Πολιτισμός
Γράφει ο Σωκράτης Σ. Κεφαλογιάννης
τέως Δήμαρχος Ανωγείων
Κατά την ψήφιση του πρόσφατου Νόμου (NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 4386) «Ρυθμίσεις για την Έρευνα και άλλες διατάξεις» επιλύθηκε ένα πρόβλημα που είχε δημιουργηθεί το 2012 αναφορικά με την ακίνητη και κινητή περιουσία της Πρόνοιας η οποία θα έπρεπε να έχει περάσει στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.
Τον Ιούλιο του ίδιου έτους το Δημοτικό Συμβούλιο Ανωγείων πήρε μια σημαντική ομόφωνη απόφαση, μετά και από σχετικό αίτημα δημοτών, να ανοίξει την διαδικασία παραχώρησης των «Πυρήνων στέγασης στους κατά το νόμο κληρονόμων των αρχικών δικαιούχων», που κατασκευάστηκαν το 1955 από το τότε Υπουργείο Πρόνοιας.
Για τον σκοπό αυτό εξουσιοδοτήθηκα να κάνω όλες τις απαραίτητες ενέργειες. Θα ήταν χρήσιμο να αναφέρω ένα Μικρό Ιστορικό :
- To 1947 με την υπ’ αριθμό 103507/13-3-47 Υπουργική Απόφαση, το Υπουργείο Πρόνοιας, αποκτά την έκταση που στο μέλλον θα οικοδομηθούν οι πυρήνες
- Στην συνέχεια το Δημόσιο οικοδόμησε σταδιακά περίπου 65 πυρήνες ενώ έξι οικόπεδα έμειναν αδιάθετα
- Οι πυρήνες παραχωρούνται κατά χρήση στους Ανωγειανούς.
- Υπάρχει μια σειρά εγγράφων μεταξύ του Υπουργείου Πρόνοιας – της Νομαρχίας Ρεθύμνης και του Δήμου Ανωγείων για οριστική παραχώρηση κυρίως την δεκαετία του 1970, στους συγκεκριμένους δικαιούχους
- Ο Δήμος με τα υπ’ αριθ. 649/08-07-1983 και 653/13-07-1983 έγγραφα του προς το τμήμα Κοινωνικής Πρόνοιας της Νομαρχίας Ρεθύμνης, ζητούσε την παραχώρηση των αδιάθετων πυρήνων στον Δήμο για αξιοποίηση τους
- Το τμήμα Πρόνοιας της Νομαρχίας Ρεθύμνου με το αριθμό πρωτοκόλλου 120304/ 1-2-1984 έγγραφο του, εισηγείται θετικά στο αρμόδιο Υπουργείο για την παραχώρηση
- Κατόπιν της διαδικασίας εκ μέρους του τμήματος Πρόνοιας της Νομαρχίας Ρεθύμνου και την μη ανταπόκριση ορισμένων δικαιούχων για την οριστική παραχώρηση τους, το Υπουργείο Υγείας και Πρόνοιας με την υπ’ αριθ. Γ5β/67728-3-1984 έγγραφο του, γνωρίζει στον Δήμο ότι το Συντονιστικό Συμβούλιο Στεγάσεων κατά την 194/20-30-1984 συνεδρίας του, γνωμοδότησε την παραχώρηση των ακατοίκητων πυρήνων και εγκαταλελειμμένων οικοπέδων στο Δήμο(συγκεκριμένων), για την τουριστική αξιοποίηση τους και την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της περιοχής. Στο έγγραφο αυτό αναφέρει ότι για να εκδοθεί η παραχωρησιούχος απόφαση θα πρέπει να εκδοθεί η σχετική πράξη.
- Στην συνέχεια το τμήμα Κοινωνικής Πρόνοιας της Νομαρχίας Ρεθύμνης με την 4621/28-11-1985-απόφαση του αναγνωρίζει 27 δικαιούχους στεγαστικής αποκατάστασης.
- Λαμβάνει χώρα όλη η διαδικασία κοινοποίησης στους δικαιούχους,
- Από το τμήμα πρόνοιας εκδίδονται οι παραχωρησιούχες πράξεις στους δικαιούχους
- Στην συνέχεια και μέχρι το 1989 εκδίδονται μια σειρά εγγράφων και αποφάσεων όπου αναγνωρίζονται από το αρμόδιο τμήμα του Υπουργείου νέοι δικαιούχοι με ταυτόχρονη τροποποίηση της σχετικής απόφασης παραχώρησης πυρήνων στο Δήμο
- Σήμερα στον Δήμο «ανήκουν» 28 πυρήνες και 2 οικόπεδα
- Στην υπ’ αριθ. Γ5β/677/28-3-1984 έγγραφο του Υπουργείο Υγείας και Πρόνοιας, αναφέρεται η θετική απόφαση η οποία θα ολοκληρωθεί με την έκδοση Παραχωρησιούχου απόφασης όταν εκδοθεί η σχετική πράξη χαρακτηρισμού των πυρήνων από το Δήμο.
- Η σχετική Πράξη – Σχέδιο Πόλης – δεν έχει εκδοθεί ακόμα: Η παραχωρησιούχος απόφαση δεν έχει εκδοθεί ακόμα και γι’ αυτό δεν υπάρχει εγγραφή των πυρήνων στο υποθηκοφυλακείο στο όνομα του Δήμου
- Ο Δήμος έχει εκτελέσει εργασίες στους πυρήνες No8 , 21 και 30
- Μερικοί πυρήνες που έχουν παραχωρηθεί στο Δήμο κατοικούνται ή έχουν δεχθεί παρεμβάσεις από τους παλαιούς χρήστες αυτών οι οποίοι τους διεκδικούν
- Μερικοί πυρήνες διεκδικούνται από ιδιώτες πρώην χρήστες αυτών
- Το ένα από τα δύο οικόπεδα, το No12, έχει ήδη διαμορφωθεί σε πλατεία
- Απομένουν 4 οικόπεδα που έχουν μείνει αδιάθετα από το Υπουργείο Πρόνοιας
- Αρκετοί από τους κοινόχρηστους χώρους (δρόμοι, πλατείες), έχουν διανοιχθεί κοινή συναίνεση
Ο Δήμος Ανωγείων ορθά πιστεύω, αναγνωρίζοντας την ανάγκη ανάδειξης και επανακατοίκισης της εν λόγω περιοχής από δημότες μας, μιας και όλα τα 25 προηγούμενα χρόνια δεν κατέστει δυνατή η αξιοποίηση της, αποφάσισε με την Υπ. Άρθ. 114/2012 Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, να δοθεί η ευκαιρία στους κληρονόμους των κατά το Νόμο δικαιούχων να αποκτήσουν τους πυρήνες με την παράλληλη διασφάλιση των κοινόχρηστων χώρων.
Συγκεκριμένα θυμάμαι η εισήγηση μου προς το Δημοτικό Συμβούλιο είχε τα παρακάτω χαρακτηριστικά :
- Διασφάλιση του χαρακτήρα της περιοχής με αυστηρούς όρους δόμησης με παρεμβάσεις που θα καθορίζονται μέσα από το Σχέδιο Πόλης και το ΓΠΣ
- Την διασφάλιση της κυριότητας των δύο οικοπέδων (η διαμορφωμένη πλατεία) στο Δήμο Ανωγείων
- Την διασφάλιση της χρήσης των κοινοχρήστων χώρων όπως ορίζεται στο Σχέδιο Πόλης (πλατείες, δρόμοι) σύμφωνα με το σχέδιο Πόλης και το υπό υλοποίηση έργο ανάπλασης.
- Την επανάληψη της διαδικασίας παραχωρησιούχου απόφασης από το Υπουργείο, με τις ως άνω προϋποθέσεις, στους κατά το νόμο δικαιούχους κληρονόμους αυτών.
- Την τελική και χωρίς άλλη δέσμευση έκδοσης παραχωρησιούχου απόφασης προς τον Δήμο Ανωγείων αφού ολοκληρωθεί η προηγούμενη διαδικασία.
- Τα 4 οικόπεδα να παραχωρηθούν στους κατά μαρτυρία δικαιούχους που τα καλλιεργούσαν με την ίδια διαδικασία
Με την ομόφωνη απόφαση του αυτή, το Δημοτικό Συμβούλιο Ανωγείων έδινε μια ευκαιρία οι κληρονόμοι των δικαιούχων να αποκτήσουν την κυριότητα των πυρήνων.
Θυμάμαι τότε στις αλλεπάλληλες επαφές μου με τους αρμόδιους Υπουργούς και υπηρεσιακούς παράγοντες, για να καθορίσουμε τα βήματα τα οποία θα έπρεπε να γίνουν ώστε η διαδικασία παραχώρησης να ξεκινήσει στο πρώτο τρίμηνο του 2013, σκόνταφταν στην εκκρεμότητα του νόμου του 2012. Ενώ το 2013 με σχετική νομοθεσία φαίνεται ότι επιχειρείται η λύση του προβλήματος ο Νόμος 4255/2014 σταματάει την όλη διαδικασία.
Σήμερα λοιπόν και μετά την ψήφιση του σχετικού Νόμου στο Άρθρο 47 αναφέρεται :
«1. Η κυριότητα και κάθε άλλο εμπράγματο δικαίωµα επί του συνόλου ακινήτων αδιάθετων, υπόλοιπων εφαρμογής στεγαστικών προγραμμάτων του Υπουργείου Υγείας, τα οποία αφορούν και σε εκτάσεις, οι οποίες απαλλοτριώθηκαν υπέρ του Ελληνικού Δηµοσίου (Υπουργείο Υγείας) και προορίζονταν για στεγαστικά προγράµµατα προσφύγων του 1922, θεοµηνιόπληκτων, αστέγων, που υπάγονται στις διατάξεις του β.δ. 775/1964 (Α΄ 254) περί λαϊκής κατοικίας, ακινήτων, που έχουν περιέλθει στη διαχείριση του Υπουργείου Υγείας για εφαρµογή στεγαστικών προγραµµάτων µέσω συµβάσεων µε Διεθνείς Οργανισµούς, από το Υπουργείο Οικονοµικών, από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίµων και από δήµους, µεταφέρονται αυτοδικαίως από το Υπουργείο Υγείας στο Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και µεταγράφονται ατελώς στα οικεία βιβλία του υποθηκοφυλακείου. Η µεταβίβαση διενεργείται χωρίς την τήρηση οποιουδήποτε τύπου πράξης ή συµβολαίου και χωρίς αντάλλαγµα µε την επιφύλαξη των κειµένων διατάξεων περί δωρεών, κληρονοµιών και κληροδοσιών.
- Εντός προθεσµίας έξι (6) µηνών από τη δηµοσίευση του παρόντος υποχρεούται η Διεύθυνση Κοινωνικής Αντίληψης και Αλληλεγγύης της Γενικής Γραµµατείας Πρόνοιας του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης σε διενέργεια απογραφής όλων των ακινήτων, που κατά τις διατάξεις της προηγούµενης παραγράφου περιέρχονται στην κυριότητα του ως άνω Υπουργείου, και στην υποβολή των σχετικών εκθέσεων στον Γενικό Γραµµατέα Πρόνοιας. Απόσπασµα της έκθεσης απογραφής των ως άνω ακινήτων, που αποκτώνται κατά κυριότητα από το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, και των λοιπών εµπράγµατων δικαιωµάτων επί των ως άνω ακινήτων καταχωρίζεται ατελώς στα οικεία βιβλία του υποθηκοφυλακείου.
- Η αξιοποίηση (εκµίσθωση, εκποίηση, παραχώρηση µε ή άνευ ανταλλάγµατος κλ.π.) και διαχείριση της ακίνητης περιουσίας των παραγράφων 1 και 2 του παρόντος άρθρου πραγµατοποιούνται µε αποφάσεις του Γενικού Γραµµατέα Πρόνοιας.»
Όπως είναι φανερό από την παραπάνω διάταξη, ανοίγει διάπλατα ο δρόμος ώστε να κινηθούν οι διαδικασίες εκείνες ώστε να υλοποιηθεί η ομόφωνη απόφαση του Ιουλίου του 2012 του Δημοτικού Συμβουλίου Ανωγείων και μάλιστα όπως αναφέρεται στην παράγραφο 3, η παραχώρηση να γίνει άνευ οποιουδήποτε ανταλλάγματος.
Η 18η Αυγούστου 2016 θα είναι μια λαμπρή βραδιά με την Πανσέληνο να φέγγει σε όλο τον χώρο του Κάμπου της Νίδας και του Ιερού σπηλαίου που ανατράφηκε ο Θεός Δίας, του Ιδαίου Άντρου και είναι αυτή η συμβολική ημέρα που ο Πολιτιστικός σύλλογος Ανωγείων θα διοργανώσει μια τεράστια εκδήλωση στον χώρο με τίτλο “Ιδαίον Άντρο 6.000 χρόνια μετά”, στην οποία θα έχουμε θεατρικά δρώμενα, ποίηση και μουσική με τη συμμετοχή πολλών Κρητών καλλιτεχνών. Η σπουδαία αυτή εκδήλωση που θα γίνει σε υψόμετρο 1538 μέτρων στις 9 μ.μ, συνδιοργανώνεται με το Υπουργείο Πολιτισμού, την Εφορεία Παλαιοανθρωπολογίας και σπηλαιολογίας, την Περιφέρεια Κρήτης και την Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνου και τελεί υπό την αιγίδα του Δήμου Ανωγείων ενώ έχει την αμέριστη στήριξη και συμπαράσταση της Αρχαιολόγου κας Έφης Σαπουνά Σακελλαράκη. Το Ιδαίον Άντρο 6.000 χρόνια μετά, αυτό που έδινε φως από τα αρχαία χρόνια, βγαίνει από τη σκιά και στο εσωτερικό αλλά και εξωτερικό του χώρο θα ακουστούν ξανά ήχοι, μουσικές και τα βήματα των Κουρητών, σε μια βραδιά μυσταγωγική, με σεβασμό στο ιερό μέρος και στους προγόνους.
Στόχοι της διοργάνωσης αυτής από τον Πολιτιστικό σύλλογο Ανωγείων είναι:
- να προβληθεί το μεγαλείο της Κρητικής πολιτισμικής παράδοσης και κληρονομιάς από αρχαιοτάτων χρόνων
- να προβληθεί η τεράστια πολιτισμική & μυθολογική αξία του σπηλαίου
- Να αναδειχθεί η ιστορία , όπου κατά την ελληνική μυθολογία, η σπηλιά της Ίδης, είναι το μέρος που γεννήθηκε και ανατράφηκε ο Δίας
- Να γίνει γνωστό ότι το Ιδαίον Άντρον ήταν το μεγαλύτερο και ένα από τα σημαντικότερα λατρευτικά σπήλαια της Μινωικής Κρήτης
- Να μαθευτεί ότι ήταν ακόμα Κέντρο Μύησης Φιλοσόφων (Πλάτων, Πυθαγόρας, Επιμενίδης)
- Να συνδεθεί η ιστορία της τότε Μινωικής Κρήτης με τη Κρήτη του Σήμερα
Τρία χρόνια προετοιμάζει ο Πολιτιστικός σύλλογος αυτή τη μεγάλη εκδήλωση και ο πρόεδρος του κ.Νίκος Βρέντζος με δηλώσεις στην Ανωγή καλεί όλο τον κόσμο να βρεθεί σε μια ιστορική βραδιά στο Ιδαίον Άντρο που θα μείνει χαραγμένη στις μνήμες. Η δήλωση του έχει ως εξής:
Μετά από προσπάθειες 3 ετών και τις όποιες δυσκολίες συναντήσαμε , μπαίνουμε επιτέλους στην τελική ευθεία για το μεγάλο πολιτιστικό γεγονός του καλοκαιριού που ξεφεύγει από τα στενά όρια των Ανωγείων και της Κρήτης και που ευελπιστούμε να γίνει θεσμός τα επόμενα χρονιά. Ο πολιτιστικός σύλλογος ανωγείων έχοντας γνώση και επίγνωση για την σπουδαιότητα του χώρου του Ιδαίου άντρου με σεβασμό στην ιστορία του και με την συνεργασία κορυφαίων συνεργατών θα προσπαθήσει να σας ταξιδέψει στο παρελθόν ενώνοντας το με το παρόν και το μέλλον.
Στον εξωτερικό χώρο του ιερού Σπηλαίου της αρχαιότητας θα ξεδιπλωθεί μπροστά στα ματιά όλων μας μια πρωτότυπη μουσικό-χορευτικό-ποιητικό-χορευτική παράσταση σε στίχους τραγουδιών & απαγγελία του Γιώργη Καράτζη με την μουσική επένδυση του Γιώργου Φασουλά, Κώστα Καλλέργη και σε ερμηνείες τραγουδιών από τους ίδιους και τον Ψαραντώνη ως σύγχρονο Δια καθώς και από τους Παναγιώτη Σκουλά και Μαρίνας Δακανάλη. Ότι ακουστεί από στίχους τραγούδια μουσική είναι γραμμένα ειδικά αυτήν την εκδήλωση και μόνο.Οι άντρες του χορευτικού του πολιτιστικού συλλόγου μόνο δέος μπορούμε να νιώθουμε στην πιο σημαντική στιγμή ίσως του Πυρρίχιου Ανωγειανού πηδηχτού όταν θα τον χορέψουμε στον τόπο που γεννήθηκε από τους Κουρήτες. Ο χορός των θεών,ο αρχαιότερος όλων..
Καλούμε όλο το κόσμο να στηρίξει αυτήν τη προσπάθεια και να παρακολουθήσει στον επιβλητικό χώρο του Ιδαίου υπό το φως της πανσελήνου με θέα το οροπέδιο της Νίδας, αυτήν την τόση ποιοτική επίπεδου εκδήλωση.Σας περιμένουμε όλους” ολοκληρώνει ο κ. Βρέντζος.
Αναλυτικά λίγα λόγια για την εκδήλωση της 18ης Αυγούστου:
Ιδαίο Άντρο…Αναβιώνοντας το μύθο στον γενέθλιο τόπο του…
Στη σκιά του υψηλότερου βουνού της Κρήτης, της Δωρικής Ίδης ή Ίδας, του σημερινού Ψηλορείτη, μια σπηλιά έμελλε να γίνει ο τόπος, που ο μύθος θέλει, να πρωτακούστηκε το κλάμα του πατέρα θνητών και αθανάτων, του Δία.
Ιδαίον Άντρον. Ο τόπος που διάλεξε η Ρέα για να κρύψει το νεογέννητο Δία από την οργή του πατέρα του Κρόνου. Ο τόπος όπου πρωταντήχησαν οι ήχοι από τα σπαθιά των Κουρητών, που χτυπούσαν με δύναμη πάνω στις ασπίδες τους, αλλά και από τα βαριά τους βήματα, καθώς χόρευαν τον πυρρίχιο χορό τους, για να καλύψουν το κλάμα του θείου βρέφους. Ο τόπος που ο Δίας γεννήθηκε ανατράφηκε και ανδρώθηκε από την αίγα Αμάλθεια και τη νύμφη Μέλισσα, για να επικρατήσει τελικά του πατέρα του Κρόνου και μέσα από την Τιτανομαχία να αναδειχθεί ο ισχυρότερος, ο πρώτος των Θεών του Ολύμπου. Ο τόπος που για αιώνες αποτέλεσε, όπως τα αρχαιολογικά ευρήματα μαρτυρούν, κέντρο λατρείας του Κρηταγενή Δία.
Σ’ αυτόν τον ιερό, κατά την αρχαιότητα, τόπο, τόπο μυσταγωγίας και θείας λατρείας, ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ανωγείων, φιλοδοξεί, με τη συνεργασία σημαντικών καλλιτεχνικών προσωπικοτήτων, να ξαναδώσει φέτος τον Αύγουστο ζωή.
Μέσα από τα κείμενα του Γιώργου Καράτζη, που θα επιχειρήσει να αφηγηθεί, με το δικό του, μοναδικό τρόπο, τον μύθο της γέννησης και της ανατροφής του Δία, και πως αυτός, κρατεί ως τις μέρες μας, με μια ξεχωριστή για τ’ Ανώγεια και όλη την Κρήτη σημειολογία…
Μέσα από τις συνθέσεις και τις ξεχωριστές φωνές του Ψαραντώνη, του Γιώργη Φασουλά, Κώστα Καλλέργη, Παναγιώτη Σκουλά και Μαρίνας Δακάναλης που θ’ αποδώσουν μελωδικά το θείο παραμύθι…
Μέσα από τη σκηνοθετική ματιά του των μελών του Π.Σ Ανωγείων, που με σεβασμό στην ιερότητα του χώρου, φιλοδοξεί ν’ απεικονίσει το μύθο για πρώτη φορά στο γενέθλιο τόπο του…
Με τους χορευτές του Πολιτιστικού Συλλόγου να ακολουθούν τα περήφανα ζάλα των Κουρητών, των Ιδαίων Δακτύλων, χορεύοντας τον πυρρίχιο χορό τους, τον Ανωγειανό πηδηχτό…
Μια φιλόδοξη προσπάθεια, που έχοντας ήδη την αμέριστη υποστήριξη της Έφης Σαπουνά Σακελλαράκη, συζύγου του ανθρώπου που με την επιμονή και την μεθοδική δουλειά του έφερε στο φως τα ευρήματα εκείνα, που επιβεβαίωσαν τη μυθολογική υπόσταση του Ιδαίου Άντρου, του Γιάννη Σακελλαράκη, επιζητά, για την όσο το δυνατόν αρτιότερη υλοποίησή της την έμπρακτη αρωγή όλων των αρμοδίων φορέων, ώστε να καταφέρει να αναχθεί σ’ έναν ακόμα αξιόλογο για τα πολιτιστικά δρώμενα της Κρήτης θεσμό, στα χρόνια που θ’ ακολουθήσουν.
Προσπάθεια, η οποία έχει όλα τα εχέγγυα για να αναδείξει σε ένα βεληνεκές που ξεπερνά τα στενά όρια της Κρήτης ειδικά και της Ελλάδας γενικότερα, την κοιτίδα ενός εκ των μεγαλυτέρων μυθολογικών πηγών, αυτήν που έμελε στα σπλάχνα της να αναθρέψει τον πατέρα του ελληνικού μυθικού δωδεκαθέου, το Ιδαίο Άντρο, ξαναδίνοντάς της έστω και καθυστερημένα, την τιμή και την αξία, που ιστορικά της αναλογεί.
Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ανωγείων, έχοντας πάντα ως μόνη προτεραιότητα την προαγωγή της Ανωγειανής, αλλά και της ευρύτερης παράδοσης της Κρήτης, επιλέγει για πρώτη φορά φέτος το καλοκαίρι να εντάξει στα πολιτιστικά δρώμενα, έναν τόπο που για αιώνες παρέμεινε στη σκιά, ενώ ο ίδιος έδωσε φως και πνοή σ’ όλο τον αρχαίο κόσμο, αναθρέφοντας στην αγκαλιά του το Δία…Στο Ιδαίο Άντρο λοιπόν, φιλοδοξεί, με απόλυτο σεβασμό και με τη συνεργασία σπουδαίων κρητικών καλλιτεχνών, να ξαναδώσει ζωή ο Σύλλογός μας, με την υπόσχεση, αλλά και την ελπίδα η προσπάθειά του αυτή θα είναι μόνο η αρχή, για όσα πολιτιστικά εγχειρήματα μπορούν στον ιερό αυτό χώρο να υλοποιηθούν…
Η πλατεία στο Μεϊντάνι γέμισε από κόσμο που ήθελε να παρακολουθήσει από κοντά την τελετή λήξης του 5ου τουρνουά “Ιδαίον Άντρον”, του διεθνούς τουρνουά σκακιού που για μια εβδομάδα συγκέντρωσε στα Ανώγεια τα φώτα της παγκόσμιας σκακιστικής κοινότητας. Το παρών σε αυτή έδωσαν ο Δήμαρχος Ανωγείων κ.Μανόλης Καλλέργης, ο Αντιδήμαρχος κ.Δημήτρης Πασπαράκης και ο εκπρόσωπος της Περιφέρειας κ.Νίκος Συριγωνάκης που είναι υπεύθυνος Αθλητισμού..Η διοργάνωση υπήρξε σε όλα της τα σημεία άρτια, προϊόν της εξαιρετικής δουλειάς της ομάδας του Σκακιστικού Ομίλου Ανωγείων που έδωσε ξανά τον καλύτερο της εαυτό, ενώ οι παρτίδες μέσω του διαδικτύου μεταδόθηκαν σε όλο τον κόσμο με σχολιασμό. Μεγάλος νικητής αναδείχτηκε ο Ρουμάνος γκραν μαιτρ Vladislav Nevednichy που κέρδισε το χρυσό μετάλλιο στο..νήμα καθώς υπερτερούσε στην ισοβαθμία του Ρεθυμνιώτη Νίκου Θεοδώρου, ο οποίος μετά από ένα εξαιρετικό τουρνουά κατέκτησε το ασημένιο μετάλλιο, ενώ με τις εμφανίσεις του στα Ανώγεια πέτυχε και την είσοδο του στους διεθνής μαιτρ! Στην τρίτη θέση ισοβάθμησαν..εννέα σκακιστές κάτι που δείχνει και τον μεγάλο ανταγωνισμό που υπήρξε και το χάλκινο μετάλλιο κατέληξε τελικά βάσει των κριτηρίων ισοβαθμίας στον Ρώσο γκραν μαιτρ Andrey Rychagov. Από πλευράς Ανωγειανών σκακιστών καλύτερος ήταν ο πρωταθλητής Ανωγείων Γιάννης Χαιρέτης που βγήκε τρίτος στην κατηγορία κάτω των 18 ετών και πλασαρίστηκε στην πρώτη 30άδα ενός πολύ ισχυρού τουρνουά.
Την τελετή λήξης παρουσίασε ο γενικός διευθυντής του τουρνουά κ.Κώστας Κλώκας, που είναι μέλος και στον Ο.Α.Α Ηρακλείου ενός εκ των συνδιοργανωτών του “Ιδαίον Άντρον”. Ο κ. Κλώκας ανέφερε τα εξής στην ομιλία του στο Μεϊντάνι:
“Είμαστε πάρα πολύ χαρούμενοι που και αυτό το τουρνουά πήγε πάρα πολύ καλά και που κατά γενική ομολογία ήταν το καλύτερο από όλα τα προηγούμενα. Πιστεύω ότι όλοι μείνατε ικανοποιημένοι από τη διοργάνωση αλλά και την παραμονή σας σε αυτόν τον υπέροχο τόπο. Είχαμε την ευτυχία να έχουμε δυνατούς αγώνες με σασπένς μέχρι το τέλος, live αναμεταδόσεις που τις παρακολουθούσαν σε όλο τον κόσμο κάτι το οποίο ήταν ένα άλμα για μας όσον αφορά το διοργανωτικό μέρος με πρωτεργάτη βέβαια τον Σωτήρη Λογοθέτη ο οποίος πραγματικά αναβάθμισε το τουρνουά και με το διαιτητικό του κύρος αλλά και με τη προσφορά του στις αναμεταδόσεις.Σε αυτό το κομμάτι να ευχαριστήσουμε και τον διεθνή μαιτρ Άγγελο Σανδαλάκη που σχολίαζε τις παρτίδες και βοηθούσε στους ανθρώπους που μας παρακολουθούσαν μέσω διαδικτύου. Πρέπει να ευχαριστήσουμε όλους εσάς τους σκακιστές που ήρθατε φέτος από όλο τον κόσμο, τον Δήμο Ανωγείων για τις υπηρεσίες που μας πρόσφερε, όπως και την Περιφέρεια Κρήτης
Ο υπεύθυνος Αθλητισμού της Περιφέρειας Κρήτης κ.Νίκος Συριγωνάκης στον χαιρετισμό του ανέφερε τα εξής:”Θέλω να συγχαρώ τον Σκακιστικό Όμιλο Ανωγείων και τον Ο.Α.Α Ηρακλείου καθώς επίσης και όλους τους τοπικούς φορείς που πραγματικά συνέβαλαν ώστε και φέτος να πραγματοποιηθεί αυτή η εξαιρετική διοργάνωση, παρά τις δύσκολες συνθήκες που βιώνει η κοινωνία μας και ο καθένας από εμάς ξεχωριστά και δεν αναφέρομαι μόνο σε οικονομικές. Σαν Περιφέρεια είμαστε δίπλα σας αρωγοί και συνδράμομε όσο μπορούμε γιατί το κέρδος μας είναι αυτά τα παιδιά. Δίνουμε ιδιαίτερη βαρύτητα στην είσοδο μικρών παιδιών στον αθλητισμό, γυρίζοντας τη πλάτη γυρίζοντας τη πλάτη σε παραβατικές συμπεριφορές ή άλλες κακόβουλες πράξεις. Γνωρίζουμε επίσης ότι το σκάκι είναι το μοναδικό άθλημα που συμβάλει στην ανάπτυξη των ικανοτήτων και των δυνατοτήτων κυρίως των μικρών παιδιών. Σας συγχαίρω όλους και δίνουμε ραντεβού για το 2017″ κατέληξε.
Ο Δήμαρχος Ανωγείων κ.Καλλέργης ανέφερε:”Πραγματικά θέλω να σας ευχαριστήσω όλους για αυτή την πολύ δυνατή διοργάνωση. Εμείς ως Δήμος Ανωγείων θα είμαστε πάντα δίπλα σας σε ότι χρειαστείτε, είτε με την Μαθητική Εστία είτε σε κάτι άλλο και θα κάνουμε πάντα αυτό που μπορούμε στο μέτρο του δυνατού για να συμβαίνουν στο χωριό μας τέτοιες εκδηλώσεις που προάγουν τον αθλητισμό και τον Πολιτισμό. Σας ευχαριστώ πολύ και σας περιμένουμε όλους ξανά του χρόνου στο φιλόξενο χωριό μας” ολοκλήρωσε.
Ο πρόεδρος του Σκακιστικού Ομίλου Ανωγείων κ.Μανόλης Νταγιαντάς στον δικό του χαιρετισμό τόνισε τα εξής:”Θέλω και εγώ με τη σειρά μου να ευχαριστήσω και τον Δήμο και όλους όσοι συνέβαλαν για να γίνει αυτή η απόλυτα επιτυχημένη διοργάνωση.Πραγματικά όμως θέλω να πω στον Σωτήρη Λογοθέτη πόση μεγάλη χαρά είχαμε που ήταν μαζί μας και φέτος και μας βοήθησε καθοριστικά. Θέλω να ευχαριστήσω και εσάς τους παίχτες γιατί όπως έχω ξαναπεί χωρίς εσάς κανένα τουρνουά δε μπορεί να γίνει πουθενά στον κόσμο! Εσείς είστε οι πρωταγωνιστές και ελπίζω ότι κάθε φορά εμείς προσπαθούμε να δημιουργούμε κατάλληλες συνθήκες ώστε όχι μόνο να παίζετε καλό σκάκι αλλά να περνάτε και όμορφα. Σας περιμένουμε όλους και του χρόνου εδώ” ολοκλήρωσε.
Δηλώσεις τέλος έκαναν και οι δύο πρώτοι του τουρνουά “Ιδαίον Άντρον” μετά την παραλαβή των μεταλλίων τους. Ο Ρουμάνος μεγάλος νικητής Vladislav Nevednichy ανέφερε σχετικά:”Ήταν μια πολύ ωραία διοργάνωση, είδα πάρα πολλούς ταλαντούχους σκακιστές εδώ και υψηλό επίπεδο. Θέλω πολύ να έρθω και του χρόνου εδώ, θα πω και στους δικούς μου φίλους πόσο ωραία είναι εδώ στα Ανώγεια και να έρθουμε όλοι μαζί” κατέληξε. Ο Νίκος Θεοδώρου που με τη τρίτη νόρμα που πραγματοποίησε κατέκτησε εκτός του ασημένιου μεταλλίου και τον τίτλο του διεθνή γκραν μαιτρ ανέφερε τα εξής:”Ήταν μια εξαιρετική διοργάνωση και θα ήθελα να συγχαρώ όλους τους παράγοντες που συνέβαλαν για να διοργανωθεί αυτό το τουρνουά.Θα ήθελα πολύ να συνεχίσω στους ίδιους ρυθμούς και να ανεβαίνω σταδιακά στο σκάκι. Ελπίζω και του χρόνου να βρίσκομαι εδώ, σας ευχαριστώ όλους..”ολοκλήρωσε ο 16χρόνος σκακιστής.
Μια ακόμα λοιπόν εξαιρετική διοργάνωση έφτασε στο τέλος της αφήνοντας ικανοποίηση σε συμμετέχοντες και διοργανωτές.Τα Ανώγεια ακούστηκαν ξανά στη διεθνή κοινότητα του σκακιού και πήραν τις καλύτερες κριτικές τόσο για τη διοργάνωση όσο και για την φιλοξενία.Ο Σκακιστικός Όμιλος Ανωγείων συνεχίζει να παράγει αθλητισμό και πολιτισμό, με την είσοδο των μικρών Ανωγειανών στους κόλπους του να αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο. Οι δράσεις του βέβαια δε σταματούν εδώ.Σύμφωνα με πληροφορίες το φθινόπωρο ο Σκακιστικός Όμιλος Ανωγείων και ο Ο.Α.Α Ηράκλειου θα φέρουν στα Ανώγεια μια σπουδαία σκακιστική διοργάνωση, το κλειστό πρωτάθλημα ανδρών Ελλάδας, την κορυφαία διοργάνωση σε ατομικό επίπεδο στην Ελλάδα.Άλλη μια σπουδαία δράση που θα φέρει ξανά τα Ανώγεια στο επίκεντρο.Παράλληλα τον Σεπτέμβριο θα ξεκινήσει και το πρωτάθλημα Ανωγείων οπότε δεν υπάρχει χρόνος για εφησυχασμό και ξεκούραση για τα μέλη του Σ.Ο. Ανωγείων. Ευχόμαστε τα καλύτερα και ραντεβού του χρόνου στο έκτο “Ιδαίον Άντρον”.
Φωτογραφίες:Τζούλια Νταγιαντά
Η 18η Αυγούστου 2016 θα είναι μια λαμπρή βραδιά με την Πανσέληνο να φέγγει σε όλο τον χώρο του Κάμπου της Νίδας και του Ιερού σπηλαίου που ανατράφηκε ο Θεός Δίας, του Ιδαίου Άντρου και είναι αυτή η συμβολική ημέρα που ο Πολιτιστικός σύλλογος Ανωγείων θα διοργανώσει μια τεράστια εκδήλωση στον χώρο με τίτλο “Ιδαίον Άντρο 6.000 χρόνια μετά”, στην οποία θα έχουμε θεατρικά δρώμενα, ποίηση και μουσική με τη συμμετοχή πολλών Κρητών καλλιτεχνών. Η σπουδαία αυτή εκδήλωση που θα γίνει σε υψόμετρο 1538 μέτρων στις 9 μ.μ, συνδιοργανώνεται με το Υπουργείο Πολιτισμού, την Εφορεία Παλαιοανθρωπολογίας και σπηλαιολογίας, την Περιφέρεια Κρήτης και την Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνου και τελεί υπό την αιγίδα του Δήμου Ανωγείων ενώ έχει την αμέριστη στήριξη και συμπαράσταση της Αρχαιολόγου κας Έφης Σαπουνά Σακελλαράκη. Το Ιδαίον Άντρο 6.000 χρόνια μετά, αυτό που έδινε φως από τα αρχαία χρόνια, βγαίνει από τη σκιά και στο εσωτερικό αλλά και εξωτερικό του χώρο θα ακουστούν ξανά ήχοι, μουσικές και τα βήματα των Κουρητών, σε μια βραδιά μυσταγωγική, με σεβασμό στο ιερό μέρος και στους προγόνους.
Στόχοι της διοργάνωσης αυτής από τον Πολιτιστικό σύλλογο Ανωγείων είναι:
να προβληθεί το μεγαλείο της Κρητικής πολιτισμικής παράδοσης και κληρονομιάς από αρχαιοτάτων χρόνων
να προβληθεί η τεράστια πολιτισμική & μυθολογική αξία του σπηλαίου
Να αναδειχθεί η ιστορία , όπου κατά την ελληνική μυθολογία, η σπηλιά της Ίδης, είναι το μέρος που γεννήθηκε και ανατράφηκε ο Δίας
Να γίνει γνωστό ότι το Ιδαίον Άντρον ήταν το μεγαλύτερο και ένα από τα σημαντικότερα λατρευτικά σπήλαια της Μινωικής Κρήτης
Να μαθευτεί ότι ήταν ακόμα Κέντρο Μύησης Φιλοσόφων (Πλάτων, Πυθαγόρας, Επιμενίδης)
Να συνδεθεί η ιστορία της τότε Μινωικής Κρήτης με τη Κρήτη του Σήμερα
Τρία χρόνια προετοιμάζει ο Πολιτιστικός σύλλογος αυτή τη μεγάλη εκδήλωση και ο πρόεδρος του κ.Νίκος Βρέντζος με δηλώσεις στην Ανωγή καλεί όλο τον κόσμο να βρεθεί σε μια ιστορική βραδιά στο Ιδαίον Άντρο που θα μείνει χαραγμένη στις μνήμες. Η δήλωση του έχει ως εξής:
Μετά από προσπάθειες 3 ετών και τις όποιες δυσκολίες συναντήσαμε , μπαίνουμε επιτέλους στην τελική ευθεία για το μεγάλο πολιτιστικό γεγονός του καλοκαιριού που ξεφεύγει από τα στενά όρια των Ανωγείων και της Κρήτης και που ευελπιστούμε να γίνει θεσμός τα επόμενα χρονιά. Ο πολιτιστικός σύλλογος ανωγείων έχοντας γνώση και επίγνωση για την σπουδαιότητα του χώρου του Ιδαίου άντρου με σεβασμό στην ιστορία του και με την συνεργασία κορυφαίων συνεργατών θα προσπαθήσει να σας ταξιδέψει στο παρελθόν ενώνοντας το με το παρόν και το μέλλον.
Στον εξωτερικό χώρο του ιερού Σπηλαίου της αρχαιότητας θα ξεδιπλωθεί μπροστά στα ματιά όλων μας μια πρωτότυπη μουσικό-χορευτικό-ποιητικό- χορευτική παράσταση σε στίχους τραγουδιών & απαγγελία του Γιώργη Καράτζη με την μουσική επένδυση του Γιώργου Φασουλά, Κώστα Καλλέργη και σε ερμηνείες τραγουδιών από τους ίδιους και τον Ψαραντώνη ως σύγχρονο Δια καθώς και από τους Παναγιώτη Σκουλά και Μαρίνας Δακανάλη. Ότι ακουστεί από στίχους τραγούδια μουσική είναι γραμμένα ειδικά αυτήν την εκδήλωση και μόνο.Οι άντρες του χορευτικού του πολιτιστικού συλλόγου μόνο δέος μπορούμε να νιώθουμε στην πιο σημαντική στιγμή ίσως του Πυρρίχιου Ανωγειανού πηδηχτού όταν θα τον χορέψουμε στον τόπο που γεννήθηκε από τους Κουρήτες. Ο χορός των θεών,ο αρχαιότερος όλων..
Καλούμε όλο το κόσμο να στηρίξει αυτήν τη προσπάθεια και να παρακολουθήσει στον επιβλητικό χώρο του Ιδαίου υπό το φως της πανσελήνου με θέα το οροπέδιο της Νίδας, αυτήν την τόση ποιοτική επίπεδου εκδήλωση.Σας περιμένουμε όλους” ολοκληρώνει ο κ. Βρέντζος.
Αναλυτικά λίγα λόγια για την εκδήλωση της 18ης Αυγούστου:
Ιδαίο Άντρο…Αναβιώνοντας το μύθο στον γενέθλιο τόπο του…
Στη σκιά του υψηλότερου βουνού της Κρήτης, της Δωρικής Ίδης ή Ίδας, του σημερινού Ψηλορείτη, μια σπηλιά έμελλε να γίνει ο τόπος, που ο μύθος θέλει, να πρωτακούστηκε το κλάμα του πατέρα θνητών και αθανάτων, του Δία.
Ιδαίον Άντρον. Ο τόπος που διάλεξε η Ρέα για να κρύψει το νεογέννητο Δία από την οργή του πατέρα του Κρόνου. Ο τόπος όπου πρωταντήχησαν οι ήχοι από τα σπαθιά των Κουρητών, που χτυπούσαν με δύναμη πάνω στις ασπίδες τους, αλλά και από τα βαριά τους βήματα, καθώς χόρευαν τον πυρρίχιο χορό τους, για να καλύψουν το κλάμα του θείου βρέφους. Ο τόπος που ο Δίας γεννήθηκε ανατράφηκε και ανδρώθηκε από την αίγα Αμάλθεια και τη νύμφη Μέλισσα, για να επικρατήσει τελικά του πατέρα του Κρόνου και μέσα από την Τιτανομαχία να αναδειχθεί ο ισχυρότερος, ο πρώτος των Θεών του Ολύμπου. Ο τόπος που για αιώνες αποτέλεσε, όπως τα αρχαιολογικά ευρήματα μαρτυρούν, κέντρο λατρείας του Κρηταγενή Δία.
Σ’ αυτόν τον ιερό, κατά την αρχαιότητα, τόπο, τόπο μυσταγωγίας και θείας λατρείας, ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ανωγείων, φιλοδοξεί, με τη συνεργασία σημαντικών καλλιτεχνικών προσωπικοτήτων, να ξαναδώσει φέτος τον Αύγουστο ζωή.
Μέσα από τα κείμενα του Γιώργου Καράτζη, που θα επιχειρήσει να αφηγηθεί, με το δικό του, μοναδικό τρόπο, τον μύθο της γέννησης και της ανατροφής του Δία, και πως αυτός, κρατεί ως τις μέρες μας, με μια ξεχωριστή για τ’ Ανώγεια και όλη την Κρήτη σημειολογία…
Μέσα από τις συνθέσεις και τις ξεχωριστές φωνές του Ψαραντώνη, του Γιώργη Φασουλά, Κώστα Καλλέργη, Παναγιώτη Σκουλά και Μαρίνας Δακάναλης που θ’ αποδώσουν μελωδικά το θείο παραμύθι…
Μέσα από τη σκηνοθετική ματιά του των μελών του Π.Σ Ανωγείων, που με σεβασμό στην ιερότητα του χώρου, φιλοδοξεί ν’ απεικονίσει το μύθο για πρώτη φορά στο γενέθλιο τόπο του…
Με τους χορευτές του Πολιτιστικού Συλλόγου να ακολουθούν τα περήφανα ζάλα των Κουρητών, των Ιδαίων Δακτύλων, χορεύοντας τον πυρρίχιο χορό τους, τον Ανωγειανό πηδηχτό…
Μια φιλόδοξη προσπάθεια, που έχοντας ήδη την αμέριστη υποστήριξη της Έφης Σαπουνά Σακελλαράκη, συζύγου του ανθρώπου που με την επιμονή και την μεθοδική δουλειά του έφερε στο φως τα ευρήματα εκείνα, που επιβεβαίωσαν τη μυθολογική υπόσταση του Ιδαίου Άντρου, του Γιάννη Σακελλαράκη, επιζητά, για την όσο το δυνατόν αρτιότερη υλοποίησή της την έμπρακτη αρωγή όλων των αρμοδίων φορέων, ώστε να καταφέρει να αναχθεί σ’ έναν ακόμα αξιόλογο για τα πολιτιστικά δρώμενα της Κρήτης θεσμό, στα χρόνια που θ’ ακολουθήσουν.
Προσπάθεια, η οποία έχει όλα τα εχέγγυα για να αναδείξει σε ένα βεληνεκές που ξεπερνά τα στενά όρια της Κρήτης ειδικά και της Ελλάδας γενικότερα, την κοιτίδα ενός εκ των μεγαλυτέρων μυθολογικών πηγών, αυτήν που έμελε στα σπλάχνα της να αναθρέψει τον πατέρα του ελληνικού μυθικού δωδεκαθέου, το Ιδαίο Άντρο, ξαναδίνοντάς της έστω και καθυστερημένα, την τιμή και την αξία, που ιστορικά της αναλογεί.
Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ανωγείων, έχοντας πάντα ως μόνη προτεραιότητα την προαγωγή της Ανωγειανής, αλλά και της ευρύτερης παράδοσης της Κρήτης, επιλέγει για πρώτη φορά φέτος το καλοκαίρι να εντάξει στα πολιτιστικά δρώμενα, έναν τόπο που για αιώνες παρέμεινε στη σκιά, ενώ ο ίδιος έδωσε φως και πνοή σ’ όλο τον αρχαίο κόσμο, αναθρέφοντας στην αγκαλιά του το Δία…Στο Ιδαίο Άντρο λοιπόν, φιλοδοξεί, με απόλυτο σεβασμό και με τη συνεργασία σπουδαίων κρητικών καλλιτεχνών, να ξαναδώσει ζωή ο Σύλλογός μας, με την υπόσχεση, αλλά και την ελπίδα η προσπάθειά του αυτή θα είναι μόνο η αρχή, για όσα πολιτιστικά εγχειρήματα μπορούν στον ιερό αυτό χώρο να υλοποιηθούν…
Ο Διάλογος αποτελεί κλασικό δείγμα πολιτικού ρεαλισμού και είναι ιδιαίτερα επίκαιρος σήμερα. Όταν οι ”διαπραγματεύσεις” απέτυχαν διότι οι Μήλιοι επέμεναν να μείνουν ανεξάρτητοι και ουδέτεροι στο μικρό νησί τους, οι Αθηναίοι τους πολιόρκησαν, τους νίκησαν και την νίκη τους την επισφράγισαν με την ολοσχερή καταστροφή της Μήλου το 416 π.Χ. Το “έστι δίκης οφθαλμός”, η κλασική ελληνική αντίληψη που έβλεπε την ανθρώπινη δικαιοσύνη ως κομμάτι αναπόσπαστο της ευρύτερης κοσμικής τάξης, καταρρέει την στιγμή κατά την οποία οι Αθηναίοι πρέσβεις διεκδικούν για λογαριασμό τους την εύνοια των θεών, και διακηρύσσουν ότι ο θείος νόμος ταυτίζεται με τον φυσικό νόμο της επικράτησης του ισχυρού επί του ασθενέστερου.
Αθηναίοι: Έχει καλώς. Εμείς, εν τούτοις, δεν θα χρησιμοποιήσομε ωραίες φράσεις, υποστηρίζοντας με πολλά λόγια, που δεν πρόκειται να πείσουν κανένα, ή ότι την ηγεμονία μας αποκτήσαμε δικαίως, λόγω του ότι νικήσαμε τους Πέρσες ή ότι επιδιώκομε την επανόρθωση αδικιών, οι οποίες έγιναν εις βάρος μας. Ζητούμε όμως και από σας να μη νομίσετε ότι θα μας πείσετε, ισχυριζόμενοι ή ότι ως άποικοι των Λακεδαιμονίων, δεν λάβατε μέρος εις τον πόλεμο παρά το πλευρό μας, ή ότι δεν μας προξενήσατε κανένα κακό. Νομίζουμε, αντιθέτως, ότι επιβάλλεται να επιδιώξομε, και σεις και εμείς, εκείνο που θεωρούμε αληθινά κατορθωτό, αφού, πραγματικά, και οι δύο γνωρίζομε ότι κατά τη συζήτηση των ανθρωπίνων πραγμάτων, το επιχείρημα της δικαιοσύνης έχει αξία μόνο μεταξύ ίσων, ότι, όμως, ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμή του και ο ασθενής παραχωρεί ό,τι του επιβάλλει η αδυναμία του.
Μήλιοι: Ώστε, δεν θα μας δεχθείτε να είμαστε φίλοι σας και όχι εχθροί σας, αλλά να διατηρήσομε την ειρήνη και την ουδετερότητά μας;
Αθηναίοι: Όχι. Γιατί η έχθρα σας μας βλάπτει πολύ λιγότερο από τη φιλία σας. Και τούτο διότι εις τα όμματα των υπηκόων μας, η φιλία σας θα είναι τεκμήριο αδυναμίας, ενώ το μίσος σας θα είναι τεκμήριο ότι είμαστε ισχυροί.
Αθηναίοι: Όσον αφορά στα επί του δικαίου στηριζόμενα επιχειρήματα, θεωρούμε ότι και σεις και εμείς δεν στερούμεθα τέτοιων, νομίζουμε όμως ότι όσοι διατηρούν την ελευθερία των οφείλουν τούτο στη δύναμή των, εμείςδε δεν επιτιθέμεθα κατ΄ αυτών, ένεκα φόβου.
Μήλιοι: Γνωρίζομε όμως ότι κάποτε οι τύχες του πολέμου επιμερίζονται με περισσότερη ισότητα μεταξύ των αντιπάλων, από όσο θα μπορούσε κανείς να περιμένει αποβλέποντας στην άνιση δύναμή τους. Και για εμάς, η μεν άμεση υποχώρηση σημαίνει απώλεια κάθε ελπίδας, ενώ, αν πολεμήσομε, υπάρχει ακόμη ελπίδα να μείνομε σώοι.
Αθηναίοι: Η ελπίδα είναι πράγματι παρηγοριά σε ώρα κινδύνου και όσες φορές κανείς, στηριζόμενος σ΄ αυτήν, διακινδυνεύει μόνο ό,τι έχει ως περίσσευμα, τότε αυτή φέρει μεν βλάβη αλλ΄ όχι και πλήρη καταστροφή. Αλλ΄ όταν η άκρατη φύση της ελπίδας παρασύρει κάποιον στο να ρίξει τον περί των όλων κύβο, τότε μόνο αντιλαμβάνεται αυτός την αληθινή φύση της, όταν η καταστροφή έχει ήδη επέλθει.
Μήλιοι: Αλλ΄ εμείς, εξαιτίας ακριβώς του λόγου αυτού πιστεύομε, προπάντων, ότι οι Λακεδαιμόνιοι, χάριν του ιδίου του συμφέροντός των, δεν θα θελήσουν να εγκαταλείψουν τους Μηλίους…
Αθηναίοι: Αλλά, δεν νομίζετε ότι το συμφέρον συμβαδίζει με την ασφάλεια, ενώ η άσκηση της δικαιοσύνης και της τιμής συνεπάγεται κινδύνους, τους οποίους οι Λακεδαιμόνιοι αποφεύγουν, ως επί το πλείστον, ν΄ αντιμετωπίζουν;
“Το αληθινό πρόσωπο της φύσης”, λέει ο Κονδύλης “είναι το πρόσωπο των Αθηναίων όταν ζητούν από τους Μηλίους να υποταγούν”, “η θεία ή φυσική τάξη, ο εσώτερος νόμος του Όντος είναι ακριβώς ο νόμος του ισχυρότερου”. Η επίκληση της δικαιοσύνης, στην οποία προσφεύγουν οι Μήλιοι είναι ένα μοιραίο σφάλμα, η πίστη τους “στην υπερίσχυση των ηθικών κανόνων γεννά απλώς φρούδες ελπίδες” και τους “ωθεί σε απελπισμένες και αυτοκαταστροφικές ενέργειες. Η πράξη θα όφειλε να προσανατολίζεται στους κανόνες της φρόνησης, οι οποίοι πάλι πρέπει να υπηρετούν τη φυσική επιταγή της αυτοσυντήρησης. Βεβαίως”, συμπληρώνει ο Κονδύλης, “η αυτοσυντήρηση έχει διαφορετικό νόημα για τον ισχυρό, ο οποίος μπορεί να διατηρήσει την ισχύ του μονάχα διευρύνοντάς την συνεχώς, και για τον αδύνατο, ο οποίος σώζεται ανταποκρινόμενος στις επιθυμίες του ισχυρότερου”.[Παναγιώτης Κονδύλης, πρόλογος της ανθολογίας ”Ο φιλόσοφος και η ισχύς”, 1992]
Μπισκιτζή Ιωάννα
Λέκτορας κλασικής φιλολογίας
Πολλές γενιές Ανωγειανών μνώγουνε στ’ όνομα σου,
γιατί άλλαξε τη μοίρα ντως ετούτη η δωρεά σου..
——————————————————————————-
Η Κρήτη βγάνει οπλαρχηγούς κι αθρώπους τω γραμμάτω,
κι “αγράμματους” που αλλάζουνε την τάξη των πραμάτω..(Μαντινάδες Μήτσου Σταυρακάκη)
Ο Δήμος Ανωγείων τιμάει την Κυριακή 19 Ιουνίου τους μεγάλους ευεργέτες του τόπου μας, Μιχάλη και Λετίτσια Σταυρακάκη, με επιστημονική ημερίδα το πρωί στην αίθουσα του Δημοτικού σχολείου, όπου θα μιλήσουν εκπαιδευτικοί και Πανεπιστημιακοί δάσκαλοι και με μουσική βραδιά αργότερα στο θέατρο “Νίκος Ξυλούρης”, ενώ θα έχει προηγηθεί και η ονοματοδοσία του δρόμου μπροστά από το σχολείο με τα ονόματα τους.
Ήταν το έτος 1954, λίγα χρόνια μόνο έχουν περάσει από το τέλος του Β’ Παγκόσμιου Πόλεμου, αλλά και της καταστροφικής εμφύλιας διαμάχης των Ελλήνων. Τα Ανώγεια ακόμα μετρούν τις πληγές τους και προσπαθούν να ορθοποδήσουν μετά το Ολοκαύτωμα του Αυγούστου του 1944 που είχε ισοπεδώσει τα πάντα. Το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο έρχεται εκείνη τη χρονιά και είναι προσφορά ενός ζευγαριού Ανωγειανών που ζούσαν μακριά από τον τόπο τους. Επιθυμούν να βάλουν το δικό τους λιθαράκι στην αναστήλωση των Ανωγείων. Επιλέγουν να βοηθήσουν στην αναστήλωση της Παιδείας , της μόρφωσης και του Πολιτισμού. Χτίζουν το Σταυράκειο Γυμνάσιο και Λύκειο Ανωγείων και βοηθούν στην εύρυθμη λειτουργία του. Ήταν το 1954 και πραγματοποιούνται τα εγκαίνια του παρουσία όλων των Ανωγειανών . Βαθιά μέσα τους εκείνη την ημέρα οι πρόγονοι μας γνώριζαν ότι αυτό ίσως θα ήταν το έργο πνοής που θα εξασφάλιζε στα παιδιά τους ένα καλύτερο μέλλον από το δικό τους. Δεν έκαναν λάθος. Γι’ αυτό τίμησαν εκείνη την ημέρα τους δυο ευεργέτες, τον Μιχάλη και την Λετίτσια Σταυρακάκη (Σταυράκη) και μέχρι σήμερα συνεχίζουμε να τους τιμάμε αναγνωρίζοντας την σπουδαία προσφορά τους.
Αναλυτικά το πρόγραμμα των εκδηλώσεων:
Κυριακή 19 Ιουνίου 2016
Αίθουσα εκδηλώσεων του Δημοτικού σχολείου:
H ημερίδα θα ξεκινήσει στις 11 π.μ.
Αντώνης Χουρδάκης(Ιστορικός της εκπαίδευσης)
Μανώλης Δρακάκης (Ιστορικός)
Δημήτρης Σαλούστρος (Φιλόλογος)
Κατερίνα Φωστιέρη (Ιστορικός)
Κατερίνα Δαλακούρα (Ιστορικός της εκπαίδευσης)
Βαγγέλης Τζούκας (Ιστορικός)
Γιώργης Νικολακάκης(Κοινωνικός Ανθρωπολόγος)
Το βράδυ στις 9 μ.μ συναυλία στο θέατρο “Νίκος Ξυλούρης”
Συμμετέχουν:
Ross Daly-Βασίλης Σταυρακάκης-Μιχάλης Σταυρακάκης-Κέλυ Θωμά-Γιώργος Μανωλάκης-Γιάννης Παπατζανής-
Νικηφόρος Σταυρακάκης-Αντώνης Σταυρακάκης-Γιώργος Σταυρακάκης
Η Αυτοβιογραφία του Μιχαήλ Σταυρακάκη
Με αφορμή την εκδήλωση τιμής και ευγνωμοσύνης που θα γίνει την Κυριακή 19 Ιουνίου για τους ευεργέτες, επανεκδόθηκε η αυτοβιογραφία του του Μιχαήλ Ιωάννου Σταυρακάκη 62 χρόνια μετά την πρώτη της έκδοση το 1954.
Ο Μιχάλης Σταυρακάκης ξεκινάει την αυτοβιογραφία του με δυο μαντινάδες:
Αν θέλετε να μάθετε πως πέρασα στα ξένα,
τι έμαθα τι άκουσα θα μάθετε εδώ πέρα..
———————————————————
Ότι σας λέω επαδά δεν είναι παραμύθια,
μόνον όλα μου συνέβησαν και όλα είν’ αλήθεια..
Στο βιβλίο αυτό που αξίζει και πρέπει να διαβάσει κάθε Ανωγειανός ο Μιχαήλ Σταυρακάκης περιγράφει γλαφυρά την ζωή του από την γέννηση του το 1879 μέχρι και το 1953, λίγους μήνες πριν τα εγκαίνια του Σταυράκειου Γυμνασίου. Αξίζει να σας μεταφέρουμε ένα απόσπασμα από τον πρόλογο της αυτοβιογραφίας:
“Το βιβλίο θα ανατυπωθεί όπως ήταν στην πρώτη του έκδοση, χωρίς αλλαγές ή προσθήκες στο πολυτονικό σύστημα γραφής, για να έχουν την δυνατότητα οι νεώτεροι να ενημερωθούν για τη ζωή και τα πεπραγμένα του Μιχ.Ιωάννου Σταυρακάκη. Του ανθρώπου που στην ευαίσθητη ηλικία των 11 χρόνων, φτωχός, ξυπόλητος κι αγράμματος ξενιτεύτηκε αρχικά στη Σμύρνη και αργότερα στην Αμερική για να αναζητήσει καλύτερη τύχη.
Μετά από απίστευτες δυσκολίες, κακουχίες κι αντιξοότητες που θα έχετε την ευκαιρία να διαβάσετε στο παρόν βιβλίο, κατάφερε να ορθοποδήσει και να προκόψει, χάρις στην πίστη του, στη δύναμη και τη θέληση του ανθρώπου. Ο Μ.Σταυρακάκης δεν έγινε εκατομμυριούχος, κατάφερε όμως με την επιμονή και την εργασία του να εξασφαλίσει ένα ικανοποιητικό εισόδημα για αυτόν και την οικογένεια του. Ο πραγματικός του πλούτος ήταν το μεγαλείο της ευαίσθητης ψυχής του.
Όσα αγαθά και να αποκτήσει ο άνθρωπος δεν τα ευχαριστιέται αν δεν τα μοιραστεί με τους ανθρώπους που αγαπά και νοιάζεται. Διέθεσε λοιπόν ένα σεβαστό ποσό για την εποχή και κτίστηκε το Γυμνάσιο στην γενέτειρα του, τα κατεστραμμένα από τον πόλεμο Ανώγεια, σε μια εποχή που τέτοια σχολεία υπήρχαν μόνο στις μεγάλες πόλεις της Κρήτης. Έτσι δόθηκε η ευκαιρία στα παιδιά των απανταχού της Κρήτης Ανωγειανών όπως και σ’ αυτά της ευρύτερης περιοχής Μυλοποτάμου αλλά και άλλων περιοχών, να φοιτήσουν στο Γυμνάσιο και στη συνέχεια, πολλοί από αυτούς να διαπρέψουν στον χώρο των γραμμάτων και της επιστήμης.
Αξίζει εδώ να προσθέσουμε κάτι που δεν είναι ευρύτερα γνωστό, πως και το Δημοτικό σχολείο στα Αρμανώγεια στο Μονοφάτσι, κτίστηκε με δωρεά του Μιχαήλ Σταυρακάκη, σταματώντας την καθημερινή ταλαιπωρία των μικρών παιδιών που πήγαιναν με τα πόδια στα γειτονικά χωριά για να μάθουν γραφή και ανάγνωση. Η ευεργεσία του Μ.Σταυρακάκη προς την γενέτειρα του τα Ανώγεια είναι κορυφαία έκφραση διαχρονικών αξιών και φιλοπατρίας.Ο άνθρωπος χρειάζεται παιδεία και γνώση γιατί μέσω της παιδείας και της γνώσης μπορεί να ζήσει με αξιοπρέπεια και να διεκδικήσει αυτά που του ανήκουν. Για αυτό η αξία της πράξης του ευεργέτη Μ.Σταυρακάκη είναι παγκρήτιας και πανελλήνιας εμβέλειας.
Με την εκδήλωση μνήμης και την ανατύπωση της αυτοβιογραφίας του, τιμούμε τον άνθρωπο και τον ευεργέτη Μιχαήλ Ι.Σταυρακάκη και προσπαθούμε ως σκεπτόμενοι πολίτες να αποτρέψουμε την ιστορική λήθη κι ότι αυτό συνεπάγεται και να βοηθήσουμε τους νεότερους να γνωρίσουν προσωπικότητες που οι πράξεις τους άφησαν ένα σημαντικό αποτύπωμα στη μνήμη μας..”.