Πολιτισμός
Σχεδόν σε ολόκληρη την Κρήτη γιορτάστηκε και φέτος η χάρη του Αγίου Φανουρίου με τραπέζια και πανηγύρια που συγκεντρώνουν πλήθος κόσμου. Γνωστότερο βέβαια στους περισσότερους είναι το πανηγύρι του Αγίου στα Ανώγεια στην τοποθεσία Πετραδολάκια,το μεγάλο πανηγύρι της οικογένειας των Ξυλούρηδων.

Πλήθος κόσμου βρέθηκε την Τετάρτη 26 Αυγούστου στο τραπέζι για την χάρη του Αγίου Φανουρίου στου Κοκκίνη το Χάνι.
Την τελευταία δεκαετία όμως ένα άλλο πανηγύρι συγκεντρώνει και αυτό πλήθος κόσμου και ακολουθεί την μακραίωνη παράδοση της οικογένειας Ξυλούρη.Ένας γνήσιος Ανωγειανός άντρας ο ηλικιωμένος πια Εμμανουήλ Ξυλούρης ή Ντομπλούκος έχει χτίσει μια εκκλησία στου Κοκκίνη το Χάνι ενώ τελευταία ετοιμάζει και ένα Μοναστήρι στον Άγιο κοντά στο σπίτι του,ενώ με έξοδα του διοργανώνει την παραμονή της γιορτής ένα μεγάλο πανηγύρι στην χάρη του. Ο μπάρμπα -Μανόλης μεγάλωσε με τις αξίες αυτές που του μετέδωσε ο πατέρας του ο Γεώργιος Ξυλούρης ή Ζωνός ο οποίος αρκετές δεκαετίες πριν με δικά του έξοδα είχε χτίσει την εκκλησία του Αγίου Φανουρίου στα Πετραδολάκια.
Η Ανωγή βρέθηκε χθες στο πανηγύρι στου Κοκκίνη το Χάνι όπου βρέθηκαν εκατοντάδες επισκέπτες και συνομίλησε με τον Ντομπλούκο ο οποίος με χιούμορ αλλά και σεβασμό μας ανέφερε για το πνηγύρι που διοργανώνει αλλά και την παρακαταθήκη που θέλει να αφήσει στα παιδιά του τα εξής:
” Έχουν περάσει πια τα χρόνια και πια δεν μπορώ να ανεβαίνω στα Ανώγεια στον Άγιο Φανούρη λόγω κάποιων προβλημάτων υγείας που έχω» μας λέει ο Εμμανουήλ Ξυλούρης και συνεχίζει:
”Έτσι εγώ ακολουθώντας και την παράδοση του πατέρα μου, που ήταν από τους ιδρυτές της εκκλησίας του Αγίου Φανουρίου στα Πετραδολάκια, που φτιάχτηκε μάλιστα τότε και με δικά του έξοδα έφτιαξε μια εκκλησία εδώ στου Κοκκίνη το Χάνι και τώρα φτιάχνω και το Μοναστήρι του Αγίου Φανουρίου για να το λειτουργώ εγώ και η οικογένεια μου.
Το πανηγύρι εδώ το κάνουμε τα τελευταία δέκα χρόνια. Φέτος όπως και τις άλλες χρονιές ήρθε πλήθος κόσμου και τους περιποιηθήκαμε ιδιαίτερα ,σύμφωνα και με τις ανωγειανές παραδόσεις με πλούσιο τραπέζι και άφθονο κρασί.
Στα κοπέλια μου μόνο ένα πράγμα έχω να τους πω: Να συνεχίσουνε αυτή τη μακραίωνη παράδοση μέχρι τέλους” κατέληξε.
Εμείς του ευχόμαστε να είναι πάντα γερός και υγιής να συνεχίσει αυτό που κάνει και αυτό που προστάζει η καρδιά του ,δείχνοντας και σε άλλα μέρη την ανωγειανή παράδοση και φιλοξενία.
-Για τις φωτογραφίες του ίδιου και του τραπεζιού που παρέθεσε χθες ευχαριστούμε θερμά την Βασιλική Αεράκη του Μπολντοζέρη.
Η ανακοίνωση χθες των αποτελεσμάτων των βάσεων και των Ανώτερων Ιδρυμάτων που εισάγεται ο κάθε μαθητής έδωσε τέλος στην αγωνία χιλιάδων παιδιών,γονέων και Εκπαιδευτικών. Το Γενικό Λύκειο Ανωγείων κράτησε και πάλι ψηλά τη σημαία με την εισαγωγή 20 μαθητών του στα Α.Ε.Ι και Τ.Ε.Ι της Χώρας, με τους ιδρυτές του Μιχάλη και Λετίτσια Σταυρακάκη που τιμήθηκαν μάλιστα φέτος από τον Πολιτιστικό σύλλογο, να νιώθουν σίγουρα περήφανοι από εκεί ψηλά που βρίσκονται.
Το δικό του μικρό λιθαράκι σε αυτή την επιτυχία κατέχει σαφώς και το Εργαστήρι Γνώσης της ενορίας του Αγίου Γεωργίου που με τα δωρεάν μαθήματα,φροντιστήρια και σεμινάρια για την ολοκλήρωση του μηχανογραφικού προσέφερε στους μαθητές ένα επιπλέον εφόδιο στην ”μάχη” των Πανελλήνιων εξετάσεων.
Ψυχή και φέτος αυτής της προσπάθειας που γίνεται τα τελευταία δυο χρόνια στο Εργαστήρι Γνώσης ,ήταν η Μίρκα Χαιρετη του Στελή η οποία είναι Φιλόλογος (ΠΕ 02). Κατά την διάρκεια του σχολικού έτους 2014 – 2015 Η Μίρκα προσέφερε έργο στο εργαστήρι γνώσης κάνοντας αφιλοκερδώς μαθήματα φιλολογικού περιεχομένου σε τάξεις Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου , τα οποία μηνιαίως κάλυπταν τις 145 ώρες! Η ίδια θα συνεχίσει και φέτος το σπουδαίο αυτό έργο με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς τον Σεπτέμβριο.
Ο π.Ανδρέας Κεφαλογιάννης,η Μίρκα και άλλα άτομα που βοηθούν σε αυτή την προσπάθεια, σκέφτονται ήδη και βρίσκονται στα σκαριά νέα σχέδια υλοποίησης για το Εργαστήρι Γνώσης που θα το κάνει να βοηθήσει ακόμα περισσότερο φέτος όλους τους μαθητές των Ανωγείων και της ευρύτερης περιοχής, τόσο στα μαθήματα τους όσο και σε πιο δημιουργικές ασχολίες για τον ελεύθερο χρόνο τους.
Το Διοικητικό Συμβούλιο του Πνευματικού Ιδρύματος «ΚΡΗΤΙΚΗ ΕΣΤΙΑ» ανακοινώνει ότι την ακαδημαϊκή χρονιά 2015 – 2016 θα φιλοξενήσει φοιτητές – σπουδαστές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Η διαμονή των φοιτητών πραγματοποιείται σε δίκλινα δωμάτια, στις σύγχρονες εγκαταστάσεις του Ιδρύματος και περιλαμβάνει: καθημερινή σίτιση (πρωινό, μεσημεριανό, βραδινό), δωρεάν internet, αναγνωστήριο, βιβλιοθήκη με πλούσια θεματολογία, 24ωρη φύλαξη χώρου. Η συμβολική συμμετοχή των οικοτρόφων ανέρχεται στα 200 ευρώ μηνιαίως.
Αιτήσεις υποβάλλονται στη Κρητική Εστία μέχρι 20 Σεπτεμβρίου 2015.
Έντυπα των αιτήσεων μπορείτε να προμηθευτείτε από τη γραμματεία ή από την ηλεκτρονική διεύθυνσηwww.kritikiestia.gr.
Λόγω των θερινών διακοπών γνωστοποιείται ότι το Πνευματικό Ίδρυμα «ΚΡΗΤΙΚΗ ΕΣΤΙΑ» θα παραμείνει κλειστό από τις 10/7/2015 έως 1/9/2015.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να κάνουν αιτήσεις, καθ΄ όλη την διάρκεια που θα είναι κλειστή η Γραμματεία λόγω θερινών διακοπών, τις οποίες μπορούν να τις αποστείλουν ταχυδρομικά στη διεύθυνση «Στράβωνος 12, Παγκράτι – Τ.Κ. 116-34», με fax 210-7239149, με mail στο [email protected] ενώ από τις 1/9/2015 θα μπορούν να απευθυνθούν τηλεφωνικά και στη Γραμματεία του Ιδρύματος, στο τηλέφωνο 2107213321 – 2107229771 για οποιαδήποτε πληροφορία.
Καθηγητή Κοινωνιολογίας Π.Κ
Ομιλία- Ανοιχτή συζήτηση στο Μεϊντάνι
«Αγαπητές συγχωριανές και αγαπητοί συγχωριανοί!
Σας ευχαριστώ που ανταποκριθήκατε στο κάλεσμά μου, για να μοιραστείτε μαζί μου μερικές σκέψεις. Η ανησυχία μου για τη χώρα, που βρίσκεται σε δύσκολη καμπή, μου έδωσε το έναυσμα. Τo έκανε όμως πράξη η ιδιαίτερη αγαπητική σχέση, που με συνδέει με όλους σας, από τότε που είδα το φως της ζωής σ’ αυτό τον τόπο, που όλοι μας αγαπάμε. Είσαστε φίλοι μου, κι εγώ φίλος σας, που με τόση οικειότητα με πλησιάζετε και μιλάμε φιλικά. Δε διανοείσθε, τι συναισθήματα με κατακλύζουν κάθε φορά, που κάποιος από σας μου σφίγγει το χέρι και με το μικρό μου όνομα με ρωτά από καρδιάς, τι κάνεις Βασίλη;
Για τη διοργάνωση αυτής της μάζωξης εκφράζω τις ευχαριστίες μου στη συνάδελφο κ. Μαίρη Μπαγκέρη για τη συνδρομή της, καθώς και στην Πρόεδρο της Πολιτιστικής Επιτροπής του Δήμου μας, δ. Μαρία Δραμουντάνη, η οποία χωρίς πολλές συστάσεις, μου παραχώρησε το βήμα, έχοντας επίγνωση ότι όλοι εδώ γνωριζόμαστε καλά. Προς αποφυγή κάθε παρεξήγησης σας εκμυστηρεύομαι από την αρχή κάτι, που κι εκείνη αλλά κι σεις αγνοείτε. Έχω γράψει μερικές εκατοντάδες σελίδες, κι οι σχέσεις μου με τα κόμματα, σαν σημαντικά στοιχεία στη σύνταξη των κειμένων μου, είναι άριστες, σ’ αντίθεση με τα άλλα κόμματα. Ως πολίτης κι επιστήμονας λειτουργώ πάντα σαν ελεύθερος σκοπευτής, χωρίς να μπαίνω ποτέ σε πλαίσια πολιτικών ή κομματικών σχηματισμών. Ίσως σας φανεί παράξενο, αλλά είμαι ακομμάτιστος, δηλαδή ακομμάτιαστος, γι’ αυτό και προσπαθώ, όσο μπορώ, να είμαι ακέραιος.
Πολύ νωρίς ενστερνίστηκα τη χριστιανική κοσμοθεωρία και βιωματική, που απαντά πλήρως στις εγκόσμιες και μεταφυσικές μου ανησυχίες και δε χρειάστηκα να καταφύγω σε κομματικές ιδεοληψίες και ιδεολογήματα. Δεν απαιτώ η πολιτική να είναι η εφαρμοσμένη ηθική, κατά τον Αριστοτέλη, κι ούτε οι κυβερνώντες να είναι φιλόσοφοι ή οι κυβερνώντες να φιλοσοφούν, κατά τον Πλάτωνα. Αφού όμως τους εκλέγομε, έχομε την απαίτηση να τοποθετούν την πατρίδα πάνω από την ατομική και κομματική τους παρτίδα. Φοβάμαι όμως πως όλοι έχομε νιώσει την απογοήτευση από τους εκλεγμένους εθνοπατέρες και τις πολιτικές ηγεσίες. Ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, οι αλλοπρόσαλλες πολιτικές τους οδήγησαν σε απίστευτη δοκιμασία το λαό μας, που αισθάνεται προδομένος και ταπεινωμένος όσο ποτέ άλλοτε.
Μ’ αυτή την έννοια δεν είχα ποτέ τις καλύτερες σχέσεις με τους πολιτικούς και την πολιτική. Έμεινα συνειδητά μακριά από τα κόμματα, τ’ αποκόμματα, που κομματιάζουν και βάζουν το λαό σ’ επικίνδυνο κώμα. Στρατεύτηκα αποκλειστικά στην υπηρεσία του ανθρώπου που αγάπησα, κι από το μετερίζι του απλού μαχητή, προσπάθησα ν’ αλλάξω την κοινωνία που δεν μ’ άρεσε, πιστεύοντας ότι υπάρχουν χιλιάδες τρόποι για να θυσιάσει κανείς, αν το θέλει αληθινά, το ‘εγώ’του στο βωμό τού κοινωνικού ‘εμείς’.
Δίνω την ψήφο μου σ’ εκείνον, που θεωρώ λιγότερο κακό ή επικίνδυνο. Σέβομαι την άποψη του άλλου και δεν κάνω υποδείξεις. Αντίθετα με διασκεδάζει το γεγονός, όταν ακόμα λίγα μέτρα πριν την κάλπη με πλησιάζουν χωριανοί μας και μου υποδεικνύουν τι να κάνω. Κι εγώ τους απαντώ, ευτυχώς τόσα γράμματα για να διαβάζω, ξέρω. Έχω την αίσθηση ότι, ενώ συζητούσα για όλους και για όλα με τις εκατοντάδες φοιτητών, που είχα την ευτυχία να διδάξω, κανένας δεν κατάφερε να εντοπίσει το στίγμα μου στο κομματικό φάσμα. Επειδή δεν υπάρχει, αφού προσπαθώ να μιλώ με τη γλώσσα της αλήθειας και να δείχνω το λόφο απ’ όλες τις μεριές. Άλλωστε ήμουν εχθρός του καταστρεπτικού κομματισμού, που φέρνουν φοιτητές, δυστυχώς και Καθηγητές, στο ναό της σοφίας και της επιστήμης.
Με το πνεύμα αυτής της αγαπητικής μας σχέσης, προκάλεσα αυτή τη μάζωξη, σ’ αυτές τις δύσκολες μέρες που περνά η χώρα μας, για να συζητήσομε ‘όμορφα κι απλά’. Έχω επίγνωση της κατάστασης και με συγκλονίζουν, όπως κι σας, οι δραματικές εξελίξεις, που φέρνουν σε επικίνδυνη περιδίνηση το μέλλον της χώρας. Η δικαιολογημένη αγανάκτηση κι ο θυμός έχουν ξεπεράσει τις αντοχές μας, κι η ετοιμότητα για αντιπαράθεση είναι στο κόκκινο. Κι επειδή η ενημέρωση, είναι στρατευμένη κι αναξιόπιστη από παντού, νιώθω την ανάγκη να σας μεταγγίσω από το ξεχείλισμα της καρδιάς μου και το περίσσευμα της αγάπης μου, κάποια πράγματα που δεν είχατε την ευκαιρία να μάθετε.
Η ενορία του Αγίου Ιωάννη στα Ανώγεια διοργανώνει τετραήμερη εκδρομή στα Κύθηρα που ξεκινάει την ερχόμενη Κυριακή 30 Αυγούστου και ολοκληρώνεται την Τετάρτη 2 Σεπτεμβρίου,στην προνομιακή τιμή των 179 ευρώ ανά άτομο.
Στην τιμή αυτή περιλαμβάνονται τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια ,πολυτελές κλιματιζόμενο πούλμαν για τις εκδρομές,ασφάλεια αστικής ευθύνης καθώς και τρεις διανυκτερεύσεις στο ξενοδοχείο στην Αγία Πελαγία με πρωινό.
Το πρόγραμμα αναλυτικότερα έχει ως εξής:
Κυριακή 30 Αυγούστου: Αναχώρηση το μεσημέρι από Ηράκλειο.Άφιξη το απόγευμα στο Καστέλι Κισάμου. Αναχώρηση στις 5 μ.μ για τα Κύθηρα.Άφιξη στο λιμάνι των Κυθήρων περίπου στις 10 μ.μ.Αναχώρηση για το ξενοδοχείο που βρίσκεται στην περιοχή Αγία Πελαγία και διανυκτέρευση.
Δευτέρα 31 Αυγούστου: Εκδρομή στο νησί των Κυθήρων με επισκέψεις στο κεφαλοχώρι του νησιού Ποταμός,την Ιερά Μονή Οσίου Θεοδώρου,το χωριό Καψάλι και έπειτα την πρωτεύουσα Χώρα.
Τρίτη 1 Σεπτεμβρίου: Επίσκεψη στο πιο πράσινο χωριό των Κυθήρων ,τον Μυλοπόταμο με τον υπέροχο καταρράκτη της Φόνισσας.Επίσκεψη αργότερα στο Μοναστήρι της Αγίας Ελέσσας και έπειτα στην μεγαλύτερη πέτρινη γέφυρα της Ελλάδας στο ‘Κατούνι”.Το βράδυ εσπερινός στην Ιερά Μονή της Παναγίας της Μυρτιδιώτισσας.
Τετάρτη 2 Σεπτεμβρίου: Αναχώρηση το πρωί για την Ιερά Μονή της Παναγίας της Μυρτιδιώτισσας για την Θεία Λειτουργία.Καφές στον Αβλέμονα και μετά επίσκεψη στο λιμάνι Διακόφτι.Αναχώρηση στις 6.25 μ.μ με το πλοίο της επιστροφής για Κρήτη.
Για αιτήσεις συμμετοχής καλέστε στα τηλέφωνα:
2810-224415 και 2810-224416
Μια ξεχωριστή καλλιτεχνική μουσική βραδιά στα δροσερά Σείσαρχα του Δήμου Ανωγείων υπόσχονται ο Γιάννης Παξιμαδάκης και η Ευγενία Τόλη-Δαμαβολίτη την Παρασκευή 28 Αυγούστου 2015. Προσκαλεσμένοι από τον Πολιτιστικό Σύλλογο Σεισάρχων θα παρουσιάσουν το τελευταίο μουσικό έργο τους “ΜΠΟΥΛΓΑΡΙ” που κυκλοφορεί με επιτυχία από το «Κρητικό μουσικό εργαστήρι & Σείστρον». Το “ΜΠΟΥΛΓΑΡΙ”, είναι μια έκδοση σε νέα εκτέλεση παλαιών αγαπημένων επιτυχιών τω ν: Στέλιου Φουσταλιέρη, Ανδρέα Ροδινού, Γιάννη Μπερνιδάκη, Χαρίλαου Πιπεράκη, Γιώργη Κουτσουρέλη, Μεχμέτ Μπέη Σταφιδάκη, Κώστα Παπαδάκη (Ναύτη) και Γιάννη Παξιμαδάκη. Το πρόγραμμά τους περιλαμβάνει επίσης και άλλα κρητικά παραδοσιακά, τα Ταμπαχανιώτικα και ρεμπέτικα τραγούδια. Ο Γιάννης Παξιμαδάκης τραγουδάει και συνοδεύει μουσικά με λύρα, λαούτο, μπουλγαρί και μπουζούκι την εξαίρετη Ευγενία Τόλη-Δαμαβολίτη. Μαζί τους συνεργάζεται μουσικά ο Βαγγέλης Συλιγάρδος με την κιθάρα του. Η συναυλία θα δοθεί κάτω από τα αιωνόβια δέντρα στην αυλή του Πολιτιστικού κέντρου Σεισάρχων (Παλαιό Δημοτικό Σχολείο) την Παρασκευή 28 Αυγούστου 2015, στις 9:00 το βράδυ. Το εισιτήριο της συναυλίας έχει οριστεί στα € 5 και τα έσοδά της προσφέρουν ευγενικά οι καλλιτέχνες για την υποστήριξη του έργου του Πολιτιστικού Συλλόγου των Σεισάρχων. Σας υποσχόμαστε μία ευχάριστη και αξέχαστη βραδιά!!!



