Πολιτισμός
Τσίκνισμα και Αποκριάτικο πάρτι θα συνδυάσει η εκδήλωση του Συλλόγου Γονέων και κηδεμόνων του Δημοτικού, την Παρασκευή 8 Μαρτίου στις 6 μ.μ στον χώρο του σχολείου στα Ανώγεια. Μια όμορφη εκδήλωση για μασκαρεμένους μικρούς και μεγάλους, με την συμμετοχή κλόουν, τη μουσική επιμέλεια του Γιώργου Νταγιαντά, αλλά και εκατοντάδες σουβλάκια για το “τσίκνισμα” μια μεγάλη προσφορά της Ανωγειανής εταιρείας “KRIVEK”.Η εκδήλωση θα λάβει χώρα με τη συν-διοργάνωση και του Δήμου Ανωγείων. Καλή διασκέδαση και καλές αποκριές για όλο τον κόσμο..
Όλα έτοιμα για την μεγάλη πενθήμερη εκδρομή των μαθητών της Τρίτης Λυκείου Ανωγείων, που αναχωρούν το πρωινό της Δευτέρας 4 Μαρτίου για την μαγευτική Ιταλία, για στιγμές ξεγνοιασιάς και διασκέδασης πριν την τελική ευθεία των Πανελλήνιων εξετάσεων. Η εκδρομή θα ολοκληρωθεί στις 9 Μαρτίου, με τα παιδιά των Ανωγείων να ετοιμάζονται να γίνουν για λίγες ημέρες..Ιταλοί, έχοντας φτιάξει και το ιδιαίτερο πανό τους που θα τους συνοδεύει στην εκδρομή τους.
Η αποστολή θα αναχωρήσει από το Ηράκλειο για Βενετία στις 10 π.μ της Δευτέρας. Μετά την Βενετία, την Τρίτη θα επισκεφθούν την Φλωρεντία, την Τετάρτη την Ρώμη και την Πέμπτη το Βατικανό.Την Παρασκευή θα επισκεφθούν τον αρχαιολογικό χώρο της Πομπηία και στη συνέχεια την Νάπολη. Το πρωινό του Σαββάτου 9 Μαρτίου μέσω του Τίβολι θα πάρουν το αεροπλάνο της επιστροφής τους για την Κρήτη. Ευχόμαστε σε όλους, μαθητές και συνοδούς εκπαιδευτικούς να περάσουν μια αξέχαστη εμπειρία..!
Ρεπορτάζ:Γιώργης Μπαγκέρης
ΦΩΤΟ ΑΓΓΕΛΑ ΣΚΟΥΛΑ
Τσι Δημοκράτες κάλεσε από τα Ανώγεια τώρα,
σε πανστρατιά να βγάλουμε, πάλι ψηλά τη Χώρα..
———————————————————————
Έχεις βαριά κληρονομιά, για αυτό το κάθε ζάλο,
που κάνεις πρέπει να τιμά το Κύρη το Μεγάλο..
——————————————————————–
Τσι Δημοκράτες κάλεσε σε πανστρατιά μεγάλη,
ο ήλιος πρέπει στα ψηλά, να ξανανέβει πάλι..
Θερμότατης υποδοχής έτυχε η πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής Φώφη Γεννηματά κατά την δίωρη επίσκεψη της στα Ανώγεια σήμερα Σάββατο 2 Μαρτίου, με την ίδια να δηλώνει ενθουσιασμένη και ευτυχισμένη από την πρώτη της παρουσία στα Ανώγεια είτε ως πολίτης είτε ως αρχηγός κόμματος και γοητευμένη από την ομορφιά του τόπου και την ζεστασιά των κατοίκων. Με τις παραπάνω μαντινάδες την υποδέχθηκε έξω από το Δημαρχείο ο πρόεδρος της τοπικής οργάνωσης του ΚΙΝ.ΑΛ Μανόλης Πασπαράκης (Μούγερης), μαντινάδες που είχε γράψει σε κάθε ένα από τα τρία βιβλία του ποιητή Γιώργη Αγ.Κουτάντου που της προσέφερε, μαζί με ένα λευκό μαντηλέ που της πέρασε στο λαιμό.
Θερμή υποδοχή και από τον Δήμαρχο Ανωγείων Εμμανουήλ Καλλέργη που αφού την καλωσόρισε την οδήγησε μέχρι το γραφείο του στο Δημαρχείο για να της προσφέρει δώρα αλλά και να συζητήσουν για τα ευρύτερα προβλήματα της περιοχής και γενικότερα του ορεινού όγκου του Ψηλορείτη. Δεκάδες πολίτες την περίμεναν για να της σφίξουν το χέρι και να της ευχηθούν καλή επιτυχία στις επερχόμενες εκλογές του 2019.
Την Φώφη Γεννηματά υποδέχτηκαν στα Ανώγεια πέραν από τον Δήμαρχο και το δημοτικό συμβούλιο Ανωγείων, πλήθος επισήμων και πολιτευτών του κόμματος. Ανάμεσα τους ήταν ο Βουλευτής Ηρακλείου Βασίλης Κεγκέρογλου, ο πρώην βουλευτής Ιωάννης Σκουλάς, ο διευθυντής του πολιτικού της γραφείου και πρώην Βουλευτής Μανόλης Όθωνας, ο υποψήφιος Βουλευτής Ρεθύμνου με το ΚΙΝ.ΑΛ Νίκος Κοτζαμπασάκης, ο πρόεδρος της Νομαρχιακής Επιτροπής Μιχάλης Σαρρής, ο πρώην δήμαρχος Ανωγείων και Περιφερειακός σύμβουλος Νίκος Ξυλούρης, ο Αντιπεριφερειάρχης Παιδείας Γιάννης Παρασύρης, η υποψήφια Βουλευτής Ηρακλείου Ελένη Βατσινά, ο υποψήφιος Ευρωβουλευτής και πρόεδρος της ΕΣΑμεα Ιωάννης Βαρδακαστάνης, ο πρώην δήμαρχος Ανωγείων Γεώργιος Σμπώκος, ο υποψήφιος Περιφερειακός σύμβουλος και δικηγόρος Νίκος Σκουλάς,το στέλεχος του επιτελείου του ΚΙΝ.ΑΛ στη Κρήτη Βούλα Γεωργάκη και άλλοι.
Ενθουσιασμένη από το χωριό μας, αλλά και με συναίσθηση των ιερών χωμάτων που πατάει σε ένα τόπο με τρία Ολοκαυτώματα, η Φώφη Γεννηματά κατέθεσε ένα λουλούδι στο μνημείο του Ανωγειανού αγωνιστή στην πλατεία Αρμί και συμβολικά σε εκείνο το χώρο στις δηλώσεις της προς τα Μ.Μ.Ε εξέφρασε την απόλυτη στήριξη της στην διεκδίκηση των Γερμανικών αποζημιώσεων, μιας από τις τελευταίες επιθυμίες όπως ανέφερε του αείμνηστου Ανδρέα Παπανδρέου,, αναφέροντας ότι από την πλευρά της θα πιέσει προς κάθε κατεύθυνση για το θέμα αυτό. Παράλληλα ανέφερε ότι “ένας μύθος ακολουθεί τα Ανώγεια σε όλη την Ελλάδα και σήμερα αισθάνομαι ότι δένομαι ακόμα περισσότερο γιατί πια τα Ανώγεια έχουν για μένα συγκεκριμένα πρόσωπα..”
Μετά την παρουσία της στο Δημαρχείο, και έπειτα από τη συζήτηση με τον Δήμαρχο Ανωγείων κάθισε σε ένα μικρό μπουφέ που είχαν στήσει εκεί οι άνθρωποι του Δήμου. Η Φώφη Γεννηματά χαιρέτησε δια χειραψίας όλους τους υπαλλήλους του Δήμου και ξεκίνησε μια μικρή βόλτα στο χωριό με τα πόδια. Σε κάθε της βήμα χαιρετούσε τους πολίτες που την καλωσόριζαν, ενώ οι ιδιοκτήτες των καφενείων της προσέφεραν ρακί και ντόπιους μεζέδες. Η Φώφη Γεννηματά, ξεναγήθηκε στο Κέντρο Αρχαιολογικής Πληροφόρησης “Γιάννη και Έφης Σακελλαράκη” από τον αρχαιολόγο Γιώργο Καλομοίρη δηλώνοντας εντυπωσιασμένη από την αισθητική του χώρου, αλλά και τα ευρήματα της Πολιτιστικής μας κληρονομιάς σε Ζώμινθο και Ιδαίον Άντρο κάνοντας πολλές ερωτήσεις για την πορεία των ανασκαφών αλλά και την σημασία των ευρημάτων στο βουνό του Ψηλορείτη. Στο τέλος υπέγραψε στο βιβλίο του Κέντρου
Πληροφόρησης και ολοκλήρωσε τη βόλτα της πηγαίνοντας αρχικά στην πλατεία Μεϊντάνι, όπου άναψε ένα κερί στην εκκλησία του Αγίου Γεωργίου, συζήτησε με τον πάτερ Ανδρέα Κεφαλογιάννη για τις αγιογραφίες των ηρώων της Επανάστασης του 1821, χαιρέτησε τους θαμώνες των καφενείων και κατευθύνθηκε αργότερα στο Περαχώρι. Η Φώφη Γεννηματά δήλωσε ότι ένιωσε δέος στην επίσκεψη της στο σπίτι του Αρχάγγελου της Κρήτης Νίκου Ξυλούρη, ενώ έκανε μια βόλτα στα καφενεία του Περαχωριού, δέχτηκε το κέρασμα και το καλωσόρισμα των θαμώνων πριν αναχωρήσει από τα Ανώγεια με προορισμό το Μπαλί και τις πληγείσες περιοχές από την πρόσφατη κακοκαιρία.
Η ομιλία του Δημάρχου Ανωγείων Εμμανουήλ Καλλέργη ενώπιον της Φώφης Γεννηματά
“Κυρία πρόεδρε, καλωσορίσατε στα Ανώγεια. Είναι μεγάλη τιμή για εμάς η παρουσία σας στον τόπο μας. Είμαστε ένας μικρός αλλά ιστορικός δήμος, με μεγάλο όνομα όπως και εσείς αναφέρατε και αυτό προσπαθούμε όλοι μας να στηρίξουμε. Την μεγάλη μας κληρονομιά και ιστορία.Είμαστε ένας ορεινός δήμος και οι καταστάσεις σήμερα στη χώρα μας είναι δύσκολες. Έχουμε σημαντικά προβλήματα, όπως η υπό-στελέχωση των υπηρεσιών μας και οι υποδομές μας. Παλεύουμε όμως ενωμένοι καθημερινά και πιστεύουμε ότι όλα σιγά σιγά θα διορθωθούν με τον καιρό τους.
Ευτυχώς η πρόσφατη κακοκαιρία δεν έπληξε τόσο πολύ τα Ανώγεια όσο δυστυχώς συνέβη στην υπόλοιπη Κρήτη. Είναι το θέμα των ημερών, άλλωστε και εσείς αναφέρεστε σε αυτό ιδιαίτερα κατά την επίσκεψη σας στο νησί μας. Εμείς ζητάμε και τη δική σας συνεργασία στο μέλλον για την επίλυση των προβλημάτων της περιοχής μας. Γνωρίζετε άλλωστε ότι η Ανωγειανή κοινωνία έχει παράδοση και ρίζες δημοκρατικές και πάντα στηρίζει και τις δικές σας προσπάθειες. Θα σας αναφέρω αργότερα και προσωπικά πως δουλεύει ο δήμος Ανωγείων και πως παρ όλες τις αδυναμίες μας στηρίζουμε τις υποδομές μας.
Ως δήμαρχος Ανωγείων και εκ μέρους όλων των Ανωγειανών, σας καλωσορίζω και πάλι στον φιλόξενο τόπο μας. Σας εύχομαι ότι καλύτερο για τη συνέχεια της μεγάλης σας προσπάθειας για την Ελλάδα που όλοι αγαπάμε και ονειρευόμαστε..”
Η ομιλία της Φώφης Γεννηματά στο Δημαρχείο Ανωγείων
“Δήμαρχε πραγματικά σας ευχαριστώ πάρα πολύ για αυτή τη θερμή υποδοχή, Για όλα αυτά που άκουσα από τους Ανωγειανούς, για τις καταπληκτικές μαντινάδες και για τα λόγια σας. Πρέπει να σας πω ότι είμαι ιδιαίτερα συγκινημένη σήμερα, γιατί παρόλο που έχω έρθει πάρα πολλές φορές στην Κρήτη από υπέρ Νομάρχης μέχρι και σήμερα, δεν είχε τύχει ποτέ να τα καταφέρω να έρθω στα Ανώγεια. Όπως είπε κάποιος πριν, το όνομα σας είναι τόσο μεγάλο και ένας τεράστιος μύθος σας ακολουθεί όλους σας εδώ. Ένας μύθος που έχει να κάνει με τη λεβεντιά, με τη δημοκρατία, με τους Αγώνες, με την Ελευθερία. Αισθάνομαι ότι είστε ταυτισμένοι με όλα αυτά, με τις αξίες για τις οποίες μαχόμαστε μέχρι και σήμερα. Για αυτό επιτρέψτε μου να πω ότι είναι πολύ μεγάλη η φόρτιση μου. Όλη η Ελλάδα σας θαυμάζει και αυτός ο θαυμασμός μέχρι τώρα ήταν από μακριά για μένα, αλλά τώρα που σας γνωρίζω, γίνεται ακόμα πιο ισχυρή αυτή η σχέση και πιο δυνατή, γιατί έχει πρόσωπα συγκεκριμένα. Συνεχίστε αυτό τον αγώνα. Έχει μεγάλη αξία αυτά τα χρόνια να αγωνιζόμαστε για τη Δημοκρατία και την Ελευθερία με αυτή την λεβεντιά των Ανωγειανών και το καθαρό πνεύμα σας.
Το κόμμα μας και την Βουλή την κοσμούσαν επί χρόνια άνθρωποι που προέρχονται από αυτόν εδώ τον τόπο και ήταν αυτό μεγάλη τιμή για όλους μας. Ελπίζω ότι αυτή η σχέση θα έχει διάρκεια, δύναμη και ισχύ. Δεν θα σταματήσει στο χθες. Όπως λέει και το βιβλίο που μου χαρίσατε εδώ, μιλάει και για τον Ενεστώτα αλλά και για τον Μέλλοντα.Να είστε όλοι καλά, πραγματικά σας ευχαριστώ όλους για αυτή σας την υποδοχή.”
Παραλειπόμενα-Μικρά από την επίσκεψη της Φώφης Γεννηματά στα Ανώγεια
-Ο πρόεδρος της δημοτικής οργάνωσης του ΚΙΝ.ΑΛ Ανωγείων Μανόλης Πασπαράκης ζήτησε στο γραφείο του Δημάρχου από την Φώφη Γεννηματά να διαβάσει η ίδια μια από τις μαντινάδες που αναγραφόταν σε ένα από τα τρία βιβλία (σ.σ το βιβλίο “Ενεστώτας Μέλλοντας) και είχε την αναφορά στον αείμνηστο πατέρα της Γεώργιο Γεννηματά. Η Φώφη Γεννηματά αν και δυσκολεύτηκε με την τοπική διάλεκτο και τη λέξη “ζάλο” διάβασε σε όλους τους παρευρισκόμενους την μαντινάδα και συγκινήθηκε για την αναφορά στον πατέρα της (Έχεις βαριά κληρονομιά, για αυτό το κάθε ζάλο,που κάνεις πρέπει να τιμά το Κύρη το Μεγάλο..).
-Τα δώρα του Δημάρχου Ανωγείων προς την Φώφη Γεννηματά, ήταν μια παραδοσιακή κρητική βούργια, μια δημιουργία από φυσητό γυαλί του Μάριου Χαλκιαδάκη από το εργαστήρι του στα Ανώγεια,, εκδόσεις του Δήμου για το Ιδαίον Άντρο, τα Μητάτα του Ψηλορείτη,dvd με την ιστορία των Ανωγείων και των Ολοκαυτωμάτων τους, αλλά και cd με την μεγάλη μουσική μας κληρονομιά και εκδόσεις για το Φυσικό Πάρκο Ψηλορείτη, αλλά και τον αείμνηστο πρώην δήμαρχο Ανωγείων Γεώργιο Κλάδο, που είχε “άριστη σχέση με τον πατέρα σας” όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο Μανόλης Καλλέργης.
-“Και μια παραδοσιακή κατσούνα βοσκού έπρεπε να της χαρίσεις δήμαρχε..” ανέφερε προς τον Μανόλη Καλλέργη ο πρώην δήμαρχος Ανωγείων Νίκος Ξυλούρης, “θα της χρειαστεί σίγουρα στο μέλλον, ώστε να απομακρύνει όσους δε κάνουν” τόνισε, σκορπώντας το γέλιο στους παρευρισκόμενους, αλλά και την απορία στη Φώφη Γεννηματά για το τι σημαίνει η λέξη..κατσούνα!
-Μια ιστορία για τον πατέρα της ανέφερε το ιστορικό στέλεχος του ΠΑΣΟΚ Γιώργος Πολίτης στη διάρκεια του μικρού μπουφέ που είχε στηθεί στο Δημαρχείο προκαλώντας συγκίνηση στη Φώφη Γεννηματά.”Θυμάμαι τις πρώτες κουβέντες του πατέρα σας όταν το 1981 τον συνοδεύσαμε στο Υπουργείο Εσωτερικών.Βρισκόμασταν σε ένα καφενείο, δεξιό καφενείο τότε, εσείς ήσασταν μικροί. Εκεί ο Γιώργος Γεννηματάς μας είπε. Σήμερα πήραμε την εξουσία. Αύριο έχουμε μια δουλειά μόνο. Να την παραδώσουμε στον λαό…” ανέφερε και σταμάτησε ο Γιώργος Πολίτης μη μπορώντας να συνεχίσει από την συγκίνηση.
-Ο πολύ καλός καιρός που επικρατούσε σήμερα στα Ανώγεια στάθηκε σύμμαχος στην επίσκεψη της Φώφης Γεννηματά που περπάτησε στο χωριό και συνομίλησε με δεκάδες πολίτες. “Ήρθες στα Ανώγεια και βγήκε ο ήλιος του ΠΑΣΟΚ μετά από τόσες κακοκαιρίες..” της ανέφερε Ανωγειανός στον κεντρικό δρόμο του χωριού, αποσπώντας το χειροκρότημα της συνοδείας της.
-Με σεβασμό άναψε ένα κερί στην εκκλησία του Αγίου Γεωργίου και συνομίλησε με τον πάτερ Ανδρέα για λίγα λεπτά. Η Φώφη Γεννηματά στάθηκε με δέος όπως είπε μπροστά στις εικόνες των ηρώων της Επανάστασης ενώ ο ιερωμένος του Ναού της τόνισε “Αυτές είναι οι αξίες και τα ιδανικά μας γιατί αν δεν υπήρχαν αυτοί οι άνθρωποι δεν θα υπήρχε Ορθοδοξία και Ελευθερία. Όσο και αν κάποιοι τους τους κατεβάζουν από τα σχολεία και τις δημόσιες αίθουσες, εμείς θα αντιστεκόμαστε και θα τους τιμάμε..”
-Στο καφενείο του Μίχαλου στο Περαχώρι η Φώφη Γεννηματά συνάντησε και είχε ιδιαίτερα θερμή χειραψία με μια μεγάλη παρέα ανθρώπων από τη Θεσσαλονίκη, που αγαπάνε τα Ανώγεια και έρχονται κάθε χρόνο διοργανώνοντας γλέντια και περιηγήσεις στον τόπο. Ο σύλλογος τους λέγεται “Crete Connecting People (σ.σ Η Κρήτη Ενώνει τους Ανθρώπους). Ένα από τα μέλη της προσέφερε μια μπλούζα τους στην Φώφη Γεννηματά που άκουσε με προσοχή τα λόγια και την αγάπη τους για τα Ανώγεια. Στο τέλος της ανέφερε:”Δεχτείτε αυτή τη μπλούζα μας, από ένα Μακεδόνα, από τη Μακεδονία που είναι μια και μόνο Ελληνική! Σας ευχόμαστε τα καλύτερα..”
-“Είσαι απίστευτος. Μπράβο σου..” δήλωσε ενθουσιασμένη προς τον Αρχαιολόγο Γιώργο Καλομοίρη που την ξενάγησε στο Κέντρο Αρχαιολογικής Πληροφόρησης. Στη συνέχεια υπέγραψε στο βιβλίο του Μουσείου. Το κείμενο που έγραψε η Φώφη Γεννηματά αναφέρει τα εξής:
“Εξαιρετικό Μουσείο. Καταπληκτική αναπαράσταση των ανασκαφών. Εντυπωσιακό να συναντάς τέτοια δουλειά σε αυτό το μικρό μέρος με την μεγάλη Ιστορία. Το μεράκι και το πάθος κάνουν τη διαφορά. Ελπίζω σύντομα να αξιοποιηθεί ακόμα περισσότερο και τα σχολεία να το επισκέπτονται συστηματικά. Συγχαρητήρια. Φώφη Γεννηματά 2-3-2019

Η λύρα σου εσίγησε μετά από εξήντα χρόνια,
μα η μουσική σου Γιωργαντό
θα ακούγεται αιώνια..(Λευτέρης Μπέρκης)
Πλήρης ημερών και έργων, ο Γιώργης Καλομοίρης, φεύγει από τη ζωή αφήνοντας πίσω του τεράστια παρακαταθήκη στον πολιτισμό των Ανωγείων με την αταλάντευτη στάση αξιοπρέπειας και ευθύτητας σε όλο τον βίο του και την ανεκτίμητη προσφορά του στην μουσική παράδοση της Κρήτης. Το χώμα των Ανωγείων που τόσο τίμησε, θα σκεπάσει έναν άνθρωπο που μέχρι την τελευταία ημέρα της μεγάλης και πολυτάραχης ζωής του, δεν παρέκκλινε ούτε εκατοστό στις αξίες, τα ήθη και τα έθιμα του τόπου που τον ανάθρεψε και τον καμάρωσε αργότερα στο απόγειο της δόξας και της φήμης του.Ο “Γιωργαντός” θα ταφεί στα Ανώγεια πλάι στην αγαπημένη του σύζυγο Αριστέα που έχασε πριν μερικά χρόνια, απώλεια που τον συγκλόνισε μέχρι και το τέλος της ζωής του.
Η νεκρώσιμος ακολουθία θα ψαλεί στον Ιερό Ναό της Παναγίας στη 1 το μεσημέρι της Παρασκευής 1 Μαρτίου, πλάι στην πλατεία και τα σοκάκια του Περαχωριού όπου ο Γιωργαντός πέρασε τα παιδικά και εφηβικά του χρόνια πριν ανοίξει τα καλλιτεχνικά του “φτερά” προς το Ηράκλειο. Ένας πραγματικός κύριος της Κρητικής μουσικής, ο “gentleman” όπως τον ανέφεραν οι φίλοι του καθώς πέραν από τη έμφυτη ευγένεια που είχε ήταν πάντα καλοντυμένος, με το κουστούμι και τη γραβάτα του να αποτελούν σήμα κατατεθέν της κάθε εμφάνισης του.
Η ΑΝΩΓΗ αποχαιρετά τον “δάσκαλο” της Ανωγειανής μουσικής παράδοσης, συγκεντρώνοντας δηλώσεις και σχόλια που έκαναν σήμερα άνθρωποι του τόπου μας, στην ιστοσελίδα μας αλλά και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μετά το θλιβερό άγγελμα του θανάτου του.
Ο Δήμαρχος Ανωγείων Εμμανουήλ Καλλέργης
“Εκφράζω τα ειλικρινή μου συλλυπητήρια στους οικείους του. Ο Γιωργαντός υπηρέτησε με συνέπεια ως πρωτομάστορας την μουσική παράδοση των Ανωγείων και γενικότερα της Κρήτης. Δίδαξε και γαλούχησε γενιές και γενιές και διέδωσε την παράδοση του χωριού μας σε όλη τη Κρήτη, ενώ άφησε ιστορία για τους παλαιότερους στο “Λιμενικό περίπτερο” στο Ηράκλειο. Ο Δήμος Ανωγείων αισθάνεται φτωχότερος για την απώλεια αυτού του μεγάλου καλλιτέχνη. Η μουσική πορεία και η ζωή του Γιώργη Καλομοίρη αποτελούν φάρο και παρακαταθήκη για όλους τους Ανωγειανούς. Ας είναι ελαφρύ το χώμα που θα τον σκεπάσει..”
Ο πρώην Υπουργός Τουρισμού Νίκος Σκουλάς
“Καλοστραθιά Αγαπημένε Γιωργαντό. Θα μας λείψει η ευπρέπεια σου, ο σεβασμός στην καταγωγή σου και στην κρητική μουσική παράδοση. Θα θυμούμαι όσο ζω τα παιδικά μας (δύσκολα) χρόνια στο Περαχώρι. Δεν θα ξεχάσω τη θρυλική εκείνη εκδήλωση όταν ήσουν Πρόεδρος των λυράρηδων της Κρήτης και εγώ, ως υπεύθυνος για τον τουρισμό και το Φεστιβάλ Αθηνών σε προσκάλεσα στο Θέατρο Λυκαβηττού
Ήρθες με 35 λυράρηδες, λαγουτιέρηδες και μαντολινάρηδες σε εποχή που ήταν ακατόρθωτο να συνυπάρξουν 2-3 μαζί. Τόσος ήταν ο σεβασμός και η αγάπη που έτρεφαν οι Κρήτες καλλιτέχνες για σένα. Ενορχήστρωσες με εξαιρετική επιτυχία τόσα όργανα, πράγμα που οι μεγάλοι συνθέτες θεωρούσαν αδύνατο. Άφησες τη δική σου ανεξίτηλη σφραγίδα στην κρητική μουσική παράδοση. Να μας χαιρετάς τον Ψαρονίκο, τον Πασπαράκη (Στραβό) και τον Κουρκούτη. Εκειά θα βρεις και τον Μιχαλιό και τον Καραμουζαντώνη. Να κάνετε όλοι μαζί καλή παρέα..”
Ο επίτιμος πρόξενος του Λουξεμβούργου στη Κρήτη Γιώργος Αεράκης:
“Θα θυμόμαστε πάντα τα γλέντια στον «Ερωτόκριτο» με τον Κίμο και τον Νταρολευτέρη – χαιρέτα μου τους -. Τους γάμους και τις παρέες στα Ανώγεια και στο Λιμενικό περίπτερο. Το χιούμορ σου, και την πάντα άψογα δεμένη γραβάτα σου…”
Ο μουσικός Γιώργης Βρέντζος (Κάτης)
Σήμερα η Κρητική μουσική πενθεί.Ένας μεγάλος δημιουργός της έφυγε από τη ζωή.Δεν θα αναφερθώ στις διακρίσεις και τους τίτλους που πήρε εν ζωή και που φαίνονται στην εικόνα.Θα μιλήσω για τη λεβεντιά του Γιώργη Καλομοίρη και το πάθος του για την παράδοσή μας.Υπερήφανος και αισθηματίας, όπως και καλαμπουριτζής ήταν στις παρέες του.Βοηθούσε τους νέους μουσικούς διότι ήξερε τη δύναμη και την επιρροή που είχε.
Οι μουσικές του δημιουργίες άφησαν το δικό τους αποτύπωμα και θα ακούγονται εσαεί.Πολλές από αυτές έχουν τραγουδηθεί από καλούς μουσικούς αλλά με άλλους στίχους που ο κόσμος δε γνωρίζει πως ήταν δικές του.Κι άλλες έχουν μείνει σφραγισμένες με το πάθος της φωνής του που τον διέκρινε…
Καλό σου ταξίδι θείε, δάσκαλε και φίλε Γιωργαντό στην αιωνιότητα…”
Ο μουσικός, Βασίλης Δραμουντάνης (Σπαλάτζης)
“Πενθεί η Κρήτη, πενθεί και η μουσική μας, καλό ταξίδι δάσκαλε Γιωργαντο η μουσική σου θα ταξιδεύει πάντα και θα γίνεται και μάθημα για τις ερχόμενες γενιές. Είναι τιμή μου που σε γνώρισα είναι τιμή μου Που τραγουδήσαμε μαζί στον τελευταίο δίσκο σου “Ο κύκλος της παράδοσης”. Καλό ταξίδι Σπουδαίε άνθρωπε και καλλιτέχνη. Λυπάμαι που δεν θα παραστώ στην κηδεία σου Μιας και σήμερα φεύγουμε για το ταξίδι στην Αμερική..”
Ο Λουδοβίκος των Ανωγείων
“Από μικρός είχε βρει το δικό του βηματισμό στην τέχνη της μουσικής. Κομψός, ατσαλάκωτος, έτσι έφυγε..”
Ο λυράρης Δημήτρης Ξυλούρης (Κίτρος):
“Θυμάμαι το 2013 που σου είπα “θείε θέλω να γράψω ένα cd” και σε ρώτησα αν θες να δούμε τα κομμάτια να μου δώσεις τη συμβουλή σου και μου είπες “εννοείτε ανιψιέ έλα από το σπίτι”.Ερχόμενος λοιπόν και μόλις σου έπαιξα τα κομμάτια είδα μια συγκίνηση στα μάτια σου και μου είπες χαίρομαι πολύ..Σε ευχαριστώ για όλα όσα μου έμαθες καλό ταξίδι…”
Σε μια σπουδαία κίνηση και προσφορά στη νεολαία του χωριού, προχώρησε ο γνωστός Ανωγειανός μαντιναδολόγος και ποιητής Γιώργος Αγησιλάου Κουτάντος, προσφέροντας δωρεάν στους μαθητές όλων των σχολείων μας τις δυο τελευταίες του ποιητικές συλλογές καθώς και μια νουβέλα. Τα παιδιά έλαβαν από τρία βιβλία ένα σημαντικό δώρο γνώσης και μια συμβολική κίνηση που δείχνει ότι ακόμα και στη σημερινή εποχή του ίντερνετ και της τεχνολογίας, το βιβλίο παραμένει δικαίως το σημαντικότερο δώρο που μπορείς να κάνεις σε ένα νέο που πλάθει τον χαρακτήρα του τώρα. Στα σχολεία βρέθηκε ο ίδιος ο Γιώργος Κουτάντος που συζήτησε και με τους μαθητές και έδωσε τα βιβλία του σε όλα τα παιδιά του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου Ανωγείων. Πρόκειται για τις ποιητικές συλλογές “Ηλιοβασιλεύτρα” και “Ο Ενεστώτας Μέλλοντας” καθώς και τη νουβέλα “”Μυστικός Ύπνος”.
Για την προσφορά του αυτή ανακοίνωση έβγαλαν τα 15μελή των μαθητών του Σταυράκειου Γυμνασίου και Λυκείου που αναφέρει σχετικά: “Oι μαθητές του Σταυράκειου Λυκείου και Γυμνασίου Ανωγείων αισθάνονται την ανάγκη να ευχαριστήσουν δημόσια τον ποιητή Γιώργο Κουτάντο του Αγησιλάου, για την προσφορά των δυο ποιητικών συλλογών του με τίτλο «Ηλιοβασιλεύτρα» και «Ο Ενεστώτας Μέλλοντας» και της νουβέλας του «Μυστικός Ύπνος» σε όλους τους μαθητές των σχολείων μας.Εκ μέρους του 15μελούς του Λυκείου,Βρέντζος Γεώργιος και Εκ μέρους του 15μελούς του Γυμνασίου Ξυλούρης Νικόλαος..” καταλήγει η ανακοίνωση.
Ο Γιώργος Κουτάντος του Αγησιλάου και της Δόξας, γεννήθηκε στις 15 Ιανουαρίου 1969 και μεγάλωσε στα Ανώγεια. Τα τρία βιβλία του που μοίρασε στους μαθητές εκδόθηκαν τον Ιούλιο του 2018. Στο παρελθόν ο ίδιος έχει εκδώσει και άλλες ποιητικές συλλογές και διηγήματα που έκαναν ιδιαίτερη αίσθηση όπως τα “Ο κανένας από το πουθενά”, “Η συναυλία σιωπής”, “Δυτικά της νιότης”, “Επτά σιωπές” και άλλα.
Στίχους του έχουν τραγουδήσει μερικοί από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της Κρητικής Μουσικής, σε τραγούδια όπως ο “Ερημίτης” του Ψαραντώνη, το “Μάθημα” του Στέλιου Μπικάκη και το “Είμαι μιας άλλης εποχής” του Αντώνη Μαρτσάκη. Ο ίδιος είναι πτυχιούχος ηλεκτρονικών υπολογιστών και διάτρητων μηχανών.
Η “Α” απευθύνει τα συγχαρητήρια της για αυτή την εξαιρετική κίνηση στον ποιητή μας Γιώργη Κουτάντο. Του ευχόμαστε υγεία και δύναμη, να συνεχίσει να εμπνέεται από τη φύση, την παράδοση και τον έρωτα και να μας χαρίζει υπέροχες εικόνες και στιγμές πάνω στο χαρτί.
Κλείνουμε παραθέτοντας ένα μικρό απόσπασμα του από τη συλλογή “Ηλιοβασιλεύτρα” με τίτλο “Ταίρι δεν έχεις χωρισμέ”.
“Ταίρι δεν έχεις χωρισμέ, μήδε γονιούς και αδέρφια,
μα κι ούτε σπίτι για να μπεις, να θέσεις, να δειπνήσεις.
—————————————————————————
Μόνο φωλιάζεις στσι ψυχές τω πικραμένω ανθρώπω.
Μα εγώ δεν είμαι απ’αυτούς..
————————————————————————-
Στα δύσκολα βγάνω φτερά, στα εύκολα λυγίζω,
δε σε φοβούμαι χωρισμέ, μήδε σ’υπολογίζω..”
Ένας από τους σπουδαιότερους εκφραστές της Ανωγειανής μουσικής παράδοσης, ο Γιώργης Καλομοίρης ή Γιωργαντός, έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 88 ετών μετά από χρόνια προβλήματα υγείας που αντιμετώπιζε. Τα Ανώγεια θρηνούν έναν από τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες της παράδοσης μας, έναν ιδιαίτερο λυράρη με ξεχωριστό ύφος και ήθος. Η κηδεία του θα γίνει την Παρασκευή 1 Μαρτίου από την εκκλησία της Παναγίας στο Περαχώρι.