Από το απόγευμα της ερχόμενης Πέμπτης 10 Μαρτίου, αναμένεται να πλήξει νέα κακοκαιρία την Κρήτη, με έντονες χιονοπτώσεις στα ορεινά, με όλο το μηχανισμό του δήμου να τίθεται ξανά σε ετοιμότητα, καθώς αναμένονται δύσκολες μέρες με πολύ χαμηλές θερμοκρασίες, παγετό και χιόνι ανάλογο ίσως με αυτό της πρόσφατης κακοκαιρίας “Ελπίδα”, που είχε φέρει τον Ιανουάριο ένα μέτρο χιόνι εντός του χωριού!
Με έκτακτη ανακοίνωση του, ο Δήμος Ανωγείων, δίνει οδηγίες προς τους δημότες, ώστε να προετοιμαστούν όσο το δυνατόν καλύτερα ενόψει της κακοκαιρίας, αλλά και να διευκολύνουν τα μηχανήματα του δήμου, να κάνουν τη δουλειά τους και να κρατήσουν ανοιχτούς τους δρόμους.
Αναλυτικά η ανακοίνωση:
Ο Δήμος Ανωγείων λόγω της επικείμενης κακοκαιρίας θα ήθελε να επισημάνει στους δημότες τα εξής:
-Οι χαμηλές θερμοκρασίες σύμφωνα με τις προβλέψεις θα διαρκέσουν αρκετές μέρες.
-Προβλέπεται χιονόπτωση και γι’ αυτό το λόγο η στάθμευση των αυτοκινήτων να γίνεται από την αριστερή πλευρά του κεντρικού δρόμου, κινούμενοι από Μετόχι προς Περαχώρι.
-Το Κοινωνικό Μαγειρείο, κατά τις ημέρες της κακοκαιρίας και της χιονόπτωσης, θα διανείμει κανονικά φαγητό στους ωφελούμενους
-Θα πρέπει να αποφεύγονται οι άσκοπες μετακινήσεις και όταν υπάρχει ανάγκη μετακίνησης με όχημα αυτή να γίνεται με χρήση του κεντρικού δρόμου
-Οι κτηνοτρόφοι να μεταφέρουν τα ζώα τους σε περιοχές κάτω των 700 μέτρων υψόμετρο και να είναι εφοδιασμένοι με όλα τα απαραίτητα
-Για οποιαδήποτε έκτακτη ανάγκη προκύψει υπάρχει 24ωρη γραμμή επικοινωνίας. Αριθμός επικοινωνίας 6930083045.
Γενικές Οδηγίες
Ιδιαίτερα κατά την περίοδο της χιονόπτωσης :
-Τα νοικοκυριά πρέπει να προμηθευτούν όλα τα απαραίτητα είδη (τρόφιμα κ.λπ.) για τις ημέρες της κακοκαιρίας
-Φροντίστε να έχετε εξοπλισμό καθαρισμού του χιονιού (π.χ. φτυάρια).
-Φορέστε κατάλληλα ρούχα και παπούτσια.
-Ελέγξτε το δίκτυο ύδρευσης, τους σωλήνες και τον υαλοπίνακα του ηλιακού θερμοσίφωνα.
-Αποφύγετε την οδήγηση σε δύσβατες ορεινές περιοχές.
-Τηρείτε τις αποστάσεις ασφαλείας από τα προπορευόμενα οχήματα.
-Στη περίπτωση που το αυτοκίνητο ακινητοποιηθεί παραμείνετε σ’ αυτό. Τοποθετείστε στην κεραία του ραδιοφώνου ή σε άλλο εμφανές σημείο ένα ύφασμα με έντονο χρώμα ώστε να σας εντοπίσουν οι ομάδες διάσωσης. Ανάβετε τη μηχανή για 10 λεπτά ανά ώρα και διατηρείστε την εξάτμιση καθαρή από το χιόνι.
-Αν βρίσκεται εκτός σπιτιού, πηγαίνετε σε ασφαλές μέρος χωρίς να εκτεθείτε στη χιονοθύελλα.
-Ντυθείτε με πολλά στρώματα από ελαφριά και ζεστά ρούχα αντί για ένα βαρύ ρούχο και φορέστε ζεστές αδιάβροχες μπότες. Προτιμήστε ένα αδιάβροχο εξωτερικό ρούχο.
-Χρησιμοποιήστε αντιολισθητικές αλυσίδες αν είναι απολύτως απαραίτητο να μετακινηθείτε με αυτοκίνητο. Είναι προτιμότερο να ταξιδέψετε κατά τη διάρκεια της ημέρας χρησιμοποιώντας κεντρικούς δρόμους. Ενημερώστε τους οικείους σας για τη διαδρομή που θα ακολουθήσετε.
-Αν κατοικείτε σε ορεινή ή δύσβατη περιοχή προμηθευτείτε υλικό θέρμανσης και τρόφιμα για αρκετές ημέρες.
Όταν υπάρχει παγετός :
-Σε περιοχές όπου έχει δημιουργηθεί παγετός απαιτείται προσοχή όταν οδηγείτε. Ενημερωθείτε για την κατάσταση του οδικού δικτύου και έχετε αντιολισθητικές αλυσίδες.
-Αν μετακινείστε πεζοί, φορέστε κατάλληλα παπούτσια ώστε να αποφύγετε τραυματισμούς λόγω της ολισθηρότητας.
-Ελέγξτε και βεβαιωθείτε ότι οι διακόπτες του δικτύου υδροδότησης ανοιγοκλείνουν και λειτουργούν ομαλά.
-Βεβαιωθείτε ότι οι εξωτερικοί σωλήνες (π.χ. ηλιακού θερμοσίφωνα, βρύσες μπαλκονιών) είναι μονωμένοι, διαφορετικά φροντίστε να μονωθούν το συντομότερο δυνατόν.
-Μην σπαταλάτε αλόγιστα νερό για να απομακρύνετε το χιόνι και τον πάγο.
-Βεβαιωθείτε ότι οι υδρορροές στα μπαλκόνια και στις ταράτσες είναι καθαρές από φύλλα και σκουπίδια και λειτουργούν ομαλά.
– Στη περίπτωση διαρροής νερού κλείστε αμέσως τον κεντρικό διακόπτη παροχής νερού του σπιτιού, ελέγξτε τον υδρομετρητή και καλέστε υδραυλικό.
-Ελέγξτε αν έχουν βραχεί ή διατρέχουν κίνδυνο οι ηλεκτρικές εγκαταστάσεις ώστε να τις απομονώσετε.
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας στις 8 Μαρτίου το Κίνημα Strong me και ο Δήμος Θεσσαλονίκης – υπό την αιγίδα της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ) – ενώνουν όλη την χώρα ενάντια στην έμφυλη βία.
Το κίνημα Strong me για την πρόληψη και την καταπολέμηση της έμφυλης βίας, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, δημιουργεί μια διαδραστική καμπάνια κατά των Γυναικοκτονιών, με στόχο τη νομική αναγνώριση του όρου και την αλλαγή του νομικού πλαισίου.
Π Ρ Ο Σ Κ Λ Η Σ Η
Ο Δήμος Ανωγείων συμμετέχοντας στη διαδραστική καμπάνια, μαζί με άλλους 30 Δήμους της χώρας, σάς προσκαλεί να παρευρεθείτε στην εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί στον αύλειο χώρο του Κέντρου Υγείας Ανωγείων – Άγαλμα Ανωγειανής Γυναίκας
την Τρίτη 8 Μαρτίου και ώρα 19:00 σύμφωνα με το επισυναπτόμενο πρόγραμμα.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ
Σύμφωνα με την ενημέρωση που είχαμε για τους ασφαλισμένους του Ο.Γ.Α. μετά την ενοποίηση όλων των ταμείων στον ΕΦΚΑ, ο Ανταποκριτής του ΟΓΑ καταργήθηκε βάσει εγκυκλίου στις 28 Φεβρουαρίου 2022. Παρακαλούμε για οποιοδήποτε θέμα του ΟΓΑ να απευθύνεστε στους λογιστές σας.
ΕΚΛΟΓΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ, ΜΕΛΩΝ ΠΡΟΕΔΡΕΙΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΑΝΩΓΕΙΩΝ και ΕΚΛΟΓΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΔΗΜΟΥ ΑΝΩΓΕΙΩΝ
Μετά τις αρχαιρεσίες που έγιναν στον Δήμο Ανωγείων, εκλέχτηκε ο Πρόεδρος, τα Μέλη του Προεδρείου του Δημοτικού Συμβουλίου Ανωγείων και τα μέλη της ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ, με θητεία που ορίζεται μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023. Στην διαδικασία και στην ψηφοφορία που ακολούθησε συμμετείχαν 13 Δημοτικοί Σύμβουλοι.
Aφηγούνται η Ελένη Σουλτάτου (Κοζονολένη) και η Αγγελικώ Κεφαλογιάννη
Την Τσουκνοπέφτη ανοίγανε την κουρούπα με την ξινομυζήθρα. Τσι μυζήθρες τσ’ είχαμε βάλει στην κουρούπα από το μήνα Ιούνιο-Ιούλιο, τότε που ήτανε φρέσκες (γλυκιές) αλλά καλά συρωμένες. Τσ’ αλατσίζαμε, τσι ζυμώναμε και τσι βάναμε στην κουρούπα. Βάναμε από πάνω ένα ταβλί η μια (μ)πλάκα και τη γυρίζαμε ανάποδα την κουρούπα και εσύρωνε η μυζήθρα (έβγανε τα υγρά). Μετά τση βάναμε λίγη ζύμη από πάνω, την καπακώναμε με αμπελόφυλλα και μετά βάναμε χώμα και τηνε σφραγίζαμε. Κι ανοίγαμε μέσα σ’ ένα κατώγι, που ήτανε πολλή ογρασά, μια τρύπα και χώναμε τη μισή κουρούπα μπούμπουρα. Άλλοι δεν ανοίγανε τρύπα μόνο την μπουμπουριζανε.
Την Τσουκνοπέφτη ανοίγαμε την κουρούπα και εμοσκομύριζε ο τόπος. Η μυζήθρα ξινή, φανταστική τότε, κείνη την εποχή. Σημερο δεν γίνεται ετσά. Κι εκάναμε τσι πίτες, τσι ξυλικόπιτες και σαρικόπιτες τσι λέμε, κάναμε τσι νερόπιτες, τσουκνίζαμε και κρέας και ό,τι άλλο μπορούσαμε στο τηγάνι.
Και άρχιζε η διαδικασία για τσ’ αποκριές. Τσ’ αποκριές τότε εμαζεύγουντονε οικογενειακά, οι γέροι, τα παιδιά, οι συγγενείς, και εγί- νουντονε ένα τραπέζι οικογενειακό. O καθαείς επηγαινε τα φαγητά που είχε ψήσει. Κιανείς δεν έκανε μοναχός του αποκριές, εκτός να μην είχε άλλον άνθρωπο. Εφτιάχνανε και τότε τσι πίχες, χα λαζάνια, τα κρέατα, τα βραστά, τα κοκκινιστά και οπωσδήποτε τα οφχά και εκάνανε το τραπέζι ρόιδι και εκαθίζανε και τρώγανε και πίνανε κρασί και καμιά φορά, άμα βγαίνανε στο κέφι, εκάνανε και τσι μασκάρες και εγυρίζανε το χωριό και μπαίνανε στα καφενεία και στα σπίτια. Τοτεσάς δεν εξεμασκαρώνανε τσι μασκαράδες.
Ήτανε πάρα πολύ ωραία τότε. Τώρα τελευταία, αν σου τύχει κιανείς τσ’ αποκριές και κάτσεις να φάτε παρέα, αλλιώς Να σου πω και ένα άλλο. Το τραπέζι τσ’ αποκριάς δεν το μαζεύγανε και όσα περισσεύγανε, λίγα βέβαια περισσεύγανε, τα πετούσανε στις κότες για να κλωσήσουνε λέει. Άλλοι πάλι λέγανε ότι τα αφήνανε στο τραπέζι για να φάνε και οι ποθαμένοι.
Εδώ τέλειωσε την αφήγηση της η Ελένη. Και η Αγγελική, χήρα από πολύ νέα, που την άκουγε να λέει για κουρούπα και μυζήθρα, συμπληρώνει:
Εγώ δεν είχα και δεν έβανα στην κουρούπα μυζήθρα, μα δεν επέρασε αποκριά να μη μου δώσει ο τάδε και ο τάδε να κάμω πίτες στα κοπέλια μου. Όσοι είχανε πρόβατα και είχανε μυζήθρες, βάνανε σε δύο κουρούπες και την Τσουκνοπέφτη που τσ’ ανοίγανε, ρογεύγανε τη μια σ’ αυτούς που δεν είχανε, συγγενείς και γειτόνους. Και δίδανε όχι μόνο μυζήθρα μα και κρέας και αθόγαλο. Εμαζεύγουντονε τότε πολλές οικογένειες και φτωχές και πλούσιες και γίνουντονε ένα όμορφο πράμα, παραδοσιακό. Μα σημερο, παιδί μου, δε γίνονται. Έχουνε όλοι τα κρέατα, τσ’ αθοτύρους, τα πράματα… και δε γίνεται αυτό το ομαδικό, το οικογενειακό.
Τη χρηματοδότηση δυο νέων αναπτυξιακών έργων μέσα από το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» που αποτελεί την αιχμή των χρηματοδοτικών προγραμμάτων του ΥΠ.ΕΣ. και ένα ουσιαστικό εργαλείο για τους φορείς των ΟΤΑ υπέγραψε ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών κ. Στέλιος Πέτσας. Σε αυτή την κατεύθυνση, ο Βουλευτής Ρεθύμνου της Νέας Δημοκρατίας Γιάννης Κεφαλογιάννης επικοινώνησε με τον κ. Πέτσα για να τον ευχαριστήσει για τη συνέχιση των εντάξεων ουσιαστικών προτεραιοτήτων των Δήμων της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου.
Ειδικότερα, στο Πρόγραμμα «ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ» εντάχθηκαν:
– Η «Δημιουργία ΕΠΑΛ στο Δήμο Ανωγείων» στον Άξονα «Παιδεία, Πολιτισμός, Τουρισμός και Αθλητισμός» συνολικού προϋπολογισμού 217.651,82 ευρώ