Από το Βασίλη Βουϊδάσκη- Καθηγητή Κοινωνιολογίας Π.Κ.

Πριν από μερικές μέρες ο Δήμος Ανωγείων ανακοίνωσε στην ‘ΑνωΓη’ τη διοργάνωση τριήμερου σεμιναρίου, (9-11 Μαρτίου), με θέμα ‘Ομαδικότητα στη Δημοτική Διακυβέρνηση’. Ανέφερε επίσης την πληροφορία ότι ήταν προσφορά του συγχωριανού μας κ. Ν. Σκουλά με την ομάδα των Συμβούλων-Συνεργάτιδών του: Μανουέλας Σκουλά, Μαρίας Τιτομιχελάκη-Μπέρκη, Μαίρης Μπαγκέρη και Μαρίνας Χαιρέτη.

Η Θεματολογία και η σημασία του σεμιναρίου διέγειραν το ενδιαφέρον μου. Η προσφιλής μου μεθοδολογία διεξαγωγής του με τη σωκρατική εκμαιευτική και συμμετοχική προσέγγιση, που κάνει ευχάριστη τη μαθησιακή διαδικασία και αναδεικνύει το βιωματικό χαρακτήρα του σεμιναρίου, με δελέασε. Κυρίως όμως ο συντονιστής της άρτια εξοπλισμένης ομάδας, ο κ. Ν. Σκουλάς, ένας άνθρωπος κατ’ εξοχήν ειδικός, Expert, με βαθιά γνώση του αντικειμένου, με μακρά εμπειρία και προσφορά σε υψηλούς θώκους, ήταν για μένα η ισχυρότερη πρόκληση.

Τον ευχαριστώ, επειδή με ευχαρίστηση δέχτηκε τη συμμετοχή μου, και όπως όλα τα μέλη, να πάρω και να δώσω διακριτικά, όσα μπορούσα από τις εμπειρίες μου, όπως και έγινε. Πρόθεσή μου είναι να σκιαγραφήσω βιωματικά την εικόνα αυτής της πρωτόγνωρης διοργάνωσης και προπάντων να αποδώσω τα εύσημα σε όσους την προετοίμασαν, αλλά και στους συμμετέχοντες, που στερήθηκαν ώρες προσωπικής  και οικογενειακής ζωής,  για να αποκτήσουν γνώση. Και αυτό επειδή το μότο της ζωής μου είναι: «Θέλω να γίνει το καλό και ας το κάνει άλλος, εάν φθονώ, αντενεργώ, εγκληματώ μεγάλως».

Η  διδακτική  διαδικασία από το πενταμελές επιτελείο των κυριών με προεξάρχοντα τον επιτελάρχη κ. Σκουλά ήταν υποδειγματική, βασισμένη στην ψυχολογία της μάθησης και της κοινωνικής ψυχολογίας. Διάνθιζαν το λόγο τους με έξυπνο χιούμορ και ταυτόχρονα με τον ανάλογο σεβασμό για ησυχία. Με ήθος και ύφος αρκούντως θελκτικά μετέδιδαν διαδραστικά τη γνώση, προσθέτοντας στη λεκτική και την οπτική σαφήνεια την ομαλή μετάβαση στις διδακτικές ενότητες. Πετυχαίνοντας επαγωγικά την κατανόηση των έξι προαπαιτούμενων επιπέδων της διαδικασίας, κατέληξαν στον έβδομο και τελικό στόχο, στο στόχο κάθε ώριμης κοινωνικής ομάδας, την: ‘Αξιολόγηση των Αποτελεσμάτων’ της ειλημμένης Απόφασης.

Επισημάνθηκε ο ορισμός και η σημασία της ‘ομάδας’, που είναι η σύμφυτη έννοια του ανθρώπου να συγχρωτίζεται με τους συνανθρώπους του. Μέσα σε αυτήν επιτυγχάνεται η ταύτιση του «Εγώ» με το κοινωνικό «Εμείς» που οδηγεί στην ειρηνική μας συνύπαρξη. Τονίστηκε η αναγκαιότητα της ιεράρχησης των μελών και της ηγεσίας της ομάδας, σύμφωνα με τον Ζ. Ρουσώ. Όπως σωστά παρατηρεί, ενώ όλοι γεννιόμαστε ελεύθεροι, βρισκόμαστε συνεχώς αλυσοδεμένοι, επειδή εκούσια παραχωρούμε ένα μέρος από την ελευθερία μας, ‘λαϊκή κυριαρχία’, σε εκείνους που θεωρούμε κατάλληλους να μας κυβερνούν με νόμους, για να ζούμε σε ανθρώπινη κοινωνία και όχι σε αγέλη ζώων, με αντάλλαγμα τη σίγουρη ατομική και συλλογική μας ασφάλεια.

Το μυστικό της ομάδας βρίσκεται στην ισχύ και το δυναμισμό της, που διατυπώθηκε με τη ρήση: «Η ισχύς εν τη ενώσει», όπως επισημάνθηκε από τους αρχαίους Έλληνες και  τους Κρητικούς. Κατά τον Όμηρο στο Νησί μας υπήρχαν εκατό πόλεις-κράτη, που ήταν συχνά σε διενέξεις, αλλά η απομάκρυνση του εξωτερικού κινδύνου γινόταν πάντα συλλογικά. Σε αυτό οφείλει την ύπαρξη της η λέξη «Συγκρητισμός», που δανείστηκαν και άλλες ευρωπαϊκές γλώσσες. Στην καθημερινή μας ζωή για να δείξομε την αντοχή του συνεκτικού ιστού της ομάδας μας, λέμε: «Είμαστε μια γροθιά!», που σημαίνει ότι η χαλαρή σύνδεση των δακτύλων στο χέρι δεν είναι πολύ αποτελεσματική. Αντίθετα, το σφίξιμό τους  σε γροθιά προκαλεί τέτοια ισχύ, που είναι περισσότερη από το άθροισμά τους. Αυτή είναι η δυναμική της ομάδας.

Η διαπίστωση της ατομικής, και συλλογικής αφομοίωσης της γνώσης σε κάθε επίπεδο ήταν συνεχής. Η επιτελική ομάδα επιστράτευσε μεθοδολογικά εργαλεία όπως τεστ, ερωτηματολόγια, παιγνίδια, συνεντεύξεις, ασκήσεις, συζητήσεις ακόμα και αυτοσχέδια ομαδικά σκετς. Υποδυθήκαμε ρόλους με σενάριο την αντιμετώπιση προβλήματος της ομάδας μας προς λύση, ακολουθώντας τα επίπεδα των στόχων μέχρι τον τελικό. Όπως ο άνθρωπος  γεννιέται δυνάμει να γίνει άνθρωπος με την κοινωνικοποίηση, το ίδιο και η ηγεσία της ομάδας αναδεικνύεται μέσα από αυτή και την κοινωνία και οφείλει να πορεύεται σύμφωνα με τις υποδείξεις του Στοβαίου: «Τον άρχοντα τριών δει μεμνείσθε: Ότι ανθρώπων άρχει, ότι κατά νόμους άρχει και ότι ουκ αεί άρχει».

Είκοσι  ώρες διήρκεσε το σεμινάριο, όπου  η συνειρμικά δομημένη  χρονική συνέπεια και συνάφεια έπειθε, ότι δεν είχε μείνει ούτε ένα λεπτό αναξιοποίητο. Το πλήθος των εναλλαγών στη μαθησιακή διαδικασία μάς κρέμασε από τα χείλη των ομιλητών, σταματώντας το χρόνο, ώστε αυτή η διάρκεια να μας φανεί μόνο λίγες ώρες πνευματικής ανάτασης. Η ζωντανή συμμετοχή  όλων στα δρώμενα της ομάδας, μας μετέφερε στον κόσμο της δράσης και της δημιουργίας, που μας έκανε ναβιώνουμε τη χαρά της γνώσης που γίνεται δύναμη, κάνοντας ανεπαίσθητη την κούραση.

Κλείνοντας το σεμινάριο υπενθύμισα στους συμμετέχοντες στην αρχική μου ‘πρόβλεψη’ ότι θα κάναμε ένα πνευματικό συμπόσιο, όπως και έγινε. Διδαχτήκαμε τόσα σημαντικά πράγματα, παίζοντας και διασκεδάζοντας. Εξέφρασα τις ευχαριστίες μου στον κ. Ν. Σκουλά και στην ομάδα του για τον πλούσιο σπόρο που έριξαν, με την ελπίδα να φυτρώσει και να καρποφορήσει. Ομολόγησα ακόμα ότι η ορθολογική βιωματική παρουσίαση του σεμιναρίου τους αποτελεί το ιδανικό πρότυπο λειτουργίας κάθε κοινωνικής ομάδας. Να είναι όλοι καλά και να συνεχίζουν!

 

Μοιραστείτε το:
  • Print
  • PDF
  • Twitter
  • Facebook

-

-->