Archive for Μαρτίου 2017

Το Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο Ρεθύμνης διοργανώνει από τον προσεχή Απρίλιο σειρά εκδηλώσεων, στις οποίες θα παρουσιαστεί το έργο σημαινόντων Κρητών εν ζωή λαογράφων. Η αρχή θα γίνει στις 2 Απριλίου 2017 στις 19.30 με την παρουσίαση του έργου του Γεωργίου Σμπώκου, συνταξιούχου εκπαιδευτικού και πρώην Δημάρχου Ανωγείων. Το έργο αυτό μεταξύ άλλων περιλαμβάνει 17 μελέτες, από τις οποίες οι 13 έχουν ήδη εκδοθεί σε βιβλία και οι περισσότερες έχουν αποσπάσει επαίνους και βραβεία από την Ακαδημία Αθηνών: «Ανώγεια. Η ιστορία μέσα από τα τραγούδια τους», «Ο Ανωγειανός», «Το γλωσσικό ιδίωμα των Ανωγείων», «Η γέννηση, οι χαρές και ο θάνατος του Ανωγειανού», «Στοιχεία από την υλική και πνευματική ζωή των Ανωγειανών», «Η Ανωγειανή μαντινάδα», «Μια φορά ένας Ανωγειανός», «Πολύτιμα πετράδια του Ανωγειανού γλωσσικού ιδιώματος», «Χαΐνηδες του Ψηλορείτη», «Η ποιμενική ζωή των Ανωγειανών», «Τα μητάτα των Ανωγειανών», «Το Ανωγειανό αόρι», «Τα τοπωνύμια των Ανωγείων».

 

 

Εκτός αυτών, το έργο του περιλαμβάνει τέσσερις υπό έκδοση μελέτες: «Η γενεαλογία των Ανωγειανών», «Σύνθετες λέξεις με πρώτο συνθετικό πρόθεση του ομιλούμενου Ανωγειανού γλωσσικού ιδιώματος», «Σκόρπιες πινελιές στον καμβά μιας ζωής» και «Μουσικά ακούσματα από την παράδοση των Ανωγείων». Στο παραπάνω έργο θα πρέπει να προστεθεί μια εκτεταμένη συλλογή λαογραφικών αντικειμένων, τα οποία είχαν συναποτελέσει «Το Παλιό Σπίτι στ’ Ανώγεια» και σήμερα έχουν προσφερθεί στον Δήμο Ανωγείων για τη δημιουργία λαογραφικού μουσείου.

Το πρωτότυπο και εκτεταμένο αυτό έργο, το οποίο αφορά όχι μόνο τα Ανώγεια αλλά συνολικά τον υλικό και πνευματικό βίο της Κρήτης, θα παρουσιάσει, με κείμενο και εικόνα, ο Γενικός Γραμματέας του Μουσείου δρ Χάρης Στρατιδάκης, ενώ αποσπάσματα θα διαβάσει το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου Κατερίνα Τσακάλη-Δομαζάκη. Τον εξαίρετο Κρήτα λαογράφο θα προσφωνήσει η Πρόεδρος του Μουσείου Φαλή Βογιατζάκη, ενώ θα ακολουθήσει τίμηση του και αντιφώνηση από τον ίδιο.

 

Οι τελευταίες μέρες πέρασαν για τα Ανώγεια με έντονα και πάλι καιρικά φαινόμενα, βροχές και χαμηλές θερμοκρασίες. Όλοι βρίσκονται στην αναμονή της Άνοιξης, μετά από ένα ιδιαίτερο δύσκολο χειμώνα για τους Ανωγειανούς.

Η φύση πάντως συνεχίζει να δημιουργεί ιδιαίτερες και πανέμορφες εικόνες εκμεταλλευόμενη το υπέροχο χειμωνιάτικο τοπίο του χωριού σε συνδυασμό με τα βουνά που το περικυκλώνουν από όλες τις μεριές. Τα σύννεφα αγκαλιάζουν και δείχνουν έτοιμα να απλωθούν και να σκεπάσουν τα κτίρια του δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου Ανωγείων.

 

Δυο υπέροχες φωτογραφίες που τράβηξε ο Γιώργος Νταγιαντάς

Άρθρο του Γεωργίου Σκουλά

Αγαπητοί φίλοι, η περίοδος του Ομέρ Πασά είναι η πιο αιματοβαμμένη περίοδος της Κρητικής ιστορίας. Αποφάσισα να την δώσω με όλα τα ιστορικά στοιχεία που έχω στα χέρια μου, ώστε ο Κρητικός αλλά και ο Ελληνικός λαός να αντιληφθούν από μόνοι τους την απόκρυψη και παραποίηση της εποποιίας αυτής, που ονομάζω ως το δεύτερο 1821 του Ελληνισμού κατά το 19ο αιώνα. Όσοι παρακολουθούν τις εργασίες μου όλα αυτά τα χρόνια, γνωρίζουν ότι πάντα λέω λιγότερα από αυτά που στη πραγματικότητα έγιναν.

Ο Ομέρ πασάς μετά τον ερχομό του στην Κρήτη, απευθύνεται στον κρητικό λαό με προκήρυξή του ζητώντας του υποταγή. Ο κρητικός λαός όμως, όπως έχουμε δει απέρριψε τις προτάσεις του. Έτσι, αρχίζει τις πολεμικές προετοιμασίες. Πρώτος στόχος του είναι η επαρχία Σφακίων.
Οι επαναστάτες γνωρίζοντας τα σχέδιά του, αποφασίζουν να δημιουργήσουν αντιπερισπασμό στο Ηράκλειο, ώστε να απασχολήσουν μέρος του τουρκικού στρατού και να μειώσουν έτσι την πίεση των Τούρκων προς τους επαναστάτες, που θα υπερασπίζονταν τα Σφακιά.
Για τον λόγο αυτό ο Κορωναίος, σε συνεργασία με τον Κόρακα και τους αρχηγούς Μαλεβιζίου – Τεμένους και Μυλοποτάμου, έρχονται προς την περιοχή του Στρούμπουλα αρχίζοντας να προκαλούν τους Τούρκους του Ηρακλείου, ώστε να εξέλθουν σε μάχη. Έτσι, στις 7 Απριλίου λαμβάνει χώρα μία από τις εποικότερες μάχες της επανάστασης, η μάχη του Σωρού, περιοχή ανάμεσα στα χωριά Τύλισος και Γωνιές Μαλεβιζίου. Διαβάστε την συνέχεια... »

Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του 1ου δημοτικού θα ήθελε να ευχαριστήσει θερμά τη Ναυτιλιακή εταιρεία ΑΝΕΚ, για την ευγενική χορηγία της κάλυψης των εξόδων μεταφοράς των μαθητών της ΣΤ’ τάξης του σχολείου μας, καθώς και των εκπαιδευτικών και των συνοδών τους στην Αθήνα προκειμένου να επισκεφθούν την Βουλή των Ελλήνων.

Θα θέλαμε επίσης να ευχαριστήσουμε τη συγχωριανή μας Όλγα Κεφαλογιάννη, Βουλευτή Αθηνών και πρώην Υπουργό, για την υποστήριξη της στην προσπάθεια αυτή.

Πέθανε και κηδεύτηκε στα Ανώγεια την Κυριακή 12 Μαρτίου η Δημοκρατία Κόμη Μανουρά σε ηλικία 89 ετών. Η νεκρώσιμος ακολουθία ε ψάλει από τον Ιερό Ναό του Αγίου Δημητρίου στο Μετόχι.

Η Ανωγή εκφράζει θερμά συλλυπητήρια στους οικείους της.

Μετά από προσπάθειες και ενέργειες ετών, ιδρύθηκε πριν λίγες ημέρες ο Εμπορικός σύλλογος Ανωγείων, στον οποίο ορίστηκε προσωρινή διοίκηση, ενώ και το καταστατικό του εγκρίθηκε από το Πρωτοδικείο Ρεθύμνου. Ο σύλλογος που ήδη αριθμεί περίπου  30 μέλη, θα πραγματοποιήσει την πρώτη του συνεδρίαση εντός της επόμενης εβδομάδας, στην αίθουσα της Τράπεζας Πειραιώς, στην οποία θα οριστεί επισήμως το διοικητικό του συμβούλιο, ενώ εκεί θα τεθούν και οι πρώτοι στόχοι για το άμεσο μέλλον.

 

Ο Εμπορικός σύλλογος Ανωγείων ως επίσημος  πλέον φορέας, έγινε πραγματικότητα μετά από συντονισμένες ενέργειες του Αντιδημάρχου Ανωγείων κ.Δημήτρη Πασπαράκη και την συνεργασία πολλών επιχειρηματιών της ευρύτερης περιοχής. Σημαντική ήταν η συνεισφορά και του δικηγόρου κ.Νίκου Σκουλά, που ετοίμασε τα χαρτιά και το καταστατικό και το κατέθεσε άμεσα.

 

Στην προσωρινή διοίκηση που ορίστηκε σήμερα, πρόεδρος είναι ο κ.Τάσος Σταυρακάκης, Αντιπρόεδρος ο κ.Θεόδωρος Σμπώκος, γραμματέας ο κ.Μάριος Χαλκιαδάκης και ταμίας ο κ.Δημήτρης Πασπαράκης. Μέχρι και σήμερα αριθμεί 27 μέλη.

-->