Archive for Μαΐου 2019
Το Σάββατο 18 Μαΐου στις 6.30 μ.μ θα γίνει η ομιλία του υποψήφιου δημάρχου Ανωγείων Σωκράτη Κεφαλογιάννη, στους Ανωγειανούς της Αθήνας και στα γραφεία του συλλόγου “Το Ιδαίον Άντρον” στους Αμπελόκηπους (Βελεστίνου 18 πλησίον στάσης Πανόρμου).Με την ομιλία αυτή ολοκληρώνεται και ο κύκλος της παρουσίας όλων των υποψηφίων δημάρχων Ανωγείων στην Αθήνα. Τον Σωκράτη Κεφαλογιάννη θα παρουσιάσει η πρόεδρος του συλλόγου των Ανωγειανών Ζαχαρένια Ανδρεαδάκη.
Όπως αναφέρει σε ανακοίνωση του ο σύλλογος: “Μετά τις δύο άκρως εποικοδομητικές συζητήσεις με τους επικεφαλής των συνδυασμών “Δημοτική Προοδευτική Κίνηση” και “Λαϊκή Συσπείρωση για το Δήμο Ανωγείων” τις προηγούμενες ημέρες, το ερχόμενο Σάββατο, 18 Μαΐου 2019, ώρα 18:30, στα γραφεία του Συλλόγου μας (Βελεστίνου 18, Αμπελόκηποι), ολοκληρώνεται η παρουσίαση των υποψηφίων δημάρχων Ανωγείων και των συνδυασμών τους, με τον πρώην δήμαρχο και εκ νέου υποψήφιο Σωκράτη Κεφαλογιάννη και τον συνδυασμό του “Τ’ Ανώγεια του μέλλοντος”.
Καλούνται όλοι οι Ανωγειανοί της Αθήνας να παρευρεθούν..”
Μια σειρά επαφών με φορείς και συλλόγους πραγματοποίησε χθες Τετάρτη 15 Μαΐου ο υποψήφιος δήμαρχος Ανωγείων Σωκράτης Κεφαλογιάννης, στα πλαίσια της διαβούλευσης και της καταγραφής που πραγματοποιεί στα προβλήματα που απασχολούν την κοινωνία του χωριού. Στις επισκέψεις αυτές υπήρξε διάλογος με τους φορείς, στον οποίο “είμαστε όλοι συμμέτοχοι” όπως δήλωσε στη συνέχεια στην “Α” ο κ.Κεφαλογιάννης .Μαζί του βρέθηκαν και αρκετοί από τους υποψήφιους δημοτικούς συμβούλους με την παράταξη του “Τα Ανώγεια του Μέλλοντος”.
Πιο συγκεκριμένα, ο υποψήφιος δήμαρχος Ανωγείων επισκέφθηκε στις 10 π.μ την Μαθητική Εστία Ανωγείων και για περίπου δυο ώρες, ενημερώθηκε από τους υπεύθυνους και τους ανήλικους ασυνόδευτους, για το πρόγραμμα προσφύγων. Στη συνέχεια ενημερώθηκε για τις δράσεις του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ανωγείων. Στις 12.30 μ.μ βρέθηκε στην αίθουσα των καθηγητών του Γυμνασίου Ανωγείων και συνομίλησε για θέματα Παιδείας και ελλείψεων στα σχολεία μας, με τους συλλόγους των εκπαιδευτικών του Γυμνασίου και του Λυκείου, όπως και με τους συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων.
Στη 1.30 μ.μ ο Σωκράτης Κεφαλογιάννης βρέθηκε στο Κέντρο Υγείας Ανωγείων. Εκεί πραγματοποίησε συνάντηση με τον διευθυντή του κ.Αντωνάκη, καθώς και με τους γιατρούς, τους νοσηλευτές και το προσωπικό τόσο του Κέντρου Υγείας όσο και του τομέα ΕΚΑΒ Ανωγείων. Η συζήτηση στράφηκε στην στελέχωση των υπηρεσιών υγείας του χωριού, στις ελλείψεις και τα προβλήματα που υπάρχουν και στους τρόπους επίλυσης τους.
Η περιοδεία αυτή του ολοκληρώθηκε στις 7 μ.μ με επίσκεψη στον Χώρο Μουσικής μελέτης. Ο Σωκράτης Κεφαλογιάννης στη συνέχεια συνομίλησε με τα μέλη της “ΚΟΙΝΣΕΠ Ν-Ιδαίας Συνεργασίας” για τους τρόπους αξιοποίησης των υποδομών του Δήμου Ανωγείων.
Στην δήλωση του μετά την ολοκλήρωση των επαφών του, ο Σωκράτης Κεφαλογιάννης τόνισε στην ΑΝΩΓΗ τα εξής:
“Πιστεύουμε ότι η συμμετοχή και η στήριξη των κατοίκων και των φορέων των Ανωγείων στην κατάρτιση του προγραμματικού μας λόγου, όχι μόνο θα τον εμπλουτίσει αλλά θα επιβεβαιώσει, για άλλη μια φορά, ότι για να πάμε μπροστά χρειάζεται κοινό όραμα, σχέδιο, σύνθεση και υπέρβαση.
Στόχος μας είναι, μέσα από τη διαδικασία της διαβούλευσης να συζητήσουμε και να καταγράψουμε τα μικρά και τα μεγάλα θέματα που απασχολούν την κοινωνία μας τα οποία συνδέονται με τα ευρύτερα προβλήματα της Ελληνικής κοινωνίας.
Στόχος μας είναι να αλλάξουμε δομή, να κάνουμε ένα Δήμο πρότυπο, ένα Δήμο καινοτόμο και διεκδικητικό μέσα στις γενικότερες απαιτήσεις της σημερινής εποχής. Να επαναπροσδιορίσουμε, την τοπική αναπτυξιακή στρατηγική και κοινωνική ευημερία.
Σε αυτό τον διάλογο είμαστε όλοι συμμέτοχοι..”
Δείτε στο βίντεο ολόκληρη την χθεσινή τηλεοπτική “μονομαχία” των τριών υποψηφίων δημάρχων Ανωγείων στα Χανιά και τα στούντιο της “Νέας Τηλεόρασης Κρήτης”. Με συντονιστή τον δημοσιογράφο του καναλιού Λευτέρη Κουρκουλό, ο Εμμανουήλ Καλλέργης, ο Σωκράτης Κεφαλογιάννης και ο Στέλιος Σταυρακάκης μίλησαν για τα Ανώγεια του αύριο όπως οι ίδιοι τα οραματίζονται και τα σχεδιάζουν.
Άρθρο στην ΑΝΩΓΗ του Νίκου Σκουλά
Δικηγόρoυ Ηρακλείου
Υποψήφιος Περιφερειακός Σύμβουλος με το ψηφοδέλτιο “Κρήτη η ζωή μας” και τον Σταύρο Αρναουτάκη
Ο Περιφερειάρχης Κρήτης κ. Σταύρος ο Αρναουτάκης μου ζήτησε να είμαι υποψήφιος περιφερειακός σύμβουλος στο ψηφοδέλτιό του “Κρήτη η ζωή μας” για την περιφερειακή ενότητα Ηρακλείου.
Αποδέχτηκα την πρόκληση και μπαίνω στην προσπάθεια. Ήδη από εβδομάδες έρχομαι σε επαφή με τους πολίτες σε όλο τον νομό Ηρακλείου για να ακούσω τις παρατηρήσεις, τις υποδείξεις, τις ενθαρρύνσεις, τις γνώμες τους. Τις ακούω με προσοχή και τις λαμβάνω υπόψιν μου.
Έχω γνώμη και άποψη για αρκετά θέματα. Μπορώ να μιλήσω για λύσεις για τρόπους για ιδέες. Ακόμη περισσότερο προσπαθώ να ακούσω τους ανθρώπους. Οι λύσεις δεν έρχονται από πάνω στο λαό, αλλά μαζί του.
Και τι κάνουμε σήμερα θα με ρωτήσετε; Ποιο είναι το ιδεολογικό πλαίσιο δράσης και ποιο το στίγμα σου, βγαίνοντας στην κοινωνία ως υποψήφιος για να ζητήσεις την ψήφο των πολιτών;
Σε δύο στήλες χωρίζονται χονδρικά αυτά που μας περιβάλλουν στην ζωή πάντα. Στην στήλη με τα πρόσωπα και στην στήλη με τα πράγματα. Προτάσσω την στήλη με τα πρόσωπα. Η υπηρεσία του ανθρώπου είναι η πρωταρχική προσωπική μου επιλογή. Αυτό σηματοδοτεί απλοϊκά και την ιδεολογική μου ταυτότητα.
Το ίδιο βασικό ερώτημα υπήρχε πάντα. Ανάλογα με το αν η απάντηση είναι ο άνθρωπος ή τα πράγματα μπορείς εύκολα να ταυτοποιήσεις πού εντάσσεται ο καθένας, συχνά και ανεξαρτήτως κόμματος. Με ανθρωποκεντρική αντίληψη λοιπόν ως πολιτικό στίγμα σας συστήνομαι κατά πρώτο λόγο.
Επίσης με δημοκρατική πεποίθηση γιατί η δημοκρατία είναι υλοποίηση της δικαιοσύνης. Η διανομή του κοινωνικού αγαθού δικαιότερα και στους περισσότερους είναι το μεγαλύτερο ζήτημα της πολιτικής. Η διανεμητική δικαιοσύνη, όπως την διατύπωσε ο Αριστοτέλης επιβάλλει πάντα να μοιράζεται με δίκαιο τρόπο το κοινό αγαθό ιδίως προς τους αδύναμους.
Τρίτο σαν πρόταξή μου στην ιεραρχία έρχεται η ανάγκη για ορθή λειτουργία των θεσμών και η αξιοπιστία των φορέων τους. Δηλαδή, η δημοκρατική λειτουργία των θεσμών για λόγους συνταγματικής ισότητας και η ακεραιότητα και ικανότητα των πολιτικών στελεχών ως εμπέδωση της αξιοκρατίας και της ηθικής. Αυτό δηλαδή που πληρώσαμε πριν και κατά την διάρκεια της κρίσης με την ανεπάρκεια προσώπων και θεσμών.
Τα πράγματα δεν γίνονται ποτέ με τον αυτόματο πιλότο. Η επιλογή των προσώπων, η λειτουργία των θεσμών και η ιδεολογική τους βάση, έχουν αποφασιστικό ρόλο στην κοινωνία κατά τρόπο που μας αφορά όλους.
Πενήντα χρόνια πριν ήταν αδιανόητο το σημερινό μας βιοτικό επίπεδο. Πενήντα χρόνια μετά, οι σημερινοί εικοσάρηδες θα ζουν σε έναν εντελώς διαφορετικό κόσμο. Έναν κόσμο με αδιανόητες για εμάς ικανότητες από την πρόοδο κυρίως της τεχνητής νοημοσύνης και της βιοϊατρικής.
Οι άνθρωποι τότε θα συναγωνίζονται ή και θα έχουν ξεπεραστεί από τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Ωστόσο το ερώτημα και η επιλογή ανάμεσα στην στήλη με τα πρόσωπα ή την στήλη με τα πράγματα θα είναι παντοτινό. Η απάντηση αν προκρίνεις ανθρώπους ή πράγματα θα καθορίζει την ιδεολογική κατεύθυνση υπό άλλες βιοτικές συνθήκες και εποχές. Αυτή η επιλογή θα χρωματίζει τα ίδια ζητήματα πάντα.
Το μέλλον στον κόσμο θα το κερδίσει όποιος προχωρήσει γοργά στην ρομποτική. Η τέταρτη βιομηχανική επανάσταση που είναι σε εξέλιξη αντικαθιστά την ανθρώπινη νοημοσύνη σε κάθε δράση. Για την εργασία έχει γίνει ήδη. Ήδη η χρηματιστηριακή οικονομία λειτουργεί μόνο με τεχνητή νοημοσύνη. Το επόμενο βήμα της κυριαρχίας της ηλεκτρονικής υπερνοημοσύνης επί της ανθρωπότητας δεν είναι σενάριο φαντασίας όπως στην ταινία το Μάτριξ.
Οι άνθρωποι που παροπλίζονται ήδη σήμερα με την ανάπτυξη της πληροφορικής και αύριο από την επέκταση της ρομποτικής θα πρέπει να έχουν τύχη και μερίδιο ευτυχίας. Τότε οι σημερινοί εικοσάρηδες θα πρέπει να απαντήσουν πάλι στο ερώτημα άνθρωποι ή πράγματα σε νέο ηλεκτρονικό περιβάλλον.
Η Κρήτη έχει σειρά στην εκτέλεση των εθνικών υποδομών μετά την ολοκλήρωσή τους στην ηπειρωτική Ελλάδα. Την επόμενη πενταετία έρχεται ο ΒΟΑΚ, το αεροδρόμιο στο Καστέλι και η έρευνα υδρογονανθράκων στο Λιβυκό. Η Περιφέρεια Κρήτης έχει και θα έχει σημαντικό θεσμικό ρόλο σε όλα αυτά.
Και ποιο μέλλον θα έχει η επαρχία, οι βιοπαλαιστές της φύσης στις περιγραφόμενες συνθήκες; Ξέρω από κοντά τι αισθήματα γεννούνται σε αυτόν που εργάζεται στα χωράφια και στα βουνά και δεν πληρώνεται, σε αυτόν που περιμένει να ζήσει από την επιδότηση και αναρωτιέται για πόσο θα υπάρχει. Σε συνθλίβει αυτό, σου στερεί όρεξη, σου λιώνει την δημιουργικότητα, σε αδρανοποιεί, σε κάνει να νιώθεις περιττός. Και αργία μήτηρ πάσης κακίας.
Μία είναι η βασική απάντηση. Πρέπει να τυποποιήσουμε και να πιστοποιήσουμε τα προϊόντα μας. Έτσι θα βρουν τιμή στο εσωτερικό και στο εξωτερικό. Έπειτα, ως τυποποιημένα πρέπει να τα πουλήσουμε στα εκατομμύρια τουρίστες που έρχονται κάθε χρόνο στην Κρήτη. Πρέπει γίνει με κάποιο τρόπο ανταποδοτικά δελεαστική η κατανάλωση τοπικών προϊόντων στα ξενοδοχεία. Η κατανάλωσή στα πολυτελή ξενοδοχεία και μόνο αρκεί να απορροφήσει πολλές φορές την τοπική παραγωγή. Μέχρι τώρα η προώθηση τοπικών προϊόντων γινόταν σε εθελοντική βάση και με μικρά αποτελέσματα. Η μεγιστοποίηση του κέρδους μηδένιζε την προσπάθεια και άφηνε τον επισκέπτη να φύγει χωρίς καμία τοπική γεύση.
Προσωπικά έχω επεξεργασμένη απάντηση για το πώς πρέπει να γίνει αυτό αρκετά δελεαστικό. Όχι θεωρητικά αλλά απόλυτα λειτουργικά και σύμμετρα. Το συζητώ ήδη με τους παραγωγικούς φορείς.
Χωρίς την θεραπεία του πρωτογενούς τομέα όλη η τοπική ανάπτυξη είναι σε λάθος βάση. Τούτο μαζί με έργα υποδομής που θα μετριάζουν τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Αν προωθήσουμε μια μορφή λύσης στο θέμα αυτό με πολιτική πρόταση της Περιφέρειας Κρήτης προς τον εθνικό νομοθέτη τότε μπορούμε πούμε ότι κάναμε κάτι σημαντικό. Θα επανέλθω με λεπτομέρειες.
Είναι επιπλέον βασικό οι πολίτες να έχουν πρόσβαση και γνώση των προγραμμάτων που τρέχουν σε επίπεδο περιφέρειας. Ο σημερινός και πιθανότατα επόμενος περιφερειάρχης κ. Σταύρος Αρναουτάκης έχει αποδεδειγμένη ικανότητα να αντλεί χρηματοδοτήσεις από τα εθνικά και τα ευρωπαϊκά ταμεία. Η πρόσβαση στο τι τρέχει στην Περιφέρεια ως χρηματοδότηση μπορεί να λύσει τα προβλήματα αρκετών πολιτών.
Τέλος, στον δημόσιο χώρο τρέχουν ευκαιρίες και γίνονται διεργασίες που αφορούν τους πολίτες και δεν το παίρνουν είδηση. Υπάρχει έλλειψη πληροφόρησης. Υπάρχει κενό στην γνώση της καταλληλότητας, για το τί χρειάζεται κάποιος σε κάποια χρονική στιγμή. Ως νησιωτικός και μειονεκτικός σε αρκετά σημεία του ο τόπος μας έχει συγκριτικό πλεονέκτημα τους ανθρώπους του και μάλιστα τοποθετημένους σε καίρια σημεία. Και τα ασθενέστερα κοινωνικά στρώματα χρειάζονται περισσότερη προστασία. Όμως με την νομιμότητα ως απαρέγκλιτο στοιχείο και γνώρισμα. Διότι η νομιμότητα είναι προϋπόθεση της Δημοκρατίας.
Το παρόν άρθρο δεν μπορεί να αντικαταστήσει την προσωπική επαφή που πρέπει να έχω με τους πολίτες ούτε καλύψει το πλήρες περίγραμμα των ιδεών και των προτάσεών μου.
Είναι μία σταχυολόγηση των ιδεών, των προτάσεων και των προβλέψεων μου ως υποψηφίου περιφερειακού συμβούλου. Και με αυτές ζητώ για πρώτη φορά την ενίσχυση και την ψήφο των πολιτών για να υπηρετήσω το δημόσιο συμφέρον μέσα από τον σπουδαίο θεσμό της Περιφέρειας Κρήτης.
Ο όγδοος άξονας του προγράμματος της δημοτικής κίνησης του Εμμανουήλ Καλλέργη “Τα Ανώγεια Μπροστά” αφορά τον Αθλητισμό και τη Νέα Γενιά. Αναλυτικά:
- ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ – ΝΕΑ ΓΕΝΙΑ
Ο Τόπος μας τα τελευταία χρόνια επιχείρησε μια ιδιαίτερη και μαζικότερη στροφή στον αθλητισμό.Το βασικό πρόσημο αυτής της στροφής είναι αρχή της συμμετοχικότητας , οι ομάδες κερδίζουν ακόμα και στα πιο ατομικά αθλήματα γιατί αυτές παλεύουν για το κοινό όραμα στον τόπο μας.
Στα Ανώγεια των αθλητικών ακαδημιών πλέον ο μεγάλος στόχος που κατακτάται μέρα με τη μέρα είναι ο αθλητισμός για όλους και αυτό γιατί μέσα από αυτόν καλλιεργείται το πιο υγιές κομμάτι μιας κοινωνίας που ενδιαφέρεται, που εμπλέκεται στα κοινά και που εκτιμά τον καθαρό αγώνα και όχι την πρωτιά μιας φιλάρεσκης νίκης.
Θα είμαστε πάντα υποστηρικτές πρωτοβουλιών και ενεργειών που βγάζουν τον κόσμο στα γήπεδα, τις πλατείες και τις σκακιέρες. Το έχουμε ανάγκη ως κοινωνία να αγωνιζόμαστε, να διαβουλευόμαστε και να δίνουμε βήμα στη νέα γενιά για το πώς σκέφτεται τα Ανώγεια της νέας εποχής.
Στηρίξαμε:
-Την ανακατασκευή του Σταδίου Ανωγείων και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών (γυμναστήριο και εξωτερικός χώρος) μέσα από την ένταξη στον Φιλόδημο ΙΙ, με ποσά 744.000€, 100.000€ (κλειστό γυμναστήριο) και 25.000€ για την ανακατασκευή του γηπέδου 5Χ5 και των αύλειων χώρων του Γυμνασίου-Λυκείου, που δημοπρατείται με 55.000€.
-Τη διαρκή και αμείωτη ενίσχυση του Σκακιστικού Ομίλου Ανωγείων και τoυ ΠΣ Ιδαίοι, σε μια μεγαλειώδη προσπάθεια όχι με όρους κατάκτησης αλλά με στόχους συμμετοχής σε ένα σύλλογο που σκέφτεται ανοιχτά, έξω απ το κουτί και από τα τείχη που μας περιορίζουν σε σκέψεις και αντίληψη.
–Την προσπάθεια του Αετού για μια νέα αφετηρία βασισμένη στη συλλογική ευθύνη στοχεύοντας στην ανάδειξη του υγιούς αθλητισμού και της ευγενούς άμιλλας που επιδιώκει την παρότρυνση των δημοτών προς τον αθλητισμό και την ενίσχυση του συλλογικού πνεύματος.
Στοχεύουμε:
- Στη στήριξη πρωτοβουλιών εξωστρέφειας και στη συμμετοχή των νέων Ανωγειανών σε προγράμματα ανταλλαγής επισκεπτών (Δημιουργική Ευρώπη, Ruritage/ Erasmus+) σε όλη την Ευρώπη μέσα από πρωτοβουλίες ενίσχυσης και εκμάθησης της τοπικής κουλτούρας και παραγωγής.
- Στον εκσυγχρονισμό του Δημοτικού σταδίου Ανωγείωνως έδρα της ομάδας μας, του Αετού Ανωγείων και δημιουργία προϋποθέσεων ώστε να φιλοξενηθούν μεγαλύτερες αποστολές ποδοσφαίρου και στίβου.
- Στη δημιουργία πλάνου βιωσιμότητας και διαχείρισης του Δημοτικού Σταδίου ως ένα στάδιο όλων των Ανωγειανώνπου προάγει τον αθλητισμό και την άσκηση με τη λειτουργία του κλειστού γυμναστηρίου και μαζικού αθλητισμού.
- Στην ενεργοποίηση ιδίως των νέων του τόπου για εμπλοκή στα κοινά μέσα από τηνετήσια καθιέρωση της προσομοίωσης Δημοτικού Συμβουλίου για νέους, σε συνεργασία με τον Ελληνικό Οργανισμό Πολιτικών Επιστημόνων (Ε.Ο.Π.Ε.), τον ΕΟΝΕΠΕ (νέων πολιτικών επιστημόνων) και το Πανεπιστήμιο Κρήτης.
- Την ενθάρρυνση αποτελεσματικής παρέμβασης στην κοινωνία – ευαισθητοποίηση και συλλογικό βήμα σε ενεργούς πολίτεςμέσα από ανοιχτό κάλεσμα για ένταξη σε δημοτικές επιτροπές και κίνητρα για τη δημιουργία νέων αυτόνομων συλλογικοτήτων.
- Στην Ενεργοποίηση της Εστίας με σεβασμό στην ιστορία των χώρων ως πολυχώρος συνάντησης συλλογικοτήτων, ενσωμάτωσης ιδεών, κουλτούρας και κοινών δράσεων για το χωριό. Στόχος μας η εστία να παραμένει το σύμβολο της νέας γενιάς του χωριού που οραματίζεται σχεδιάζει και δημιουργεί τον οδικό χάρτη για τα Ανώγεια του 2030.
Ο Μάνος Χατζιδάκις συγκέντρωσε το 1979 στα Ανώγεια της Κρήτης όλη την «αφρόκρεμα» του πολιτισμού και της διανόησης για έναν ξεχωριστό διάλογο
Σαράντα χρόνια συμπληρώνονται φέτος από εκείνο το καλοκαίρι του 1979, οπότε ο Μάνος Χατζιδάκις συγκέντρωσε στα Ανώγεια της Κρήτης όλη την «αφρόκρεμα» – ας την πούμε έτσι – του πολιτισμού και της διανόησης για ένα διάλογο για τη σημασία μιας λαϊκής παράδοσης στον καιρό μας.
Το σημαντικό, από πολλές απόψεις, γεγονός, αποτύπωσε πριν 10 χρόνια (2009), σε ένα θαυμάσιο λεύκωμα ο συνεργάτης του Χατζιδάκι, γνωστός ραδιοφωνικός παραγωγός Γιώργος Μητρόπουλος. Το λεύκωμα δεν περιλαμβάνει μόνο εξαιρετικές φωτογραφίες, του Κώστα Ελευθεράκη οι περισσότερες, αλλά κυρίως τα πρακτικά της συνάντησης. Περιέχει επίσης σειρά σκίτσων του Μίνωα Αργυράκη από τα Ανώγεια του ’79 και από το Μουσικό Αύγουστο του 1981 στο Ηράκλειο. Μια έκδοση από κάθε άποψη πολύτιμη.
Ο Χατζιδάκις ήταν τότε διευθυντής του Γ’ Προγράμματος της Ραδιοφωνίας κι έτσι το συνέδριο για την παράδοση διοργανώθηκε από το Τρίτο Πρόγραμμα σε συνεργασία με τη Μουσική Ακαδημία Κρήτης και το Δήμο Ανωγείων. Κατά την διάρκεια της μετάδοσης μίλησαν (όπως καταγράφονται στην έκδοση) οι: Φίλιππος Ηλιού, Κυριακή Νέστορος, Γιώργος Βέλτσος, Δημήτρης Μαρωνίτης, Νίκη Γουλανδρή, Τάσος Λιγνάδης, Γιώργος Κλάδος (δήμαρχος Ανωγείων), Μάρκος Δραγούμης, Γιώργης Σκουλάς, Γιάννης Παπαϊωάννου, Αντώνης Σαμαράκης, Μυρτώ Περάκη, Γιώργος Κουρουπός, Ελένη Καραϊνδρου, Σούλα Αλεξανδροπούλου, Χρόνης Μπότσογλου, Νίκος Μαμαγκάκης, Κλεοπάτρα Δίγκα, Βασίλης Ζιώγας, Ερατοσθένης Καψωμένος, Κώστας Μουρσελάς, Σουζάνα Αντωνακάκη, π. Γεώργιος Πυρουνάκης, Νίκος Κυριαζίδης, Γιώργος Χρονάς κ.α.
Διαβάζοντας πάλι τα κείμενα σήμερα τα βρίσκω απολύτως διαχρονικά. Πολλά απ’ αυτά που είπαν πριν 40 χρόνια οι σημαντικοί αυτοί νεοέλληνες, μπορούν να μεταφερθούν στα καθ’ ημάς. Η σχέση μας, άλλωστε, με την παράδοση και την έννοια του λαϊκού – που την ήθελε κεκαθαρμένη ο Χατζιδάκις – είναι και σήμερα το ζητούμενο, με νέα δεδομένα ενώπιόν μας.
Ευτυχώς, ο φίλος του Χατζιδάκι, σκηνοθέτης Δημήτρης Βερνίκος μας χάρισε ένα ντοκιμαντέρ – ντοκουμέντο γι’ αυτή την διοργάνωση, διάρκειας 52’, στο οποίο βλέπουμε, ακόμα, και τους μουσικούς αγώνες λύρας, χορού και τραγουδιού, που διοργανώθηκαν τότε.
Παραθέτουμε στη συνέχεια ένα απόσπασμα – ντοκουμέντο από τη ραδιοφωνική μετάδοση των “Ανωγείων ’79”.
Ανώγεια ’79, συνάντηση και διάλογος «Για τη σημασία μιας λαϊκής παράδοσης στον καιρό μας», κατάλογος συμμετεχόντων, με τη φωνή του εκφωνητή Άρη Δαβαράκη, για το Τρίτο Πρόγραμμα:
Μετά το διάλειμμα θα ακούσουμε την εισήγηση του κυρίου Μάρκου Δραγούμη με θέμα «Πρόσφατες σημαντικές προσθήκες στη δισκογραφία της δημοτικής μας μουσικής». Στο μεταξύ θέλω να σας διαβάσω τον κατάλογο με τα ονόματα όσων είναι ήδη εδώ στα Ανώγεια και βέβαια περιμένουμε κι άλλους που ίσως έρθουν σήμερα ή αύριο. Είναι λοιπόν εδώ ο ποιητής Γιώργος Μαρκόπουλος, ο αρχιτέκτων κ. Αντωνακάκης, ο εκδότης του περιοδικού Αρχιτεκτονικά θέματα κ. Δουμάνης, ο σκηνοθέτης Δημήτρης Βερνίκος, η κριτικός της εφημερίδας Τα Νέα κα Μαρία Παπαδοπούλου, ο δημοσιογράφος της εφημερίδας Τα Νέα κ. Κώστας Σταματίου, ο δημοσιογράφος του Βήματος κ. Κώστας Παύλος, ο ποιητής Γιώργος Χρονάς, ο συνθέτης Δημήτρης Λέκκας, ο δημοσιογράφος της Καθημερινής κ. Γιώργος Νοταράς, ο συνθέτης Μιχάλης Γρηγορίου, ο συνθέτης Δημήτρης Μαραγκόπουλος, η ζωγράφος Κλεοπάτρα Δίγκα, η κα Ρηνιώ Παπανικόλα, ο δημοσιογράφος της εφημερίδας Ριζοσπάστης Δημήτρης Δανίκας, ο συνθέτης Νίκος Κυπουργός, ο ζωγράφος κ. Γιώργος Σταθόπουλος, ο κ. Χρήστος Παπουτσάκης από το περιοδικό Αντί, ο συγγραφέας κ. Κώστας Μουρσελάς, ο ψυχολόγος κ. Δημήτρης Τζάνης, ο συνθέτης Γιώργος Κουρουπός, ο μουσικολόγος κ. Μάρκος Δραγούμης, η κα Νίκη Γουλανδρή –μέλος του Συμβουλίου της ΕΡΤ, ο Πρόεδρος του περιοδικού Ταχυδρόμος κ. Νίκος Κυριαζίδης, η δημοσιογράφος του Ταχυδρόμου κα Αγλαΐα Κρεμέζη, η δημοσιογράφος της Πρωινής κα Σούλα Αλεξανδροπούλου, ο φιλόλογος και κριτικός θεάτρου κ. Τάσος Λιγνάδης, ο ζωγράφος κ. Χρήστος Καρράς, ο θεατρικός συγγραφέας κ. Βασίλης Ζιώγας, ο σκιτσογράφος κ. Κυριακόπουλος (ΚΥΡ), ο μουσικολόγος κ. Αμαργιανάκης, ο εκδότης του περιοδικού Διαβάζω κ. Αθανασόπουλος, ο χορογράφος κ. Γιάννης Μέτσης, ο δημοσιογράφος της Ελευθεροτυπίας κ. Γκιώνης, ο συγγραφέας Δημήτρης Δημητριάδης, η δημοσιογράφος του περιοδικού Γυναίκα κα Μαρκογιάννη, ο ζωγράφος κ. Χρόνης Μπότσογλου, η εθνομουσικολόγος κα Ροζάνα Λαδά, ο δημοσιογράφος της εφημερίδας Αυγή κ. Τέλης Διαμαντάς, ο θεατρικός συγγραφέας κ. Γιώργος Μανιώτης, ο πατήρ Πυρουνάκης, ο σκηνοθέτης του κινηματογράφου κ. Θανάσης Ρετζής, ο δημοσιογράφος του περιοδικού Πολιτικά Θέματα κ. Κίρκος, ο συγγραφέας κ. Αντώνης Σαμαράκης, ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κ. Δημήτρης Μαρωνίτης, ο κ. Γιώργος Γαλάνης –μέλος της Συντακτικής Επιτροπής του περιοδικού Διαβάζω, ο αρχιτέκτων κ. Μανθαράκης, η μουσικοκριτικός της εφημερίδας Καθημερινή κα Καίτη Ρωμανού, ο ιστορικός κ. Φίλιππος Ηλιού, ο καθηγητής κ. Ερατοσθένης Καψωμένος, ο ζωγράφος κ. Γιάννης Μιγάδης, ο αρχιτέκτων κ. Άλκης Χριστοφέλης, ο ποιητής κ. Σωτήρης Κακκίσης, ο εκδότης του περιοδικού Τράμ κ. Δ. Καλοκύρης και ο αρχιτέκτονας κ. Μάνος Περάκης και άλλοι πολλοί.
Πριν σας συνδέσουμε με τους ραδιοθαλάμους της Αγίας Παρασκευής για να παρακολουθήσετε ένα μουσικό διάλειμμα μέχρι το δεύτερο μέρος της συνάντησης, θα ακούσουμε μια συνέντευξη με το Δήμαρχο Ανωγείων.
O Δημήτρης Μαρωνίτης στο βήμα
Γεια σας. Σας μιλάμε και σήμερα σε απευθείας ζωντανή μετάδοση από τα Ανώγεια της Κρήτης. Μέσα στην αίθουσα του Δημαρχείου έχουν μαζευτεί κιόλας όλοι οι καλεσμένοι για τις συζητήσεις της δεύτερης μέρας της συνάντησης και διαλόγου για τη σημασία μιας λαϊκής παράδοσης στον καιρό μας, που έχει διοργανώσει το Τρίτο Πρόγραμμα σε συνεργασία με τη Μουσική Ακαδημία Κρήτης και το Δήμο Ανωγείων. Εκτός από τα ονόματα που σας διάβασα χθες, είχαμε στο μεταξύ κι άλλες αφίξεις. Έτσι ανάμεσα σε άλλους, ήρθε χθες το απόγευμα στα Ανώγεια ο συνθέτης Νίκος Μαμαγκάκης, ο μουσικολόγος Γιάννης Παπαϊωάννου, ο εκδότης του περιοδικού Αντί κ. Χρήστος Παπουτσάκης, ο συγγραφέας Βασίλης Βασιλικός, ο ζωγράφος Γιάννης Μιγάδης, ο συνθέτης Γιάννης Ιωαννίδης, ενώ η πιο αργοπορημένοι από τους καλεσμένους μας θα φτάσουν σήμερα το απόγευμα.
Η σημερινή μέρα της συνάντησης θα αρχίσει με την εισήγηση του μουσικολόγου κ. Παπαϊωάννου, που έχει θέμα της την «ελληνική μουσική παράδοση σε σύγκριση και αντιδιαστολή με τις μουσικές παραδόσεις γειτονικών χωρών».
Πριν 40 χρόνια ο Χατζιδάκις μιλούσε σοβαρά για την παράδοση
Έλεγε, κι ας προβληματιστούμε και σήμερα: «Υπάρχει στον καιρό μας μια υπερβολική και αυθαίρετη χρήση της έννοιας παράδοση. Δημιουργούμε παραστάσεις και αποτυπώνουμε τις έγχρωμες φωτογραφίες στη μνήμη των προγόνων μας. Μπερδεύουμε τους Ήρωες και το περιεχόμενό τους και τους κάνουμε να ζουν δισδιάστατα όπως στον Καραγκιόζη ο Μέγας Αλέξανδρος με τον Βεζύρη.

Και οι δυο μεγαλόπρεποι και συμπαθείς. Μας εκστασιάζει ο τσάμικος μέσα σε ντισκοτέκ. Είμαστε σε θέση λοιπόν να βρούμε την αληθινή ροή μας μες στους καιρούς που έρχονται, για να δεχθούμε κάποτε μια οδυνηρή πραγματικότητα σαν την μόνη αλήθεια; Ποιά είναι τα ηθικά στοιχεία μέσα απ’ την παράδοση για να τα συλλέξουμε και πως θα επιτευχθεί η απόρριψη του γραφικού;»
ΠΗΓΗ: Από Παναγιώτης Ανδριόπουλος
https://www.neatv.gr/broadcast_videos/%CE%B5%CE%BA%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%AD%CF%82-2019-%CE%BF%CE%B9-%CF%85%CF%80%CE%BF%CF%88%CE%AE%CF%86%CE%B9%CE%BF%CE%B9-%CE%B4%CE%AE%CE%BC%CE%B1%CF%81%CF%87%CE%BF%CE%B9-%CE%B1%CE%BD%CF%89%CE%B3%CE%B5/?fbclid=IwAR1D6K0TUU9oxr9eBk5oxS8m4bD3Y-sIsBxWHQpkBjp4kZrd_NZlZ06M00k