Archive for Μαΐου 2019

«Ο Βασίλης Βρέντζος ή Γκιάβρος γεννήθηκε το 1932 στα Ανώγεια. Ήταν το όγδοο παιδί του Εμμανουήλ Βρέντζου ή Βόλη και της Ανδρονίκης. Αδέλφια του ήταν ο Δημάρατος, η Ειρήνη, η Σοφία, η Ελένη, η Χαρίκλεια, η Μαρία και η Ευαγγελία. Πολυμελής αλλά “εύπορη” για την εποχή οικογένεια, όπου οι ανάγκες των ανθρώπων περιορίζονταν κυρίως στις διατροφικές. Οι ελιές και το σιτάρι που καλλιεργούσαν στον Άρδακτο, περιουσία της Ανδρονίκης ως κόρη του Βρεντζογιάννη, το περιβόλι στα Ανώγεια και τα πρόβατα ήταν αρκετά ώστε να νιώθουν αυτάρκεις οι ίδιοι και όλοι όσοι ήταν γύρω τους…“Στο σπίτι μας δεν επεινάσαμε”, συνήθιζαν να λένε οι αδερφές του.

Ο πόλεμος του σαράντα όμως έφερε για την οικογένεια και φυσικά για τον Βασίλη που ήταν τότε 8 χρονών ένα βαρύ πλήγμα. Σκοτώθηκε ο αδερφός του Δημάρατος είκοσι ενός  έτους στην πρώτη γραμμή του αλβανικού μετώπου το Φλεβάρη του 41. Τα δύσκολα χρόνια που ακολούθησαν , το πένθος και ο πόνος από την απώλεια του αδερφού, τα δεινά του πολέμου, ο ξεριζωμός και η διασπορά απ’ το κάψιμο του χωριού ήταν οι εφηβικές αναμνήσεις του Βασίλη.

Τα χρόνια πέρασαν, ο πόλεμος τελείωσε και η οικογένεια ενωμένη ξαναγύρισε στη ρίζα της ξεκινώντας  απ’ την αρχή. Ο Βασίλης έγινε βοσκός από πολύ μικρός αφού έχασε τον αδερφό του και έπρεπε να βοηθήσει τον πατέρα του. Καλός βοσκός και τυροκόμος , “μεγαλοκουραδάρης” της εποχής του, ασχολήθηκε με την κτηνοτροφία μέχρι τα 70 του χρόνια όπου ένα πρόβλημα υγείας τον ανάγκασε να “ξεβοσκέψει”. Μην μπορώντας να συμβιβαστεί με τα νέα δεδομένα στην κτηνοτροφία συνήθιζε να κρίνει αυστηρά τους νέους βοσκούς για τον τρόπο που ασκούν σήμερα το επάγγελμά τους. Τα πρόβατα ήταν το ένα απ’ τα δύο μεγάλα ενδιαφέροντά του. Το άλλο ήταν η πολιτική και το κόμμα του. Οι αδερφές του στην προσπάθειά τους να δικαιολογήσουν αυτό του το πάθος έλεγαν ότι γεννήθηκε την ημέρα των εκλογών του 1932. Η πολιτική και οι εκλογές ήταν η μόνη συζήτηση που του έφτιαχνε τη διάθεση τους τελευταίους δύσκολους, εξαιτίας της επιβαρυμένης του υγείας, μήνες της ζωής του. Με αγωνία περίμενε κάθε βράδυ τον ανιψιό του για να του πει τα τελευταία εκλογικά νέα.

Επέλεξε να μην κάνει δική του οικογένεια. Έμεινε με την αδερφή του Σοφία, ανύπαντρη και η ίδια. Ήταν γι’ αυτόν η μάνα και η αδερφή μέχρι τα 93 της χρόνια που πέθανε. Μόνη της έννοια ο Βασίλης. Έζησαν ο ένας για τον άλλον. Ενώ δεν είχαν τη χαρά να έχουν δικά τους παιδιά είχαν όμως την ευλογία το σπίτι τους να είναι πάντα γεμάτο με παιδιά. Πρώτα τα ανίψια τους που τα μεγάλωσαν σαν δικά τους παιδιά. Στη συνέχεια τα παιδιά του χωριού και κυρίως οι μαθητές του τότε “οικοτροφείου” που ερχόντουσαν στο περίπτερο που διατηρούσαν στο χώρο του σπιτιού τους για να τηλεφωνήσουν στους δικούς τους από ένα απ’ τα λιγοστά τηλέφωνα που είχε τότε το χωριό και για να ψωνίσουν δήθεν, αλλά κυρίως να βρουν θαλπωρή και σπιτική ζεστασιά που απλόχερα τους πρόσφεραν. Αργότερα τα παιδιά των ανιψιών τους που τα αγάπησαν σαν εγγόνια τους.

Κρατήσανε μαζί με την Σοφία ένα σπίτι ανοιχτό σε συγγενείς και φίλους, η πρώτη στάση για τα ξαδέρφια τους απ’ τη Λοχριά και τον Άρδαχτο. Ένα σπίτι όπου δέσποζε η φιλοξενία και το φιλότιμο.

Θείε Βασίλη, όσοι σε γνώρισαν και σε έζησαν μόνο καλά έχουν να θυμούνται, από τους “ορτάκηδές” σου στα πρόβατα, τους μικρούς και τους μεγάλους που πήρες στην δούλεψή σου, μέχρι και τις γυναίκες που σε φρόντισαν τα τελευταία χρόνια. “Σωστός και δίκαιος”, έλεγαν, “έντιμος και ηθικός”.

Πιστός ωστόσο σε αρχές μιας άλλης εποχής  ακολούθησες μια ακραία, για την εποχή μας, απόφαση του πατέρα, που από σεβασμό προς αυτόν δεν ήθελες να παρεκκλίνεις, η οποία σε απομάκρυνε από την αδελφή σου Μαρία και την οικογένειά της. Ένα γεγονός που καταβάθος όλους σας βάραινε και σας πλήγωνε. Μας παρηγορεί όμως η ελπίδα ότι οι ψυχές σας συναντήθηκαν και  θα είστε πάλι όλοι μαζί ενωμένοι και αγαπημένοι.

Ήσουν το τελευταίο παιδί στην οικογένεια του Βόλη και έφυγες τελευταίος. Η αλήθεια είναι ότι μας λείπετε ήδη και μας λείπετε όλοι όσοι ζήσατε στο “βορεινό”… όπως αποκαλούσε η θεία Σοφία το σπίτι σας.

Σας ευχαριστούμε που ήσαστε στη ζωή μας και θα συνεχίσετε να είστε μέσα στις ομορφότερες αναμνήσεις εμάς και των παιδιών μας.

Καλό ταξίδι…»

Η ανιψιά σου

Ελένη Σαλούστρου

 Άντρας που δεν ξεστράτισε

που τσι τιμής το δρόμο

εμίσεψε από τη ζωή

με δίχως κληρονόμο.

Γεώργιος Μπέρκης (Κατσούγκρης)

–Ευχαριστούμε θερμά όλους, συγγενείς και φίλους που με οποιοδήποτε τρόπο συμπαραστάθηκαν στο πένθος μας.

Η οικογένεια Στεφανή και Ελένης Χαιρέτη προσφέρει στην Άνωγη για τις ηλεκτρονικές της ανάγκες και στο Εργαστήρι γνώσης το ποσό των 100 ευρώ.

Την Κυριακή 5 Μαΐου θα τελεστεί από την οικογένειά του 40/ήμερο μνημόσυνο στην εκκλησία του Αγίου Ιωάννη στα Ανώγεια.

Ρεπορτάζ: Γιώργης Μπαγκέρης

Φωτογραφίες: Αγγέλα Σκουλά

«Σου εύχομαι πρωθυπουργός πάλι να ξαναγίνεις,

γιατί είσαι άντρας σεβαστός και της εμπιστοσύνης»

Ο Αλέξης Τσίπρας έφτασε στα Ανώγεια στις 11.15 και έγινε δεκτός με ενθουσιασμό από πλήθος Ανωγειανών που τον περίμεναν από νωρίς έξω από το Δημαρχείο για να του σφίξουν το χέρι και να τον καλωσορίσουν για δεύτερη φορά στον τόπο μας. Μαζί του στα Ανώγεια βρέθηκαν ο Υπουργός Υγείας Ανδρέας Ξανθός, ο Υπουργός Μεταφορών Γιώργος Σταθάκης, ο αναπληρωτής Υπουργός Υγείας Παύλος Πολάκης, ο ανεξάρτητος βουλευτής Ηρακλείου Σπύρος Δανέλλης και ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥ.ΡΙ.ΖΑ Γιάννης Μιχελογιαννάκης. Ο Έλληνας πρωθυπουργός βρέθηκε για λίγο στο γραφείο του δημάρχου Ανωγείων Εμμανουήλ Καλλέργη πριν φτάσει στη συνέχεια στον δεύτερο όροφο και την αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου για την ομιλία του.

Στο γραφείο του δημάρχου Ανωγείων ο Αλέξης Τσίπρας ευχαρίστησε για την θερμή υποδοχή, ενώ θυμήθηκε την πρώτη του επίσκεψη στα Ανώγεια  την 1η Σεπτεμβρίου  του 2015 τονίζοντας: “Θυμάμαι ότι τότε από τα Ανώγεια είχαμε ξεκινήσει την προεκλογική μας εκστρατεία και όλα πήγαν καλά. Και τώρα είμαι βέβαιος ότι όλα θα πάνε καλά με την ώθηση αυτού του ιστορικού τόπου..”. Παράλληλα θυμήθηκε ένα δώρο που είχε δεχτεί τότε από τον δήμαρχο, ένα κέδρο που όπως είπε έχει στολίσει στο σπίτι του. Στη συνέχεια και μακριά από τις κάμερες είχε μια μικρή συζήτηση με τον Εμμανουήλ Καλλέργη που επικεντρώθηκε στη βοήθεια της Πολιτείας προς τον δήμο Ανωγείων και τα 11 εκατομμύρια ευρώ που έχουν ήδη απορροφηθεί από τα προγράμματα “Φιλόδημος” ενώ αναφέρθηκαν και στο Πρόγραμμα “Κλεισθένης” για τους δήμους της χώρας.

«ΘΑ ΕΡΘΩ ΝΑ ΕΓΚΑΙΝΙΑΣΩ ΤΟ ΝΕΟ ΔΡΟΜΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ-ΑΝΩΓΕΙΩΝ»

Από την αίθουσα των δημοτικών συμβουλίων ο Αλέξης Τσίπρας υποσχέθηκε μπροστά σε μια κατάμεστη αίθουσα την δημιουργία του δρόμου Ηράκλειο-Ανώγεια, τονίζοντας ότι πριν έρθει στα Ανώγεια ο Υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης έβαλε την υπογραφή του για τα 5 εκατομμύρια και την δημοπράτηση του τμήματος Ανώγεια-Κυλιστός, καταλήγοντας ότι σε ενάμιση χρόνο από σήμερα θα επιστρέψει στα Ανώγεια ξανά ως πρωθυπουργός για να εγκαινιάσει τον δρόμο προς Ηράκλειο! Παράλληλα μέσω του μαρτυρικού δήμου των Ανωγείων μίλησε για τις εξελίξεις για τις γερμανικές αποζημιώσεις τονίζοντας ότι “είναι ένα χρέος μας απέναντι στην ιστορία”.

Μετά την ομιλία του και αφού δοκίμασε Ανωγειανές γεύσεις σε μπουφέ που είχε στηθεί στο δημαρχείο, ο Αλέξης Τσίπρας προχώρησε με τα πόδια τον κεντρικό δρόμο και έφτασε μέχρι την πλατεία Μεϊντάνι, αφού πρώτα έκανε δυο στάσεις στα δυο εκλογικά κέντρα τόσο του Σωκράτη Κεφαλογιάννη όσο και του Εμμανουήλ Καλλέργη. Στο πολιτικό γραφείο του Σωκράτη Κεφαλογιάννη ο Αλέξης Τσίπρας θυμήθηκε τον υποψήφιο δήμαρχο Ανωγείων σε μια συνάντηση τους το 2010 τότε που ο κ.Κεφαλογιάννης εκτός από δήμαρχος Ανωγείων ήταν και πρόεδρος των μαρτυρικών δήμων.”Θυμάμαι καλά αυτή τη συνάντηση, σου εύχομαι καλό αγώνα” είπε ο Αλέξης Τσίπρας με τον Σωκράτη Κεφαλογιάννη να ανταποδίδει.

 Η ομιλία του Αλέξη Τσίπρα στα Ανώγεια

Πρώτα από όλα θέλω να σας ευχαριστήσω για την συμμετοχή και τη παρουσία σας εδώ και να πω ότι είμαι ιδιαίτερα ευτυχής που βρίσκομαι για μια ακόμη φορά στα Ανώγεια, στην “καρδιά” της Κρήτης. Σε έναν τόπο που έχει ένα ιδιαίτερο πολιτισμικό τοπίο. Δεν είναι τυχαίο ότι σε αυτόν τον τόπο γεννήθηκαν σπουδαίοι άνθρωποι που διαμόρφωσαν την πολιτισμική παράδοση όχι μόνο της Κρήτης, αλλά και ολόκληρης της  Χώρας όπως ο Ξυλούρης και τόσοι άλλοι. Δεν είναι τυχαίο που σε αυτόν εδώ τον τόπο οι συλλογικές προσπάθειες όλων σας να διατηρήσετε την παράδοση αλλά και να διαμορφώσετε συνθήκες παραγωγής πολιτισμού στο σήμερα, κατατάσσουν το χωριό σας σε ένα από τα σημαντικότερα χωριά της Κρήτης και σε ένα από τα πιο ξακουστά σε ολόκληρη την Ελλάδα.

Όμως πέρα από τον Πολιτισμό υπάρχει και η βαριά ιστορία. Ένα μαρτυρικό χωριό και δεν μπορώ να παραλείψω να πω ότι μετά από πάρα πολλά χρόνια υπάρχει ένας δρόμος διεκδίκησης  ξεκάθαρος πια, για την ομόφωνη απόφαση στην ολομέλεια της βουλής σε σχέση με το πόρισμα της επιτροπής για τις επανορθώσεις και το κατοχικό δάνειο.

Τώρα που δεν βρισκόμαστε σε ένα ασφυκτικό πλαίσιο επιτροπείας και κανείς δεν μπορεί να μας κατηγορήσει ότι πάμε να κάνουμε κάποια συναλλαγή ή ανταλλαγή, τώρα πιστεύουμε πραγματικά ότι μπορούμε να διεκδικήσουμε επί ίσοις όροις μια ξεκάθαρη απάντηση από τη γερμανική κυβέρνηση, καθώς οι δικές μας διεκδικήσεις είναι σαφείς. Θα προχωρήσουμε άμεσα στη ρηματική διακοίνωση και θα περιμένουμε άμεσα την απάντηση τους για το αν θα υπάρξει μια ξεκάθαρη θέση, να κάτσουμε σε ένα τραπέζι να δούμε το χρέος όλων μας απέναντι στην ιστορία. Δεν είναι χρέος απέναντι στην Ελλάδα, είναι χρέος απέναντι στην ιστορία.

Έρχομαι τώρα στα θέματα που έθεσε ο δήμαρχος Ανωγείων. Η αλήθεια είναι ότι το τελευταίο διάστημα έχουμε κάνει μια πολύ σημαντική προσπάθεια μέσα στα πλαίσια των δημοσιονομικών δυνατοτήτων της οικονομίας να δώσουμε ξανά πνοή στους ορεινούς, νησιωτικούς  και απομακρυσμένους δήμους. Δυο σημαντικές τομές ήταν ο Κλεισθένης και ο Φιλόδημος. Δώσαμε περισσότερους πόρους σε αυτούς τους δήμους, όπως και μέσω του Φιλόδημου για πρώτη φορά μετά από 15 χρόνια υπήρξε ουσιαστική χρηματοδότηση για έργα σημαντικά, έργα πνοής στην Αυτοδιοίκηση. Χωρίς να βάζουμε κριτήρια για το αν ο κάθε δήμος είναι κοντά ή δεν είναι κοντά στην Κυβέρνηση.Όλοι οι δήμοι της χώρας ανεξαιρέτως επωφελήθηκαν από ένα πρόγραμμα που το είχε ανάγκη η αυτοδιοίκηση μετά από πάρα πολλά χρόνια όπου υπήρξε λιτότητα και περιορισμένοι πόροι.

Για τον δήμο των Ανωγείων από το πρόγραμμα Φιλόδημος έχουν ήδη εγκριθεί περίπου 5 εκατομμύρια ευρώ. Συνολικά ο δήμος τα τελευταία χρόνια έχει έργα που έχουν εγκριθεί περίπου 11 εκατομμυρίων ευρώ που κατά την άποψη μου είναι μια σημαντική ενίσχυση λαμβάνοντας υπόψη τα δημοσιονομικά περιθώρια τα οποία υπάρχουν. Βεβαίως σε σχέση με τη λειψυδρία των προηγούμενων ετών είναι μια σημαντική ενίσχυση. Στο δήμο σας ξέρουμε για την ίδρυση του πυροσβεστικού κλιμακίου, την αναβάθμιση του ΕΚΑΒ με την προσφορά και του ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος με το σύγχρονο ασθενοφόρο που υπάρχει μόνιμα εδώ.

Ξέρω όμως ότι ένα από τα σημαντικότερα αιτήματα σας αφορά το οδικό δίκτυο. Θα έλεγα ότι αυτό είναι και ένα από τα μεγαλύτερα “βάσανα” που έχουμε να αντιμετωπίσουμε συνολικά στη Κρήτη. Το οδικό δίκτυο της Κρήτης θέλει αναβάθμιση. Η κατασκευή του δρόμου Ηράκλειο-Ανώγεια αποτελεί μια από τις προτεραιότητες μας και ένα δίκαιο αίτημα που μας έχετε καταθέσει. Σήμερα είμαι στην ευχάριστη θέση να σας ανακοινώσω ότι ο Υπουργός Υποδομών κ.Σπίρτζης έχει ήδη υπογράψει την υπουργική απόφαση για την δέσμευση 5 εκατομμυρίων ευρώ από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων προκειμένου να προχωρήσει άμεσα η δημοπράτηση για την επαναχάραξη και ανακατασκευή του τμήματος του δρόμου Ανώγεια-Κυλιστός. Έχει ήδη υπογραφεί η υπουργική απόφαση και θα υπάρξει η σχετική δέσμευση του κονδυλίου τις επόμενες μέρες από το Υπουργείο Οικονομίας από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων.

Για μένα αποτελεί σημαντικό γεγονός όχι μόνο επειδή προχωρούμε στη δέσμευση αυτών των χρημάτων αλλά και επειδή η τοπική κοινωνία δείχνει το ενδιαφέρον της το έμπρακτο αλλά και την έγνοια της για το κοινό καλό, μέσα από την εθελοντική συνεισφορά όλων των ιδιοκτητών γης κατά μήκος της επαναχάραξης του δρόμου, ούτως ώστε οι σχετικές απαλλοτριώσεις να γίνουν χωρίς αποζημίωση.Αυτό ξέρετε είναι ένα μήνυμα που πρέπει να το κρατήσουμε. Δείχνει και την κουλτούρα της συλλογικότητας, της προσφοράς που υπάρχει σε αυτό τον τόπο. Μόνο έτσι μπορούμε να πάμε μπροστά.

Εγώ θα είμαι χαρούμενος αν μπορέσω και πιστεύω ότι θα τα καταφέρω σύντομα, όχι μόνο να εγκαινιάσω αυτά τα 3 χιλιόμετρα αλλά να μπορέσουμε να δουλέψουμε μαζί ώστε το σύνολο των 15 περίπου χιλιομέτρων από Ανώγεια ως Ηράκλειο να γίνει ένας σύγχρονος δρόμος που αξίζει η περιοχή σας. Δεσμεύομαι΄ότι τα 3 χιλιόμετρα θα ξεκινήσουν άμεσα και μπορώ να δεσμευτώ ενώπιον σας ότι σε ενάμιση χρόνο θα έρθω και θα εγκαινιάσω αυτό το μεγάλο έργο για την περιοχή.

Το καλωσόρισμα του Δημάρχου Ανωγείων Εμμανουήλ Καλλέργη

«Κύριε πρωθυπουργέ σας καλωσορίζω για δεύτερη φορά στα Ανώγεια. Ελπίζουμε και στο μέλλον να σας υποδεχθούμε ξανά στα Ανώγεια και να είστε πάλι στη θέση του πρωθυπουργού. Σαν ορεινός δήμος και ως κατεξοχήν κτηνοτροφικό χωριό γνωρίζετε τα προβλήματα μας, με την Κυβέρνηση ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια να έχει κάνει αρκετά πράγματα για την περιοχή μας. Χαρακτηριστικά τελευταία θα αναφέρω την ίδρυση του πυροσβεστικού κλιμακίου, την αναβάθμιση του ΕΚΑΒ και του Κέντρου Υγείας, την ρύθμιση για το πρόγραμμα βοήθεια στο σπίτι και όλες τις κοινωνικές υπηρεσίες, όπως και χρήματα που δόθηκαν και μας βοήθησαν να αντεπεξέλθουμε στα προβλήματα υποστελέχωσης του δήμου μας.

Ένα θέμα που θέλω να σας αναφέρω γιατί συμβάλαμε και εμείς για αυτό ήταν η απόφαση της βουλής για τις γερμανικές αποζημιώσεις, ένα θέμα το οποίο ελπίζουμε να συνεχίσετε. Επίσης να συνεχίσετε το θέμα με το Ινστιτούτο Αστροφυσικής  που θα ιδρυθεί στο Αστεροσκοπείο του Σκίνακα, όπου χρειαζόμαστε τη βοήθεια σας κυρίως στο να βελτιώσουμε το δρόμο πρόσβασης εκεί, γιατί είναι ένα ιδιαίτερα αναπτυξιακό έργο για την περιοχή.

Από τα Υπουργεία διεκδικούμε καθημερινά πράγματα και έχουμε πάρει κάποια ιδιαίτερα με τον “Φιλόδημο” τόσο για αναπλάσεις όσο και για την αναδιάρθρωση των υποδομών, αλλά και στους τομείς του αθλητισμού και της Παιδείας. Το μεγαλύτερο ζήτημα βέβαια για την ανάπτυξη της περιοχής είναι ο δρόμος Ηράκλειο-Ανώγεια, το οποίο ξέρουμε ότι βρίσκεται σε θετικό στάδιο.

Γενικότερα η προσπάθεια μας είναι να βοηθήσουμε τον τόπο μας βασιζόμενοι στο τρίπτυχο άνθρωπος, φυσικό περιβάλλον και πολιτισμός.Μαζί πιστεύω ότι θα κάνουμε το καλύτερο δυνατόν  για την περαιτέρω ανάπτυξη της περιοχής μας και σας ευχαριστώ ιδιαίτερα για την ευαισθησία σας σε περιοχές όπως τα Ανώγεια.

 

Στην εκκλησία του Αι Γιώργη- Ο διάλογος με τον παπα- Ανδρέα. Τι είπε για τη σημαία ο πρωθυπουργός!

Με ανοιχτές τις πόρτες της εκκλησίας και χωρίς να πέσει εκ νέου θύμα “απαγωγής” έγινε  η επίσκεψη του Αλέξη Τσίπρα στον Ιερό Ναό του Αγίου Γεωργίου όπου τον υποδέχτηκε ο π.Ανδρέας Κεφαλογιάννης. Αρχικά του έδειξε την εξωτερική τοιχογραφία του Αγίου Γεωργίου και του εξήγησε το συμβολισμό κατά του φασισμού. Αργότερα εντός του Ναού ο πρωθυπουργός εντυπωσιάστηκε από τις αγιογραφίες των ηρώων του 1821 τονίζοντας: “Πραγματικά εντυπωσιακό, αυτό πραγματικά μόνο στα Ανώγεια μπορεί να το δει κανείς…”. Ο π.Ανδρέας του ανέφερε ότι”όποιο και αν είναι το αποτέλεσμα των εκλογών, είτε ο κόσμος σε ψηφίσει είτε δε σε ψηφίσει, έχω να σου πω ότι στη συνείδηση του κόσμου θα είσαι μια ειλικρινής, αληθινή και ηγετική φυσιογνωμία..”

Αυτό είναι πιο σημαντικό από την ψήφο π. Ανδρέα, αν είναι έτσι όπως το λες είναι πολύ πιο σημαντικό από την ψήφο” απάντησε ο Αλέξης Τσίπρας. Αργότερα ο π.Ανδρέας του δώρισε ένα μπρελόκ με την Ελληνική σημαία και τόνισε: “Αυτό το μπρελόκ το έχω δώσει σε όλους τους νεαρούς του χωριού και βάζουν τα κλειδιά του αυτοκινήτου τους. Εσύ θες βάζεις τα κλειδιά του αμαξιού σου, θες του σπιτιού σου, θες του Μεγάρου Μαξίμου ή στα κλειδιά της καρδιάς σου..”. Η απάντηση του Αλέξη Τσίπρα “Αυτό είναι το καλύτερο, γιατί τη σημαία πρέπει να την έχουμε στην καρδιά μας..”

 Στο Μεϊντάνι και στο σπίτι του Ξυλούρη

Ο Αλέξης Τσίπρας αφού διέσχισε όλο τον κεντρικό δρόμο χαιρετώντας πλήθος κόσμου που έσπευσε να τον δει από κοντά, βγάζοντας μάλιστα και δεκάδες selfie κυρίως με νεαρούς Ανωγειανούς κάθισε στην πλατεία Μεϊντάνι όπου δοκίμασε το παραδοσιακό Ανωγειανό γαλακτομπούρεκο. Εκεί τον υποδέχθηκε και ο Λουδοβίκος των Ανωγείων με θερμά λόγια για την πολιτική του πορεία, ενώ τον συγκίνησε ιδιαίτερα όταν έπαιξε με το μαντολίνο του και ο Αφγανός πρόσφυγας Σαμίρ του τραγούδησε το τραγούδι που εξιστορεί το πως έφτασε από το Αφγανιστάν στα Ανώγεια. Συγκινημένος ο πρωθυπουργός ευχαρίστησε τον Σαμίρ, ενώ φωτογραφήθηκε με όλους τους ανήλικους πρόσφυγες που μένουν στην Εστία Ανωγείων.

Τελευταία στάση του στα Ανώγεια ήταν στο Περαχώρι και αφού χαιρέτησε τους θαμώνες των καφενείων, επισκέφθηκε το σπίτι του Νίκου Ξυλούρη, δηλώνοντας αιώνιος θαυμαστής της φωνής του αλλά και της στάσης ζωής του.

Μια κοπέλα του προσέφερε ένα ρόδο πριν ο Αλέξης Τσίπρας αναχωρήσει στις 1.45 από τα Ανώγεια για το Σπήλι και στη συνέχεια στα Χανιά όπου στις 7.30 θα κάνει ομιλία στο κλειστό του Εθνικού σταδίου.

Οι μαντινάδες

Πρώτη φορά πρωθυπουργός τετραετία κλείνει,

και ούτε περιθώρια των αλλωνών αφήνει (Μιχάλης Μέμος ή Καπαφλής)

—————————————————————————

Είναι μεγάλη η τιμή πρωθυπουργέ που κάνεις,

και είσαι στα ιστορικά Ανώγεια και δε χάνεις (Αριστείδης Χαιρέτης)

—————————————————————————–

Όλες οι μέρες σβήνουνε στου χρόνου την πορεία,

μα τούτηνε είναι αθάνατη Αλέξη κι είσαι αιτία.(Αριστείδης Χαιρέτης).

—————————————————————————–

Σου εύχομαι πρωθυπουργός πάλι να ξαναγίνεις,

γιατί είσαι άντρας σεβαστός και της εμπιστοσύνης (Μανόλης Βουιδάσκης).

 

“Έφυγε “από τη ζωή σε ηλικία 69 ετών ο Σταύρος Παπαδιός του Τζιόκωστα. Η νεκρωσιμος ακολουθία θα ψαλει το Σάββατο 4 Μαΐου στη 1 μ.μ από τον Ιερό ναό της Παναγίας στο Περαχώρι. Η ΑΝΩΓΗ εκφράζει θερμά συλλυπητήρια στους οικείους του. Ας είναι ελαφρύ το χώμα των Ανωγείων που θα τον σκεπάσει.

Μετά από δεκαετίες ύπαρξης της τεράστιας κεραίας εταιρείας κινητής τηλεφωνίας, πάνω από την κεντρική δεξαμενή του Δήμου Ανωγείων και το θέατρο “Νίκος Ξυλούρης”, αυτή απομακρύνθηκε από την ίδια την εταιρεία μετά από σχετικό αίτημα του Δήμου. Σημειώνεται ότι η κεραία ήταν εν αχρηστία σχετικά με τον αρχικό σκοπό τοποθέτησής της την τελευταία δεκαετία. Παράλληλα το μέγεθος και οι πολυάριθμες στηρίξεις της, καθιστούσαν την εγκατάσταση ογκώδη και αντιαισθητική. Επόμενο βήμα για το Δήμο που σχετίζεται με την περιοχή της δεξαμενής θα είναι ο εξωραϊσμός του χώρου, καθιστώντας τον επισκέψιμο ως σημείο θέασης της ομορφιάς του χωριού μας σε ένα από τα κεντρικότερα σημεία του.

 

 

Ξεκίνησε στα Ανώγεια η ανακύκλωση ογκωδών ηλεκτρικών συσκευών, όπως πλυντηρίων, ψυγείων και άλλων ,μέσα από τη συλλογή τους σε container  στην αποθήκη του Δήμου Ανωγείων. Παράλληλα συλλέγονται σε δοχεία plexiglass που έχουν τοποθετηθεί σε διάφορα σημεία του Δήμου  και μικρών ηλεκτρικών συσκευών, καθώς και λαμπτήρων μέσα σε χαρτοκιβώτια ειδικού σχεδιασμού που βρίσκονται διάσπαρτα στο χωριό αλλά και σε μεταλλικό κιβώτιο που έχει τοποθετηθεί στην αποθήκη του Δήμου.

Με ανακοίνωση του ο Δήμος Ανωγείων, παρακαλεί τους δημότες να αναζητήσουν τα κατάλληλα δοχεία απόθεσης των ηλεκτρικών συσκευών και των λαμπτήρων τους, αγκαλιάζοντας έτσι την καινούρια αυτή πρωτοβουλία , που μέσω της ανακύκλωσης στοχεύει στην περιβαλλοντική προστασία του τόπου μας.Πρόκειται ουσιαστικά για μια επέκταση της προσπάθειας προστασίας του περιβάλλοντος μετά και από την τοποθέτηση εδώ και ένα χρόνο των μπλε και κίτρινων κάδων ανακύκλωσης στα Ανώγεια.Μια δράση που αξίζει να στηρίξουμε όλοι μας.

 

Μια τρίτη Ανάσταση προετοιμάζονται να ζήσουν τα Ανώγεια την ερχόμενη Κυριακή 5 Μαΐου , μετά το Χριστός Ανέστη του Μεγάλου Σαββάτου και της περιφοράς του Σταυρού  για τη Δεύτερη  Ανάσταση της Κυριακής του Πάσχα, με την τρίτη να έχει ως επίκεντρο τα παιδιά και ειδικότερα αυτά της ενορίας του Αγίου Γεωργίου.

Κι όλα αυτά, μετά από μία παιδική πράξη απερισκεψίας  παιδιών που κατανοούμε την παιδικότητα τους απλά δεν  την εγκρίνουμε που έκαψαν πρόωρα τον Αρφανό του Αγίου Γεωργίου στις 9 το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου, καταστρέφοντας ένα έθιμο πολλών δεκαετιών σε ένα πρωτοφανές περιστατικό, που έγινε λόγω αφέλειας και παρερμηνείας των βασικών κανόνων του εθίμου. Ο αρφανός του Αγίου Γεωργίου θα ανάψει ξανά την Κυριακή παρουσία όλων των παιδιών, όλων των ενοριών!

Τα δάκρυα και οι λυγμοί των μικρών της ενορίας το Μεγάλο Σάββατο συγκίνησαν όλους μας, καθώς και τον ιερωμένο του Ναού π.Ανδρέα Κεφαλογιάννη, όπου με δική του προτροπή και με κοινή θέληση όλων αποφασίστηκε οι μεγάλοι να βοηθήσουν και να ανάψουν νέο αρφανό που θα σκορπίσει στις πλαγιές του Ψηλορείτη το Αναστάσιμο μήνυμα!

Δείτε  στο βίντεο, το μήνυμα που έστειλε ο παπα- Ανδρέας με αφορμή το περιστατικό!

https://www.facebook.com/papaandreas.kefalogiannisc/videos/pcb.2402749516423632/2402749316423652/?type=3&theater

Έτσι, μικροί και μεγάλοι, τις τελευταίες ημέρες, φόρεσαν ξανά τα ρούχα της δουλειάς, πήραν τους σάρακες και τα εργαλεία επιστράτευσαν πέρα από τη θέληση και το πείσμα τους μπουλντόζες και φορτηγά και άρχισαν να συγκεντρώνουν αρφανόξυλα για τον Αι Γιώργη, φέρνοντας ξανά το χαμόγελο στους μικρούς αλλά και την αλληλεγγύη που επιβάλλεται να έχουμε όλοι σε τέτοιες περιστάσεις. Έτσι οι μικροί με τη σειρά τους θα καλέσουν τους φίλους τους από όλες τις ενορίες και όλοι μαζί την Κυριακή στις 9 μ.μ θα δώσουν φωτιά στον αρφανό και θα ψάλουν το Χριστός Ανέστη σε μια φωτιά που θα μεταδώσει το Αναστάσιμο μήνυμα και θα κάψει κάποιες νοοτροπίες που δεν αρμόζουν στο χωριό μας.

Μάλιστα από την επόμενη χρονιά το Χριστός Ανέστη στον Άγιο Γεώργιο θα ψάλλεται πλέον στον χώρο του αρφανού και όχι εντός της εκκλησίας. Όπως αναφέρει σχετικά ο π.Ανδρέας Κεφαλογιάννης:

“Τις αναστάσιμες ώρες τα παιδιά της ενορίας μας στεναχωρέθηκαν. Κάποια άλλα παιδιά στο πλαίσιο της παιδικότητας της ζαβολιάς και της αστειότητας,ώστε να περάσουν εκείνα κατά τη γνώμη τους καλά, έκαψαν τον αρφανό του Αι Γιώργη. Εμείς συγχωρούμε, τα παιδιά μας συγχωρούν, διότι τα μαθαίνουμε να έχουν διάκριση και κατανόηση… Την απάντηση μας στη στενάχωρη στιγμή και τα δάκρυα των παιδιών μας την αποφασίσαμε και την κάνουμε πράξη.

Την Κυριακή στις 9 το βράδυ ο ένας χέρι-χέρι με τον άλλον ανάβουμε φωτιά για να κάψουμε κάθε σκέψη που οδηγεί στη βία στην απομόνωση στον εμπαιγμό. Καίμε όλα εκείνα που δεν θέλουμε να βρεθούν μπροστά μας για να δημιουργήσουν αποκαΐδια στην πορεία μας..”καταλήγει.

Το αχαρακτήριστο περιστατικό περιέγραψε με μια μαντινάδα του και ο Αριστείδης Χαιρέτης ή Γιαλάφτης:

Η πράξη ήτανε κακή Και δε ρωτώ κιανένα..

Γιατί είδανε τα μάθια μου κοπέλια δακρυσμένα.

Ευχόμαστε η φλόγα της Κυριακής και η παρουσία των παιδιών όλων των ενοριών να δείξουν τον δρόμο που πρέπει να τηρείτε σε ένα υπέροχο έθιμο των Ανωγείων που για μια χρονιά και μόνο έφυγε από την πορεία του.

 

-->