Πολιτισμός
Τα εγκαίνια της Δημοτικής Βιβλιοθήκης θα γίνουν την Παρασκευή 28 Δεκεμβρίου 2018 και ώρα 12:00 το μεσημέρι. Στην εκδήλωση θα τιμηθεί η οικογένεια του Ευαγγέλου Β. Κεφαλογιάννη ‘Κουντοβαγγέλη’ στην μνήμη του οποίου έγινε η δωρεά χρημάτων για την αγορά του εξοπλισμού της βιβλιοθήκης.
Η κ. Άννα Ξυλούρη –Σκουλά (Καραβανά) δώρισε στο Δήμο τρία υφαντά εις μνήμη της αδερφής της Μαριώρας , τα οποία θα στολίσουν το χώρο της Δημοτικής Βιβλιοθήκης , και ο Δήμαρχος της απέστειλε την παρακάτω επιστολή.
« Ο Δήμαρχος Ανωγείων κ. Καλλέργης Μανόλης και το Δημοτικό Συμβούλιο σας ευχαριστούν θερμά για τα μοναδικά και πανέμορφα υφαντά που δωρίσατε στο Δήμο μας, εις μνήμη της αειμνήστου αδερφή σας Ξυλούρη Μαριώρας.
Η χειρονομία σας αυτή μας συγκινεί , και να είστε σίγουρη ότι θα τύχουν ιδιαίτερης προσοχής.
Τα υφαντά αυτά θα κοσμήσουν την Δημοτική μας Βιβλιοθήκη που βρίσκεται στο ισόγειο του Δημαρχείου.
Σας ευχαριστούμε πολύ και ευχόμαστε αιωνία η μνήμη στην αγαπημένη σας αδελφή Ξυλούρη Μαριώρα (Καραβανά)..”
Φωτογραφίες:Αγγέλα Σκουλά
Φωτογραφίες και Βίντεο:Μανόλης Σαμόλης
Εμείς τιμούμε τσι θεσμούς και την Δημοκρατία,
μα πιο πολύ τον άνθρωπο, που τόνε δίνει αξία..
—————————————————————–
Ποτέ στα Ανώγεια η σκλαβιά δεν έχει κατοικήσει,
γιατί ‘χει κάστρο η λευτεριά χιλιάδες χρόνια χτίσει..
Με αυτές τις μαντινάδες του Λευτέρη Μπέρκη χαιρέτησαν οι Ανωγειανοί για δεύτερη χρονιά τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας με την 15μελή αποστολή του Πολιτιστικού συλλόγου που ξεχώρισε σήμερα στο Προεδρικό Μέγαρο ενώπιον του αξιότιμου Προέδρου Προκόπη Παυλόπουλου, στον οποίο έψαλαν τα κάλαντα των Χριστουγέννων, αφού πρώτα του προσέφεραν δώρα από την Κρήτη. Στη συνέχεια χόρεψαν Ανωγειανό πηδηχτό, Χανιώτη και Μαλεβιζιώτη υπό τη συνοδεία της λύρας του Γιώργου Κοντογιάννη και του λαούτου του Βαγγέλη Μαμαλάκη.
Ο πρόεδρος του Πολιτιστικού συλλόγου Ανωγείων Νίκος Βρέντζος προσέφερε δώρα στον Προκόπη Παυλόπουλο από μια βούργια με κρητικά προϊόντα αλλά και ένα σετ μπουκάλι και ποτήρια ρακής δημιουργία από φυσητό γυαλί στα Ανώγεια του Μάριου Χαλκιαδάκη. Μάλιστα ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ανέφερε ότι κάθε μεσημέρι στο γεύμα πίνει από μια ρακί και το δώρο αυτό θα το χρησιμοποιήσει άμεσα και με καλή παρέα!
Η παρουσία των Ανωγειανών στο Προεδρικό Μέγαρο απέσπασε τα θετικότερα σχόλια και φέτος, από τον ίδιο τον Πρόεδρο, τους συνεργάτες του και τον δημοσιογραφικό κόσμο που βρέθηκε εκεί, με όλους να δηλώνουν ενθουσιασμένοι από τον παραδοσιακό χορό , τις μαντινάδες και την στάση τους.
Στην προσφώνηση του ο πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Νίκος Βρέντζος ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «είμαστε βέβαιοι κύριε πρόεδρε, ότι ο ρόλος σας θα είναι και πάλι καθοριστικός σε ότι αφορά την προάσπιση των εθνικών μας δικαιωμάτων, γιατί πολλές είναι και πάλι οι απειλές που εκτοξεύονται κυρίως εξ ανατολών. Όμως καλό θα είναι να γνωρίζουν όσοι απειλούν, ότι η Ελλάδα και οι Ελληνες έχουν ένα μεγάλο πλεονέκτημα, τις κρίσιμες ώρες συσπειρώνονται και δίνουν την απάντηση που πρέπει» Και πρόσθεσε: «Κύριε Πρόεδρε, όλα τα μέλη του Πολιτιστικού Συλλόγου Ανωγείων, αλλά και όλοι οι συγχωριανοί μας ανόργανοι, ευχόμαστε μέσα από τα βάθη της καρδιάς μας ,να έχετε μακροημέρευση στην προεδρία της Δημοκρατίας, για να στηρίζεται και να διαφυλάττεται τις αρχές της δημοκρατίας, την αξιοπρέπεια και την κοινωνική δικαιοσύνη, να είστε υγιής, δυνατός και πάντοτε η χαρά του γεννηθέντος Χριστού να φωτίζει μέσα σας! Ο Κύριος και Θεός μας ,να σας χαρίζει αγάπη και κάθε καλό κατά το νέο έτος που ανατέλλει”.

Στις δηλώσεις του ο Προκόπης Παυλόπουλος τόνισε μεταξύ άλλων τα εξής: “Η ψυχή των Ανωγείων, όπως εσείς εδώ σήμερα την καταθέσατε, μου δίνει δύναμη να συνεχίζω και το δικό μου έργο εδώ στην Προεδρία της Δημοκρατίας! Ενός χωριού όπως τα Ανώγεια με μακραίωνη ιστορία και ένδοξους αγώνες σε όλη την Ελληνική ιστορία. Αποτελεί μεγάλη μου επιθυμία να έρθω στα Ανώγεια σε ιδιωτική επίσκεψη αυτή τη φορά, να χαλαρώσω και να νιώσω την αύρα του χωριού και των ανθρώπων του, Σας ευχαριστώ θερμά, σας εύχομαι καλές γιορτές. Και του χρόνου!” τόνισε με εμφανή συγκίνηση ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας.
Παρακολουθήστε στο παρακάτω βίντεο του Μανόλη Σαμόλη τον χορό των Ανωγειανών στο Προεδρικό Μέγαρο:
Τα Κάλαντα στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας κ.Προκόπη Παυλόπουλο, θα ψάλει για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά ο Πολιτιστικός σύλλογος Ανωγείων, που θα βρεθεί στο Προεδρικό Μέγαρο την Δευτέρα 24 Δεκεμβρίου. Ο πρόεδρος του συλλόγου Νίκος Βρέντζος και τα μέλη του θα χορέψουν Ανωγειανό πηδηχτό και στη συνέχεια θα ψάλουν τα κάλαντα και θα ανταλλάξει δώρα με τον πρώτο πολίτη της Χώρας, που αποτελεί και επίτιμο δημότη των Ανωγείων. Η ξεχωριστή παρουσία των Ανωγειανών πέρσι στο Προεδρικό Μέγαρο που προκάλεσε θετικά σχόλια, αλλά και οι δεσμοί που ανέπτυξε ο αξιότιμος Πρόεδρος της Δημοκρατίας κατά την επίσκεψη του στα Ανώγεια, έφεραν και την φετινή πρόσκληση για τα Κάλαντα των Χριστουγέννων.
Στο δελτίο τύπου του Προεδρικού Μεγάρου αναφέρεται σχετικά:
“Η Μπάντα των Ενόπλων Δυνάμεων και η Προεδρική Φρουρά θα ψάλουν τα Κάλαντα στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας κ. Προκόπιο Παυλόπουλο, την Δευτέρα 24 Δεκεμβρίου 2018 και ώρα 11.00 στο Προεδρικό Μέγαρο.
Επίσης, στη συνέχεια θα ψάλουν τα Κάλαντα στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων Παιδιών με νεοπλασματικές παθήσεις «Η Πίστη», ο Όμιλος Βρακοφόρων Κρήτης, το Καλογεροπούλειο Ίδρυμα, ο Πολιτιστικός Σύλλογος «Η Κύπρος», ο Σύλλογος Τρικεριωτών Μαγνησίας «Εν Τρικερίω», η Χορωδία του 1ου Αρσακείου Δημοτικού Σχολείου Ψυχικού, και ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ανωγείων Κρήτης.”
Συνέντευξη στον Γιάννη Θεοδωράκη και τα Παραπολιτικά Κρήτης
Η σημερινή μας βόλτα μας βγάζει στην Αθήνα, για να γνωρίσουμε έναν καλό φίλο, να παρουσιάσουμε το έργο του την μαντινάδα του δηλαδή και να μάθουμε για την ζωή του! Γιάννη Δακανάλη φίλε μου καλώς σε βρήκα!
-Καλώς όρισες χαρά και τιμή μου φίλε μου. Ευχαριστώ για την πρόταση σου να μιλήσουμε…
Θα ήθελα να συστηθείς στον κόσμο, που περιμένει να μάθει για εσένα. Από που είναι η καταγωγή σου !
-Κατάγομαι από τα Ανώγεια. Εκεί έζησα τα παιδικά μου χρόνια. Τώρα δυστυχώς ζω και εργάζομαι στην Αθήνα. Είμαι παντρεμένος και πατέρας δυο παιδιών.
Πως βρέθηκες να ζεις στην Αθήνα ; Τι είναι αυτό που σε κρατάει εκεί και δεν σε αφήνει να έρθεις στο νησί ;
-Πολλές φορές κάνεις κάποιες επιλογές για καλύτερες προοπτικές, τώρα αυτό που με κρατάει ουσιαστικά είναι η όλη κατάσταση της χώρας . Δύσκολα να μετακομίσω προς το παρόν αλλά έχει ο Θεός.
Πως έρχεται η μαντινάδα στην ζωή σου Γιάννη;-Πως έρχεται… σε ένα τόπο που ανθεί ανθούσε και δε θα στερέψει πότε από καλλιτεχνική δραστηριότητα.
Θα ήταν δύσκολο να μην με παρασύρει κάτι αυτό ήταν η μαντινάδα, ήταν μάλλον μέσα μου, ακούγαμε σαν κοπελιά τους μεγαλύτερους να τραγουδούν, να λένε μαντινάδες και μετά με τη σειρά μας σκαρώναμε ο Θεός να τις κάνει μαντινάδες.
Πολλές φορές τραγουδούσαμε τις ίδιες κάνοντας τους μεγάλους, άλλος έκανε τον λυράρη, άλλος τον μαντολινάρη, άλλος τον τραγουδιστή, κάπως έτσι ξεκίνησε η πορεία…ο έρωτας με τη μαντινάδα.
Τι είναι εκείνο που σε κάνει να γράφεις ; Τι σημαίνει για σένα μαντινάδα και δεκαπεντασύλλαβος ;
-Τα πάντα… δεν υπάρχει συγκεκριμένη έμπνευση, το μυαλό δε σταματά, η φαντασία δεν έχει όρια….
Βέβαια όλα αυτά προϋποθέτουν λατρεία στην μαντινάδα….
για μένα η μαντινάδα είναι θεά, που έρχεται όταν θέλει αυτή, δεν την πιέζω, δεν βάζω χαρτί και μολύβι και λέω ‘ τι θα γράψω’ απλά περιμένω την επίσκεψη της θεάς μαντινάδας..
είναι έρωτας η μαντινάδα, που κάθε μέρα μεγαλώνει και κάθε μέρα με κάνει να την ερωτεύομαι από την αρχή όλο και πιο πολύ….
είναι ένα ταξίδι σε κόσμους που κάθε φορά είναι νέοι και απάτητοι, που δεν έχουν ανακαλυφθεί έτσι νοιώθω εγώ….
είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι η μαντινάδα στη ζωή μου κάθε μέρα αγωνιώ για το νέο μας ταξίδι….
Πως είναι η κατάσταση του στίχου στην Αθήνα ; Υπάρχουν άνθρωποι που υπηρετούν την μαντινάδα όπως πρέπει;
-Δεν ξεχωρίζω τον τόπο… υπάρχουν αξιόλογοι συνεχιστές…. αλλά όπου υπάρχει το άσπρο υπάρχει και το μαύρο….
κάποιοι λίγοι δυστυχώς υπηρετούν τη θεά μαντινάδα και κάποιοι άλλοι δυστυχώς ξεφτιλίζουν όχι μόνο τη μαντινάδα, αλλά γενικά την παράδοση και την Κρήτη……
Εσείς που μένετε Αθήνα και γράφετε προσπαθείτε περισσότερο πιστεύεις να γίνει το όνομα σας γνωστό στο κρητικό κοινό;
-Θα απαντήσω μόνο για μένα ….δεν προσπαθώ να γίνω γνωστός ζούσα στη Κρήτη έκανα χρόνια ραδιόφωνο, ήμουν μέσα στα δρώμενα του τόπου, δεν επιδίωξα ποτέ την αυτοπροβολή και όχι δεν το κάνω ούτε τώρα από την Αθήνα, ούτε θα το κάνω στο μέλλον…..
Τώρα όσο για τους άλλους δε μπορώ να απαντήσω και δε θα κρίνω εγώ κανένα
Έγραψες ποτέ μαντινάδα με σκοπό να γίνεις γνωστός στον κόσμο;
-Όχι…..οι μαντινάδες πρώτα είναι για μένα, τώρα αν αρέσουν παραέξω χαίρομαι που καταφέρνω να κάνω και άλλους να ταξιδέψουν μαζί μου
Τι δεν είναι η μαντινάδα για τον Γιάννη Δακανάλη;
-Τι δεν είναι….. δούρειος ίππος ή μέσο αυτοπροβολής ή μέσο βιοποριστικό, άλλωστε ξέρεις ότι κανείς μας δεν έβγαλε ποτέ λεφτά από μαντινάδα….
η μόνη πληρωμή είναι η υπογραφή, το όνομα του δημιουργού κάτω από την μαντινάδα

“Ως τελειόφοιτοι του Γενικού Λυκείου Ανωγείων σας προσκαλούμε στην χοροεσπερίδα μας, που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 22 Δεκεμβρίου και ώρα 21:00 στο κέντρο “Delina Mountain Resort”. Η είσοδος θα είναι 15 ευρώ με πλήρες μενού. Θα μας διασκεδάσει το συγκρότημα του Νίκου & Αντώνη Ξυλούρη. Συμμετέχουν οι Γιώργης Σταυρακάκης και Γιώργης Σαλούστρος (Κεχρής). Σας περιμένουμε όλους για να περάσουμε μια όμορφη βραδιά. Καλές γιορτές!!!”
Γ’Λυκείου Ανωγείων