Archive for Δεκεμβρίου 2011
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ – ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
«Φίλες και Φίλοι ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ανωγείων σε συνεργασία με την Κοινωνική Υπηρεσία του Δήμου (ΚΑΠΗ) διοργανώνει μουσικοχορευτική βραδιά στο Αμφιθέατρο του Δημοτικού Σχολείου Ανωγείων την Παρασκευή 9 Δεκεμβρίου 2011.
Θα μας διασκεδάσουν:
Βρέντζος Γεώργιος Λύρα – Τραγούδι
Νταγιαντάς Γεώργιος Λαούτο
Μπολάκης Θωμάς Λαούτο
Σαλούστρος Γεώργιος Ασκομπαντούρα – Κρουστά
Ώρα Έναρξης 8.00 μ.μ.
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
ΣΑΣ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ!!!
Εκ μέρους του Δ.Σ. του Πολιτιστικού Συλλόγου Ανωγείων
Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας
Νίκος Γ. Βρέντζος Μιχάλης Α. Δραμουντάνης»
Της Πέλλας Λασηθιωτάκη – «Πατρίς» Ηρακλείου
– Πώς ένας κτηνοτρόφος αποστόμωσε τους ευρωβουλευτές
– Καταπέλτης ο Βασίλης Σμπώκος τα είπε “έξω από τα δόντια”
Ήταν ο άνθρωπος που έκανε τη διαφορά…. Ο 40χρονος κτηνοτρόφος Βασίλης Σμπώκος από τα Ανώγεια κατάφερε να ταράξει τα νερά με τον καθαρό λόγο του, στην εκδήλωση- “σούπα” της Ομάδας Προοδευτικής Συμμαχίας των Σοσιαλιστών και Δημοκρατών που έγινε το Σάββατο στο Ηράκλειο με τους ευρωβουλευτές του ΠΑΣΟΚ Σπ. Δανέλλη και Γ. Σταυρακάκη.
Απευθυνόμενος στους ευρωβουλευτές και τον περιφερειάρχη Στ. Αρναουτάκη, ο επί χρόνια συνδικαλιστής κτηνοτρόφος και πατέρας τεσσάρων παιδιών Βασίλης Σμπώκος είπε ούτε λίγο ούτε πολύ ότι ωραία λόγια για τη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική έχει ακούσει και στο παρελθόν, αλλά διαπίστωσε την «οικτρή» αποτυχία της. Αφού δήλωσε ότι είναι μέλος του ΠΑΣΟΚ, είπε ότι ο Γ. Παπανδρέου με την πολιτική που εφάρμοσε «ή ήταν βαλτός ή δεν ήξερε τι έκανε. Εγώ, τόνισε, υποστηρίζω το δεύτερο» και εξέφρασε την οργή του για τη συμμετοχή του ΛΑΟΣ στη συγκυβέρνηση. Μάλιστα κάλεσε τον περιφερειάρχη να κηρύξει ανεπιθύμητους στην Κρήτη τους υπουργούς του ΛΑΟΣ. Κατά τον κ. Σμπώκο το ΛΑΟΣ είναι ένα κοινοβουλευτικό κόμμα, όμως ο ελληνικός λαός δεν το ψήφισε για να κυβερνήσει και κακώς το ΠΑΣΟΚ συγκυβερνά με τους ακροδεξιούς.
Η εκδήλωση με τη διακαναλική μετάδοση κυλούσε ομαλά μεταξύ των ευρωβουλευτών, του περιφερειάρχη και του δημοσιογράφου συντονιστή και ήταν λίγο-πολύ «μια από τα ίδια». Ακουγόταν ό,τι συνήθως ακούγεται σε εκδηλώσεις για τον πρωτογενή τομέα και γενικότερα για την οικονομία. Μέχρι που πήρε το λόγο ο κτηνοτρόφος από τα Ανώγεια Βασίλης Σμπώκος, ένας ψηλός, μαυροφορεμένος άντρας με βαριά κρητική προφορά και καθάριο λόγο. Ο Βασίλης Σμπώκος είναι γνωστός μεταξύ των συναδέλφων του με την ιδιότητα του συνδικαλιστή στον Κτηνοτροφικό Συνεταιρισμό Ανωγείων και την Παγκρήτια Συντονιστική Επιτροπή των Κτηνοτρόφων, ως άνθρωπος που λέει ανοικτά και επιμένει στις απόψεις του όταν νομίζει ότι είναι σωστές. Πρωτοστατεί σε όλες τις αγωνιστικές κινητοποιήσεις του χώρου του.
«Να ρωτήσετε τον κόσμο!»
Ο Βασίλης Σμπώκος είχε προσκληθεί στην εκδήλωση από την Περιφέρεια Κρήτης ως συνδικαλιστής στον κλάδο των κτηνοτρόφων. Κοιτώντας λοιπόν στα μάτια τους συνομιλητές του είπε ότι έχει ακούσει πολλές φορές για ενεργούς αγρότες και αναζωογόνηση της υπαίθρου λίγο πριν εγκριθεί η Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΚΑΠ) το 2000 αλλά και το 2006 «Λέμε τα ίδια και τα ίδια. Οικτρά έχει αποτύχει η ΚΑΠ. Τώρα που είναι νωρίς, ένα χρόνο πριν την αναθεώρηση, να πάτε να κουβεντιάσετε επί της ουσίας με τους παραγωγούς» είπε ο κ. Σμπώκος απευθυνόμενος στον κ. Αρναουτάκη και τον κ. Δανέλλη. Πρότεινε μάλιστα να συνεργαστεί η Περιφέρεια με τους δήμους για να ενημερωθεί ο κόσμος σχετικά με τη νέα ΚΑΠ και να ληφθεί υπόψη η γνώμη των κτηνοτρόφων και των γεωργών τώρα που είναι ακόμα νωρίς.
Ήταν μια πρόταση με την οποία όλοι θεωρητικώς συμφώνησαν. Απέσπασε επίσης την υπόσχεση, από πλευράς της αντιπεριφερειάρχου Θ. Βρέντζου, ότι η πρώτη εκδήλωση για το στρατηγικό σχεδιασμό της Περιφέρειας στον πρωτογενή τομέα θα γίνει στα Ανώγεια.
Επίσης επαινετικά σχόλια συγκέντρωσε ο Β. Σμπώκος όταν πρότεινε ότι χρειάζεται σχεδιασμός σε ορίζοντα εικοσαετίας και η Κρήτη να μετατραπεί σε βιολογικό νησί, δηλαδή να παράγει αποκλειστικά βιολογικά προϊόντα.
Για τον Γ. Παπανδρέου και το ΛΑΟΣ
Ο Β. Σμπώκος δήλωσε ότι βρίσκεται στην εκδήλωση επειδή τη διοργανώνει το ΠΑΣΟΚ, χώρο στον οποίο ανήκει. (Ο ίδιος σε προσωπικές συζητήσεις εδώ και χρόνια δηλώνει αριστερός, επισημαίνοντας ότι πραγματικοί αριστεροί υπάρχουν σε διάφορα κόμματα).
«Ο Γιώργος Παπανδρέου ή ήταν βαλτός ή δεν ήξερε τι έκανε. Εγώ υποστηρίζω το δεύτερο. Δεν περίμενα δυο χρόνια ότι θα έκανε κάτι το ιδιαίτερο. Είμαι όμως εξοργισμένος που έφερε τους ακροδεξιούς στην κυβέρνηση. Η οργή μου ξεχειλίζει, είπε ο Β. Σμπώκος, για το γεγονός ότι οι ακροδεξιοί παρουσιάζονται εθνοσωτήρες του κράτους και είναι στην κυβέρνηση χωρίς να έχουν ψηφιστεί από τον κόσμο για αυτό το σκοπό. Δεν ξέρω κατά πόσο αυτό είναι στο πλαίσιο του Συντάγματος. Εκφράζω την προσωπική μου άποψη» είπε ο Β. Σμπώκος και απευθυνόμενος στον περιφερειάρχη τόνισε: «Ζούμε στην Κρήτη, στο δημοκρατικότερο σημείο της ελληνικής επικράτειας. Επειδή στον τόπο αυτό έχει χυθεί ποτάμι αίματος για να κατοχυρώσουμε την ελευθερία σκέψης και έκφρασης σε καλώ να μη δεχθείς στην Κρήτη υπουργό του ΛΑΟΣ. Να κηρύξεις ανεπιθύμητους στην Κρήτη τους υπουργούς του ΛΑΟΣ. Εγώ δεν δέχομαι ως κτηνοτρόφος ο υπεύθυνος για τη ζωική παραγωγή στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης να είναι ο Ροντούλης».
«Το ΛΑΟΣ, είπε ο Β. Σμπώκος, είναι κόμμα της βουλής, όμως δεν ψηφίστηκε για να κυβερνήσει. Αυτή είναι η διαφορά»
«Αυτό που γίνεται σήμερα αφορά στο μέλλον. Σήμερα κόψανε συντάξεις και μισθούς, κατέβασαν το βιοτικό επίπεδο του κόσμου. Στόχος τους είναι να κόψουν το δικαίωμα να σκέφτεσαι και να εκφράζεσαι ελεύθερα» κατέληξε ο κτηνοτρόφος Β. Σμπώκος αφήνοντας άφωνους τους ευρωβουλευτές και τον περιφερειάρχη οι οποίοι φυσικά και δεν μπόρεσαν να απαντήσουν. Ωστόσο ο Σμπώκος κέρδισε τα ευμενή σχόλια όλοι όσοι ήταν στην εκδήλωση.
ΑΕΤΟΣ – ΓΑΡΑΖΟ 0-1
H αγωνιστική καθίζηση για τον Αετό δείχνει να μην έχει σταματημό καθώς σε ένα καθοριστικό ματς για την συνέχεια ηττήθηκε στα Ανώγεια με 0-1 από τον Τάλως Γαράζου,γνωρίζοντας την έβδομη συνεχόμενη ήττα του στο Πρωτάθλημα. Απογοήτευση επικρατεί σε όλη την ομάδα καθώς τα πράγματα θα μπορούσαν να είχαν πάρει άλλη τροπή αν ο Κακουδάκης ευστοχούσε στο πέναλτι στο 82′. Ο επιθετικός του Αετού αστόχησε και έξι λεπτά αργότερα το Γαράζο πήρε το χρυσό τρίποντο με το γκολ του Στέλιου Νικηφόρου στο 88′.
Πλέον η κατάσταση δυσκολεύει καθώς πλησιάζει η ομάδα ολοένα στην ουρά της βαθμολογίας και χρειάζεται αφύπνιση για να μην μπλέξει σε περιπέτειες αρχής γενομένης από το ματς της επόμενης αγωνιστικής στα Λειβάδια με την τοπική ομάδα.
Ο τεχνικός του Αετού Τάκης Μέμμος δήλωσε στην Ανωγή:”Σε κάθε παιχνίδι πληρώνουμε τις πολλές απουσίες και την απειρία μας. Είμαστε όλοι πολύ απογοητευμένοι. Η φάση του χαμένου πέναλτι ήταν δυστυχώς καθοριστική για ξεμάτωνω και το γκολ προήλθε από δικό μας λάθος. Είμαστε υποχρεωμένοι να σηκώσουμε το κεφάλι και να συνεχίσουμε. Το μόνο κέρδος μας σήμερα ήταν η αξιοποίηση πολλών μικρών παιδιών στην ομάδα..”
Η Σύνθεση του Αετού :
Ανδρέου,Βιτώρος[46’Πασπαράκης],Κεφαλογιάννης[80’Νικ.Ξυλούρης],Σουλτάτος,ΣΤ.Δραμουντάνης,Φασουλάς,Κακουδάκης,Χαραλαμπάκης,Ευρ.Δραμουντάνης,Σπαχής,Δημ.Ξυλούρης.
Τα σημερινά αποτελέσματα της 13ης αγωνιστικής:
Αετός-Τάλως Γαράζου 0-1
Άρης Ρεθύμνου-Αστέρας Ρεθύμνου 4-0
Αρκάδι Αγγελιανών-Ποσειδώνας Γερανίου 6-0
Φλόγα Ρουστίκων-Δόξα Πλατανέ 0-3
Του Μανώλη Δακανάλη πρώην Αγρονόμου
Το δεύτερο ήμισυ του Ι9ου αιώνα ξεχώριζε στα Ανώγεια Μυλοποτάμου ένας ήρωας, αγωνιστής, πατριώτης, υπερασπιστής των δικαιωμάτων των χριστιανών της ευρύτερης περιοχής, από τις αυθαιρεσίες και ωμότητες των Τούρκων κατακτητών. Αυτός ήταν ο οπλαρχηγός Μασαούτης Γεώργιος (Σαλούστρος). Η μεγάλη και αξιόλογη δράση του έχει περάσει σχεδόν στην αφάνεια, με σπάνιες ή καθόλου αναφορές στις τοπικές ιστορίες.
‘Εκανα έρευνες σχετικά με τη δράση του Μασαούτη για να τις δημοσιεύσω, αλλά δεν μπορούσα να διασταυρώσω απόλυτα τις πληροφορίες που έπαιρνα από τους παλαιότερους. Τελευταία βρέθηκε στα χέρια μου το έγκριτο περιοδικό «Κρητική Εστία» και ειδικά το τεύχος 134 του Αυγούστου 1963, στο οποίο δημοσιεύεται αναλυτικά η δράση του οπλαρχηγού στις σελίδες 81 μέχρι 83.
Πέραν όμως αυτών που δημοσιεύει το περιοδικό, τα οποία στηρίζονται στα διασωθέντα χειρόγραφα απομνημονεύματα του Ανωγειανού Εμμ. Χαιρέτη ή Τορπίλη συναγωνιστή με τον Μασαούτη κατά την ίδια περίοδο, θα αναφέρω πρόσθετα και τα παρακάτω γεγονότα.
Το έτος 1890 ο οπλαρχηγός των Σφακίων Ξηρουχάκης Ιωσήφ μαζί με τους Πενθερουδάκη Γεώργιο ή Τσάκαλο από τους Κούμους Ρεθύμνου, Ιωσήφ Βολουδάκη ή Λιάπη και Τσούρδα, πήγαν στ’ Ανώγεια να συνεργαστούν με τους Ανωγειανούς με αντικειμενικό σκοπό να σκοτώσουν από κοινού τον αγά των Κουρτών, του οποίου η συμπεριφορά είχε γίνει εφιάλτης των χριστιανών της Μεσαράς.
Στα Ανώγεια φιλοξενήθηκαν στο σπίτι του Εμμ. Χαιρέτη ή Τορπίλη και συζήτησαν τις προθέσεις των. Οι Ανωγειανοί συνεφώνησαν και με ενθουσιασμό ενέταξαν στην ομάδα των, τους Ανωγειανούς Μασαούτη Γεώργιο και Χαιρέτη Κων/νο ή Χαιρετόκωστα. Η μεικτή πλέον ομάδα Σφακιανών και Ανωγειανών μετέβησαν στο δάσος του Ρούβα. Εκεί συνάντησαν ένα ντόπιο βοσκό, ο οποίος όμως δεν ενέπνευσε εμπιστοσύνη στον Ξηρουχάκη και πρότεινε στην ομάδα, να συλλάβουν το βοσκό μέχρι να τελειώσει η επιχείρηση. Η πρόταση του όμως δεν έγινε δεκτή με την αιτιολογία, ότι ήταν χριστιανός και θα τους βοηθούσε.


