Οικονομία

Το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης  Ανωγείων  πρόκειται να πραγματοποιήσει δράση ευαισθητοποίησης σε θέματα περιβάλλοντος σε εκπαιδευτικούς και μαθητές  του Δημοτικού Σχολείου Ανωγείων την Τρίτη  5 Ιουνίου, στο πλαίσιο της Ημέρας Περιβάλλοντος. Η Παιδαγωγική Ομάδα του ΚΠΕ μέσα από δραστηριότητες και παιχνίδια θα ευαισθητοποιήσει τα παιδιά όλων των τάξεων του Σχολείου για θέματα περιβάλλοντος, αλλά και για θέματα που αφορούν στο τοπικό περιβάλλον της περιοχής. Η δράση αυτή θα υλοποιηθεί  στο πλαίσιο της Πράξης «Δράσεις Διά Βίου Μάθησης για το Περιβάλλον και την Αειφορία-Άξονας Προτεραιότητας 7» μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση».

Συγκεκριμένες δραστηριότητες:

Παιχνίδια ενδυνάμωσης ομάδας

Ευαισθητοποίηση σε θέματος περιβάλλοντος:

Χάρτης Εννοιών

Περιβαλλοντική Μπουγάδα

Ευαισθητοποίηση  σε θέματα βιοποικιλότητας της περιοχής-Ο ιστός της ζωής

Όταν το νερό αγκάλιασε την πέτρα: ευαισθητοποίηση για το νερό και την γεωποικιλότητα της περιοχής

Πόσα λίτρα νερού χρειάζονται…παιχνίδι για το νερό

Ζωγραφίζοντας το Φυσικό Περιβάλλον του τόπου μου



Από το τμήμα Ποιοτικού & Φυτοϋγειονομικού ελέγχου της Δ/νσης Αγροτικής Οικονομίας & Κτηνιατρικής της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνης, σύμφωνα με το Δελτίο Γεωργικών Προειδοποιήσεων που εξέδωσε το ΠΚΠΦ & ΠΕ Ηρακλείου, ανακοινώνονται τα εξής όσον αφορά εχθρούς – Ασθένειες του Αμπελιού-Ελιάς & Αχλαδιάς-Μηλιάς:

Α) ΑΜΠΕΛΙ

Για τη Φόμοψη

-Η επικράτηση βροχερού και υγρού καιρού την περασμένη άνοιξη έδωσε σημαντικές προσβολές. Παρατηρούνται συμπτώματα σε κληματίδες (μικρά μαύρα στίγματα) και επάρκεια μολύσματος (πυκνίδια).
-Οι μολύνσεις πραγματοποιούνται στα πρώτα βλαστικά στάδια (έξοδος φύλλων και πρώτα φύλλα) όταν το μήκος της βλάστησης είναι 1-3 εκ. και ευνοούνται με υγρό καιρό.
Αντιμετωπίζεται αποτελεσματικά με δύο προληπτικούς ψεκασμούς, ο πρώτος στην έξοδο των φύλλων και ο δεύτερος όταν αρχίσουν να εμφανίζονται τα πρώτα φύλλα .
Παρακολουθείτε τα δελτία καιρού. Σε περίπτωση απουσίας βροχών μπορείτε να κάνετε μία επέμβαση μεταξύ των σταδίων έξοδος φύλλων και πρώτα φύλλα.


Για το Ωϊδιο ή Χολέρα
Η προστασία πρέπει να αρχίζει από τα βλαστικά στάδια πρώτα φύλλα και εμφάνιση σταφυλιών.
Η πρώιμη αντιμετώπιση του, μειώνει τα αρχικά μολύσματα και περιορίζει σημαντικά τις θερινές προσβολές.
Κατάλληλος χρόνος αντιμετώπισης, όταν η βλάστηση έχει μήκος 5 – 6 εκατοστά (στάδια πρώτα φύλλα και εμφάνιση σταφυλιών).


Για την Θρίπα
Οι προσβολές αρχίζουν από τα εκπτυσσόμενα μάτια. Σε αμπέλια που παρουσιάστηκαν συμπτώματα την περασμένη χρονιά να γίνει προληπτική συνδυασμένη αντιμετώπιση με το ωίδιο.


Ζιζανιοκτονία
Στην πλειονότητα των αμπελώνων επικρατεί η ξινήθρα. Δημιουργεί ένα φυσικό χειμερινό χλοοτάπητα που επιδρά ευνοϊκά ιδιαίτερα στα επικλινή εδάφη (προστατεύει από τη διάβρωση, αυξάνει τη συγκράτηση και τη διείσδυση του νερού, βελτιώνει την υφή του εδάφους και το κάνει προσβάσιμο μετά από βροχή). Δεν ανταγωνίζεται τα αμπέλια και περιορίζει την ανάπτυξη άλλων θερινών ζιζανίων.
Μην καταστρέφετε την ξινήθρα. Σε αμπέλια με ξινήθρα συνιστάται ζιζανιοκτονία μόνο κατά μήκος των γραμμών κι εφόσον υπάρχουν επιζήμια ζιζάνια.


Β) ΕΛΙΑ

Για το Κυκλοκόνιο

Η καταπολέμηση της ασθένειας την άνοιξη στοχεύει στην προστασία της νέας βλάστησης. Μολύνσεις γίνονται με βροχερό ή πολύ υγρό καιρό και σχετικά χαμηλές θερμοκρασίες. Ευπαθείς ποικιλίες είναι η θρουμπολιά και η τσουνάτη ενώ η κορωνέϊκη είναι πιο ανθεκτική.
Σε υγρές περιοχές και ελαιώνες με ευαίσθητες ποικιλίες συνιστάται ένας προληπτικός ψεκασμός με χαλκούχο μυκητοκτόνο εφόσον υπάρξει πρόβλεψη βροχής ή σημειωθούν έντονες δροσιές στο ξεκίνημα της νέας βλάστησης (2 – 5 εκατ.).
Η αραιή φύτευση και το κατάλληλο κλάδεμα περιορίζουν την εκδήλωση της ασθένειας.

Για τα Ακάρεα Eriophyidae

Τα ακάρεα προκαλούν ζημιές σε φύλλα, άνθη και νεαρούς καρπούς της ελιάς. Κατά την περίοδο του σχηματισμού των ανθοταξιών και των νεαρών καρπών προκαλούν ζημιές στην παραγωγή λόγω ανθόπτωσης και αντίστοιχα πρόωρης καρπόπτωσης.
Στα νεαρά δέντρα και στα φυτώρια, όταν αναπτύσσονται μεγάλοι πληθυσμοί, μπορεί να προκαλέσουν σημαντική φυλλόπτωση με επιπτώσεις στην ανάπτυξη τους.
Συνιστάται ένας ψεκασμός λίγο πριν την άνθηση (φούσκωμα -κρόκιασμα των ανθέων) ή κατά το σχηματισμό των πρώτων 3 – 4 ζευγών φύλλων και επανάληψη αμέσως μετά την πτώση των πετάλων, όταν το μικρό καρπίδιο έχει μέγεθος κεφαλής καρφίτσας.
Μεγαλύτερη ανάγκη προστασίας έχουν οι νεαρές φυτείες, τα φυτώρια και τα αυστηρά κλαδεμένα δέντρα.

Για τον Πυρηνοτρήτη

Οι προνύμφες της διαχειμάζουσας γενιάς (φυλλοφάγου) συμπληρώνουν την ανάπτυξη τους τρεφόμενες με τις ανθοταξίες και την ακραία τρυφερή βλάστηση. Οι ζημιές που προκαλούνται αυτή την εποχή είναι περιορισμένες και δεν δικαιολογούν καμία επέμβαση.

Για την Καλόκορη

Είναι έντομο που προκαλεί, κατά περιοχές και περιστασιακά, πτώση των ανθοταξιών και μειωμένη καρπόδεση. Αυτή την περίοδο οι νεαρές νύμφες έχουν μετακινηθεί από τα ελαιόδεντρα στην αυτοφυή ποώδη βλάστηση που βρίσκεται κάτω από την κόμη των δέντρων. Αφού διατραφούν από τα άνθη αυτών των φυτών θα επιστρέψουν αργότερα (νύμφες και ενήλικα) στα ελαιόδεντρα και θα ζημιώσουν τη νεαρή βλάστηση και τους μίσχους των ανθοταξίων της ελιάς προκαλώντας ανθόπτωση.
Υπενθυμίζουμε τη σημασία της όψιμης καταστροφής της αυτοφυούς βλάστησης (μετά τα μέσα Απριλίου) στους ελαιώνες των περιοχών που ενδημεί η καλόκορη, ώστε να καθυστερήσει η μετακίνηση του εντόμου στα ελαιόδεντρα.

Για Ξυλοφάγα έντομα:

Οι επεμβάσεις που διατηρούν τα ελαιόδεντρα ζωηρά (λίπανση, άρδευση, αφαίρεση ασθενών, καχεκτικών και ξηρών κλάδων) περιορίζουν τις ζημιές από ξυλοφάγα έντομα.
Συνιστάται να κόβονται και να καίγονται τα ξηρά κλαδιά το αργότερο έως τα μέσα Απριλίου.

ΑΧΛΑΔΙΑ-ΜΗΛΙΑ

Για το Φουζικλάδιο
Οι συχνές βροχές της περασμένης άνοιξης ευνόησαν την εμφάνιση της ασθένειας και εκδηλώθηκαν σημαντικές προσβολές ιδιαίτερα σε αχλαδιές.
Η κρίσιμη περίοδος για μολύνσεις είναι από το στάδιο της πράσινης κορυφής (μπουμπούκι 1,5 εκ.) μέχρι το στάδιο του καρπιδίου. Την περίοδο αυτή τα δέντρα πρέπει να προστατεύονται. Παρακολουθείτε τα δελτία καιρού. Σε περίπτωση πρόβλεψης βροχών στα κρίσιμα στάδια, να επεμβαίνετε προληπτικά πριν την εκδήλωση των βροχών ή θεραπευτικά εντός 48 ωρών μετά τη βροχή.
Οι αχλαδιές, όπου σημειώνονται και οι σοβαρότερες προσβολές, να καλύπτονται και σε περιόδους που εκδηλώνονται έντονες δροσιές.

Για το Βακτηριακό Κάψιμο
Το βακτήριο προκαλεί την καταστροφή ανθέων, κλαδίσκων, κλάδων έως και ολόκληρου του δέντρου. Τα δέντρα είναι πολύ ευαίσθητα στη μόλυνση και ιδιαίτερα οι αχλαδιές, όταν επικρατεί βροχερός και υγρός καιρός στην άνθηση (μέγιστες ημερήσιες θερμοκρασίες πάνω απ 18οC και σχετική υγρασία μεγαλύτερη απ 60%).
Προληπικοί ψεκασμοί μέχρι το στάδιο της πάσινης κορυφής με χαλκούχα σκευάσματα και απ την πράσινη κορυφή μέχρι και την πώση των πτάλων με Λαμιναρίν ή Aureobasidium pullulans, περιορίζουν την ανάπτυξη της ασθένειας.
Επιθεωρείτε τα δέντρα τακτικά μετά την άνθηση. Αν διαπιστώνονται ύποπτα συμπτώματα (μικρά ή μεγάλα τμήματα σαν καμένα από φωτιά) να αφαιρούνται προσεκτικά μαζί με υγιές τμήμα 20 – 25 εκ. και να καίγονται άμεσα. Τα εργαλεία θα πρέπει να απολυμαίνονται συνεχώς κατά την αφαίρεση των ύποπτων τμημάτων με οινόπνευμα του εμπορίου.


Συνέντευξη στο Γιώργη Μπαγκέρη

Η κουβέντα μας με τον Δήμαρχο Ανωγείων κ. Σωκράτη Κεφαλογιάννη έγινε αρχικά με αφορμή τα έργα που τον τελευταίο μήνα γίνονται στο χωριό μας που δίχως υπερβολή θυμίζει εργοτάξιο από άκρη σ’ άκρη .Ο Δήμαρχος μας ανέλυσε τα έργα που εκτελούνται και αυτά που βρίσκονται στα άμεσα πλάνα να γίνουν, ενώ η συζήτηση μας επεκτάθηκε και σε άλλα φλέγοντα θέματα για τον τόπο μας. Τα προβλήματα με την λειτουργία του Κέντρου Υγείας, το θέμα της λιμνοδεξαμενής, η μονοδρόμηση του κεντρικού δρόμου, το κλείσιμο του Κ.Ε.Π. το Ιδαίον Άντρο και η αξιοποίησή του, ήταν μόνο μερικά από αυτά που αναλύσαμε με τον κ. Κεφαλογιάννη που απευθύνεται στους Aνωγειανούς ζητώντας υπομονή για την ταλαιπωρία των έργων, αλλά και συστράτευση δυνάμεων για θέματα ζωτικής σημασίας.

Η συνέντευξη έχει ως εξής:

Κύριε δήμαρχε, τον τελευταίο μήνα κυρίως παρατηρείτε στο χωριό ένας πραγματικός οργασμός από έργα. Πείτε μας για αυτό που λαμβάνει χώρα.

Να πούμε αρχικά ότι όλα τα έργα που λαμβάνουν χώρα δεν είναι ξεκομμένα από όλες τις διεργασίες που γίνονται σε εθνικό επίπεδο. Τι θέλω να πω; Αυτή την στιγμή είναι σε επανεκκίνηση θα έλεγα 5 έργα τα οποία χρηματοδοτούνται από το πρόγραμμα Πράσινη Ανάπτυξη, με χρήματα από την περιφέρεια Κρήτης και το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων. Ο λόγος που τα έργα αυτά ξεκίνησαν πέρυσι, σταμάτησαν και άρχισαν πάλι τώρα ήταν λόγω της δύσκολης οικονομικής κατάστασης και των εργολάβων, αλλά και η ροή της χρηματοδότησης που τους αναγκάζει μην μπορώντας να βρουν πόρους για αυτά τα έργα, να σταματάνε, να περιμένουν εξόφληση και μετά να συνεχίζουν.


Πείτε μας αναλυτικά πια είναι αυτά τα πέντε έργα;

Να τα πάρουμε με τη σειρά. Το πρώτο είναι η αγροτική οδοποιία που πέρυσι έγινε μια πολύ σημαντική παρέμβαση και τώρα είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε πάλι.

Δεύτερο είναι η κτηνοτροφική οδοποιία  που επίσης θα ξαναρχίσει τώρα.

Τρίτο είναι η παιδική χαρά στο Περαχώρι η οποία είναι σε φάση ολοκλήρωσης και να πούμε ότι θα είναι η πρώτη παιδική χαρά που θα είναι ενεργειακά ανεξάρτητη, όλα τα φώτα της θα αντλούν την ενέργεια από τον ήλιο.

Το τέταρτο έργο είναι η διαμόρφωση του περιβάλλοντα χώρου του ΑΚΟΜΜ και η τοποθέτηση ανελκυστήρα για διευκόλυνση των ΑΜΕΑ,που όπως βλέπουμε είναι σε εξέλιξη. Μένει να τοποθετηθούν οι κυβόλιθοι,το τσιμέντο και ο εξωτερικός φωτισμός.

Το πέμπτο έργο που είναι σε εξέλιξη είναι η διαμόρφωση των δυο πλατειών  του Αγίου Γεωργίου [Μειντάνι] και Αγίου Ιωάννη [Αρμί].

Στο Αρμί μένουν ακόμα κάποιες τσιμεντοστρώσεις ενώ στο Μεϊντάνι θελήσαμε να κάνουμε μια παρέμβαση πέρα από αυτό που είχε η μελέτη. Μια φορά σκάβουμε την πλατεία μια φορά αντιμετωπίζουμε και τα προβλήματα. Θέλουμε να ενοποιήσουμε τον κεντρικό και τον περιφερειακό δρόμο μέσω του στενού από του Σπαλάτζη που κατεβαίνει στου Μπενταφούτη. Πιστεύουμε ότι θα βγει  κάτι καλό. Αυτά είναι τα πέντε έργα της πράσινης ανάπτυξης.

Υπάρχει κάποιο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των έργων αυτών;

Ο χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσης καθορίζεται εν πολλοίς και από την ροή των χρηματοδοτήσεων, ωστόσο η πλατεία θα ολοκληρωθεί άμεσα. Υπήρξε μια καθυστέρηση που οφειλόταν σε κάποιες δράσεις που έπρεπε να κάνουμε μια και την σκάψαμε. Είχε να κάνει κυρίως με θέματα αποχέτευσης που μας ανέφεραν χωριανοί μας σε κάποια σπίτια, όπως επίσης και η αντικατάσταση του δικτύου ύδρευσης που περνάει από εκεί. Έτσι λοιπόν, ολοκληρώθηκαν οι υποδομές στο Μειντάνι και ήδη ο εργολάβος θα αρχίσει να την στρώνει και να την διαμορφώνει. Η πλατεία θα έχει πλέον και μια ενιαία μορφή και με την διαμόρφωση του κεντρικού δρόμου. Πιστεύω ότι είναι εφικτός στόχος στις αρχές Ιουνίου η πλατεία να έχει ολοκληρωθεί και να έχει δοθεί προς χρήση.


Η πολιτική αστάθεια στην χώρα σας φοβίζει, με την έννοια της καθυστέρησης πληρωμής κάποιων κονδυλίων για παράδειγμα;

Nα σου πω τι πιστεύω. Είπα και πριν πως ότι συμβαίνει δεν είναι ξεκομμένο από το γενικότερο πλαίσιο. Μην ξεχνάμε πως το να γίνονται έργα σε ένα τόπο, πέρα από την ψυχολογική ανάταση που υπάρχει σημαίνει και κίνηση χρήματος. Να σου πω ένα στοιχείο σε Παγκρήτιο επίπεδο. Είμαστε από τους λίγους δήμους που καταφέραμε να δημοπρατήσουμε τα έργα της πράσινης ανάπτυξης, να τα συμβασιοποιήσουμε. Γιατί αν θυμόμαστε πριν 8 μήνες ο εμπνευστής αυτού του προγράμματος Περιφερειάρχης Κρήτης είχε πει ότι λόγω του περιορισμού των δημοσίων επενδύσεων σταματάμε να δίνουμε εγκρίσεις δημοπράτησης. Εμείς καταφέραμε να είμαστε ένα βήμα μπροστά από αυτό. Υπάρχει όμως σαφώς ελεγχόμενη ροή χρηματοδότησης. Η πολιτική αστάθεια δεν μπορεί να αφήσει ανεπηρέαστο το  οτιδήποτε. Πιστεύω όμως ότι η σιγουριά θα επανέλθει. Και αυτό που λέω για να μην παρεξηγούμε δεν έχει να κάνει με κάποιο εκλογικό αποτέλεσμα. Θεωρώ ότι η σύνδεση της Ελλάδας με την Ευρώπη είναι κάτι δεδομένο και η πορεία μας δεν θα είναι σε καμία περίπτωση ξεκομμένη από την Ευρωπαική Ένωση.

Για τον κεντρικό δρόμο θα γίνει μονοδρόμηση που ίσως αποτελέσει και λύση για το κυκλοφοριακό πρόβλημα που υφίσταται;

Πριν 4 χρόνια είχαμε κάνει μια κυκλοφοριακή μελέτη η οποία ανέδειξε κάποια στοιχεία αποσυμφόρησης της κυκλοφορίας στον κεντρικό δρόμο, η αρχική απόφαση του δημοτικού συμβουλίου για την αποδοχή πρότασης ήταν η υιοθέτηση του σχεδίου της μονοδρόμησης του κεντρικού, η διατήρηση ως αμφίδρομης κυκλοφορίας του Λαγκού και του περιφερειακού δρόμου, καθώς και η μονοδρόμηση κάποιων στενών για να μην υπάρχουν μποτιλιαρίσματα. Ωστόσο η μελέτη αυτή ανέδειξε και το στοιχείο της έλλειψης χώρων στάθμευσης. Οπότε η κατεύθυνσή της μελέτης έλεγε: Επιδιώξετε να βρείτε χώρους στάθμευσης και αν αυτό δεν γίνεται διατηρήστε τους χώρους στάθμευσης στον κεντρικό δρόμο. Άρα ως προς την γνώση της κατάστασης το πρώτο βήμα ολοκληρώθηκε.


Τι κατεύθυνση θα έχει ο μονόδρομος στον κεντρικό δρόμο;

Η κατεύθυνση δεν θα μπορούσε να μην έχει να κάνει με το γεγονός ότι οι περισσότεροι που έρχονται στο χωριό, φτάνουν από το Ηράκλειο  η πορεία  λοιπόν προς τα κάτω και όχι προς τα πάνω, έχει να κάνει με το ότι δεν έπρεπε να αλλάξουμε την εμπασιά του χωριού. Όσον αφορά την στάθμευση η μελέτη ανάπλασης που έγινε διατηρεί χώρους αριστερά και δεξιά του δρόμου. Μειώνει αν θέλεις τις θέσεις κατά 10%  στο σκεπτικό ότι στα στενά που υπάρχουν πρέπει να κάνουμε μια ζώνη ασφαλείας με τα αυτοκίνητα που μπαίνουν από εκεί ώστε να υπάρχει ορατότητα.

Ο Δήμος συνεχίζει την προσπάθεια ανεύρεσης χώρων στάθμευσης; Με αγορά οικοπέδων ή με άλλους τρόπους;

Θυμάμαι όταν ξεκίνησα ως δήμαρχος είχαμε πάρει ένα χρηματοδοτικό  πρόγραμμα της Αυτοδιοίκησης, τον Θησέα και ενώ θα μπορούσαμε να κάνουμε έργα ”βιτρίνας”, επιλέξαμε να το τροποποιήσουμε και να κάνουμε κάτι πιο ουσιαστικό. Δώσαμε τότε 600.000 ευρώ για εκπόνηση μελετών που μας έδωσε τις βάσεις και δώσαμε άλλα 600.000 για αγορά οικοπέδων και για την διαπλάτυνση του περιφερειακού δρόμου που είναι έργο ζωτικής σημασίας για την κίνηση του χωριού.


Σε τι θέσεις βρίσκονται οι εκτάσεις που αγοράσατε;

Αγοράσαμε αρκετά οικόπεδα. Για παράδειγμα στην είσοδο του Περαχωριού από την πλευρά της Καμάρας. Αγοράσαμε ένα οικόπεδο στην παιδική χαρά στο Μετόχι όπου εκεί κάναμε την μελέτη του πολιτιστικού πάρκου. Επίσης αγοράσαμε 1,5 στρέμμα δίπλα στο ΑΚΟΜΜ. Θα σου πω αυτό. Οι επισκέπτες είναι συνηθισμένοι να παρκάρουν κάπου κεντρικά και μετά να κάνουν βόλτα στο χωριό με τα πόδια. Και πρέπει να τους εξασφαλίσουμε μια ασφαλή διέλευση  με τα πόδια και αυτό είχε να κάνει με την ανάπλαση. Είχα ξεκινήσει τότε επαφές με αρκετούς οικοπεδούχους μέσα στο χωριό,τα οποία οικόπεδα είχαν χαρακτηριστεί στο σχέδιο πόλης του 1986 ως πράσινα. Δηλαδή δεν μπορούν να οικοδομηθούν! Θέλαμε να αγοράσουμε εκτάσεις. Υπήρξε μια υπέρμετρη εκτίμηση της ιδιοκτησίας. Είχα ορίσει εξαρχής μια συγκεκριμένη τιμή και για το συμφέρον του δήμου δεν μπορούσα να ξεφύγω απόαυτή. Λόγω αυτού δεν καταφέραμε να αποκτήσουμε ένα σοβαρό αριθμό μικρών χώρων στάθμευσης εντός του χωριού. Το τελευταίο λοιπόν διάστημα έχω αναπτύξει μια άλλη θεωρία: Εντάξει τώρα δεν μπορούμε να αγοράσουμε και οι τιμές εξακολουθούν να είναι υψηλές. Άρα λέω το εξής: Όποιος έχει ένα χώρο και δεν τον χρησιμοποιεί τώρα ή στα επόμενα πέντε χρόνια, ο Δήμος διατίθεται να τον πάρει, να τον διαμορφώσει ώστε να παρκάρουν εκεί άνθρωποι που μένουν κοντά και όταν στο μέλλον θα θελήσει να οικοδομήσει να το κάνει αυτό με μεγάλη άνεση χωρίς πρόβλημα από εμάς.


Περιγράφετε δηλαδή μια ιδιότυπη μορφή ενοικίασης χώρου;

Σαν ένα άτυπο ενοίκιο. Το ενοίκιο που θα μπει αν θέλεις θα είναι μια ταμπέλα εκεί που θα λέει ότι ο χώρος αυτός ανήκει σε αυτόν και έχει παραχωρηθεί δωρεάν,κάτι που είναι και όμορφο να αποδίδεται. Έχουμε ήδη θετική ανταπόκριση και θα το παλέψουμε περισσότερο στο μέλλον για να γίνει πραγματικότητα.


Άρα κ. Δήμαρχε είστε αισιόδοξος ότι θα γίνει και η μονοδρόμηση;

Ναι φυσικά. Τα πάντα όμως να ξέρεις ότι επαφίενται και στο φιλότιμο των ανωγειανών ,που πιστεύω ότι υπάρχει στον μέγιστο βαθμό, αν δεν το πίστευα θα έπρεπε να κάνω άλλη δουλειά! Ένας επισκέπτης που βλέπει μονόδρομο έχει άλλα αντανακλαστικά από ότι σε ένα διπλής κατεύθυνσης. Άρα λοιπόν θα πρέπει να προστατεύσουμε την εικόνα του χωριού με την συμπεριφορά μας.


Κάνετε έργα και για την αποχέτευση του χωριού;

Αυτή τη στιγμή είναι σε εξέλιξη ,με αρκετό δρόμο ακόμα για να ολοκληρωθεί η αποχέτευση του χωριού. Αυτή τη στιγμή εκτελείτε από το Κέντρο Υγείας και βγαίνει στο Μετόχι. Περιλαμβάνει και την περιοχή του συνοικισμού και τμήματα του Περαχωριού που δεν είχαν τον κεντρικό αγωγό και περιλαμβάνει και κάθετα στενά που συνδέουν το Περαχώρι με το υπόλοιπο χωριό. Είναι σημαντική παρέμβαση η αποχέτευση. Όταν κάναμε τα τρία προηγούμενα έργα που αφορούσαν την αποχέτευση τότε το Γ’ Κοινοτικό πλαίσιο στήριξης χρηματοδοτούσε όλο το φάσμα των ενεργειών, δηλαδή και τον κεντρικό αγωγό και τις συνδέσεις με τους ιδιώτες, καθώς και το δίκτυο ύδρευσης. Το καινούριο πρόγραμμα [ΕΣΠΑ] δεν χρηματοδοτούσε όλα αυτά παρά μονάχα τον κεντρικό αγωγό. Πήραμε το ρίσκο και την ευθύνη, τώρα που σκάβεται το χωριό να κάνουμε τουλάχιστον τις ιδιωτικές συνδέσεις της αποχέτευσης. Αυτό αποτελεί επιπρόσθετο κόστος για τον Δήμο.

Να πω σε αυτό το σημείο για τα έσοδα του Δήμου. Από 1-1-2012 δεν έχει μπει ούτε 1 ευρώ στα ταμεία μας! Ενώ τον Ιανουάριο υπογράφτηκε η παράδοση στους δήμους της 4ης δόσης των παρακρατηθέντων ύψους 85.000 ευρώ και έπρεπε μέχρι τον Απρίλιο να δοθεί η πρώτη δόση της ΑΤΑ ύψους 55.000 ευρώ, παρόλα αυτά δεν έχει μπει ούτε ευρώ στα ταμεία. Ακόμα δηλαδή και τα υπογεγραμμένα δεν εκτελούνται!Τα προβλήματα όμως τρέχουν και θέλουν αντιμετώπιση, χωρίς όμως να εκθέσουμε την αξιοπιστία μας προς τους εμπόρους και εργολάβους, οι οποίοι τόσα χρόνια έχουν καλή εικόνα για το Δήμο Ανωγείων. Εκτελείτε λοιπόν η αποχέτευση. Εκτελείτε η ανάπλαση από το κέντρο υγείας ως το Αχλαδάκι. Έχουμε πάρει ήδη την έγκριση από τον Ο.Π.Α.Α.Χ. [Ολοκληρωμένα προγράμματα ανάπτυξης αγροτικού χώρου] ύψους 986.000 ευρώ για την διαμόρφωση των στενών από τον κεντρικό δρόμο μέχρι τον δρόμο του Λαγκού και της περιοχής του Συνοικισμού. Σε ολοκλήρωση είναι στα Σίσαρχα το σχολείο, μένουν μόνο τα ηλεκτρολογικά καθώς και η διαμόρφωση της περιοχής στο Μουρή που είχε χρηματοδοτήσει η τότε Νομαρχία Ρεθύμνου.


Είπατε για τον συνοικισμό. Άλλο ένα σημείο του χωριού που μένει αναξιοποίητο για δεκαετίες. Τι  σκοπεύετε να κάνετε;

Η περιοχή εκεί αποτέλεσε από την πρώτη στιγμή για μένα ένα στόχο, ο συνοικισμός για όσους ξέρουν από Αθήνα, είχε σχεδιαστεί από το μελετητικό γραφείο του Πικιώνη, ενός από τους καλύτερους αρχιτέκτονες της Ελλάδας. Θέλω να αποτελέσει σημείο προσδιορισμού μια νέας εποχής για τα Ανώγεια. Θέλουμε αφενός να αναβαθμίσουμε τον περιβάλλοντα χώρο και παράλληλα να δούμε το θέμα της ιδιοκτησίας εκεί με τη βοήθεια και νομικών. Να ξεκαθαρίσουμε το πλαίσιο αυτό. Εμείς θέλουμε στους πυρήνες αυτούς να ζήσουν άνθρωποι, δεν θέλουμε ούτε να βγάλουμε από το σπίτι του κανένα αλλά ούτε και να παραμείνει το σημερινό χάλι στην περιοχή.


Υπάρχουν εξελίξεις και με το Ιδαίον Αντρον και το περίπτερο που είναι εκεί;

Μία σημαντική εξέλιξη είναι ότι βγήκε η διαπιστωτική πράξη του περιπτέρου στο Ιδαίον Άντρο. Είναι πολύ σημαντικό έργο αυτό για το χωριό. Στόχος από την αρχή είναι η αξιοποίησή του προς όφελος των Ανωγείων. Πάνω στο σπήλαιο εκτελούνται δυο εργολαβίες, μια από το δήμο και μια από πλευράς της Εφορίας Σπηλαιολογίας- Παλαιοανθρωπολογίας ύψους 500.000 ευρώ η οποία θα έχει να κάνει με την ομαλή πρόσβαση των επισκεπτών, την έκδοση εισιτήριων και την διαμόρφωση όλου του χώρου. Να σου πω για το περίπτερο. Είμαστε στο στάδιο της ολοκλήρωσης μιας σειράς μελετών για την ανακαίνιση του. Έχουμε την διαβεβαίωση του Υπουργείου Πολιτισμού ότι θα δοθούν 900.000 ευρώ για αυτό, είναι θέμα χρόνου το έργο να ενταχθεί οριστικά. Σαν δήμος έχουμε πάρει την απόφαση να δημιουργούμε τις υποδομές και να τις δίνουμε  σε φορείς ή ομάδες νέων, ένα μείγμα ντόπιων αλλά και επιχειρηματιών με γνώση του αντικειμένου, ώστε να λειτουργήσουν αυτές τις υποδομές. Θα σου μεταφέρω μια εικόνα. Θα δεις πολύ κόσμο να ανεβαίνει πάνω προς το σπήλαιο. Και αναρωτιέσαι. Μα που πάει όλος αυτός ο κόσμος; Τι αντικρίζει εκεί; Εμείς λέμε. Ένας επισκέπτης από όλες τις φυλές του κόσμου να μπορεί να πηγαίνει προς το σπήλαιο, γνωρίζουμε ότι δεν έχει ιδιαίτερο φυσικό κάλλος εκεί. Έχει όμως η Νίδα! Έχει να κάνει περισσότερο με το μυθολογικό στοιχείο της σπηλιάς και την παντοκρατορία του Δία. Θέλουμε λοιπόν ο επισκέπτης να νιώθει το δέος και την προστασία της περιοχής όταν φτάνει εκεί. Κάποιος που θα ανεβαίνει να μπορεί στο περίπτερο να λαμβάνει μια πρώτη πληροφόρηση και για το περιβάλλον αλλά και για την ιστορία του χωριού. Θα έχει εκεί Ανωγειανούς  ξεναγούς-ιχνηλάτες, με γαϊδουράκια να ανεβάζουν τον επισκέπτη από το μονοπάτι. Θα μπορεί επίσης κάποιος με άλογο να κάνει μια διαδρομή στην περίμετρο της περιοχής της Νίδας. Κάπως έτσι μπορεί να λειτουργήσει και πιστεύω πολύ σε αυτό το πλάνο.

Διαβάστε την συνέχεια... »

Μετά τους ελέγχους στους οποίους υποβλήθηκαν αρκετοί Aνωγειανοί κτηνοτρόφοι τις προηγούμενες ημέρες και που θα λήξουν την ερχόμενη Παρασκευή, για τον αριθμό των αιγοπροβάτων που έχουν στην κατοχή τους,  ήρθε και η ώρα της υποβολής και της κτηνοτροφικής δήλωσης για το 2012,με την προθεσμία σύμφωνα με την ανακοίνωση του Δήμου Ανωγείων, να λήγει στις 31 Μαΐου. Η  ανακοίνωση έχει ως εξής:

ΔΗΜΟΣ  ΑΝΩΓΕΙΩΝ

Ο Δήμος Ανωγείων ενημερώνει ότι οι κτηνοτροφικές δηλώσεις θα υποβάλλονται στο Δήμο από 21 έως 31 Μαΐου.

Κάθε κτηνοτρόφος θα πρέπει να έχει μαζί του:

1.Τρεις κτηνοτροφικές δηλώσεις συμπληρωμένες σύμφωνα με τις τελευταίες μεταβολές του μητρώου.

2.Δύο πρόσφατες φωτογραφίες.

3.Υπεύθυνη δήλωση με τον αριθμό των ζώων.

Παρακαλούμε να τηρηθεί η παραπάνω προθεσμία γιατί δεν θα δοθεί παράταση.

Από το Δήμο Ανωγείων έγινε γνωστό «ότι λόγω της ζημιάς της λιμνοδεξαμενής είμαστε στην διαδικασία συντήρησης της γεώτρησης Δοξαρού. Η διαδικασία αυτή μέχρι και την ολοκλήρωση της, για δέκα περίπου ημέρες μας υποχρεώνει η ύδρευση να συνεχίσει να γίνεται από το Διυλιστήριο με αποτέλεσμα η κατανάλωση νερού άρδευσης να είναι αδύνατη. Μετά από την ολοκλήρωση των εργασιών συντήρησης της γεώτρησης Δοξαρού θα εξεταστεί η δυνατότητα παροχής νερού άρδευσης.

ΓΙΑ ΤΙΣ ΦΥΤΕΥΣΕΙΣ ΟΙΝΑΜΠΕΛΩΝ

Για τις καινούργιες φυτεύσεις οινάμπελων οι προθεσμίες είναι από 1η Αυγούστου μέχρι 15 Δεκεμβρίου. Για να μπορέσει όμως κάποιος να κάνει αίτηση με σκοπό να επιδοτηθεί το κόστος εγκατάστασης, θα πρέπει να έχει δηλώσει στην Δήλωση Ενιαίας Ενίσχυσης του 2012 (δηλαδή μέχρι 15 Μαΐου) στην Ένωση, το αγροτεμάχιο που θέλει να φυτεύσει το οινάμπελο και να επσιημάνει τον κωδικό “ΕΚΤΑΣΗ ΣΕ ΚΑΛΗ ΓΕΩΡΓΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ”. Εάν δεν έχει γίνει αυτό δεν θα μπορεί να κάνει αίτηση.

Ο Δήμος Ανωγείων ενημερώνει ότι λόγω των έργων που από την Δευτέρα 7 Μαΐου έχουν αρχίσει στην κεντρική επαρχιακή οδό, τα δρομολόγια των λεωφορείων θα εκτελούνται μέσω της περιφερειακής οδού.

Οι στάσεις θα γίνονται , με φορά από το Ηράκλειο προς Ανώγεια, όπως παρακάτω:

1η Στάση:      Διασταύρωση Κεντρικής και Περιφερειακής οδού στ5ο Μετόχι – Υαλοπωλείο

2η Στάση:      Κέντρο Υγείας

3η Στάση:      φούρνο του Λαμπρινού, πίσω από την Εκκλησία  του Αγίου Γεωργίου

4η Στάση:      Παλιός κινηματογράφος ΣΙΝΕΡΕΧ, στα Χαρκεδιανά

5η Στάση:      Οικία  Σπαχοβασίλη, έναντι Πηγάϊδας και

6η Στάση:      Αχλαδάκι, Έναντι ΟΤΕ


Επίσης

Λόγω των έργων παρακαλούνται οι ιδιοκτήτες Ι.Χ. αυτοκινήτων να μην παρκάρουν τα αυτοκίνητα τους στο τμήμα της Κεντρικής Οδού, από το Κέντρο Υγείας μέχρι το στενό του Σπαλάντζη.

Τέλος Πρέπει να απομακρυνθεί οτιδήποτε είναι τοποθετημένο στο Πεζοδρόμιο



-->