Τοπικά

«Έφυγε» από τη ζωή σε ηλικία 89 ετών η Ελευθερία Κουνάλη ή Μιχαλάκενα.  Η εξόδιος ακολουθία θα ψαλεί αύριο  Τετάρτη στις  12μμ στον Αϊ Γιάννη.

“Ο Σύλλογος διδασκόντων του 1ου Δημοτικού Σχολείου Ανωγείων, σας προσκαλεί στις εορταστικές εκδηλώσεις για τη λήξη των μαθημάτων που θα γίνουν  στην αυλή του Σχολείου ,την Τετάρτη 13-6-2012 στις 6:30 το απόγευμα. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει μουσικοκινητικά δρώμενα, χορούς της πατρίδας μας αλλά και «μία βόλτα στον κόσμο». Ελάτε όλοι γονείς και συγγενείς να γιορτάσουμε μαζί το τέλος μιας  ακόμα κοινής  προσπάθειας.”

Στο Αστεροσκοπείο Σκίνακα (Ψηλορείτης,1750 μέτρα υψόμετρο) το οποίο φημίζεται για τις άριστες αστρονομικές συνθήκες παρατήρησης που προσφέρει, οι αστρονόμοι παρακολούθησαν το σπανιότατο φαινόμενο της διέλευση της Αφροδίτης μπροστά από τον Ήλιο το πρωί της Τετάρτης 6 Ιουνίου. Την ώρα της διέλευσης¨Έλληνες και 8 ερασιτέχνες αστρονόμοι που είχαν έρθει όλοι από το εξωτερικό για να φωτογραφήσουν το φαινόμενο (με πανάκριβο εξοπλισμό!) πήραν εντυπωσιακές φωτογραφίες του φαινομένου το οποίο θα επαναληφθεί μόλις το έτος 2117 ! . Παρατίθενται δύο από τις πολλές φωτογραφίες που ελήφθησαν με χρήση ειδικών φίλτρων τα οποία  επιτρέπουν μόνο συγκεκριμένα μήκη κύματος να περάσουν, κάνοντας έτσι ορατά, πέραν της Αφροδίτης και άλλα φαινόμενα πάνω στον Ήλιο.

Η αριστερή εικόνα πάρθηκε με το τηλεσκόπιο ευρέως πεδίου 30cm του Αστεροσκοπείου Σκίνακα. Μπροστά από το τηλεσκόπιο είχε τοποθετηθεί ηλιακό φίλτρο. Έτσι εκτός από το δίσκο της Αφροδίτης, που διακρίνεται ως  μεγαλύτερη μαύρη κηλίδα πάνω δεξιά, μας δίνεται η δυνατότητα να θαυμάσουμε  και τις ηλιακές κηλίδες, που φαίνονται σαν πολλές μικρές ανομοιόμορφες μαύρες κηλιδίτσες και σχετίζονται με τα μαγνητικά πεδία του Ήλιου.

Η δεξιά εικόνα πάρθηκε από ξένο ερασιτέχνη αστρονόμο με φίλτρο της γραμμής Ηα του Υδρογόνου και μας επιτρέπει να δούμε, πέραν της Αφροδίτης (μαύρη στρογγυλή κηλίδα) και την ανομοιομορφία της ηλιακής Χρωμόσφαιρας (Η Χρωμόσφαιρα βρίσκεται πάνω από τη Φωτόσφαιρα. Η Φωτόσφαιρα είναι η ανώτερη στιβάδα του Ήλιου από την οποία εκπέμπεται το ορατό ηλιακό φως).

Επικεφαλής της ομάδας φωτογράφησης του Αστεροσκοπείου Σκίνακα ήταν ο Δρ. Μάκης Παλαιολόγου του Πανεπιστημίου Κρήτης.



Συνέντευξη στο Γιώργη Μπαγκέρη

Ένας αυθεντικός καλλιτέχνης, γνήσιος και ατόφιος άνθρωπος βρίσκεται τις τελευταίες μέρες στην Κρήτη και με καθημερινές επισκέψεις στα Ανώγεια αποδεικνύει εμπράκτως την αγάπη του  προς τον τόπο μας. Ο Ματθαίος Γιαννούλης βρίσκει την ευκαιρία και στο περιθώριο της συναυλίας που θα δώσει αύριο 9 Ιουνίου στο Ηράκλειο στο κέντρο ”Άνοδος” εξορμά στα Ανώγεια όπου συναντά φίλους από το παρελθόν και με τον ανοιχτό χαρακτήρα του δημιουργεί συνεχώς και νέες φιλίες με τους ανωγειανούς. Η ΑΝΩΓΗ τον συνάντησε και συνομίλησε μαζίτου. Ο δημοφιλής τραγουδοποιός μας μίλησε για την σχέση του με την Κρήτη και τα Ανώγεια, τον π. Ανδρέα Κεφαλογιάννη, τον Νίκο Ξυλούρη και το τραγούδι που έγραψε για αυτόν το 1984,αλλά και για διάφορα άλλα θέματα. Την οικονομική κρίση στην χώρα και την επίδραση της στην μουσική,την αισιοδοξία του για ανάκαμψη της Ελλάδας αλλά και την πρόθεση του να κάνει συναυλία στα Ανώγεια όπου αφιλοκερδώς θα επιχειρήσει να γνωρίσει στους συγχωριανούς μας την παραδοσιακή μουσική του τόπου του,της Νάξου. Τέλος περιγράφει και τις σκέψεις του για την πολιτική επικαιρότητα και την άνανδρη επίθεση του Ηλία Κασιδιάρη εναντίων δυο γυναικών που διασύρει την χώρα μας διεθνώς.


Η συνέντευξη έχει ως εξής:


Κύριε Γιαννούλη ποιος είναι ο σκοπός της επισκέψεως σας στην Κρήτη;


Στην Κρήτη βρίσκομαι γιατί το Σάββατο θα τραγουδήσω στην ”Άνοδο” στο Ηράκλειο. Βρίσκομαι ήδη στην Κρήτη 3 μέρες. Όπως βλέπεις και εσύ είμαι κάθε μέρα στα Ανώγεια!Και αύριο και μεθαύριο αλλά και την Κυριακή εδώ θα είμαι!


Πως προέκυψε αυτή η ιδιαίτερη σχέση σας με τα Ανώγεια;


Στην Κρήτη έχω πάρα πολλούς φίλους. Όσον αφορά όμως τα Ανώγεια που με ρωτάς θα σου πω το εξής:Όποτε φεύγω από ένα μέρος της Κρήτης για να έρθω στα Ανώγεια νοιώθω ένα ρίγος πίσω στο σβέρκο μου και να διαπερνά το αίμα μου. Εδώ είναι ο τόπος μου,οι δικοί μου άνθρωποι!Η γλώσσα μου,η προφορά μου. Ταιριάζουν τα χνώτα μας.


Έχετε φίλους ανωγειανούς;


Καμαρώνω που έχω φίλους ανωγειανούς!Και περισσότερο καμαρώνω που έχω γνωρίσει έναν σημερινό ήρωα,τον πάτερ Ανδρέα Κεφαλογιάννη.Δεν είναι υπερβολή που τον λέω ήρωα. Καταρχήν είναι ένας άνθρωπος που είναι πάντα κοντά στην νεολαία. Αν η Εκκλησία μας είναι κοντά στους νέους τότε αυτοί δεν θα κινδυνεύουν από τίποτα. Αν όμως η Εκκλησία απομακρυνθεί από τους νέους και τους αφήσει έρμαια σε έναν ηθικό κατήφορο,τότε το χάσαμε το παιχνίδι. Και ο πάτερ Ανδρέας είναι πλάι στη νεολαία. Δεν είναι τυχαίο που σε όποιο μέρος της Κρήτης βρίσκομαι όλοι μου λένε:”Αν πας στα Ανώγεια να βρεις τον παπά Ανδρέα! ”


Έχετε εκφράσει πολλές φορές στο παρελθόν και την εκτίμηση σας στον Νίκο Ξυλούρη.

Για τον Νίκο Ξυλούρη έγραψα και ένα τραγούδι την πρώτη φορά που επισκέφτηκα τα Ανώγεια.

Π0ια χρονιά ήταν;

Σεπτέμβριος του 1984.Έγραψα τότε ένα ζεϊμπέκικο για τον Νίκο και είναι βέβαια το ελάχιστο που θα μπορούσα να προσφέρω για αυτόν τον ”Θρύλο”.Δεν ήθελα να πω τραγούδι του γιατί το θεωρώ ιεροσυλία. Είναι προσβολή πιστεύω για οποιονδήποτε να πει τραγούδι του μέγιστου Ξυλούρη. Έτσι ως φόρο τιμής έγραψα αυτό το τραγούδι για να εκφράσω τα συναισθήματα μου.

Θέλετε να μας πείτε τους στίχους αυτού του τραγουδιού;

Πήγα στα Ανώγεια μια βραδιά, σε κάποιο σπίτι μπήκα,

και μια γυναίκα που έκλαιγε με μαύρα ρούχα βρήκα.

Είδα φωτογραφίες του να κρέμονται στον τοίχο,

και νόμιζα πως άκουγα τσι λύρας σου τον ήχο.

Δεν είχα δύναμη να πω ή να σου γράψω λόγια,

γιατί Ξυλούρη πάντα ζεις και τραγουδάς στα Ανώγεια.

Στα 42 σου χρόνια έφυγες ένα πρωί,

μα η Ελλάδα Ψαρονίκο σε θυμάται μια ζωή.


Πόσο έχει επηρεάσει η κρίση την μουσική βιομηχανία;Tι  βλέπετε εσείς;

Πραγματικά περνάει δύσκολα ο κόσμος. Βλέπω ανθρώπους που έρχονται και παραγγέλνουν μπύρα και έχουν στο μπουφάν τους κρυμμένο το ουίσκι. Αυτό σημαίνει ότι ο Έλληνας θέλει να βγει αλλά δεν μπορεί,δεν έχει την ευκαιρία. Μου αρέσει όμως όταν τους βλέπω να περνάνε καλά,να χορεύουν και να διασκεδάζουν και ως επί το πλείστον με νησιώτικα και κρητικά. Η δημοτική μας παράδοση δεν πεθαίνει ποτέ!Γι’ αυτό και λέγανε παλιά:Χορός χωρίς χορό δεν γίνεται!Αν δεν ακούσεις δημοτικά,κρητικά,νησιώτικα,παλιά λαϊκά,τότε τι θα ακούσεις;

Η οικονομική κρίση όμως είναι μια πραγματικότητα..

Κοίταξε. Χτες το βράδυ καθίσαμε εδώ σε μια ταβέρνα με τον πάτερ και είχαμε μια συζήτηση. Μέχρι χτες πίστευα ότι η οικονομική κρίση έχει χτυπήσει την Ελλάδα. Όμως από χτες άλλαξα γνώμη πίστεψε με. Μου έμαθε αυτός ο άνθρωπος ότι την πνευματική κρίση πρέπει να φοβόμαστε και από αυτήν κινδυνεύουμε οικονομική θα περάσει θα διορθωθούν κάποια στιγμή τα πράγματα.


Πιστεύετε δηλαδή ότι η χώρα μας θα ανακάμψει οικονομικά;

Ναι το πιστεύω. Έχουμε περάσει πολλά αλλά στο τέλος θα βρεθούν άνθρωποι και θα βοηθήσουν αυτήν τη χώρα. Έχουμε περάσει πολλά και δεν γονατίσαμε ποτέ δεν θα γονατίσουμε ούτε τώρα!


Υπάρχει πάντως μια απαξίωση της πολιτικής σκηνής της χώρας. Τι λέτε για όλα αυτά;

Όπως και σήμερα με περιστατικά σαν αυτό με την Κανέλλη και τον Κασιδιάρη και μιλάω για την Κανέλλη γιατί είχαμε συνεργαστεί παλιά την είχα ως δημόσιες σχέσεις όταν είχα το ”Πάμε για Καφέ”.Μας διασύρουν τέτοια περιστατικά και να σου πω το γιατί. Τα ξένα Μ.Μ.Ε που αναφέρουν το συγκεκριμένο γεγονός δεν λένε για παράδειγμα ότι η Κανέλλη είπε κάτι άσχημο στον άλλο. Λένε ότι ένας άνδρας χτύπησε μια γυναίκα και αυτό είναι το άσχημο. Απαγορεύεταιο άνδρας να χτυπήσει τη γυναίκα,καλύτερα να μου κοπούν τα χέρια παρά αυτό!Ότι και να σου κάνει μια γυναίκα χέρι δεν σηκώνεις πάνω της. Με όλα αυτά λοιπόν διασυρόμαστε ως χώρα.

Κάτι τελευταίο που θέλετε να πείτε απευθυνόμενος στους Ανωγειανούς;

Θέλω να σας πω ότι είναι τιμή μου και καμάρι μου να βρίσκομαι σε αυτόν τον τόπο. Και επειδή και το δικό μου το χωριό στην Νάξο είναι ένα και το αυτό με τα Ανώγεια,θέλω κάποια στιγμή αν γίνεται και φέτος να κάνω εδώ μια συναυλία αφιλοκερδώς. Όπου εκεί δεν θα είμαι ο Γιαννούλης του ”αγαπώ μια πιτσιρίκα” αλλά θέλω να είμαι ο Ματθαίος που θα μεταφέρω εδώ στα Ανώγεια τα παραδοσιακά στοιχεία του δικού μου τόπου,την παράδοση του που είναι ταυτόσημη με την άνω γη,με αυτήν τη γη!

Έχετε κάνει κάποιες επαφές για αυτή την συναυλία που μας λέτε;

Όχι,όχι!Είναι κάτι που το σκέφτηκα τώρα και θα το συζητήσω άμεσα και εύχομαι να γίνει!


Και εμείς το ευχόμαστε!Να είστε καλά.

Να είστε όλοι καλά,σας ευχαριστώ.



Χάθηκε στις πλαγιές του Ψηλορείτη, για τον εντοπισμό του στήθηκε μεγάλη επιχείρηση, όμως εκείνος βρέθηκε αρκετές ώρες αργότερα στο Ηράκλειο!

Η κινητοποίηση, χθες το μεσημέρι, ήταν μεγάλη, καθώς όταν ο Έλληνας συνειδητοποίησε ότι δεν μπορούσε να επικοινωνήσει με τον 80χρονο φίλο του από το Περού, με τον οποίο είχαν πάει για πεζοπορεία στα Ανώγεια (διαβάστε εδώ), ειδοποίησε την αστυνομία, που οργάνωσε επιχείρηση εντοπισμού.

Στις πλαγιές του Ψηλορείτη αναπτύχθηκαν ομάδες της ΕΜΑΚ, από το Ηράκλειο και το Ρέθυμνο, της πυροσβεστικής και κλιμάκια της Πολιτικής Προστασίας. Οι έρευνες επικεντρώθηκαν στο Ιδαίον Άντρο χωρίς όμως αποτέλεσμα , ενώ στην αναζήτηση συμμετείχαν και κάτοικοι του Μυλοποτάμου, οι οποίοι γνωρίζουν καλά τα δύσβατα, ορεινά μονοπάτια.

Οι έρευνες σταμάτησαν τη νύχτα, προκειμένου να συνεχιστούν το πρωί, εν τω μεταξύ ο 80χρονος Περουβιανός εντοπίστηκε σώος … στο Ηράκλειο!

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι έρευνες των αρχών για τον εντοπισμό ενός τουρίστα, τα ίχνη του όπου χάθηκαν τις τελευταίες ώρες, στην περιοχή του ορεινού Ψηλορείτη, κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες.
Την περιοχή “χτενίζουν” κλιμάκια της ΕΜΑΚ και της Πυροσβεστικής από το Γαράζο.

-->