Πολιτισμός
Σας γνωρίζουμε ότι μετά από συνεννόηση του Δήμου Ανωγείων με την αρχαιολόγο και Επίτιμο Δημότη μας κ. Έφη Σαπουνά Σακελαράκη το Κέντρο Αρχαιολογικής Πληροφόρησης (ΜΟΥΣΕΙΟ) θα είναι ανοιχτό από την Μεγάλη Πέμπτη 28 Απριλίου έως και την Δευτέρα του Πάσχα 02 Μαΐου, εκτός της Κυριακής, ημέρα της Ανάστασης , με ώρες προσέλευσης για το κοινό από τις 10.00 -13.00μ.μ. και το απόγευμα 17.00 -20.00μ.μ.
Η είσοδος θα είναι ελεύθερη για όσους επιθυμούν να επισκεφθούν το μουσείο.”
Ο Δήμαρχος Ανωγείων
Καλλέργης Μανόλης
Στην κορύφωση τους φτάνουν οι προετοιμασίες στα Ανώγεια για το μεγάλο μήνυμα της Ανάστασης του Χριστού. Οι γυναίκες στολίζουν τις εκκλησίες και είναι έτοιμες να φτιάξουν τους Σταυρούς και τους επιτάφιους των ενοριών τους, ενώ ήδη το χωριό αρχίζει να γεμίζει με επισκέπτες από διάφορα μέρη της Ελλάδας που θέλουν από κοντά να παρακολουθήσουν τα ξεχωριστά έθιμα των Ανωγείων τις ημέρες του Πάσχα.
Σε ένα άλλο ιδιαίτερο έθιμο, αυτή που κορυφώνεται είναι η…αγωνία των παιδιών του χωριού για το ποια ενορία θα μαζέψει τα περισσότερα αρφανόξυλα, ώστε η δική τους φλόγα το βράδυ της Ανάστασης να φανεί από όση μεγαλύτερη απόσταση γίνεται. Ο …ιερός πόλεμος της νεολαίας μας σε ένα έθιμο αιώνων, αυτό του κάψιμου του Αρφανού, την ώρα που ο παπάς θα ψάλει το Χριστός Ανέστη.
Παιδιά όλων των ηλικιών, ακόμα και αυτά που μόλις περπατάνε θα θελήσουν να βοηθήσουν με τον τρόπο τους στο κόψιμο των ξύλων, στην “σκοπιά” τα βράδια υπό τον φόβο της κλοπής τους από άλλη ενορία, αλλά και το Μεγάλο Σάββατο στο “στέλιωμα” του Αρφανού όσο πιο καλά και σωστά γίνεται για να ανάψει η φλόγα ακόμα πιο ψηλά.
Οι μεγαλύτεροι άντρες θα τα παρακολουθούν όλη την εβδομάδα διακριτικά, χαμογελώντας κάτω από τα μουστάκια τους με αναμνήσεις από τα δικά τους νιάτα, στον πόλεμο των αρφανόξυλων, ενώ πρόθυμα θα παραχωρούν τα αυτοκίνητα τους για την μεταφορά των ξύλων στον τόπο που θα ανάψει η φωτιά. Οι μητέρες από την πλευρά τους, για λίγο θα κάνουν τα στραβά μάτια όταν τα παιδιά τους θα επιστρέφουν καθημερινά στο σπίτι με βρόμικα ρούχα, ιδρωμένα , αλλά παθιασμένα στον κοινό αγώνα!
Αλήθεια ποιος θα είναι ο νικητής φέτος του Αρφανού;
-Τα παιδιά της ενορίας του Αγίου Δημητρίου στο Μετόχι, απομακρυσμένα από το υπόλοιπο χωριό, αλλά πάντα οργανωμένα και έτοιμα για τη μάχη!
-Τα παιδιά της ενορίας του Αγίου Γεωργίου στο Μεϊντάνι, με το αβαντάζ του κέντρου του χωριού όπου μπορούν να “χτυπήσουν” άλλες ενορίες οποτεδήποτε;
-Τα παιδιά της ενορίας του Αγίου Ιωάννη στο Αρμί πάντα δυναμικά και ετοιμοπόλεμα με αρκετούς “πολεμιστές” για τη μεγάλη νίκη.
-Τα παιδιά της ενορίας της Παναγίας στο Περαχώρι, που ενωμένα πάντα δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους, ενώ και το σημείο που στήνουν τον Αρφανό τους είναι το πιο δύσκολο και μακρινό, χωρίς να τους πτοεί!
-‘Η μήπως τα παιδιά στο “Κομπί”, οι αποκαλούμενοι, Παλαιστίνιοι καθώς δεν έχουν δική τους ενορία, αλλά έχουν από την άλλη πιστούς στρατιώτες που δίνουν τα πάντα για τη νίκη.
Η απάντηση το βράδυ της Ανάστασης και έπαθλο μόνο ένα μπράβο, αλλά και τα πειράγματα που θα ακούν οι “χαμένοι” την Κυριακή του Πάσχα. Γιατί σε αυτό τον αγώνα είναι όλοι νικητές!
Μια σπουδαία ταινία για την ζωή του ζωγράφου Κώστα Χαρωνίτη κυκλοφόρησε πρόσφατα από τον Πολιτιστικό σύλλογο Σεισάρχων ,το Κρητικό Μουσικό Εργαστήρι Αεράκης και Σείστρον και τον σκηνοθέτη κ. Λευτέρη Χαρωνίτη με τίτλο: “Κώστας Γ. Χαρωνίτης: Ένα κινηματογραφικό πορτραίτο”, που αναφέρεται στην σύντομη αλλά τόσο δημιουργική ζωή του. Την ταινία που έχει διάρκεια μιας ώρας περίπου μπορείτε να παρακολουθήσετε στο link που σας παρουσιάζουμε.Όπως αναφέρουν οι δημιουργοί:
“Ο Κώστας Γ. Χαρωνίτης γέννημα θρέμμα των Σεισάρχων, στην πολύ σύντομη ζωή του, γεννήθηκε το 1940 και πέθανε το 1971, μπολιάστηκε από πολύ νωρίς με τις αξίες της τέχνης της ζωγραφικής. Σπούδασε στην Εκκλησιαστική σχολή Κρήτης και στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και άφησε πίσω του ένα μεγάλο σε ποσότητα ζωγραφικό έργο, με εμφανή τα ποιοτικά στοιχεία, που είναι άγνωστο στο ευρύ κοινό.Ύστερα από μια πολύχρονη έρευνα, εντοπίσαμε τα κυριότερα στοιχεία της ζωής και της προσωπικότητάς του και ανακαλύψαμε το σύνολο σχεδόν του ζωγραφικού έργου του που μας επέτρεψαν να υλοποιήσουμε ένα κινηματογραφικό πορτραίτο για τη ζωή και το έργο του”.
Στοιχεία ταινίας:Φωτογραφία: Κωστής Παπαναστασάτος
Μοντάζ: Μιχάλης Γαλανάκης
Σενάριο – σκηνοθεσία: Λευτέρης Χαρωνίτης
Διάρκεια ταινίας: 55:16
Παραγωγή: Πολιτιστικός σύλλογος Σεισάρχων. Αποκλειστικά δικαιώματα: “Λευτέρης Χαρωνίτης και Πολιτιστικός Σύλλογος Σεισάρχων”
ΚΩΣΤΑΣ Γ.ΧΑΡΩΝΙΤΗΣ | ΕΝΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΠΟΡΤΡΑΙΤΟ | Official Movie Clip 2016

Το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ανωγείων σε συνεργασία με τους Υπευθύνους Σχολικών Δραστηριοτήτων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφέρειας Κρήτης, πρόκειται να διοργανώσει διήμερο Επιμορφωτικού Σεμιναρίου Επιπέδου Β στην Π.Ε. την Παρασκευή 29 (απόγευμα) και Σάββατο 30 (πρωί) Ιανουαρίου 2016 στα Ανώγεια στο ΚΠΕ Ανωγείων για ενήλικες και εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
To σεμινάριο υλοποιείται στο πλαίσιο του Έργου “Δράσεις Δια Βίου Μάθησης για το Περιβάλλον και την Αειφορία” στην Περιφέρεια Κρήτης, το οποίο χρηματοδοτείται από Εθνικούς Πόρους.
Θέμα του Σεμιναρίου: “Προσεγγίζοντας τις Αξίες, τα Ανθρώπινα Δικαιώματα και την διαχείριση των Φυσικών Πόρων μέσα από την Τέχνη”.

Εταίρος του Ιδρύματος Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος αναγορεύθηκε ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης ,ο Ανωγειανός Μιχάλης Αεράκης κατά την διάρκεια των εκδηλώσεων που έγιναν στα Χανιά για την 102η επέτειο της Ένωσης της Κρήτης με την Ελλάδα, παρουσία του Προέδρου της Βουλής κ.Νίκου Βούτση. Μαζί με τον κ.Αεράκη αναγορεύτηκαν σε εταίροι του Ιδρύματος και ο ηθοποιός κ.Γρηγόρης Βαλτινός,ο αρχιτέκτονας κ.Ζαχαρίας Πιστόπουλος και η εταιρεία ΕΤΑΝΑΠ Α.Ε. – Samaria.
Στον χαιρετισμό του μετά την αναγόρευση του ο κ.Αεράκης είπε τα εξής:
“Θα ήθελα να ευχαριστήσω από την καρδιά μου το Ίδρυμα Ερευνών και Μελετών «ΕΛ. Βενιζέλος» για την πολύ μεγάλη τιμή που δείχνει στο πρόσωπό μου. Είναι μια τιμή ευθύνης.
Κύριε Πρόεδρε της Βουλής των Ελλήνων, γνωρίζετε πολύ καλά ότι η ιστορία και ο πολιτισμός μιας χώρας είναι η αφετηρία, ο βατήρας των αξιών της ελευθερίας, της δικαιοσύνης και της δημοκρατίας. Ένας λαός χάνεται όταν δεν χρησιμοποιεί ως πυξίδα του αυτές τις αξίες.
Σας παρακαλώ λοιπόν εκ της θέσεώς σας, αλλά και με τις δημοκρατικές και προσωπικές ευαισθησίες που διαθέτετε, στηρίξτε όλους τους φάρους της ιστορίας και του πολιτισμού μας. Γιατί αν έχουμε φτάσει στο έσχατο σημείο που έχει φτάσει η πατρίδα μας, είναι γιατί έχουμε σβήσει τα φώτα των άυλων αξιών.
Βοηθήστε το Ίδρυμα Ερευνών και Μελετών «ΕΛ. Βενιζέλος» που παρά τις δυσκολίες, αντιστέκεται και μάχεται με όσες δυνάμεις έχει για να συνεχίσει να φωτίζει την ιστορία της χώρας μας.
Υπερασπιστείτε τις δικές μας αδύναμες φωνές για την ανάγκη που έχουμε σήμερα αλλά και την ευθύνη απέναντι στους νέους της πατρίδας μας, να παραμείνουν ανοιχτές, ζωογόνες και καρποφόρες οι εστίες αυτές.
Για να συνεχίσουμε να ακούμε και να διαδίδουμε τους ποιητές μας, την ιστορία και τον πολιτισμό μας..”
ολοκλήρωσε.

