Τοπικά
Αυτές είναι οι χαρακτηριστικές φράσεις που ακούγονται τις παραμονές των Χριστουγέννων, της Πρωτοχρονιάς και των Φώτων. Τις ημέρες αυτές τα πιτσιρίκια τριγυρνούν από σπίτι σε σπίτι, από μαγαζί σε μαγαζί, για να πούνε τα Κάλαντα. Τα παιδιά ντυμένα με ρούχα καθαρά, σε ομάδες, των δύο ή τριών ή και περισσότερων, τραγουδούν, κτυπώντας ενίοτε και τα τρίγωνά τους ρυθμικά, τα κάλαντα που αναφέρονται στη γιορτή που φτάνει. Στην Ήπειρο κρατάνε ένα πορτοκάλι ή ένα μήλο ή ένα στολισμένο χάρτινο καραβάκι. Τα φιλοδωρήματα που παίρνουν τα καταναλώνουν συνήθως σε αγορά
παιχνιδιών της αρεσκείας τους, που από καιρό έχουν βάλει στο μάτι να τα πάρουν.
Στα χωριά της Κρήτης τα παιδιά ξεκινάνε και λένε τα κάλαντα πάντα την παραμονή μετά το απόγευμα που οι νοικοκύρηδες έχουν επιστρέψει από τις αγροτικές τους ασχολίες. Οι νοικοκυράδες τα φιλεύουν ότι έχουν, καρύδια, φιστίκια, μέλι, κουραμπιέδες, μελομακάρουνα, γλυκίσματα λογής-λογής, μα και λεφτά. Παλαιότερα κρατούσαν και ένα ντενεκέ όπου μέσα σ’ αυτόν τους έβαζαν τα καλοχε(ι)ρίδια.
Κάλαντα ονομάστηκαν από μια γιορτή των Ρωμαίων, που λεγόταν εορτή των Καλενδών (Calandae) και οι Ρωμαίοι πολίτεςαντάλλαζαν ευχές και δώρα, καθώς τις ημέρες εκείνες γιορταζόταν η επέτειος της Γεννήσεως τουΧριστού, πριν αυτή καθιερωθεί να γιορτάζεται στις 25 Δεκεμβρίου, κατά τον Δ΄ αιώνα.
Καλάνδαι ή Καλένδαι λεγόταν όμως και οι πρώτες ημέρες κάθε μήνα την Ρωμαική εποχή και στις οποίες γινόταν εξαγγελίες του Πάπα, από το Καπιτώλιο, για το λαό. Τις ίδιες ημέρες γινόταν και θυσίες προς τιμήν του Ιανού και της Ήρας.
Παρ’ όλο που την ονομασία Κάλαντα την πήραμε από τους Ρωμαίους, το έθιμο είναι καθαρά ελληνικό. Η αρχή του ξεκινάει από τα αρχαία χρόνια, τότε που λεγόταν Ειρεσιώνη και συμβόλιζε την ευφορία και τη γονιμότητα της γης. Τη γιόρταζαν δυο φορές το χρόνο, την άνοιξη και το φθινόπωρο. Το όνομα Ειρεσιώνη προέρχεται από τη λέηγ είρος=μαλλί, που αργότερα έγινε έριον.
Η Ειρεσιώνη ήταν ένα κλαδί δάφνης ή ελιάς, όπου πάνω της είχαν κρεμασμένες γιρλάντες άσπρες και κόκκινες, από μαλλί, σύκα, ψωμί, φρούτα και τρία δοχεία, ένα με λάδι, ένα με κρασί και ένα με μέλι. Την Ειρεσιώνη κρατούσε ένα παιδί που το ακολουθούσαν κι άλλα από
πίσω. Η πομπή αυτή γύριζε από σπίτι σε σπίτι λέγοντας τραγούδια με ευχές, για την ανθοφορία, την καρποφορία της γης και την ευτυχία των ανθρώπων.
Ο Πλούταρχος μας διέσωσε το ακόλουθο τραγούδι σχετικά με την
Ειρεσιώνη.
Ειρεσιώνη σύκα φέρει
και πίονας άρτους
και μέλι εν κοτύλη
και έλαιον αναφήσασθαι
και κύλικ’ εύζωρον
ως αν μεθύσασα
καθεύδει.
Υπάρχουν διαφόρων ειδών Κάλαντα. Κάλαντα λόγια και Κάλαντα δημώδη. Κάλαντα παλιά και Κάλαντα νέα. Κάλαντα που διαφέρουν, παραλλάσσονται, από νομό σε νομό, από επαρχία σε επαρχία, αλλά και από χωριό σε χωριό.
Στα νησιά, στα Κάλαντα, κυριαρχεί το θαλασσινό στοιχείο. Στην Ήπειρο λέγονται παινέματα για τον νοικοκύρη, για τους ξενιτεμένους, για τους ιερείς, ενώ έχουν γραφτεί και Κάλαντα για τις έγκυες, τους τσιγκούνηδες, την παλληκαριά, κ.α. Τα Κάλαντα είναι με λίγα λόγια τραγούδια ευχετικά.
Τα πρώτα κάλαντα των Φώτων, στην αρχή ήταν ψαλμωδίες, που έψελναν τα παιδιά ντυμένα στα λευκά και κρατώντας αναμμένες λαμπάδες. Τα λέγανε όλο το βράδυ και τα χαράματα κατέληγαν στην εκκλησία. Κάποιες φορές τα παιδιά ακούσαν και έντονη κριτική με τα κάλαντά τους, όπως:
Αυτό το σπίτι το ψηλό
να πέσει απ’ τον πάτο,
κι ο νοικοκύρης του σπιτιού
να σκάσει σαν το γάτο.
Εδώ έχεις κόρη όμορφη
και βάλ’ την στο ζεμπίλι
και κρέμασε τήν-ε ψηλά
να μην την τρώνε οι ψύλλοι.
Μη ξεχνάμε ότι όταν έμαθαν για την Επανάσταση της Κρήτης, οι Ίμβριοι έγραψαν και τραγούδησαν κάλαντα σχετικά με το θέμα, τα οποία ήταν θρηνητικά. Επίσης, η Ρεθυμνιώτικη εφημερίδα “Αναγέννησις”, του δικηγόρου Θεμιστοκλή Γ. Παπαδάκη, η οποία εκδόθηκε μια εβδομάδα πριν έρθει στην Κρήτη ο Πρίγκιπας Γεώργιος, σαν Ύπατος Αρμοστής της Κρήτης, 1η Δεκεμβρίου 1899, κυκλοφόρησε μέσα στις γιορτές του ίδιου χρόνου ένα μονόφυλλο με κάλαντα σχετικά με την Αυτονομία της Κρήτης.
Εκτός από το τρίγωνο, χρησιμοποιούν και άλλα μουσικά έργανα για συνοδεία, όπως τη φυσαρμόνικα, το τύμπανο, το τουμπελέκι, άλλα έγχρονα και πνευστά, αλλά και τη λύρα με το λαγούτο στην Κρήτη.
Στην αρχή τα Κάλαντα λέγονταν μόνο το διάστημα του Δωδεκαημέρου των γιορτών, Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά και Φώτα. Αργότερα καθιερώθηκαν και τα κάλαντα που λέγονται την διάρκεια των ημερών του Πάσχα, όπως τα κάλαντα του Λαζάρου, τα κάλαντα της Μεγάλης Παρασκευής, κ.α.
Τα Κάλαντα είναι και παραμένουν ένα από τα λίγα εναπομείναντα στοιχεία της λαϊκής παράδοσης και του πολιτισμού μας, αντέχοντας μέχρι τις ημέρες μας.
Παπαδάκης Μιχάλης (Δάνδολος)
Ο γιατρός του Κέντρου Υγείας Ανωγείων κ. Παύλος Δασκαλάκης με email που έστειλε στην ΑΝΩΓΗ καταγγέλλει τη συμπεριφορά και τη στάση νεαρών επισκεπτών από γειτονικό χωριό κατά των γιατρών που εφημέρευαν το βράδυ της 21ης Δεκεμβρίου.
Ο γιατρός αναφέρει συγκριμένα στην επιστολή του:
«Στης 21/12/12 περασμένα μεσάνυχτα 4 νεαρά άτομα από γειτονικό χωριό ζήτησαν βοήθεια από τους εφημερεύοντες του Κέντρου Υγείας Ανωγείων λογά τραυματισμού του ενός εκ των τεσσάρων. Από την είσοδο τους στο Κέντρο Υγείας είχαν εριστική συμπεριφορά τόσο προς τον νοσηλευτή αλλά και τον εφημερεύοντα γιατρό. Αφού το προσωπικό περιποιήθηκε το τραύμα του ασθενούς έπρεπε να παραπεμφθεί στο εφημερεύον νοσοκομείο για περαιτέρω διερεύνηση του τραύματος, τότε ένας εκ των συνοδών κινήθηκε απειλητικά προς τον γιατρό, όμως χάρη στον επαγγελματισμό του και την ψυχραιμία του αποφεύχθηκαν τα χειρότερα .
Την ώρα που το Κέντρο Υγείας Ανωγείων περνά δύσκολες ώρες ως προς την λειτουργία του και δεδομένου ότι εφημερεύουν και γιατροί από αλλά Κέντρα Υγείας ώστε να συνεχίσει να προσφέρει της υπηρεσίες του στην τοπική κοινωνία αλλά και την ευρύτερη περιοχή τέτοια περιστατικά δυσχεραίνουν το έργο του και το οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια σε υποβάθμιση αλλά και περιορισμό των δραστηριοτήτων του . Κι όλα αυτά την ώρα που οι λιγοστοί γιατροί αλλά και το υπόλοιπο προσωπικό, προσπαθούν με υπεράνθρωπες προσπάθειες να το διατηρήσουν σε αξιοπρεπή λειτουργία προς όφελος της ευρύτερης περιοχής του ορεινού όγκου Μυλοποτάμου».
—-Καλά θα κάνουν τα… καπετανάτα, πάσης φύσεως και προελεύσεως να σέβονται και το χώρο και το έργο των γιατρών του Κέντρου Υγείας που καταβάλλουν υπεράνθρωπες προσπάθειες για να ανταπεξέλθουν στο έργο τους.
Ελπίζουμε και ευχόμαστε να μην επαναληφθούν τέτοια κρούσματα, γιατί την επόμενη φορά ως ΑΝΩΓΗ θα μιλήσουμε με ΟΝΟΜΑΤΑ και μοιραία για τους…καπετάνιους το λόγο θα πάρει η ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ!
Αυτά για την ώρα και καλές γιορτές!
Η ακριβής ημερομηνία της Γέννησης του Χριστού δεν μας είναι γνωστή, γιατί τα Ευαγγέλια δεν αναφέρουν τίποτα σχετικό. Τα Χριστούγεννα γιορτάστηκαν για πρώτη φορά στις 25 Δεκεμβρίου στη Ρώμη το 330, όταν οι ειδωλολάτρες λάτρευαν τον θεό Ήλιο. Η Εκκλησία όρισε όμως να γιορτάζεται την ημερομηνία εκείνη η Γέννηση του Ηλίου της Δικαιοσύνης, του Χριστού.
Η Αγ. Γραφή τοποθετεί στην αρχή της ιστορίας το Α και στο τέλος της το Ω. Από την άποψη αυτή ο Χριστός καλύπτει ολόκληρη την ιστορία, γιατί Αυτός είναι το Α και το Ω, η αρχή και το τέλος των πάντων, σύμφωνα με τα δικά Του λόγια: «Εγώ το Α και το Ω, ο πρώτος και ο έσχατος, αρχή και τέλος» (Αποκάλ. κβ΄, 13).
Δεν επέλεξε την Ελλάδα ως σημείο παρουσίας Του, διότι γνώριζε ότι οι Έλληνες δεν θα είχαν πρόβλημα στο να τον αποδεχτούν (δεδομένης της φιλοσοφικής σκέψης που κατείχε τον Ελληνισμό αλλά και της γνώσης που είχαν οι Έλληνες περί Θεού) οπότε το όλο σχέδιο της απελευθέρωσης της ανθρωπότητας από τις «αλυσίδες» του θανάτου και της αμαρτίας δεν θα πραγματοποιούνταν. Εξ’ αρχής γεννήθηκε για να θυσιαστεί. Να θυσιάσει την ανθρώπινη φύση Του, προς χάριν της ψυχικής αποδέσμευσης. Ο λαός του Ισραήλ, απλώς χρησίμευε ως καθρέπτης του συνόλου της ανθρωπότητας Δεν είναι τυχαίο ότι οι ένδεκα από τους δώδεκα μαθητές του Κυρίου ήταν ή Έλληνες ή πρόσωπα από ελληνικές αποικίες. Ο μόνος που δεν είχε σχέση με τον ελληνισμό ήταν ο Ιούδας ο Ισκαριώτης. Η Ισκαρία, δεν αποτελούσε ελληνική αποικία.
Η ουσία όμως της του Χριστού γεννήσεως, είναι η βάση των όσων πρόκειται να ακολουθήσουν στην εν τη Γη ζωή Του. Επιλέγει την ταπεινή φάτνη (= σταύλο), προκειμένου να δείξει ότι η ταπείνωση είναι η βασική αρετή που πρέπει να διέπει τον άνθρωπο. Επιλέγεται η Μαριάμ ως κατά σάρκα Μητέρα Του, σε μία προσπάθεια να δείξει στην ανθρωπότητα ότι η αγνότητα είναι ικανή να φιλοξενήσει τον Χριστό, αλλά και να οδηγήσει στην θέωση.
Τα δώρα που έφεραν οι Μάγοι, έχουν κι αυτά τον συμβολισμό τους:
1)Χρυσός: προκειμένου να τονιστεί η «βασιλική» ιδιότητα του Χριστού.
2)Λιβάνι: προκειμένου να τονιστεί η θεία καταγωγή του, και
3)Σμύρνα: προκειμένου να δειχθεί ότι ο Θεάνθρωπος αυτός θα ζήσει και θα πεθάνει για έναν υπέρτατο σκοπό. Ωστόσο, το μήνυμα της γεννήσεως του Χριστού, είναι πολύ πιο δυνατό απ’ όσο δείχνει. Η γέννηση του Χριστού, μας διδάσκει αυτά ακριβώς που επιτελέστηκαν και που αποτελούν χαρακτηριστικά γνωρίσματα του γεγονότος:
Ταπείνωση, Αγνότητα, Αγαθή Προαίρεση, Ελπίδα και Προσμονή.
Να λοιπόν ποιο είναι το βασικό αλλά και κοσμοσωτήριο μήνυμα των Χριστουγέννων. Όχι η διασκέδαση και το πανηγύρι, αλλά η αναγέννηση του ανθρώπου μέσα από το χαρμόσυνο νέο της απολύτρωσης του ανθρώπου από τα δεσμά της αμαρτίας και του θανάτου. Η αναγκαιότητα του να βιώσουμε μία νέα εν Χριστώ και κατά Χριστόν ζωή μακρυά από μικρότητες, εγωισμούς, μικροψυχίες και μισαλλοδοξίες.
Όλος ο κόσμος παλεύει για ενότητα, ειρήνη, αγάπη. Βρίσκονται όλα αυτά όμως στην οικονομία; Στον ανταγωνισμό των εξοπλισμών; Στον ανταγωνισμό γενικά; Γίνεται όλο και πιο εμφανές πως υπάρχει μια όλο και βαθύτερη επιθυμία γι’ αυτό που θα φθάσει αληθινά στην καρδιά της ανθρωπότητας, ως το φως της ζωής, που θα φωτίσει τα πάντα. Η «καρδιά» όμως αυτή δεν είναι κανείς άλλος από τον Ίδιο τον Χριστό. Και δεν υπάρχει κανένας άλλος δρόμος γι’ αυτήν την καρδιά εκτός από το δρόμο που Αυτός έδωσε με την εντολή της αγάπης!
Σοβαρά επεισόδια έγιναν σημειώθηκαν το απόγευμα του Σαββάτου στο Δημοτικό στάδιο Ανωγείων στην διάρκεια του αγώνα του Αετού με τον Ρεθυμνιακό που απειλούν πλέον την ομάδα με πολύ βαριά τιμωρία.
Η διαιτησία του κ. Χατζημπεκιάρη και του πρώτου βοηθού του κ. Δασκαλομαρκάκη υπήρξε απαράδεκτη στο συγκεκριμένο παιχνίδι και καταδίκασε την ομάδα μας αλλά αυτό δεν δικαιολογεί την πράξη ανεγκέφαλου οπαδού που εισέβαλε στο γήπεδο και χτύπησε τον βοηθό με γροθιά στο κεφάλι. την συνέχεια απειλήθηκε γενική σύρραξη αλλά η παρουσία των ψυχραιμότερων από την Διοίκηση του Αετού απέτρεψε να γίνει μεγαλύτερη ζημιά για την ομάδα.
Η αστυνομία που ειδοποιήθηκε στις 4.30 μ.μ από την διαιτητική τριάδα έφτασε στο γήπεδο με τρίωρη (!!)καθυστέρηση, με αποτέλεσμα το παιχνίδι να μην ολοκληρωθεί ποτέ όπως επιθυμούσαν τόσο οι δυο ομάδες όσο και οι διαιτητές.
Έτσι το παιχνίδι διακόπηκε οριστικά στο 68′ και με το σκορ στο 0-2.Ο Αετός θα περιμένει την πειθαρχική επιτροπή της ΕΠΣΡ να συνεδριάσει για να δει το μέγεθος της ζημιάς που θα του προκαλέσει ο οπαδός που με την ανοησία του επιβαρύνει την ομάδα σε μια πολύ δύσκολη περίοδο.
Όλα ξεκίνησαν από τον μη καταλογισμό καταφανέστατου πέναλτι στο 52′ και με το σκορ στο 0-0 αλλά και το χέρι γκολ του Τσαγκαράκη που έγραψε το 0-2 στο 68′.
Ο Αετός καταδικάζει τα φαινόμενα βίας και ζητά από αυτούς που έρχονται στο γήπεδο με σκοπούς άλλους από το να στηρίξουν την ομάδα και να παρακολουθήσουν τον αγώνα να μην το κάνουν και να μην έρχονται. Αρκετά την πλήρωσε αυτή του είδους την στήριξη.
Παράλληλα η ομάδα καταδικάζει και την άθλια διαιτησία του χθεσινού αγώνα και την προκατάληψη που υπάρχει σε κάποιους όταν ”σφυρίζουν” στα Ανώγεια.Είναι κρίμα για την προσπάθεια που γίνεται και με μια ομάδα που αποτελείται κατά το 90% από παιδιά του τόπου να αντιμετωπίζεται έτσι από τα διαιτητικά κέντρα του Ρεθύμνου.
To φύλλο αγώνα της αναμέτρησης γράφει σχετικά:
«Στο 68’ λεπτό εισέβαλλε στον αγωνιστικό χώρο οπαδός της ομάδας Αετός Ανωγείων και κινήθηκε προς το μέρος του α’ βοηθού και τον χτύπησε με γροθιά στο κεφάλι και αμέσως φώναξα τους βοηθούς μου και πήγαμε στα αποδυτήρια, αλλά μέχρι να μπούμε υπήρξε έντονη σύρραξη με οπαδούς της ομάδας Αετός Ανωγείων. Μετά από την παρέμβαση των εκπροσώπων και των παικτών της ομάδας του Αετού Ανωγείων έληξε το επεισόδιο χωρίς να γίνει το παραμικρό. Όταν μπήκαμε στα αποδυτήρια κάλεσα αμέσως την Αστυνομία και ήρθε ένας Αστυνομικός, ο κ. Γιαννίτσης Ευάγγελος από το τοπικό Αστυνομικό τμήμα με Α.Μ…., ο οποίος μου είπε ότι δεν μπορούσε να διαφυλάξει την σωματική ακεραιότητα εμένα, των βοηθών μου και της φιλοξενούμενης ομάδας. Η ομάδα του ΑΟ Ρεθυμνιακός στις 18.10 αποχώρησε από το γήπεδο και έμεινε μόνο ο αρχηγός της ομάδας για να υπογράψει το Φύλλο Αγώνα. Στις 19.25 ήρθε η Αστυνομική Δύναμη και αποχωρήσαμε από το γήπεδο και ενώ το αποτέλεσμα ήταν 0-2 υπέρ της ομάδας του ΑΟ Ρεθυμνιακού. Θα ακολουθήσει συμπληρωματική έκθεση».


