Πολιτισμός
Ο μαντολινίστας Μιχάλης Κονταξάκης, ο βιρτουόζος της κιθάρας Χρίστος Τζιφάκης και οι Xylouris White σε ένα μοναδικό αφιέρωμα στην κρητική μουσική στις 26 και 27 Μαΐου.
Από την κορυφή του Ψηλορείτη στην Εναλλακτική Σκηνή της Ε.Λ.Σ.,διακεκριμένοι μουσικοί και έμπειροι οργανοποιοί παρουσιάζουν την αστείρευτη παράδοση της Κρήτης μέσα από μια σειρά συναυλιών και έκθεση μουσικών οργάνων. Το αφιέρωμα «Ο ήχος των Ανωγείων «περιλαμβάνει τις συναυλίες του δεξιοτέχνη μαντολινίστα Μιχάλη Κονταξάκη, του βιρτουόζου της κιθάρας Χρίστου Τζιφάκι, καθώς και των σπουδαίων Xylouris White, του δυναμικού ντουέτου του δεξιοτέχνη του λαούτου Γιώργου Ξυλούρη, ή αλλιώς Ψαρογιώργη, και του εξαιρετικού Αυστραλού ντράμερ των Dirty Three, Τζιμ Γουάιτ, «ένα από τα πιο συναρπαστικά fusion ντουέτα που θα συναντήσετε», όπως έγραψε ο Guardian.
Στη διάρκεια του αφιερώματος θα πραγματοποιηθεί παρουσίαση κρητικών οργάνων από οργανοποιούς της Κρήτης, η οποία θα φιλοξενηθεί και τις δύο ημέρες στο Φουαγέ και στο VIP Lounge της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, όπου θα εκτεθούν και όργανα από το Μουσείο Παραδοσιακών Οργάνων Έρευνας και Τεκμηρίωσης Θύραθεν.
Την πρώτη ημέρα του αφιερώματος (26/5) θα εμφανιστούν στην Εναλλακτική Σκηνή της Ε.Λ.Σ. ο δεξιοτέχνης μαντολινίστας Μιχάλης Κονταξάκης και ο βιρτουόζος της κιθάρας Χρίστος Τζιφάκις.
Το πρόγραμμα της συναυλίας θα περιλαμβάνει ρεπερτόριο από τη μουσική παράδοση της Κρήτης -διασκευασμένο και μη- και συνθέσεις του Μιχάλη Κονταξάκη.
Το μαντολίνο, ένα όργανο που δύσκολα πρωταγωνιστεί στην ελληνική μουσική σκηνή και δισκογραφία, μας ταξιδεύει μέσα από πρωτότυπους ήχους και λιτούς συνδυασμούς οργάνων. Ο Μιχάλης Κονταξάκης ασχολείται με τη μελέτη και έρευνα του μαντολίνου, τόσο ως ένα όργανο που έχει ενταχθεί στην βιωματική του μουσική (την μουσική της Κρήτης) αλλά και ως ένα μέσο για να εκφράσει ο ίδιος την μουσική του. Ο ίδιος έχει παίξει ένα πολύ σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη και διεύρυνση του κρητικού παιξίματος στο μαντολίνο, αλλά ταυτόχρονα με σεβασμό στο παραδοσιακό ύφος και την τεχνοτροπία που έχει αναπτυχθεί στην Κρήτη. Εισάγοντας νέες τεχνικές και εκφραστικά στοιχεία, ανοίγει νέους ορίζοντες και προοπτικές για το όργανο αυτό.
Ο Χρίστος Τζιφάκις θα παρουσιάσει σε πρώτη εκτέλεση ένα νέο κύκλο κομματιών με τίτλο «Επιστροφή» που έχει συνθέσει και διασκευάσει με βασικό εργαλείο την κιθάρα. Έχοντας περιπλανηθεί σε διαφορετικούς τόπους, επιστρέφει στη μουσική της ιδιαίτερης πατρίδας του της Κρήτης, κρατώντας μια επίγευση διάφορων ιδιωμάτων, όπως τζαζ και φλαμένκο, δημιουργώντας έτσι μια προσωπική μουσική προφορά που πατάει με το ένα πόδι στην ανατολή και με το άλλο στη δύση. Οδηγό του αποτέλεσαν οι καταγραφές του μουσικολόγου Baud Bovy που έγιναν σε ορεινές περιοχές της Κρήτης το 1953-54, οι μελωδίες που ηχογράφησαν οι πρωτομάστορες της κρητικής λύρας, τα ηχοχρώματα της μικρασιατικής μουσικής παράδοσης που έφεραν στην Κρήτη οι πρόσφυγες, αλλά και θέματα που βρίσκουμε στο ρεπερτόριο της τζαζ και που θυμίζουν παλιούς τρόπους.
Τη δεύτερη ημέρα του αφιερώματος (27.5) θα εμφανιστούν οι σπουδαίοι Xylouris White, δηλαδή ο Γιώργος Ξυλούρης, γνωστός και ως Ψαρογιώργης, μοναδικός δεξιοτέχνης του λαούτου και τραγουδιστής της κρητικής μουσικής, και ο κορυφαίος Αυστραλός ντράμερ των Dirty Three, Τζιμ Γουάιτ. Οι ίδιοι χαρακτηρίζουν τη μουσική τους “Goatish” («κατσικίσια», δανεισμένη από τον τίτλο του πρώτου τους εξαιρετικού δίσκου «Goats»), θέλοντας με αυτό τον τρόπο να τονίσουν την ατίθαση κατεύθυνσή της και το ελεύθερο πνεύμα της. Από την άλλη, οι αποθεωτικές κριτικές αναφέρονται σε ένα εντελώς ριζοσπαστικό ήχο ο οποίος, πέρα από ταμπέλες και κατηγορίες, συνδυάζει φαινομενικά διαφορετικούς ήχους δημιουργώντας μια νέα μουσική αισθητική, η οποία δεν παραπέμπει στο παρελθόν, αλλά αντίθετα δίνει νέες ερμηνείες στο παρόν.
Οι Xylouris White, μέσα από μια πρωτόγνωρη ελευθερία και δημιουργικότητα, σπάνε τα όρια της τοπικότητας. Χωρίς εμμονές, μας θυμίζουν ότι αυτό που ονομάζεται παράδοση δεν είναι έννοια στατική και παγιωμένη, αλλά μια δυναμική διαδικασία που εκτυλισσόταν στο παρόν, ενώ χωρίς στερεότυπα και μέσα από τον αυτοσχεδιασμό μας συγκινούν θυμίζοντάς μας την πλήρη ελευθερία της μουσικής έκφρασης.
Δυο λόγια για τους καλλιτέχνες:
Μιχάλης Κονταξάκης
O Μιχάλης Κονταξάκης γεννήθηκε στις 29 Μαρτίου 1984 στο Ηράκλειο Κρήτης. Ξεκίνησε σε μικρή ηλικία να ασχολείται με την μουσική του τόπου του και να τη μεταδίδει μέσα από το μαντολίνο. Έχει μελετήσει την κρητική μουσική παράδοση κοντά στους σημαντικότερους λαϊκούς μουσικούς – δασκάλους μαντολίνου της Κρήτης. Επίσης είναι απόφοιτος του τμήματος Λαϊκής και Παραδοσιακής μουσικής του Τ.Ε.Ι. Άρτας. Για εκείνον το μαντολίνο αποτελεί το σημαντικότερο σημείο αναφοράς και την αφετηρία για τις μετέπειτα μουσικές αναζητήσεις του. Στο ευρύ κοινό, έγινε γνωστός με τη δισκογραφική δουλειά του «Ιδιόtropo». Συνεχίζοντας το μουσικό του ταξίδι από την Κρήτη σε ολόκληρο τον κόσμο, μας παρουσιάζει την δεύτερη δισκογραφική του πρόταση με τίτλο «Ξέφωτο».
Χρίστος Τζιφάκις
Σπούδασε κλασική κιθάρα στην Ανωτάτη Μουσική Ακαδημία του Μάαστριχτ ( Dutch Royal Academy), απ’ όπου αποφοίτησε ως σολίστ κλασικής κιθάρας (Konzertexamen), μετ’ επαίνων (cum laude), και ανώτερα θεωρητικά και σύνθεση με τον Μιχάλη Τραυλό. Ταξίδεψε στην Κόρδοβα της Ισπανίας όπου μελέτησε την τεχνική και τις φόρμες του flamenco πλάι στον Manolo Sanlucar. Έχει δώσει ρεσιτάλ σε αρκετές πόλεις της Ελλάδας και του εξωτερικού. Ως σολίστ έχει συμπράξει με τις εξής Ορχήστρες: Symphony Orchestra of Limburg (South Netherlands), ερμηνεύοντας το «Concerto Elegiaco» του Leo Brouwer με τον ίδιο τον συνθέτη στο πόντιουμ του μαέστρου, Ορχήστρα των Χρωμάτων, Symphony Orchestra of Sofia-Bulgaria. Έχει συνεργαστεί με κορυφαίους καλλιτέχνες του flamenco όπως οι Gerardo Nunez, Carmen Cortez, Oscar De Los Reyes. Το 2011 παρουσίασε το έργο του «Flamenco Alchemy» (για κιθάρα και ορχήστρα) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με την συμμετοχή του περίφημου Joaquin Grilo, o οποίος και το χορογράφησε. Από το 2015 είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Κιθάρας Ανωγείων.
Ο Γιώργος Ξυλούρης (Ψαρογιώργης), γιος του Ψαραντώνη, και ο Τζιμ Γουάιτ συνδέονται με μια φιλιά που μετράει 25 ολόκληρα χρόνια. Οι δύο ξεχωριστοί μουσικοί ένωσαν τις δυνάμεις τους και το συναρπαστικό ταξίδι των Xylouris Whiteξεκίνησε το 2014, τότε που κυκλοφόρησε ο πρώτο τους δίσκος «Goats», σε παραγωγή του Guy Picciotto των θρυλικών Fugazi. O δίσκος «Goats» έλαβε διθυραμβικές κριτικές από τον παγκόσμιο μουσικό τύπο και ανέβηκε στην πρώτη θέση του Billboard στην κατηγόρια World Music. Ακολούθησε το 2016 ο δεύτερος δίσκος τους «Black Peak» που τους εδραίωσε στο παγκόσμιο μουσικό στερέωμα. Πρόσφατα κυκλοφόρησε ο τρίτος τους δίσκος «Mother» που διεύρυνε τους μουσικούς τους ορίζοντες, ενώ οι ίδιοι συνεχίζουν τις πετυχημένες εμφανίσεις τους σε όλο τον κόσμο. «Το Mother είναι η επέκταση του «Goats» και του «Black Peak». Τρία πράγματα, όλα μέρος ενός συνόλου. Τα Κατσίκια είναι Μητέρες, ο Δίας μεγάλωσε με το γάλα της Αμάλθειας, η Μαύρη Κορυφή είναι η Μητέρα Γη… Η Μητέρα Γη είναι η Μητέρα όλων», σημειώνει ο Γιώργος Ξυλούρης.
Αφιέρωμα στην κρητική μουσική – Ο ήχος των Ανωγείων, Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, 26 Μαΐου 2018 ● ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΟΝΤΑΞΑΚΗΣ / ΧΡΙΣΤΟΣ ΤΖΙΦΑΚΙΣ, 27 Μαΐου 2018 ● XYLOURIS WHITE, ώρα 20:30. Τιμές εισιτηρίων: γενική είσοδος 10, 12 ευρώ, φοιτητικό, παιδικό 8 ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων: Ταμεία της Ε.Λ.Σ. στο Κ.Π.Ι.Σ.Ν., τηλ. 213 0885700, καταστήματα Public & http://tickets.public.gr/, www.ticketservices.gr,www.nationalopera.gr
Το αφιέρωμα στην κρητική μουσική «Ο ήχος των Ανωγείων « εντάσσεται στην Πράξη «ΦΕΣΤΙΒΑΛΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗΣ ΣΚΗΝΗΣ ΤΗΣ ΕΛΣ» (MIS 5004053) με κωδικό 2017ΕΠΑ08510107 (Άξονας 06 του Ε.Π. «ΑΤΤΙΚΗ») και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και από Εθνικούς Πόρους.

ΠΗΓΗ: Gretalive.gr
Το ντοκιμαντέρ, που έχει ως θέμα του τον Ανωγειανό γάμο στο περήφανο χωριό του Ψηλορείτη, απέσπασε πολύ καλές κριτικές οι οποίες το έφεραν στον τελικό του διαγωνισμού αντιμέτωπο με παραγωγές απ’ όλον τον κόσμο
Το βραβείο «Special Mention for Documentary Odysseus Award» έλαβε το ντοκιμαντέρ της sceptic production σε σενάριο και σκηνοθεσία Μαρίας Γιαχνάκη, «Καλώς ήρθατε συμπεθέροι», στην λαμπερή απονομή του 11oυ LONDON GREEK FILM FESTIVAL που έγινε το Σάββατο το βράδυ στο Θέατρο Τέχνης στο Λονδίνο.
Το ντοκιμαντέρ, που έχει ως θέμα του τον Ανωγειανό γάμο στο περήφανο χωριό του Ψηλορείτη, απέσπασε πολύ καλές κριτικές οι οποίες το έφεραν στον τελικό του διαγωνισμού αντιμέτωπο με παραγωγές απ’ όλον τον κόσμο.
Οι δημιουργοί Μαρία Γιαχνάκη και Πέπη Οικονομάκη, παρέλαβαν το βραβείο το οποίο αφιέρωσαν στους Κρήτες για τους οποίους είπαν πως ξέρουν να «γλεντούν» με την ίδια ένταση τις χαρές και τις λύπες τους και παρά την οικονομική κρίση που μαστίζει τη χώρα εκείνοι βρίσκουν τον τρόπο να τηρούν τις παραδόσεις και να τις περνούν στις επόμενες γενιές.
Ο Πρέσβης της Ελλάδας στο Λονδίνο κος Δημήτριος Καραμήτσος-Τζιράς, δήλωσε περήφανος που ένα τέτοιο ντοκιμαντέρ με άκρως ελληνικό περιεχόμενο από τις παραδόσεις της Κρήτης έφθασε μέχρι το Λονδίνο συγκινώντας το ακροατήριο και απέσπασε αυτή τη διάκριση που αποτελεί διαφήμιση της Ελλάδας στο εξωτερικό.
Το ντοκιμαντέρ «Καλώς ήρθατε Συμπεθέροι» αναφέρεται στην παράδοση από το νησί της Κρήτης, στα ήθη και τα έθιμα του ηρωικού χωριού των Ανωγείων και στους λεβέντες κατοίκους του, οι οποίοι αποδεικνύουν καθημερινά, ότι η κρίση δεν σταματά την διατήρηση των εθίμων.
Νέοι, ηλικωμένοι και παιδιά ζουν την προετοιμασία όλοι μαζί ενώ συνδράμουν για να στήσουν το γλέντι και το νέο σπιτικό των νεονύμφων. Το ντοκιμαντέρ κάνει μια αναδρομή από το παρελθόν ως σήμερα δείχνοντας στιγμιότυπα από το γάμο των παππούδων μέχρι σήμερα που οι νέες εποχές δεν κατάπιαν τα έθιμα αυτά.
Σενάριο/Σκηνοθεσία: Μαρία Γιαχνάκη
Επιμέλεια-Απόδοση στην Αγγλική: Πέπη Οικονομάκη
Διεύθυνση φωτογραφίας: Κώστας Ματίκας
Μοντάζ: Κοσμάς Φιλιούσης
Ήχος: Σπύρος Χατζίκος
Τεχνική κάλυψη: Studio Pixel
Παραγωγή: sceptic production
Διάρκεια 43 λεπτα.
Από το Βασίλη Βουϊδάσκη
Καθηγητή Κοινωνιολογίας Π. Κρήτης
Διαβάζοντας τις σελίδες στην «ΆνωΓη», πριν από μερικούς μήνες, αποτυπώθηκε βαθειά στην μνήμη μου αυτή η καταπληκτική φωτογραφία. Η αναφορά της ίδιας εφημερίδας, πριν από λίγες μέρες, στον έναν από τους τρεις μερακλήδες, με οδήγησε σε αυτή την κατάθεση ψυχής. Μνημονεύοντας ευλαβικά τους δυο εκλιπόντες και εκφράζοντας την εκτίμησή μου στο φίλο μου το Σακούλα, επιχειρώ μια προσεκτική προσέγγιση της υψηλής αισθητικής και βαθιάς συμβολικής της σημαντικότητας.
Αν η κλασική έκφραση ισχυρίζεται ότι ‘μια εικόνα λέει περισσότερα από χίλιες λέξεις’, αυτή η μοναδική απεικόνιση του φακού σε κλάσματα δευτερολέπτου, εκφράζει την αιώνια επιθυμία του ανθρώπου και ταυτόχρονα την απίστευτη ψυχική του δύναμη και την τάση για τα ψηλά. Σε κάποιες στιγμές ευεξίας και με την ώθηση της ψυχής ο άπτερος θνητός καταργεί το νόμο της βαρύτητας και νικά την έλξη της γης όπως στο χορό, όπου το ‘πέταγμα’ του πρωτοχορευτή γίνεται με τη βοήθεια του δεύτερου.
Στην περίπτωσή μας όμως το αξιοθαύμαστο εστιάζεται στο ταυτόχρονο εναρμονισμένο πέταγμα του πρωτοχορευτή, με εκείνο του δεύτερου. Ο Χουμάς κι ο Μιλτιάδης με απίστευτο συντονισμό είναι απογειωμένοι. Κανείς δεν αγγίζει το έδαφος και την ίδια χρονική στιγμή, υπερίπτανται στον αέρα. Και αφού ο θεατής αυτού του σπάνιου θεάματος δεν αμφισβητεί την ικανότητα της όρασής του κι ούτε την αυθεντικότητα της φωτογραφίας, σοκαρισμένος αναζητά απεγνωσμένα ανύπαρκτες λογικές εξηγήσεις.
Όπως φαίνεται, σε ανεξήγητο εκστασιασμό, αυτό το σφίξιμο των χεριών τους μετατράπηκε σ’ ένα ατσάλινο ενιαίο και αδιάσπαστο σύμπλεγμα, που υπερνικούσε την έλξη της γης και τη δύναμη της βαρύτητας και τους κρατούσε ψηλά. Ασφαλώς και η συμβολή του τρίτου και επίσης μεγάλου μερακλή, του Σακούλα, ήταν καθοριστική. Κρατώντας δυνατά το χέρι του Μιλτιάδη μετέδιδε μαζί με όλη τη δύναμή του το τριφασικό ρεύμα της ψυχής του που δυνάμωνε τους δυο ‘ιπτάμενους’, προκαλώντας αυτό το απίστευτο θέαμα.
Υπήρξα θαυμαστής και των τριών συγχωριανών και ανεπανάληπτων μερακλήδων, του Χουμά, του Μιλτιάδη και του Σακούλα. Και τώρα απολαμβάνω στο διαδίκτυο, τα τραγούδια και τους αυθεντικούς τους χορούς. Η μνήμη των εκλιπόντων παραμένει ζωντανή, ενώ η κάθε συνάντησή μου με το Σακούλα μου φέρνει παλιές κι όμορφες αναμνήσεις. Κρατώ στην καρδιά μου αυτή την ιστορική φωτογραφία και εύχομαι το σμίξιμο των χεριών τους να συντελέσει στο ίδιο συλλογικό σφίξιμο των χεριών όλων των συγχωριανών μας, που θα φέρει την πραγματική πνευματική ανάταση στα Ανώγεια και τους Ανωγειανούς!
Δείτε το τρέιλερ του ντοκιμαντέρ:
“Welcome our relatives by marriage” trailer
Με μεγάλη απήχηση προβλήθηκε την Παρασκευή το βράδυ το ντοκιμαντέρ της sceptic production σε σενάριο και σκηνοθεσία Μαρίας Γιαχνάκη “Καλώς ήρθατε συμπεθέροι”, στο 11o Φεστιβάλ Ελληνικών Ταινιών του Λονδίνου που γίνεται στο Θέατρο Τέχνης.
Το ντοκιμαντέρ, που έχει ως θέμα του τον Ανωγειανό γάμο στο περήφανο χωριό του Ψηλορείτη, απέσπασε πολύ καλές κριτικές οι οποίες το έφεραν στην αποψινή τελετή των βραβείων με δυο συμμετοχές, στα “Odysseus Awards” & “Cosmocinema Awards”.
Οι δημιουργοί Μαρία Γιαχνάκη και Πέπη Οικονομάκη, παραβρέθηκαν στην προβολή του ντοκιμαντέρ και απάντησαν σε ερωτήσεις του κοινού σε σχέση με την παραγωγή.
Στο Φεστιβάλ Ελληνικών Ταινιών του Λονδίνου συμμετέχουν δημιουργοί από όλον τον κόσμο στις κατηγορίες κινηματογράφος, σενάριο, ντοκιμαντέρ κλπ μεταξύ των οποίων είναι και ο Νίκος Περάκης με την νέα του ταινία “SUCCESS STORY” που συμμετέχει για πρώτη φορά στο συγκεκριμένο φεστιβάλ.
Στην απονομή των βραβείων το Σάββατο το βράδυ θα παραβρεθούν, παραγωγοί, σκηνοθέτες, δημιουργοί, ηθοποιοί αλλά και ο πρέσβης της Ελλάδας στο Λονδίνο Δημήτριος Καραμήτσος-Τζιράς.
(Οι δημιουργοί του ντοκιμαντέρ για τον Ανωγειανό Γάμο με τον εμπνευστή και Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου του Λονδίνου, καθώς και των Cosmocinema & Cosmotheatre του Λονδίνου, Χρήστο Προσύλη.)
Το ντοκιμαντέρ Καλώς ήρθατε Συμπεθέροι αναφέρεται στην παράδοση από το νησί της Κρήτης, στα ήθη και τα έθιμα του ηρωικού χωριού των Ανωγείων και στους λεβέντες κατοίκους του, οι οποίοι αποδεικνύουν καθημερινά, ότι η κρίση δεν σταματά την διατήρηση των εθίμων.
Νέοι, ηλικωμένοι και παιδιά ζουν την προετοιμασία όλοι μαζί ενώ συνδράμουν για να στήσουν το γλέντι και το νέο σπιτικό των νεονύμφων. Το ντοκιμαντέρ κάνει μια αναδρομή από το παρελθόν ως σήμερα δείχνοντας στιγμιότυπα από το γάμο των παππούδων μέχρι σήμερα που οι νέες εποχές δεν κατάπιαν τα έθιμα αυτά.
Σενάριο/Σκηνοθεσία Μαρία Γιαχνάκη
Επιμέλεια-Απόδοση στην αγγλική Πέπη Οικονομάκη
Διεύθυνση φωτογραφίας Κώστας Ματίκας
Τεχνική κάλυψη /Μοντάζ Studio Pixel
Παραγωγή sceptic production
Διάρκεια 43 λεπτα.
Xωρίς να γιορτάζω…αγωνίζομαι για όλα αυτά που αφορούν στον άνθρωπο….για όλα αυτά που απομένουν να πραγματωθούν…για όλα αυτά που το “η” δηλώνει τη μεγαλοσύνη της θηλυκότητας τους … “η Παναγιά”, “η Αγάπη”, “η ωραιότητα”, “η πίστη”,”η αφοσίωση” , “η Ελευθερία” , “η γενναιότητα”, “η σοφία”, “η πραότητα”, ” η αλληλεγγύη”, “η συνεργασία”, “η ανάσταση”, “η υπομονή”, “η εμπιστοσύνη”, “η πρόοδος”, “η ανακάλυψη”,”η ειρήνη”, “η…….”, η ΖΩΗ…” Πηνελόπη Γιαννούσα.
Στη δύσκολη εποχή που ζούμε η θέση της γυναίκας και ο ρόλος που διαδραματίζει, είτε ως εργαζόμενη,είτε ως μητέρα,είτε ως νοικοκυρά, στην εξέλιξη της κοινωνίας είναι πολύ σημαντικός, όπως πάντα άλλωστε.Με τη σκέψη αυτή ,μα και με την πεποίθηση ό,τι οι γυναίκες στο χωριό μας αναζητούν τρόπους και μέσα έκφρασης αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε ένα σύλλογο γυναικών.
Καλούμε λοιπόν όλες τις γυναίκες των Ανωγείων που πιστεύουν ότι μπορούμε να βελτιώσουμε με ποικίλες δράσεις τις συνθήκες ζωής μας και της κοινωνίας μας να συναντηθούμε την Τρίτη 15/5/2018 και ώρα 6.00 στην αίθουσα κάτω από την Τράπεζα Πειραιώς για μια πρώτη κουβέντα στην κατεύθυνση δημιουργίας Συλλόγου γυναικών
Από την Ομάδα Πρωτοβουλίας
Το ΚΠΕ Ανωγείων, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κρήτης- Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνης, το Δήμο Ανωγείων και το Παγκόσμιο Γεωπάρκο του Ψηλορείτη και τους Υπευθύνους Σχολ.Δραστηριοτήτων διοργανώνουν τριήμερο Ιδρυτικό Επιμορφωτικό Σεμινάριο για το Εθνικό Θεματικό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, από την Παρασκευή 11 (απόγευμα) έως και την Κυριακή (πρωί) 13 Μαΐου 2018 στα Ανώγεια, στις εγκαταστάσεις του ΚΠΕ Ανωγείων και σε επιλεγμένα πεδία της περιοχής, για εκπαιδευτικούς Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης.
Θέμα του Σεμιναρίου:
«Ψηλαφώντας τη μνήμη της γης μέσα από τη γεωποικιλότητα, τα Γεωπάρκα και τις ανθρωπογενείς δραστηριότητες».
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Παρασκευή 11 Μαΐου 2018
Απόγευμα
Έναρξη Σεμιναρίου
16:30-17:00 Προσέλευση – Εγγραφές
17:00-17:30 Χαιρετισμοί εκπροσώπων φορέων
17:30-17:45 «Στόχοι ίδρυσης Εθνικού Θεματικού Δικτύου για την γεωποικιλότητα: H Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στο Γεωπάρκο του Ψηλορείτη»
Ζαχαρένια Κεφαλογιάννη, Υπεύθυνη ΚΠΕ Ανωγείων
17:45-18:15 «Ψηλαφώντας τη μνήμη της γης μέσα από την γεωποικιλότητα, τα Γεωπάρκα και τις ανθρωπογενείς δραστηριότητες: Το Παγκόσμιο Γεωπάρκο του Ψηλορείτη και η
σημασία του Δικτύου των Γεωπάρκων της UNESCO», Δρ. Χαράλαμπος Φασουλάς, Επιστημονικός Υπεύθυνος του Γεωπάρκου του Ψηλορείτη και στέλεχος του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Κρήτη και Αναπληρωτής Συντονιστής του Ευρωπαϊκού Δικτύου των Παγκόσμιων Γεωπάρκων UNESCO.
18:15-18:30 «Γνωρίζοντας το Γεωπάρκο Σητείας και οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες στο Γεωπάρκο» , Περάκης Βαγγέλης, Συντονιστής Γεωπάρκου Σητείας
18:30-18:45 Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στο Γεωπάρκο Σητείας, Βουμβουλάκης Χάρις, Τσαντηράκη Σοφία, Π.Ο. ΚΠΕ Ιεράπετρας-Νεάπολης
18:45-19:00 «Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση/Ε.Α.Α στα Παγκόσμια Γεωπάρκα UNESCO στην Ελλάδα», Πετρίδου Βαρβάρα, Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ΔΔΕ Β’ Αθήνας
19:00-19:15 Διάλειμμα-Καφές
19:15-19:30 «Στα όρια της ύπαρξης: Τα ζώα των σπηλαίων της Ελλάδας», Καλουστ Παραγκαμιάν Βιολόγος, Διευθυντής ΙΝΣΠΕΕ
19:30-19.45 «Εκπαίδευση για το περιβάλλον και την αειφορία στο γεωλογικό τοπίο της Λαυρεωτικής», Καγιάφα Μαρία, (Υπεύθυνη ΚΠΕ Λαυρίου),
19:45-20:00 Παρουσίαση Προγράμματος Π.Ε. «Τα Γεωλογικά Μνημεία της Καλύμνου», Καλογεράκης Βασίλης,εκπαιδευτικός, Νικηφόρειο Γυμνάσιου Καλύμνου
20:00-21:00 Παιχνίδια Γνωριμίας, Π.Ο. ΚΠΕ Ανωγείων-Π.Ο. ΚΠΕ Ιεράπετρας-Νεάπολης
21:00 Δείπνο
Σάββατο 12 Μαΐου 2018
Πρωί
08:00-09:00 Πρωινό
09:00-09:30 Μετάβαση από τα Ανώγεια στο Γεωπάρκο του Ψηλορείτη
09:30-12.30 Μελέτη πεδίου: οι γεώτοποι των σπηλαίων,οικοσύστημα, μύθοι και θρύλοι
Σπήλαιο Σφεντόνη, Σπήλαιο Μελιδονίου, Γαβριλάκη Ειρήνη,αρχαιολόγος, Χαράλαμπος Φασουλάς, Επιστημονικός Υπεύθυνος του Γεωπάρκου του Ψηλορείτη, Καλούστ Παραγκαμιάν, Βιολόγος, Διευθυντής ΙΝΣΠΕΕ
12:30-13:30 Μαργαρίτες: ανθρωπογενείς δραστηριότητες στο Γεωπάρκο του Ψηλορείτη: Η τέχνη του πηλού, τα φημισμένα «τσικαλαριά» και η παράδοση αιώνων, Γιώργης
Δαλαμβέλας, αγγειοπλάστης
13:30-15:00 Ελεύθερος χρόνος στο χωριό Μαργαρίτες
15:00-16:30 Μουσείο Αρχαιολογικού Χώρου Ελεύθερνας, Εκπρόσωπος Εφορείας Αρχαιοτήτων
Ρεθύμνου
16:30-18:00 Γεώτοπος: Πτυχές Βωσάκου, Χαράλαμπος Φασουλάς, Επιστημονικός Υπεύθυνος
του Γεωπάρκου
18:00-18:30 Επιστροφήστο ΚΠΕ
19:00-21:00 Συνάντηση Συντονιστικής και Παιδαγωγικής Επιτροπής
21:00 Δείπνο
Κυριακή 13 Μαΐου 2018
Πρωί
08:30-09:00 Πρωινό
09:00-09:30 Αναχώρηση για Γεωπάρκο Ψηλορείτη
10:00-14:00 Μελέτη Πεδίου:
Καταβόθρες, μιτάτα στην περιοχή Στεφάνα
Απολιθώματα στα Πετραδολάκια-Οροπέδιο Νίδας-Ιδαίον Άντρο Π.Ο. ΚΠΕ Ανωγείων (Κεφαλογιάννη Ζαχαρένια – Δραμουντάνη Ασημένια – Δακανάλη Ερωφίλη – Καπετάνιου Ελένη)
Παράλληλα Βιωματικά Εργαστήρια
1. Μονοπάτι Αγίου Υακίνθου: Η διαδικασία της τυροκομικής στο πρόγραμμα Π.Ε. του ΚΠΕ Ανωγείων: Επίσκεψη στο σπίτι του βοσκού, ακολουθώντας το μονοπάτι του Αγίου Υακίνθου” Π.Ο. ΚΠΕ Ανωγείων(Κεφαλογιάννη Ζαχαρένια – Δραμουντάνη Ασημένια – Δακανάλη Ερωφίλη – Καπετάνιου Ελένη)
2. «Εκπαιδευτικό orienteering στο Γεωπάρκο του Ψηλορείτη», Π.Ο. ΚΠΕ Αρχανών-
Ρούβα-Γουβών(Μαρτιμινανάκη Άννα, Φανιουδάκη Έλενα, Δερμιτζάκη Ειρήνη)
3. «Οι δρόμοι του νερού, εργαστήριο», Παπαδογιαννάκη Κωνσταντίνα, αναπλ. Υπεύθυνη ΚΠΕ Βάμου
14:00 Επιστροφή – Αξιολόγηση σεμιναρίου-Προτάσεις για το Δίκτυο
14:00-14:30 Ελαφρύ Κέρασμα