Archive for Ιουνίου 2014

Πατήστε εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=5g2FNX0sirc

 

Ο Νίκος Ξυλούρης, αν και είχε γίνει εξαιρετικά δημοφιλής, από τις αρχές της δεκαετίας του ‘70 μέχρι τον πρόωρο θάνατό του, το 1980, δεν εμφανίστηκε ποτέ σε ταινία του ελληνικού κινηματογράφου. Η φωνή του, μοναχά, θα ακουστεί στην ταινία «Η Χαραυγή της Νίκης» του 1971, σε σκηνοθεσία Ντίμη Δαδήρα. Η πρώτη και μοναδική εμφάνιση του Νίκου Ξυλούρη σε ταινία θα γίνει το 1964, σε ηλικία 28 ετών – πριν ακόμα γίνει γνωστός, εκτός Κρήτης. Πρόκειται για τη μικρού μήκους ταινία «Περήφανη ράτσα» (Θρέκος Φιλμ, 1964) σε σκηνοθεσία Γιώργου Ασσαριωτάκη η οποία είναι αφιερωμένη στην Κρήτη και στον Νίκο Καζαντζάκη. Στην ταινία συμμετείχαν, μεταξύ άλλων, ο Γιάννης Δερμιτζάκης, ο Γιώργης Αββυσινός και ο δεκαοκτάχρονος τότε Βασίλης Σκουλάς.   Στο απόσπασμα που ακολουθεί παρακολουθούμε τον νεαρό Βασίλη Σκουλά και, στη συνέχεια, τον Νίκο Ξυλούρη, μεταξύ άλλων μουσικών, να παίζουν λύρα και να τραγουδούν πάνω στον τάφο του Νίκου Καζαντζάκη.

Πηγή: www.musicpaper.gr

Μενού» πιο κοντινό σε εκείνο της Μινωικής Κρήτης, από ό,τι σε αυτό τής σημερινής Ελλάδας, εκτιμάται ότι είχαν στο τραπέζι τους οι Κρητικοί πριν από μόλις 100 χρόνια, όπως επισημαίνει, η Αμερικανίδα ανθρωπολόγος και αρχαιολόγος Τζέρολιν Μόρισον (Jerolyn Morrison), η οποία τα τελευταία χρόνια ασχολείται με τη δημιουργία αντίγραφων των μινωϊκών σκευών μαγειρικής, που έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη.

Μάλιστα, ονειρεύεται να «στήσει» μια μικρή βιοτεχνία παραγωγής τέτοιων σκευών, η οποία θα προσφέρει θέσεις εργασίας στο τοπικό εργατικό δυναμικό και ιδίως σε νεαρούς τεχνίτες και σπουδαστές κεραμικής της Κρήτης.

Στο εμπορικό κομμάτι της δράσης της, η Αμερικανίδα αρχαιολόγος συνεχίζει να προβάλει διεθνώς τις «μινωικές γεύσεις» (Μinoan Tastes), που χάρη σε αυτή, ταξιδεύουν σε ολόκληρο τον κόσμο, μέσα από τις σελίδες εξειδικευμένων περιοδικών και εκδόσεων στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, ενώ στο μη κερδοσκοπικό πεδίο εμπλέκεται στη διοργάνωση ιστορικών συμποσίων (τα οποία ενσωματώνουν και άλλες εποχές).

Η κυρία Μόρισον μίλησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ με την ευκαιρία ενός ιστορικού συμποσίου, στη Θεσσαλονίκη.

Ιστορικό… μπάρμπεκιου σε ρεπλίκα μινωικής σχάρας

Το συμπόσιο, με μινωικές και βυζαντινές συνταγές, μαγειρεμένες σε σκεύη-ρεπλίκες των αρχαιολογικών ευρημάτων, διοργανώθηκε το περασμένο Σαββατοκύριακο στην Αμερικανική Γεωργική Σχολή, τέρποντας τους ουρανίσκους των συνδαιτυμόνων με ένα αρχαίο μενού: φακές με κόλιανδρο και μέλι, σαλιγκάρια σωτέ με δενδρολίβανο και φιλέτο μαύρου χοίρου με χαρουπόμελο, μαγειρεμένο σε πήλινη ρεπλίκα μινωικής σχάρας.

Τι έτρωγαν οι Μίνωες;

Ήταν, λοιπόν, η μινωική διατροφή παρόμοια με τη σύγχρονη ελληνική; «Υπάρχουν πολλά φαγητά που τρώμε σήμερα και τα έτρωγαν και στη μινωική Κρήτη» επισημαίνει. Και ποια ήταν αυτά; «Τόσο στη μινωική εποχή, όσο και στη σύγχρονη Κρήτη, οι άνθρωποι καταναλώνουν τροφές από τη θάλασσα, όπως μικρά και μεγάλα ψάρια, πεταλίδες, σουπιές και θαλασσινά σαλιγκάρια. Έτρωγαν επίσης αρκετό κρέας, από ζώα που εξέτρεφαν ή κυνηγούσαν, όπως κατσίκι, πρόβατο, λαγό, χοίρους και βοοειδή, ενώ στις μεταγενέστερες μινωικές περιόδους κατανάλωναν και άγρια ελάφια. Οι ανασκαφές έφεραν επίσης στο φως πολλά όσπρια, όπως φακές και φάβα, δημητριακά, όπως ζέα και κριθάρι, φρούτα και καρπούς, όπως σύκα και αμύγδαλα και, φυσικά, αποδείξεις για παραγωγή ελαιολάδου και κρασιού! Πιστεύω ότι η διατροφή στην Κρήτη πριν από 100 χρόνια έμοιαζε περισσότερο με αυτή της μινωικής εποχής, από ό,τι της σύγχρονης. Γι’ αυτό ευθυνόταν η έλλειψη ψυγείων, που ανάγκαζε τους κατοίκους του νησιού να χρησιμοποιούν διάφορες παραδοσιακές μορφές συντήρησης των τροφίμων, αλλά και οι μικρής, μόνο, κλίμακας καλλιέργειες λαχανικών, που διαμόρφωναν διατροφικές συνήθειες, ενδεχομένως να ήταν παρόμοιες με αυτές του μινωικού πολιτισμού» σημειώνει.

Ποιες ήταν οι συνήθειες των αρχαίων Κρητικών την ώρα του φαγητού;

«Αυτή είναι η συναρπαστική και δημιουργική πλευρά των αρχαιολογικών μελετών! Ο μινωικός πολιτισμός ήταν προϊστορικός και δεν έχουμε γραπτές μαρτυρίες σε σχέση με τις συνήθειες των συνδαιτυμόνων, ούτε έχουν βρεθεί τοιχογραφίες ή αγγειογραφίες, που να απεικονίζουν σκηνές μαγειρικής ή δείπνου. Ενώ μπορούμε να μάθουμε τι έτρωγαν οι Μίνωες και πώς μαγείρευαν, έχουμε περιορισμένη γνώση για το ποιες ήταν οι κοινωνικές τους συνήθειες και έθιμα, σε σχέση με το φαγητό και την οργάνωση του σπιτιού. Για παράδειγμα, ξέρουμε ότι μαγείρευαν και έτρωγαν τόσο μέσα στο σπίτι όσο και έξω από αυτό, ενώ έστηναν τα τραπέζια τους και σε συγκεκριμένους χώρους στην ταράτσα των κατοικιών, αλλά δεν έχουμε ακόμη στοιχεία για το πόσα διαφορετικά πιάτα προσφέρονται σε ένα δείπνο, την ποσότητα του φαγητού που σερβιριζόταν ανά συνδαιτυμόνα, ούτε για το πόσες φορές ημερησίως ή εβδομαδιαίως μαγείρευαν. Δεν γνωρίζουμε αν προτιμούσαν τις αλμυρές, γλυκές ή ξινές γεύσεις» επισημαίνει η κυρία Μόρισον.

“Μινωιτών γεύσεις” (Minoan Tastes) ανά τον κόσμο

Η κυρία Μόρισον βαδίζει εδώ και χρόνια πάνω στα ίχνη των αρχαίων Μινωιτών μαγείρων και, βασισμένη στην τρέχουσα επιστημονική γνώση, δημιουργεί γαστρονομικές εμπειρίες που «μεταφράζουν» την αρχαία γλώσσα του φαγητού στον σύγχρονο συνδαιτυμόνα ανά τον κόσμο.

«Συνολικά, το feedback είναι θετικό και η ιδέα για το άνοιγμα μιας τέτοιας αγοράς, μινωικών γεύσεων, έγινε καλά δεκτή. Η πρόκληση είναι ότι η τυπική επιχείρηση εστίασης σήμερα εστιάζει κυρίως στη μαζική παραγωγή και τη χρήση φθηνότερων υλικών, ώστε να παρασκευάσει ένα φθηνότερο φαγητό, που θα το πουλήσει ακριβότερα στον πελάτη κι έτσι θα έχει μεγαλύτερο κέρδος στην επένδυσή του. Αυτό δεν είναι πρόβλημα, όταν είσαι στην αγορά μαζικής παραγωγής, αλλά δεν ταιριάζει με τη φιλοσοφία τής Minoan Tastes. Το είδος της δουλειάς, που είναι απαραίτητο για τις Μινωικές Γεύσεις, απαιτεί χρόνο και προϊόντα υψηλής ποιότητας, κατά προτίμηση τοπικά, κάτι που σημαίνει ότι μια επένδυση σε αυτές συνεπάγεται χρόνο και χρήμα. Βρίσκω πελάτες που συμμερίζονται αυτή τη φιλοσοφία και πιστεύω ότι οι “Μινωιτών γεύσεις” θα συνεχίσουν», προσθέτει.

Μαγειρεύοντας σε… μινωικά «γουόκ»

Για την Τζέρολιν Μόρισον, μινωική μαγειρική δεν σημαίνει πάντως μόνο διαλεχτές πρώτες ύλες, αλλά και παρασκευή του φαγητού στα ίδια σκεύη, που χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι Κρήτες. Για την ακρίβεια, σε αντίγραφα αυτών, που κατασκευάζει η ίδια, με βάση τα ευρήματα των αρχαιολογικών ανασκαφών και με πολύ κόπο.

Το ιδιαίτερο αυτό ταξίδι στον χρόνο και την τέχνη ξεκίνησε για την Τζέρολιν το 1997, όταν βρέθηκε για πρώτη φορά στην Κρήτη, προκειμένου να δουλέψει ώς κεραμίστρια στο πλευρό της αρχαιολόγου Τζένιφερ Μούντι (Jennifer Moody). Εργάστηκε δίπλα της στα σκάμματα αρχαιολογικών ανασκαφών της Κρήτης για πολλά καλοκαίρια, μέχρι που αποφάσισε και η ίδια να κάνει μεταπτυχιακό στην ανθρωπολογία και διδακτορικό στην αρχαιολογία.

Αντικείμενο της διπλωματικής της εργασίας ήταν η μελέτη των μαγειρικών σκευών των Μινωιτών, στις αρχαιολογικές ανασκαφές του Μόχλου (όπου η ανασκαφή γινόταν από τους Κώστα Δαβαρα και Jeffrey Soles/Τζέφρι Σόλς) και Παπαδιόκαμπου (Χρύσα Σοφιανού).

Στον Παπαδιόκαμπο, οι αρχαίοι Κρήτες χρησιμοποιούσαν πολύ τις χύτρες και τα πλάθανα, μινωικά «γουόκ». Στο Μόχλος μαγείρευαν κυρίως σε τριποδικές χύτρες, αλλά και σε πλάθανα.

Ψάχνοντας τον αρχαίο πηλό. Για μήνες ολόκληρους…

«Το πειραματικό κομμάτι της εργασίας μου ήταν να κατασκευάσω τέτοια σκεύη, με τον ίδιο πηλό, που το έκαναν οι αρχαίοι τεχνίτες κεραμικών. Αυτό χρειάστηκε τεράστια προσπάθεια! Χρειάστηκε να συγκρίνω τους τοπικούς πηλούς της σύγχρονης Κρήτης με αρχαιολογικό υλικό απ΄ τις ανασκαφές, με μακροσκοπικές και πετρογραφικές μεθόδους ταυτοποίησης και μετά να διαλέξω αυτούς που έκαναν την καλύτερη δουλειά. Βρήκα δύο πολύ καλά δείγματα πηλού στο Μόχλος. Τα ξέθαψα, τα καθάρισα, τα αποθήκευσα σε ειδικό χειροποίητο πιθάρι, που έφτιαξε ένας φίλος στο Θράψανο και μετά άφησα τον πηλό να ‘καθίσει’ σε νερό για αρκετούς μήνες, μέχρι να βεβαιωθώ ότι έχει πλήρως κορεστεί και είναι έτοιμος να δουλευτεί. Στη συνέχεια τον έπαιρνα από εκεί τμηματικά, τον άφηνα να στεγνώσει, τον δούλευα με τη σφήνα και μετά άρχιζα να τον δουλεύω σε τροχό κεραμικής», εξηγεί.

Μια βιοτεχνία αρχαίων σκευών μαγειρικής στον 21ο αιώνα

Για τη διοργάνωση των ιστορικών συμποσίων χρειάζονται πολλά σκεύη, τα οποία η Τζέρολιν φτιάχνει στην πλειοψηφία τους μόνη της, έχοντας όμως και συνεργασίες με τοπικούς τεχνίτες. «Στο μέλλον, θα ήθελα να δουλέψω περισσότερο με σπουδαστές κεραμικής από την Κρήτη, να τους εκπαιδεύσω να φτιάχνουν μαγειρικά σκεύη, ώστε να δημιουργηθεί ένα εργαστήριο, που θα προσφέρει στην τοπική κοινωνία ένα εισόδημα. Πιστεύω ότι υπάρχουν πολλοί τρόποι για να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας στην Ελλάδα σήμερα και αυτό το είδος εξειδικευμένης εργασίας μπορεί να δημιουργήσει μια μικρή εξοχική βιομηχανία» λέει. Ίσως να είναι κι αυτή μια ευκαιρία εν μέσω κρίσης…

Νέα προγράμματα γενικής εκπαίδευσης ενηλίκων ξεκινούν στο πλαίσιο λειτουργίας του Κέντρου Δια Βίου Μάθησης Ανωγείων σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων(διά της Γενικής Γραμματείας Διά Βίου Μάθησης και του Ιδρύματος Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης).

 Κατά την περίοδο Μάιο-Ιούλιο 2014, στο Κ.Δ.Β.Μ. του Δήμου Ανωγείων μπορούν να δημιουργηθούν τμήματα για τα ακόλουθα 35 προγράμματα:

 

ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ

ΩΡΕΣ

  ΟΙΚΟΝΟΜΙA – EΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

  Καινοτομία – Επιχειρηματικότητα – Διοίκηση Επιχειρήσεων

25

  Επιχειρηματικότητα και Τουριστική – Πολιτιστική Ανάπτυξη

25

  Ηλεκτρονική Επιχειρηματικότητα – e-επιχειρείν

25

  Δημιουργώ τη δική μου επιχείρηση

25

ΝΕΟ Συμβουλευτική σταδιοδρομίας

25

  Επαγγελματική ενεργοποίηση ανέργων γυναικών

25

  ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ – ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

 

  Περιβάλλον και καθημερινή ζωή

25

  Γεωργία και Φυσικοί Πόροι

25

  Συλλογικές Περιβαλλοντικές Δράσεις

25

  Οικολογικές λύσεις για το σπίτι

25

  Πρακτικές συμβουλές (υγιεινής) διατροφής

25

  ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ

 

  Επεξεργασία κειμένου- Διαδίκτυο (Ι)

50

  Υπολογιστικά Φύλλα – Παρουσιάσεις (ΙΙ)

50

  Βάσεις Δεδομένων – Εξειδικευμένα θέματα (ΙΙΙ)

50

ΝΕΟ Ηλεκτρονικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media)

25

  Δημιουργία Ιστοσελίδας

50

  Νέες Τεχνολογίες στην Τρίτη Ηλικία

25

  ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

 

  Βελτιώνω την ορθογραφία μου

25

  Σύνταξη εγγράφων – φορμών

50

  Αγγλικά για το χώρο εργασίας (Α2-Β1)

25

ΝΕΟ Αγγλικά για τον τουρισμό (Α2)

25

  Γαλλικά για τον τουρισμό (Α1-Α2)

25

ΝΕΟ Γερμανικά για τον τουρισμό (Α1-Α2)

25

  Ιταλικά για τον τουρισμό (Α1-Α2)

25

  ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΔΡΑΣΕΙΣ

 

  Διαχείριση εργασιακού άγχους/Εναρμόνιση επαγγελματικής και προσωπικής ζωής

25

  Διαχείριση χρόνου

25

  Διαχείριση διαπροσωπικών σχέσεων

25

  Αποτελεσματική επικοινωνία με φορείς και υπηρεσίες

50

  ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ

 

  Ιστορία της Τέχνης

25

  Εικαστικό Εργαστήρι      50           50
  Θεατρικό Εργαστήρι (ανεβάζω τη δική μου παράσταση)      50        50
ΝΕΟ Κινηματογράφος      25
  ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΥΑΛΩΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΟΜΑΔΩΝ  
ΝΕΟ Μετανάστες – Υποστήριξη στην καθημερινή ζωή      25           25
ΝΕΟ Μουσουλμανική μειονότητα- Γλωσσικές δεξιότητες Ι      50         50
ΝΕΟ Μουσουλμανική μειονότητα- Γλωσσικές δεξιότητες Ι Ι      50          50

 

Έχει συσταθεί και πρόκειται να λειτουργήσει άμεσα το τμήμα  Πρακτικές συμβουλές (υγιεινής) διατροφής. Ωστόσο μπορεί ,ανάλογα τις συμμετοχές, να λειτουργήσει επιπλέον τμήμα Πρακτικών συμβουλών διατροφής με έμφαση σε θέματα υγείας όπως σακχαρώδη διαβήτη, αρτηριακή υπέρταση, χοληστερίνη, ουρικό οξύ.

 Τα μαθήματα προσφέρονται εντελώς ΔΩΡΕΑΝ και παρέχεται βεβαίωση παρακολούθησης.

Μπορούν να παρακολουθήσουν ενήλικες κάθε εθνικής προέλευσης, ηλικίας και μόρφωσης. Για την ένταξη των ενδιαφερομένων στα τμήματα απαιτείται η συμπλήρωση σχετικής αίτησης και φωτοαντίγραφο της αστυνομικής ταυτότητας. Αιτήσεις παραλαμβάνονται στο γραφείο του Κέντρου Δια Βίου Μάθησης που λειτουργεί στο ισόγειο του Δήμου Ανωγείων. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας ανάλογα με τον ημερομηνία συμπλήρωσης της αίτησης.

Για πληροφορίες και εγγραφές απευθυνθείτε στην Υπεύθυνη Εκπαίδευσης, Ανάπτυξης και Διασφάλισης Ποιότητας,  Καλομοίρη Ελευθερία.

Τηλ. 2834031688

email: [email protected],  [email protected]

 

 

Δηλώσεις συμμετοχής από Τρίτη έως Πέμπτη 11:00 με 14:00 μέχρι 12 Ιουνίου.

Το εν λόγω έργο εντάσσεται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με τίτλο Πράξεων «Κέντρα Δια Βίου Μάθησης – Προγράμματα Εθνικής Εμβέλειας και  Τοπικής Εμβέλειας» ΑΠ7 και «Κέντρα Δια Βίου Μάθησης – Προγράμματα Τοπικής Εμβέλειας» ΑΠ8  και συγχρηματοδοτείται από το Ε.Κ.Τ. (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και το Ελληνικό Δημόσιο.

 

Ρεπορτάζ :Γιώργης Μπαγκέρης

Φωτογραφίες: Μανόλης Σαμόλης

Ο Γεώργιος Σμπώκος είναι ένας άνθρωπος με πολυσχιδή δραστηριότητα στα Ανώγεια πάντα με βάση την συνέχιση και διάδοση της πλούσιας Ανωγειανής παράδοσης και λαογραφίας.

Συνταξιούχος εκπαιδευτικός σήμερα προσέφερε σαν δάσκαλος στο Δημοτικό σχολείο από το 1959 οπότε και διορίστηκε. Υπηρέτησε πιστά τα Ανώγεια και ως Δήμαρχος Ανωγείων με σημαντική προσφορά την περίοδο 1991-1998. Συγγραφέας 17 βιβλίων με πλούτο υλικού για τα Ανώγεια, τις οικογένειες, τα ήθη και έθιμα του τόπου, τον πολιτισμό, τα τραγούδια τους.

Δημιουργός μαζί με την αείμνηστη σύζυγο του Αμαλία του περίφημου Παλιού Ανωγειανού σπιτιού το 1999, ένας χώρος στο σπίτι του που θυμίζει μουσείο και μέσα περιλαμβάνει αντικείμενα που έβρισκε κάποιος στα σπίτια των Ανωγείων δεκαετίες πριν.

Υφαντά, εργαλεία, σκεύη, έπιπλα, ενδύματα που χρησιμοποιούσαν παλιά οι Ανωγειανοί και που άρχισαν να εξαφανίζουν με ταχείς ρυθμούς η πρόοδος και η ανάπτυξη και όσα φυσικά διασώθηκαν από τις φλόγες του Ολοκαυτώματος των Ανωγείων βρίσκονται σαν εκθέματα στο Ανωγειανό σπίτι, σε ένα χώρο που αξίζει να βρεθεί κάποιος που έρχεται στα Ανώγεια.

Πρόθεση του κ. Σμπώκου είναι όλος αυτός ο πλούτος γνώσης και ιστορίας να μην χαθεί.

Με επιστολή του γνωστοποίησε την πρόθεση αυτή, να δωρίσει όλο αυτό το υλικό που έχει συλλέξει εδώ και δεκαετίες στον Δήμο Ανωγείων με την προϋπόθεση να δημιουργηθεί ένας κατάλληλος χώρος στο χωριό και να στηθεί το Κοινωφελές   Ίδρυμα” Γεώργιος και Αμαλία Σμπώκου” μέσα στο οποίο ο επισκέπτης θα γίνεται κοινωνός της πλούσιας πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

Η παρούσα Δημοτική Αρχή με τον Σωκράτη Κεφαλογιάννη ήταν θετική σε αυτή την πρόταση όπως αναφέρει και στην επιστολή του ο κ. Σμπώκος, ενέκρινε καταρχήν το αίτημα για τη δημιουργία του Ιδρύματος μέσα από το Δημοτικό συμβούλιο και φυσικά αναμένεται τώρα η συνέχιση και ολοκλήρωση του που θα είναι αρμοδιότητα του νέου Δημάρχου Ανωγείων κ. Μανώλη Καλλέργη.

Στην επιστολή του προς το Δημοτικό συμβούλιο πριν λίγο καιρό ο κ. Σμπώκος αναλύει όλες τις λεπτομέρειες τις δωρεάς του προς τον Δήμο Ανωγείων.

Αναλυτικά αναφέρει:

 

” Αξιότιμοι Κύριοι..

Σας είναι γνωστή η πορεία και προσπάθεια ζωής μου, η οποία αποσκοπούσε στην πρόοδο και ανάπτυξη των Ανωγείων και ως εκ τούτου δεν θα αναφερθώ σε αυτήν. Θα αναφερθώ μόνο στον τομέα της πλούσιας ιστορίας και λαογραφίας των Ανωγείων. Με το διορισμό μου στα Ανώγεια ως δασκάλου το 1959, διαπίστωσα ότι μεταξύ των πολλών παραλήψεων των Ανωγειανών, ήταν και η μη συγκέντρωση, καταγραφή και ανάδειξη των θαυμαστών ιστορικών και λαογραφικών στοιχείων , με τα οποία λάμπρυναν τα τιμημένα Ανώγεια, αγώνες και θυσίες αιώνων.

Απεφάσισα λοιπόν , μεταξύ των πρώτων τομέων των δραστηριότητων μου ναι είναι και αυτός της συγκέντρωσης των ιστορικών και λαογραφικών στοιχείων, αποκλειστικά  της περιοχής των Ανωγείων.

Έτσι άρχισε ένας μεγάλος αγώνας καταγραφής και ηχογράφησης από ζωντανές πηγές, των λαογραφικών και ιστορικών στοιχείων που συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Εκ παραλλήλου άρχισε το δύσκολο έργο της συγκέντρωσης των ιστορικών και λαογραφικών αντικειμένων, επ’ αμοιβή και το οικονομικό βάρος που υπέστην καθ΄όλη τη διάρκεια των προσπαθειών υπήρξε μεγάλο και δυσανάλογο, στις πλείστες των περιπτώσεων , των οικονομικών μου δυνατοτήτων.

Συγκεντρώθηκε ένας μεγάλος όγκος παλιών αντικειμένων, που αποτελεί ένα θαύμα, δεδομένου ότι η συμφορά του Ολοκαυτώματος τον Αύγουστο του 1944, είχε καταστρέψει σχεδόν τα πάντα. Στην προσπάθεια πρόσφεραν αφιλοκερδώς περί τα τριάντα αντικείμενα, έντεκα καταγεγραμμένοι δωρητές.

Στην όλη προσπάθεια συγκέντρωσης των ιστορικών και λαογραφικών αντικειμένων ,πολύτιμο και βασικό συνεργάτη είχα τη σύζυγο μου Αμαλία, το γένος παπά Μιχάλη Μανουρά.

Αποτέλεσμα της προσπάθειας μας ήταν η δημιουργία του Παλιού Ανωγειανού Σπιτιού  (παραδοσιακό Σπίτι Ανωγείων ), το οποίο λειτούργησε ως επίσημο μουσείο τα έτη 1999-2001. Λόγοι οικονομικοί (έλλειψη πόρων, εφορίες, ασφάλειες κ.τ.λ ) μας ανάγκασαν να το κλείσουμε και να δεχόμεθα και μέχρι σήμερα μόνο ερευνητές, σχολεία και οργανώσεις και μετά από τηλεφωνική συνεννόηση και παρά του ότι ο χώρος του μουσείου δεν είναι και ο πλέον κατάλληλος.

Είχαμε ζητήσει από όλους τους μετά από εμένα Δημάρχους να εξασφαλίσουν κατάλληλο χώρο ώστε να καταστεί δυνατή η λειτουργία του μουσείου σε καθημερινή βάση. Δυστυχώς τα αιτήματα μας δεν βρήκαν ανταπόκριση με εξαίρεση τον νυν Δήμαρχο Σωκράτη Κεφαλογιάννη.

Ζήτησα από τα παιδιά μου Γιάννη, Ειρήνη και Πάρη να περιέλθουν στην δικαιοδοσία τους όλα τα αντικείμενα του παλιού Ανωγειανού Σπιτιού , η βιβλιοθήκη και το Αρχείο μου ,υπό την προϋπόθεση να δημιουργήσουν κοινωφελή οργανισμό με τον τίτλο ”Ίδρυμα Γεωργίου και Αμαλίας Σμπώκου”, με βασικούς σκοπούς : 1) Τη συνέχιση συγκέντρωσης και ανάδειξης των ιστορικών και λαογραφικών στοιχείων των Ανωγείων και την μελλοντική ολοκλήρωση και συγγραφή τη ιστορίας των και 2) Την πολιτιστική τουριστική και οικολογική ανάπτυξη των Ανωγείων, δημιουργώντας παράλληλα τους κατάλληλους και αναγκαίους χώρους για τη στέγαση του Παλιού Ανωγειανού Σπιτιού και των λοιπών πολιτιστικών αρχειακών και  μουσειακών χώρων καθώς και της βιβλιοθήκης μου.

Στη βιβλιοθήκη μου, πέραν της πληθώρας  των βιβλίων θα συμπεριλαμβάνονται οι 17 συγγραφικές εργασίες μου, τα δε έσοδα από την έκδοση και πώληση τους θα αποτελούν εσαεί και σε κάθε περίπτωση πόρους του Ιδρύματος.

Εις ην περίπτωση τα παιδιά μου αδυνατούν να δημιουργήσουν τις κατάλληλες υποδομές του Ιδρύματος τότε όλα όσα τους παραχωρούνται κατ’ επιθυμία και απόφαση μου περιέρχονται στην κυριότητα του Δήμου Ανωγείων, με την ευνόητη προϋπόθεση να δημιουργήσει ουτος το Κοινωφελές Ίδρυμα Γεωργίου και Αμαλίας Σμπώκου με τους προαναφερθέντες όρους, κατασκευάζοντας και τις αναγκαίες υποδομές.

Στο Ίδρυμα επιθυμώ να συμμετέχουν δια βίου στη Διοικούσα Επιτροπή του, αυτοπροσώπως ή δια αντιπροσώπων τους ,τα τρία παιδιά μου Ιωάννης, Ειρήνη και Πάρης. 

Μετά από ώριμη σκέψη τα παιδιά μου γνωστοποίησαν ότι υπό τις παρούσες οικονομικές συνθήκες αδυνατούν άμεσα να κατασκευάσουν τις αναγκαίες υποδομές για τη λειτουργία του Ιδρύματος και ως εκ τούτου επιθυμούν το όλο θέμα να περιέλθει προς προώθηση στο Δήμο Ανωγείων.

Παρακαλώ το δημοτικό συμβούλιο να αποφασίσει αν αποδέχεται και υπό τους όρους που προαναφέρθηκαν την προσφορά μου προβαίνοντας στις άμεσες και αναγκαίες ενέργειες.

 

Με τιμή Γεώργιος Σμπώκος”

 

—Η προσφορά του τέως Δημάρχου κ. Σμπωκου συζητήθηκε τον περασμένο Μάιο στο Δημοτικό συμβούλιο  το οποίο αποφάσισε ομόφωνα τα εξής:

1)Να γίνει καταγραφή του ιστορικού και λαογραφικού υλικού που ο τέως Δήμαρχος προτίθεται να παραχωρήσει στο Δήμο Ανωγείων και στη συνέχεια να γίνει η αποδοχή της δωρεάς όπως ορίζει ο νόμος.

2) Αποδέχεται καταρχήν την πρόταση του κ. Σμπώκου Γεωργίου για τη δημιουργία από τον Δήμο Ανωγείων Κοινωφελούς Οργανισμού με τίτλο ”Κοινωφελές Ίδρυμα Γεωργίου και Αμαλίας Σμπώκου ” και αφού διερευνηθούν οι δυνατότητες και το Νομικό πλαίσιο θα επανέλθει το θέμα στο αρμόδιο όργανο για τη σύσταση του οργανισμού.

–Πρόκειται ασφαλώς για ένα πραγματικό θησαυρό που μας φέρνει πιο κοντά στα Ανώγεια των προηγούμενων δεκαετιών, που μπορεί μεν να ήταν φτωχά σε χρήματα αλλά πολύ πλούσια σε δημιουργία και εφευρετικότητα.

Ή τεράστια δωρεά του πρώην Δημάρχου Ανωγείων Γιώργου Σμπώκου πρέπει να εκτιμηθεί δεόντως και να αξιοποιηθεί άμεσα είτε από την νυν είτε από την επόμενη Δημοτική Αρχή.

Ένα χωριό που είναι και θέλει να λέγεται παραδοσιακό οφείλει να επενδύει πρωταρχικά σε θέματα Πολιτισμού, Παιδείας, Λαογραφίας και Ήθους.

Η ΑνωΓη θα παρακολουθεί την εξέλιξη του θέματος με την δημιουργία Ιδρύματος που θα φιλοξενήσει όλο αυτό το τεράστιο λαογραφικό υλικό. Θα βρισκόμαστε σε επαφή και με τις Δημοτικές Αρχές.

Σίγουρα χώροι υπάρχουν στα Ανώγεια για την στέγαση του, ευχόμαστε να υπάρξουν και τα απαραίτητα κονδύλια που απαιτούνται για την όσο το δυνατόν καλύτερη χρησιμοποίηση αυτού του υλικού.

Ευχαριστούμε προσωπικά τον κ. Σμπώκο για την ενέργεια που έχει δώσει όλες αυτές τις δεκαετίες για την διάσωση  του Πολιτισμού μας, αλλά και για την βοήθεια του στην δημιουργία του θέματος.

Ευχόμαστε το όραμα του να γίνει σύντομα μια απτή πραγματικότητα!

 

Στην εικόνα βλέπετε την στιγμή της εκκίνησης του ”Psiloritis Race” σήμερα  στις 7.30 το πρωί στο Οροπέδιο της Νίδας.

48 άτομα ήταν αυτά που ξεκίνησαν και αναμένεται να τερματίσουν περίπου στη μια στις Κουρούτες όπου θα πραγματοποιηθεί και η τελετή λήξης.

Την έναρξη σήμερα έκανε ο Αντιδήμαρχος Ανωγείων Μανώλης Κοντογιάννης που ευχαρίστησε αρχικά όλους τους συμμετέχοντες ,ευχόμενος  στη συνέχεια καλή επιτυχία στου διοργανωτές.

Ο αγώνας να αναφέρουμε ότι αποτελεί κριτήριο συμμετοχής μετέπειτα στον Olympus Marathon.

Έφυγε από τη ζωή η Νίκη Κουτάντου σε ηλικία 67 ετών. Η νεκρώσιμος ακολουθία θα ψαλεί αύριο Κυριακή 31 Μαΐου στις 5 μ.μ στον Ιερό Ναό του Αγίου Ελευθερίου στο Ατσιπόπουλο στο Ρέθυμνο.

Η ταφή της θα γίνει στα Ανώγεια.
Η εκλιπούσα υπήρξε σύζυγος του Αριστομένη Κουτάντου πρώην Δημάρχου Ανωγείων και η αναγγελία του τόσο πρώιμου θανάτου της προκαλεί θλίψη στα Ανώγεια.

Στον πρώην Δήμαρχο Ανωγείων και στην υπόλοιπη οικογένεια της η ΑνωΓΗ απευθύνει τα θερμά της συλλυπητήρια.

-->