σέρβο GM Misa Pap (5,5/7). Την 3η θέση (σε ισοβαθμία με τον Μίσα) κατέλαβε ο GM Σπύρος Σκέμπρης.
Στην 4η θέση ο Γιώργος Γκούμας με 5/7, 5ος ο GM Marijan Petrov επίσης με 5/7, ενώ στην 6η θέση βρέθηκε ο Έκτορας Αζής Αζίζης (5/7). Με τους ίδιους βαθμούς, 7ος, ο Αλέξανδρος Τσιλίδης.
Πρώτη γυναίκα τερμάτισε η WIM Εύα Κόντου. Στην 2η θέση η Ελένη Στούμπου και 3η η Βιργινία Ψωμά.
Πρώτη κάτω του 2000 ήταν η Τόνια Χριστοδουλάκη.
Κάτω των 18, την 1η θέση κατέλαβε ο Παντελής Τζουγανάκης, 2ος ο Σεβαστιανός Παπαδογιάννης και 3ος ο Σταύρος Ελευθεράκης.
1ος κάτω του 1600 ο Παναγιώτης Ελευθεράκης.
Στους Ανωγειανούς σκακιστές κάτω των 18 ετών, 1ος ήταν ο Δημήτρης Νταγιαντάς, 2ος ο Γιώργος Χαιρέτης και 3ος ο Γιάννης Μέμος. Αντίστοιχα για τα κορίτσια, την 1η θέση κατέλαβε η Δέσποινα Σαλούστρου, 2η η Σφυρή-Μπαγκέρη Ολυμπία και 3η η Λευκή Δραμουντάνη.
Στις παράλληλες εκδηλώσεις το ενδιαφέρον συγκέντρωσαν τα δύο σιμουλτανέ (ο Γιώργος Γκούμας έπαιξε εναντίον 12 αντιπάλων και έκανε 12-0, ενώ το τυφλό σιμουλτανέ έκανε τελικά ο Νικίτα Μαϊόροβ, καθώς ο Μίσα Παπ που ήταν προγραμματισμένο να το κάνει, έπαιξε εκείνη τη μέρα σχεδόν έξι ώρες παρτίδα εναντίον του Πετρόφ, την οποία τελικά και κέρδισε με πολύ όμορφο τρόπο), καθώς και οι διαλέξεις των IM Ηλία Κουρκουνάκη και FM Μιχάλη Χατζηδάκη.
Επίσης η εκδρομή στο Ιδαίον Άντρον ήταν μια μυσταγωγία γι’ αυτούς που συμμετείχαν.
Τα βράδια, το ξενυχτάγαμε κανονικά στο Μεϊντάνι, υπήρχε δεν υπήρχε πρωινός γύρος την επόμενη μέρα.
Η κιθάρα πέρναγε από τα χέρια του Σπύρου και της Ιωάννας, σε αυτά της Ελένης και του Έκτορα. Και η ρακί έρεε…
Μετά το τέλος του τουρνουά, ο Ηλίας και η Μαριέττα έμειναν για μία εβδομάδα ακόμα. Περάσαμε πραγματικά όμορφα, ενώ κάναμε και 7 προπονήσεις, προσφορά του Ηλία, τις οποίες μικροί και μεγάλοι – ειδικά τα παιδιά – τις απόλαυσαν.
Θέλουμε να ευχαριστήσουμε όλες τις σκακίστριες και όλους τους σκακιστές που μας τίμησαν με την παρουσία τους.
Όλους όσους επίσης βοήθησαν – με όποιο τρόπο – να γίνει το 1ο «Ιδαίον Άντρον».
Ξέρουμε τι πήγε καλά. Ξέρουμε ποια πράγματα έχουν περιθώρια βελτίωσης. Υποσχόμαστε ότι θα δουλέψουμε και θα παλέψουμε η επόμενη διοργάνωση να είναι ακόμα πιο άρτια.
Θα ήθελα να κλείσω αυτό το κείμενο με μερικά λόγια που δεν είναι δικά μου. Ανήκουν σε επισκέπτρια των Ανωγείων, συνοδό σκακιστή και νομίζω αποτυπώνουν με πολύ όμορφο τρόπο αυτό που συνέβη (ή ίσως αυτό που συμβαίνει πάντα) στα Ανώγεια.
Το παρακάτω κείμενο λοιπόν, γράφτηκε την τελευταία μέρα του τουρνουά και παραδόθηκε σε εμάς πριν την τελετή λήξης.
«Ανώγεια: Βαριάντες ενός μη σκακιστικού μυαλού.
Με αφορμή το 1ο σκακιστικό τουρνουά των Ανωγείων, που σήμερα φθάνει στο τέλος του, βρέθηκα να εμπλέκομαι σιωπηλά σε μια πρωτόγνωρη μη σκακιστική βαριάντα.
Ως επισκέπτρια και μη εξοικειωμένη με τις σκακιστικές στρατηγικές, τα συναισθήματα ήταν ανάμεικτα ερχόμενη στα Ανώγεια. Η Άνω Γη του Ψηλορείτη, ανέκαθεν αποτελούσε πρόκληση για έναν μη «γνώστη». Άγνωστη μέσα σε αγνώστους βρέθηκα να αφουγκράζομαι την ενέργεια που αναδύεται από την γυμνή πέτρα και εντελώς αναπάντεχα μου αποκαλύφθηκε η ιστορική αλήθεια του βράχου. Μια αλήθεια γονιδιακά μεταφερόμενη και εγγεγραμμένη σε κάθε Ανωγειανή ασκητική φιγούρα.
Φιγούρες ασπρόμαυρες σαν πιόνια πάνω σε σκακιέρα, διάγουν τις δικές τους βαριάντες ζωής. Μαύρες όπως το χρώμα της ενδυμασίας τους και λευκές όπως το φως που αναδύεται από την διαύγεια και την καθαρότητα της σκέψης και της ψυχής τους.
Φεύγοντας, τα συναισθήματα δεν είναι πλέον ανάμεικτα. Ο Ανωγειανός με μύησε στην προσφορά της φιλοξενίας και εγώ, ο επισκέπτης, ανανέωσα την υπόσχεση μου για την επιστροφή του γυρισμού»
-->