Πολιτισμός
Μετά από ερευνητική και συγγραφική προσπάθεια έξι ετών, παρουσιάζεται ολοκληρωμένο, σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή, ένα έργο 500 ετών ιστορικής και συναισθηματικής αξίας για ολόκληρη την οικογένεια Ξυλούρη.
Την Δευτέρα 24 Αυγούστου και ώρα 6 μ.μ. στο Εμπορικό Επιμελητήριο Ηρακλείου θα γίνει η τελική παρουσίαση του Γενεαλογικού Δέντρου των Ξυλούρηδων, το οποίο είναι αφιερωμένο και θα μοιραστεί σε όλους όσους φέρουν το επώνυμο ή γένος Ξυλούρη.
MΑΝΟΛΗΣ ΜΙΧ.ΔΑΚΑΝΑΛΗΣ
ΠΡΏΗΝ ΑΓΡΟΝΌΜΟΣ
Οι Ανωγειανοί ζουν στις βόρειες πλαγιές του Ψηλορείτη σε μεγάλο υψόμετρο ωσάν τους Δωριείς της Πίνδου και ασχολούνται ως επί τω πλείστον με την κτηνοτροφία. Έχουν διαχρονικά αποκτήσει ελεύθερο πνεύμα, είναι ανυπότακτοι στον εκάστοτε κατακτητή, με τραχύ χαρακτήρα, πείσμα, αυταπάρνηση, ηρωισμό και αγάπη προς την ελευθερία. Με την πάροδο του χρόνου ατσαλώθηκε ο χαρακτήρας τους και απέκτησαν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Ένα από αυτά είναι η σωματική δύναμη σε όλο το σώμα, αλλά και στα πόδια. Διέσχιζαν κακοτράχαλα βουνά, φαράγγια, λαγκάδια, άλλοτε κυνηγημένοι από τον εχθρό και άλλοτε καταδίωκαν οι ίδιοι τον εχθρό. Κυνηγούσαν τα ζώα και τα θηράματα ως τροφοκυνηγοί, που ήταν ένας επί πλέον βιοποριστικός τρόπος ζωής. Η δύναμη αυτή στα πόδια εξελίχτηκε σε ωκυποδία (Ωκυποδία (η) [ουσιαστικό] το να τρέχει κανείς γρήγορα ωκύπους.1 Την ωκυποδία των Ανωγειανών την έχουν υμνήσει κατά καιρούς διάφοροι ιστορικοί, συγγραφείς, αλλά και απλοί άνθρωποι σε όλη την Ελλάδα.
Στην παρούσα εισήγηση καταγράφεται το φαινόμενο της διαχρονικής ωκυποδίας των Ανωγειανών από το 1770 που υπάρχουν έγγραφες μαρτυρίες μέχρι σήμερα.
Το τελευταίο δράμα της ατυχούς επανάστασης του Δασκαλογιάννη το 1770 παίχτηκε στην Αράδαινα των Σφακιών, μιας και Ρωσική βοήθεια δεν στάλθηκε ποτέ. Οι Τούρκοι κατέστρεψαν παντελώς τα Σφακιά και ο χειμώνας ερχόταν με τις πιο δυσοίωνες προβλέψεις. Ο Τούρκος Σερασκέρης Τοκμαζαδέ με την πρόφαση υπογραφής συμφωνίας και χορήγηση αμνηστίας παγίδευσε τους προκρίτους των Σφακιών και τους φυλάκισε στον Κουλέ Ηρακλείου.
Μπροστά στη φοβερή αυτή τροπή των πραγμάτων και την κατακραυγή για την αποτυχία του κινήματος, ο Δασκαλογιάννης αποφάσισε να παραδοθεί, με την ελπίδα ότι θα μπορούσε έτσι να ελαφρύνει τη θέση των συμπατριωτών του. Στις 17 Ιουνίου 1771 ο πασάς του Χάνδακα διέταξε και έγδαραν ζωντανό το Δασκαλογιάννη.
Οι έγκλειστοι Σφακιανοί στον Κουλέ Ηρακλείου κατόρθωσαν μετά από τρία χρόνια να δραπετεύσουν μια νύκτα πέφτοντας από τα τείχη και όσοι δεν σκοτώθηκαν ή τραυματίστηκαν έφθασαν στο δάσος του Ρούβα στον Ψηλορείτη σε μια σπηλιά. 2
Ο ιστορικός Βασίλης Ψιλάκης στο βιβλίο του ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ 1909 στη σελίδα 142, τόμος Γ, αναφέρει. Ο Κουρμούλης τους έκρυψε σε μια σπηλιά στο δάσος του Ρούβα και τους φρόντισε για 14 μέρες. Στο σπήλαιο πέθαναν από τις κακουχίες ο Πρωτόπαπας των Σφακιών και δύο άλλοι Σφακιανοί. Ο ριμαδόρος της εποχής αφιέρωσε την παρακάτω μαντινάδα.
Όσοι κι αν είσθε χριστιανοί και βλέπετε τον ήλιο,
κλάψετε τον Πρωτόπαπα π΄ απέθανε στο σπήλιο.
Στα Σφακιά στάλθηκε ο ωκύπους Ανωγειανός Γ. Σουλτάτος, για να ειδοποιήσει τους Σφακιανούς να τους συνοδεύσουν, γιατί ήταν αδύνατο να πάνε με τα πόδια.
Ο ιστορικός Ι. Δ. Μουρέλλος στο βιβλίο του ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ 1931 σελ.218, τόμος 1ος αναφέρει για το ίδιο θέμα: «Δεκαπέντε μέρες έμειναν μέσα στο Σπήλιο κάτω από την προστασία των Κουρμούληδων, ως ότου ειδοποιηθούν με τον περίφημο ανωγειανό δρομέα Γ. Σουλτάτο οι καπετάνιοι των Σφακιών και οι συγγενείς εκείνων που σώθηκαν, να στείλουν ζώα να τους πάρουν, γιατί ήταν αδύνατο να μετακινηθούν πεζοί ».
Βλέπουμε ότι και οι παραπάνω δύο συγγραφείς αναφέρονται στην ταχύτητα του Ανωγειανού και ο μεν πρώτος τον αποκαλεί ωκύποδα, ενώ ο δεύτερος περίφημο ανωγειανό δρομέα.
Ο Αντιστράτηγος λογοτέχνης Δοκανάρης Ναπολέων που κατάγεται από το χωριό Κρητικά Κερκύρας και σήμερα κατοικεί στα Γιάννενα, έχει κάνει μια εργασία σχετικά με την ΣΥΜΒΟΛΗ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΟΓΡΑΦΙΑ ΤΩΝ ΚΡΗΤΙΚΩΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΕΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΟΥ ΑΓΩΝΑ ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑΣ, την οποία έχει δημοσιεύσει στην ΚΡΗΤΙΚΗ ΕΣΤΙΑ στα τεύχη 256, 257 Αθήνα 1980.
Από την έρευνα που έκανε στο φάκελο Κ113 γ των Γενικών Αρχείων του Κράτους, βρήκε ένα χειρόγραφο από 24 καλλιγραφημένες σελίδες. Το χειρόγραφο αυτό αναφέρεται στην επαναστατημένη Κρήτη και καλύπτει τη χρονική περίοδο από τον Ιούλιο του 1822 ίσαμε το Δεκέμβριο του 1823. Από το απόσπασμα αυτό έχει χαθεί το πρώτο και το τελευταίο μέρος του, έτσι δεν φαίνεται ποιος είναι ο συντάκτης του χειρόγραφου. Οι μακροχρόνιες έρευνές του κατέληξαν στο συμπέρασμα, ότι ο άγνωστος συγγραφέας είναι ο στρατηγός Ευστράτιος Πίσσας που κατάγεται από τη Σμύρνη της Μικράς Ασίας και ήλθε εθελοντής στην Κρήτη.
Ο συγγραφέας αναφέρεται διεξοδικά στην άφιξη του Μανώλη Τομπάζη στην Κρήτη και δίνει αρκετές λεπτομέρειες για την πορεία των επιχειρήσεων. Συνεχίζοντας τις αφηγήσεις του αναφέρει, ότι μετά από 10 ημερών πολύμοχθο πορεία, κατά την οποίαν είχαν εξασθενήσει οι σωματικές του δυνάμεις, έφθασε στο χωριό Κρουσώνας, όπου βρήκε το Ελληνικό στρατόπεδο. Το Τούρκικο στρατόπεδο ήταν στον Άγιο Μύρωνα.
Γύρω από τον Άγιο Μύρωνα υπήρχαν τα αλώνια του Μπεντρή Εφέντη και αποφάσισαν να πάνε τη νύκτα, να κάψουν τα σπαρτά και να πάρουν συγχρόνως όσα ζώα μπορούσαν. Κατά την υποχώρηση τους είχαν σκοπό να προσελκύσουν τους Οθωμανούς στο χωριό Κιθαρίδα, όπου είχε κρυφθεί δύναμη 300 ανδρών. Το σχέδιο πέτυχε απόλυτα χωρίς κανένα κώλυμα και οι Οθωμανοί έπεσαν στην ενέδρα και δεν υπήρχε γι΄ αυτούς μέσο σωτηρίας.
Στο σημείο αυτό παραθέτω ακριβή αντιγραφή της αφηγήσεως του συγγραφέα : «Εν τη περιπτώσει ταύτη μοι εγένετο καταφανής η των Ανωγειανών ωκυποδία, και απεδείχθησαν αληθείς οι λόγοι των, ότι θα μας είναι χρήσιμοι εις το στρατόπεδον, καίτοι άοπλοι εν καιρώ καταδιώξεως του εχθρού». Ο συγγραφέας συνεχίζει την αφήγησή του και αναφέρει ότι κατεδίωκε ο ίδιος ένα Οθωμανό αξιωματικό. Την ώρα που ήταν έτοιμος να τον συλλάβει, άκουσε πίσω του ένα Ανωγειανό να φωνάζει: «Στάσου Αγά που φαγες τα σύγληνά μας». Και τότε με οργή με την μαγκούρα του κτύπησε στο κεφάλι τον Αγά και τον άφησε νεκρό. Του πήρε τα όπλα και εξοπλίστηκε. Στη μάχη αυτή εξοπλίστηκαν περίπου 300 Ανωγειανοί, οι οποίοι έκαναν δικό τους σώμα από 500 άνδρες.
Ο λογοτέχνης Δοκανάρης μου έστειλε σε φωτοτυπία τη σελίδα που αφορά τη δράση των Ανωγειανών, από τις καλλιγραφημένες σελίδες του Πίσσα και την οποία επισυνάπτω στην παρούσα εργασία.
« Ανωγειανοί, το ιππικόν της Κρήτης »
Στην εφημερίδα ΠΑΤΡΙΣ του Ηρακλείου ο δημοσιογράφος Γεώργιος Παράσχος στις 4 Ιανουαρίου 2011 δημοσίευσε σπάνια κείμενα του 19ου και των αρχών του 20ου αι. με την υπογραφή των κορυφαίων του πνεύματος, της τέχνης, της πολιτικής και των Εθνικών αγώνων. Ένα από τα κείμενα με τον τίτλο ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟΥ ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΑ χαρακτηρίζει τους Ανωγειανούς «Το ιππικόν της Κρήτης», ωκύποδες και πετρίτες. (Ανάρτηση ΑΝΩΓΗ στις 21-1-2001 ώρα 10,50 μμ).
ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟΥ ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΑ: «Το στρατόπεδο των ανταρτών ήταν στα Λευκά Όρη και αποτελούνταν από εθελοντές Εύζωνους Σφακιανούς, Σεληνιώτες, «ολίγον πιο κατωτέρω το ιππικόν της Κρήτης όπως ονομάζομεν, οι Ανωγειανοί». Οι Ανωγειανοί κτενίζονταν ως νέοι Σπαρτιάτες, άλλοι καθάριζαν τα όπλα τους και γλεντούσαν με τη λύρα, διότι όπως έλεγαν θα πολεμήσουν αύριο.
-Τρεις τέσσερες Κρητικοί αντάρτες παρατηρούν την όλη κατάσταση και μετά από λίγο φωνάζουν, έρχεται ο Ανωγειανός και παράλληλα θαυμάζουν την ωκυποδία των Ανωγειανών.
– Αλλ’ ιδέ κατωτέρω εκείνον τον Σφακιανόν, όστις πλησίον μένει της ημιόνου του θωπεύουν ελαφρώς τα πλευρά της.
– Καπετάν Γιάννη, αναβοά προς αυτόν είς εκ των Ανωγείων πετρίτης, εν ω πλησίον ίσταται η καλλιβλέφαρος αυτού κόρη· μ’ αρέσει το μουλάρι σου στο Θεό μου!
– Κ’ εμένα η γλυκειά συντροφιά σου.
– Εδά στοιχηματίζουμε τότε;
– Σαν τί, αν αγαπάς το σταυρό;
– Παίρνει το φύσημα στο λαγκάδι και πέφτεις κατά πόδι της κυνηγώντας. Αν τήνε πιάσης κατά μεσής, δική σου στη ζωή και στ’ αστέρια.
– Αλληώς;
– Το χάνεις το μουλάρι σου, καπετάνιο!
Και ο γενναίος Σφακιανός μειδιά πλην αποφεύγει το στοίχημα της παρθένου, εν ώ η εύζωνος κόρη ερυθριά ως ρόδον εις το θώπευμα του ηλίου… Τοιαύτη των Ανωγειανών η ταχύτης!»
Το έγγραφο στη συνέχεια αναφέρεται σε μια μάχη με τους Τούρκους.
«Και επειδή ο λόγος περί αυτής, έν επεισόδιον σας προσθέτω. Εις μίαν κατά των εχθρών μάχην, καθ’ ήν οι Ελληνες έφθασαν εκτός των Χανίων, είς των Ανωγειανών μετά των Τούρκων φερόμενος ήγγισεν εις την πύλην του Κάστρου. Κτυπά την πύλην επιφωνών· Ανοιξε, Μουσταφά, στο Θεό σου· άνοιξε, λέγω, για μια στιγμή.
Τρίζουν τα κλείθρα μανιωδώς, και πριν φανώσιν οι Τούρκοι-πώς, πότε, δεν ηξεύρω,-ήτον εκτός βολής ο Ανωγειανός!»
Εδώ παρατηρούμε ότι ο συγγραφέας χαρακτηρίζει με πολλά κοσμητικά επίθετα τους Ανωγειανούς, άλλοτε τους παρομοιάζει, ως ιππικό της Κρήτης, ένα Ανωγειανό τον αποκαλεί πετρίτη, δηλαδή γρήγορο σαν το πετρογέρακο και τέλος τους δίνει το χαρακτηρισμόωκύποδες. O Σφακιανός καπετάν Γιάννης από ότι είδαμε παραπάνω, απέφυγε το στοίχημα, γιατί δεν θα έπιανε το μουλάρι και θα το έχανε, έτσι έμμεσα με την άρνησή του επιβεβαιώνει την ωκυποδία του Ανωγειανού.
Ο Εμμανουήλ Χαιρέτης ή Τορπίλης δάσκαλος από τα Ανώγεια, στα απομνημονεύματά εκτός των άλλων εγκωμιάζει τον ήρωα οπλαρχηγό Εμμανουήλ Νικολάου Τζιτζή (1844-1913), «ότι διεκρίνετο επί ωκυποδία και μετριοφροσύνη…»
Τον Αύγουστο του 1866 στη μάχη της Τυλίσσου πήρε ο Τζιτζής το βάπτισμα του πυρός και κέρδισε την εκτίμηση και το θαυμασμό των συμπολεμιστών του Ανωγειανών και άλλων. Όλοι έλεγαν με θαυμασμό μετά τη μάχη. « Είδατε μωρέ τον Τζιτζή, παντού ομπρός και είναιπρωτογλακιχτής».
Τον Ιούνιο του 1867 ο Ομέρ Πασάς επιτέθηκε με μεγάλες δυνάμεις κατά των Σφακιών. Κατά την επίθεση που έκαναν οι κρητικοί με σκοπό να εκδιώξουν τις Τούρκικες δυνάμεις που κατείχαν τις δεξαμενές, εφορμά πρώτος με μεγάλη ταχύτητα ο Τζιτζής με 50 Ανωγειανούς και καταλαμβάνουν το λόφο που δέσποζε των δεξαμενών.
Ο συμπολεμιστής του οπλαρχηγός των Ανωγείων Δημήτρης Ε. Σμπώκος, είπε σχετικά για τον Τζιτζή: «Δεν τον εθαύμασα τόσον όταν εξόρμησε εναντίον των Τούρκων, όσον τον εθαύμασα όταν επέστρεψε προς αναζήτησιν του μαχαιριού. Αυτός ο άνθρωπος έχει καρδιά λεονταριού και φτερά στα πόδια του».
Επίσης, το χαρακτηριστικό της ωκυποδίας εμφανίζεται στη μάχη που δόθηκε το 1867 από Ανωγειανούς με τη συμμετοχή του Καπετάν Κόρακα για να εμποδίσουν τους Τούρκους να περάσουν στο Μυλοπόταμο. Ο Τορπίλης στα απομνημονεύματά του στις σελίδες 14-15 αναφέρει: «ο ωκυποδέστατος και γενναίος Τζιτζής καταδιώκων ωσαύτως άλλη ομάδα εχθρών έρριψε αυτή εις την ενέδρα του γενναίου Σμπώκου και Νικολάου Κονιού….»
Ο γιατρός Γεώργιος Δακανάλης στα απομνημονεύματά του, αποκαλεί τον Τζιτζή, « Ο Μπότσαρης των Κρητικών Επαναστάσεων». 9, 10.
Ωκύποδας ήταν ο Ανωγειανός Γιάννης Σαλούστρος ή Κεχρογιάννης, ο οποίος λίγο πριν από τη Μάχη της Κρήτης οδήγησε από τα Ανώγεια στην πηγή του Χριστού στο οροπέδιο της Νίδας ένα Άγγλο αξιωματικό. Την ώρα που έφθασαν, κοίταξε το ρολόι του ο αξιωματικός και είπε: «΄Ηρθαμε σε 2 ώρες και 10 λεπτά». Ο Άγγλος φωτογράφησε το οροπέδιο της Νίδας, την ευρύτερη περιοχή και έκανε διάφορες σημειώσεις πάνω στο χάρτη που κρατούσε. Έβγαλε από το σακίδιο του ένα χυμό, έβαλε νερό από την πηγή σε μια κούπα, ήπιε ο ίδιος και έδωσε στον Κεχρογιάννη άλλη μια κούπα. Αναχώρησαν αμέσως για τα Ανώγεια με πολύ γρήγορο βήμα. Μόλις έφθασαν είπε: «΄Ηρθαμε σε 2 ώρες ακριβώς». Την ιστορία αυτή την άκουσα να τη διηγείται πολλές φορές ο ίδιος ο Κεχρογιάννης στο καφενείο, αλλά και ο Γρηγόρης Γεωργ. Σαλούστρος που μεσολάβησε να συνοδεύσει ο Κεχρογιάννης τον άγγλο στη Νίδα. Η διαδρομή Ανώγεια – Νίδα είναι περίπου τέσσερις ώρες. Ο ίδιος την έχω κάνει πολλές φορές ως ορειβάτης και έχω ιδία αντίληψη.
Στις 16 Αυγούστου 1943 συνέλαβαν οι Γερμανοί στη Μεσαρά εφτά Ανωγειανούς, τους οποίους μετέφεραν στο χωριό Γρηγοριά με δυο μικρά αυτοκίνητα συνοδεία τεσσάρων Γερμανών. Εκεί θα τους παρέδιδαν στους γερμανούς που ανέβαιναν στον Ψηλορείτη. Μόλις σταμάτησαν τα αυτοκίνητα χάρη στην ωκυποδία τους, οι Βασίλης Θεοδ. Κουνάλης και Γιάννης Σμπώκος έφυγαν ταχέως προς την έξοδο του χωριού εξαφανίστηκαν προς τις άγριες πλαγιές του Ψηλορείτη και σώθηκαν. Οι Γερμανοί άρχισαν να τους πυροβολούν και από την αναταραχή που τους δημιουργήθηκε ο ένας Γερμανός σκότωσε τον άλλο. Όλα αυτά έγιναν τόσο γρήγορα που οι άλλοι δυο Γερμανοί του δευτέρου αυτοκινήτου δεν πρόλαβαν ν΄ αντιδράσουν. Οι άλλοι Ανωγειανοί οδηγήθηκαν στην Αγυιά Χανίων και αργότερα τους επιβίβασαν σε πλοίο, που μετέφερε Γερμανούς και Ιταλούς στον Πειραιά, το οποίο βύθισαν οι σύμμαχοι στο Αιγαίο. 11
Αρκετοί Ανωγειανοί κάνουν λόγο για την Ωκυποδία του συγχωριανού τους Λευτέρη Μασαούτη που πέθανε το 2010. Έφευγε το πρωί μετά το άρμεγμα των προβάτων από στη θέση «Τζιγκούνια» του Ψηλορείτη και πήγαινε στο μετόχι του Κουρουπά πάνω από το χωριό Αληθινή στη Μεσαρά, για να ποτίσει το περβόλι. Επέστρεφε αυθημερόν πίσω στο μητάτο το απόγευμα πριν ακόμα ο γκαλονόμος (είναι αυτός που βόσκει τα γαλακτοφόρα πρόβατα) πάει τα πρόβατα στη μάντρα για το βραδινό άρμεγμα. Η απόσταση μετάβασης και επιστροφής είναι περίπου 40 χιλιόμετρα. Φεύγοντας έλεγε: «Θα πεταχτώ στου Κουρουπά να ποτίσω το περβόλι και θα επιστρέψω αμέσως».
Οι περιπτώσεις της ωκυποδίας των Ανωγειανών είναι αμέτρητες, οι οποίες δεν μπορούν να καταγραφούν όλες. Όπως προκύπτει από τις παραπάνω βιβλιογραφικές αναφορές και παραδόσεις, δικαίως δόθηκε στους Ανωγειανούς εκ μέρους των ιστορικών, συγγραφέων κλπ ο τίτλος ΩΚΥΠΟΔΕΣ που οφείλεται στη συνεχή πολεμική και βιοποριστική ετοιμότητα, που βίωναν καθημερινά.-
Πηγές! 1) Ελληνικό Λεξικό ΤΕΓΟΠΟΥΛΟΣ-ΦΥΤΡΑΚΗΣ.
2) Θεοχάρης Δετοράκης ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ ΣΕΛ. 310-311
3) Βασίλης Ψιλάκης ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ 1909 στη σελ. 142, τόμος Γ.
4) Ι. Δ. Μουρέλλος ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ 1931 σελ.218, τόμος 1ος
5) Ναπολέων Δοκανάρης ΣΥΜΒΟΛΗ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΟΓΡΑΦΙΑ ΤΩΝ ΚΡΗΤΙΚΩΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΕΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΟΥ ΑΓΩΝΑ ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑΣ. Έχει δημοσιευθεί στην ΚΡΗΤΙΚΗ ΕΣΤΙΑ τεύχη 256, 257 το 1980.
6) Ευστράτιος Πίσσας Στρατηγός φωτοαντίγραφο καλλιγραφημένης σελίδας που αφορά τους Ανωγειανούς.
7) Γιώργος Παράσχος Εφημερίδα ΠΑΤΡΙΣ Ηρακλείου 4-1-2011.
8) Aπομνημονεύματα Εμμαν. Χαιρέτη ή Τορπίλη δασκάλου από τα Ανώγεια.
9) Απομνημονεύματα γιατρού Γεωργίου Δακανάλη.
10) Γιώργης Σμπώκος ΑΝΩΓΕΙΑ Η Ιστορία Μέσα από τα Τραγούδια της. Σελ.163-165.
. 11) Γιώργης Κάββος ΓΕΡΜΑΝΟΙΤΑΛΙΚΗ ΚΑΤΟΧΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ΚΡΗΤΗΣ 1941-1944 ΣΕΛ.365 .
Ανώγεια 12 Αυγούστου 2015
Το Παγκρήτιο Φεστιβάλ Χορού και Καντάδας ξεκινά το σεργιάνι του στην Κρήτη…
ΧΡΟΝΟΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ: 6 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ
ΧΩΡΟΙ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ:
Καντάδα (Ηράκλειο –Ιστορικό Κέντρο-Λιοντάρια -Χανιώπορτα)
Στάδιο Ελευθερίας Ηράκλειο ( Χανιώπορτα)
ΤΙΤΛΟΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ: ‘Η Κρήτη τραγουδά τη Ξενιτιά’ αφιερώμενη στους απανταχού ξενιτεμένους ΚΡΗΤΕΣ όπου γης, που κρατάνε ψηλά την σημαία της Κρήτης και της παράδοσης
3η Παγκρήτια Καντάδα
3ο Παγκρήτιο Φεστιβάλ χορού με τη συμμετοχή όλων των Πολιτιστικών Συλλόγων, Χορευτικών Ομίλων & Κρητικών Σχολών Χορού
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Στα πλαίσια του προγράμματος των εκδηλώσεων του Πολιτιστικού Συλλόγου Ανωγείων σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Κρήτης, την Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου, , την Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνου, την στήριξη του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΕΟΤ,υπό την ΑΙΓΙΔΑ τού Δήμου Ηρακλείου, του ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΚΡΗΤΩΝ,του ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ & του Δήμου Ανωγείων, ο Σύλλογος διοργανώνει στο Ηράκλειο , στις 06 Σεπτεμβρίου 2015 ημέρα Κυριακή
Την 3η Παγκρήτια Καντάδα
Το 3ο Παγκρήτιο Φεστιβάλ Χορού με συμμετοχή Πολιτιστικών Συλλόγων, Χορευτικών Ομίλων και Κρητικών Σχολών Χορού
Τον Αύγουστο του 2013, με αφορμή την συμπλήρωση 100 χρόνων από την ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα, γεννήθηκε και υλοποιήθηκε για πρώτη φορά στ’ Ανώγεια, με πρωτοβουλία του Πολιτιστικού Συλλόγου Ανωγείων, η ιδέα της συνάντησης χορευτών και καλλιτεχνών από κάθε γωνιά της Κρήτης σ’ ένα φεστιβάλ χορού και καντάδας, που θα αναδείκνυε το μοναδικό και πολυδιάστατο πολιτισμικό παζλ της μουσικής, χορευτικής και λαογραφικής παράδοσης ολόκληρης της Κρήτης.
Στα πρωτοστρατάρισμά της, τον Αύγουστο του 2014, η ιδέα αυτή, έσμιξε, στο γενέθλιο τόπο της, στη γη που γέννησε κι ανάθρεψε το Δία, την παλιά και τη νέα γενιά χορευτών, σ’ ένα αντάμωμα δηλωτικό της μεταλαμπάδευσης των αρχών και των αξιών της παράδοσης από γενιά σε γενιά, με τον μοναδικό τρόπο που οι Κρήτες ξέρουν να το πράττουν.
Έχοντας ήδη θέσει γερά θεμέλια για την αναγωγή του σε ετήσιο θεσμό και έχοντας λάβει επάξια εξέχουσα θέση στα πολιτιστικά δρώμενα της Κρήτης τα δύο προηγούμενα χρόνια, το Παγκρήτιο Φεστιβάλ Χορού και Καντάδας ανοίγει φέτος τα φτερά του, με σκοπό να εκπληρώσει τον σκοπό του, όπως αυτός, μέσα και από τον τίτλο του μαρτυράται: να γίνει παγκρήτιο, ταξιδεύοντας απ’ άκρη σ’ άκρη του νησιού μας, αναδεικνύοντας την ενότητα της μουσικοχορευτικής και λαογραφικής μας παράδοσης, μέσα από τις διαφορετικές πτυχές, που αυτή εμφανίζει σε κάθε γωνιά της Κρήτης.
Πρώτος σταθμός στο ταξίδι του αυτό το Ηράκλειο. Τόπος με ιστορία που χάνεται στα βάθη των αιώνων, συνυφασμένος με την άνθιση του Μινωϊκού πολιτισμού, γενέθλιος τόπος σημαντικών προσωπικοτήτων του πολιτισμού και των γραμμάτων, του Ελ Γκρέκο, του Νίκου Καζαντζάκη, της Λιλής Ζωγράφου, του Οδυσσέα Ελύτη, του Γιάννη Μαρκόπουλου, του Χρήστου Λεοντή, του Μανώλη Ρασούλη.
Ένα ταξίδι που ο θεσμός αυτός φιλοδοξεί να συνεχίσει στα χρόνια που θ’ ακολουθήσουν, με επόμενους σταθμούς αρχικά τις πρωτεύουσες και των υπολοίπων νομών της Κρήτης, τα Χανιά του Ελ. Βενιζέλου και της σφακιανής και κισσαμίτικης μουσικοχορευτικής παράδοσης, το γραφικό Ρέθυμνο του Χορτάτση, του Αρχάγγελου της Κρήτης Νίκου Ξυλούρη, του Ψαραντώνη, του Βασίλη Σκουλά και πολλών άλλων αξιόλογων εκπροσώπων της κρητικής μουσικής παράδοσης και τέλος τον Άγιο Νικόλαο, πρωτεύουσα του νομού Λασιθίου, νομού που φέρει τη δική του ξεχωριστή μουσικοχορευτική και λαογραφική ταυτότητα.
Ξεκινώντας το φιλόδοξο αυτό ταξίδι του για την ανάδειξη της πολυδιάστατης, αλλά ενιαίας και μοναδικής παράδοσης της Κρήτης, μιας παράδοσης για τη διατήρηση και την εξέλιξη της οποίας έχουν δοθεί, στο πέρασμα των χρόνων, αγώνες, ώστε αυτή ανόθευτη να κυριαρχεί ως σήμερα, ο νεοσύστατος, αλλά ήδη εδραιωθείς, θεσμός του Παγκρήτιου Φεστιβάλ Χορού και Καντάδας, ευελπιστεί να έχει την αμέριστη υποστήριξη όλων των πολιτιστικών φορέων του νησιού, της αυτοδιοίκησης, της παιδείας και της εκκλησίας, για να μπορέσει χρόνο με το χρόνο, όχι μόνο να επιτελέσει πληρέστερα το σκοπό του, την ανάδειξη της κρητικής μουσικοχορευτικής και λαογραφικής παράδοσης, αλλά να γίνει κι ο ίδιος αναπόσπαστο μέρος αυτής.
Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ανωγείων, περήφανος που στην κοιτίδα του γεννήθηκε και πρωτοστρατάρισε το Παγκρήτιο Φεστιβάλ Χορού και Καντάδας, πάντα μπροστάρης, θα καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την προάσπιση, τη διατήρηση και την εξέλιξη του θεσμού αυτού στα πρώτα του βήματα μακριά από τη γενέθλια γη του, τ’ Ανώγεια, με την ελπίδα να συνδράμει ενεργά στην σταδιακή ανάδειξή του σ’ έναν ιστορικό για τον πολιτισμό και την παράδοση της Κρήτης θεσμό.
Εκ μέρους του Δ.Σ του Πολιτιστικού Συλλόγου Ανωγείων
Ο Πρόεδρος Η Γεν. Γραμμ.
Νίκος Γ. Βρέντζος Ελένη Εμμ. Φασουλά

Από αριστερά: η πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας του Δήμου Μαίρη Μπαγκέρη, ο μαθητής Γιάννης Σαλούστρος,ο Βασίλης Δακανάλης, ο μαθητής Γιώργος Μακρυπόδης , η Δέσποινα Πρίμπου και ο Δήμαρχος Μανόλης Καλλέργης.
Σε μια σεμνή και άκρως συγκινητική τελετή στο Δημαρχείο Ανωγείων παραδόθηκαν την Τετάρτη 19 Αυγούστου, από τον Βασίλη Δακανάλη τον εγγονό του ”θρυλικού” Βασσώ ,δυο επιταγές των 1500 ευρώ έκαστη στους δυο πρώτους μαθητές του Λυκείου Ανωγείων στην θεωρητική και την τεχνική κατεύθυνση.
Ο Βασίλης που ζει μόνιμα στο Ρέθυμνο επέλεξε αυτό τον τρόπο να δείξει την μεγάλη του αγάπη για το χωριό του και τις ρίζες του και θα προσφέρει πλέον κάθε χρόνο αυτή την υποτροφία στην μνήμη του παππού του, επιβραβεύοντας τους καλύτερους, αλλά και ενισχύοντας έτσι των υγιή ανταγωνισμό μεταξύ των μαθητών.
Οι δυο που έλαβαν σήμερα την ενίσχυση αυτή των 1500 ευρώ είναι ο Γιάννης Σαλούστρος του Κωνσταντίνου και ο Γιώργος Μακρυπόδης.
Τον Βασίλη Δακανάλη υποδέχτηκε ο Δήμαρχος Ανωγείων Μανόλης Καλλέργης αναφέροντας τα εξής:
”Ευχαριστούμε θερμά τον Βασίλη για αυτή την κίνηση που αποφάσισε να κάνει κάθε χρόνο στο χωριό μας,καθιερώνοντας αυτή την υποτροφία στη μνήμη του παππού του Βασσώ,για τους δυο πρώτους μαθητές της Γ’ Λυκείου.Πρόκειται για ένα σημαντικό ποσό και ειδικά σε αυτή τη δύσκολη εποχή αποτελεί μια μεγάλη προσφορά στην Ανωγειανή κοινωνία και το σχολείο μας.Ο Βασίλης ήθελε να γίνει ιδιαίτερα σήμερα αυτή η τελετή καθώς σήμερα είναι και τα συναπαντήματα του παππού του.Η προϋπόθεση της υποτροφίας είναι ο μαθητής να είναι Ανωγειανός τουλάχιστον από τον ένα γονέα και αυτή την υποτροφία την έχει αναλάβει η Επιτροπή Παιδείας του Δήμου Ανωγείων.
Συγχαίρω λοιπόν τον Βασίλη αλλά και τους δυο μαθητές μας,χαίρομαι μάλιστα ιδιαίτερα που είναι και οι δυο άντρες,κάτι που έχει μεγάλη αξία και σημαίνει πολλά για μας.Αυτά τα χρήματα είμαι σίγουρος ότι θα πιάσουν τόπο.Συγχαρητήρια σε όλους σας για αυτή την ημέρα” σημείωσε ο κ. Καλλέργης.
Ιδιαίτερα φορτισμένος και δακρυσμένος ο Βασίλης Δακανάλης μίλησε στους παρευρισκόμενους αναφέροντας χαρακτηριστικά:
” Σας ευχαριστώ για το καλωσόρισμα. Αναμφίβολα είναι μια ιδιαίτερη στιγμή για μένα που μετά από αρκετά χρόνια μου δίνεται η ευκαιρία να επιστρέψω σε αυτό τον τόπο. Έφυγα από τα Ανώγεια 7 ετών ,σπούδασα στο εξωτερικό ,αλλά πάντα είχα στο μυαλό μου το χωριό και τις αρχές και το ήθος που κληρονόμησα από αυτόν εδώ τον τόπο. Βρισκόμαστε όλοι εδώ γιατί αγαπάμε τον τόπο,τους ανθρώπους του,παλαιότερους και νεότερους ,αγαπάμε τους συμπολίτες μας.Με δεδομένη αυτή τη σκέψη ,μιας και σήμερα είναι και τα συναπαντήματα του παππού μου,προσφέρω αυτές τις δυο υποτροφίες στους καλύτερους μαθητές του Λυκείου Ανωγείων.
Επίσης θέλω να μεταφέρω ένα μήνυμα που έχω πάντα στο μυαλό μου, ότι ο Ανωγειανός πρέπει πάντα να μάχεται μέχρι την τελευταία στιγμή. Ο Ανωγειανός διακρίνεται για το πείσμα του και την υπερηφάνεια του και αυτό θα ήθελα να το περάσω σε όλους σας.
Ευχαριστώ και συγχαίρω τα παιδιά, τους εύχομαι καλή σταδιοδρομία σε ότι κι αν κάνουν και πραγματικά τους εύχομαι ότι καλύτερο στη ζωή τους” ολοκλήρωσε εν μέσω χειροκροτημάτων ο κ.Δακανάλης.
Εκ μέρους των δυο αριστούχων μαθητών μίλησε ο Γιώργος Μακρυπόδης αφιερώνοντας μάλιστα και δυο μαντινάδες στον Βασίλη Δακανάλη, έχοντας κληρονομήσει μάλλον το ταλέντο του θείου του Αριστείδη Χαιρέτη ή Γιαλάφτη!Ο νεαρός μαθητής είπε τα εξής:
” Ευχαριστούμε θερμά το Βασίλη Δακανάλη για αυτή τη σπουδαία χειρονομία του προς το σχολείο και το χωριό.Εγώ προσωπικά θέλω να του αφιερώσω δυο μαντινάδες για αυτόν και τον αείμνηστο παππού του:
Μεγάλο το ευχαριστώ που πρέπει να σου πούμε,
και ζωντανή τη μνήμη του πάντοτε να κρατούμε..
————————————————————–
Είναι τιμή για το χωριό άνθρωποι σαν εσένα ,
κι αξίζει κάθε έπαινο να ‘χεις απ’ τον καθένα..
Ευκαιρία για κοινή παρατήρηση μεταξύ όλων των ερασιτεχνών αστρονόμων της Κρήτης, δίνει ο Σύλλογος Φίλων Αστρονομίας Κρήτης, την Παρασκευή 21 Αυγούστου στο Αστεροσκοπείο στον Σκίνακα.
Θα πραγματοποιηθεί παράλληλα ξενάγηση στους χώρους του Αστεροσκοπείου του Σκίνακα, από τον καθηγητή κ. Παπαδάκη, στις 21 Αυγούστου.
Αναλυτικά το πρόγραμμα:
Παρασκευή 21 Αυγούστου 2015
19:00 – 20:30 Ξενάγηση στους χώρους του Αστεροσκοπείου
20:30 – 23:00 Αστροπαρατήρηση με το τηλεσκόπιο του Σκίνακα
23:00 – όσο αντέχει κανείς : Αστροπαρατήρηση με τα δικά μας τηλεσκόπια στον χώρο έξω από το Αστεροσκοπείο.
Για την διαμονή μας εκεί, καλό είναι να κλείσετε από νωρίς όσοι επιθυμείτε να έρθετε, δωμάτια στα Ανώγεια και τα γύρω χωριά ή σε συνεννόηση με τον Παναγιώτη (6976974103) από τον Σύλλογο Φίλων Αστρονομίας Κρήτης.
Η εκδήλωση είναι για τα μέλη του Συλλόγου Φίλων Αστρονομίας Κρήτης. Αν δεν είσαι, μπορείς να εγγραφείς και να γίνεις!
Είτε μέσω του site www.sfak.org είτε από κοντά στην εκδήλωση!Θα χαρούμε να σου μάθουμε ο,τι γνωρίζουμε για τον μαγικό κόσμο της αστρονομίας στον οποίο ζούμε όλοι!
Με την θεατρική παράσταση ”Αναφορά στο Γκρέκο” που θα ανέβει αύριο στις 9 μ.μ από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Κρήτης στο θέατρο ”Νίκος Ξυλούρης” ολοκληρώνονται οι φετινές εκδηλώσεις του Αυγούστου στα Ανώγεια.
Στην παράσταση πρωταγωνιστούν ο Τάκης Χρυσικάκος, που ερμηνεύει τον Νίκο Καζαντζάκη και πρόσωπα του έργου του, καθώς και δύο μουσικοί, (Σταύρος Ψαρουδάκης λύρα – τραγούδι και Δημήτρης Τσούρτος κιθάρα – κοντραμπάσο) που με την μουσική τους και το τραγούδι συνομιλούν με τους πρωταγωνιστές του, τον Καπετάν Μιχάλη, τον Αλέξη Ζορμπά, τον Δομήνικο Θεοτοκόπουλο και την ωραία Ελένη του Ομήρου!
Μια παράσταση, που μέσα από τους ήρωες των έργων του Νίκου Καζαντζάκη και τις εξομολογήσεις του (στον παππού του, όπως αποκαλεί τον Ελ Γκρέκο) συναντάμε το μεγαλείο της Ελλάδας και το ανυπόταχτο πνεύμα του ίδιου του συγγραφέα.
Η «Αναφορά στον Γκρέκο», είναι το τελευταίο έργο του μεγάλου Έλληνα-Κρητικού συγγραφέα. Ένα είδος πνευματικής αυτοβιογραφίας ή, όπως τη χαρακτηρίζει ο ίδιος ο Καζαντζάκης, μια «αναφορά» με τη στρατιωτική έννοια του όρου, σχετικά με τους στόχους του και τις προσπάθειές του. Ο συγγραφέας ξεκινά από τα παιδικά του χρόνια (αφού προηγουμένως αναφέρεται στους προγόνους και τους γονείς του) και σταματά στην ημέρα της «κρητικής ματιάς» και στη σύλληψη της Οδύσσειας. Δεν αφηγείται το σύνολο της ζωής του, αλλά παρουσιάζει τους σταθμούς της πνευματικής του πορείας, χωρίς να ακολουθεί την αυστηρή χρονολογική σειρά της πραγματικής του βιογραφίας. Μια παράσταση, που μέσα από τους ήρωες των έργων του Νίκου Καζαντζάκη και τις εξομολογήσεις του (στον παππού του, όπως αποκαλεί τον Ελ Γκρέκο) συναντάμε το μεγαλείο της Ελλάδας και το ανυπόταχτο πνεύμα του ίδιου του συγγραφέα.
ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ – ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τάκης Χρυσικάκος
ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ – ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ: Εμμανουέλα Αλεξίου
ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Βάλια Μαργαρίτη
ΛΥΡΑ-ΤΡΑΓΟΥΔΙ: Σταύρος Ψαρουδάκης
ΚΙΘΑΡΑ-ΚΟΝΤΡΑΜΠΑΣΟ: Δημήτρης Τσούρτος
«Ολάκερη η ψυχή μου μια κραυγή κι όλο μου το έργο το σχόλιο στην κραυγή αυτή. Φωνάζω τη μνήμη να θυμηθεί, περμαζώνω από τον αέρα τη ζωή μου, στέκουμαι σαν στρατιώτης και κάνω την αναφορά μου στον Γκρέκο, γιατί αυτός είναι ζυμωμένος από το ίδιο κρητικό χώμα με μένα και καλύτερα απ’ όλους τους αγωνιστές που ζουν η που έχουν ζήσει μπορεί να με νιώσει»
