Πολιτισμός
Ο Πολιτιστικός σύλλογος Ανωγείων με έτος ιδρύσεως το 1960 ,με βαθιές τις ρίζες του στην Ανωγειανή – Κρητική παράδοση και πολιτισμό ,με βαρύ το αίσθημα και σεβασμό της Ιστορίας του χωριού που εκπροσωπεί, την τελευταία 7ετία έχοντας μπολιάσει την παλιά με την νέα γενιά, πατώντας πάνω σε στέρεες, σωστές και γερές βάσεις, πρωτοπορεί στα πολιτιστικά δρώμενα της Κρήτης και Ελλάδας, με πολλές ποιοτικές ανωτέρου επιπέδου εκδηλώσεις, επιτελώντας ταυτόχρονα και ένα κοινωνικό έργο προς αδύναμες κοινωνικές ομάδες που το έχουν ανάγκη ,επενδύοντας πάντα στην ΠΑΙΔΕΙΑ των Ανθρώπων και με γνώμονα το τρίπτυχο, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ- ΑΝΘΡΩΠΙΑ –ΑΛΗΛΛΕΓΓΥΗ.
Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ανωγείων επιθυμεί και ζητεί την ευγενική στήριξη- χορηγία σας , για τις καλοκαιρινές εκδηλώσεις του συλλόγου μας με τίτλο «ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ 2019 –ΕΤΟΣ ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΥ» ).
Α 1) ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 2 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2019 ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΣ
Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ανωγείων, σε συνεργασία με Κρήτες καλλιτέχνες θα παρουσιάσει στο θεατράκι του Άη Γιάννη, στην Πλατεία Αρμί, μια μουσικό- θεατρική παράσταση αφιερωμένη στον ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟ με μιαν άλλη «ματιά», τιμώντας τον μεγάλο Κρητικό ΒΙΤΣΕΝΤΖΟ ΚΟΡΝΑΡΟ.
ΩΡΑ ΕΝΑΡΞΗΣ 21:00 ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
2) ΣΑΒΒΑΤΟ 3 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2019
Ωρα 19:30
Α)Ο ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΝΩΓΕΙΩΝ θα εγκαινιάσει την πολιτιστική αίθουσα 100 τμ στην θέση Περαχώρι στα ΑΝΩΓΕΙΑ. Θα τελέσει αγιασμό ο μητροπολίτης Αυλοποτάμου & Ρεθύμνης κκ Ευγένιος παρουσία πολλών επισήμων και καλεσμένων μας.
Β)Μετά τον ΑΓΙΑΣΜΟ και τα εγκαίνια της αίθουσας θα ακολουθήσει μουσική κρητική βραδιά χοροεσπερίδα στον αύλειο χώρο του Δημοτικού σχολειού Ανωγείων με το συγκρότημα του Λευτέρη και Μανούσσο Καλλέργη. Ο πολιτιστικός σύλλογος Ανωγείων θα βραβεύσει με τιμητικές πλακέτες τον επιχειρηματία ΑΘΗΝΑΓΟΡΑ ΑΝΔΡΙΑΔΑΚΗ και την πρόεδρο των εργαζομένων του Ερυθρού Σταυρού Αθηνών κα ΒΟΥΛΑ ΓΕΩΡΓΑΚΗ για την συνολική τους προσφορά στην ΑΝΩΓΕΙΑΝΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ.
ΩΡΑ ΕΝΑΡΞΗΣ 21:30ΕΙΣΟΔΟΣ 15 ΕΥΡΩ ΜΕ ΠΛΗΡΕΣ ΜΕΝΟΥ.
ΚΥΡΙΑΚΗ 4 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ (Θέατρο ΝΙΚΟΣ ΞΥΛΟΥΡΗΣ 21:30)
Ο ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΝΩΓΕΙΩΝ παρουσιάζει το βιβλίο μαντινάδας και τραγουδιών του συγχωριανού μας Λευτέρη Μπέρκη με τίτλο «στον χορό των στίχων» Θα το παρουσιάσουν εκλεκτοί καλεσμένοι και η βραδιά θα πλαισιωθεί μουσικά από πολλούς κρητικούς καλλιτέχνες όπως τον : Θανάση Μαυρόκωστα, Χάρη Φασουλά, Δινιακός. Θα συμμετέχουν τα χορευτικά συγκροτήματα του Θανάση και Δημήτρη Μαυρόκωστα και του Πολιτιστικού Συλλόγου Ανωγείων. Θα ακολουθήσει καντάδα στους δρόμου του χωριού μας. Ώρα έναρξης 21:30 είσοδος ελεύθερη.
~Θα είναι ιδιαίτερη τιμή αλλά και χαρά να παρευρεθείτε σε όλες μας τις καλοκαιρινές μας εκδηλώσεις.
-Χορηγός επικοινωνίας είναι η ΑΝΩΓΗ.
Bραδιά Πολιτισμού αφιερωμένη στον ΄΄Γιώργη Καλομοίρη ή Γιοργαντό΄΄, θα πραγματοποιήσει η Σχολή Χορού Καλομοίρη, την Πέμπτη 1 Αυγούστου ώρα 8:30 μ. μ στο θέατρο Νίκος Ξυλούρης στα Ανώγεια. Η είσοδος θα είναι ελεύθερη. Η εκδήλωση θα περιλαμβάνει χορό, μαντινάδα καθώς και θεατρικά δρώμενα από τα παιδιά. Το γλέντι θα ζωντανέψουν με τους μουσικούς τους ήχους οι μουσικοί: Ψαραντώνης, Δημήτρης Ξυλούρης (Κίτρος) και Λευτέρης Καλομοίρης με το συγκρότημα τους. Σας περιμένουμε όλους να θαυμάσουμε τα παιδιά μας που κρατούν ψηλά το λάβαρο της Παράδοσης του τόπου μας.
Του Δημήτρη Σαλούστρου
«Η Κρήτη βγάνει οπλαρχηγούς κι αθρώπους τω γραμμάτω
κι αγράμματους, που αλλάζουνε τη τάξη των πραγμάτω»
Ανώγεια, Αύγουστος, μια παρέα «Συμμαθητές», που τα ονόματά τους θα τα βρείτε στο τέλος της γραφής με την κατοπινή επωνυμία « Ομάδα Πρωτοβουλίας» βρισκόμαστε στην Ντελίνα να μιλούμε για την κοινή μας αφετηρία, τις μαθητικές μας αναμνήσεις, για το καθόλου αυτονόητο τότε Γυμνάσιο Ανωγείων, για τα χρόνια, που μεσολάβησαν, για τα Ανώγεια του σήμερα και του πάντα και για το χρέος απέναντι στον τόπο και το δωροδότη μας Μιχάλη Σταυρακάκη.
Κάπως έτσι προκύψαμε καθώς είπαμε πως οι καιροί, όπως πάντα δύσκολοι, και πως κάθε τόπος δεν έχει παρά να καταφύγει στους ανθρώπους και το πνευματικό του δυναμικό.
Είπαμε ακόμη στο πνεύμα μιας παλιάς Αιγυπτιακής παροιμίας, που λέει «όταν το τοπίο είναι θολό και δεν ξέρεις πού πας, κοίτα από πού έρχεσαι», να στραφούμε πίσω στα φωτεινά παραδείγματα κι αφού ανασυντάξουμε τις μνήμες, να μετρηθούμε, όσοι απομείναμε με την αίσθηση πως δεν αρκεί να τιμάς και να μνημονεύεις, πρέπει και να μιμείσαι, ιδίως όταν τα πρότυπα είναι τόσο Ανωγειανά, που ξεπερνούν τα σύνορα και γίνονται οικουμενικά.
Βέβαια, τον Αύγουστο της προηγούμενης χρονιάς στο ίδιο πνεύμα και σε συνέχεια παλαιότερων εκδηλώσεων από τους φορείς του τόπου, είχε προηγηθεί ημερίδα στα Ανώγεια προς τιμήν του Μιχαήλ Ιωαν και της Λετίτσιας Σταυρακάκη, μερίμνη και δαπάναις της Οικογένειας, που κληρονόμησαν το χρέος να μην αφήσουν να ξεχαστεί μια εξόχως γενναιόδωρη πράξη έμπρακτου πατριωτισμού.
Έτσι, ζυμώθηκε η ιδέα, που είχε ήδη γεννηθεί στην ημερίδα, πως Ανωγειανός θα πει να μη γνοιάζεσαι μόνο τον εαυτό σου και πως όποιος σεμνύνεται για την καταγωγή του οφείλει να κάνει κάτι, που να το δικαιολογεί.
Ήταν εκεί όπου αξιόλογοι άνθρωποι μίλησαν με γνώση και με κρίση και φώτισαν το ιστορικό πλαίσιο, για να θυμηθούμε πως υπήρξαμε και εμείς μετανάστες και πως η μετανάστευση είναι πάντα μια κόκκινη πληγή, κι ακόμη μάθαμε άγνωστες πτυχές από την ζωή του δικού μας ανθρώπου, που πέρασε από σαράντα κύματα, που κέρδισε τη ζωή του με το καλώς εννοούμενο Ανωγειανό έτσι θέλω, που την ταμίευσε και την έκανε δώρημα και βρήκαν ανοιχτό Σχολιό παιδιά από 86 γύρω χωριά και πόλεις και γενεές από το’61 μετρήστε.
Η αίσθηση της στιγμής και το όλο σκεπτικό συμπυκνώθηκε στην παρέμβαση του πρωταίτιου και προεδρεύοντος σε εκείνη την ημερίδα.
«Αν ένα οκτάχρονο κοπέλι, είπε, ξενιτεμένο, ξυπόλυτο, αγράμματο και μόνο, μπόρεσε με ασταμάτητη δουλειά, με σύνεση, με πείσμα και ήθος Ανωγειανό, να αλλάξει τα δεδομένα της ζωής του και να δώσει Σχολιό σε τόπο ξερό, όπου έμαθαν και μαθαίνουν γράμματα τόσοι άνθρωποι, εμείς, που κουβαλούμε την αποφοίτησή μας σαν προίκα και το όνομα το Ανωγειανό σαν ιστορία βαριά, τι πρέπει να κάνουμε;»
Και είπαμε έναντι οφειλής, το ελάχιστον να ιδρύσουμε Σωματείο ή κάτι τέτοιο. Και το βάλαμε μπρος: Πέρυσι το καλοκαίρι οργανώσαμε συνάντηση όλων όσοι αποφοίτησαν ή φοίτησαν στο Ανωγειανό Γυμνάσιο καταθέσαμε καταστατικό, εκλέξαμε προσωρινή διοικούσα επιτροπή και δρομολογήσαμε τις απαραίτητες ενέργειες για τη νομιμοποίηση του υπό ίδρυση Σωματείου.
Στο πλαίσιο αυτό πέραν της οφειλής στους δωρητές, με τις γνώσεις και τις εμπειρίες μας και με το κύρος, που έχουν πάντα οι πολλοί και συνειδητοποιημένοι, μπορούμε είπαμε, να τεθούμε στη διάθεση του Σχολιού μας, των πρώην και των εφεξής μαθητών του, που θα πει του τόπου και των ανθρώπων του και ό,τι ήθελε προκύψει!
Και ιδού, λοιπόν εμείς σήμερα, ευγνώμονες και χρεωμένοι, οργανωμένοι σε Σύλλογο, με εγκεκριμένο καταστατικό, σφραγίδα και Α.Φ.Μ και με την επωνυμία « Σύλλογος αποφοίτων και φίλων Σταυρακείου Γυμνασίου και Λυκείου Ανωγείων» να ζητούμε από όλους όσοι περάσατε από τα θρανία αυτού του Σχολιού, αλλά και από όλους όσοι μας βλέπετε με συμπάθεια να πλαισιώσετε αυτήν την απόπειρα, να εγγραφείτε ως μέλη, να βάλετε υποψηφιότητα για το Δ.Σ ,ή απλώς να ψηφίσετε στις 10 Αυγούστου 2019 στο κτήριο του Γυμνασίου 8 το πρωί με 7 το βράδυ.
Για την εγγραφή σας, όσοι θα βρίσκεστε στα Ανώγεια στις 9 Αυγούστου, θα βρίσκεται μέλος του Συλλόγου στο κτήριο του Γυμνασίου για αυτόν το σκοπό.
Υ.Γ1 Κι ας μην έχουμε ακόμη μόνιμη διοίκηση, συμμετείχαμε, και χαιρετίσαμε θερμά την απόφαση του Λουδοβίκου και όλων των ανθρώπων των Υακινθίων να αφιερώσουν, έτσι σαν αναγνώριση στον άνθρωπο και την προσφορά του, τις φετινές εκδηλώσεις τους στον Ανωγειανό ευπατρίδη Μιχάλη Σταυρακάκη.
Υ.Γ2 Για την ιστορία τα ιδρυτικά μέλη, που αποτέλεσαν την «Ομάδα Πρωτοβουλίας», ενήργησαν όλα τα αναγκαία και τα νόμιμα για την ίδρυση Συλλόγου και προχωρούν σε αρχαιρεσίες για την ανάδειξη Διοικητικού Συμβουλίου ήταν:
ΜήτσοςΣταυρακάκης
Γιαννάκος Ξυλούρης
Μίρκα Χαιρέτη,
Μανώλης Καλέργης
Αρετή Σπαχή
Μαίρη Μπαγκέρη
Αγάπη Καλομοίρη
Χαράλαμπος Τσαγκαράκης,
Δημήτρης Σαλούστρος και Ελένη
Αλέκος Διαμαντής
Βασίλης Βουϊδάσκης
Μανώλης Δακανάλης και
Παππα Αντρέας Κεφαλογιάννης.
Ο Γιάννης Μανουράς και η Ζαχαρένια Ανδρεαδάκη, αν και δεν ήταν στην αρχική παρέα, για τις καλές τους υπηρεσίες, θεωρήθηκαν εξ αρχής ιδρυτικά μέλη.
Για το Σύλλογο
Η προσωρινή διοικούσα επιτροπή
Μια όμορφη και γεμάτη από πολιτισμό βραδιά έζησαν όσοι βρέθηκαν στα 1260 υψόμετρο την δεύτερη βραδιά του Φεστιβάλ των Υακινθείων που ξεκίνησαν την Παρασκευή 26 Ιουλίου στο μικρό θεατράκι στον Ψηλορείτη. Το πρόγραμμα άνοιξε με τον την Πρύτανη του Πανεπιστημίου Κρήτης Οδυσσέα – Ιωάννη Λ. Ζώρα που μίλησε για τον αείμνηστο ευεργέτη Μιχάλη Σταυρακάκη. Ακολούθησε Προβολή ταινίας μικρού μήκους, του γνωστού σκηνοθέτη Λευτέρη Χαρωνίτη, αφιερωμένη στη ζωή του Μιχάλη Σταυρακάκη.
Ο ηθοποιός Μιχάλης Σφακιανάκης,σκηνοθέτησε και υποδύθηκε τη ζωή του Μιχάλη Σταυρακάκη μαζί του επι σκηνής η Εκατερίνη Βρέντζου. Στην συνέχεια το κοινό ταξίδεψαν μουσικά ο Μιχάλης Σταυρακάκης (Τατάκης)με την κομψή του πένα και η μελωδική Ανωγειανή Μαρίνα Δακανάλη.
Μυσταγωγική ήταν η στιγμή που ακούστηκε η φωνή του Ψαρογιώργη στο ριζίτικο « Μυρίζουν οι βασιλικοί» με τους οι θεατές να ανάβουν κεριά στη μνήμη και στην προσφορά του τιμώμενου ευεργέτη. Ο Ψαρογιώργης ένας από τους πιο ολοκληρωμένους μουσικούς μαζί με το δώρο των θεών στους Κρητικούς «Ψαραντώνη»και την δωρική φωνή της Νίκης Ξυλούρη ξεσήκωσαν Τους θεατές του μαγευτικού πέτρινου θεάτρου ενώ τον χορευτικό τόνο έδωσαν οι γυναίκες των Ανωγείων της σχολής της Αριστέας Καλομοίρη.
Το φεστιβάλ των Υακινθείων κλείνει αυλαία Σήμερα Κυριακή 28 Ιουλίου με το παρακάτω πρόγραμμα:
-7:00 Ο Βοσκός της «Στεφάνας» Μυλτιάδης του Δαμιανοστεφανή, θα τυροκομήσει. Προσφορά του βοσκού του Ψηλορείτη στους καλεσμένους του Υακίνθου.
– Ο πρώην Πρύτανης του Πανεπιστημίου Κρήτης Γιώργης Γραμματικάκης θα μιλήσει για «Ένα παράδοξο φως από την γένεση του σύμπαντος».
-«Η Αρετούσα θέλει να χορέψει». Ένα μονόπρακτο της Μάρως Βαμβουνάκη.
Με την Κατερίνα Βρέντζου στο ρόλο της Αρετούσας και σε σκηνοθεσία του Παύλου Μιχελάκη. Στο τραγούδι της παράστασης η Μελίνα Βρέντζου.
-Ολοκλήρωση της προτομής του Μιχάλη Σταυρακάκη.
-Συναυλία με τον αρχιμουσικό Βασίλη Τσαμπρόπουλο στο πιάνο και την Νεκταρία Καραντζή στο τραγούδι.
-Συναυλία με την Ευανθίας Ρεμπούτσικα.
Παράλληλες δράσεις:
-Περιήγηση στον χώρο του Υακίνθου με την έκθεση των προϊόντων του Ψηλορείτη.
-Το τσάι του Γιώργη Σαλούστρου
-Το καζάνι της ρακής
-Το καφενείο
-Και τέλος τριάντα χαρταετοί θα πετάξουν στον αστροφέγγιστο ουρανό του Υάκινθου.
-Σε όλες τις εκδηλώσεις, η είσοδος είναι ελεύθερη.
-Καλού κακού πάρτε και μια ζακέτα.
Στιγμές γεμάτες συγκινήσεις έζησαν όσοι βρέθηκαν στην πρώτη βραδιά της επανεκκίνησης των Υακινθειων στον φυσικό χώρο του φεστιβάλ τον Άγιο Υάκινθος Η βραδιά ξεκίνησε με τον καθιερωμένο Αγιασμό στο πέτρινο θέατρο από τον Πάτερ Ανδρέα Κεφαλογιάννη που τόνισε την σημαντικότητα της επιστροφής των Υακινθείων στα πολιτιστικά δρώμενα του τόπου.
Για την ζωή το Μιχάλη Σταυρακάκη αναφέρθηκε ο καθηγητής αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, Νίκος Σταμπολίδης.Οι θεατές είχαν την τύχη να παρακολουθήσουν την Προβολή ταινίας μικρού μήκους, του γνωστού σκηνοθέτη Λευτέρη Χαρωνίτη, αφιερωμένη στη ζωή του ευεργέτη Μιχάλη Σταυρακάκη.Η Ιταλίδα γλύπτρια Elena Sussi φιλοτέχνησε επί σκηνής την προτομή του αείμνηστου Μιχάλη Σταυρακάκη.
Το φεστιβάλ άνοιξε μουσικά ο Λευτέρης Καλλέργης ο φέρελπις τραγουδιστής όπως τόνισαν οι διοργανωτές.Ακολούθησαν οι:
Λουδοβίκος των Ανωγείων με την πολλά υποσχόμενη Μελίνα Βρέντζου, οι Αδελφές Βουγιουκλή, η Μελωδική Μόρφω Τσαιρέλη,ο Βασίλης Λέκκας, κλείνοντας τη βραδιά ο Θοδωρής Κοτονιάς .
Απόψε Σάββατο 17 θα ανοίξει την δεύτερη βραδιά ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Κρήτης Οδυσσέας – Ιωάννης Λ. Ζώρας που θα μιλήσει για τον αείμνηστο ευεργέτη. Ακόμα:
-Προβολή ταινίας μικρού μήκους, του γνωστού σκηνοθέτη Λευτέρη Χαρωνίτη, αφιερωμένη στη ζωή του ευεργέτη Μιχάλη Σταυρακάκη.
-Ο ηθοποιός Μιχάλης Σφακιανάκης, σκηνοθετεί και υποδύεται τη ζωή του Μιχάλη Σταυρακάκη.
Στην συνέχεια θα παίξουν οι:
-Ψαρογιώργης
-Ο Μιχάλης Σταυρακάκης (Τατάκης)
-Ψαραντώνης
-Νίκη Ξυλούρη
-Μαρίνα Δακανάλη
Φώτο:Τζούλια Νταγιαντά
Η προσωρινή διοίκηση του «Συλλόγου Αποφοίτων και Φίλων Σταυράκειου Γυμνασίου-Λυκείου Ανωγείων», μετά από την, με ημερομηνία 17/7/2019, απόφασή της, και σύμφωνα με το νόμο και το άρθρο 7 του από 14/8/2019 καταστατικού του Σωματείου, όπως τούτο αναγνωρίσθηκε με την με αριθμό 1/2019 «Διάταξη Αναγνώρισης Σωματείου» της κ. Ειρηνοδίκου Ρεθύμνης, (η οποία καταχωρήθηκε στα βιβλία Σωματείων του Πρωτοδικείου Ρεθύμνης στις 23/5/2019, με αριθμό μητρώου 1085), καλεί τα μέλη του Συλλόγου σε Έκτακτη Γενική Συνέλευση, το Σάββατο 10 Αυγούστου 2019, και ώρα 11:00 μμ, στ’Ανώγεια, στο χώρο του αμφιθεάτρου του «Σταυράκειου Γυμνασίου-Λυκείου Ανωγείων», για να αποφασίσουν για τα ακόλουθα θέματα τη ημερήσιας διάταξης:
Θέμα 1ον: Αρχαιρεσίες για την εκλογή με 3ετή θητεία, των Μελών (τακτικών και αναπληρωματικών) του πρώτου Διοικητικού Συμβουλίου, καθώς και των μελών της Εξελεγκτικής Επιτροπής.
Θέμα 2ον: Λοιπά θέματα.
Στη μη πιθανή, περίπτωση έλλειψης απαρτίας, η Έκτακτη Γενική Συνέλευση, θα συγκληθεί άνευ νεώτερης πρόσκλησης, την επόμενη ημέρα, δηλαδή την Κυριακή 11 Αυγούστου 2019, και ώρα 11:00 μμ, στον ίδιο τόπο.
Δικαίωμα συμμετοχής στην ψηφοφορία, έχουν όλα τα εγγεγραμμένη μέλη του Συλλόγου. Παράλληλα, εγγραφές νέων μελών με δικαίωμα συμμετοχής στην ψηφοφορία, θα πραγματοποιούνται μέχρι και την προηγούμενη ημέρα της Γενικής Συνέλευσης, δηλαδή μέχρι την Παρασκευή, 9 Αυγούστου 2019.
Η διενέργεια της ψηφοφορίας θα διαρκέσει από ώρα 11:15 πμ. – έως 15:00 μ.μ. (σ.σ. κλείσιμο κάλπης). Για υποβολή αίτησης με σκοπό: α) την εγγραφή νέων μελών, και β) την υποβολή υποψηφιοτήτων για τη σύνθεση του ενιαίου ψηφοδελτίου, παρακαλούνται οι ενδιαφερόμενοι να επικοινωνήσουν εγκαίρως, με τον Δημήτριο (Μήτσο) Σταυρακάκη (τηλ. 6977395245) ή με τον Ιωάννη Β. Μανουρά (τηλ. 6972906273)
Ανώγεια, 25/7/2019
Για την προσωρινή διοίκηση,
ο πρόεδρος
Δημήτριος Σταυρακάκης
