Τοπικά
Με την ομιλία του Γιάννη Κεφαλογιάννη την Παρασκευή το βράδυ, έκλεισε η προεκλογική περίοδος στα Ανώγεια και μπήκαμε πλέον στην τελική ευθεία για τις αυριανές εκλογές, τις κρισιμότερες των τελευταίων ετών.
Τον Ανωγειανό πολιτικό που κατήλθε πρώτη φορά στις εκλογές της 6ης Μαΐου και πήρε την πρώτη θέση στο ψηφοδέλτιο της Νέας Δημοκρατίας, υποδέχτηκε στην πλατεία Αρμί ο Δήμαρχος Ανωγείων κ. Σωκράτης Κεφαλογιάννης καθώς και αρκετός κόσμος ανεξαρτήτων πολιτικών πεποιθήσεων. Το παρόν έδωσαν και οι δυο έτεροι συνυποψήφιοι του με την ΝΔ στο Ρέθυμνο, ο κ. Μανόλης Καλιονάκης και η κ. Αγγελική Μαθιουδάκη.
Ο κ. Κεφαλογιάννης στην ομιλία του ζήτησε από τον κόσμο την στήριξη στην Νέα Δημοκρατία ως την μόνη παράταξη που μπορεί να βγάλει την χώρα από το τέλμα, ζητώντας του να κλείσει τα αυτιά του σε λαϊκισμούς και προεκλογικές υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα άλλων κομμάτων.
”Η στήριξη στην ΝΔ μπορεί να οδηγήσει την χώρα σε μια ομαλή μετάβαση από την οικονομική κρίση στην πολιτική και κοινωνική σταθερότητα” τόνισε κλείνοντας ο ανωγειανός πολιτικός.
Αμέσως μετά την ομιλία του ο κ. Κεφαλογιάννης δήλωσε στην ΑΝΩΓΗ: ”Θα ήθελα να ευχαριστήσω όλη την Ανωγειανή κοινωνία, αλλά και ευρύτερα όλους τους Ρεθυμνιώτες, για την στήριξη τους στο πρόσωπο μου στις προηγούμενες εκλογές της 6ης Μαΐου πραγματικά ήταν συγκινητικός ο τρόπος με τον οποίο με αγκάλιασαν. Έκανα το πολιτικό μου ξεκίνημα από την γενέτειρα των προγόνων μου. Του πατέρα και του παππού μου. Σε αυτές τις εκλογές αυτό το οποίο ζητώ είναι τη στήριξη όλων των Ρεθυμνιωτών προκειμένου να μπορέσω να τους εκπροσωπήσω στο Κοινοβούλιο, εφόσον μου γίνει αυτή η τιμή. Να έχω την δυνατότητα για μια δυνατή φωνή ώστε να μεταφέρω τα προβλήματα της κοινωνίας στην Αθήνα, ούτως ώστε ο τόπος μας που δοκιμάζεται από την οικονομική κρίση, να μπορέσει με την βοήθεια όλων των φορέων και με σταθερά βήματα να ξεπεράσει τα προβλήματα. Να βρεθούν λύσεις και να προχωρήσουμε μπροστά. Να ξαναβρεί αυτός ο περήφανος τόπος την ευημερία του. Είμαι σίγουρος ότι σε αυτές τις εκλογές ο κόσμος θα ψηφίσει με λογική. Θα αφήσει κατά μέρος τον δικαιολογημένο θυμό και την αγανάκτηση του και θα τιμήσει τα πρόσωπα που του είπαν την αλήθεια και δεν έκαναν λαϊκισμό.”.
Ευνοϊκές ρυθμίσεις παρέχονται στους οφειλέτες για τα χρέη τους προς το Δήμο με βάση την ΚΥΑ 20124/2012 και σύμφωνα με τα οριζόμενα του άρθρου 3 του Ν.4038/2012 και του άρθρου 5 του Ν. 4047/2012.
Σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται μπορούν να ρυθμίζονται και να εξοφλούνται κατόπιν αιτήσεως του υπόχρεου πάσης φύσεως οφειλές που είναι βεβαιωμένες και ληξιπρόθεσμες μέχρι 29-02-2012 εφόσον δεν υπερβαίνουν τις δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ όταν πρόκειται για φυσικά πρόσωπα και τις εβδομήντα πέντε χιλιάδες (75.000) ευρώ όταν πρόκειται για νομικά πρόσωπα.
Η ρύθμιση και η καταβολή μπορεί να γίνει ως ακολούθως
– Εφάπαξ, με απαλλαγή κατά ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%) από τις προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής.
– Σε δύο (2) έως δώδεκα (12) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό ενενήντα τοις εκατό (90%) από τις προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής.
– Σε δεκατρείς (13) έως είκοσι τέσσερις (24) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) από τις προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής.
– Σε είκοσι πέντε (25) έως τριάντα έξι (36) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό εξήντα τοις εκατό (60%) από τις προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής.
– Σε τριάντα επτά (37) έως σαράντα οκτώ (48) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό σαράντα πέντε τοις εκατό (45%) από τις προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής.
– Σε σαράντα εννέα (49) έως εξήντα (60) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) από τις προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής.
Το αίτημα για τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών σε αριθμό δόσεων άνω των είκοσι τεσσάρων (24), εξετάζεται από τον οικείο Δήμαρχο ή τον οριζόμενο από αυτόν Αντιδήμαρχο, μετά από πρόταση του προϊσταμένου της οικονομικής υπηρεσίας του Δήμου, που αποφαίνονται σχετικά με την αδυναμία του υπόχρεου για πληρωμή σε συντομότερο χρόνο προσκομίζοντας επιπλέων δικαιολογητικά (Εκκαθαριστικά των τελευταίων τριών (3) ετών κ.α)
Η εφάπαξ εξόφληση ή η καταβολή της πρώτης δόσης γίνεται την ημερομηνία υποβολής της αίτησης για υπαγωγή στη ρύθμιση. Οι επόμενες δόσεις καταβάλλονται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα των επόμενων μηνών, χωρίς να απαιτείται ιδιαίτερη ειδοποίηση του οφειλέτη.
Το συνολικό ποσό κάθε δόσης δεν μπορεί να είναι μικρότερο των εκατό (100) ευρώ.
Αιτήσεις για την ανωτέρω ρύθμιση γίνονται δεκτές το αργότερο εντός τεσσάρων (4) μηνών από την δημοσίευση της ανωτέρω ΚΥΑ δηλαδή μέχρι 11/10/2012. Η σχετική αίτηση εξετάζεται εφόσον έχει καταβληθεί παράβολο υπέρ Δήμου.
Στους οφειλέτες που είναι συνεπείς στη ρύθμιση του παρόντος άρθρου και ισχύουν και οι λοιπές προϋποθέσεις του άρθρου 26. του Ν 1882/1990, χορηγείται αποδεικτικό ενημερότητας μηνιαίας ισχύος,
Για περισσότερες πληροφορίες να απευθύνεστε στα γραφεία του Δήμου .
Τα Ανώγεια θα επισκεφτούν η Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου με τον Ευρωβουλευτή Σπύρο Δανέλη, την Πέμπτη 21 Ιουνίου. Συγκεκριμένα ο δήμος θα ενημερώσει και θα φιλοξενήσει την αποστολή στον μαγευτικό τοπίο του Ψηλορείτη.
Συνολικά το Πρόγραμμα έχει ώς εξής :
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ
20-22 ΙΟΥΝΙΟΥ 2012
Τετάρτη 20 Ιουνίου 2012
Πτήση: 10.30πμ Αναχώρηση από Βρυξέλλες – 15.00μμ Άφιξη στο Ηράκλειο (απευθείας πτήση της Aegean Airlines)
15.00 Άφιξη στο Αεροδρόμιο Ηρακλείου ΚΑΗΚ «Ν.Καζαντζάκης»
16.30-17.45 Παρουσίαση: «Ένα νέο Αναπτυξιακό Μοντέλο για τον ελληνικό Τουρισμό προς το 2020»
– Εισήγηση από την κα Αγάπη Σμπώκου, Μέλος του ΔΣ του ΣΕΤΕ (Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων)
– Παρουσίαση από τον κ. Γεώργιο Δρακόπουλο, Γεν.Δ/ντη του ΣΕΤΕ (Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων)
Ενημερωτική Συνάντηση με τον κ. Δημήτρη Κουνενάκη, Δήμαρχο Αγ.Νικολάου & Πρόεδρο του Πανελληνίου Δικτύου Τουριστικών Δήμων
Ξενοδοχείο Blue Palace Resort & Spa
17.50-18.50 Επίσκεψη & Ξενάγηση στο νησί της Σπιναλόγκας
19.30 Άφιξη στο ξενοδοχείο (check–in)
Creta Maris Beach Resort
20.45 Συνάντηση στο lobby του ξενοδοχείου Creta Maris & Αναχώρηση
21.00 Δείπνο που θα παραχωρήσει η Περιφέρεια Κρήτης
Πέμπτη 21 Ιουνίου 2012
08.30 Αναχώρηση από το ξενοδοχείο Creta Maris
10.00 Άφιξη στο Ρέθυμνο
10.00-12.00 Συνάντηση με τον κ. Γεώργιο Μαρινάκη, Δήμαρχο Ρεθύμνου και τοπικούς παράγοντες τουρισμού
12.00 Αναχώρηση από το Ρέθυμνο για τα Ανώγεια
13.00-16.00 Ενημερωτική Συνάντηση με τον κ. Σωκράτη Κεφαλογιάννη, Δήμαρχο Ανωγείων
Γευσιγνωσία στον Ψηλορείτη με τοπικά προϊόντα
16.00-17.30 Επιστροφή στο ξενοδοχείο Creta Maris
18.45 Συνάντηση στο lobby του ξενοδοχείου Creta Maris & Αναχώρηση
19.15-21.15 Ενημερωτική Συνάντηση με τις Διοικήσεις του ΟΛΗ Α.Ε. (Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου) και του ΚΑΗΚ Ν.Καζαντζάκης (Αεροδρόμιο Ηρακλείου) κ.κ. Μπρα & Πλιάκα – Επίσκεψη & Ξενάγηση στο χώρο του Λιμένος Ηρακλείου
Παρασκευή 22 Ιουνίου 2012
09.00 Αναχώρηση από το ξενοδοχείο Creta Maris (check–out)
09.30-10.30 Επίσκεψη & Ξενάγηση στο CretAquarium Θαλασσόκοσμος
(Ενυδρείο Κρήτης, πρώην Αμερικάνικη Βάση, Γούρνες)
11.00-11.30 Ενημερωτική Συνάντηση με τον κ. Σταύρο Αρναουτάκη, Περιφερειάρχη Κρήτης
11.30-13.30 Ενημερωτική Συνάντηση με την κα Τατιάνα Καραπαναγιώτη, Υπουργό Πολιτισμού & Τουρισμού
Συνάντηση Εργασίας (ανοικτή στον Τύπο & τα ΜΜΕ) με εκπροσώπους των φορέων τουρισμού και μεταφορών και θέμα «Το μέλλον των τομέων μεταφορών και τουρισμού στην Ευρώπη: η περίπτωση της Ελλάδας»
Συμμετοχή: Υπ.Πολιτισμού & Τουρισμού, Υπ.Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας & Ναυτιλίας, Υπ.Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων, ΕΟΤ, ΣΕΤΕ, ΟΛΗ ΑΕ, ΚΑΗΚ Ν.Καζαντζάκης, Ενώσεις Ξενοδόχων Κρήτης, Εκπρόσωπος της Aegean Airlines, Εμπορικά Επιμελητήρια Κρήτης, Ένωση Αγροτουρισμού Κρήτης, Σύνδεσμος Εξαγωγεών Κρήτης, Σωματεία Επαγγελματιών Ξεναγών, Σύνδεσμος Τουριστικών Πρακτόρων Κρήτης, Αναπτυξιακές Εταιρίες, Εκπρόσωποι τοπικών φορέων.
ΕΒΕΗ: Εμπορικό & Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Ηρακλείου
Αίθουσα «Καστελλάκη»
Κορωναίου 9, 71202, Ηράκλειο Κρήτη
(Εκδήλωση τιμής και μνήμης – Περιφέρεια Κρήτης, Δήμος Ηρακλείου
Ηράκλειο 15 Ιουνίου 2012)
Γράφει ο Γιώργος Καλογεράκης , υπ. Δρ. Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Διευθυντής Δημοτικού Σχολείου Καστελλίου

Eγγραφο της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Ηρακλείου με ημερομηνία 9 Νοεμβρίου 1942. Αναφέρεται στα καταφύγια του Ηρακλείου και τη συντήρησή τους, μεταξύ των οποίων και η στοά «Μακάσι»
Ένα έγγραφο της τεχνικής υπηρεσίας του Δήμου Ηρακλείου με ημερομηνία 9 Νοεμβρίου 1942 αναφέρεται στα χαρτογραφημένα καταφύγια που διαθέτει η πόλη και τη συντήρηση που απαιτείται για καθένα απ’αυτά. Μεταξύ άλλων το έγγραφο αναφέρει : τα σημειούμενα 29 τον αριθμόν είναι τα ευρισκόμενα υπό την κατοχήν των πολιτών μεταξύ δε τούτων περιλαμβάνονται και τρεις ενετικαί στοαί. Υπάρχουσι και άλλα διπλάσια των ανωτέρω πλην ευρίσκονται υπό την κατοχήν των Γερμανικών Αρχών μεταξύ των οποίων και Ενετικαί Στοαί μεγάλης σπουδαιότητος…
Το έγγραφο βρίσκεται στα Γενικά Αρχεία του Κράτους και υπογράφεται από τον τότε διορισμένο από τις αρχές Κατοχής Δήμαρχο Ηρακλείου. Η στοά Μακάσι που βρισκόμαστε σήμερα, σύμφωνα με το χάρτη που συνοδεύει το έγγραφο, δεν ήταν υπό την κατοχή των Γερμανών αλλά είχε δοθεί στους Ηρακλειώτες για να προστατεύονται από τους βομβαρδισμούς. Αυτό επιβεβαιώνεται και από το παρακάτω δημοσίευμα της γερμανόφιλης και μοναδικής τότε εφημερίδας του Ηρακλείου ΚΡΗΤΙΚΟΣ ΚΗΡΥΞ με ημερομηνία Τετάρτη 24 Νοεμβρίου 1943 και αριθμό φύλλου 696: «Εν τω πλαισίω συμπληρωματικών τινών μέτρων τα οποία πρέπει να ληφθούν δια την τάξιν και την ασφάλειαν εν τοις καταφυγίοις φέρομεν εις γνώσιν των αρμοδίων και μίαν αίτησιν των κατοίκων της συνοικίας Πηγάιδα. Πρόκειται δια το «μακάσι» όπου ως γνωστόν καταφεύγουν οι κάτοικοι όλων των πέριξ και του οποίου η μία θύρα εξόδου έχει φραχθή δυσχαιραίνουσα την κίνησιν του κόσμου και προκαλούσα μικροατυχήματα εις τας καταφευγούσας εκεί ιδίως γυναίκας και παιδιά. Αν δεν υπάρχη λοιπόν άλλος σοβαρώτερος λόγος ας ανοιχθή η θύρα αυτή».
Την Ενετική Στοά ΜΑΚΑΣΙ χρησιμοποιούσαν περιστασιακά οι κατακτητές για να φυλακίζουν αμάχους και ομήρους που συνελάμβαναν κατά διαστήματα την περίοδο 1941-1944.
Δύο γεγονότα σημάδεψαν στις αρχές καλοκαιριού του 1943 την Κρητική Αντίσταση. Το πρώτο ήταν η διάσπασή της σε δύο Οργανώσεις, την Εθνική Οργάνωση Κρήτης Ε.Ο.Κ. και το Εθνικό Απελευθερωτικό Μέτωπο Ε.Α.Μ. Το δεύτερο γεγονός ήταν η δράση και προδοσία της Εθνικής Οργάνωσης Δολιοφθοράς Πληροφοριών Ε.Ο.Δ.Π. νομών Ηρακλείου Λασιθίου και η αναχώρηση του Αρχηγού της Γεωργίου Δουνδουλάκη στις 5 Ιουνίου 1943 στη Μέση Ανατολή. Και τα δυο αυτά γεγονότα υπέπεσαν στην αντίληψη των κατακτητών με αποτέλεσμα ο Γερμανός Διοικητής Κρήτης Μπρώυερ να διατάξει συλλήψεις οι οποίες έγιναν σε ολόκληρη την Κρήτη στις 14 Ιουνίου 1943 (και όχι στις 15 που άλλα έγγραφα αναφέρουν). Ο αριθμός των συληφθέντων παραμένει μέχρι σήμερα άγνωστος. Οι μελετητές της Κρητικής Αντίστασης, αυτό το γεγονός των συλλήψεων της 14ης Ιουνίου 1943 το ονομάζουν ως «το μεγάλο μπλόκο». Οι πατριώτες αυτοί οδηγήθηκαν στη στοά «Μακάσι» και από κει στα στρατόπεδα συγκέντρωσης του Ράιχ.
Στο αρχείο της Ανεξάρτητης Ομάδος Ανωγείων υπάρχει ένα χειρόγραφο σημείωμα-επιστολή του γιατρού και μέλους της Ε.Ο. Ρεθύμνου Νικήστρατου Βογιατζή προς τον Αρχηγό Ανωγείων και Άνω Μυλοποτάμου Γιάννη Δραμουντάνη-Στεφανογιάννη το οποίο επιβεβαιώνει τις συλλήψεις των Κρητών πατριωτών τη νύχτα της 14ης Ιουνίου 1943. Αυτό είναι και το πρώτο επίσημο έγγραφο που μαρτυρεί όχι μόνον τις συλλήψεις αλλά και την ημερομηνία των.

Επιστολή του μέλους της Εθνικής Οργάνωσης Ρεθύμνου γιατρού Νικήστρατου Βογιατζή προς τον Αρχηγό Ανωγείων και Άνω Μυλοποτάμου Γιάννη Δραμουντάνη Στεφανογιάννη με ημερομηνία 15 Ιουνίου 1943. Στο έγγραφο αναφέρονται οι συλλήψεις που έγιναν το βράδυ της 14ης Ιουνίου 1943 στο νομό Ηρακλείου, ο μεγάλος αριθμός των οποίων έδωσε την ονομασία της γερμανικής επιχείρησης ως «το Μεγάλο Μπλόκο».
Γράφει μεταξύ άλλων η επιστολή :
15 Ιουνίου 1943
Αγαπητέ Σύντεκνε
Σήμερον το βράδυ ήλθαν 6 χωροφύλακες και 2 Γερμανοί του φυλακίου για να πάνε το πρωί στην Ίδην είπαν στον Πρόεδρον να εύρη ζώα το πρωί γι’αυτήν την δουλειάν.
Από το Ηράκλειον μου είπαν ότι συνέλαβον χθες το βράδυ πολλούς μια πληροφορία τους φέρει 2000. …κάθε πληροφορία θα γράψω πάλιν.
Με αγάπην
Νικήστρατος Βογιατζής
Μια άλλη μεγάλη αποστολή που ξεκίνησε από τη στοά «Μακάσι» και στην οποία μετείχε το σύνολο των Εβραίων της Κρήτης και 250 πατριώτες κρατούμενοι των Γερμανών, έγινε στις 9 Ιουνίου 1944 αλλά δεν έφτασε ποτέ στον προορισμό της.
Το πλοίο που επιβιβάστηκαν οι Κρήτες και οι Εβραίοι ήταν πλοιοκτησίας Στέφανου Παν. Συνοδινού. Αγοράστηκε το 1935 αντί του ποσού των 3800 λιρών Αγγλίας. Ονομάστηκε Τάναϊς από τον πλοιοκτήτη που του άρεσε να ονοματίζει τα καράβια του με ονόματα ποταμών της Ρωσίας. Ο ποταμός Τάναϊς (που βρίσκεται στο εσωτερικό της Ρωσίας), έδωσε το όνομά του στο πλοίο. Με πλοίαρχο το Μιλτιάδη Νικ. Παπαγγελή, την 17η Μαΐου 1941 είχε καταπλεύσει στη Σούδα με φορτίο ξυλείας προερχόμενο από τον Πειραιά. Την 26η Μαΐου εξακολουθούσε να παραμένει αγκυροβολημένο στη Σούδα, όταν τις πρωινές ώρες της ημέρας αυτής βομβαρδίστηκε από γερμανικά αεροπλάνα και βυθίστηκε σε πολύ μικρό βάθος. Στη συνέχεια το πλοίο ανελκύστηκε και επισκευάστηκε από τους γερμανούς και χρησιμοποιείτο για δικές τους μεταφορές με το ίδιο όνομα Τάναϊς.
Σ’αυτό το πλοίο το πρωί της 9ης Ιουνίου 1944 οι Γερμανοί επιβίβασαν τους Εβραίους της Κρήτης (περίπου 300 άτομα) και τους Κρητικούς που είχαν συλλάβει στη μεγάλη τυλιξά στο Μονοδένδρι (περίπου 250 άτομα). Φόρτωσαν ακόμα και κάμποσους Ιταλούς. Προορισμός του πλοίου ήταν το λιμάνι του Πειραιά. Από τον Πειραιά οι Γερμανοί θα μετέφεραν τους ομήρους σε στρατόπεδα εργασίας στη Γερμανία. Τελικά το πλοίο βυθίστηκε ανοιχτά της Σαντορίνης και παρέσυρε στον βυθό τις 600 ψυχές που κουβαλούσε.
Πριν από έξι χρόνια, με τη βοήθεια ενός εγγράφου της ιδιωτικής συλλογής του Κώστα Μαμαλάκη, συλλέκτη και ερευνητή της περιόδου 1940-1944, αποκαλύψαμε σε εκδήλωση στο χωριό Αρκάδι Μονοφατσίου το πως ακριβώς βυθίστηκε το πλοίο Τάναις. Διαβάσαμε αποσπάσματα από έγγραφο- αναφορά του Βρετανού πλοιάρχου του υποβρυχίου VIVID. Το πρωτότυπο της αναφοράς υπάρχει στο Βρετανικό αρχηγείο Ναυτικού και αντίγραφo στο Ιστορικό Μουσείο Ηρακλείου. Σύμφωνα λοιπόν με την αναφορά του πλοιάρχου που λεγόταν Μπάρλεϋ «το υποβρύχιό του ανήκε στο Βρετανικό στόλο της Ανατολικής Μεσογείου. Εκείνη την ημέρα περιπολούσε στο Νοτιοανατολικό Αιγαίο. Το Τάναις απέπλευσε από το λιμάνι του Ηρακλείου το πρωί της 9ης Ιουνίου 1944 στις 8.32 η ώρα, συνοδεία τριών σκαφών. Στις 2.31 μετά το μεσημέρι έγινε αντιληπτό από το υποβρύχιο VIVID. Στις 3.12 το υποβρύχιο είχε πάρει την σωστή θέση σκόπευσης. Η απόσταση μεταξύ του VIVID και Τάναϊς ήταν 2.300-2.700 μέτρα. Το στίγμα του ήταν 35ο – 40΄ Βόρειο και 25ο – 11΄ Ανατολικό. Το VIVID εκτόξευσε τέσσερις τορπίλες. Τον στόχο βρήκαν οι δύο από τις τέσσερις. Μετά την βύθιση του Τάναϊς το VIVID καταδύθηκε στα 80 πόδια, (σε βάθος 24 μέτρων). Εκεί, σε κατάσταση κατάδυσης παρέμεινε μέχρι τις 5.30 η ώρα το απόγευμα. Σαράντα πέντε λεπτά μετά τον τορπιλισμό του ακούστηκαν τέσσερις δυνατές εκρήξεις. Ίσως από το πολεμικό υλικό που μετέφερε στα αμπάρια του το πλοίο. Από την βυθομέτρηση που έκανε ο πλοίαρχος του υποβρυχίου Μπάρλεϋ, το Τάναϊς βυθίστηκε σε βάθος 1858 μέτρων».
Αυτά γράφει ο πλοίαρχος Μπάρλεϋ για την βύθιση του Τάναϊς από το υποβρύχιό του. Οι Βρετανοί, εξηγώντας με άλλο έγγραφο την ενέργειά τους, μιλούν για «μεγάλη τραγωδία». Από τους Εβραίους τους Κρήτες και τους Ιταλούς που ήταν κλειδωμένοι στα αμπάρια δεν σώθηκε κανείς.
Ας μου επιτραπεί στο σημείο αυτό να δώσω μια ερμηνεία στην ενέργεια καταβύθισης του πλοίου από τους Βρετανούς. Το καλοκαίρι του 1944 ο πόλεμος πλησίαζε στο τέλος του. Οι Γερμανοί δούλευαν ακατάπαυστα στη χώρα τους για τη δημιουργία της ατομικής βόμβας που θα τους έδινε το προβάδισμα για την τελική νίκη. Στα ορυχεία της χώρας τους και της γειτονικής Πολωνίας χρειαζόταν χιλιάδες εργατικά χέρια στην ανεύρεση ουρανίου. Οι Βρετανοί γνώριζαν ότι το πλοίο Τάναϊς μεταφέρει στον Πειραιά ομήρους Κρήτες και Εβραίους. Ο τελικός τους προορισμός ήταν η Γερμανία. Γι’αυτό πήραν την απόφαση να βυθίσουν το πλοίο. Οι σύμμαχοι δεν θα επέτρεπαν εργατικά χέρια να φτάσουν στην Γερμανία σ’αυτή την κρίσιμη καμπή του πολέμου. Δικαιολογημένη απόφαση ; Όχι βέβαια.
Πίσω από τα σιδερένια κάγκελα της εισόδου της, η στοά Μακάσι δεν έκλεισε μόνο κρατούμενους που οδηγήθηκαν στα φριχτά στρατόπεδα της Γερμανίας. Φυλακίστηκαν και γενναίοι άντρες που στήθηκαν στα εκτελεστικά αποσπάσματα, όπως εκείνα τα παλικάρια της εκτέλεσης που πραγματοποιήθηκε στις 6 Ιουλίου 1943 μετά τα σαμποτάζ του αεροδρομίου Καστελλίου και των αποθηκών καυσίμων των Πεζών. Στη στοά βρέθηκε κρατούμενος και υποψήφιος για το εκτελεστικό απόσπασμα ο Μιχάλης Πετρουγάκης από το χωριό Μουχτάρω Πεδιάδος. Και διηγείται :
…μόλις ετελείωσε η ανάκριση μας πήρανε και μας πήγανε στην Όαση, κάτω από τα τείχη σε μια στοά. (σημ. : στη σημερινή στοά Μακάσι).
Τα ξημερώματα φανήκανε οι Γερμανοί στην πόρτα και φωνάζανε ονόματα. Όποιος άκουγε το όνομά του έβγαινε έξω και τον παίρνανε. Ο Μιχάλης (…Σταυρακάκης), ήξερε γερμανικά και είπε στο χωριανό μας το Γιώργη…:
-Να πεις στη μάνα μου και στις αδερφές μου ότι εμένα θα με σκοτώσουνε. Εσένα όχι. Να μη στενοχωρηθούνε.
Ο Γερμανός που φώναζε τα ονόματα κρατούσε και ένα φανάρι για να βλέπει το χαρτί και να διαβάζει. Στο τέλος επόμεινα εγώ μέσα και μερικοί άλλοι ακόμη. Έλεγα από μέσα μου : «Αυτούς θα τους αφήσουνε κι εμένα θα με σκοτώσουνε». Ελαχταρούσα και’γω να διαβάσουνε το όνομά μου.
Ο Γερμανός όταν τελείωσε το διάβασμα των ονομάτων μας είπε:
-Εσείς που δεν ακούσατε το όνομά σας να μείνετε εδώ ! Και μείναμε μέσα σ’αυτή τη σκοτεινή τρύπα και μάθαμε μετά που μας αφήκανε ότι οι άλλοι εκτελέστηκαν…
Κυρίες και κύριοι
Ανέφερα μερικές μόνον ψηφίδες της πρωτοπόρου Κρητικής Αντίστασης στο σύνολο των υποδουλωμένων λαών της Ευρώπης που σχετίζονται με τη στοά Μακάσι και την ιστορία της. Αυτό το «Μνημείο Εθνομαρτύρων και Αφανών Ηρώων» που συνδέθηκε με την Αντίσταση της Κρήτης ας στείλει σήμερα στις νέες γενιές ένα μήνυμα. Ότι :
Η ιστορική μνήμη ενός λαού είναι συνδεδεμένη με τη θυσία.
Από τη θυσία ξεχύνεται η Ελευθερία.
Και μέσα από την Ελευθερία ας κυριεύσει τον κόσμο η ΕΙΡΗΝΗ.
Ένας επίλογος χαρούμενος και διασκεδαστικός ,γράφτηκε την Τετάρτη στην αυλή του 1ου Δημοτικού Σχολείου Ανωγείων, κλείνοντας ένας ακόμα κύκλο σπουδών .Ενώπιον του Δημάρχου Ανωγείων και πλήθους κόσμου οι μαθητές
και οι δάσκαλοι του Σχολείου έδωσαν όλες τους τις δυνάμεις προκειμένου να παρουσιάσουν ένα υπερθέαμα από χορούς της πατρίδας μας και του κόσμου. Η γιορτή λήξης ξεκίνησε με ομιλία της διευθύντριας του Σχολείου η οποία αναφέρθηκε στο έργο του Σχολείου ,στα προγράμματα που έγιναν κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς και αποχαιρέτησε τους μαθητές που αποφοίτησαν από το δημοτικό Σχολείο, απονέμοντας το βραβείο που προσφέρει η οικογένεια Γεωργίου και Νίκης Καλλέργη Σκουλά στη μνήμη των γονέων τους Ελευθερίου και Αργυρής Σκουλά στην καλύτερη μαθήτρια της Έκτης τάξης που ήταν η Βουιδάσκη Αντιγόνη του Δημοσθένη και στο τέλος ευχαρίστησε όλους τους φορείς που συνέδραμαν ποικιλοτρόπως στο έργο του Σχολείου. Στη συνέχεια η γυμνάστρια του Σχολείου κ. Νίκη Πλουμίδου προλόγισε το πρόγραμμα της εορτής
Σας παραθέτουμε ολόκληρη την ομιλία της Δ/ντριας του Σχολείου κ. Χατζάκη Τριανταφυλλιάς καθώς και της Γυμνάστριας του Σχολείου κ. Νίκης Πλουμίδου.
ΟΜΙΛΙΑ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΑΣ ΧΑΤΖΑΚΗ
“Αγαπητοί μας Γονείς
Σας καλωσορίζουμε στην αποχαιρετιστήρια γιορτή του Σχολείου μας και σας ευχαριστούμε που ήρθατε να γράψουμε μαζί τον επίλογο μιας ακόμα υπέροχης και δημιουργικής σχολικής χρονιάς.
Θα αναφέρω λίγα λόγια για τη χρονιά που πέρασε. Οφείλω να πω ότι το σχολείο λειτούργησε με κανόνες , η σχολική κοινότητα δούλεψε σαν ένα ήσυχο μελίσσι μέσα σε άριστο παιδαγωγικό κλίμα και πιστεύω ότι το μέλι είναι πολύ…
Επίσης στα πλαίσια του μαθήματος της Ευέλικτης Ζώνης έγιναν πολλές καινοτόμες δράσεις όπως ήταν η εκμάθηση Σκάκι στους μαθητές , η λειτουργία θεατρικής ομάδας , η δημιουργία νέας ιστοσελίδας του Σχολείου μας στο διαδίκτυο ,η έκδοση του Χριστουγεννιάτικου τεύχους της Ψηλορείτας, αλλά και η έκδοση ημερολογίου τα Χριστούγεννα . Επίσης έγιναν προγράμματα αγωγής Υγείας για την πρόληψη των ατυχημάτων και γνωριμία με τα ολυμπιακά αθλήματα αλλά και πρόγραμμα σωστής διατροφής στις μικρές τάξεις. Στην ΣΤ΄τάξη οι μαθητές ασχολήθηκαν με πρόγραμμα κατασκευών από ορείχαλκο και αλπακά.
Επίσης από τα Χριστούγεννα τέθηκε σε λειτουργία η νέα βιβλιοθήκη μας η οποία αποτελεί ένα χώρο ανάτασης για τους μαθητές και τους δασκάλους του Σχολείου μας.
Το διδακτικό προσωπικό εφέτος απαρτιζόταν κυρίως από νέους αλλά άξιους συναδέλφους που εργάστηκαν με περίσσια όρεξη και μεγάλη υπευθυνότητα.
Αλλά και οι ειδικότητες του Τμήματος Ένταξης, της Αγγλικής Γλώσσας και της Γαλλικής ,έδωσαν όλες τους τις δυνάμεις για την επιτυχία του σκοπού.
Δε θα πρέπει να παραλείψουμε τη συνεισφορά των Ανωγειανών δασκάλων, «την καλή μαγιά» που εξασφαλίζει την καλή συνέχεια.
Ξεχωριστά θα αναφερθώ στην ψυχή της αποψινής βραδιάς , την γυμνάστρια του Σχολείου μας κ. Νίκη Πλουμίδου.
Η κ. Νίκη δούλεψε μεθοδικά και υπεύθυνα από την πρώτη μέρα και καλλιέργησε στα παιδιά μας ικανότητες αυτοπειθαρχίας, υπευθυνότητας αυτοσυγκέντρωσης. Επίσης για την επιτυχία αυτής της γιορτής δούλεψε σκληρά η ίδια αλλά και όλοι οι μαθητές του Σχολείου.
Επίσης σκληρά δούλεψε η δασκάλα του Τμήματος ¨Ενταξης κ. Eιρήνη Σκαράκη για την προετοιμασία αυτής της γιορτής ,αλλά και όλων των προηγούμενων και νομίζω θα συμφωνήσουν οι άλλοι συνάδελφοι ότι η Ειρήνη Σκαράκη ήταν για το Σχολείο μας η Ειρήνη της προσφοράς.
Τι να πούμε για τα κοστούμια της γιορτής που έραψε η κ. Ελεάννα μας, η δασκάλα της Αγγλικής Γλώσσας. Καλά Ξέκαλα Τι να πούμε για τον υπέροχο στολισμό ,Δούλεψαν όλοι οι δάσκαλοι με περίσσια θέρμη μαζί με τους μαθητές του Σχολείου. Ευχαριστούμε θερμά όλους τους συναδέλφους μαζί και χωριστά έναν έναν που βοήθησαν σε αυτό το υπέροχο και δημιουργικό ταξίδι. Παρά τους κρίσιμους καιρούς καταφέραμε και κάναμε αρκετές εκδρομές που λειτούργησαν συμπληρωματικά με την ύλη των μαθημάτων και καμία δεν έγινε χωρίς να υπηρετεί παιδαγωγικό σκοπό. Θα αναφερθούμε στην τριήμερη εκδρομή της Αθήνας που πραγματοποιήθηκε με επιτυχία και οφείλουμε να πούμε ότι οι μαθητές και η δασκάλα τους κοπίασαν πάρα πολύ όλη τη χρονιά και με την αμέριστη συμπαράστασή όλων των συγχωριανών το όνειρο έγινε πραγματικότητα. Να έρθουν εδώ με τη δασκάλα τους. για να ευχαριστήσουμε μαζί όλους τους χωριανούς που βοήθησαν, είτε αγοράζοντας από τις κατασκευές αυτές, είτε κόβοντας κλήρους ή παίρνοντας ημερολόγια καθώς και τους γονείς των μαθητών της ΣΤ΄τάξης και όλους εκείνους που πρόσφεραν δώρα για την κλήρωση και τέλος όλους όσους πρόσφεραν διάφορα χρηματικά ποσά.
Αυτά εδώ τα παιδιά είναι τα αγαπημένα μου πρωτάκια, είναι η πρώτη φουρνιά μαθητών που ξεσκολίζουν, έχοντας διδαχθεί τα καινούρια βιβλία .Ελπίζουμε ότι τα νέα εγχειρίδια ,τα εφοδίασαν με περίσσιες γνώσεις και δεξιότητες και θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των δυσκολότερων εγχειριδίων του Γυμνασίου.
Το πέρασμά τους από το Δημοτικό ήταν ήρεμο, διακριτικό . Δε θυμάμαι να δημιουργήσουν ποτέ θέμα σε κανένα δάσκαλο Συγχαρητήρια στα ίδια τα παιδιά, στους δασκάλους τους αλλά και στους γονείς τους.
Σας ευχαριστούμε και σας αποχαιρετούμε με τις καλύτερες ευχές μας.
Καλή συνέχεια στο Γυμνάσιο, υγεία και κάθε προκοπή.
Με την αποχώρησή σας το Σχολείο θα σας προσφέρει ένα όμορφο αναμνηστικό που το έφτιαξε η κυρία Ζαφειρένια με περίσσια επιδεξιότητα και αγάπη για σας.
Έχουμε επίσης να απονείμουμε το χρηματικό βραβείο των τριακοσίων ευρώ που προσφέρει η οικογένεια Γεωργίου και Νίκης Καλλέργη Σκουλά στην μνήμη των Γονέων τους Ελευθερίου και Αργυρής Σκουλά, στον καλύτερο μαθητή της Έκτης τάξης. Είναι η μαθήτρια Βουδάσκη Αντιγόνη, η μοναδική μαθήτρια που είχε σε όλα τα τρίμηνα άριστα δέκα. Εννέα ακόμα μαθητές της Έκτης απολύονται με άριστα δέκα και τους αξίζει το πιο θερμό χειροκρότημα είναι οι εξής:
Σαλούστρου Εμμανουέλα,
Χαιρέτης Γιάννης,
Ξυλούρη Κρυσταλία,
Κουτάντος Γιάννης,
Κονιού Εμμανουέλα
,Κοντόκαλου Ελευθερία, Χαρωνίτης Αίαντας- Νικόλαος
Δραμουντάνης Ανδρέας και Βρέντζος Βασίλης
Συγχαρητήρια στα ίδια τα παιδιά και στους γονείς τους.
Τελειώνοντας να ευχαριστήσουμε την κ.Έλλη για τον πολύτιμο ρόλο της στην ομαλή λειτουργία του Σχολείου
Την υπεύθυνη του κυλικείου μας κ. Ζουμπουλιά για τις άριστες υπηρεσίες που προσφέρει στους μαθητές του Σχολείου μας.
Ευχαριστούμε πολύ όλους τους φορείς με τους οποίους συνεργάστηκε το Σχολείο για τη διεξαγωγή των προγραμμάτων της Ευέλικτης ζώνης, το ΚΠΕ Ανωγείων , το ΑΚΟΜ Ψηλορείτης, το κέντρο Υγείας Ανωγείων, το σπίτι της Ευρώπης Ανωγείων, το σκακιστικό όμιλο Ανωγείων, το ΚΑΠΗ Ανωγείων το αρχαιολογικό Μουσείο Ρεθύμνου, το Μουσείο ξύλινων γλυπτών του Γρυλιό, το Υαλοτεχνείο της κ. Νατάσας Παπαδογαμβράκη, όλους εκείνους που ενίσχυσαν το ταμείο του Σχολείου με τις δωρεές τους, τη Σχολική Επιτροπή αλλά και τον Πρόεδρο της κ. Κοντογιάννη που είναι κάθε μέρα στο πλευρό μας και ανταποκρίνεται άμεσα σε κάθε θέμα που μας απασχολεί, το Δήμο Ανωγείων, το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων και όλους εσάς που ανταποκριθήκατε στο κάλεσμά μας.
Ο σύλλογος των δασκάλων σας εύχεται καλό καλοκαίρι!!!!!
Αύριο στις 9:00 το πρωί θα δοθούν οι τίτλοι Προόδου και Σπουδών.
Να παρακαλέσουμε τους γονείς των μαθητών που θα φοιτήσουν στην Α΄τάξη να μεριμνήσουν το καλοκαίρι να βγάλουν τις τρεις αναγκαίες εξετάσεις για την εγγραφή τους, καρδιολογική, οφθαλμολογική και οδοντολογική τις οποίες πρέπει να προσκομίσουν στο σχολείο μέχρι τις 10/9/2012 καθώς και το ατομικό δελτίο υγείας για τη γυμναστική.
Ατομικά δελτία επίσης θα πρέπει να προσκομίσουν οι μαθητές που θα μπουν Τρίτη και Πέμπτη τάξη και βέβαια οι απόφοιτοι που θα μπουν στο Γυμνάσιο.
ΟΜΙΛΙΑ ΝΙΚΗ ΠΛΟΥΜΙΔΟΥ
Καλώς ήρθατε!
Η φετινή μας γιορτή χωρίζεται σε δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος τα παιδιά θα μας ταξιδέψουν σε τόπους μακρινούς. Από τη Χαβάη και την Κίνα ως την Ευρώπη και την Ελλάδα. Στόχος μας τη χρονιά που πέρασε ήταν να γνωρίσουμε λαούς τόσο μακρινούς μα τόσο ίδιους μ εμάς .Λένε πως το καλύτερο ταξίδι το κάνεις με τη φαντασία. Ας αφήσουμε λοιπόν τα παιδιά να μας ταξιδέψουν .
Το δεύτερο μέρος είναι αφιερωμένο σε μουσικά δρώμενα της Ελλάδας. Μιας Ελλάδας που παρά της δυσκολίες ζει πάντα στην καρδιά μας. Θα παρακολουθήσουμε επίσης μουσικοκινητική αγωγή και ρυθμική γυμναστική .Στο ταξίδι αυτό θα μας συντροφεύουν ο ήλιος ο ηλιάτορας ,η μυρωδιά της ρίγανης μα και του θυμαριού .Στόχος να γνωρίσουμε την Ελλάδα γιατί…
Λαός που την παράδοση ξεχνά και δεν θυμάται
Στο λήθαργο του μαρασμού παντοτινά κοιμάται
Η ΓΥΜΝΑΣΤΡΙΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
ΠΛΟΥΜΙΔΟΥ ΝΙΚΗ
Αμέσως μετά τη δημοσίευση της δράσης του προγράμματος Μουσικής Παιδείας του τμήματος Ανωγείων στην Ανωγή,μέσω της συνέντευξης που μας παραχώρησε η Διονυσία Σταμίρη, πληροφορηθήκαμε την ίδρυση ενός νέου τμήματος εκπαιδευόμενων, αυτή τη φορά όμως όχι μικρών παιδιών, μα ενηλίκων.
Χαιρόμαστε που βοηθήσαμε, με τη γνωστοποίηση αυτού του αξιόλογου προγράμματος σπουδών Μουσικής για το χωριό μας. Τα μαθήματα Μουσικής Παιδείας θα συνεχιστούν και το καλοκαίρι στους χώρους του Πολύκεντρου, από την Τετάρτη 20 Ιουνίου 2012 και κάθε Τετάρτη από τις 09:30 π. μ. – 15:00 μ. μ. Ευχόμαστε από καρδιάς σε όλους τους μαθητές να είναι γεροί και καλή πρόοδο.