Archive for Δεκεμβρίου 2010
Αίσιο τέλος είχε χθες το μεσημέρι η 48ωρη επιχείρηση διάσωσης τριών Ηρακλειωτών-μελών της Λέσχης 4χ4, οι οποίοι είχαν εγκλωβιστεί στο οροπέδιο της Νίδας από το απόγευμα της Παρασκευής. Είναι ενδεικτικό ότι λόγω των αντίξοων καιρικών συνθηκών, στην περιοχή εγκλωβίστηκαν και τρεις άνδρες της 3ης ΕΜΑΚ που συμμετείχαν στην επιχείρηση διάσωσης και έτσι επιστρατεύτηκε ένα Souper Puma από την Ελευσίνα.
Μαζί τους αποκλείστηκε και ένας νεαρός, φίλος των τριών Ηρακλειωτών, ο οποίος επιβιβάστηκε στο ερπυστριοφόρο, θέλοντας να βοηθήσει στο έργο των πυροσβεστών ως προς την περιοχή. Σύμφωνα με το διοικητή της 3ης ΕΜΑΚ, Γιώργο Τριγώνη, το ερπυστριοφόρο όχημα του Ηρακλείου εγκλωβίστηκε την πρώτη ημέρα της επιχείρησης, δηλαδή το Σάββατο, στο ύψος της διακλάδωσης προς το Αστεροσκοπείο. Έτσι ζητήθηκε η συνδρομή του αντίστοιχου οχήματος από τα Χανιά που κατέφθασε στ’ Ανώγεια στις 3.30 τα ξημερώματα της Κυριακής. Με το πρώτο φως της ημέρας ξεκίνησε η ανάβαση του στη Νίδα. Του ερπυστριοφόρου προπορευόταν εκχιονιστικό μηχάνημα του δήμου Ανωγείων προκειμένου ο χειριστής να διευκολύνει το έργο των πυροσβεστών. «Η επιχείρηση ήταν πολύ δύσκολη καθώς η χιονόπτωση ήταν πυκνή και η ορατότητα μηδενική. Τα παιδιά δεν έβλεπαν τίποτα. Το χιόνι είχε καλύψει τα πάντα και αυτό ήταν πολύ επικίνδυνο γιατί θα μπορούσαν να πέσουν σε κάποιο γκρεμό» ανέφερε στην «Π» ο κ. Τριγώνης.
Δυστυχώς η κακοτυχία συνεχίστηκε αφού το μηχάνημα του δήμου ακινητοποιήθηκε λόγω ζημιάς, ενώ κινδύνευσε να εγκλωβιστεί και το δεύτερο ερπυστριοφόρο που υποχρεώθηκε να γυρίσει πίσω στ’ Ανώγεια, μεταφέροντας τον οδηγό του εκχιονιστικού και το ανταλλακτικό που είχε υποστεί τη ζημιά.
Ως εκ τούτου ζητήθηκε η συνδρομή ενός Super Puma που σηκώθηκε από τη βάση της Ελευσίνας. Κατά την πρώτη του πτήση στη Νίδα δεν κατέστη δυνατός ο εντοπισμός των τριών ιδιωτών. Οι εγκλωβισμένοι πυροσβέστες έκαναν χρήση φωτοβολίδων και έτσι ο πιλότος του ελικοπτέρου τους εντόπισε. Λόγω όμως των δυσμενών καιρικών συνθηκών παρέλαβε μόνο δύο, τον έναν πυροσβέστη και τον ιδιώτη. Το Super Puma έκανε ανεφοδιασμό στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου και επιχείρησε εκ νέου στην περιοχή. Αυτή τη φορά η επιχείρηση στέφθηκε με επιτυχία αφού παρέλαβε τόσο τους τρεις Ηρακλειώτες όσο και τους δύο πυροσβέστες. Όλοι είναι καλά στην υγεία τους αν και καταπονημένοι λόγω του ψύχους και της έλλειψης φαγητού.
«Ήταν από τις δυσκολότερες επιχειρήσεις» ανέφερε ο διοικητής της 3ης ΕΜΑΚ, εκφράζοντας παράλληλα την ικανοποίησή του που όλα πήγαν καλά.
Ο ίδιος βρισκόταν σε διαρκή επικοινωνία με τους τρεις εγκλωβισμένους, οι οποίοι είχαν ανέβει στην περιοχή με δύο τζιπ. Μέχρι και τη νύχτα της Παρασκευής η ψυχολογία τους ήταν αρκετά καλή, όμως όσο κυλούσαν οι ώρες άρχισαν να εμφανίζουν σημάδια κόπωσης αφού η θερμοκρασία «κατρακύλησε» στους -6 βαθμούς.
Ευτυχώς, σύμφωνα με τον κ. Τριγώνη, έκαναν καλή διαχείριση των καυσίμων τους, φροντίζοντας να εξασφαλίσουν θέρμανση για όσο περισσότερο χρόνο μπορούσαν. Όλοι μαζί παρέμειναν στο ένα τζιπ, τύπου χάμερ. Την πρώτη νύχτα χρησιμοποίησαν υγραέριο και τη δεύτερη βενζίνη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, αρχικώς η παρέα που είχε ανέβει στη Νίδα ήταν μεγαλύτερη. Έπαθε ζημιά το ένα τζιπ και έτσι κάποιοι αποφάσισαν να κατηφορίσουν μέχρι τ’ Ανώγεια για να ζητήσουν βοήθεια. Ο καιρός επιδεινώθηκε και ήταν αδύνατον να επιστρέψουν. Έτσι ζητήθηκε η συνδρομή του ερπυστριοφόρου του Ηρακλείου.
Δύσκολες όμως ώρες πέρασαν και οι τρεις πυροσβέστες που καθηλώθηκαν στη Νίδα από το βράδυ του Σαββάτου. Όπως ανέφερε στην «Π» πυροσβέστης της ΕΜΑΚ ήταν από τις δυσκολότερες επιχειρήσεις της ζωής του. «Αν δεν τους εντόπιζε το Super Puma, δεν θα μπορούσαμε να τους εντοπίσουμε χθες. Φανταστείτε ότι βρίσκονταν σε ευθεία γραμμή 300 μέτρων με το GPS και δεν μπορούσαμε να τους εντοπίσουμε. Δεν βλέπαμε μπροστά μας».
Να σημειωθεί ότι οι τρεις Ηρακλειώτες απείχαν από τ’ Ανώγεια περίπου 25 χιλιόμετρα, ενώ οι εγκλωβισμένοι πυροσβέστες απείχαν περίπου 17 χιλιόμετρα.
«Υπό τις συγκεκριμένες συνθήκες το κάθε χιλιόμετρο απαιτεί ώρες για να διανυθεί» σχολίασε. Οι τρεις Ηρακλειώτες μεταφέρθηκαν για προληπτικούς λόγους στο νοσοκομείο. Κοντά τους έσπευσαν συγγενείς και φίλοι που όλες αυτές τις ημέρες είχαν λαχταρίσει.
Διασωθείς: «Από το μυαλό μας πέρασαν τα πάντα»
Συγκλονιστικά είναι τα όσα περιγράφει στην «Π» ένας από τους διασωθέντες, ο οποίος μάλιστα χθες είχε την ονομαστική του εορτή. Όπως εξομολογείται, όσο περνούσαν οι ώρες, από το μυαλό τους πέρασαν τα πάντα, ακόμα και το χειρότερο.
Το αυτοκίνητο τους ακινητοποιήθηκε περίπου 500 μέτρα από το χιονοδρομικό κέντρο. Ωστόσο ήταν αδύνατον να εγκαταλείψουν το τζιπ και να κατευθυνθούν προς τα ‘κει αφενός γιατί οι καιρικές συνθήκες ήταν αντίξοες, αφετέρου επειδή δεν είχαν τον απαιτούμενο εξοπλισμό, ούτε καν την κατάλληλη ένδυση. «Εμείς φύγαμε με ένα απλό τζιν. Δεν ξέραμε ότι θα πάθουμε ζημιά», είπε.
Ο ίδιος τονίζει ότι τους έσωσε η ψυχραιμία και μάλιστα αναφέρει ότι είχαν προετοιμαστεί ψυχολογικά για το ενδεχόμενο να παραμείνουν στη Νίδα μία ακόμα νύχτα.
Από το απόγευμα της Παρασκευής μέχρι και χθες που τους παρέλαβε το Super Puma ήταν άυπνοι. «Δεν μπορούσαμε να κοιμηθούμε. Ο αέρας ήταν πολύ δυνατός και τράνταζε το αυτοκίνητο ενώ η χαλαζόπτωση ήταν σφοδρή. Φοβόμαστε μην σπάσει ακόμα και το τζάμι» λέει χαρακτηριστικά.
Τις ατελείωτες ώρες που πέρασαν μέσα στο αυτοκίνητο, συζητούσαν τα πάντα. Άλλοτε έπαιρναν κουράγιο και άλλες φορές έχαναν την υπομονή τους. «Μας έλεγαν ότι είναι κοντά αλλά δεν τους βλέπαμε. Ήταν λογικό κάποιες στιγμές να απογοητευτούμε».
Όπως επισημαίνει, τις περισσότερες ώρες το κινητό δεν είχε σήμα. Περισσότερο επικοινωνούσαν με μηνύματα είτε προς το Διοικητή της ΕΜΑΚ είτε προς το υπουργείο ή τους δικούς τους ανθρώπους.
Υπό τις συγκεκριμένες αντίξοες συνθήκες, απαιτούνταν υπερπροσπάθεια ακόμα και για τη φυσική τους ανάγκη. «Δύο λεπτά να έμενες έξω από το αυτοκίνητο, είχες κοκαλώσει».
Στη διάθεση τους είχαν μόνο μερικά φιστίκια και ένα μπουκάλι ρακή, την οποία …τίμησαν δεόντως ξημερώματα της Κυριακής, ανήμερα της εορτής του Αγίου Σπυρίδωνα. «Ήπιαμε και ζεσταθήκαμε». Η έλλειψη νερού αντιμετωπίστηκε με τον καλύτερο τρόπο χάρη στο χιόνι που έλιωναν και έπιναν.
EΥΑΓΓΕΛΙΑ ΚΑΡΕΚΛΑΚΗ – «ΠΑΤΡΙΣ»
Κλειστά θα παραμείνουν σήμερα με απόφαση του Νομάρχη Ρεθύμνου, Γιώργου Παπαδάκη, πολλά νηπιαγωγεία, Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια του νομού, κυρίως σε ορεινές περιοχές.
Έτσι λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών που δημιούργησαν οι σφοδρές χιονοπτώσεις αλλά και λόγω του παγετού που συνεχίζετε να υπάρχει εξαιτίας των χαμηλών θερμοκρασιών στους δρόμους του Νομού, κλειστά θα είναι και για αύριο τα σχολειά: 1ο 10/θέσιο Δ.Σ. – 1 & 2ο Νηπιαγωγείο – Γυμνάσιο – Λύκειο Ανωγείων, 1ο 6/θέσιο Δ.Σ. – Νηπιαγωγείο Ζωνιανών, 1ο 6/θέσιο Δ.Σ – Νηπιαγωγείο Λιβαδίων, 1/θέσιο Δ.Σ. – Νηπιαγωγείο Καλύβου 2/θέσιο Δ.Σ. – Νηπιαγωγείο Αξού, 1/θέσιο Νηπιαγωγείο Ακουμίων, 1ο 6/θέσιο Δ.Σ. – 1/θέσιο Νηπιαγωγείο – Γυμνάσιο – Λύκειο Σπηλίου, 3/θέσιο Δ.Σ. – 1/θέσιο Νηπιαγωγείο – Γυμνάσιο Μελάμπων, 3/θέσιο Δ.Σ. – 1/θέσιο Νηπιαγωγείο Μυριοκεφάλων, 6/θέσιο Δ.Σ. – 1/θέσιο Νηπιαγωγείο Αποστόλων, 3/θέσιο Δ.Σ. – 1/θέσιο Νηπιαγωγείο – Γυμνάσιο – Λύκειο Φουρφουρά, 3/θέσιο Δ.Σ. – 1/θέσιο Νηπιαγωγείο Πλατάνου, 2/θέσιο Δ.Σ. Νίθαυρης, Γυμνάσιο Κράνας, Γυμνάσιο Συβρίτου, Γυμνάσιο – ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ Γαράζου.
Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο διευθυντής πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης κ. Ταξάκης: «ζητήσαμε από τη Νομαρχία, να υπάρξει μεγάλη προσοχή στη μεταφορά των μαθητών με λεωφορεία λόγω του παγετού. Αποτέλεσμα είναι και για αύριο να παραμείνουν τα συγκεκριμένα σχολεία κλειστά, με στόχο να μην υπάρξουν ατυχήματα. Οι δρόμοι στις ορεινές κυρίως περιοχές παρά το ότι παραμένουν ανοιχτοί και έχουν καθαριστεί, ο παγετός, με ότι αυτό συνεπάγεται, παραμένει και ως εκ τούτου χρειάζεται να ληφθούν μέτρα για την προστασία των μαθητών».
Αίσιο τέλος είχε η περιπέτεια των 3 νεαρών Ηρακλειωτών που είχαν εγκλωβιστεί από χθες το πρωί στο Ψηλορείτη. Πριν από λίγο το ελικόπτερο super puma της Π.Α. με το ηρωικό του πλήρωμα, κατάφερε και εντόπισε τους νεαρούς και μαζί με τους επίγειους διασώστες επιβιβάστηκαν στο ελικόπτερο και κατευθύνονται για το Ηράκλειο.
Αξίζει πάντως να εκθειάσουμε και να παινέψουμε την συμμετοχή των Ανωγειανών στην προσπάθεια που κατέλαβαν τα σωστικά συνεργεία. Από την ώρα που έγινε γνωστό το γεγονός, στην πρώτη γραμμή της επίγειας διάσωσης βρέθηκε ο χειριστής της ερπύστριας μπουλντόζας του Δήμου Γιώργης Βρέντζος ή Σουρούλιος, άνθρωπος που γνωρίζει καλά τα κατατόπια του Ψηλορείτη. Ο Γιώργης πήγαινε μπροστά και ακολουθούσε το μηχάνημα της ΕΜΑΚ, συμβάλλοντας καθοριστικά στο έργο της διάσωσης. Συγχαρητήρια σε όλους…
Για την ώρα, το super puma, απεγκλώβισε δυο από τους τέσσερις άνδρες της ΕΜΑΚ, που είχαν κατέβει μέχρι τα Πετραδολάκια και συμμετείχαν από χθες στην προσπάθεια για τον απεγκλωβισμό των τριών νεαρών και τους μεταφέρει στο Ηράκλειο. Το ελικόπτερο θα επιστρέψει στο Ψηλορείτη, για να συνεχίσει την προσπάθεια του, στον εντοπισμό των τριών Ηρακλειωτών.







