Οικονομία

Α: «Προμήθεια εξοπλισμού υπαίθριου θεάτρου “Νίκος Ξυλούρης” στα Ανώγεια»

Η Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή Περιφέρειας Κρήτης ανακοινώνει την ένταξη της πράξης «Προμήθεια εξοπλισμού υπαίθριου θεάτρου “Νίκος Ξυλούρης” στα Ανώγεια» στο Ε.Π. ΚΝΑ 2007-2013 (Κωδ. Θ.Π.61) σε συνέχεια της Πρόσκλησης με Α.Π.1168/06-03-2012.

Η πράξη έχει προϋπολογισμό δημόσιας δαπάνης 212.437,38 € και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ). Δικαιούχος της πράξης είναι ο Δήμος Ανωγείων.

Η προτεινόμενη πράξη αφορά την προμήθεια όλο του απαραίτητου εξοπλισμού που

απαιτείται για τη διεξαγωγή πολιτιστικών εκδηλώσεων στο υπαίθριο θέατρο “Νίκος

Ξυλούρης” στα Ανώγεια, για την ανάδειξη της πλούσιας πολιτιστικής κληρονομιάς του

Δήμου Ανωγείων και τη βελτίωση των πολιτιστικών υπηρεσιών.

Ειδικότερα η προμήθεια περιλαμβάνει :

  • Πύργος ανάρτησης τράσας ,Τράσα τετράγωνη αλουμινίου, σύνδεσμοι, βάση ανύψωσης φωτισμού βαρέως τύπου(τζίνι)
  • Εξέδρα αλουμινίου, Πόδι τηλεσκοπικό για εξέδρα αλουμινίου, σύνδεσμοι εξέδρας, σκάλα για εξέδρα
  • Προβολείς θεάτρου, Βάση στήριξης προβολέα παρακολούθησης , Τετράφωτο ( audience blinder ) Dimmer, κονσόλα φωτισμού
  • Αυτοενισχυόμενος μίκτης ήχου, Ηχείο 2 δρόμων,Αυτοενισχυόμενο ηχείο 2 δρόμων, Ηχείο subwoofer, Ενισχυτής, Ψηφιακός επεξεργαστής ήχου speaker controller Stage box, Καλώδια
  • Ηλεκτροπαραγωγό ζεύγος κλειστού τύπου (Γεννήτρια)
  • Σύστημα ψηφιακού κινηματογράφου

Β: «Προβολή -Σήμανση Ανωγείων»

Η Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή Περιφέρειας Κρήτης ανακοινώνει την ένταξη της πράξης «Προβολή-Σήμανση Ανωγείων» στο Ε.Π. ΚΝΑ 2007-2013 (Κωδ. Θ.Π.61) σε συνέχεια της Πρόσκλησης με Α.Π.1168/06-03-2012.

Η πράξη έχει προϋπολογισμό δημόσιας δαπάνης 175.000,00 € και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ). Δικαιούχος της πράξης είναι ο Δήμος Ανωγείων.

 

Το έργο αφορά στη προβολή και σήμανση διαφόρων μνημείων, τουριστικών υποδομών

και αξιοθέατων του δήμου Ανωγείων. Στο πλαίσιο του έργου «Προβολή-Σήμανση Ανωγείων» θα υλοποιηθούν δράσεις σχεδιασμού Σήμανσης και δημιουργίας υλικού προβολής της περιοχής Ανωγείων. Πιο συγκεκριμένα θα υλοποιηθούν τα εξής :

Α) Δημιουργία ενιαίου Δικτύου Σήμανσης που περιλαμβάνει πινακίδες σήμανσης,

πληροφόρησης & προβολής.

Β) Δημιουργία πακέτου έντυπης και ηλεκτρονικής προβολής που θα περιλαμβάνει:

Β1) Έντυπη Πληροφόρηση

• Δημιουργία Τουριστικού Οδηγού Ανωγείων.

• Δημιουργία Βιβλίου-Λευκώματος για το Ιδαίον Άντρον, το σημαντικότερο λατρευτικό

σπήλαιο της Κρήτης.

• Δημιουργία Λευκώματος-Βιβλίου για τα Θολωτά Μητάτα του Ψηλορείτη, τις

μοναδικές ξερολιθικές κατασκευές στις οποίες επιβιώνει η πανάρχαια

κατασκευαστική παράδοση των εκφορικών ξερολιθικών κατασκευών που έχει τις

ρίζες της στους θολωτούς τάφους της μινωικής περιόδου.

• Δημιουργία Τουριστικού Χάρτη Πολιτιστικών και Φυσιολατρικών Διαδρομών της

ευρύτερης περιοχής του δήμου Ανωγείων.

• Δημιουργία Θεματικών Τετράπτυχων.

Β2) Ηλεκτρονική Πληροφόρηση

• Κατασκευή ιστοσελίδας

• Ψηφιακή Εφαρμογή για mobile

 

Από το υποκατάστημα ΕΛΓΑ Ηρακλείου υπενθυμίζεται ότι η προθεσμία υποβολής αιτήσεων για ένταξη στο πρόγραμμα ενεργητικής προστασίας  2013, λήγει στις 16-9-2013.

Για τους όρους και τις προϋποθέσεις ένταξης στο πρόγραμμα οι ενδιαφερόμενοι παραγωγοί μπορούν να απευθύνονται στο υπ/μα ΕΛΓΑ Ηρακλείου, Λεβήνου 77, Ηράκλειο ή στα τηλέφωνα:

2810 264220,

2810264222,

2810264208.

Τα μέλη της επιτροπής ενημέρωσαν τον κ.Ξανθό  για την  έξαρση του φαινομένου της ζωοκλοπής το τελευταίο διάστημα στο  νομό Ρεθύμνου και για τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει η επιτροπή για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του.  Τόνισαν τις τεράστιες οικονομικές  επιπτώσεις που έχει η ζωοκλοπή  για τα θύματα  και τις  οικογένειες τους  , σε μια περίοδο μάλιστα  με αυξημένο κόστος συντήρησης του ζωικού κεφαλαίου και δραματικής μείωσης του εισοδήματος των κτηνοτρόφων. Οι κτηνοτρόφοι-θύματα ζωοκλοπής ενημέρωσαν επίσης τον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ για τις προτάσεις που έχουν καταθέσει στην Αστυνομική Διεύθυνση Ρεθύμνου  και αφορούν στην καλύτερη αστυνόμευση των περιοχών «υψηλής επικινδυνότητας», στο συστηματικό  έλεγχο των σφαγείων , των κέντρων διασκέδασης και των κοινωνικών εκδηλώσεων που συχνά «υποδέχονται» το «προϊόν» της  ζωοκλοπής , στην τοποθέτηση ηλεκτρονικών ενωτίων  στα ζώα , στην χορήγηση πιστοποιητικών για την κατοχή ζώων  μόνο παρουσία του Προέδρου του τοπικού συμβουλίου κλπ.
Από την πλευρά του ο κ.Ξανθός συμφώνησε ότι η ζωοκλοπή αποτελεί μια σοβαρή κοινωνική παθογένεια που δεν τιμά το Νομό μας και την Κρήτη  , ότι δεν πρόκειται για πράξη «βιοπορισμού»  λόγω της κρίσης αλλά για σημαντικό στοιχείο του οργανωμένου  οικονομικού εγκλήματος που «ανθεί» στην περιοχή μας και περιλαμβάνει και άλλες δραστηριότητες όπως καλλιέργεια/εμπορία ναρκωτικών, εμπόριο όπλων, «προστασία» ,  trafficking , οι οποίες μάλιστα λειτουργούν συχνά ως «συγκοινωνούντα δοχεία» με τη ζωοκλοπή . Με την έννοια αυτή δεν υπάρχει περιθώριο ούτε για υποτίμηση του φαινομένου ούτε φυσικά για κοινωνική ανοχή ή συγκάλυψη και πολύ περισσότερο για πολιτική προστασία, όπως γινόταν μέχρι σήμερα.
Αυτό που χρειάζεται , τόνισε ο κ.Ξανθός , είναι μια σοβαρή παρέμβαση από την Πολιτεία  που θα  δίνει το μήνυμα στην κοινωνία ότι , ξεπερνώντας την πελατειακή λογική και τη συναλλαγή με τους «θύλακες» της παρανομίας  ,  υπάρχει πλέον η πολιτική βούληση για τη δραστική πρόληψη και καταστολή αυτής της κοινωνικής «μάστιγας» που προσβάλλει τον τόπο μας, τους ανθρώπους του και την αξιοπρέπεια τους. Απαιτούνται πολυεπίπεδες και αποφασιστικές δράσεις τόσο στη δημιουργία φραγμών στην οικονομική απόδοση της ζωοκλοπής ( έλεγχος στην τελική διάθεση των ζώων) , όσο και στην ενθάρρυνση των κτηνοτρόφων-θυμάτων να καταγγέλλουν τη ζωοκλοπή στην Αστυνομία και να μην αναζητούν άλλους  τρόπους «διαμεσολάβησης». Με άλλα λόγια , για να πειστούν οι κτηνοτρόφοι ότι μπορεί να παταχθεί το φαινόμενο και ότι οφείλουν να συνεργαστούν , χρειάζονται συγκεκριμένα  κίνητρα και όχι ηθικολογία , είναι απαραίτητα συμπληρωματικά μέτρα στήριξης των θυμάτων όπως ευνοϊκές ρυθμίσεις για την ανανέωση του ζωικού κεφαλαίου , διατήρηση της εξισωτικής αποζημίωσης , προστασία των καταγγελλόντων από αντεκδίκηση και δικαστική τους συνδρομή κλπ.
Το πιο σημαντικό μέτρο όμως για τη ριζική αντιμετώπιση της ζωοκλοπής είναι η αλλαγή του οικονομικού-κοινωνικού  προτύπου στις κτηνοτροφικές περιοχές και στην ύπαιθρο της Κρήτης, η ενίσχυση της έντιμης και παραγωγικής εργασίας , η διαφανής και ορθολογική αξιοποίηση των επιδοτήσεων , η διασφάλιση της αξιοπρεπούς επιβίωσης των αγροτών  και ιδιαίτερα των νέων ανθρώπων , η ενδυνάμωση της κοινωνικής φροντίδας , της δημόσιας Παιδείας και Υγείας και του Πολιτισμού, η διαπαιδαγώγηση στις αξίες της συλλογικότητας  και της αλληλεγγύης και φυσικά η καθολική κοινωνική απαξία για τους δράστες και όσους συμβάλλουν στη διαιώνιση του φαινομένου.
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ δήλωσε ότι θεωρεί πολύ ελπιδοφόρες τις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνουν «από τα κάτω» οι κτηνοτρόφοι-θύματα αλλά και οι κτηνοτροφικοί σύλλογοι του Νομού , ότι η ζωοκλοπή δεν μπορεί και δεν πρέπει να είναι ατομική υπόθεση όσων την έχουν υποστεί , ότι χρειάζεται συλλογική προσπάθεια και δράση και όχι λογική αυτοδικίας και ότι η πάταξη της ζωοκλοπής πρέπει  να αντιμετωπιστεί από όλους ( κτηνοτρόφους,  Αυτοδιοίκηση, πολιτικό σύστημα , αστυνομικές αρχές  ) ως μια μεγάλη μεταρρύθμιση στην αγροτική οικονομία της Κρήτης που είναι ζωτική ανάγκη  να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατό.

ΕΡΩΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ

Κατατέθηκε στις 23/08 στη Βουλή κοινή ερώτηση των Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ από όλους τους Νομούς της Κρήτης με θέμα τα «επείγοντα προβλήματα της κτηνοτροφίας», η οποία αποκτά μεγάλη επικαιρότητα μετά τη κυβερνητική απόφαση για οριζόντια περικοπή κατά 37,5% των βοσκοτόπων, γεγονός που θα δώσει στην τοπική κτηνοτροφία τη χαριστική βολή.

Επισυνάπτεται το κείμενο της ερώτησης:

Ερώτηση
Προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων

Θέμα : επείγοντα προβλήματα της κτηνοτροφίας στην Κρήτη

Η κτηνοτροφία είναι ένας δυναμικός κλάδος του πρωτογενή τομέα στη Κρήτη που αυτή την περίοδο αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα επιβίωσης. Οι βασικοί λόγοι για την εξέλιξη αυτή είναι το δυσβάστακτο  κόστος παραγωγής λόγω κυρίως της ανεξέλεγκτης αύξησης της τιμής των ζωοτροφών και των αγροτικών  εφοδίων ,  η  πτωτική πορεία της τιμής των κτηνοτροφικών προϊόντων ( κρέας- γάλα) , οι καθυστερήσεις στην καταβολή και κυρίως οι περικοπές στην εξισωτική αποζημίωση εξαιτίας της απόστασης των 50 km μεταξύ των βοσκοτόπων και της έδρας της εκμετάλλευσης , η οριζόντια μείωση κατά 37,5% του ποσοστού της επιλεξιμότητας και της επιδότησης των δηλωθεισών εκτάσεων για βοσκότοπο, η καθυστέρηση στην προώθηση των προγραμμάτων βιολογικής γεωργίας- κτηνοτροφίας και των σχεδίων βελτίωσης, η έλλειψη κτηνιάτρων στις Διευθύνσεις Αγροτικής Ανάπτυξης της Περιφέρειας με αποτέλεσμα να είναι αδύνατος ο εργαστηριακός έλεγχος των ζώων για ανθρωποζωονόσους ( μελιταίος πυρετός κλπ) που θα είναι προϋπόθεση για τη διάθεση γάλακτος στα τυροκομεία από τους ερχόμενους μήνες κλπ.
Όλα τα παραπάνω προβλήματα και ειδικότερα η εξαίρεση από την εξισωτική αποζημίωση λόγω του ορίου των 50km μεγάλου αριθμού κτηνοτρόφων ( κυρίως της περιοχής του ορεινού Μυλοποτάμου Ρεθύμνου) , καθώς και το «κούρεμα» των διαθέσιμων βοσκοτόπων λόγω του τρόπου μέτρησης των εκτάσεων από τους δορυφόρους , δημιουργούν συνθήκες μη βιωσιμότητας για τη κτηνοτροφία στην Κρήτη.
Με δεδομένο ότι :
–  Το συνολικό αγροτικό εισόδημα στη χώρα έχει μειωθεί κατά 20% ( 1,4 δισ. ευρώ) την τετραετία 2009-2012 σύμφωνα με έκθεση της ΠΑΣΕΓΕΣ , με αντίστοιχη άνοδο 1 δισ. ευρώ του κόστους παραγωγής  λόγω αύξησης 31% του κόστους των ζωοτροφών, 64% του ενεργειακού κόστους και 93% των φορολογικών  επιβαρύνσεων.
–  Η χώρα  μας , λόγω των διαχρονικών διαρθρωτικών προβλημάτων της κτηνοτροφίας  και της έλλειψης ενός Εθνικού Σχεδίου Αγροτικής  Πολιτικής,  έχει μετατραπεί σε χώρα εισαγωγής γεωργικών και κυρίως κτηνοτροφικών προϊόντων ( 1,5  δισ. ευρώ είναι η ετήσια απώλεια συναλλάγματος για την εισαγωγή κρέατος και γαλακτοκομικών ) .
–  Είναι προφανής η σημασία του πρωτογενή τομέα στην διατροφική επάρκεια της χώρας και στην  αποτροπή ακόμα και επισιτιστικής κρίσης,  όπως είναι αδιαμφισβήτητη η επίδραση της σχεδιασμένης ανάπτυξης του αγροτοδιατροφικού συμπλέγματος στην παραγωγική ανασυγκρότηση και την  προώθηση της κοινωνικής οικονομίας, στην υλοποίηση  εναλλακτικών μορφών οργάνωσης της παραγωγής και διάθεσης των προϊόντων (ομάδες παραγωγών,  ανταλλακτικά δίκτυα, δίκτυα  χωρίς μεσάζοντες κλπ), στην επιβίωση της ενδοχώρας και των μειονεκτικών περιοχών  αλλά και στην προστασία του περιβάλλοντος και  της βιοποικιλλότητας.
–  Η ελληνική κτηνοτροφία με τα μεγέθη και τις ιδιαιτερότητες της έχει το πλεονέκτημα ότι αρμόζει  περισσότερο σε μια παραγωγή ποιοτικών και επώνυμων προϊόντων παρά σε παραγωγή  μαζικής κλίμακας που εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους ασφάλειας των τροφίμων και διατροφικών σκανδάλων .
–  Είναι μικρή η συνεταιριστική παρέμβαση στην παραγωγή-μεταποίηση-εμπορία κτηνοτροφικών προϊόντων ( πέραν των γνωστών προβλημάτων διαφανούς διαχείρισης των συνεταιρισμών και των Ενώσεων) , με αποτέλεσμα να έχουμε τη μεγαλύτερη διαφορά τιμής παραγωγού-καταναλωτή στην Ευρώπη για τα ζωοκομικά προϊόντα .
–  Η κτηνοτροφία στην Κρήτη- και ειδικά στο Νομό Ρεθύμνου- έχει κεντρικό ρόλο στη συνολική αγροτική  δραστηριότητα και σε ορισμένες ορεινές περιοχές αποτελεί τη μοναδική παραγωγική απασχόληση και πηγή εισοδήματος  .
–  Το πρόβλημα της διαχείρισης των βοσκοτόπων στην Κρήτη είναι υπαρκτό, έχει οξυνθεί από την πολιτική της επιδότησης των αιγοπροβάτων ανά κεφαλή ζώου με αποτέλεσμα την μεγάλη αύξηση του ζωϊκού κεφαλαίου, την υπερβόσκηση που με τη σειρά της οδήγησε στην εξάρτηση από τις ζωοτροφές .
–  Η εξισωτική αποζημίωση που αφορά μόνο κατά κύριο επάγγελμα αγρότες-κτηνοτρόφους ορεινών και μειονεκτικών περιοχών , είναι απολύτως απαραίτητη για τη διατήρηση του ζωικού κεφαλαίου και την αξιοπρεπή επιβίωση των παραγωγών .

Ερωτάται ο κ.Υπουργός
1.            Με ποια κριτήρια θεσπίστηκε το μέτρο της περικοπής της εξισωτικής αποζημίωσης λόγω υπέρβασης του ορίου των 50 km και αν προτίθεται τον Υπουργείο να το αντιμετωπίσει άμεσα ;

2.            Προτίθεται να επανεξετάσει την απόφαση ( που έχει κοινοποιηθεί ήδη στους Δήμους) για οριζόντια περικοπή  κατά 37,5%  των βοσκοτόπων , γεγονός που θα περιορίσει το «ζωτικό χώρο»  για την ανάπτυξη της κτηνοτροφίας στην Κρήτη ,  θα συρρικνώσει  δραματικά την επιδότηση των κτηνοτρόφων (αφού προαπαιτούμενο είναι το  1,07στρέμματα / ζώο) και παράλληλα θα δημιουργήσει ανυπέρβλητα εμπόδια στο πρόγραμμα της Βιολογικής Κτηνοτροφίας ;
3.            Εξετάζει την πρόταση να θεωρηθεί ολόκληρη η Κρήτη ως μια ενιαία περιφέρεια , με δεδομένο ότι η διοικητική διαίρεση σε πρώην νομούς-νυν Αντιπεριφέρειες είναι παρωχημένη και εξωπραγματική όσον αφορά την τοπική εκτατική-ημιεκτατική  κτηνοτροφία και τις αναγκαίες , για την επιβίωση των ζώων και τη σωστή διαχείριση των βοσκοτόπων , μετακινήσεις των κτηνοτρόφων σε πεδινά μέρη το χειμώνα και σε όμορους νομούς, οι οποίες μάλιστα συχνά συνοδεύονται από αντίστοιχες κτηνοτροφικές υποδομές ;
4.            Σχεδιάζει να ενισχύσει με τον απαραίτητο αριθμό κτηνιάτρων τις αντίστοιχες υπηρεσίες  της Κρήτης και ιδιαίτερα του Ρεθύμνου που είναι η πλέον υποστελεχωμένη, αντιμετωπίζοντας έτσι  σοβαρό κίνδυνο για τη διατροφική ασφάλεια και τη  δημόσια υγεία ;
5.            Συζητά το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων την πρόταση να μειωθεί ο ΦΠΑ ( 23%) στις ζωοτροφές και τα αγροτικά εφόδια ;
6.            Πότε επιτέλους θα  ολοκληρωθούν οι αξιολογήσεις και θα ανακοινωθούν οι εγκρίσεις των Σχεδίων Βελτίωσης  (κατάθεση φακέλων από Σεπτέμβριο 2011) και πότε θα οριστικοποιηθούν-ανακοινωθούν  τα αποτελέσματα για τα προγράμματα Βιολογικής Γεωργίας και Βιολογικής Κτηνοτροφίας (κατάθεση φακέλων από την άνοιξη 2012)
7.            Ποια είναι η προετοιμασία και το επιχειρησιακό σχέδιο του Υπουργείο ενόψει της νέας ΚΑΠ ( 2014-2020) , έτσι ώστε να διασφαλιστεί η επιβίωση και η αναδιοργάνωση σε νέες  πιο υγιείς βάσεις της ελληνικής κτηνοτροφίας ;

Oι  ερωτώντες  βουλευτές

Ξανθός Ανδρέας
Δερμιτζάκης Κών/νος
Διακάκη Μαρία
Κριτσωτάκης Μιχάλης
Μιχελογιαννάκης Ιωάννης
Σταθάκης Γιώργος

Εκθεση για την προβολή των κρητικών προϊόντων οργανώνει ο Δήμος Χανίων σε συνεργασία με το Δήμο Αθηναίων από  2-6 Οκτωβρίου στην Πλατεία Κλαυθμώνος. Οι επισκέπτες θα έχουν την δυνατότητα την ευκαιρία να δουν και να απολαύσουν πιστοποιημένα κρητικά προϊόντα.

 

Ρεπορτάζ Γιώργης Μπαγκέρης

Με μεγάλη επιτυχία και συμμετοχή ολοκληρώθηκε τη Δευτέρα το σεμινάριο που διοργάνωσε ο Γεωργικός Συνεταιρισμός Ανωγείων με θέμα ”Καλλιέργεια και μεταποίηση Ελληνικών αρωματικών φυτών” στον χώρο της Μαθητικής Εστίας.

Αρχικά είχε προβλεφθεί τμήμα 25 ατόμων τελικά άνω των πενήντα ήταν τα άτομα που παρακολούθησαν το σεμινάριο δείχνοντας και κάποιοι την θέληση τους να ασχοληθούν στο μέλλον και οι ίδιοι με την καλλιέργεια αρωματικών φυτών.

Η αγαπητή στους Ανωγειανούς εκπαιδεύτρια Δρ Ελένη Μαλούπα και η συνεργάτης της κ. Ασημίνα Πασχαλίδου προσέφεραν τις γνώσεις τους και έδειξαν και στην πράξη σε εργαστήριο την μεταποίηση αρωματικών φυτών. Βέβαιο θεωρείται πλέον λόγω της μεγάλης συμμετοχής ότι τα σεμινάρια θα συνεχιστούν στα Ανώγεια και στο μέλλον, τον Νοέμβριο με περισσότερες πληροφορίες και τον Απρίλιο που θα διοργανωθεί και η φύτευση αρωματικών φυτών από τους εκπαιδευόμενους σε χωράφι των Ανωγείων.

Η ΑΝΩΓΗ συνομίλησε με την κ. Μαλούπα τακτική ερευνήτρια ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ η οποία μας ανέλυσε τι έγινε το διήμερο αυτό στα Ανώγεια,τις σκέψεις της για το μέλλον και την επανάληψη αυτών των σεμιναρίων ενώ τέλος μας είπε την προσωπική της άποψη από την επαφή της με τα Ανώγεια και τους ανθρώπους του χωριού.

Ανέφερε αρχικά η κ.Μαλούπα:

”Μετά από την εξαιρετική πρωτοβουλία του πατέρα Ανδρέα Κεφαλογιάννη ξεκίνησε μια συνομιλία για την δυνατότητα της πρόσκλησης μας εδώ και της δημιουργίας ενός σεμιναρίου για να βοηθήσουμε κυρίως γυναίκες ,οι οποίες θα θελήσουν να μπουν στην παραγωγική διαδικασία της μεταποίησης των Ελληνικών αρωματικών φυτών και ταυτόχρονα να μιλήσουμε και με ανθρώπους που ενδιαφέρονται για τις δυνατότητες της ανάπτυξης της καλλιέργειας των αρωματικών φυτών στην περιοχή των Ανωγείων”.

Στην ερώτηση αν είχε θετικό αποτέλεσμα το σεμινάριο  η κ.Μαλούπα τόνισε:

”Το αποτέλεσμα είναι απόλυτα θετικό. Ήρθαμε από τη Θεσσαλονίκη ως επίσημος φορέας, ως ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ και ως εργαστήριο προστασίας και αξιοποίησης αυτοφυών και ανθοκομικών ειδών. Ήρθαμε με την συνεργάτιδα μου την Ασημίνα Πασχαλίδου και ξεκινήσαμε ένα σεμινάριο το οποίο πραγματικά δεν περίμενα να έχει τόσο πολύ κόσμο.Νομίζω ότι πέντε τουλάχιστον από τα πενήντα άτομα που πέρασαν από εδώ μπορούν να ασχοληθούν πολύ περισσότερο στο μέλλον. Κάποιοι μου είπαν ότι θέλουν να δώσουν έμφαση στα βότανα και θέλουν να φτιάχνουν τέτοια υλικά  και να τα προωθούν σε μαγαζιά που έχουν. Θα προσπαθήσουμε να τους δείξουμε πως με τα λιγότερα χρήματα και εργασία θα έχουν το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα..”.

Στην ερώτηση μας για τις σκέψεις τις για το μέλλον και την επανάληψη τέτοιων δραστηριοτήτων στα Ανώγεια ανέφερε:

”Σίγουρα μου έχει δημιουργηθεί η διάθεση μετά τις δυο επισκέψεις μου εδώ να προσπαθήσω να πείσω τον κόσμο ότι όλη αυτή η ιστορία είναι για το καλό του τόπου. Θέλω να βοηθήσω περιοχές που έχουν το συγκριτικό πλεονέκτημα με την μοναδικότητα που διαθέτουν,είτε αυτό λέγεται παράδοση και πολιτισμός, είτε λέγεται πείσμα ανθρώπου, είτε λέγεται περιβάλλον  μοναδικά φυτά και χλωρίδα όπως  είναι η μαλοτύρα ,τα φασκόμηλα ,τα θυμάρια, τα οποία έχει εδώ η περιοχή και τα οποία πραγματικά θα γίνουν ανάρπαστα αν αξιοποιηθούν. Για αυτό και πρότεινα στην επόμενη πλέον επίσκεψη να είναι εργαστήριο στο οποίο οι γυναίκες να φτιάξουν και εμείς να τις βοηθάμε να το κάνουν ακόμα καλύτερο. Επίσης δεσμεύτηκε ο π. Ανδρέας να φυτέψουμε τον Απρίλιο αρωματικά φυτά. Έστω 500 τετραγωνικά. Δηλαδή να βάλουμε 1000 φυτά από τέσσερα με πέντε είδη. Έχει ξεκινήσει όπως βλέπεις μια διαδικασία η οποία είναι πια δύσκολο να σταματήσει..”.

Ολοκληρώνοντας την συζήτηση μας ζητήσαμε από την κ.Μαλούπα να μας πει την άποψη της για τον τόπο μας και τους ανθρώπους. Με χαμόγελο όπως πάντα μας απάντησε χαρακτηριστικά:

”Βλέπω μια νοοτροπία την οποία εγώ αν και από την Χίο, μεγάλωσα στη Θεσσαλονίκη και έχω χάσει αυτόν τον πρωτόγονο τρόπο σκέψης και συμπεριφοράς με την καλή έννοια. Δηλαδή αυτός είμαι ,αυτό κάνω και έτσι θα το κάνω! Αυτό πραγματικά με έχει ενθουσιάσει και θεωρώ ότι η θέση των ανθρώπων εδώ είναι πολύ ξεχωρισμένη, δηλαδή ο καθένας κάνει αυτό που θεωρεί σωστό. Έχω ενθουσιαστεί και με την ποιότητα των φαγητών που έχω δοκιμάσει. Έχω βρεθεί σε ένα τόπο που πραγματικά μου έδειξε ποια είναι η Ελλάδα! Το ζητούμενο τώρα είναι αυτός ο τόπος με αυτά που τους έχουμε δείξει και εμείς να αξιοποιήσει αυτές τις δυνατότητες που έχει. Έχετε την μουσική παράδοση αυτή, έχετε την παράδοση των καλών και ποιοτικών τροφών, ε! βάλτε μέσα και τα βότανα και τότε τα Ανώγεια μπορούν να απογειωθούν…!” ολοκλήρωσε η κ.Μαλούπα.

Το σεμινάριο  ολοκληρώθηκε, αλλά σίγουρα πλέον έπεσε ο πρώτος σπόρος και με την βοήθεια του Γεωργικού Συνεταιρισμού Ανωγείων και την παρουσία τόσο ειδικευμένων εκπαιδευτών, ίσως δούμε στο μέλλον τα Ανώγεια να εκμεταλλευτούν την γη και τα φυτά που αυτή μπορεί να παράξει και να το βάλουμε  στον τόπο μας και επιχειρηματικά ή και μόνο για προσωπική μας χρήση.

Πρόγραμμα εκπαίδευσης 25 ατόμων διοργανώνει ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Ανωγείων στα Ανώγεια το διήμερο 25 και 26 Αυγούστου, με θέμα την ”Καλλιέργεια και μεταποίηση Ελληνικών Αρωματικών Φυτών, με εκπαιδεύτρια την Δρ.Ελένη Μαλούπα.

Για πληροφορίες και εγγραφές μπορείτε να απευθυνθείτε στον Πρόεδρο του Αγροτικού Συνεταιρισμού π. Ανδρέα Κεφαλογιάννη στο τηλέφωνο 6977586700.

Το πρόγραμμα έχει ως εξής:

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει σειρά σεμιναρίων εκπαίδευσης με θέμα την αναπαραγωγή, την καλλιέργεια και την μεταποίηση των αυτοφυών αρωματικών φυτών. Οι επιμορφούμενοι θα αποκτήσουν γνώσεις για τα σημαντικότερα ελληνικά αυτοφυή φυτά με τις προαναφερόμενες χρήσεις, τη δυνατότητα της καλλιέργειάς τους και τις ιδιότητές τους καθώς και για την αναπαραγωγή, τη συγκομιδή, την ξήρανση, την αποθήκευση και τη μεταποίηση-τυποποίηση της παραγόμενης πρώτης ύλης. Το πρακτικό μέρος θα αφορά δραστηριότητες στο εργαστήριο με αντικείμενο την ξήρανση και τη δημιουργία προϊόντων διατροφής και κοσμητολογίας  κ.ά. με τη χρήση δρόγης, αιθερίων ελαίων ή εκχυλισμάτων.

Η διάρκεια της κατάρτισης θα είναι 10 ώρες και το τμήμα θα είναι 20-30 ατόμων.

Το σεμινάριο που θα πραγματοποιηθεί θα αφορά πρακτικές αξιοποίησης Ελληνικών αρωματικών- φαρμακευτικών φυτών και θα απευθύνεται

  • σε αγρότες/καλλιεργητές που επιθυμούν να αξιοποιήσουν ορεινά ή/και υποβαθμισμένα εδάφη με νέες καλλιέργειες,
  • σε άτομα που αναζητούν νέα απασχόληση μέσα από τη δημιουργία καθετοποιημένης επιχείρησης στον πρωτογενή τομέα,
  • σε επενδυτές που επιθυμούν τη δημιουργία μια νέας καινοτόμας επιχείρησης με μοναδικά προϊόντα  υψηλής προστιθέμενης αξίας.
Εκπαιδευτές: Δρ Ελένη Μαλούπα, Τακτική Ερευνήτρια
  1. Ασημίνα Πασχαλίδου, παρασκευάστρια

       Ελληνικός Γεωργικός Οργανισμός -ΔΗΜΗΤΡΑ

       Κέντρο Γεωργικής Έρευνας Β. Ελλάδας

       Εργαστήριο Προστασίας και Αξιοποίησης

       Αυτοφυών και Ανθοκομικών Ειδών

       Θεσσαλονίκη

 

Πρόγραμμα εκπαίδευσης

 

ΑΝΩΓΕΙΑ, 25-26 Αυγούστου 2013

Καλλιέργεια και μεταποίηση Ελληνικών Αρωματικών Φυτών

 

Δρ. Ελένη Μαλούπα – ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ

Ημέρα

Θεματική Ενότητα

Αντικείμενο

Χώρος

Τεχνικές

Εκπαιδευτής

Θεωρία

Ώρες

Πρακτική Ώρες

Κυριακή  25-08-2013

Ελληνικά αρωματικά φυτά

Αυτοφυή φυτά της Ελληνικής χλωρίδας: καλλιέργεια, αναπαραγωγή

Aνώγεια

Θεωρία

Ελένη Μαλούπα

2

Κυριακή  25-08-2013

Ελληνικά αρωματικά φυτά

Αρωματικά φυτά και μίγματα για διάφορες χρήσεις (αφεψήματα- αρωματικά αλάτια)

Aνώγεια

Εργαστήριο

,

 Ελένη Μαλούπα-Ασημίνα Πασχαλίδου

3

Δευτέρα 26-08-2013

Ελληνικά αρωματικά φυτά

Απόσταξη-εκχύλιση και βάμματα αρωματικών ειδών

Aνώγεια

Θεωρία-Εργαστήριο

Ελένη Μαλούπα-

Ασημίνα Πασχαλίδου

2

Δευτέρα 26-08-2013

Ελληνικά αρωματικά φυτά

Παρασκευή σαπουνιών και άλλων προϊόντων κοσμητολογίας (ορός, αλοιφές, θεραπευτικά έλαια κ.ά.)

Aνώγεια

Εργαστήριο

Ελένη Μαλούπα-Ασημίνα Πασχαλίδου

3

 

 

 

-->