Archive for Μαΐου 2019

“Μπαμπά καλό ταξίδι σου, μα αν λιώσει και το σώμα,
την μνήμη σου στη σκέψη μας, δεν την σκεπάζει χώμα..”
“Κληρονομιά μας άφησες την περηφάνια σου,
και καθαρό τον δρόμο σου, Άγια τα λείψανα σου..”
“Άμε να βρεις τη Μάνα μας που σου χει λείχει χρόνια,
την άξια σου σύντροφο, μαζί να ζείτε αιώνια.”
“Καλό στερνό ταξίδι σου πατέρα για τον Άδη,
Καβοβασίλη ευγενή, άντρα χωρίς ψεγάδι..”
Με αυτές τις μαντινάδες αποχαιρέτησαν τα παιδιά του, τον Βασίλη Σκουλά ή “Καβάκη”, που “έφυγε” από τη ζωή στις 5 Απριλίου σε ηλικία 82 ετών και κηδεύτηκε την επομένη στα Ανώγεια που τόσο αγάπησε και τίμησε με την παρουσία του σε όλη τη διάρκεια της ζωής του. “Έφυγε” και αυτός τον Απρίλιο, όπως και η αγαπημένη του σύντροφος Νίκη, που έσβησε τον Απρίλιο του 2016, μια απώλεια που τον συγκλόνισε και του δημιούργησε περαιτέρω προβλήματα στην υγεία του. Άντεξε μόνο τρία χρόνια χωρίς την αγαπημένη του Νίκη, με την οποία θα βρίσκεται και πάλι αγκαλιά στις γειτονιές του Παραδείσου..
Την ερχόμενη Κυριακή 12 Μαΐου, θα τελεστεί στον Ιερό Ναό του Αγίου Δημητρίου στο Μετόχι το σαρανταήμερο μνημόσυνο του. Τα παιδιά του καλούν φίλους, συγγενείς και συγχωριανούς να ανάψουν ένα κερί στη μνήμη του και να θυμηθούν ένα άξιο άντρα των Ανωγείων, μια παραδοσιακή φιγούρα και μορφή που ήδη από τις πρώτες μέρες της απουσίας του λείπει από τα μάτια μας στους κεντρικούς δρόμους του Μετοχιού, όπου έζησε και έδρασε. Μια σεμνή όσο και δυναμική και επιβλητική μορφή, όπου πάντα με το χαρακτηριστικό του χαμόγελο υποδεχόταν φίλους και συγγενείς στο σπίτι του στο Μετόχι.Μετά το μνημόσυνο ένα κρασί στη μνήμη του θα προσφερθεί στην “Ντελίνα”.
Γεννημένος την 3η του Νοέμβρη του 1937, ο Βασίλης Σκουλάς έζησε από μικρός τις στερήσεις και τα βάσανα που έφερε ο Β’Παγκόσμιος πόλεμος και μόλις στα 7 του χρόνια έζησε το Ολοκαύτωμα των Ανωγείων και τον ξεριζωμό από το χωριό. Η οικογένεια του επέστρεψε στα Ανώγεια και κατάφερε να σταθεί ξανά στα πόδια της, να χτίσει πάνω στις στάχτες το κατεστραμμένο της σπίτι και να συνεχίσει,με τον Βασίλη να ασχολείται με την κτηνοτροφία, κάτι που υπηρέτησε μέχρι και το τέλος της ζωής του, όπου είχε πάντα δίπλα του τον γιο του Βαγγέλη. Παράληλλα δημιούργησε μια υπέροχη οικογένεια όταν παντρεύτηκε την αγαπημένη του Νίκη Δραμουντάνη στις 11 Οκτωβρίου 1964. Έμειναν μαζί για περισσότερο από μισό αιώνα, απέκτησαν τρία παιδιά, τον Βαγγέλη, την Λίτσα και τον Κώστα και ευτύχησαν να δουν τέσσερα εγγόνια τα οποία λάτρευαν.
Αγάπησε τα πρόβατα και δεν θεώρησε ποτέ την κτηνοτροφία ως επάγγελμα, αλλά ως στάση και δράση ζωής! Αλλά δεν έμεινε εκεί. Με το έμφυτο ταλέντο που είχε, άφησε εποχή στον Ψηλορείτη στο χτίσιμο της πέτρας.Με τα Μητάτα και τα χτίσματα του πάνω στο βουνό να μένουν εκεί για πάντα και να μας θυμίζουν την ομορφιά που δημιουργείται μέσω της αγάπης του ανθρώπου προς την φύση και την απλή πέτρα που όταν τοποθετείται σωστά η μια πλάι στην άλλη φτιάχνει μοναδικές δημιουργίες.Παράλληλα όμως ασχολήθηκε ενεργά και με την γεωργία ως ένας γνήσιος άνθρωπος που αγάπησε τη γη και αν και αυτή των Ανωγείων είναι πετρώδης και ορεινή, την δούλεψε, την φύτεψε και την έκανε ενεργή. Δεκάδες Ανωγειανοί αλλά και κάτοικοι άλλων χωριών τον καλούσαν να “κεντρίσει” τις μηλιές, τις ελιές, τις απιδιές τους, κάτι που το έκανε με μοναδικό τρόπο και πάντα όταν τον καλούσαν για αυτό δεν χαλούσε σε κανένα το χατήρι.
Ας είναι ελαφρύ το Ανωγειανό χώμα που σε σκεπάζει Βασίλη Σκουλά. Η μνήμη σου θα μείνει αιωνία, μέσω των παιδιών σου, μέσω των κτισμάτων σου, μέσω της αταλάντευτης και ασάλευτης από τις αξίες και τα ιδανικά των Ανωγέιων, στάση ζωής σου.
Στην μνήμη του ο φίλος του και γνωστός Ανωγειανός μαντιναδολόγος Γιώργης Μπέρκης ή Κατσούγκρης αφιέρωσε και τις παρακάτω μαντινάδες:
“Έφυγε ένας Ανωγειανός που τίμησε τον τόπο,
με καθαρό το μέτωπο, με ίδρω και με κόπο.”
“Κοινωνικός, καλόψυχος και στοργικός γονέος,
έφυγες και δεν άφησες στην κοινωνία χρέος..”
“Οι δυο σου γιοι και η κόρη σου σε αποχαιρετούνε,
κι υπόσχονται τη μνήμη σου πάντα να την τιμούνε..”
“Γιατί τσι ανάθρεψες σωστά και τίμια στον κόσμο,
και τσι μάθες να πορπατούν η στσι τιμής τον δρόμο.”
– Η ΑΝΩΓΗ ευχαριστεί θερμά τα παιδιά του Βασίλη Σκουλά ή “Καβάκη” για την προσφορά 100 ευρώ στη μνήμη του για τις ανάγκες της ηλεκτρονικής μας έκδοσης. Τα χρήματα θα διατεθούν στο Εργαστήρι Γνώσης της ενορίας του Αγίου Γεωργίου και τα δωρεάν φροντιστήρια Αγγλικών σε μαθητές, ενήλικες και πρόσφυγες.

Πυρετώδεις είναι οι προετοιμασίες της διοίκησης του Αετού Ανωγείων για το ιστορικό ματς της ερχόμενης Κυριακής 12 Μαΐου όπου η ομάδα μας θα υποδεχθεί το Μαρτινέγκο και με νίκη θα στεφθεί πρωταθλητρια της Γ’ΕΠΣΗ ανεξάρτητα από τα αποτελέσματα των άλλων ομάδων! Μια ανάσα από έναν ιστορικό τίτλο, στην πρώτη συμμετοχή στα πρωταθλήματα του Ηρακλείου.
Το Δημοτικό στάδιο Ανωγείων αναμένεται να ζήσει μεγάλες στιγμές καθώς υπάρχει μεγάλη κινητικότητα των φιλάθλων των Ανωγείων που θέλουν να δώσουν το παρόν στην ιστορική αυτή αναμέτρηση και να δώσουν την απαραίτητη ώθηση στον Αετό για μια μεγάλη νίκη και μια επιτυχία που λίγοι περίμεναν στην έναρξη της σαιζόν. Μάλιστα νεαροί φίλοι της ομάδας ετοιμάζουν εντυπωσιακή υποδοχή στην είσοδο των δυο ομάδων στο γήπεδο, που θα συνοδευτεί από χαρτάκια και βεγγαλικά σε ένα απόγευμα που αναμένουν όλοι με μεγάλη αγωνία.Πριν το ματς αναμένεται οι μικροί των Ακαδημιών του Αετού να αγωνιστούν με τους μικρούς του Μαρτινέγκο σε μια μικρή γιορτή των Ακαδημιών μας.
“Με ανακοίνωση του ο Αετός απευθύνει κάλεσμα σε όλους τους φιλάθλους να έρθουν στο γήπεδο και να στηρίξουν την προσπάθεια των ποδοσφαιριστών. Αναλυτικά:
Σας περιμένουμε όλους στο γήπεδο, ώστε όλοι μαζί να ωθήσουμε την ομάδα μας προς τη νίκη και να την χειροκροτήσουμε στην ολοκλήρωση των φετινών αγωνιστικών της υποχρεώσεων. Ο Αετός Ανωγείων σε περίπτωση νίκης του την Κυριακή θα στεφθεί πρωταθλητής της κατηγορίας και θα συνδυάσει στην πρώτη του χρονιά στο Ηράκλειο, την άνοδο με την κατάκτηση άλλης μιας κορυφής!
Ο προπονητής και οι ποδοσφαιριστές μας αξίζουν το δικό σας τελευταίο χειροκρότημα σε αυτό το φινάλε της αγωνιστικής περιόδου σε ένα παιχνίδι γιορτή για τα Ανώγεια, τον αθλητισμό και τον πολιτισμό τους.
Γιατί φέτος πετάξαμε αλλού πάντα με τη δική σας βοήθεια. Σας ευχαριστούμε και συνεχίζουμε μαζί..”
-Η αναμέτρηση θα ξεκινήσει στις 6 μ.μ στο Δημοτικό στάδιο Ανωγείων. Ο Αετός θα στεφθεί πρωταθλητής σε περίπτωση νίκης, αλλά και στην περίπτωση που φέρει το ίδιο αποτέλεσμα με αυτό του Γιούχτα 2010 που την ίδια ώρα θα αγωνίζεται με τον Παναθηναϊκό Ηρακλείου. Ευχόμαστε καλή επιτυχία στον Αετό και το βράδυ της Κυριακής να είναι πρωταθλητές Ηρακλείου!

Η Ελένη Σαλούστρου ή Χατζησωκράτενα “έφυγε” από τη ζωή στις 5 του περασμένου Απριλίου σε ηλικία 85 ετών, σκορπίζοντας τη θλίψη σε συγγενείς, φίλους και συγχωριανούς της. Με τη συμπλήρωση σαράντα ημερών θα τελεστεί το μνημόσυνο της την Κυριακή 12 Μαΐου, στον Ιερό Ναό του Αγίου Ιωάννου όπου καλούνται όλοι να ανάψουν ένα κερί στη μνήμη μιας όμορφης και αυθεντικής Ανωγειανής γυναίκας. Μιας γυναίκας μεγαλωμένης και γαλουχημένης με τις αξίες και τα ιδανικά των Ανωγείων, τα οποία άφησε παρακαταθήκη στα παιδιά και τα εγγόνια της. Ανάμεσα στα εγγόνια της και ο διεθνής καλαθοσφαιριστής Χρήστος Σαλούστρος που διαπρέπει στα σαλόνια της Basket League με τα χρώματα σήμερα του Προμηθέα Πατρών.
Με σημείωμα της στην “Α” η οικογένεια της ευχαριστεί θερμά όλους όσοι της συμπαραστάθηκαν με κάθε τρόπο στο πένθος τους για την απώλεια της Ελένης Σαλούστρου. Παράλληλα στην μνήμη της προσφέρουν στην ΑΝΩΓΗ το ποσό των 200 ευρώ για τις ανάγκες της ηλεκτρονικής μας έκδοσης. Τα χρήματα θα διατεθούν και για τις ανάγκες του Εργαστηρίου Γνώσης της ενορίας του Αγίου Γεωργίου. Τους ευχαριστούμε θερμά. Ας είναι ελαφρύ το χώμα που την σκεπάζει.

Την Παρασκευή 10 Μαΐου μετά τις 10 μ.μ θα ανάψει η μεγάλη φωτιά, που θα κάψει τον αρφανό του Αγίου Γεωργίου, αλλά και τις κακές σκέψεις που γεννήθηκαν μετά την άσχημη πράξη του Μεγάλου Σαββάτου, όταν ενάντια στο έθιμο κάποιοι άναψαν τη φλόγα πριν το Χριστός Ανέστη. Η στεναχώρια των μικρών της ενορίας μας οδήγησε στην απόφαση του π.Ανδρέα Κεφαλογιάννη να συγκεντρώσουν εκ νέου ξύλα όλοι οι νέοι και παρέα με τα παιδιά όλων των ενοριών να διατηρήσουν το έθιμο που “πληγώθηκε” από λανθασμένες συμπεριφορές.

Όπως αναφέρει και ο ίδιος ο ιερωμένος της εκκλησίας του Αγίου Γεωργίου π.Ανδρέας: “Η υπόσχεση όλων μας γίνεται πράξη Και συνάντηση για να κάψουμε τον αρφανο και να οδηγήσουμε τις φλόγες ψηλά στον ουρανό καίγοντας τη βία τις κακές σκέψεις καίγοντας όλα όσα μας πληγώνουν όλα όσα μας ταράζουν.. Μικροί και μεγάλοι στο ραντεβού της φλόγας μας..”.
Η τρίτη λοιπόν ανάσταση για τα Ανώγεια θα πραγματοποιηθεί και το παρόν θα δώσουν όλες οι ενορίες σε μια κίνηση που αναπτερώνει το ηθικό των μικρών παιδιών, ώστε να διατηρηθεί ένα έθιμο που έχει τις ρίζες του βαθιά χαμένες στους αιώνες. Όλοι μαζί οι Ανωγειανοί στον αρφανό του Αγίου Γεωργίου!

Στα Ανώγεια για μια μικρή περιοδεία θα βρεθούν το Σάββατο 11 Μαΐου στις 12 μ.μ οι υποψήφιοι Περιφερειακοί σύμβουλοι Ρεθύμνου με τον συνδυασμό “Κρήτη η Ζωή μας” του Σταύρου Αρναουτάκη. Μεταξύ άλλων θα συνομιλήσουν με τη δημοτική αρχή και όλους τους υποψήφιους δημάρχους Ανωγείων στην αίθουσα των δημοτικών συμβουλίων, ενώ θα βρεθούν αργότερα στις 6 μ.μ στα γραφεία του ΑΚΟΜΜ-Ψηλορείτης για την πρώτη συνάντηση-διαβούλευση για την πολιτιστική πρόταση “Οι άγραφοι θεσμοί και τα εθιμικά γνωρίσματα της κοινωνίας των βοσκών του Ψηλορείτη.(IDAology Project).
Οι υποψήφιοι Περιφερειακοί σύμβουλοι Ρεθύμνου θα πραγματοποιήσουν στη συνέχεια βόλτα στο χωριό και θα συνομιλήσουν με κατοίκους. Μετά τις 8 μ.μ θα παρευρεθούν στο Μεϊντάνι και θα παρακολουθήσουν τις εκδηλώσεις των Υακινθείων με θέμα την Μάνα που γέννησε και αυτή που δεν γέννησε.

“Η μόνη αγάπη που μπορεί, να κρατηθεί στο χρόνο,
και να ‘ναι πάντα αληθινή, είναι της Μάνας μόνο..”
(Γ.Αεράκης, Πολογιάννης)
Τα Υακίνθεια από φέτος ανοίγουν τον ορίζοντα τους γεωγραφικά και χρονικά. Ύστερα από πρόσκληση πολλών πολιτιστικών φορέων, οι εκδηλώσεις των Υακινθείων δεν θα λαμβάνουν χώρα μόνο κατά το μήνα Ιούλιο στο μαγευτικό χώρο του Αγίου Υάκινθού που τόσο αγαπήσατε και στηρίξατε τόσα χρόνια, αλλά θα διεξάγονται και εκτός Ανωγείων καθ’όλη τη διάρκεια του χρόνου.
Φέτος η αρχή των εκδηλώσεων γίνεται με τη γιορτή της μάνας 11 & 12 του Μάη. Η ιδέα γεννήθηκε με αφορμή μία γειτονιά που επτά μανάδες γέννησαν 43 παιδιά σε εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες κατά την μεταπολεμική περίοδο. Στο πρόσωπο της Θηρεσίας, της Λουλουδιάς, της Ασημένιας, της Λευτεριάς, της Αργυρός της Μαρίας και της Ειρήνης σκεφτήκαμε να γιορτάσουμε όλες τις μανάδες των Ανωγείων. Κοντά σ’ αυτή τη μάνα του αίματος όμως γιορτάζουμε και τη μάνα, της καρδιάς.Αυτοί που παρόλο που δεν πέρασε οδύνες γέννας στάθηκε μάνα στην ουσία.
Στο διήμερο των εκδηλώσεων σε όλες της πλατείες του χωριού θα λειτουργεί έκθεση με παλιές οικογενειακές φωτογραφίες, υφαντά έργα του αργαλειού θα κρέμονται από τα μπαλκόνια των σπιτιών, δέντρα των αναμνήσεων με φωτογραφίες των μανάδων που λείπουν και θα προσφέρονται γλυκά και πίτες από τις κόρες και τις εγγονές.
Πρόγραμμα εκδηλώσεων.Σάββατο 11 του Μάη :Πλατεία Μεϊντάνι 8:00 μ.μ :
Θα τραγουδήσει η νεανική χορωδία περιφερειακής ενότητας Ηρακλείου με την Λένα Χατζηγεωργίου και η χορωδία παραδοσιακής μουσικής Ανωγείων
Θ. Γιακουμάκης. Στη λύρα και στα λαούτα:
* Δημήτρης Ξυλούρης (Κίτρος).
* Στέφανος και Βασίλης Χαιρέτης.
* Με την παρέα του ΥΑΚΙΝΘΟΥ θα χορέψουν:
* Λύκειο Ελληνίδων Ηρακλείου.
* Γυναίκες Ομίλου Βρακοφόρων.
* Γυναίκες Πολιτιστικού Συλλόγου Ανωγείων.
* Γυναίκες των Ανωγείων με την Αριστέα.
Κυριακή 12 του Μάη :Περαχώρι 6:00 μ.μ:
* Εσπερινό μνημόσυνο στην Παναγία..Χοροστατούντος του Αρχιεπισκόπου Κρήτης Ειρηναίου.
Πλατεία Μεϊντάνι 8:00 μ.μ:
* Θα μιλήσει η Κρήσσα συγγραφέας Αλκυόνη Παπαδάκη με θέμα την μάνα.
* Ο Σαμίρ θα εκπροσωπήσει τους πρόσφυγες τραγουδώντας την ιστορία του.
* Ο Χάρης Φασουλάς θα τραγουδήσει τη μάνα.
* Ασκομπαντούρα Γιώργης Σαλούστρος.
* Συναυλία με την Ελένη και Σουζάνα Βουγιουκλή.
* Τη βραδιά θα ολοκληρώσουν ο Λευτέρης και ο Μανούσος Καλλέργης.
* Στον χώρο θα βρίσκεται όπως πάντα ο Γιώργης Σαλούστρος με το τσάι του.
Στην προσπάθεια αυτή συμμετέχουν ενεργά όλες οι γυναίκες του χωριού, το ΚΑΠΗ Ανωγείων και τα σχολεία των Ανωγείων.Είστε όλοι καλεσμένοι χωρίς καμία υποχρέωση. Φέρτε μια φωτογραφία της μαμάς σας ή της γιαγιάς σας, που έφυγε και ένα μανταλάκι για το δέντρο των αναμνήσεων.
Υπό την αιγίδα του Δήμου Ανωγείων και της Περιφέρειας Κρήτης. Μέγας χορηγός ο Όμιλος Καράτζη.
Χορηγοί επικοινωνίας :
ΕΡΤ3
Όμιλος Κρήτη TV
Ηλεκτρονική εφημερίδα ΑΝΩΓΗ
Ευχαριστούμε τα βεγγαλικά art fireworks