Πολιτισμός
Ξυλούρης Νίκος – Τη μέρα της Πεντηκοστής
Ένα έθιμο που χάνεται στα βάθη των αιώνων και αναβιώνει μόνο στα Ανώγεια, συνεχίστηκε και σήμερα Κυριακή της Πεντηκοστής στις εκκλησίες του χωριού, όπου οι γυναίκες τιμούν τους νεκρούς τους που έχουν φύγει. Ένα στολισμένο πανέρι κρατάει η κάθε γυναίκα με τρία γλυκά κουλούρια, έναν ανθότυρο στη μέση ή ένα τυρί, στολισμένα με φύλλα καρυδιάς και τα τοποθετούν μέσα στην εκκλησία. Αργότερα με φύλλα καρυδιάς θα στολίσουν τους τάφους των δικών τους ανθρώπων και θα τους πλύνουν με αυτά. Οι γυναίκες στα Ανώγεια γονατίζουν μέσα στην εκκλησία πάνω στα φύλλα της καρυδιάς. Το τυρί βρίσκεται εκεί καθώς τα Ανώγεια είναι Κτηνοτροφικό χωριό ενώ τα φύλλα της καρυδιάς συμβολίζουν την πικρή και στυφή γεύση που έχουν την ημέρα αυτή οι Ψυχές, τη μέρα που οι νεκροί επιστρέφουν στον Άδη. Τα τρία κουλούρια συμβολίζουν την Αγία Τριάδα..Μετά την λειτουργία οι προσφορές κόβονται και μοιράζονται στους πιστούς στην μνήμη των νεκρών.
Όπως αναφέρει ο π.Ανδρέας Κεφαλογιάννης:”Σύμφωνα με τη λαϊκή θρησκευτική παράδοση, οι ψυχές των νεκρών ανεβαίνουν στον επάνω κόσμο κάθε ανάσταση για πενήντα μέρες. Πεντηκοστή δηλαδή είναι η τελευταία ημέρα του ταξιδιού των νεκρών, η μέρα που γυρίζουν πίσω. Την ώρα του γονατίσματος στην λειτουργία της εκκλησίας οι ψυχές των νεκρών γυρίζουν στον κάτω κόσμο, οι ζωντανοί κλείνουν τα μάτια τους ώστε να μη δουν τις ψυχές που λυπημένες γυρνούν στον Άδη.
Εδώ στ’ Ανώγεια οι γυναίκες γονατίζουν πάνω σε φύλλα καρυδιάς γιατί συμβολίζουν την πικρία που κατέχει τις ψυχές των νεκρών την ημέρα αυτή, μιας και τα φύλλα είναι πικρά.
Στην Αρχαία Ελλάδα πίστευαν, ότι η καρυδιά με το βαθύ πράσινο (μαυροπράσινο) χρώμα ήταν το δέντρο του θεού Πλούτωνα, και ότι μόνο αυτό υπήρχε στον Άδη, και πως στη σκιά του ξάπλωναν και αναπαύονταν οι ψυχές τους.
Άρα είναι απόλυτα συναφές με τα έθιμα για τις ψυχές των νεκρών…” ολοκληρώνει.
Με μοναδικό τρόπο είχε τραγουδήσει ο Νίκος Ξυλούρης το τραγούδι “Τη μέρα της Πεντηκοστής” σε στίχους του Κ.Χ Μύρη και μουσική του Γιάννη Μαρκόπουλου στον δίσκο “Ιθαγένεια”:
Τη μέρα της Πεντηκοστής, τη νύχτα της γονατιστής
πάν’ οι ψυχές και κάθονται βουβές στα περιβόλια
Τρυπώνουν στις κρυφές γωνιές μαζί με τις αράχνες
και μας κοιτούν αμίλητες αθώρητες και μόνες
Τη μέρα της Πεντηκοστής, τη νύχτα της γονατιστής
πάν’ οι ψυχές και κρέμονται στα ρούχα και στο φράχτη
Φωλιάζουν στο καλό κρασί και στο παλιό πιθάρι
Γεμίζουν τις ραγισματιές κι ανοίγουν τους φεγγίτες
Τη μέρα της Πεντηκοστής, τη νύχτα της γονατιστής
μη κόψετε ξερό κλαρί, ούτε χλωρό βλαστάρι
Μη μάσετε τ’ ασπρόρουχα, και διώξετε τσ’ αράχνες
Μην πίνετε γλυκό κρασί και φοβηθούν και φύγουν.
ΕΤΗΣΙΑ ΤΑΚΤΙΚΗ ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ
ΕΚΛΟΓΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΝΕΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
ΚΥΡΙΑΚΗ, 23 ΙΟΥΝΙΟΥ 2019.
Την Κυριακή, 16 Ιουνίου 2019 και ώρα 11:00 π.μ. καλούνται όλα τα μέλη του Συλλόγου μας να μετέχουν στην Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση, που θα πραγματοποιηθεί στα γραφεία του Συλλόγου (Βελεστίνου αρ. 18, Αμπελόκηποι), με σκοπό τον απολογισμό για τα πεπραγμένα της διετίας του απερχόμενου Δ.Σ., αλλά και την εκλογή νέου Δ.Σ. και νέας εξελεγκτικής επιτροπής.
Στη σχεδόν βέβαιη περίπτωση που δεν θα υπάρξει απαρτία των μελών το πρωί της 16ης Ιουνίου, τότε η Τακτική Γενική Συνέλευση του Συλλόγου μας, βάσει και του καταστατικού του, θα αναβληθεί και θα πραγματοποιηθεί την επόμενη Κυριακή, στις 23 Ιουνίου 2019, ώρα 08:00 π.μ., οπότε και μετά τις νόμιμες διαδικασίες, θα ακολουθήσει η ψηφοφορία με σκοπό την ανάδειξη του νέου Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου, αλλά και της νέας εξελεγκτικής επιτροπής.
Σε κάθε περίπτωση, η προσέλευση για ψηφοφορία επιτρέπεται μέχρι ώρα 19:00 το βράδυ, οπότε και θα κλείσει η κάλπη.
Με την προσδοκία, αυτοί που επιθυμούν να δηλώσουν συμμετοχή στις αρχαιρεσίες, θέτοντας την υποψηφιότητά τους για την εκλογή τους στο Διοικητικό Συμβούλιο, να είναι όσο το δυνατόν περισσότεροι, τους παρακαλούμε να δηλώσουν τις υποψηφιότητές τους το αργότερο μέχρι και την Τετάρτη, 19 Ιουνίου 2019.
Μπορείτε να δηλώσετε τις υποψηφιότητές σας στο e-mail του συλλόγου μας ([email protected]) ή στο 6932120494.
Υπενθυμίζουμε ότι σύμφωνα με το άρθρο 3 του καταστατικού του Συλλόγου δικαίωμα εκλέγειν και εκλέγεσθαι έχουν μόνο τα τακτικά μέλη του Συλλόγου, εφόσον έχουν εκπληρώσει τις ταμειακές υποχρεώσεις τους προς το Σύλλογο, καταγόμενοι εξ Ανωγείων, καθώς και τέκνα των καταγομένων και οι σύζυγοι αυτών.
Προσδοκούμε στην κατά το δυνατόν μεγαλύτερη συμμετοχή μελών και υποψηφίων στην επερχόμενη εκλογική διαδικασία του Συλλόγου μας, ώστε πιο δυνατοί και ανανεωμένοι να δουλέψουμε ακόμη πιο δυναμικά την ερχόμενη διετία για την προαγωγή της παράδοσης και του πολιτισμού του ιστορικού τόπου μας, των Ανωγείων.
Σας περιμένουμε όλους.
Για το ΔΣ
Με τιμή
Η πρόεδρος
Ζαχαρένια Ν. Ανδρεαδάκη
Ο γεν.γραμματέας
Ιωάννης Σ. Σπιθούρης
Ενθουσιασμός και χαρά για τα παιδιά του Νηπιαγωγείου Ανωγείων, που ενωμένα με αυτά της Πρώτης Δημοτικού παρακολούθησαν ένα μοναδικό θέαμα από τον μάγο “ROCCO”, σε μια εκδήλωση προσφορά του Συλλόγου Γονέων και κηδεμόνων! Τα παιδιά γέλασαν, ξαφνιάστηκαν, ενθουσιάστηκαν και εν τέλει αποθέωσαν τον “μάγο” συζητώντας αργότερα με τους γονείς τους για το πως έγιναν τα μαγικά, ζητώντας και στο μέλλον παρόμοιες παραστάσεις.

Την αποθέωση γνώρισε ο ..μάγος ROCCO από τα παιδιά του Νηπιαγωγείου και της πρώτης δημοτικού σε μια παράσταση που οργάνωσε ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων!Στην ανακοίνωση του του πρώτο και δεύτερο Νηπιαγωγείο Ανωγείων, αναφέρει:
Την Τετάρτη 5/6/19, με χαρά υποδεχθήκαμε στο Νηπιαγωγείο μας την Ά τάξη δημοτικού, όπου μαζί απολαύσαμε ένα ´´μαγικό´´ θέαμα που μας χάρισε ο μάγος RΟCCO! Τα παιδιά κ οι εκπαιδευτικοί του 1ου κ 2ου νηπιαγωγείου Ανωγείων, καθώς κ οι δάσκαλοι,ευχαριστούμε θερμά τον σύλλογο γονέων κ κηδεμόνων, δημοτικού κ νηπιαγωγείου, για την παράσταση που δωρεάν προσέφεραν στα παιδιά μας! 1ο & 2ο Νηπιαγωγείο Ανωγείων!
Του παπα- Ανδρέα Κεφαλογιάννη
«Αξιωθήκαμε να δεχόμαστε την αναγνώριση του κόσμου ως ηλεκτρονική εφημερίδα ΑΝΩΓΗ , που δέκα χρόνια μετά το πρώτο “κλικ” που δεχτήκαμε, δεν ξεχαστήκαμε, δεν αφεθήκαμε στους καιρούς και δεν επιτρέψαμε να αλλοιωθεί η αλήθεια του τόπου μας και η αξιοπρέπεια των Ανωγείων .
Όταν ξεκίνησα το 2002 ως ρασοφόρος την εφημερίδα ως έντυπη Ανωγή , δεν περίμενα ποτέ ότι θα με σταματούν στο δρόμο και θα μου λένε παπανδρέα συνέχισε να παρουσιάζεις τον τόπο που τόσο αγαπήσαμε και τόσο υποστηρίζουμε.
Μετά την έντυπη μορφή της Ανωγή ακολούθησε τον Σεπτέμβρη του 2010 η ηλεκτρονική εφημερίδα και σήμερα το site της anogi.gr είναι εκείνο πού με αντικειμενικότητα αμεσότητα και συνέπεια παρουσιάζει τα τεκταινόμενα, τα πεπραγμένα ,την ιστορία ,τον πολιτισμό, το αύριο του τόπου του Ψηλορείτη ,που δεν λύγισε ,ούτε από τους κακούς καιρούς ούτε από όλα όσα θα μπορούσαν να μας έχουν οδηγήσει να εγκαταλείψουμε τον τόπο μας. Βρισκόμαστε εδώ ,δεν είμαστε ριψάσπιδες και συνεχίζουμε να προσευχόμαστε στο ιερό και στην Αγία Τράπεζα του Αϊ-Γιώργη της εκκλησίας μας αλλά και να δίνουμε την αλήθεια μέσα από το πληκτρολόγιο .
Οι στυλοβάτες της ηλεκτρονικής μας εφημερίδας Γιάννης Φασουλάς, Γιώργης Μπαγκέρης, Δημήτρης Ζεϊνακης , είναι οι πιστοί φίλοι μου και συνεργάτες της ΑΝΩΓΗ, πάντα σε εθελοντική βάση.
Ο Γιάννης και ο Γιώργης ως δημοσιογράφοι και ο Δημήτρης ως ο άνθρωπος που στηρίζει την ηλεκτρονική διάσταση της εφημερίδας μας. Ένα μεγάλο ευχαριστώ και στην Αγγέλα Σκουλά, στον Μανώλη Σαμόλη, την Τζούλια Νταγιαντά και στην έφηβη Ολύμπια Μπαγκέρη . Τέσσερα νέα παιδιά τα οποία σε κάθε κάλεσμα μας δηλώνουν παρόντες ,για να στηρίξουν την διαχρονική αυτή προσπάθεια της Ανωγής.
Όλοι μαζί ενωμένοι, ακριβώς όπως όλοι μαζί ενωμένοι είμαστε εδώ στα Ανώγεια και αυτή είναι και η ευχή όλων μας. Ενωμένοι να είμαστε και σε όλη την Κρήτη και σε όλη τη χώρα. Ο Θεός είναι σίγουρα μαζί μας όπως σίγουρα είναι και μαζί με όλη τη χώρα. Ο Θεός να τους έχει καλά και εσείς να τους εμπιστεύεστε όπως και εγώ. Σας ευχαριστούμε όπως και προσωπικά σας ευχαριστώ».
Το Εργαστήριο Κοινωνικής Ανάλυσης και Εφαρμοσμένης Κοινωνικής Έρευνας του Τμήματος Κοινωνιολογίας Πανεπιστημίου Κρήτης οργανώνει Θερινό Σχολείο στα Ανώγεια με θέμα:” Βιωματική Εκπαίδευση, Κοινοτική Εργασία και Πολιτικές Κοινωνικής Ένταξης”. Το Θερινό σχολείο θα ξεκινήσει την Παρασκευή 17 Μαΐου στις 11.30 π.μ στην αίθουσα εκδηλώσεων της τράπεζας Πειραιώς, και θα συνεχιστεί και το Σάββατο 18 Μαΐου στα Ανώγεια στις 10 π.μ, ενώ την Κυριακή 19 Μαΐου θα ολοκληρωθεί στο Ηράκλειο στην Ροτόντα του Πανεπιστημίου Κρήτης δίπλα από το Βενιζέλειο. Η εκδήλωση γίνεται με τη συνεργασία των Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων «Κοινωνική Εργασία» του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και «Κοινωνιολογία» του Πανεπιστημίου Κρήτης και της Θεραπευτικής Κοινότητας Αριάδνη του ΚΕΘΕΑ.
Σκοπός είναι η ενίσχυση της βιωματικής εκπαίδευσης, η διάχυση της επιστημονικής γνώσης στην τοπική κοινωνία και η ανάπτυξη ενός γόνιμου διαλόγου ανάμεσα σε κοινότητες επιστημόνων, ερευνητών και φοιτητών σε ζητήματα που αφορούν τις πολιτικές κοινωνικής ένταξης μέσα από εναλλακτικά δίκτυα και κοινοτικές
παρεμβάσεις. Στο θερινό Σχολείο θα εξεταστούν και προβλήματα που ταλανίζουν τις τοπικές κοινωνίες όπως είναι η φτώχεια, η κοινωνική αποστέρηση, ο
αλκοολισμός, οι εξαρτήσεις , η υγεία προσφύγων από εμπόλεμες περιοχές και θα εξεταστεί ο ρόλος της κοινότητας στην διαμόρφωση εναλλακτικών πολιτικών παρέμβασης.
Ο Μάνος Χατζιδάκις συγκέντρωσε το 1979 στα Ανώγεια της Κρήτης όλη την «αφρόκρεμα» του πολιτισμού και της διανόησης για έναν ξεχωριστό διάλογο
Σαράντα χρόνια συμπληρώνονται φέτος από εκείνο το καλοκαίρι του 1979, οπότε ο Μάνος Χατζιδάκις συγκέντρωσε στα Ανώγεια της Κρήτης όλη την «αφρόκρεμα» – ας την πούμε έτσι – του πολιτισμού και της διανόησης για ένα διάλογο για τη σημασία μιας λαϊκής παράδοσης στον καιρό μας.
Το σημαντικό, από πολλές απόψεις, γεγονός, αποτύπωσε πριν 10 χρόνια (2009), σε ένα θαυμάσιο λεύκωμα ο συνεργάτης του Χατζιδάκι, γνωστός ραδιοφωνικός παραγωγός Γιώργος Μητρόπουλος. Το λεύκωμα δεν περιλαμβάνει μόνο εξαιρετικές φωτογραφίες, του Κώστα Ελευθεράκη οι περισσότερες, αλλά κυρίως τα πρακτικά της συνάντησης. Περιέχει επίσης σειρά σκίτσων του Μίνωα Αργυράκη από τα Ανώγεια του ’79 και από το Μουσικό Αύγουστο του 1981 στο Ηράκλειο. Μια έκδοση από κάθε άποψη πολύτιμη.
Ο Χατζιδάκις ήταν τότε διευθυντής του Γ’ Προγράμματος της Ραδιοφωνίας κι έτσι το συνέδριο για την παράδοση διοργανώθηκε από το Τρίτο Πρόγραμμα σε συνεργασία με τη Μουσική Ακαδημία Κρήτης και το Δήμο Ανωγείων. Κατά την διάρκεια της μετάδοσης μίλησαν (όπως καταγράφονται στην έκδοση) οι: Φίλιππος Ηλιού, Κυριακή Νέστορος, Γιώργος Βέλτσος, Δημήτρης Μαρωνίτης, Νίκη Γουλανδρή, Τάσος Λιγνάδης, Γιώργος Κλάδος (δήμαρχος Ανωγείων), Μάρκος Δραγούμης, Γιώργης Σκουλάς, Γιάννης Παπαϊωάννου, Αντώνης Σαμαράκης, Μυρτώ Περάκη, Γιώργος Κουρουπός, Ελένη Καραϊνδρου, Σούλα Αλεξανδροπούλου, Χρόνης Μπότσογλου, Νίκος Μαμαγκάκης, Κλεοπάτρα Δίγκα, Βασίλης Ζιώγας, Ερατοσθένης Καψωμένος, Κώστας Μουρσελάς, Σουζάνα Αντωνακάκη, π. Γεώργιος Πυρουνάκης, Νίκος Κυριαζίδης, Γιώργος Χρονάς κ.α.
Διαβάζοντας πάλι τα κείμενα σήμερα τα βρίσκω απολύτως διαχρονικά. Πολλά απ’ αυτά που είπαν πριν 40 χρόνια οι σημαντικοί αυτοί νεοέλληνες, μπορούν να μεταφερθούν στα καθ’ ημάς. Η σχέση μας, άλλωστε, με την παράδοση και την έννοια του λαϊκού – που την ήθελε κεκαθαρμένη ο Χατζιδάκις – είναι και σήμερα το ζητούμενο, με νέα δεδομένα ενώπιόν μας.
Ευτυχώς, ο φίλος του Χατζιδάκι, σκηνοθέτης Δημήτρης Βερνίκος μας χάρισε ένα ντοκιμαντέρ – ντοκουμέντο γι’ αυτή την διοργάνωση, διάρκειας 52’, στο οποίο βλέπουμε, ακόμα, και τους μουσικούς αγώνες λύρας, χορού και τραγουδιού, που διοργανώθηκαν τότε.
Παραθέτουμε στη συνέχεια ένα απόσπασμα – ντοκουμέντο από τη ραδιοφωνική μετάδοση των “Ανωγείων ’79”.
Ανώγεια ’79, συνάντηση και διάλογος «Για τη σημασία μιας λαϊκής παράδοσης στον καιρό μας», κατάλογος συμμετεχόντων, με τη φωνή του εκφωνητή Άρη Δαβαράκη, για το Τρίτο Πρόγραμμα:
Μετά το διάλειμμα θα ακούσουμε την εισήγηση του κυρίου Μάρκου Δραγούμη με θέμα «Πρόσφατες σημαντικές προσθήκες στη δισκογραφία της δημοτικής μας μουσικής». Στο μεταξύ θέλω να σας διαβάσω τον κατάλογο με τα ονόματα όσων είναι ήδη εδώ στα Ανώγεια και βέβαια περιμένουμε κι άλλους που ίσως έρθουν σήμερα ή αύριο. Είναι λοιπόν εδώ ο ποιητής Γιώργος Μαρκόπουλος, ο αρχιτέκτων κ. Αντωνακάκης, ο εκδότης του περιοδικού Αρχιτεκτονικά θέματα κ. Δουμάνης, ο σκηνοθέτης Δημήτρης Βερνίκος, η κριτικός της εφημερίδας Τα Νέα κα Μαρία Παπαδοπούλου, ο δημοσιογράφος της εφημερίδας Τα Νέα κ. Κώστας Σταματίου, ο δημοσιογράφος του Βήματος κ. Κώστας Παύλος, ο ποιητής Γιώργος Χρονάς, ο συνθέτης Δημήτρης Λέκκας, ο δημοσιογράφος της Καθημερινής κ. Γιώργος Νοταράς, ο συνθέτης Μιχάλης Γρηγορίου, ο συνθέτης Δημήτρης Μαραγκόπουλος, η ζωγράφος Κλεοπάτρα Δίγκα, η κα Ρηνιώ Παπανικόλα, ο δημοσιογράφος της εφημερίδας Ριζοσπάστης Δημήτρης Δανίκας, ο συνθέτης Νίκος Κυπουργός, ο ζωγράφος κ. Γιώργος Σταθόπουλος, ο κ. Χρήστος Παπουτσάκης από το περιοδικό Αντί, ο συγγραφέας κ. Κώστας Μουρσελάς, ο ψυχολόγος κ. Δημήτρης Τζάνης, ο συνθέτης Γιώργος Κουρουπός, ο μουσικολόγος κ. Μάρκος Δραγούμης, η κα Νίκη Γουλανδρή –μέλος του Συμβουλίου της ΕΡΤ, ο Πρόεδρος του περιοδικού Ταχυδρόμος κ. Νίκος Κυριαζίδης, η δημοσιογράφος του Ταχυδρόμου κα Αγλαΐα Κρεμέζη, η δημοσιογράφος της Πρωινής κα Σούλα Αλεξανδροπούλου, ο φιλόλογος και κριτικός θεάτρου κ. Τάσος Λιγνάδης, ο ζωγράφος κ. Χρήστος Καρράς, ο θεατρικός συγγραφέας κ. Βασίλης Ζιώγας, ο σκιτσογράφος κ. Κυριακόπουλος (ΚΥΡ), ο μουσικολόγος κ. Αμαργιανάκης, ο εκδότης του περιοδικού Διαβάζω κ. Αθανασόπουλος, ο χορογράφος κ. Γιάννης Μέτσης, ο δημοσιογράφος της Ελευθεροτυπίας κ. Γκιώνης, ο συγγραφέας Δημήτρης Δημητριάδης, η δημοσιογράφος του περιοδικού Γυναίκα κα Μαρκογιάννη, ο ζωγράφος κ. Χρόνης Μπότσογλου, η εθνομουσικολόγος κα Ροζάνα Λαδά, ο δημοσιογράφος της εφημερίδας Αυγή κ. Τέλης Διαμαντάς, ο θεατρικός συγγραφέας κ. Γιώργος Μανιώτης, ο πατήρ Πυρουνάκης, ο σκηνοθέτης του κινηματογράφου κ. Θανάσης Ρετζής, ο δημοσιογράφος του περιοδικού Πολιτικά Θέματα κ. Κίρκος, ο συγγραφέας κ. Αντώνης Σαμαράκης, ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κ. Δημήτρης Μαρωνίτης, ο κ. Γιώργος Γαλάνης –μέλος της Συντακτικής Επιτροπής του περιοδικού Διαβάζω, ο αρχιτέκτων κ. Μανθαράκης, η μουσικοκριτικός της εφημερίδας Καθημερινή κα Καίτη Ρωμανού, ο ιστορικός κ. Φίλιππος Ηλιού, ο καθηγητής κ. Ερατοσθένης Καψωμένος, ο ζωγράφος κ. Γιάννης Μιγάδης, ο αρχιτέκτων κ. Άλκης Χριστοφέλης, ο ποιητής κ. Σωτήρης Κακκίσης, ο εκδότης του περιοδικού Τράμ κ. Δ. Καλοκύρης και ο αρχιτέκτονας κ. Μάνος Περάκης και άλλοι πολλοί.
Πριν σας συνδέσουμε με τους ραδιοθαλάμους της Αγίας Παρασκευής για να παρακολουθήσετε ένα μουσικό διάλειμμα μέχρι το δεύτερο μέρος της συνάντησης, θα ακούσουμε μια συνέντευξη με το Δήμαρχο Ανωγείων.
O Δημήτρης Μαρωνίτης στο βήμα
Γεια σας. Σας μιλάμε και σήμερα σε απευθείας ζωντανή μετάδοση από τα Ανώγεια της Κρήτης. Μέσα στην αίθουσα του Δημαρχείου έχουν μαζευτεί κιόλας όλοι οι καλεσμένοι για τις συζητήσεις της δεύτερης μέρας της συνάντησης και διαλόγου για τη σημασία μιας λαϊκής παράδοσης στον καιρό μας, που έχει διοργανώσει το Τρίτο Πρόγραμμα σε συνεργασία με τη Μουσική Ακαδημία Κρήτης και το Δήμο Ανωγείων. Εκτός από τα ονόματα που σας διάβασα χθες, είχαμε στο μεταξύ κι άλλες αφίξεις. Έτσι ανάμεσα σε άλλους, ήρθε χθες το απόγευμα στα Ανώγεια ο συνθέτης Νίκος Μαμαγκάκης, ο μουσικολόγος Γιάννης Παπαϊωάννου, ο εκδότης του περιοδικού Αντί κ. Χρήστος Παπουτσάκης, ο συγγραφέας Βασίλης Βασιλικός, ο ζωγράφος Γιάννης Μιγάδης, ο συνθέτης Γιάννης Ιωαννίδης, ενώ η πιο αργοπορημένοι από τους καλεσμένους μας θα φτάσουν σήμερα το απόγευμα.
Η σημερινή μέρα της συνάντησης θα αρχίσει με την εισήγηση του μουσικολόγου κ. Παπαϊωάννου, που έχει θέμα της την «ελληνική μουσική παράδοση σε σύγκριση και αντιδιαστολή με τις μουσικές παραδόσεις γειτονικών χωρών».
Πριν 40 χρόνια ο Χατζιδάκις μιλούσε σοβαρά για την παράδοση
Έλεγε, κι ας προβληματιστούμε και σήμερα: «Υπάρχει στον καιρό μας μια υπερβολική και αυθαίρετη χρήση της έννοιας παράδοση. Δημιουργούμε παραστάσεις και αποτυπώνουμε τις έγχρωμες φωτογραφίες στη μνήμη των προγόνων μας. Μπερδεύουμε τους Ήρωες και το περιεχόμενό τους και τους κάνουμε να ζουν δισδιάστατα όπως στον Καραγκιόζη ο Μέγας Αλέξανδρος με τον Βεζύρη.

Και οι δυο μεγαλόπρεποι και συμπαθείς. Μας εκστασιάζει ο τσάμικος μέσα σε ντισκοτέκ. Είμαστε σε θέση λοιπόν να βρούμε την αληθινή ροή μας μες στους καιρούς που έρχονται, για να δεχθούμε κάποτε μια οδυνηρή πραγματικότητα σαν την μόνη αλήθεια; Ποιά είναι τα ηθικά στοιχεία μέσα απ’ την παράδοση για να τα συλλέξουμε και πως θα επιτευχθεί η απόρριψη του γραφικού;»
ΠΗΓΗ: Από Παναγιώτης Ανδριόπουλος